Рішення
від 11.08.2019 по справі 460/1619/19
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

12 серпня 2019 року м. Рівне№460/1619/19

Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Комшелюк Т.О., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Млинівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинення певних дій,

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до Млинівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області (далі - відповідач) про визнання протиправними дій відповідача щодо відмови позивачу в призначенні пенсії відповідно до статті 55 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" із зменшенням пенсійного віку, зобов`язання відповідача призначити, нарахувати та виплачувати позивачу пенсію відповідно до статті 55 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" із зменшенням пенсійного віку як учаснику ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС третьої категорії з моменту звернення за призначенням пенсії. Позовні вимоги обґрунтовує тим, що він має статус учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та у період з 29 вересня 1986 року по 22 березня 1987 року безпосередньо приймав участь в роботах по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС. З огляду на вказане, в квітні 2019 року позивач звернувся до відповідача із заявою про призначення пенсії за віком зі зниженням пенсійного віку. Проте, відповідач відмовив позивачу в призначенні пенсії на пільгових умовах, мотивуючи це тим, що доданими до заяви документами не підтверджується факт участі позивача в роботах по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС безпосередньо у зоні відчуження. Позивач, не погоджується з таким рішенням відповідача та вважає його протиправним, оскільки його безпосередня участь в роботах пов`язаних з ліквідацією наслідків аварії на Чорнобильській АЕС в повній мірі підтверджується записами в його військовому квитку, довідками Галузевого державного архіву Міністерства оборони України та Млинівського районного військового комісаріату. За наведених обставин, просив задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

Відповідач відзив на позовну заяву до суду не подав.

Заяви, клопотання учасників справи, процесуальні дії у справі:

8 липня 2019 року позовна заява надійшла до суду.

12 липня 2019 року ухвалою суду позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Дослідивши подані письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд виходить з наступного.

Обставини справи, встановлені судом:

Позивач має статус учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (категорія 3), що підтверджується копією посвідчення серії НОМЕР_1 , виданим Рівненською обласною державною адміністрацією 18 грудня 1992 року.

21 лютого 2019 року позивачу виповнилося 55 років.

10 квітня 2019 року позивач звернувся до відповідача із заявою про призначення пенсії за віком зі зменшенням пенсійного віку на 5 років відповідно до статті 55 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".

Листом без дати та вихідного номера, за підписом першого заступника начальника Млинівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області Мищука С., позивачу повідомили про відмову в призначенні пенсії. За змістом листа, вказану відмову відповідач мотивував тим, що доданими позивачем до заяви про призначення пенсії документами не підтверджується факт його участі в роботах по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС безпосередньо у зоні відчуження.

Вважаючи таку відмову протиправною, позивач звернувся до суду з вказаним позовом.

Вирішуючи даний спір та надаючи правову оцінку встановленим обставинам, суд виходить з такого.

Відповідно до статті 46 Конституції України, громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

За приписами пункту 6 частини першої статті 92 Конституції України, основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення визначаються виключно законами України.

Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій встановлені Законом України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» від 9 липня 2003 року № 1058-ІV (далі - Закон № 1058), який набрав чинності 1 січня 2004 року.

Відповідно до частини першої статті Закону № 1058, законодавство про пенсійне забезпечення базується на Конституції України, складається з Основ законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, цього Закону, законів України "Про недержавне пенсійне забезпечення", "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", міжнародних договорів з пенсійного забезпечення, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, а також інших законів та нормативно-правових актів, прийнятих відповідно до законів про пенсійне забезпечення, що регулюють відносини у сфері пенсійного забезпечення в Україні.

Частиною першою статті 9 Закону № 1058 передбачено, що в солідарній системі призначаються такі пенсійні виплати: 1) пенсія за віком; 2) пенсія по інвалідності; 3) пенсія у зв`язку з втратою годувальника.

При цьому, пунктом 13 розділу XV «Прикінцеві та перехідні положення» Закону №1 058 передбачено, що у разі якщо особа має право на отримання пенсії відповідно до Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» та цього Закону призначається одна пенсія за її вибором.

Законом України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» від 28 лютого 1991 року № 796-ХІІ (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин; далі Закон №796) визначені основні положення щодо реалізації конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, на охорону їх життя і здоров`я та створення єдиного порядку визначення категорій зон радіоактивно забруднених територій, умов проживання і трудової діяльності на них, соціального захисту потерпілого населення.

Статтею 49 Закону №796 визначено, що пенсії особам, віднесеним до категорії 1, 2, 3, 4 встановлюються у вигляді: а) державні пенсії; б) додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров`ю, яка призначається після виникнення права на державну пенсію.

Умови призначення пенсії за віком встановлено статтею 26 Закону № 1058.

Так, особи мають право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років за наявності страхового стажу не менше 15 років.

При цьому, починаючи з 1 січня 2018 року право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років мають особи за наявності страхового стажу, зокрема, з 1 січня 2018 року по 31 грудня 2018 року - не менше 25 років.

Відповідно до абзацу першого частини першої статті 55 Закону № 796, особам, які працювали або проживали на територіях радіоактивного забруднення, пенсії надаються із зменшенням пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, за наявності відповідного страхового стажу, зменшеного на кількість років зменшення пенсійного віку, але не менше 15 років страхового стажу.

Так, пунктом 1 частини першої статті 55 Закону № 796 передбачено, що учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, які працювали з 1 липня 1986 року по 31 грудня 1986 року у зоні відчуження від 1 до 5 календарних днів, у 1987 році - від 10 до 14 календарних днів, у 1988 році - не менше 30 календарних днів, на діючих пунктах санітарної обробки населення і дезактивації техніки або їх будівництві - не менше 14 календарних днів у 1986 році пенсійний вік зменшується на 5 років.

Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затверджений постановою правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1 (далі Порядок № 22-1).

Відповідно до пункту 2.1 Порядку № 22-1, при призначенні пенсії за віком із застосуванням норм статті 55 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", до заяви про призначення пенсії за віком додаються документи, які засвідчують особливий статус особи: посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та довідка про період (періоди) участі в ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС за формою, затвердженою постановою Державного Комітету СРСР по праці та соціальних питаннях від 09 березня 1988 року № 122, або довідка військової частини, у складі якої особа брала участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, або довідка архівної установи, або інші первинні документи, в яких зазначено період роботи, населений пункт чи об`єкт, де особою виконувались роботи з ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС; посвідчення потерпілого від Чорнобильської катастрофи та довідка про період (періоди) проживання (роботи) на територіях радіоактивного забруднення, видана органами місцевого самоврядування (підприємствами, установами, організаціями).

Отже, законодавець встановив перелік документів, що підтверджують участь особи у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, який не обмежується лише довідкою форми № 122, а навпаки такий факт може бути підтверджений будь-якими первинними документами.

В силу приписів пункту третього статті 65 Закону № 796 документами, що підтверджують статус громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та надають право користування пільгами, встановленими цим Законом, є посвідчення Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та Потерпілий від Чорнобильської катастрофи.

Такі документи, як довідки про період роботи (служби) у зоні відчуження, відповідно до статті 15 Закону № 796 є лише підставою для визначення статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.

Із аналізу наведених вище правових норм слідує, що право на зменшення пенсійного віку мають особи, які в установленому законом порядку набули статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та працювали визначену кількість днів у зоні відчуження.

Судом встановлено, що позивач в період з 29 вересня 1986 року по 22 березня 2019 року брав участь в роботах з ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС в складі військової частини 62008, що підтверджується відповідним записом у військовому квитку позивача серії НОМЕР_2 , довідками Галузевого державного архіву Міністерства оборони України від 13 березня 2019 року № 179/1/4550 та Млинівського районного військового комісаріату від 4 жовтня 2018 року № 1286.

Більше того, суд зауважує, що статтею 14 Закону № 796 для встановлення пільг і компенсацій визначено категорії осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи. Так, згідно з пунктом 3 частини першої вказаної статті Закону № 796, до учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС категорії 2 належать особи, які працювали:

- у зоні відчуження з 1 липня 1986 року по 31 грудня 1986 року - від 1 до 5 календарних днів;

- у зоні відчуження в 1987 році - від 1 до 14 календарних днів;

- у зоні відчуження в 1988-1990 роках - не менше 30 календарних днів;

- на діючих пунктах санітарної обробки населення і дезактивації техніки або їх будівництві - не менше 14 календарних днів у 1986 році

Позивачу видане посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, в якому вказано, що він відноситься до 3 категорії, а тому, з урахуванням приписів пункту третього частини першої статті 14 Закону № 796, даний документ є підтвердженням того, що позивач перебував у зоні відчуження в 1987 році - не менше 14 календарних днів.

За наведених обставин, суд приходить до висновку про те, що небезумовне співпадіння інформації щодо участі позивача в роботах по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС свідчить на користь позивача, оскільки загалом підтверджується необхідне чотирнадцятиденне перебування останнього в зоні відчуження у 1987 році, що дає право на призначення пенсії зі зниженням пенсійного віку на 5 років.

Аналогічні правові позиції щодо застосування вказаних вище норм права висловлені Верховним Судом в постановах від 10 липня 2019 року у справі № 577/4716/16-а (адміністративне провадження № К/9901/32100/18) та від 8 серпня 2019 року у справі № 533/95/17 (адміністративне провадження № К/9901/33604/18).

Таким чином, в ході судового розгляду справи судом встановлена наявність у позивача права на зниження загального пенсійного віку на 5 років, у зв`язку з чим дії відповідача щодо відмови в призначенні останньому пенсії на пільгових умовах з мотивів відсутності у нього такого права не відповідають вимогам до правомірності дій суб`єкта владних повноважень, встановленим частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України), та підлягають визнанню протиправними.

Однак, суд звертає увагу на те, що обов`язковою умовою призначення пенсії на пільгових умовах згідно з пунктом 1 частини першої статті 55 Закону № 796 є наявність у особи відповідного страхового стажу, зменшеного на кількість років зменшення пенсійного віку, але не менше 15 років страхового стажу.

Суд повторює, що відповідно до абзацу першого частини першої статті 26 Закону № 1058, особи мають право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років за наявності страхового стажу не менше 15 років.

На таких умовах пенсія призначалася в разі досягнення особою пенсійного віку до 31 грудня 2017 року включно, оскільки абзацом другим частини першої статті 26 Закону № 1058 визначено, що починаючи з 1 січня 2018 року право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років мають особи за наявності страхового стажу, зокрема, з 1 січня 2019 року по 31 грудня 2019 року - не менше 26 років.

Тобто, в разі досягнення особою пенсійного віку у період з 1 січня по 31 грудня 2019 року, пенсія такій особі призначається в разі наявності у неї страхового стажу не менше 26 років.

В силу вимог пункту 1 частини першої статті 55 Закону № 796, позивач має право на зменшення загального пенсійного віку та відповідного страхового стажу на 5 років. Тобто, позивач набуде право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 55 роки (60-5=55), в разі наявності у нього 21 року страхового стажу (26-5=21), оскільки пенсійного віку (55 років) він досягнув у період з 1 січня по 31 грудня 2019 року.

Разом з тим, в матеріалах справи відсутні докази, якими підтверджується наявний у позивача страховий стаж.

А тому, з урахуванням висновку про протиправність дій відповідача, суд на підставі пункту 10 частини другої статті 245 КАС України вважає за необхідне прийняти рішення про застосування іншого способу захисту порушеного права, а саме: визнання протиправною відмови відповідача щодо призначення пенсії позивачу на пільгових умовах та зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву позивача про призначення пенсії на пільгових умовах.

Підсумовуючи вищенаведене в його сукупності суд прийшов до висновку про задоволення позовної заяви в повному обсязі.

Відповідно до частини першої статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

З огляду на вказане, сплачена сума судового збору в розмірі 768,40грн відповідно до квитанції від 4 липня 2019 року № 1, оригінал якої знаходиться в матеріалах справи, підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись статтями 241-246, 263 КАС України, суд

В И Р І Ш И В :

Позовну заяву задовольнити повністю.

Визнати протиправною відмову Млинівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області в призначенні пенсії ОСОБА_1 на підставі поданої ним заяви від 10 квітня 2019 року.

Зобов`язати Млинівське об`єднане управління Пенсійного фонду України Рівненської області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про призначення пенсії від 10 квітня 2019 року.

Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Млинівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області судовий збір в сумі 768 (сімсот шістдесят вісім) гривень 40 копійок.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або справу розглянуто в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасники справи:

1) позивач - ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_3 );

2) відповідач - Млинівське об`єднане управління Пенсійного фонду України Рівненської області (35100, Рівненська обл., Млинівський р-н, смт. Млинів, вул. Ватутіна, 34, код ЄДРПОУ 40375852).

Суддя Комшелюк Т.О.

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.08.2019
Оприлюднено15.09.2022
Номер документу83625647
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи

Судовий реєстр по справі —460/1619/19

Ухвала від 20.11.2023

Цивільне

Яворівський районний суд Львівської області

Поворозник Д. Б.

Ухвала від 06.09.2022

Цивільне

Яворівський районний суд Львівської області

Поворозник Д. Б.

Ухвала від 02.07.2021

Цивільне

Яворівський районний суд Львівської області

Карпин І. М.

Ухвала від 18.03.2021

Цивільне

Яворівський районний суд Львівської області

Карпин І. М.

Ухвала від 05.11.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Запотічний Ігор Ігорович

Ухвала від 07.10.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Запотічний Ігор Ігорович

Ухвала від 16.08.2019

Цивільне

Яворівський районний суд Львівської області

Карпин І. М.

Рішення від 11.08.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Комшелюк Т.О.

Ухвала від 12.07.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Комшелюк Т.О.

Ухвала від 01.07.2019

Цивільне

Яворівський районний суд Львівської області

Карпин І. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні