ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 серпня 2019 р. м. Чернівці Справа № 824/882/18-а
Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Боднарюка О.В., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Ломачинецької сільської виборчої комісіії Сокирянського району Чернівецької області, про визнання протиправним та скасування рішення,-
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 (далі-позивач), звернулась в Чернівецький окружний адміністративний суд з позовом до Ломачинецької сільської виборчої комісії (далі-відповідач)в якому, з урахуванням заяви про зміну предмету позову (т.1а.с.65-71 просила:
- визнати протиправною та скасувати Постанову "Про відкликання депутатів Ломачинецької сільської ради, висунутих шляхом самовисування, в одномандатних виборчих округах" №8 від 02.08.2018 року, в частині відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_1 (обрана в одномандатному виборчому окрузі №6);
1. Аргументи учасників справи.
1.1. Обґрунтовуючи заявлені вимоги позивач вказував на те, що оскаржуване рішення є протиправними, необґрунтованими та прийняте з порушенням встановленого законом порядку. Зокрема, відповідачем при прийнятті рішення порушено норми "Порядку організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів", який є додатком до постанови Центральної виборчої комісії від 05 вересня 2015 року №228 (далі-Порядок №228).
1.2. Спірне рішення не відповідає вимогам частини 15 статті 27 Закону України "Про місцеві вибори".
1.3. Прийнята відповідачем Постанова №8 у мотивувальній частині не містить жодної із законних підстав для відкликання депутатів за народною ініціативою, що не узгоджується з вимогами статті 37 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад". Крім цього, спірне рішення не було доведено до депутатів Ломачинецької сільської ради, яких воно стосується, у зв`язку з чим позивач була позбавлена відповідно до норм статті 47 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" гарантій прав депутата місцевої ради в частині надання пояснень, тощо.
1.4. Окрім вказаних вище аргументів, позивач також вказувала на протиправність постанови Ломачинецької сільської виборчої комісії "Про призначення проміжних виборів депутатів Ломачинецької сільської ради за №3 від 06.08.2018 року, у якій не міститься підстав прийняття такого рішення з посилання на постанову №8.
1.5. Відповідач, не погоджуючись з позовними вимогами, надав суду відзив на адміністративний позов, в якому посилаючись на приписи статей 37-41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", якими врегульовано відкликання депутатів місцевих рад за народною ініціативою, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців - вказував на безпідставність доводів позивача. На думку відповідача аргументи позивача є надуманими та такими, що суперечать дійсним обставинам справи, а тому просив відмовити в задоволенні позову повністю.
1.6. Позивачем подано до суду відповідь на відзив, в якому останній посилаючись на вимоги статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" вказував на те, що відповідач приймаючи спірне рішення не дотримався процедури, яка стосується перевірки достовірності відомостей про громадян при оформленні підписних листів (кількості підписів) із залученням органів ведення Державного реєстру виборців та правоохоронних органів.
2. Процесуальні дії у справі.
2.1. 12.09.2018 року ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження.
2.2. 18.09.2018 року ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду відмовлено в задоволенні заяви про забезпечення позову.
2.3. 04.10.2018 року ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду відмовлено в задоволенні клопотання представника позивача про об`єднання справи №824/882/18-а та справи №824/764/18-а в одне провадження.
2.4. 04.10.2018 року Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду задоволено клопотання представника позивача про витребування з відділу Державного реєстру виборців апарату Сокирянської районної державної адміністрації доказів.
2.5. 24.10.2018 року Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду зупинено провадження у справі №824/882/18-а до набрання законної сили судовим рішенням у справі №824/764/18-а.
2.6. 06.12.2018 року Сьомим апеляційним судом Ухвалу Чернівецького окружного адміністративного суду від 24.10.2018 року про зупинення провадження у справі скасовано, а справу направлено для продовження розгляду.
2.7. Ухвалою суду від 10.07.2019 року підготовче провадження в адміністративній справі №824/882/18-а - закрито. Призначено справу до розгляду по суті.
2.6. Представник позивача в призначене судове засідання 01.08.2019 року не з`явився, подавши клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження.
2.7. Представники відповідача в призначене судове засідання 01.08.2019 року не з`явився, подавши при цьому клопотання про відкладення розгляду справи. 13.08.2019 представники відповідача не з`явились, подавши клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження, в якому також зазначили про те, що підтримують аргументи, які викладені у відзиві та просять у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.
З урахуванням вимог частини 3 статті 194 КАС України та поданими заявами про розгляд справи в порядку письмового провадження, суд вважає за можливе та доцільне розглянути справу на підставі наявних матеріалів справи в порядку письмового провадження.
2.8. З`ясувавши обставини, на які учасники справи посилались, як на підставу своїх вимог і заперечень, дослідивши та оцінивши в сукупності докази, якими вони обґрунтовуються, проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог повністю, виходячи з наступного.
3. Судом встановлено наступні обставини у справі та відповідні їм правовідносини.
3.1. 16 січня 2019 року Чернівецьким окружним адміністративним судом у справі №824/764/18-а прийнято рішення, яким адміністративний позов ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_1 до Ломачинецької сільської територіальної виборчої комісії про визнання протиправним та скасування рішення - задоволено повністю. Визнано протиправними та скасовано Постанови Ломачинецької сільської територіальної виборчої комісії від 02.08.2018 року №1, №2, №3, №4, №5, №6, №7 "Про народну ініціативу із відкликання депутатів Ломачинецької сільської ради ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_5 , ОСОБА_4 , ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , ОСОБА_2 (т.1.а.с.82-97)
3.2. 24.06.2019 року Сьомим апеляційним адміністративним судом, апеляційну скаргу Ломачинецької сільської виборчої комісії залишено без задоволення, а рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 16.01.2019 року у справі №824/764/18-а - без змін.
3.3. Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно частини 4 статті 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
3.4. Відповідно до наведених вище рішень суду, які набрали законної сили, розглядом справ (окрім іншого) встановлено таке.
17.07.2018 року проведені збори виборців одномандатного виборчого округу №6 по виборах депутатів Ломачинецької сільської ради Сокирянського району Чернівецької області щодо розгляду пропозиції про відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_1 , обраного в одномандатному виборчому окрузі №6, за народною ініціативою.
Рішенням зборів виборців, оформленого протоколом від 17.07.2018 року, вирішено: - внести пропозицію про відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_1 , обраного в одномандатному виборчому окрузі №6, за народною ініціативою; - утворити ініціативну групу для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_1 , обраного в одномандатному виборчому окрузі №6, за народною ініціативою в кількості 10 (десяти) осіб та затверджено її персональний склад ( ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 ); Визначено офіційним представником для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_1 , обраного в одномандатному виборчому окрузі №6, за народною ініціативою ОСОБА_17 .
19.07.2018 року від офіційного представника ініціативної групи ОСОБА_17 до Ломачинецької сільської територіальної виборчої комісії надійшло повідомлення про проведення зборів виборців округу №6, у зв`язку із внесенням пропозиції щодо відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_1 . До повідомлення додано витяг з протоколу зборів виборців округу №6 від 17.07.2018 року.
Згідно підписного листа №1 із підписами виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_1 , обраного в одномандатному виборчому окрузі №6 за народною ініціативою, останній скріплений підписами офіційного представника ОСОБА_17 та трьома членами ініціативної групи: ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_14
"Телерадіоорганізацією "Сокиряни" повідомлено на частоті 104.7 Мгц, що 14, 16, 18, 20 липня 2018 року було оприлюднено інформацію Ломачинецької сільської виборчої комісії щодо рішення зборів виборців про внесення пропозицій про відкликання сільського голови та депутатів Ломачинецької сільської ради за народною ініціативою: а саме: 20.07.2018 року щодо відкликання ОСОБА_1 та ін.
Постановою Сокирянської районної виборчої комісії № 73 від 01.08.2018 року "Про зміни в складі Ломачинецької сільської виборчої комісії" припинено достроково повноваження членів виборчої комісії ОСОБА_20 , ОСОБА_21 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23 . Включено до складу виборчої комісії ОСОБА_24 , ОСОБА_25 , ОСОБА_26 , ОСОБА_27 . Додатком №1 до Постанови Сокирянської районної виборчої комісії №73 від 01.08.2018 року є склад Ломачинецької сільської виборчої комісії.
02.08.2018 року в приміщенні ЗОШ І-ІІІ ступенів с. Ломачинці відбулось засідання Ломачинецької сільської виборчої комісії, яке оформлено протоколом №2. Присутніх членів комісії: ОСОБА_28 , ОСОБА_26 , ОСОБА_24 , ОСОБА_35 , ОСОБА_27 , ОСОБА_30 , ОСОБА_25 , ОСОБА_31 (без права голосу у зв`язку з відмовою прийняття присяги). Відсутні члени комісії: ОСОБА_49 .
Запрошені на засідання комісії: ОСОБА_40, голова ініціативної групи, ОСОБА_33 - ОСОБА_34 , начальник відділу Державного реєстру виборців державного реєстру виборців Сокирянської РДА, представник Сокирянського відділу поліції.
Порядком денним засідання комісії було питання про узагальнення результатів зборів підписів на підтримку пропозиції про відкликання за народною ініціативою депутатів Ломачинецької сільської ради Свинобой Наталії Миколаївни (округ №6), та інших.
На підтвердження перевірки підписів виборців, які підтримали пропозиції відкликання депутатів складено акт перевірки підписів виборців, які підтримали пропозиції відкликання депутатів по округах №6, та інших, за народною ініціативою від 02.08.2018 року із зазначенням кількості опитаних громадян, що складає не менше 10% від загальної кількості підписантів. Акт підписали члени Ломачинецької сільської виборчої комісії ОСОБА_28 , ОСОБА_26 , ОСОБА_24 , ОСОБА_35 , ОСОБА_27 , ОСОБА_30 , ОСОБА_25 та ОСОБА_36
02.08.2018 року Ломачинецькою сільською виборчою комісією на засіданні, за наслідками перевірки дотримання вимог статей 38-40 Закону та підписних листів на підтримку пропозиції про відкликання депутатів узагальнено підсумки збору підписів щодо їх відкликання та складено протокол №2, згідно якого комісією (окрім іншого) вирішено:
- відповідно до вимог Закону України "Про місцеві вибори" визнати відомості про осіб зазначених у підписних листах та підписи виборців вважати достовірними;
- відповідно до частини 5 ст. 41 (прикінцеві та перехідні положення) Закону України "Про місцеві вибори" вважати відкликаними за народною ініціативою депутатів Ломачинецької сільської ради, в тому числі ОСОБА_1 ;
- відповідно до вимог Закону України "Про місцеві вибори" направити рішення Ломачинецької сільської виборчої комісії до Ломачинецької сільської ради Сокирянського району Чернівецької області для негайного розгляду на сесії Ломачинецької сільської ради та прийняття рішення про відкликання Ломачинецького сільського голови ОСОБА_2 .
Кожне питання порядку денного про узагальнення результатів зборів підписів на підтримку пропозиції про відкликання за народною ініціативою розглядалось окремо по кожному з депутатів та Ломачинецькому сільському голові.
За наслідками розгляду питань порядку денного Ломачинецькою сільською виборчою комісією прийнято Постанови, якими затверджено Протокол Про узагальнення результатів збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутатів Ломачинецької сільської ради за народною ініціативою та наслідки перевірки відомостей про громадян, що містяться в підписних листах і перевірку їх підписів, (корім інших): Постанову Ломачинецької сільської територіальної виборчої комісії від 02.08.2018 року №5 "Про народну ініціативу із відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_1 ";
Крім цього, судами також встановлено, а також і підтверджується матеріалами даної справи те, що 01.08.2018 року голова Ломачинецької сільської виборчої комісії звернувся до начальника відділу ведення державного реєстру виборців апарату Сокирянської районної державної адміністрації із листом №2, в якому просив здійснити перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутатів Ломачинецької сільської ради в одномандатних виборчих округах №3, 6 , 7, 10, 12, 14.
Листом №303 від 09.08.2018 року відділу ведення державного реєстру виборців апарату Сокирянської районної державної адміністрації надано відповідь голові Ломачинецької сільської виборчої комісії ОСОБА_28, в якій зазначено, що 02.08.2018 року начальник відділу ведення державного реєстру виборців була присутня на засіданні Ломачинецької сільської виборчої комісії по здійсненню перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах на відкликання депутатів Ломачинецької сільської ради.
Згідно листа відділу ведення державного реєстру виборців апарату Сокирянської районної державної адміністрації №308 від 14.11.2018 року - за участі представника відділу ведення державного реєстру виборців, членами Ломачинецької сільської виборчої комісії здійснено перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах на відкликання депутатів Ломачинецької сільської ради по виборчих округах №№3,6,7,10,12,14 шляхом проведення звірки підписів у підписних листах по відповідних округах з даними, які містяться в паспортах громадян України та зареєстровані на території с. Ломачинці.
Щодо доказів проведення перевірки достовірності відомостей, що містяться в підписних листах в листі повідомлено, що за результатами перевірки достовірності відомостей, що містяться в підписних листах, діючим законодавством України не передбачений порядок складання будь-якого документу.
Голова Ломачинецької сільської виборчої комісії листом від 01.08.2018 року звертався до начальника Сокирянського відділення поліції Кельменецького відділу поліції Головного управління Національної поліції в Чернівецькій області ОСОБА_50, в якому просив направити представників поліції та забезпечити перевірку достовірності підписів громадян.
Згідно листа Сокирянського відділення поліції Кельменецького відділу поліції Головного управління Національної поліції в Чернівецькій області за №7551/123/44/01-18 від 01.10.2018 року, наданого у відповідь на запит адвоката Маркідонова О.В., повідомлено, що на засіданні Ломачинецької сільської виборчої комісії працівниками Сокирянського ВП КВП ГУНП в Чернівецькій області в складі ст. ДОП ОСОБА_36 та ст. ДОП ОСОБА_38 забезпечувалася охорона публічної безпеки та порядку, перевірка достовірності відомостей про громадян, що містились в підписних листах та їх підписів не здійснювалася. Вище вказані працівники були присутні тільки під час засідання Ломачинецької виборчої комісії.
Згідно листа Сокирянського відділення поліції Кельменецького відділу поліції Головного управління Національної поліції в Чернівецькій області №8352 від 30.10.2018 року, наданого на запит адвоката Тельнова О.А., перевірка достовірності відомостей про громадян, що містилася в підписних листах, щодо відсторонення за народною ініціативою депутатів Ломачинецької сільської ради, а також достовірність їх підписів працівниками поліції не здійснювалася. Оскільки вони знаходилися в приміщенні Ломачинецької ЗОШ І-ІІІ ступенів, де проходило засідання виборчої комісії.
Згідно Рапортів ст. ДОП ОСОБА_36 та ст. ДОП ОСОБА_38 від 02.08.2018 року останні були присутні в приміщенні Ломачинецької ЗОШ І-ІІІ ступенів з 09:30 год. до 13:00 год. 02.08.2018 року на засідання Ломачинецької сільської виборчої комісії, де ними здійснювалась охорона громадського порядку. Під час засідання виборчої комісії порушень громадського порядку не було.
Листом від 03.08.2018 року голова Ломачинецької сільської виборчої комісії ОСОБА_28 повідомив Ломачинецьку сільську раду про те, що згідно Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" Ломачинецькою сільською виборчою комісією прийнято рішення про відкликання депутатів Ломачинецької сільської ради, в тому числі: ОСОБА_1 .
06.08.2018 року ОСОБА_2 звернулась до голови Ломачинецької сільської виборчої комісії ОСОБА_28 із заявою, в якій просила надати копію заяви ініціативної групи про відкликання депутатів Ломачинецької сільської ради VII скликання, в тому числі: ОСОБА_1
3.5. В ході судового розгляду справи, судом також досліджено транскрибацію (покази) свідків, які були допитані в ході розгляду справи №824/764/18-а, зокрема: ОСОБА_31 , ОСОБА_28 , ОСОБА_36 , ОСОБА_38 , ОСОБА_39 , ОСОБА_25 , ОСОБА_40 , ОСОБА_41 , ОСОБА_17 , ОСОБА_42 .
3.6. 02.08.2018 року Ломачинецькою сільською виборчою комісією прийнято постанову №8 Про відкликання депутатів Ломачинецької сільської ради, висунутих шляхом самовисування в одномандатних виборчих округах , відповідно до якої вирішено (постановлено): відкликати за народною ініціативою депутатів Ломачинецької сільської ради, висунутих шляхом самовисування, в тому числі п.2 ОСОБА_1 , одномандатний виборчий округ №6.
Вважаючи вказане рішення протиправним, позивач власне і звернувся до суду з вказаними вище вимогами.
4. Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає таке.
4.1. Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
4.2. Перевіряючи рішення відповідача на відповідність вимогам ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, суд виходить з наступного.
Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Предметом спору у даній справі є рішення, яке прийняте Ломачинецькою сільською територіальною виборчою комісією в частині, що стосується процедури прийняття такого рішення та його правомірності.
4.3. Спірні відносини, що склались між сторонами, регулюються Конституцією України, Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 року № 280/97-ВР, Законом України "Про статус депутатів місцевих рад" від 11.07.2002 року №93-IV.
Закон України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 року № 280/97-ВР (далі - Закон України № 280/97-ВР) визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування відповідно до Конституції України.
Закон України "Про статус депутатів місцевих рад" від 11.07.2002 року №93-IV (далі - Закон України №93-IV) відповідно до Конституції України, Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", інших законів України визначає правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, встановлює гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради
4.4. Відповідно до ч. 1 ст. 2 Закону України №93-IV депутат сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - депутат місцевої ради) є представником інтересів територіальної громади села, селища, міста чи їх громад, який відповідно до Конституції України і закону про місцеві вибори обирається на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування на строк, встановлений Конституцією України.
Згідно ч. 1 ст. 4 Закону України №93-IV депутат місцевої ради набуває свої повноваження в результаті обрання його до ради відповідно до Закону України "Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів".
Частиною 1 ст. 5 Закону України №93-IV передбачено, що повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі, (окрім іншого): його відкликання виборцями у встановленому цим Законом порядку (пункт 1).
Відповідно до ч. 2 ст. 10 Закону України №93-IV депутат місцевої ради, який не виправдав довір`я виборців, може бути в будь-який час відкликаний ними у встановленому цим Законом порядку.
Судом встановлено, що виборці округу № 6 звернулися із пропозицією про відкликання депутатів, в тому числі і ОСОБА_1 , що є депутатом відповідного округу.
4.5. Порядок відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою визначено розділом V Закону №93 -IV.
Відповідно до ст. 37 Закону України №93-IV підставами для відкликання виборцями обраного ними депутата місцевої ради можуть бути: 1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції, законів України, що встановлено судом; 2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин, передбачених статтею 10 цього Закону, обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі; 3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням його передвиборної програми, невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними.
Згідно ч.1 ст. 38 цього Закону право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають громадяни України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу.
Частиною 2 статті 38 Закону України №93-IV визначено, що рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою приймається на зборах виборців у кількості не менше 30 осіб для відкликання депутата сільської, селищної ради.
Згідно ч.3 ст. 38 Закону України №93-IV не пізніш як за два дні до дня проведення зборів виборців, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, про дату, місце та час їх проведення повідомляються регіональні та/або місцеві засоби масової інформації. Представникам засобів масової інформації гарантується безперешкодний доступ на збори виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
У разі прийняття на зборах виборців рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою на цих зборах утворюється ініціативна група для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (далі - ініціативна група), до складу якої можуть бути включені виборці відповідного округу, та затверджується її персональний склад. Кількість членів ініціативної групи у разі відкликання депутата має становити: 1) сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - не менше 10 осіб.
Відповідно до ч. 4 ст. 38 Закону України №93-IV у протоколі зборів виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи, відомості про особу, визначену бути офіційним представником ініціативної групи, а також про встановлену форму підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутата місцевої ради (далі - підписний лист), зразок якого є додатком до протоколу зборів виборців. Протокол підписується головуючим на зборах та секретарем зборів. Додатком до протоколу зборів також є перелік їх учасників, у якому зазначаються прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, засоби зв`язку (контактний телефон), що засвідчуються підписом кожного учасника зборів.
До протоколу зборів, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, додаються письмові заяви про згоду кожної особи, включеної до ініціативної групи, на входження до її складу, а також письмова заява про згоду визначеної особи бути офіційним представником ініціативної групи. Участь особи, яка пропонується до складу ініціативної групи, в зборах виборців необов`язкова, за умови подання нею власноручно написаної заяви про згоду бути членом ініціативної групи. Ця заява, а також заява про згоду особи бути офіційним представником ініціативної групи, має обов`язково містити: прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, місце роботи, посаду, засоби зв`язку (контактний телефон). До заяви додаються ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" (ксерокопії тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кожної запропонованої особи (ч.5 ст.38 Закону України №93 -IV).
Згідно ч. 6 ст. 38 Закону України №93-IV бути офіційним представником ініціативної групи, входити до її складу не можуть посадові та службові особи органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування, військовослужбовці, судді, працівники судів та правоохоронних органів.
Згідно з протоколом зборів виборців одномандатного виборчого округу №6 по виборах депутатів Ломачинецької сільської ради Сокирянського району Чернівецької області щодо розгляду пропозиції про відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_1 , обраного в одномандатному виборчому окрузі №6 від 17.07.2018 року, ОСОБА_16 ознайомив присутніх із зверненням виборців округу №6, в якому зазначено, що однією із підстав для відкликання депутата ОСОБА_1 була: невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням його передвиборної програми; невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними, а саме:
- депутат ОСОБА_1 відмовилась бути присутнім на громадських слуханнях з питань щодо приєднання Ломачинецької територіальної громади до об`єднаної територіальної громади м. Новодністровськ, які відбулися 01.07.2018 року.
- депутат ОСОБА_1 на сесії Ломачинецької сільської ради, яка відбулася 05.07.2018 року не врахувала побажань виборців з питань щодо приєднання Ломачинецької територіальної громади до об`єднаної територіальної громади м. Новодністровськ та проголосував на власний розсуд.
- депутат ОСОБА_1 підтримала пропозицію сільського голови та голосував за встановлення непомірних податків на майно для жителів села, у тому числі жителів округу на сесії Ломачинецької сільської ради, яка відбулася 05.07.2018 року.
- депутат ОСОБА_1 не бажала спілкуватися із виборцями, які хотіли зустрітися після проведення сесії 05.07.2018 року біля будівлі Ломачинецької сільської ради.
Так, дослідженням вказаного протоколу видно, що в протоколі зазначені наступні відомості:
- зміст звернення виборців округу №6 про відкликання депутата ОСОБА_1 ;
- зміст його обговорення, зокрема зазначено: про ознайомлення ОСОБА_16 всіх присутніх із змістом вказаного звернення, зазначено хто підтримав пропозицію щодо відкликання депутата;
- про прийняте рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутата ОСОБА_1., результати голосування;
- про персональний склад ініціативної групи у складі 10 осіб ( ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 );
- про ОСОБА_17 - особу, визначену бути офіційним представником ініціативної групи.
Згідно протоколу, участь в голосуванні взяло 32 виборців. За результатами голосування: "за" проголосувало - 23 (двадцять три); "проти" - немає; "утрималось" - 9 (дев`ять).
Крім цього, визначено форму підписного листа для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_1 , обраного в одномандатному виборчому окрузі №6 за народною ініціативою.
Як додаток до протоколу додано перелік учасників зборів виборців одномандатного виборчого округу №6 по виборах депутатів Ломачинецької сільської ради Сокирянського району Чернівецької області від 17.07.2018 року.
Отже, із вказаного встановлено, що виборцями дотримано процедуру прийняття рішення про внесення пропозиції щодо відкликання вищевказаних депутатів у присутності не менше 30 осіб, що відповідає ч. 2 ст. 38 Закону України №93-IV.
В ході судового розгляду судом встановлено, що у вказаних правовідносинах мав місце факт недотримання особами, що вносили пропозицію про відкликання депутатів місцевої ради за народною ініціативою ч.3 ст. 38 Закону України №93-IV, якою встановлено, що не пізніш як за два дні до дня проведення зборів виборців, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, про дату, місце та час їх проведення повідомляються регіональні та/або місцеві засоби масової інформації.
Відповідно до ст. 39 Закону України №93-IV у триденний строк після дня проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, особа, визначена офіційним представником ініціативної групи, повідомляє відповідну територіальну виборчу комісію про факт проведення зборів. До повідомлення додається витяг з протоколу зборів, в якому зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи.
Судом встановлено, що 19.07.2018 року офіційний представник ініціативної групи ОСОБА_17 звернулась до Ломачинецької сільської територіальної виборчої комісії із повідомленням про проведення зборів виборців округу №6, у зв`язку із внесенням пропозиції щодо відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_1 . До повідомлення додано витяг з протоколу зборів виборців округу №6 від 17.07.2018 року.
Тобто, офіційний представник ініціативної групи, у відповідності до ч. 1 ст. 39 Закону №93-IV у триденний строк після проведення зборів виборців щодо відкликання депутатів голови місцевої ради за народною ініціативою, повідомили відповідну територіальну виборчу комісію про факт проведення зборів виборців.
Крім цього, ст. 39 Закону України №93 -IV визначено, що голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення щодо проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата, відповідні місцеву організацію партії, партію (у разі якщо депутат був обраний шляхом висування його місцевою організацією партії) та місцеву раду.
Проте, даною нормою не визначено яким чином голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії повинні повідомити депутата, відповідні місцеву організацію партії, партію (у разі якщо депутат був обраний шляхом висування його місцевою організацією партії) та місцеву раду про повідомлення щодо проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо його відкликання за народною ініціативою.
Як зазначалось вище, із доданої до матеріалів справи довідки №55/17 від 20.09.2018 року Комунального підприємства Сокирянської районної ради "Телерадіоорганізація "Сокиряни" видно, що "Телерадіоорганізація "Сокиряни" повідомила, що на частоті 104.7 Мгц було оприлюднено інформацію Ломачинецької сільської виборчої комісії щодо рішення зборів виборців про внесення пропозицій про відкликання сільського голови та депутатів Ломачинецької сільської ради за народною ініціативою: а саме: 14.07.2018 року щодо відкликання ОСОБА_1 , ОСОБА_5 , ОСОБА_4 .
Вказане дає підстави вважати, що Ломачинецька сільська виборча комісія повідомила сільського голову та депутатів Ломачинецької сільської ради про рішення зборів виборців про внесення пропозицій про їх відкликання через засоби масової інформації.
Згідно ч. 1 ст. 40 Закону України №93-IV ініціативна група має право виготовляти будь-яку кількість підписних листів з дотриманням встановленої форми підписного листа.
На підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного в одномандатному виборчому окрузі, має бути зібрано підписи у кількості, що є більшою половини кількості виборців, які взяли участь у голосуванні на відповідних місцевих виборах в одномандатному виборчому окрузі, у якому був обраний депутат.
Відповідно до ч. 2 ст. 40 Закону України №93-IV з дня, наступного за днем повідомлення територіальної виборчої комісії про створення ініціативної групи, починається збір підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, який проводиться у строки: 1) у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - десять днів.
Частиною 3 статті 40 Закону України №93-IV встановлено, що форма підписного листа для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою встановлюється зборами виборців. Підписний лист повинен містити дату проведення зборів щодо відкликання депутата, порядковий номер підписного листа, зазначення адміністративно-територіальної одиниці, де збираються підписи (повну назву села, селища, міста (територіальної громади), у якому проводиться збір підписів, а також району, області або Автономної Республіки Крим, до складу яких вона входить), назву місцевої ради, до складу якої обрано депутата, його прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), дату набуття депутатом повноважень, відомості про суб`єкта висування депутата (відповідна місцева організація партії чи шляхом самовисування), членом якої депутатської фракції (групи) чи позафракційним є депутат, а також про члена ініціативної групи, який збирає підписи (прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), місце роботи і адресу місця проживання).
Крім того, підписний лист має містити дані про виборців, які підтримали пропозицію про відкликання депутата місцевої ради: порядковий номер виборця у підписному листі, прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, дату підписання, а також особистий підпис виборця.
Згідно ч. 4 ст. 40 Закону України №93-IV член ініціативної групи, який збирає підписи виборців, до початку їх збирання повинен власноручно внести до підписного листа відомості про себе, передбачені абзацом першим частини третьої цієї статті.
Виборець, який підтримує вимогу щодо відкликання депутата, власноручно на підписному листі зазначає своє прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, ставить на підписному листі дату підписання та свій підпис.
Забороняється збирати підписи в органах державної влади, органах влади Автономної Республіки Крим, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах та організаціях (крім партійних організацій), у місцях видачі заробітної плати, пенсій, допомоги, стипендій, інших соціальних виплат, надання благодійної допомоги (ч. 5 ст. 40 Закону України №93-IV).
Участь посадових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування у збиранні підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради забороняється (ч. 6 ст. 40 Закону України №93-IV).
Відповідно до ч.1 ст. 41 Закону України №93-IV після завершення збирання підписів, але не пізніше дня закінчення строку збору підписів, передбаченого частиною другої статті 40 цього Закону, заповнені підписні листи збираються офіційним представником ініціативної групи, прошиваються та скріплюються підписами офіційного представника та не менше трьох членів ініціативної групи із зазначенням кількості зібраних підписів та не пізніш як на другий день разом з протоколом зборів виборців, що утворили відповідну ініціативну групу, передаються до відповідної територіальної виборчої комісії.
Тобто, не пізніше десяти днів з дня, наступного за днем повідомлення територіальної виборчої комісії про створення ініціативної групи, заповнені підписні листи збираються офіційним представником ініціативної групи, прошиваються та скріплюються підписами офіційного представника та не менше трьох членів ініціативної групи із зазначенням кількості зібраних підписів та не пізніш як на другий день разом з протоколом зборів виборців, що утворили відповідну ініціативну групу, передаються до відповідної територіальної виборчої комісії.
Згідно підписного листа №1 для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_1., обраного в одномандатному виборчому окрузі №6, за народною ініціативою, останній скріплений підписами офіційного представника ОСОБА_15 та трьома членами ініціативної групи: ОСОБА_9 , ОСОБА_16 , ОСОБА_14 .
Проте, до суду не надано доказів дати передання підписного листа до Ломачинецької територіальної виборчої комісії, який у відповідності до ч. 4 ст. 38 Закону України №93-IV, має бути підписаний головуючим на зборах та секретарем зборів.
З долученого до матеріалів справи повідомлення про проведення зборів виборців округу №6 вбачається, що в ньому наявний підпис і печатка Голови Ломачинецької ТВК ОСОБА_45 від 19.07.2018 року. В повідомленні вказується також, що до нього додається витяг з протоколу зборів виборців округу №6, однак не надано підтверджуючих відомостей про те, що вказаний документ зареєстровано у вхідній кореспонденції виборчої комісії.
Вказані обставини не дають змогу достовірно встановити дату передання підписного листа з протоколом зборів виборців до Ломачинецької територіальної виборчої комісії, який у відповідності до ч. 4 ст. 38 Закону України №93-IV, має бути підписаний головуючим на зборах та секретарем зборів.
4.6. Згідно ч. 2 ст. 41 Закону України №93-IV голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії, не пізніше наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців, скликає засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів.
На цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) у такі строки: 1) у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - протягом десяти днів з дня отримання матеріалів.
Отже, із аналізу вказаної норми видно, що не пізніше наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії скликає засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів дотриманню вимогам статей 38 - 40 цього Закону. Зокрема на засіданні перевіряють правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) у такі строки: у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - протягом десяти днів з дня отримання матеріалів.
Суд зазначає, що залучення органу ведення Державного реєстру виборців для встановлення достовірності відомостей про громадян, які внесли пропозицію щодо відкликання депутатів та голови Ломачинецької сільської ради за народною ініціативою та які підтримали цю пропозицію, а так само здійснення перевірки їхніх підписів виборчою комісією із залученням правоохоронних органів вибіркову, на переконання суду, є обов`язковою і ключовою умовою для вирішення питання щодо легітимності рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутатів сільської ради, наявності необхідної кількості підписів на підтримку такої пропозиції, оскільки право відкликати депутатів та голову сільської ради за народною ініціативою належить виключно виборцям відповідного округу, а не будь-якій іншій фізичній особі.
Суд вважає, що вказане залучення органу ведення Державного реєстру виборців та правоохоронних органів не може бути формальним, оскільки це не відповідатиме завданням і меті, які покладені в основу ст. 41 Закону України №93-IV та має значення для прийняття рішення про дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
Згідно ч. 3 ст. 41 Закону України №93-IV при встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, не враховуються підписи окремих виборців: 1) у разі відсутності у підписному листі всіх або окремих відомостей про виборця, який підтримує своїм підписом відкликання депутата місцевої ради, передбачених формою підписного листа, а також виявлення недостовірних відомостей про виборця; 2) записи та підписи, вчинені замість виборця іншою особою; 3) вчинені особою, яка не є виборцем відповідного багатомандатного, одномандатного виборчого округу або на день вчинення підпису не мала права голосу; 4) якщо підписи вчинені виборцем декілька разів; 5) якщо підпис вчинено виборцем з порушенням встановленого цим Законом строку.
Відповідно до ч. 4 ст. 41 Закону України №93-IV при встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали відкликання депутата місцевої ради, не враховуються підписні листи: 1) якщо підписи виборців зібрані особою, яка не є членом відповідної ініціативної групи та/або на день збору підписів не мала права голосу; 2) у яких відсутні відомості або які містять недостовірні відомості про особу, яка збирала підписи виборців; 3) у яких підписи громадян України зібрані у місцях, визначених частиною п`ятою статті 40 цього Закону; 4) які не відповідають встановленій формі.
За результатами перевірки територіальна виборча комісія узагальнює підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, про що складається відповідний протокол.
Частиною 5 статті 41 Закону України №93-IV встановлено, що якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідає вимогам цього Закону, територіальна виборча комісія приймає рішення про відкликання депутата за народною ініціативою (у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування) або про звернення до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
Якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону та/або оформлення підписних листів або кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, не відповідає вимогам цього Закону та/або ініціативна група у встановлені цим Законом строки не подала до територіальної виборчої комісії підписні листи та протокол зборів виборців або подала їх після спливу встановлених строків, відповідна територіальна виборча комісія приймає рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради (ч. 6 ст. 41 Закону України №93-IV).
Отже, умовою з якою Закон України №93-IV пов`язує можливість прийняття рішення про відкликання депутата за народною ініціативою є суворе дотримання учасниками процедури відкликання вимог статей 38-40 зазначеного Закону, яке має бути прийнято з дотримання статті 41 Закон України №93-IV.
В свою чергу, як передбачено статтею 48 цього Закону, депутат місцевої ради має право бути присутнім під час розгляду вищим керівним органом партії звернення територіальної виборчої комісії щодо його відкликання за народною ініціативою та при прийнятті відповідного рішення, а також на засіданнях територіальної виборчої комісії при розгляді нею питань, що стосуються його відкликання.
Депутат місцевої ради має право давати пояснення щодо суті питань стосовно його діяльності, робити відповідні заяви на засіданнях ради та її органів, зборах виборців, зборах (конференціях) об`єднань громадян. У встановленому законодавством порядку депутат місцевої ради може використовувати для роз`яснення своєї позиції засоби масової інформації.
Депутат має право звернутися до місцевої ради з усною або письмовою заявою з приводу обставин, що стали підставою для порушення питання про його відкликання.
4.7. Щодо порядку проведення засідань сільської виборчої комісії, то відповідно до ч. 1ст. 27 Закону України "Про місцеві вибори" від 14.07.2015 року № 595-VIII (далі - Закон України № 595) Центральна виборча комісія організовує свою роботу відповідно до Закону України "Про Центральну виборчу комісію" та Регламенту Центральної виборчої комісії. Територіальні та дільничні виборчі комісії організовують свою роботу відповідно до вимог цього Закону у формі відкритих засідань.
Частиною 2 статті 27 Закону України № 595 передбачено, що основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою виборчої комісії, у разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії. На письмову вимогу не менш як третини складу виборчої комісії голова виборчої комісії або його заступник зобов`язаний скликати засідання комісії не пізніше наступного дня після отримання такої вимоги. У разі необхідності засідання виборчої комісії може бути скликане за рішенням виборчої комісії вищого рівня.
Згідно з ч. 5 ст. 27 Закону України № 595 засідання виборчої комісії скликається з обов`язковим повідомленням усіх членів комісії про час, місце проведення засідання та його порядок денний.
З метою дотримання при розгляді питань порядку денного права особи на участь у процесі прийняття рішення на засідання виборчої комісії запрошуються заявники та інші заінтересовані особи. Неприбуття на засідання виборчої комісії осіб, які були належним чином повідомлені про нього, не перешкоджає розгляду питань порядку денного.
Порядок організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів затверджений постановою Центральної виборчої комісії від 05.09.2015 року № 228 (далі - Порядок № 228).
Відповідно до пункту 4.1 Порядку № 228 перед проведенням засідання виборчої комісії формується проект порядку денного цього засідання.
Згідно з пунктом 4.3 Порядку № 228 проект порядку денного засідання після його погодження з головою комісії секретар комісії в обов`язковому порядку разом з інформацією про час і місце проведення засідання доводить до відома членів комісії, як правило, не пізніше останнього дня перед днем проведення засідання, а в день, що передує дню виборів, та в день виборів - негайно.
Пунктом 4.4 Порядку № 228 передбачено, що на засідання виборчої комісії обов`язково запрошуються, як правило, не пізніше останнього дня перед днем засідання комісії, заявники та інші заінтересовані особи.
Відповідно до пункту 4.5 Порядку № 228 інформація про дату, час проведення, порядок денний засідання виборчої комісії розміщується на стенді офіційних матеріалів комісії, як правило, не пізніше останнього дня перед днем засідання виборчої комісії.
Таким чином, засідання виборчої комісії, на якому вирішуються питання, віднесені до її компетенції, проводяться після повідомлення усіх членів комісії, заявників та інших заінтересованих осіб про час, місце проведення засідання та його порядок денний.
Повідомлення заявників та інших заінтересованих осіб про засідання комісії здійснюється не пізніше останнього дня перед днем засідання комісії.
Крім того, територіальна виборча комісія має забезпечити розміщення інформації про дату, час проведення, порядок денний засідання виборчої комісії на стенді офіційних матеріалів комісії не пізніше останнього дня перед днем засідання виборчої комісії.
З урахуванням наведеного, суд приходить до висновку, що депутат місцевої ради має право бути присутнім на засіданні територіальної комісії під час розгляду питання щодо його відкликання за народною ініціативою та знати про підстави, що слугували для такого відкликання.
З досліджених судом доказів наданих учасниками справи пояснень, встановлено, що позивач не запрошувався на засідання виборчої комісії 02.08.2018 року, доказів зворотного відповідачем не надано.
З огляду на викладене слід дійти висновку, що в даному випадку Ломачинецькою сільською виборчою комісією було порушено ч.ч. 1, 2 ст. 48 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", п. 4.4 Порядку № 228, в частині дотримання гарантій прав депутатів та голови Ломачинецької сільської ради під час розгляду питання про їх відкликання.
Як встановлено з матеріалів справи, постановою Сокирянської районної виборчої комісії № 73 від 01.08.2018 року "Про зміни в складі Ломачинецької сільської виборчої комісії" до складу виборчої комісії включено ОСОБА_24 , ОСОБА_25 , ОСОБА_26 , ОСОБА_27 . Додатком №1 до Постанови Сокирянської районної виборчої комісії №73 від 01.08.2018 року є склад Ломачинецької сільської виборчої комісії.
З матеріалів справи також встановлено, що 01.08.2018 року голова Ломачинецької сільської виборчої комісії звернувся до начальника відділу ведення державного реєстру виборців апарату Сокирянської районної державної адміністрації із листом №2, в якому просив здійснити перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутатів Ломачинецької сільської ради в одномандатних виборчих округах.
01.08.2018 року голова Ломачинецької сільської виборчої комісії звертався з листом до начальника Сокирянського відділення поліції Кельменецького відділу поліції Головного управління Національної поліції в Чернівецькій області ОСОБА_50, в якому просив направити представників поліції та забезпечити перевірку достовірності підписів громадян.
02.08.2018 року в приміщенні ЗОШ І-ІІІ ступенів с. Ломачинці відбулось засідання Ломачинецької сільської виборчої комісії, яке оформлено протоколом №2. Присутніх членів комісії 9: ОСОБА_28. , ОСОБА_26. , ОСОБА_24 , ОСОБА_35 , ОСОБА_27 , ОСОБА_30 , ОСОБА_25 , ОСОБА_31 (без права голосу у зв`язку з відмовою прийняття присяги). Відсутні члени комісії: ОСОБА_49 .
Запрошені на засідання комісії: ОСОБА_40, голова ініціативної групи, ОСОБА_33 - ОСОБА_34 , начальник відділу Державного реєстру виборців державного реєстру виборців Сокирянської РДА, представник Сокирянського відділу поліції.
Порядком денним засідання комісії було питання про узагальнення результатів зборів підписів на підтримку пропозиції про відкликання за народною ініціативою депутатів Ломачинецької сільської ради, в тому числі ОСОБА_1 (округ №6).
02.08.2018 року Ломачинецької сільської виборчої комісії на своєму засіданні за наслідками перевірки дотримання вимог статей 38-40 Закону та підписних листів на підтримку пропозиції про відкликання депутатів та голови Ломачинецької сільської ради було узагальнено підсумки збору підписів щодо їх відкликання та складено протокол №2.
Згідно вказаного протоколу, за результатами розгляду питань порядку денного про узагальнення результатів зборів підписів на підтримку пропозиції про відкликання за народною ініціативою депутатів та Ломачинецького сільського голови комісією вирішено:
- відповідно до вимог Закону України "Про місцеві вибори" визнати відомості про осіб зазначених у підписних листах та підписи виборців вважати достовірними;
- відповідно до частини 5 статті 41 (прикінцеві та перехідні положення) Закону України "Про місцеві вибори" вважати відкликаними за народною ініціативою депутатів Ломачинецької сільської ради, в тому числі ОСОБА_1 ;
- відповідно до вимог Закону України "Про місцеві вибори" направити рішення Ломачинецької сільської виборчої комісії до Ломачинецької сільської ради Сокирянського району Чернівецької області для негайного розгляду на сесії Ломачинецької сільської ради та прийняття рішення про відкликання Ломачинецького сільського голови ОСОБА_2 .
Кожне питання порядку денного про узагальнення результатів зборів підписів на підтримку пропозиції про відкликання за народною ініціативою розглядалось окремо по кожному з депутатів.
На підставі вказаного протоколу №2 від 02.08.2018 року, за наслідками розгляду питань порядку денного, Ломачинецькою сільською виборчою комісією прийнято (окрім іншого) Постанову №5, якою затверджено Протокол Про узагальнення результатів збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата Ломачинецької сільської ради за народною ініціативою ОСОБА_1 , та наслідки перевірки відомостей про громадян, що містяться в підписних листах і перевірку їх підписів.
Як зазначалось вище, на час розгляду вказаних правовідносин, Постанова №5 від 02.08.20187 року - визнана протиправною та скасована судом. Наслідком скасованого рішення (постанови №5) є рішення, яке оскаржується в даній справі.
Судом достовірно встановлено, та підтверджується наявними в справі доказами те, що перевірка підписів виборців в підписних листах при ініціюванні відкликання депутатів за народною ініціативою здійснено без участі правоохоронних органів. Фактично, таку перевірку було здійснено двома членами виборчої комісії ОСОБА_25 та ОСОБА_27 за участю ОСОБА_40 , які в свою чергу були членами ініціативної групи по відкликанню окремих депутатів Ломачинецької сільської ради.
З наведених обставин суд відхиляє, як доказ акт перевірки підписів виборців, які підтримали пропозиції відкликання депутатів по округу №6 за народною ініціативою від 02.08.2018 року, оскільки перевірка підписів виборців фактично відбулась без участі представників правоохоронних органів, що є порушенням вимог ст. 41 Закону України №93-IV.
4.8. Щодо здійснення Ломачинецькою сільською виборчою комісією перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах із залученням органів ведення Державного реєстру виборців суд зазначає, що з листа відділу ведення державного реєстру виборців апарату Сокирянської районної державної адміністрації №308 від 14.11.2018 року встановлено, що за участі представника відділу ведення державного реєстру виборців членами Ломачинецької сільської виборчої комісії здійснено перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах на відкликання депутатів Ломачинецької сільської ради по виборчому округу №6 шляхом проведення звірки підписів у підписних листах по відповідних округах з даними, які містяться в паспортах громадян України та зареєстровані на території с. Ломачинці. Щодо доказів проведення перевірки достовірності відомостей, що містяться в підписних листах в листі повідомлено, що за результатами перевірки достовірності відомостей, що містяться в підписних листах, діючим законодавством України не передбачений порядок складання будь-якого документу.
Листом №303 від 09.08.2018 року відділ ведення державного реєстру виборців апарату Сокирянської районної державної адміністрації надав відповідь голові Ломачинецької сільської виборчої комісії ОСОБА_28, в якій зазначив, що 02.08.2018 року начальник відділу ведення державного реєстру виборців була присутня на засіданні Ломачинецької сільської виборчої комісії по здійсненню перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах на відкликання депутатів Ломачинецької сільської ради.
Тобто, виборчою комісією було залучено відділ ведення державного реєстру виборців апарату Сокирянської районної державної адміністрації для здійснення перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах на відкликання депутатів Ломачинецької сільської ради (в тому числі) по виборчому округу №6 та представник такого відділу був присутній на засіданні виборчої комісії і брав участь роботі комісії.
Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що Ломачинецькою сільською виборчою комісією, під час перевірки 02.08.2018 року підписних листів, у відповідності до ст. 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" не було повно та об`єктивно перевірено дотримання норм ст. ст. 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, оскільки встановленими обставинами справи підтверджено, що вказані норми Закону додержані не були.
4.9. Вирішуючи даний спір слід зазначити про безпідставність аргументів позивача стосовно протиправності постанови Ломачинецької сільської виборчої комісії "Про призначення проміжних виборів депутатів Ломачинецької сільської ради за №3 від 06.08.2018 року, оскільки таке рішення не є предметом спору в даній справі, і по своїй суті являється одним із рішень відповідача, яке є наслідком оскаржуваного рішення, а тому суд відхиляє вказані доводи.
4.10. Підсумовуючи викладене суд дійшов висновку, що спірне рішення Ломачинецької сільської виборчої комісії прийнято без дотримання вимог ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України. Приймаючи оскаржуване рішення Ломачинецькою сільською виборчою комісією допущено порушення вимог законодавства, зокрема ст.ст. 37-41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", отже позовні вимоги про визнання протиправною та скасування Постанови Ломачинецької сільської територіальної виборчої комісії від 02.08.2018 року №8 підлягають задоволенню повністю.
4.11. Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
При цьому, в силу положень ч. 2 ст. 77 вказаного кодексу, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідач не довів того, що під час вчинення дій та прийняття спірного рішення він діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.
5. Розподіл судових витрат.
5.1. Відповідно до вимог ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
5.2. З урахуванням того, що звертаючись з адміністративним позовом, який задоволено повністю - ОСОБА_1 сплачено судовий збір в сумі 704,80 грн згідно квитанції №68735 від 09.09.2018 року, тому слід стягнути з відповідача на її користь понесені судові витрати у вигляді сплаченого судового збору.
Керуючись статтями 241 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 до Ломачинецької сільської виборчої комісії, про визнання протиправним та скасування рішення - задовольнити повністю.
Визнати протиправною та скасувати Постанову "Про відкликання депутатів Ломачинецької сільської ради, висунутих шляхом самовисування, в одномандатних виборчих округах" №8 від 02.08.2018 року, в частині відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_1 (обрана в одномандатному виборчому окрузі №6).
Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Ломачинецької сільської виборчої комісії судові витрати - судовий збір в сумі 704 (сімсот чотири) грн 80 коп, сплачений згідно квитанції №68735 від 09.09.2018 року.
Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення (складання).
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне найменування учасників процесу:
Позивач - ОСОБА_1 , (РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 )
Відповідач - Ломачинецька сільська виборча комісія Сокирянського району Чернівецької області, (код ЄДРПОУ 34090165, с. Ломачинці, Сокирянський район, Чернівецька область, 60235)
Суддя Боднарюк О.В.
Суд | Чернівецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.08.2019 |
Оприлюднено | 15.08.2019 |
Номер документу | 83625844 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Боднарюк Олег Васильович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Боднарюк Олег Васильович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Боднарюк Олег Васильович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Боднарюк Олег Васильович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Боднарюк Олег Васильович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Боднарюк Олег Васильович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні