Постанова
від 16.08.2019 по справі 280/5405/18
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

16 серпня 2019 року м. Дніпросправа № 280/5405/18

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів:

судді-доповідача Чумака С.Ю.,

суддів: Чабаненко С.В., Юрко І.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження в приміщенні суду в місті Дніпрі апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Вайра"

на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 17 квітня 2019 року в адміністративній справі № 280/5405/18 (суддя І інстанції - Татаринов Д.В.)

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Вайра" до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Запорізькій області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,

третя особа: ОСОБА_1 ,

В С Т А Н О В И В:

ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ, РІШЕННЯ СУДУ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ, ВИМОГ АПЕЛЯЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА УЗАГАЛЬНЕНІ ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просив:

- визнати протиправним зупинення фінансування Запорізьким відділенням управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Запорізькій області витрат, пов`язаних із наданням страхової виплати у вигляді допомоги в зв`язку з вагітністю та пологами для ОСОБА_1 за листком непрацездатності серії АГШ № 625690;

- зобов`язати Запорізьке відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Запорізькій області здійснити фінансування заяви-розрахунку № 12/18 від 18 грудня 2017 року за листком непрацездатності серії А ГШ № 625690, поданого TOB Вайра ;

- зобов`язати Запорізьке відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Запорізькій області у місячний строк з дня набрання законної сили судовим рішенням у справі надати до Запорізького окружного адміністративного суду звіт про виконання судового рішення.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 17 квітня 2019 року у задоволені адміністративного позову відмовлено.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, позивач звернувся з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати це рішення та прийняти нове, яким задовольнити позов у повному обсязі.

В обґрунтування апеляційної скарги серед іншого зазначає, що у відповідача не було законних підстав для зупинення фінансування допомоги по вагітності та пологах третьої особи, оскільки право зупинення виплати після проведення перевірки закріплено законодавством у вичерпному переліку випадків. Проте, на день подання апеляційної скарги відповідачем перевірку проведено не було та акти перевірки не складено.

Від відповідача надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, рішення суду першої інстанції без змін.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ ТА ВИЗНАЧЕНІ ВІДПОВІДНО ДО НИХ СПІРНІ ПРАВОВІДНОСИНИ

TOB Вайра 19 грудня 2017 року звернулося до Вознесенівського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Запорізькій області із заявою-розрахунком вх. № 4199 від 19 грудня 2017 року для фінансування надання матеріального забезпечення. Заява містить інформацію про нараховану допомогу по вагітності та пологах ОСОБА_1 у сумі 173 849,76 грн за 126 календарних днів (а.с. 17).

При опрацюванні зазначеної заяви-розрахунку працівниками Вознесенівського відділення Управління встановлено значне перевищення (в 6,9 разів) середньоденного розміру допомоги (1 379,76 грн) над середньоденним розміром заробітної плати по TOB Вайра (199,22 грн).

Враховуючи наявність перевищення розміру середньоденної допомоги по вагітності і пологах над розміром середньоденної заробітної плати, на підставі підпункту в пункту 3.6. Інструкції про порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, прийняття рішень за їх результатами та процедуру оскарження, затвердженої Постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 22 грудня 2010 року № 29 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25.03.2011 за № 393/19131) (далі - Інструкція № 29), 21 грудня 2018 року у TOB Вайра розпочато позапланову перевірку (а.с. 19).

Під час проведення перевірки встановлено, що застрахована особа ОСОБА_1 працює у страхувальника TOB Вайра з 1 листопада 2017 року, тобто вона прийнята на роботу з посадовим окладом 3 200 грн до позивача за місяць до настання страхового випадку (дата настання випадку, тобто видачі листка непрацездатності, що підтверджує тимчасову непрацездатність ОСОБА_1 у зв`язку з вагітністю та пологами - 14.12.2017) (а.с. 16).

Розрахунковий період, за який обчислюється середня заробітна плата для розрахунку допомоги по вагітності та пологах ОСОБА_1 , - листопад 2017 року. За цей період ОСОБА_1 нараховано заробітну плату, що складається з посадового окладу у сумі 3 200,00 грн. та щомісячної премії на підставі наказу від 30 листопада 2017 року № 19 у сумі 38 800,00 грн.

Згідно з додатком 4 звіту до органу Пенсійного Фонду України TOB Вайра про суми нарахованої заробітної плати (доходу) застрахованих осіб та суму єдиного внеску за листопад 2017 року, середньооблікова чисельність працюючих - 2 особи, загальна сума нарахованої заробітної плати - 51 000,00 грн.

Призупинення позапланової перевірки оформлене відповідно до абзацу 2 пункту 3.11 Інструкції № 29 , а саме наказом виконуючого обов`язки начальника Вознесенівського відділення Управління від 21 грудня 2017 року № 69, на підставі доповідної записки посадової особи Фонду - головного спеціаліста відділу контрольно-ревізійної роботи та аудиту Вознесенівського відділення Управління Грабко С.О.

За заявою відповідача до Управління захисту економіки у Запорізькій області та прокуратури Запорізької області Запорізькою місцевою прокуратурою № 3 до Єдиного реєстру досудових розслідувань внесено відомості про вчинення кримінального правопорушення, передбаченого частиною 4 статті 358 КК України, а слідчим відділом Дніпровського відділу поліції ГУНП в Запорізькій області проводиться досудове розслідування (а.с. 90).

Вважаючи такі дії відповідача протиправними, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що відповідач діяв з дотриманням норм законодавства та з урахуванням усіх обставин, що мають значення для справи. Також зазначив, що за відсутності результатів досудового слідства відповідач позбавлений можливості вчиняти дії щодо проведення подальшої перевірки та прийняття рішення про фінансування по заяві-розрахунку № 12/18 від 18 грудня 2017 року.

НОРМИ ПРАВА, ЯКІ РЕГУЛЮЮТЬ СПІРНІ ПРАВОВІДНОСИНИ, ТА ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ СУДОМ

Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я визначено Законом України № 1105-XIV від 23 вересня 1999 року Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - Закон № 1105-XIV).

Приписами частин 1 та 4 статті 4 Закону № 1105-XIV встановлено, що Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом. Кошти Фонду не включаються до складу Державного бюджету України та використовуються тільки за цільовим призначенням.

Відповідно до частини 1 статті 25 Закону №1105-XIV допомога по вагітності та пологах надається застрахованій особі у формі матеріального забезпечення, яке компенсує втрату заробітної плати (доходу) за період відпустки у зв`язку з вагітністю та пологами.

Допомога по вагітності та пологах застрахованій особі виплачується за весь період відпустки у зв`язку з вагітністю та пологами, тривалість якої становить 70 календарних днів до пологів і 56 (у разі ускладнених пологів або народження двох чи більше дітей - 70) календарних днів після пологів. Жінкам, віднесеним до 1-4 категорій осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, допомога по вагітності та пологах виплачується за 180 календарних днів зазначеної відпустки (90 - до пологів та 90 - після пологів). Розмір зазначеної допомоги обчислюється сумарно та надається застрахованій особі в повному обсязі незалежно від кількості днів відпустки, фактично використаних до пологів.

Статтею 26 Закону № 1105-XIV передбачено, що допомога по вагітності та пологах надається застрахованій особі у розмірі 100 відсотків середньої заробітної плати (доходу), обчисленої у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, і не залежить від страхового стажу. Сума допомоги по вагітності та пологах у розрахунку на місяць не повинна перевищувати розміру максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, з якої сплачувалися страхові внески до Фонду, та не може бути меншою, ніж розмір мінімальної заробітної плати, встановленої на час настання страхового випадку.

Відповідно до частини першої статті 30 Закону № 1105-XIV матеріальне забезпечення та соціальні послуги за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності застрахованим особам, які працюють на умовах трудового договору (контракту), призначаються та надаються за основним місцем роботи (крім допомоги по тимчасовій непрацездатності (включаючи догляд за хворою дитиною), допомоги по вагітності та пологах, які надаються за основним місцем роботи та за сумісництвом у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України).

Підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах за приписами частини першої статті 31 Закону № 1105-XIV є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності, а в разі роботи за сумісництвом-копія листка непрацездатності, засвідчена підписом керівника і печаткою за основним місцем роботи. Порядок і умови видачі, продовження та обліку листків непрацездатності, здійснення контролю за правильністю їх видачі встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я, за погодженням з Фондом.

При цьому, пунктом 3 частини 1 статті 10 Закону № 1105-XIV Фонд надано право перевіряти достовірність відомостей, поданих роботодавцем для отримання коштів Фонду, дотримання порядку використання роботодавцем виділених йому коштів Фонду та зупиняти виплати з Фонду в разі відмови або перешкоджання з боку роботодавця у проведенні перевірки, виявлення фактів подання ним Фонду недостовірних відомостей або порушення порядку використання роботодавцем коштів Фонду.

З цією метою у відповідності до норм пункту 2 частини 2 статті 9 Закону № 1105-XIV Фонд та його робочі органи відповідно до покладених на них завдань, зокрема, проводять розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення, страхових виплат.

Відповідно до пункту 7 Порядку фінансування страхувальників для надання застрахованим особам матеріального забезпечення за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, затвердженого постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 22 грудня 2010 року №26, при опрацюванні заяви-розрахунку робочі органи Фонду перевіряють правильність заповнення реквізитів, наявність даних про страхувальника в Державному реєстрі загальнообов`язкового державного соціального страхування, дані про сплату ним єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

Підпунктом в пункту 3.6. Інструкції про порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, прийняття рішень за їх результатами та процедуру їх оскарження, затвердженої постановою правління Фонду від 22 грудня 2010 року № 29 (надалі - Інструкція № 29), встановлено, що позапланові перевірки проводяться без попереднього повідомлення страхувальника якщо, за результатами аналізу даних, зазначених у звітності, заяві-розрахунку страхувальника по коштах Фонду, статистичних даних виявлено перевищення розміру середньоденної допомоги по тимчасовій непрацездатності, вагітності і пологах над розміром середньоденної заробітної плати.

Отже, відповідач має право перевіряти достовірність відомостей, поданих роботодавцем для отримання коштів Фонду до початку виплати коштів.

У такому випадку, законодавством не тільки надано право відповідачу, а й встановлено його обов`язок у разі наявності підстав, проводити розслідування страхових випадків.

За результатами аналізу наданих сторонами доказів встановлено, що гр. ОСОБА_1 прийнята до страхувальника напередодні настання страхового випадку, крім того, в листопаді 2017 року гр. ОСОБА_1 нараховано щомісячну премію у розмірі 38800,00 грн, що майже у 7 разів перевищує премію директора, що є ознакою штучного завищення заробітної плати, та яке впливає на виплату допомоги по вагітності та пологах за рахунок коштів Фонду у завищених розмірах.

Наведені розрахунки допомоги по вагітності не заперечувались та не оскаржені позивачем.

З огляду на зазначене, апеляційний суд погоджується з висновками суду першої інстанції про наявність у відповідача вагомих підстав для перевірки відомостей наданих позивачем для проведення виплат ОСОБА_1 .

Пунктом 3.11 Інструкції № 29 визначено, що у разі виявлення під час проведення перевірки страхувальника порушень вимог законодавства, які вплинули або можуть вплинути на виплату матеріального забезпечення і надання соціальних послуг, виникнення необхідності звернення до відповідних органів, виникнення необхідності проведення перевірок в інших підприємствах, установах, організаціях, пов`язаних із сплатою та використанням коштів Фонду страхувальником, відсутності ведення належного бухгалтерського обліку відповідно до вимог чинного законодавства, що унеможливлює проведення перевірки, перевірка призупиняється.

Призупинення проведення планової чи позапланової перевірки оформляється наказом керівника органу Фонду на підставі доповідної записки керівника контрольно-ревізійної групи (посадової особи органу Фонду) органу Фонду, який очолював перевірку, з викладенням об`єктивних причин необхідності призупинення. У наказі обов`язково зазначаються причини призупинення перевірки, дата, з якої її призупинено, та зазначається обставина, після настання якої призупинена перевірка продовжується. Повідомлення про призупинення перевірки страхувальника протягом трьох робочих днів направляється йому рекомендованим листом або вручається особисто керівнику страхувальника або уповноваженій керівником особі під розписку.

Після отримання даних, необхідність яких була підставою для призупинення перевірки страхувальника, перевірка продовжується з урахуванням загальних термінів проведення зазначеної перевірки, про що орган Фонду повідомляє страхувальника.

Отже, відповідач має право у відповідних випадках приймати рішення про призупинення перевірки та звертатись до певних державних органів чи підприємств із запитами і заявами, які стосуються предмету перевірки, і тільки після отримання належних відповідей і відомостей повинен продовжити проведення перевірки.

Рішення про призупинення перевірки на ТОВ Вайра оформлено наказом в.о. начальника Вознесенівського відділення у відповідності до законодавства України та норм Інструкції № 29.

У зв`язку з ознаками порушень посадовими особами ТОВ Вайра деяких нормативно-правових актів, контроль за додержанням яких не входить до компетенції відповідача, виникла необхідність здійснення запитів до відповідних фондів.

Так, були направлені листи до Головного управління Держпраці у Запорізькій області з приводу можливого порушення трудового законодавства, до Управління захисту економіки у Запорізькій області з приводу можливих неправомірних дій посадовими особами позивача, проведена перевірка в КУ Пологовий будинок № 9 з питання обґрунтованості видачі листка непрацездатності серії АГШ № 625690 на ім`я ОСОБА_1 .

За заявою відповідача до Управління захисту економіки у Запорізькій області та Прокуратури Запорізької області, Запорізькою міською прокуратурою № 3 до Єдиного реєстру досудових розслідувань внесено відомості про вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 358 КК України, а слідчим відділом Дніпровського відділу поліції ГУНП в Запорізькій області проводиться досудове розслідування, що підтверджується матеріалами справи.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що після отримання висновків досудового розслідування з наданням належної правової оцінки дій позивача, Управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Запорізькій області буде продовжено позапланову перевірку страхувальника відповідно до вимог діючого законодавства.

З огляду на викладене, а також специфічність спірних відносин, які на переконання суду, потребують ретельної перевірки щодо обставин виплати особі, яка до настання тимчасової непрацездатності працювала у позивача лише півтора місяці та має однакове прізвище з директором товариства, допомоги, середньоденний розмір якої у 6,9 разів перевищує середньоденний розмір її заробітної плати, перевірка ТОВ Вайра не може бути продовжена (закінчена) без висновків досудового розслідування, а розслідування жодним чином не залежить від відповідача.

ВИСНОВОК АПЕЛЯЦІЙНОГО СУДУ

Колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи, повно та всебічно надано оцінку всім доводам сторін, а оскаржуване рішення ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права, що є підставою для залишення апеляційної скарги без задоволення.

За таких підстав суд апеляційної інстанції вважає, що рішення суду першої інстанції є законним та обґрунтованим, доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують, тому підстави для зміни або скасування рішення суду відсутні.

На підставі викладеного, керуючись статтями 242, 243, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Вайра" залишити без задоволення.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 17 квітня 2019 року у справі № 280/5405/18 без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом 30 днів з тієї ж дати.

Суддя-доповідач С.Ю. Чумак

суддя С.В. Чабаненко

суддя І.В. Юрко

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.08.2019
Оприлюднено18.08.2019
Номер документу83686290
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —280/5405/18

Ухвала від 24.10.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Ухвала від 01.10.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Постанова від 16.08.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Ухвала від 25.07.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Ухвала від 08.07.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Рішення від 17.04.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

Рішення від 17.04.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

Ухвала від 20.02.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

Ухвала від 05.02.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

Ухвала від 08.01.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні