Рішення
від 13.08.2019 по справі 904/1985/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49600

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13.08.2019р. Справа № 904/1985/19 За позовом: Перещепинської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області, м. Перещепине

До: Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, м. Дніпро

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору : Товариство з обмеженою відповідальністю ББК АГРО , м. Перещепине

Про: про визнання недійсними земельних торгів (аукціону ) та їх результатів

Суддя Васильєв О.Ю.

Секретар судового засідання Кучма Т.В.

ПРЕДСТАВНИКИ :

Від позивача : Малиняк З.У. (представник);

Від відповідача: Алєксєєнко Р.Ю. (представник);

Третя особа: Сиромятников Е.О. (адвокат);

СУТЬ СПОРУ :

Перещепинська міська рада Новомосковського району Дніпропетровської області (позивач) звернулася до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області (відповідач) про визнання недійсними земельних торгів (аукціону) з продажу права оренди на земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності (площею 61, 2694 га, кадастровий номер НОМЕР_1 , зазначені у протоколі земельних торгів від 05.03.19р.) та їх результатів.

Позовні вимоги обґрунтовані посиланням на наступні обставини : відповідачем було незаконно змінено цільове призначення спірної земельної ділянки з сінокосіння та випасання худоби на товарне сільськогосподарське виробництво , яка завжди використовувалась жителями м. Перещепине як пасовище, для сінокосіння і випасання худоби; відповідачем не було узгоджено з позивачем проведення аукціону , чим було порушено Розпорядження КМУ від 31 січня 2018 р. N 60-р Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад ; було порушено строки публікації оголошення про аукціон, а сам аукціон було організовано для незаконного отримання земельної ділянки : позивач зазначає, що 07.02.19 р. на сайті Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області було оприлюднене оголошення про проведення земельних торгів щодо набуття права оренди на земельну ділянку площею 61,2694 га, кадастровий номерНОМЕР_1 , яка розташована на території Перещепинської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області; а земельні торги були проведені 05.03.19 р., тобто фактично торги були проведені з порушенням строків на 27-й день, а за законом повинні бути проведені не раніше 30 днів з дня публікації оголошення .

ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області (відповідач) у відзиві на позов та ТОВ ББК АГРО (третя особа) у письмових поясненнях проти задоволення позовних вимог заперечували зазначаючи, що торги були проведені відповідно до вимог чинного законодавства, а тому відсутні правові підстави для визнання їх недійсними та їх результатів торгів.

По справі було оголошено перерву з 06.08.19р. по 13.08.19р.

Заслухавши пояснення представників сторін , дослідивши матеріали справи, господарський суд , -

ВСТАНОВИВ :

Відповідно до ч. 4 ст. 122 Земельного кодексу України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Як встановлено судом, згідно з пп. 13 п. 4 Положення про Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17 листопада 2016 за № 308 Головне управління відповідно до покладених на нього завдань … розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в порядку, визначеному чинним законодавством, на території Дніпропетровської області.

На підставі клопотання управління Держземагентства у Новомосковському районі Дніпропетровської області від 16.10.14р. земельну ділянку площею 64, 914 га (пасовища) з кадастровим номером НОМЕР_3 , за рахунок якої було сформовано земельну ділянку площею 61,2694 га з кадастровим номером НОМЕР_4 , було внесено до переліку земельних ділянок, які заплановані виставлятися на земельних торгах (а.с.70).

06.11.14р. Головним управлінням Держземагентства у Дніпропетровській

області видано наказ № 82 Про відбір виконання робіт із землеустрою,

нормативної грошової оцінки земель та земельних торгів , яким надано дозвіл на

проведення робіт із землеустрою нормативної грошової оцінки та земельних торгів

вищевказаної земельної ділянки та зобов`язано здійснити відбір виконавців робіт із

землеустрою (а.с.74)

28.05.15 р. за №151 Головним управлінням Держземагентства у

Дніпропетровській області видано наказ Про затвердження результатів

конкурсного відбору виконавця земельних торгів , переможцем конкурсу з відбору

виконавця земельних торгів визначено ПП Фірма СОМГІЗ (а.с.76-77).

15.06.15р. між Головним управлінням Держземагентства у Дніпропетровській області та ПП Фірма СОМГІЗ укладено договір про підготовку лотів та проведення земельних торгів з продажу права оренди на земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності. (а.с.90-93, 94-95).

14.12.17р. Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровськім області наказом № 4-7220/15- 17-СГ затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1 із цільовим призначенням 01.01 - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (а.с.78)

22.01.19 р. Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровськім області прийнято рішення про виставлення на електронні торги права оренди на земельні ділянки сільськогосподарського призначення, зокрема земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1 (п. 1 Додатку І), затвердженого наказом Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області (а.с.79-89).

01.02.19р. опубліковано оголошення про проведення торгів, що підтверджується інформацією сайту оператора системи електронних земельних торгів - ДП СЕТАМ (https://land.setam.net.ua/auction/820) (а.с.109). 05.03.2019р. проведено електронні земельні торги на зазначену земельну ділянку ,переможцем яких визнано ТОВ ББК АГРО (а.с.104-108).

Відповідно до приписів ст. 135 Земельного кодексу України земельні торги проводяться у формі аукціону, за результатами проведення якого укладається договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки і учасником (переможцем) земельних торгів, який запропонував найвищу ціну за земельну ділянку, що продається, або найвищу плату за користування нею. зафіксовану в ході проведення земельних торгів.

Проведення земельних торгів щодо земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них здійснюється за рішенням організатора земельних торгів, у якому зазначаються:

а) перелік земельних ділянок або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами;

б) стартова ціна лота;

в) строк та інші умови користування земельною ділянкою у разі набуття права

користування земельною ділянкою на земельних торгах;

г) особа, уповноважена організатором земельних торгів на укладення договору

купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки, яка або право

на яку виставляється на земельні торги

Земельні торги проводяться відповідно до договору між організатором земельних торгів та їх виконавцем. Фінансування організації та проведення земельних торгів здійснюється організатором земельних торгів або їх виконавцем відповідно до договору, укладеного між ними, у тому числі за рахунок реєстраційних внесків учасників земельних торгів (ч. 5 ст. 135 ЗКУ).

Виконавець земельних торгів після отримання документів та матеріалів на лот забезпечує опублікування на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, а також, за бажанням організатора земельних торгів, у друкованих засобах масової інформації оголошення про проведення земельних торгів (ч. З ст. 137 ЗКУ). Земельні торги проводяться не раніше 30 днів та не пізніше 90 днів після оприлюднення оголошення (ч. 6 ст. 137 ЗКУ).

Отже, враховуючи інформацію , яка наявна на вищезазначеному сайті , спростовується твердження позивача , що торги були проведенні з порушенням строків на їх проведення. А посилання позивача на оголошення з сайту Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області , датовану 07.02.19р. , суд оцінює критично, оскільки вказана дата у верхньому лівому куті цього оголошення відображає час його роздрукування , а не дату його публікації. Таким чином, відповідач виконав в межах своїх повноважень всі вимоги законодавства щодо проведення земельних торгів по вказаній земельній ділянці.

Також, судом встановлено, що зміни цільового призначення земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1 відбулась з дотриманням наступних вимог чинного законодавства, з урахуванням наступного.

Згідно з ст. 19 Земельного кодексу України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії:

а) землі сільськогосподарського призначення;

б) землі житлової та громадської забудови;

в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення;

г) землі оздоровчого призначення;

ґ) землі рекреаційного призначення;

д) землі історико-культурного призначення;

є) землі лісогосподарського призначення;

є) землі водного фонду;

ж) землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Відповідно до ч. 1 ст. 20 Земельного кодексу України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади. Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.

Частиною 5 статті 79-1 Земельного кодексу України вказано, що формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій ціп статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Статтею 22 Земельного кодексу України встановлено, що землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей. До земель сільськогосподарського призначення належать: а) сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги); б) несільськогосподарські угіддя (господарські шляхи і прогони, полезахисні

лісові смуги та інші захисні насадження, крім тих, що віднесені до земель інших

категорій, землі під господарськими будівлями і дворами, землі під

інфраструктурою оптових ринків сільськогосподарської продукції, землі тимчасової

консервації тощо), .

Відповідно до Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженого наказом Державного комітету України із земельних ресурсів 23.07.2010 № 548, землі сільськогосподарського призначення (землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей; землі, надані для діяльності у сфері надання послуг у сільському господарстві, та інше):

01.01. Для ведення товарного товарного сільськогосподарського виробництва

01.02. Для введення фермерського господарства

01.03. Для ведення особистого селянського господарства

01.04. Для ведення підсобного сільського господарства

01.05. Для індивідуального садівництва

01.06. Для колективного садівництва

01.07. Для городництва

01.08. Для сінокосіння і випасання худоби

01.09. Для дослідних і навчальних цілей

01.10. Для пропаганди передового досвіду ведення сільського господарства

01.11. Для надання послуг у сільському господарстві

01.12. Для розміщення інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції

01.13. Для іншого сільськогосподарського призначення

01.14. Для цілей підрозділів 01.01-01.13 та для збереження та використання земель природно-заповідного фонду.

Частиною 3 статті 22 Земельного кодексу України передбачено, що землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування:

а) громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства;

б) сільськогосподарським підприємствам - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва;

в) сільськогосподарським науково-дослідним установам та навчальним закладам, сільським професійно-технічним училищам та загальноосвітнім школам - для дослідних і навчальних цілей, пропаганди передового досвіду ведення сільського господарства;

г) несільськогосподарським підприємствам, установам та організаціям,

релігійним організаціям і об`єднанням громадян - для ведення підсобного сільського господарства;

ґ) оптовим ринкам сільськогосподарської продукції - для розміщення власної інфраструктури.

Таким чином, твердження позивача щодо віднесення земельної ділянки до цільового призначення сінокосіння і випасання худоби є хибним та не відповідає діючому законодавству ( оскільки земельна ділянка в межах категорії землі сільськогосподарського призначення може формуватися із складу різних сільськогосподарських угідь та/ або несільськогосподарських угідь, а цільове призначення встановлюється із врахуванням раціонального використання земель. Отже, Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області відповідно до ст. ст. 15- 1, 19, 20, 22, 79-1, 122, 136, 186 Земельного кодексу України було прийнято рішення про віднесення земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1 до цільового призначення 01.01 - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та сформовано земельну ділянку на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та внесено відповідну інформацію до Державного земельного кадастру.

Отже , є безпідставними твердження відповідача щодо незаконності зміни цільового призначення земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1 Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області.

Відносно тверджень позивача про не погодження відповідачем передачі земельної ділянки в користування шляхом проведення земельного аукціону , суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 6 ст. 186 Земельного кодексу України проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок погоджуються в порядку, встановленому статтею 186 1 цього Кодексу, і затверджуються Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

Згідно з ч. 1 ст. 186-1 Земельного кодексу України проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності (крім земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи) підлягає обов`язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Частиною 7 ст. 186-1 Земельного кодексу України передбачено, що кожен орган здійснює розгляд та погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки самостійно та незалежно від погодження проекту іншими органами, зазначеними у частинах першій - третій цієї статті, у визначений законом строк.

Розпорядження Кабінету Міністрів України від 31.01.18р. № 60-р Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад набуло чинності з 01.02.18р.

Формування спірної земельної ділянки було закінчено прийняттям Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області наказу про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 14.12.17р. № 4-7220/15-17-СГ .

Відповідно до ст. 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.

Таким чином, оскільки земельна ділянка була сформована як об`єкт цивільно-правових відносин 14.12.2017 р. - тобто ще до набуття чинності розпорядження Кабінету Міністрів України від 31.01.2018р. № 60- р, відповідач не порушив вимог чинного законодавства України ,а відповідно і права позивача.

Відповідно до приписів ст. 73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи; ці дані встановлюються такими засобами:1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень; у разі посилання учасника справи на невчинення іншим учасником справи певних дій або відсутність певної події, суд може зобов`язати такого іншого учасника справи надати відповідні докази вчинення цих дій або наявності певної події; у разі ненадання таких доказів суд може визнати обставину невчинення відповідних дій або відсутності події встановленою; докази подаються сторонами та іншими учасниками справи; суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи, крім витребування доказів судом у випадку, коли він має сумніви у добросовісному здійсненні учасниками справи їхніх процесуальних прав або виконанні обов`язків щодо доказів. (ст. 74 ГПК України). Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування; питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання. (ст. 79 ГПК України). Учасники справи подають докази у справі безпосередньо до суду. Позивач, особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб, повинні подати докази разом з поданням позовної заяви. Відповідач, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, повинні подати суду докази разом з поданням відзиву або письмових пояснень третьої особи. Якщо доказ не може бути поданий у встановлений законом строк з об`єктивних причин, учасник справи повинен про це письмово повідомити суд та зазначити: доказ, який не може бути подано; причини, з яких доказ не може бути подано у зазначений строк; докази, які підтверджують, що особа здійснила всі залежні від неї дії, спрямовані на отримання вказаного доказу. У випадку визнання поважними причин неподання учасником справи доказів у встановлений законом строк суд може встановити додатковий строк для подання вказаних доказів. У випадку прийняття судом відмови сторони від визнання обставин суд може встановити строк для подання доказів щодо таких обставин. Якщо зі зміною предмета або підстав позову або поданням зустрічного позову змінилися обставини, що підлягають доказуванню, суд залежно від таких обставин встановлює строк подання додаткових доказів. Докази, не подані у встановлений законом або судом строк, до розгляду судом не приймаються, крім випадку, коли особа, яка їх подає, обґрунтувала неможливість їх подання у вказаний строк з причин, що не залежали від неї. Копії доказів (крім речових доказів), що подаються до суду, заздалегідь надсилаються або надаються особою, яка їх подає, іншим учасникам справи. Суд не бере до уваги відповідні докази у разі відсутності підтвердження надсилання (надання) їх копій іншим учасникам справи, крім випадку, якщо такі докази є у відповідного учасника справи або обсяг доказів є надмірним, або вони подані до суду в електронній формі, або є публічно доступними. Докази, які не додані до позовної заяви чи до відзиву на неї, якщо інше не передбачено цим Кодексом, подаються через канцелярію суду, з використанням Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи або в судовому засіданні з клопотанням про їх приєднання до матеріалів справи. У разі подання заяви про те, що доданий до справи або поданий до суду учасником справи для ознайомлення документ викликає сумнів з приводу його достовірності або є підробленим, особа, яка подала цей документ, може просити суд до закінчення підготовчого засідання виключити його з числа доказів і розглядати справу на підставі інших доказів. (ст. 80 ГПК України).

Враховуючи вищенаведені приписи чинного законодавства та фактичні обставини справи, оцінюючі у сукупності надані сторонами докази, суд приходить до висновку про необґрунтованість позовних вимог позивача; а тому в задоволенні позову слід відмовити.

На підставі вищевикладеного , керуючись вимогами ст.ст. 13, 75, 80, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241 ГПК України, господарський суд , -

ВИРІШИВ:

В задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі , судові витрати покласти на позивача .

Відповідно до вимог ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Згідно до вимог ст. 256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення . Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду , зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення .

Відповідно до вимог ст. 257 ГПК України апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції .

Суддя Васильєв О.Ю.

Повне рішення складено 20.08.2019 р.

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення13.08.2019
Оприлюднено20.08.2019
Номер документу83723545
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —904/1985/19

Рішення від 13.08.2019

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Васильєв Олег Юрійович

Ухвала від 23.07.2019

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Васильєв Олег Юрійович

Ухвала від 09.07.2019

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Васильєв Олег Юрійович

Ухвала від 25.06.2019

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Васильєв Олег Юрійович

Ухвала від 11.06.2019

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Васильєв Олег Юрійович

Ухвала від 28.05.2019

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Васильєв Олег Юрійович

Ухвала від 16.05.2019

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Васильєв Олег Юрійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні