Ухвала
від 20.08.2019 по справі 913/425/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 61022 м. Харків, пр. Науки, буд.5, тел./факс 702-10-79 inbox@lg.arbitr.gov.ua


УХВАЛА

про відкриття провадження у справі

20 серпня 2019 року Справа № 913/425/19

м.Харків Провадження №33/913/425/19

Суддя Господарського суду Луганської області Драгнєвіч О.В., розглянувши матеріали за позовом керівника Старобільської місцевої прокуратури Луганської області, вул.Монастирська, буд.15, м.Старобільськ Лунанської області, 92700 в інтересах держави в особі позивача Старобільської районної ради, вул.Центральна, буд.35, м.Старобільськ Луганської області, 92703

до відповідача-1: Комунальної установи "Старобільське районне територіальне медичне об`єднання" Старобільської районної ради, вул.Монастирська, буд.67, м.Старобільськ Луганської області, 92700

відповідача-2: Приватного акціонерного товариства "ВФ Україна", вул.Лейпцизька, буд.15, м.Київ, 01601

про визнання недійсним договору оренди нерухомого майна та його повернення

В С Т А Н О В И В:

Керівник Старобільської місцевої прокуратури Луганської області звернувся із позовом до Господарського суду Луганської області в інтересах держави в особі позивача Старобільської районної ради до відповідачів Комунальної установи "Старобільське районне територіальне медичне об`єднання" Старобільської ради та Приватного акціонерного товариства "ВФ Україна", в якому просить:

- визнати недійсним договір оренди нерухомого майна, що належить до спільної власності територіальної громади Старобільського району, №9 від 02.04.2018, укладений між Комунальною установою "Старобільське районне територіальне медичне об`єднання " Старобільської районної ради та Приватним акціонерним товариством "ВФ Україна";

- зобов`язати Приватне акціонерне товариство "ВФ Україна" повернути Комунальній установі "Старобільське районне територіальне медичне об`єднання" Старобільської районної ради частину приміщень технічного поверху площею 16,8 кв.м. та частину даху площею 8,0 кв.м., загальною вартістю 40002 грн 00 коп., які розміщені у будівлі Старобільської районної центральної поліклініки (Поліклініка на 240 відвідувань на зміну), розташованої за адресою: Луганська область, м.Старобільськ, вул.Світличного І.М., 5.

На обґрунтування заявлених позовних вимог прокурор зазначає, що договір оренди нерухомого майна №9 від 02.04.2018 укладено всупереч вимогам щодо обов`язкового проведення конкурсу на оренду комунального майна, зокрема порушено процедуру укладення договору передбачену ст.9 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", п.п.4, 6 Порядку проведення конкурсу на право оренди майна, що знаходиться в управлінні Старобільської районної ради. Зазначене призвело до порушення конкурсних засад передачі комунального майна в оренду та звуження кола потенційних орендарів. Крім того, орендна плата визначена на основі незалежної оцінки, яка не затверджена органом, що уповноважений управляти майном, що не відповідає п.19 Методики оцінки об`єктів оренди, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 10.08.1995 року №629.

Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 05.08.2019 справа передана на розгляд судді Драгнєвіч О.В.

Ухвалою Господарського суду Луганської області від 07.08.2019 позовну заяву за вих.№114/3614вих.19 від 01.08.2019 керівника Старобільської місцевої прокуратури Луганської області залишено без руху на підставі ч.1 ст.174 Господарського процесуального кодексу України у зв`язку із недодержання вимог п.п. 8, 9 ч.3 ст.162, ч.2 ст.164 Господарського процесуального кодексу України; встановлено строк - протягом 3 днів з дня вручення ухвали суду усунути недоліки позовної заяви.

Згідно з даними поштового повідомлення 12.08.2019 уповноваженому представнику Старобільської місцевої прокуратури Луганської області вручено ухвалу суду від 07.08.2019 у справі №913/425/19.

15.08.2019 від в.о. керівника Старобільської місцевої прокуратури Луганської області надійшла заява про усунення недоліків позовної заяви за вих.№114/3764вих.19 від 09.08.2019 (яка згідно даних поштового штампу була направлена 14.08.2019 до суду). В поданій заяві прокурор повідомив про те, що на виконання вимог ч. 4 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" Старобільську районну раду було повідомлено про намір звернутися до суду із відповідним позовом листом за вих.№114/3550вих.19 від 29.07.2019, якій було вручено нарочно повноважені особі 30.07.2019, про що свідчить проставлений штамп органу із відміткою про отримання. Також прокурором долучено лист Старобільської районної ради за вих.№389 від 13.08.2019, в якому остання підтверджує факт отримання повідомлення та реєстрацію його в журналі вхідних документів 30.07.2019 за номером 461.

Розглянувши подані позовні матеріали, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч.3 ст.174 Господарського процесуального кодексу України, якщо позивач усунув недоліки позовної заяви у строк, встановлений судом, вона вважається поданою у день первинного її подання до господарського суду та приймається до розгляду, про що суд постановляє ухвалу в порядку, встановленому статтею 176 цього Кодексу.

Згідно з ч.1 ст.176 Господарського процесуального кодексу України за відсутності підстав для залишення позовної заяви без руху, повернення позовної заяви чи відмови у відкритті провадження суд відкриває провадження у справі протягом п`яти днів з дня надходження позовної заяви або заяви про усунення недоліків, поданої в порядку, передбаченому ст. 174 цього Кодексу.

Згідно з п. 3 ч. 1 ст. 131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Відповідно до абз. 1 ч. 3 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру", прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Згідно з абз. 1 ч. 3 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру", наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті.

Частиною 4 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" передбачено, що наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді.

Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва.

Виключно з метою встановлення наявності підстав для представництва інтересів держави в суді у випадку, якщо захист законних інтересів держави не здійснює або неналежним чином здійснює суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, прокурор має право отримувати інформацію, яка на законних підставах належить цьому суб`єкту, витребовувати та отримувати від нього матеріали та їх копії.

Відповідно до ч. 4 ст. 53 Господарського процесуального кодексу України, прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, передбачених статтею 174 цього Кодексу.

Виходячи з викладеного, виключними випадками, за яких прокурор може здійснювати представництво інтересів держави в суді, є порушення або загроза порушення інтересів держави. При цьому, в кожному конкретному випадку прокурор при зверненні до суду з позовом повинен довести існування обставин порушення або загрози порушення інтересів держави.

Обґрунтовуючи підстави представництва інтересів держави, прокурор посилається на те, що Старобільська районна рада, яка виступає від імені територіальних громад Старобільського району та є власником майна за оспорюваним договором, не вжила будь-яких заходів для визнання недійсним договору оренди комунального майна та його повернення майна, чим порушує інтереси територіальної громади, оскільки передача об`єкта комунальної власності в оренду відбулася з порушенням вимог чинного законодавства.

Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. 1 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні право комунальної власності - це право територіальної громади володіти, доцільно, економно, ефективно користуватися і розпоряджатися на свій розсуд і в своїх інтересах майном, що належить їй, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування.

Відповідно до ст. 16 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.

Частиною 5 статті 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад наділено правомочностями щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

Згідно положень ст. 327 Цивільного кодексу України, управління майном, яке знаходиться в комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та створені нею органи місцевого самоврядування. Об`єктами права комунальної власності являються об`єкти житлово - комунального господарства та інше майно, необхідне для забезпечення економічного та соціального розвитку відповідної території.

Відповідно до статуту Комунальної установи Старобільське РТМО , затвердженого рішенням районної ради № 5/5 від 23.02.2016, її власником є територіальна громада Старобільського району в особі Старобільської районної ради Луганської області.

Відповідно до ст. 17 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування.

Згідно з п.п. 5.1, 5.2 договору про закріплення майна, що перебуває у спільній власності територіальних громад Старобільського району на праві оперативного управління КУ Старобільське РТМО від 29.12.2017, Старобільська районна рада як власник майна від імені територіальних громад Старобільського району, має право контролювати наявність, технічний стан, напрямки та ефективність використання майна, переданого в оперативне управління; отримувати у користувача (КУ Старобільське РТМО ) звітність про рух майна згідно балансу, а також іншу необхідну інформацію стосовно переданого в управління майна; у разі передачі майна в оренду контролювати виконання договорів оренди.

Відповідно до інформації щодо оренди нежитлових приміщень від 22.07.2019 № 365 Старобільської районної ради, Комунальною установою Старобільське РТМО надавалися звіт про укладені договори оренди за І півріччя 2018 року та річний звіт за 2018 рік. У зв`язку з тим, що до районної ради не надходило звернень від комунальної установи щодо оголошення та проведення конкурсу на право оренди вищевказаного нерухомого комунального майна, конкурс не проводився.

Прокурор зазначає, що Старобільська районна рада була обізнана про укладення оспорюваного договору оренди №9 від 02.04.2018, зокрема те, що договір оренди нерухомого майна було укладено без проведення конкурсу на право оренди майна, що знаходиться в управлінні Старобільської районної ради.

Одним із основних принципів місцевого самоврядування згідно ст. 4 Закону України Про місцеве самоврядування в України , є судовий захист прав місцевого самоврядування.

Відповідно до положень ст. 18-1 Закону України Про місцеве самоврядування в України , орган місцевого самоврядування має право звертатися до суду, якщо це необхідно для реалізації його повноважень і забезпечення виконання функцій місцевого самоврядування.

Враховуючи вищевикладене, підставами для звернення керівника Старобільської місцевої прокурори Луганської області до суду в інтересах держави в особі Старобільської районної ради Луганської області є невжиття заходів з метою повернення майна, яке належить до комунальної власності територіальної громади Старобільського району, яке наразі передане в оренду з порушенням вимог чинного законодавства.

Вказані обставини обумовили представництво прокурором інтересів держави в особі Старобільської районної ради відповідно до ч.3 ст. 131-1 Конституції України, ст. 23 Закону України "Про прокуратуру", ст. 53 Господарського процесуального кодексу України.

Враховуючи наведене прокурором обґрунтування та положення законодавства, суд вважає за можливе підтвердити підстави представництва керівником Старобільської місцевої прокуратури Луганської області інтересів держави в особі Старобільської районної ради заявленим позовним вимогам.

Вирішуючи питання щодо прийняття позовної заяви до розгляду, господарський суд приходить до висновку про достатність поданих матеріалів та можливість відкриття провадження у справі. Враховуючи обставини справи, докази, які підлягають встановленню та оцінці, суд дійшов висновку про те, що розгляд справи слід здійснювати за правилами загального позовного провадження.

Керуючись ст. ст. 12, 53, 120, 176, 234-235 Господарського процесуального кодексу України, ст. 23 Закону України "Про прокуратуру", суд

У Х В А Л И В:

1. Підтвердити підстави представництва керівником Старобільської місцевої прокуратури Луганської області інтересів держави в особі Старобільської районної ради заявленим позовним вимогам.

2. Прийняти позовну заяву до розгляду та відкрити провадження у справі.

3. Справу розглядати за правилами загального позовного провадження.

4. Підготовче засідання призначити на 12.09.2019 року о 12 год. 30 хв.

5. Засідання відбудеться у приміщенні господарського суду за адресою: м. Харків, проспект Науки, 5, в залі судових засідань №205 .

6. Встановити позивачу, Старобільській районній раді, строк для подачі письмових пояснень з викладом власної правової позиції щодо заявленого позову - до 10.09.2019.

7. Встановити відповідачам строк для подачі відзивів на позов з урахуванням вимог ст.165 Господарського процесуального кодексу України п`ятнадцять днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі.

8. Органу прокуратури - забезпечити явку в судове засідання прокурора. Участь інших представників сторін в судовому засіданні - на їх розсуд.

Звернути увагу сторін на те, що усі заяви, клопотання, пояснення, докази тощо, які подаються до суду, мають бути одночасно направлені іншим учасникам розгляду справи.

Всі копії документів, що додаються до матеріалів справи та довіреності представників сторін повинні бути належним чином засвідчені відповідно до вимог п.2 ст.91 Господарського процесуального кодексу України.

Крім того, п.5.27 Уніфікованої системи організаційно-розпорядчої документації (ДСТУ 4163-2003) передбачено, що відмітка про засвідчення копії документа складається зі слів "Згідно з оригіналом", назви посади, особистого підпису особи, яка засвідчує копію, її ініціалів та прізвища, дати засвідчення копії; засвідчуватись повинна кожна сторінка документу.

Відповідно до ч.4 ст.74 Господарського процесуального кодексу України суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи, крім витребування доказів судом у випадку, коли він має сумніви у добросовісному здійсненні учасниками справи їхніх процесуальних прав або виконанні обов`язків щодо доказів.

Суд звертає увагу сторін, що відповідно до частини 8 статті 80 Господарського процесуального кодексу України докази, не подані у встановлений законом або судом строк, до розгляду судом не приймаються, крім випадку, коли особа, яка їх подає, обґрунтувала неможливість їх подання у вказаний строк з причин, що не залежали від неї.

Повідомити учасників справи про відсутність у суду технічної можливості забезпечення учасникам справи права брати участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду до затвердження Положення про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему та початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи.

Інформацію по справі, що розглядається можна отримати на сторінці суду на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет за веб-адресою: http://lg.arbitr.gov.ua/sud5014/.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання 20.08.2019 та не підлягає оскарженню окремо від рішення суду.

Суддя О.В. Драгнєвіч

СудГосподарський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення20.08.2019
Оприлюднено21.08.2019
Номер документу83724442
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —913/425/19

Рішення від 15.10.2019

Господарське

Господарський суд Луганської області

Драгнєвіч О.В.

Ухвала від 30.09.2019

Господарське

Господарський суд Луганської області

Драгнєвіч О.В.

Ухвала від 12.09.2019

Господарське

Господарський суд Луганської області

Драгнєвіч О.В.

Ухвала від 12.09.2019

Господарське

Господарський суд Луганської області

Драгнєвіч О.В.

Ухвала від 13.09.2019

Господарське

Господарський суд Луганської області

Драгнєвіч О.В.

Ухвала від 20.08.2019

Господарське

Господарський суд Луганської області

Драгнєвіч О.В.

Ухвала від 07.08.2019

Господарське

Господарський суд Луганської області

Драгнєвіч О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні