КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
справа №364/74/16-ц головуючий у І інстанції: Ткаченко О.В.
провадження 22-ц/824/7896/2019 доповідач: Сліпченко О.І.
ПОСТАНОВА
Іменем України
20 серпня 2019 року м. Київ
Київський апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати в цивільних справах: головуючого Сліпченка О.І., Гуля В.В., Сушко Л.П.
за участю секретаря: Пітенко І.Ю.
розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Володарського районного суду Київської області від 17 лютого 2016 року у справі за позовом ОСОБА_2 до Головного управління Держгеокадастру у Київській області про визнання недійсним наказів Головного управління Держгеокадастру у Київській області про втрату чинності наказів ГУ Держземагенства в Київській області.
Заслухавши доповідь судді Апеляційного суду, перевіривши матеріали справи в межах доводів та вимог апеляційної скарги, суд,-
ВСТАНОВИВ:
У січні 2016 року ОСОБА_2 звернувся з вищевказаним позовом, посилаючись на те, що наказами Головного управління Держземагентства у Київській області йому було надано дозвіл на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення фермерського господарства на території Лобачівської сільської ради Володарського району Київської області та виготовлені проекти землеустрою були затверджені Наказами Головного управління Держземагентства у Київській області, тож відповідно до Наказів ГУ Держаземагенства в Київській області ОСОБА_2 було передано в оренду в адміністративних межах Лобачівської сільської ради Володарського району Київської області 10 земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства, загальною площею 747,7053 га. На запит ОСОБА_2 від 24.11.2015 року про надання публічної інформації його було повідомлено про те, що Накази, видані раніше на ОСОБА_2 втратили чинність.
Позивач просив суд визнати недійсними та скасувати накази Головного управління Держагеокадастру у Київській області Про втрату чинності наказів Головного управління Держземагенства у Київській області від 13.11.2015 року №№10-6965/36-15-сг, 10-6959/36-15-сг, 10-6968/36-15-сг, 10-6964/36-15-сг, 10-6962/36-15-сг, 10-6960/36-15-сг, 10-6958/36-15-сг, 10-6957/36-15-сг, 10-6970/36-15-сг, 10-6967/36-15-сг та від 30.11.2015 року №№ 10-8268/36-15-сг, 10-8267/36-15-сг, 10-8266/36-15-сг, 10-8264/36-15-сг, 10-8265/36-15-сг, 10-8269/36-15-сг, 10-8270/36-15-сг, 10-8263/36-15-сг, 10-8261/36-15-сг, 10-8262/36-15-сг, щодо земельних ділянок, які розташовані на території Лобачівської сільської ради Володарського району Київської області, з цільовим призначенням для ведення фермерського господарства, кадастрові номери: 3221683600:09:001:0002 (107,1969 га); 3221683600:09:004:0006 (116,8489га); 3221683600:07:003:0001 (158,4833 га); 3221683600:09:006:0008 (12,6750 га); 3221683600:10:004:0001 (42,6892 га); 3221683600:09:003:0003 (50,7583 га); 3221683600:07:006:0001 (81,1333 га); 3221683600:09:002:0001 (102,5800 га); 3221683600:09:004:0005 (50,0000 га); 3221683600:09:006:0009 (25,3404 га) та стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Київській області сплачений судовий збір.
Рішенням Володарського районного суду Київської області від 17 лютого 2016 року позов задоволено.
Не погоджуючись із вказаним судовим рішенням в частині визнання недійсними та скасування наказів ГУ Держгеокадастру у Київській області від 13 листопада 2015 року №10-6968/36-15-сг, №10-6958/36-15-сг та від 30 листопада 2015 року №10-8266/36-15-сг №10-8270/36-15-сг, ОСОБА_1 , який не був залучений до розгляду справи звернувся з апеляційною скаргою, посилаючись на те, що суд вирішив питання про його права, свободи та інтереси, не повно з`ясував обставини справи, не дослідив і не надав належної оцінки наявним в матеріалах справи доказам.
Зауважує, що 07 грудня 2015 року між ГУ Держгеокадастру у Київській області та ОСОБА_1 , було укладено договори оренди землі, накази щодо яких були скасовано судом першої інстанції.
Вважає, що рішення про визнання такими, що втратили чинність спірних наказів, приймалось у відповідності до вимог законодавства, а висновок суду про упередженість ГУ Держгеокадастру під час його прийняття є безпідставним.
В порядку, передбаченому статтею 360 ЦПК України, відзиви на апеляційну скаргу до суду апеляційної інстанції не надходили.
В судовому засіданні представник ОСОБА_1 підтримав свою позицію, а представник ОСОБА_2 апеляційну скаргу не визнав та просив закрити провадження.
ГУ Держгеокадастру у Київській області направило заяву, в якій просило апеляційну скаргу задовольнити, а справу слухати за його відсутності.
Апеляційна скарга підлягає до задоволення з таких підстав.
Згідно вимог ст. 263 ЦПК України, - судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.
Судове рішення має відповідати завданню цивільного судочинства, визначеному цим Кодексом.
При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування відповідних норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Відповідно до ст. 76 ЦПК України, доказами є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин(фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, які мають значення для вирішення справи.
Ці дані встановлюються такими засобами;
1) письмовими, речовими і електронними доказами;
2) висновками експертів
3) показань свідків.
Згідно зі ст. 77 ЦПК України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування.
Відповідно до ст.81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Згідно ч. 6 ст. 81 ЦПК України, доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.
Зазначеним вимогам закону оскаржуване рішення відповідає не в повній мірі.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що накази про втрату чинності наказів ГУ Держземагенства у Київській області про надання дозволу на розробку проектів землеустрою та наказів про затвердження проекту із землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду для ведення фермерського господарства прийнято всупереч Законодавству України та Положенню Про Дежравний земельний кадастр , у відповідача були відсутні повноваження на прийняття оскаржуваних рішень, а також комісією ГУ Держгеокадастру у Київській області не з`ясовано обставини не проведення реєстрації земельних ділянок, рішення прийнято лише на підставі листа голови Володарської районної державної адміністрації Київської області, а тому у позивача відсутня вина не укладання договорів оренди.
З таким висновком колегія суддів повністю погодитись не може з огляду на наступне.
Судом першої інстанкції встановлено, що відповідно до копій наказів Головного управління Держземагенства у Київській області:
№ КИ/3221683600:09:004/00011268 від 30.12.2013 року Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою , ОСОБА_2 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Лобачівської сільської ради Володарського району Київської області, орієнтовним розміром 107,1969 га, з цільовим призначенням для ведення фермерського господарства, із земель сільськогосподарського призначення державної власності (а.с.10);
№ КИ/3221683600: 09 :004/00011269 від 30.12.2013 року Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою , ОСОБА_2 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Лобачівської сільської ради Володарського району Київської області, орієнтовним розміром 116,8489 га, з цільовим призначенням для ведення фермерського господарства, із земель сільськогосподарського призначення державної власності (а.с.11);
№ 10-2533/15-14-сг від 02.07.2014 року Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою , ОСОБА_2 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Лобачівської сільської ради Володарського району Київської області, орієнтовним розміром 107,1969 га, з цільовим призначенням для ведення фермерського господарства, із земель сільськогосподарського призначення державної власності (а.с.12);
№ 10-2310/15-14-сг від 26.06.2014 року Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою , ОСОБА_2 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Лобачівської сільської ради Володарського району Київської області, орієнтовним розміром 12,6750 га, з цільовим призначенням для ведення фермерського господарства, із земель сільськогосподарського призначення державної власності (а.с.13);
№ 10-2315/15-14-сг від 26.06.2014 року Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою , ОСОБА_2 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Лобачівської сільської ради Володарського району Київської області, орієнтовним розміром 50,7583 га, з цільовим призначенням для ведення фермерського господарства, із земель сільськогосподарського призначення державної власності (а.с.14);
№ 10-2313/15-14-сг від 26.06.2014 року Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою , ОСОБА_2 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Лобачівської сільської ради Володарського району Київської області, орієнтовним розміром 42,6892 га, з цільовим призначенням для ведення фермерського господарства, із земель сільськогосподарського призначення державної власності (а.с.15);
№ 10-2307/15-14-сг від 26.06.2014 року Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою , ОСОБА_2 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Лобачівської сільської ради Володарського району Київської області, орієнтовним розміром 158,4833 га, з цільовим призначенням для ведення фермерського господарства, із земель сільськогосподарського призначення державної власності (а.с.16);
№ 10-5889/15-14-сг від 22.09.2014 року Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою , ОСОБА_2 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Лобачівської сільської ради Володарського району Київської області, орієнтовним розміром 50,0000 га, з цільовим призначенням для ведення фермерського господарства, із земель сільськогосподарського призначення державної власності (а.с.17);
№ 10-6219/15-14-сг від 01.10.2014 року Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою , ОСОБА_2 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Лобачівської сільської ради Володарського району Київської області, орієнтовним розміром 25,0000 га, з цільовим призначенням для ведення фермерського господарства, із земель сільськогосподарського призначення державної власності (а.с.18);
№ 10-5890/15-14-сг від 22.09.2014 року Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою , ОСОБА_2 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Лобачівської сільської ради Володарського району Київської області, орієнтовним розміром 102,0000 га, з цільовим призначенням для ведення фермерського господарства, із земель сільськогосподарського призначення державної власності (а.с.19).
Згідно Наказів Головного управління Держземагенства у Київській області про затвердження документації із землеустрою та передачі в оренду земельної ділянки № КИ/3221683600 :09: 001 / 00014463 від 25.02.2014 року; № КИ/3221683600: 09 :004:00015502 від 05.03.2014 року; № 10-10277/15-14-сг від 21.11.2014 року; № 10-10276/15-14-сг від 21.11.2014 року; № 10-10278/15-14-сг від 21.11.2014 року; № 10-4229/15-14-сг від 11.08.2014 року; № 10-4231/15-14-сг від 11.08.2014 року; № 10-4227/15-14-сг від 11.08.2014 року; № 10-4232/15-14-сг від 11.08.2014 року; № 10-4234/15-14-сг від 11.08.2014 року, відповідно до яких ОСОБА_2 було передано в оренду земельні ділянки загальною площею 747,7053 га строком на 49 років (а.с.20-29)
Відповідно до наказів Головного управління Держагеокадастру у Київській області Про втрату чинності наказів Головного управління Держземагенства у Київській області від 13.11.2015 року №№10-6965/36-15-сг, 10-6959/36-15-сг, 10-6968/36-15-сг, 10-6964/36-15-сг, 10-6962/36-15-сг, 10-6960/36-15-сг, 10-6958/36-15-сг, 10-6957/36-15-сг, 10-6970/36-15-сг, 10-6967/36-15-сг та від 30.11.2015 року №№ 10-8268/36-15-сг, 10-8267/36-15-сг, 10-8266/36-15-сг, 10-8264/36-15-сг, 10-8265/36-15-сг, 10-8269/36-15-сг, 10-8270/36-15-сг, 10-8263/36-15-сг, 10-8261/36-15-сг, 10-8262/36-15-сг, щодо земельних ділянок, які розташовані на території Лобачівської сільської ради Володарського району Київської області, з цільовим призначенням для ведення фермерського господарства, кадастрові номери: 3221683600:09:001:0002 (107,1969 га); 3221683600:09:004:0006 (116,8489 га); 3221683600:07:003:0001 (158,4833 га); 3221683600:09:006:0008 (12,6750 га); 3221683600:10:004:0001 (42,6892 га); 3221683600:09:003:0003 (50,7583 га); 3221683600:07:006:0001 (81,1333 га); 3221683600:09:002:0001 (102,5800 га); 3221683600:09:004:0005 (50,0000 га); 3221683600:09:006:0009 (25,3404 га), визнано такими, що втратили чинність вищезазначені накази про затвердження документації із землеустрою та передачі в оренду земельних ділянок на території Лобачівської сільської ради Володарського району Київської області загальною площею 747,7053 га, ОСОБА_2 та про надання дозволу на виготовлення розроблення документації із землеустрою (а.с.31-50).
Згідно відповіді ГУ Держгеокадастру у Київській області, ГУ було проведено колегію та рішенням колегії вирішено вжити вичерпних заходів по визнанню такими, що втратили чинність наказів ГУ Держземагентсва у Київській області щодо передачі в оренду земельних ділянок, так як тривалий час не здійснюється державна реєстрація речових прав на землю, або не розроблені проекти землеустрою, як таких, що використовуються не раціонально та не забезпечують надходження коштів до бюджету, та окрім того на адресу ГУ надійшов лист від Володарської районної державної адміністрації Київської області Остапчука В.С., в якому ОСОБА_3 просить скасувати накази про передачу в оренду земельних ділянок ОСОБА_2 , через не наповнення державного бюджету від сплати за використання землі (а.с.30).
16 квітня 2015 року та 01 вересня 2015 року ОСОБА_2 звернувся до Володарської районної ради Володарського району Київської області з клопотанням розглянути та прийняти рішення щодо затвердження технічної документації з нормативно-грошової оцінки на земельні ділянки загальною площею 735,0303 га та 12,6750 га (а.с.51,52), проте рішення Володарською районною радою Київської області на відповідне звернення, рішення не прийнято. Звернувшись повторно в листопаді 2015 року, 16 листопада 2015 року ОСОБА_2 отримав відповідь, що на даний час не сформовано постійних комісій, які уповноважені розглядати дані питання, після проведення чергових місцевих виборів 25 жовтня 2015 року (а.с.56). 27 листопада 2015 року ОСОБА_2 повторно звернувся до Володарської районної ради Київської області із проханням розглянути питання щодо затвердження технічних документацій з нормативно-грошової оцінки земельних ділянок в адміністративних межах Лобачівської сільської ради Володарського району Київської області площею 747,7 га (а.с.53).
23 листопада 2015 року Володарською районною радою Київської області було направлено ОСОБА_2 лист, де Володарська районна рада просить повідомити про подальші наміри щодо розгляду питання затвердження технічних документацій з нормативно-грошової оцінки земельних ділянок у зв`язку з втратою чинності наказів ГУ Держземагенства у Київській області щодо надання дозволу на розроблення документації із землеустрою та передачі в оренду земельних ділянок ОСОБА_2 (а.с.55).
10 листопада 2015 року ОСОБА_2 до ГУ Держгеокадастру в Київській області подано клопотання про розгляд проектів договорів оренди земельних ділянок (а.с.71-72).
В свою чергу ГУ Держгеокадастру в Київській області виносить накази від 13.11.2015 року та 30.11.2015 року Про втрату чинності наказів Головного управління Держземагенства у Київській області .
Колегія суддів приходить до висновку, що відповідно до ст. 21 ЦК України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
У абз.3 п.3 рішення Конституційного Суду України від 16.04.2009 року № 7-рп/2009 вказано, що органи місцевого самоврядування, здійснюючи владу й самостійно вирішуючи питання місцевого значення, віднесені законом до їх компетенції, та приймаючи рішення, які є обов`язковими до виконання зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та в спосіб, що передбачені Конституцією України та законами.
Із цього можна зробити висновок про те, що будь-яка дія з боку органу влади має бути чітко передбачена тією чи іншою нормою закону, а отже, необхідно встановити чи були повноваження у відповідача на прийняття оскаржуваних рішень.
Відповідно до змісту оскаржуваних Наказів відповідач визнав такими, що втратили чинність накази Головного управління Держземагенства у Київській області Про затвердження документації із землеустрою та передачі в оренду земельних ділянок .
Судом першої інстанції при дослідження даного питання зазначено два різні інститути права, як тотожні - скасування та втрата чинності.
Відповідно до аналізу норм права скасуванням нормативно-правового акта є визнання в установленому законодавством порядку недійсним з моменту прийняття такого нормативного акту.
Тоді як втратою чинності нормативно-правового акту є припинення в установленому законодавством порядку застосування нормативно-правового акту у момент припинення.
В даному випадку суд першої інстанції, досліджуючи норми права та докази по справі, зобов`язаний був встановити саме чи були у відповідача повноваження щодо припинення власних наказів.
Згідно з вимогами ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до п. 2 Положення Головне управління Держгеокадастру в Київській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 03 березня 2015 року № 24 (надалі Положення) у своїй діяльності керуються Конституцією та законами України, указами Президента України, постановами Верховної ради України, іншими актами законодавства, а також цим положенням.
Відповідач є органом влади, який здійснює розпорядження земельними ділянками державної власності сільського господарського призначення та на нього покладено обов`язок забезпечувати їх раціональне використання та дотримання вимог законодавства під час набуття права на них.
Згідно п. 8 Положення Головне управління Держгеокадастру взаємодіє з місцевими державними адміністраціями та органами місцевого самоврядування, а також підприємствами, установами, організаціями на території області.
Відповідач згідно з законодавством зобов`язаний взаємодіями з органами місцевого самоврядування, реагувати на повідомлення щодо нераціонального використання земель. Але відповідач не наділений правом та повноваженнями впливати на прийняття рішень органами місцевого самоврядування.
Відповідно до ст. 1 Закону України Про Державний земельний кадастр державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.
Згідно з ч. 1, 4 ст. 9 Закону України Про Державний земельний кадастр внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Державний кадастровий реєстратор: здійснює реєстрацію заяв про внесення відомостей до Державного земельного кадастру, надання таких відомостей; перевіряє відповідність поданих документів вимогам законодавства; формує поземельні книги на земельні ділянки, вносить записи до них, забезпечує зберігання таких книг; здійснює внесення відомостей до Державного земельного кадастру або надає відмову у їх внесенні; присвоює кадастрові номери земельним ділянкам; надає відомості з Державного земельного кадастру та відмову у їх наданні; здійснює виправлення помилок у Державному земельному кадастрі; передає органам державної реєстрації речових прав на нерухоме майно відомості про земельні ділянки.
Статтею 16 Закону України Про Державний земельний кадастр встановлено, що земельній ділянці, відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру, присвоюється кадастровий номер. Кадастровий номер земельної ділянки є її ідентифікатором у Державному земельному кадастрі. Система кадастрової нумерації земельних ділянок є єдиною на всій території України. Кадастровий номер скасовується лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки. Зміна власника чи користувача земельної ділянки, зміна відомостей про неї не є підставою для скасування кадастрового номера. Скасований кадастровий номер земельної ділянки не може бути присвоєний іншій земельній ділянці. Інформація про скасовані кадастрові номери земельних ділянок зберігається у Державному земельному кадастрі постійно.
Відповідно до ч. 10 ст. 24 Закону України Про Державний земельний кадастр державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює такуреєстрацію, у разі: поділу чи об`єднання земельних ділянок; якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника.
Відповідно до п. 114 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету МіністрівУкраїни від 17 жовтня 2012 року № 1051державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі: 1) поділу чи об`єднання земельних ділянок - на підставі заяви про державну реєстрацію земельних ділянок, які утворилися в результаті такого поділу чи об`єднання; 2) коли протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстроване з вини заявника, - на підставі інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, отриманої шляхом безпосереднього доступу до зазначеного Реєстру.
Аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що скасування державної реєстрації земельної ділянки в Державному земельному кадастрі виникає у разі, коли протягом одного року з дня здійснення такої реєстрації заявником не зареєстровано речове право на відповідну земельну ділянку з його вини.
Водночас, колегія суддів погоджується з доводами апелянта, що вина заявника як кваліфікаційна ознака для вчинення такої реєстраційної дії може бути як у формі дії, так і бездіяльності, тобто може передбачати активну чи пасивну поведінку особи.
Як було встановлено судом, державна реєстрація земельних ділянок за заявою позивача була здійснена в Державному земельному кадастрі у період грудня 2013 року по жовтень 2014 року, але з цього часу і протягом більше ніж 1 рік позивачем так і не здійснено реєстрації речового права на земельні ділянки та не повідомлено Головне управління Держгеокадастру у м. Києві про відповідні причини.
Отже, суд першої інстанції не врахував, що у зв`язку з відсутністю державної реєстрації речового права на земельну ділянку протягом одного року з дня реєстрації земельної ділянки, відповідач мав достатні правові підстави для скасування державної реєстрації земельних ділянок.
Безпідставними є посилання позивача на те, що відповідач не звернувся із запитом до нього або органів місцевого самоврядування для з`ясування причин відсутності державної реєстрації речового права на земельну ділянку протягом одного року з дня реєстрації земельної ділянки та не встановив наявність його вини у нездійсненні державної реєстрації речового права на земельну ділянку, оскільки жодною нормою чинного законодавства такого обов`язку органів Держгеокадастру не передбачено.
Пунктом 92 Типової інструкції з діловодства у центральних органах виконавчої влади, Радіміністрів Автономної Республіки Крим, місцевих органах виконавчої влади, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 30 листопада 2011 року № 1242 передбачено процедуру оформлення наказу, яким відміняється розпорядчий документ. В даному випадку у розпорядчій частині наказу зазначається пункт, який повинен починатися із слів визнати таким, що втратив чинність .
Так як державну реєстрацію земельних ділянок було скасовано у відповідності до вимог ч. 10 ст. 24 Закону України Про Державний земельний кадастр , відповідач правомірно прийняв оскаржуване рішення.
Доводи апеляційної скарги, щодо наявності підстав для скасування державної реєстрації земельних ділянок Головним управлінням Держгеокадастру у Київській області заслуговують на увагу, оскаржувані дії відповідача були правомірними з огляду на вищезазначене.
Крім того, колегією суддів встановлено та не оспорювалось в цій частині представником ОСОБА_2 , що спір не був предметом дослідження судом першої інстанції за участю усіх учасників правовідносин, оскільки між ГУ Держгеокадастру у Київській області та ОСОБА_1 на час розгляду справи було укладено договори оренди землі, накази щодо яких були скасовано судом першої інстанції.
Отже, суд першої інстанції, ухвалюючи рішення за відсутності дійсних учасників правовідносин, позбавив їх можливості надати пояснення стосовно заявлених позовних вимог, навести свої доводи та міркування, надати докази на їх підтвердження, заявити клопотання, що істотно впливає на висновки суду по суті вирішеного спору і не може бути виправлено на етапах перегляду судового рішення в апеляційному порядку, оскільки позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції, не приймаються і не розглядаються в суді апеляційної інстанції - ч. 6 ст.367 ЦПК України.
Таким чином, у порушення вимог ч. 6 ст. 130 ЦПК України (в редакції закону, чинній на момент ухвалення рішення) суд першої інстанції не визначився з характером порушеного права позивача та можливість його захисту в обраний ним спосіб, та всупереч вимогам ст.ст. 32, 33 ЦПК України не залучив до участі співвідповідача ОСОБА_1 як орендаря частини земельної ділянки, чим вирішив питання про його права та інтереси.
Крім того, апелянт не був належним чином повідомлено про час і місце оскаржуваного судового засідання та йому не надіслана протягом п`яти днів з дня проголошення копія рішення, як це передбачено у ч. 3 ст. 222 ЦПК(в редакції, чинній на момент ухвалення судового рішення).
Доводи представника ОСОБА_2 - ОСОБА_4 в суді апеляційної інстанції про закриття апеляційного провадження з підстав відсутності порушеного права та обізнаності апелянта, колегія суддів не приймає до уваги з вищенаведених підстав.
При цьому, Головне управління Держгеокадастру у Київській області просить задовольнити апеляційну скаргу (а.с.231 т.2).
Згідно з ч. 1 ст. 376 ЦПК України підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухваленням нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Відповідно до п.4 ч.3 ст.376 ЦПК України, порушенням норм процесуального права є обов`язковою підставою для скасування судового рішення суду першої інстанції та ухвалення нового судового рішення, якщо суд прийняв судове рішення про права, свободи, інтереси та (або) обов`язки осіб, що не були залучені до участі у справі.
Розглядаючи справу за позовом ОСОБА_2 , суд першої інстанції розглядаючи позов, який був пред`явлений виключно до Головного управління Держгеокадастру у Київській області, не вирішив в порядку, передбаченому ч.1 ст. 33 ЦПК України (в редакції чинній на час розгляду справи) питання про залучення до участі у справі ОСОБА_1 , який був орендарем на час розгляду справи частини земельної ділянки.
Відповідно до ч. 4 ст. 376 ЦПК України зміна судового рішення може полягати в доповненні або зміні його мотивувальної та (або) резолютивної частини.
Колегія суддів апеляційного суду вважає, що суд першої інстанції, ухваливши рішення, порушив норми процесуального права.
Тому мотивувальну частину рішення Володарського районного суду Київської області від 17 лютого 2016 року необхідно змінити з урахуванням висновків, сформульованих у цій постанові.
Відповідно до п.8 ч.1 ст.374 ЦПК України, суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право у передбачених цим Кодексом випадках скасувати свою постанову (повністю або частково і прийняти одне з рішень, зазначених в пунктах 1-7 частин першої цієї статті.
Оскільки апеляційний суд прийшов до висновку про зміну рішення суду першої інстанції, то ухвала Апеляційного суду Київської області від 08 листопада 2016 року, якою суд апеляційної інстанції прийняв судове рішення про права, свободи, інтереси та (або) обов`язки осіб, що не були залучені до участі у справі, підлягає скасуванню в цій частині.
Відповідно до положень ст. 141 ЦПК України якщо суд апеляційної або касаційної інстанції, не передаючи справи на новий розгляд, змінює рішення або ухвалює нове, суд відповідно змінює розподіл судових витрат. З огляду на висновок колегії суддів щодо суті апеляційної скарги судові витрати у сумі , понесені апелянтом у зв`язку з переглядом справи у суді апеляційної інстанції, слід покласти на позивача ОСОБА_2 .
Керуючись ст.ст. 374, 376, 381, 382, 383, 384, 389 ЦПК України Київський апеляційний суд,-
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - задовольнити.
Рішення Володарського районного суду Київської області від 17 лютого 2016 року та ухвалу Апеляційного суду Київської області від 08 листопада 2016 року скасувати в частині визнання недійними та скасування наказів Головного управління Держагеокадастру у Київській області Про втрату чинності наказів Головного управління Держземагенства у Київській області від 13 листопада 2015 року №.№ 10-6968/36-15-сг, 10-6958/36-15-сг, та від 30 листопада 2015 року №.№ 10-8266/36-15-сг, 10-8270/36-15-сг, щодо земельних ділянок, які розташовані на території Лобачівської сільської ради Володарського району Київської області, з цільовим призначенням для ведення фермерського господарства, кадастрові номери: 3221683600:07:003:0001 (158,4833 га); 3221683600:07:006:0001 (81,1333 га), та ухвалити в цій частині нове рішення, яким в задоволенні позовних вимог відмовити.
Стягнути з ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_1 ) на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 ) судовий збір в розмірі 826 (вісімсот двадцять шість) грн. 80 коп.
В іншій частині рішення залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку протягом тридцяти днів.
Головуючий
Судді:
Суд | Київський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.08.2019 |
Оприлюднено | 29.08.2019 |
Номер документу | 83897920 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Київський апеляційний суд
Сліпченко Олександр Іванович
Цивільне
Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ
Ізмайлова Тетяна Леонідівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні