Рішення
від 27.08.2019 по справі 1.380.2019.002518
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа №1.380.2019.002518

Р І Ш Е Н НЯ

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

27 серпня 2019 року

м. Львів

Львівський окружний адміністративний суд у складі:

Головуючого cудді - Сакалоша В.М.,

секретаря судового засідання - Гулкевича В.О.

за участю: представника позивача - Жогальської І.Ф.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Ясеновецької сільської ради Золочівського району Львівської області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_2 про визнання протиправними дій і бездіяльності, зобов`язання вчинити дії,-

В С Т А Н О В И В:

На розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 , позивач) до Ясеновецької сільської ради Золочівського району Львівської області (далі - відповідач), в якій позивач просить суд:

- визнати протиправними дії та бездіяльність Ясеновицької сільської ради Золочівського району Львівської області щодо не розгляду по суті заяви позивача та зобов`язати Ясеновицьку сільську раду Золочівського району Львівської області розглянути по суті заяву позивача про надання земельної ділянки орієнтовною площею 0,02 га в селі Ясенівці із прийняттям відповідного рішення;

- визнати протиправним і скасувати рішення XXУIII сесії УШШ демократичного скликання Ясеновицької сільської ради Золочівського району Львівської області № 434 від 05.02.2019 Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_2 .

Ухвалою судді від 27.05.2019 року відкрито загальне позовне провадження в адміністративній справі та призначено справу до судового розгляду. Залучено до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_2 (далі - ОСОБА_2 , третя особа).

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що 17.12.2018 звернувся із заявою до Ясеновецької сільської ради Золочівського району Львівської області про надання земельної ділянки орієнтовною площею 0,02 га в с. Ясенівці. З такою ж заявою звернулась також ОСОБА_2 Вказані заяви розглядались на ХХVII сесії VII демократичного скликання Ясеновецької сільської ради Золочівського району Львівської області, однак рішення не прийнято. В лютому 2019 року заяву ОСОБА_2 розглянуто на сесії ради та прийнято рішення Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_2 . Відтак, позивач звернувся із заявою про скасування такого рішення. Розгляд заяви позивача включено до порядку денного, проте рішення Ясеновецькою сільською радою Золочівського району Львівської області не прийнято.

Звертає увагу, що за результатами розгляду клопотання орган місцевого самоврядування у межах його повноважень приймає одне з рішень: про надання дозволу на розроблення відповідного проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність або про відмову у наданні дозволу на розроблення відповідного проекту землеутстрою, щодо відведення земельної ділянки у власність. Однак, відповідачем не прийнято жодного рішення по суті заяви позивача щодо надання земельної ділянки орієнтовною площею 0,02 га.

Відповідач явку уповноваженого представника у жодне судове засідання не забезпечив, відзив на позовну заяву у встановлений судом строк в ухвалі про відкриття провадження не подав, належним чином повідомлявся про час, дату та місце розгляду справи.

Третя особа, у жодне судове засідання не з`явилась, письмових пояснень до суду не подала, належним чином повідомлялась про час, дату та місце розгляду справи.

У зв`язку з цим суд, керуючись ч. 6. ст. 162 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), здійснює розгляд справи за наявними матеріалами.

Ухвалою суду від 22.08.2019 закінчено підготовче провадження та здійснено перехід до розгляду справи по суті.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримала, надала пояснення, аналогічні викладеним у позовній заяві та просила позов задовольнити повністю.

Заслухавши пояснення представника позивача, розглянувши і дослідивши подані документи та матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини і відповідні їм правовідносини.

17.12.2018 ОСОБА_1 звернувся із заявою до Ясеновецької сільської ради Золочівського району Львівської області про надання земельної ділянки в с. АДРЕСА_1 на вул. Львівській орієнтовною площею 0,02 га.

Відповідно до протоколу від 18.12.2018 заява позивача про надання земельної ділянки в АДРЕСА_2 . Ясенівці на вул. Львівській орієнтовною площею 0,02 га розглядалась на ХХVII сесії VII демократичного скликання Ясеновецької сільської ради Золочівського району Львівської області, рішення не прийняте. Також на вказаній сесії розглядалась заява ОСОБА_2 про надання земельної ділянки в АДРЕСА_1 на АДРЕСА_3 . Львівській орієнтовною площею 0,02 га, рішення не прийнято.

Проте рішенням від 05.02.2019 № 434 ХХVIII сесії VII демократичного скликання Ясеновецька сільська рада Золочівського району Львівської області вирішила надати дозвіл ОСОБА_2 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, орієнтовною площею 0,02 га в АДРЕСА_2 . АДРЕСА_1 .

Згідно з протоколом № 1 засідання постійної комісії з питань регулювання земельних, сільського господарства, будівництва та екології Ясеновецької сільської ради від 05.02.2019 на засідання комісії надійшла заява ОСОБА_2 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, орієнтовною площею 0,02 га в АДРЕСА_1 та встановлено, що дана земельна ділянка являється частиною спірних земельних ділянок між ОСОБА_2 та ОСОБА_3

21.02.2019 ОСОБА_1 не погоджуючись із рішенням від 05.02.2019 № 434 ХХVIII сесії VII демократичного скликання Ясеновецька сільська рада Золочівського району Львівської області звернувся із заявою до відповідача про його скасування.

Відповідно до протоколу від 06.03.2019 ХХIХ сесії VII демократичного скликання Ясеновецька сільська рада Золочівського району Львівської області розглядалась заява ОСОБА_1 про скасування рішення від 05.02.2019 № 434 ХХVIII сесії VII демократичного скликання Ясеновецька сільська рада Золочівського району Львівської області про надання дозволу ОСОБА_2 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, орієнтовною площею 0,02 га в АДРЕСА_2 . Ясенівці АДРЕСА_4 , проте рішення не прийнято.

Не погоджуючись із діями та бездіяльність Ясеновицької сільської ради Золочівського району Львівської області позивач звернувся з даним позовом до суду.

Статтею 41 Конституції України передбачено, що право приватної власності набувається в порядку, визначеному законом.

Відповідно до статті 14 Конституції України та статті 373 ЦК України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується Конституцією України. Право власності на землю (земельну ділянку) набувається і здійснюється відповідно до закону.

Статтею 3 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) встановлено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, вказаним Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Частиною 2 статті 22 ЗК України передбачено, що до земель сільськогосподарського призначення належать: сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги).

Згідно з пунктом "а" частини 3 статті 22 ЗК України землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства.

Відповідно до статті 33 ЗК України земельні ділянки, призначені для ведення особистого селянського господарства, можуть передаватися громадянам у користування юридичним особам України і використовуватися ними для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства без зміни цільового призначення цих земельних ділянок.

Згідно частини 1 статті 121 ЗК України громадяни України мають право на безоплатну передачу земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства - не більше 2.0 гектара.

Частиною 4 статті 122 ЗК України визначено, що центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною 8 цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Пунктом "в" частини 3 статті 116 ЗК України визначено, що безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Відповідно до частини 6 ст. 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Згідно з ч. 7 ст. 118 ЗК України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених ст.122 вказаного Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Вказана норма кореспондує з ч. 3 ст. 23 ЗК України, згідно з якою відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Відповідно ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування виключно пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питаю вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Таким чином, суд звертає увагу, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення, зокрема, особистого селянського господарства у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності.

За приписами статті 118 ЗК України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.

Як встановлено судом, ОСОБА_1 звернувся до Ясеновецької сільської ради Золочівського району Львівської області з клопотанням про надання земельної ділянки в с. Ясенівці на вул. Львівській орієнтовною площею 0,02 га.

Клопотання відповідно до протоколу від 18.12.2018 розглядалось на ХХVII сесії VII демократичного скликання Ясеновецької сільської ради Золочівського району Львівської області, проте рішення не прийняте.

Таким чином, Ясеновецька сільська рада Золочівського району Львівської області не прийняла жодного рішення передбаченого ч. 7 ст. 118 ЗК України щодо надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надання мотивованої відмови у наданні такого дозволу.

Відтак, відповідачем допущено протиправну бездіяльність щодо не розгляду по суті заяви ОСОБА_1 , про надання земельної ділянки орієнтовною площею 0,02 га в селі Ясенівці.

Відповідно до ст. 17 Закону України «Про виконання рішень і застосування практики Європейського Суду з прав людини» суди застосовують при розгляді справ Конвенцію і практику Суду як джерело права.

В рішенні Європейського суду з прав людини в справі "Рисовський проти України" (Заява № 29979/04 пп.70,71) суд підкреслив особливу важливість принципу "належного урядування". Він передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб. Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси (п.70 рішення). Принцип "належного урядування", як правило, не повинен перешкоджати державним органам виправляти випадкові помилки, навіть ті, причиною яких є їхня власна недбалість …Іншими словами, державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків. Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються (п.71 рішення).

З урахуванням даного рішення, відповідач уникнув свого обов`язку щодо належного розгляду заяви позивача про передачу земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства, а тому він же і повинен виправити свою бездіяльність, що цілком відповідає Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Адміністративний суд не обмежений у виборі способів відновлення права особи, порушеного владними суб`єктами, а вправі обрати найбільш ефективний спосіб відновлення порушеного права, який відповідає характеру такого порушення.

Таким чином, належним способом захисту, необхідним для поновлення прав позивача є зобов`язання Ясеновицької сільської ради Золочівського району Львівської області розглянути по суті заяву ОСОБА_1 про надання земельної ділянки орієнтовною площею 0,02 га в селі Ясенівці із прийняттям відповідного рішення.

Щодо позовної вимоги про визнання протиправним і скасувати рішення XXУIII сесії УШШ демократичного скликання Ясеновицької сільської ради Золочівського району Львівської області № 434 від 05.02.2019 Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_2 суд звертає увагу, що надання дозволу на розроблення проекту замлеустрою не є переданням у власність земельної ділянки.

Згідно 3 ч. 7 ст. 118 ЗК України особа має право замовити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки без згоди уповноваженого органу, якщо уповноважений орган у місячний строк не надав ні дозволу на його розроблення, ні мотивованої відмови у наданні такого дозволу.

Відтак, вказаною нормою закріплено право громадянина замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу та жодним чином не позбавляє його права на отримання від уповноваженого органу після спливу місячного строку дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або вмотивованої відмови у його наданні, а також права на судовий захист у випадку неможливості реалізації права на отримання відповідного дозволу (бездіяльності суб`єкта владних повноважень) або відмови у його наданні після спливу місячного строку .

Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 10.02.2018 в справі № 806/3095/17, від 17.12.2018 у справі №№509/4156/15-а).

Відтак, позовна вимога визнання протиправним і скасувати рішення XXУIII сесії УШШ демократичного скликання Ясеновицької сільської ради Золочівського району Львівської області № 434 від 05.02.2019 Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_2 є безпідставною та задоволенню не підлягає.

Закріплений у ч. 1 ст. 9 КАС України принцип змагальності сторін передбачає, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ч. 2 ст. 73 КАС України, предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Частиною 2 статті 77 КАС України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідачем не надано жодних доказів на спростування тверджень позивача щодо допущення протиправної бездіяльності щодо не розгляду по суті заяви ОСОБА_1 про надання земельної ділянки орієнтовною площею 0,02 га в селі Ясенівці.

Згідно з ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

У розумінні ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

З огляду на викладене, суд вважає, що позовні вимоги є підставними та обґрунтованими в частині, а тому позов підлягає частковому задоволенню.

Відповідно до ч. 4 ст. 139 КАС України, при частковому задоволенні позову, у випадку покладення судових витрат на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог, суд може зобов`язати сторону, на яку покладено більшу суму судових витрат, сплатити різницю іншій стороні. У такому випадку сторони звільняються від обов`язку сплачувати одна одній іншу частину судових витрат..

Керуючись ст.ст. 19-21, 72-77, 139, 242-246, 255, 293, 295, підп.15.5 п.15 Перехідних положень КАС України, суд,

В И Р І Ш И В:

Позов задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Ясеновицької сільської ради Золочівського району Львівської області щодо не розгляду по суті заяви ОСОБА_1 про надання земельної ділянки орієнтовною площею 0,02 га в селі Ясенівці.

Зобов`язати Ясеновицьку сільську раду Золочівського району Львівської області розглянути по суті заяву ОСОБА_1 про надання земельної ділянки орієнтовною площею 0,02 га в селі Ясенівці із прийняттям відповідного рішення.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 80750; ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) з бюджетних асигнувань Ясеновицької сільської ради Золочівського району Львівської області Ясеновицької сільської ради Золочівського району Львівської області (с. Ясенівці, Золочівський район, Львівська область, 80750; код ЄДРПОУ 04374111) судовий збір у розмірі 1536 (одна тисяча п`ятсот тридцять шість) грн 80 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до суду апеляційної інстанції через Львівський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення.

В судовому засіданні проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Повний текст рішення складено та підписано 29.08.2019.

Суддя В.М. Сакалош

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.08.2019
Оприлюднено30.08.2019
Номер документу83903919
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —1.380.2019.002518

Ухвала від 26.12.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Постанова від 28.11.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Ухвала від 07.10.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Ухвала від 07.10.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Рішення від 27.08.2019

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Сакалош Володимир Миколайович

Ухвала від 27.05.2019

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Сакалош Володимир Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні