Постанова
від 28.11.2019 по справі 1.380.2019.002518
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 листопада 2019 рокуЛьвів№ 857/10490/19 Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:

головуючого судді - Носа С. П.,

суддів - Кухтея Р. В., Шевчук С. М.;

за участю секретаря судового засідання - Джули В. М.;

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 27 серпня 2019 року в справі № 1.380.2019.002518 (головуючий суддя - Сакалош В. М., м. Львів, повний текст рішення складено 29 серпня 2019 року) за позовом ОСОБА_1 до Ясеновецької сільської ради Золочівського району Львівської області третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_2 про визнання протиправними дій і бездіяльності, зобов`язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИВ:

20 травня 2019 року Львівським окружним адміністративним судом зареєстровано позовну заяву ОСОБА_1 до Ясеновецької сільської ради Золочівського району Львівської області про визнання протиправними дій та бездіяльності Ясеновицької сільської ради Золочівського району Львівської області щодо не розгляду по суті заяви позивача та зобов`язання Ясеновицьку сільську раду Золочівського району Львівської області розглянути по суті заяву позивача про надання земельної ділянки орієнтовною площею 0,02 га в селі Ясенівці із прийняттям відповідного рішення; визнання протиправним і скасування рішення XXVIII сесії VII демократичного скликання Ясеновицької сільської ради Золочівського району Львівської області № 434 від 05.02.2019 "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_2 ".

В обґрунтування вимог позовної заяви зазначено, що ОСОБА_1 звернувся із заявою до відповідача про надання земельної ділянки орієнтовною площею 0,02 га в с. Ясенівці, з такою ж заявою звернулась також ОСОБА_2 , в лютому 2019 року заяву ОСОБА_2 розглянуто на сесії ради та прийнято рішення "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_2 ", заява позивача ж розглянута не була, відтак, позивач звернувся із заявою про скасування такого рішення щодо ОСОБА_2 . а також зобов`язання розглянути і його заяву.

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 27 серпня 2019 року позов задоволено частково. Визнано протиправною бездіяльність Ясеновицької сільської ради Золочівського району Львівської області щодо не розгляду по суті заяви ОСОБА_1 про надання земельної ділянки орієнтовною площею 0,02 га в селі Ясенівці . Зобов`язано Ясеновицьку сільську раду Золочівського району Львівської області розглянути по суті заяву ОСОБА_1 про надання земельної ділянки орієнтовною площею 0,02 га в селі Ясенівці із прийняттям відповідного рішення. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Не погоджуючись з прийнятим рішенням, позивачем - ОСОБА_1 , подано апеляційну скаргу, в якій висловлено прохання скасувати оскаржуване рішення та прийняти нову постанову, якою задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги вказано, що судом першої інстанції при прийнятті оскаржуваної постанови було порушено норми матеріального та процесуального права. Також вказано, що розгляд заяви ОСОБА_2 надає їй переваги в отриманні земельної ділянки, і обмежує права позивача щодо цієї земельної ділянки, а судом першої інстанції цього безпідставно не враховано.

Представник позивача, у судовому засіданні, вимоги апеляційної скарги заперечила та просить відмовити в задоволенні такої, та залишити рішення суду першої інстанції без змін.

Інші особи, у судове засідання не з`явилися, хоча належним чином були повідомлені про дату, час і місце судового засідання, що відповідно до частини другої статті 313 Кодексу адміністративного судочинства України не перешкоджає розгляду справи за їхньої відсутності.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представника позивача, проаналізувавши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів не знаходить підстав для її задоволення.

Встановлено, що 17.12.2018 ОСОБА_1 звернувся із заявою до Ясеновецької сільської ради Золочівського району Львівської області про надання земельної ділянки в АДРЕСА_2 орієнтовною площею 0,02 га.

Відповідно до протоколу від 18.12.2018 заява позивача про надання земельної ділянки в АДРЕСА_2 орієнтовною площею 0,02 га розглядалась на ХХVII сесії VII демократичного скликання Ясеновецької сільської ради Золочівського району Львівської області, рішення не прийняте.

Проте рішенням від 05.02.2019 № 434 ХХVIII сесії VII демократичного скликання Ясеновецька сільська рада Золочівського району Львівської області вирішила надати дозвіл ОСОБА_2 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, орієнтовною площею 0,02 га в АДРЕСА_1 .

Згідно з протоколом № 1 засідання постійної комісії з питань регулювання земельних, сільського господарства, будівництва та екології Ясеновецької сільської ради від 05.02.2019 на засідання комісії надійшла заява ОСОБА_2 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, орієнтовною площею 0,02 га в АДРЕСА_1 та встановлено, що дана земельна ділянка являється частиною спірних земельних ділянок між ОСОБА_2 та ОСОБА_3

21.02.2019 ОСОБА_1 не погоджуючись із рішенням від 05.02.2019 № 434 ХХVIII сесії VII демократичного скликання Ясеновецька сільська рада Золочівського району Львівської області звернувся із заявою до відповідача про його скасування.

Відповідно до протоколу від 06.03.2019 ХХIХ сесії VII демократичного скликання Ясеновецька сільська рада Золочівського району Львівської області розглядалась заява ОСОБА_1 про скасування рішення від 05.02.2019 № 434 ХХVIII сесії VII демократичного скликання Ясеновецька сільська рада Золочівського району Львівської області про надання дозволу ОСОБА_2 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, орієнтовною площею 0,02 га в АДРЕСА_1 , проте рішення не прийнято.

Згідно із ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Судом апеляційної інстанції здійснено перевірку висновків суду першої інстанції щодо відповідності дій відповідача вимогам ч. 2 ст. 2 КАС України, внаслідок чого суд апеляційної інстанції погоджується з такими та вважає за необхідне зазначити наступне.

Статтею 3 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) встановлено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, вказаним Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Згідно з пунктом "а" частини 3 статті 22 ЗК України землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства.

Відповідно до статті 33 ЗК України земельні ділянки, призначені для ведення особистого селянського господарства, можуть передаватися громадянам у користування юридичним особам України і використовуватися ними для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства без зміни цільового призначення цих земельних ділянок.

Згідно частини 1 статті 121 ЗК України громадяни України мають право на безоплатну передачу земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства - не більше 2.0 гектара.

Частиною 4 статті 122 ЗК України визначено, що центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною 8 цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Пунктом "в" частини 3 статті 116 ЗК України визначено, що безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Відповідно до частини 6 ст. 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Згідно з ч. 7 ст. 118 ЗК України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених ст.122 вказаного Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Вказана норма кореспондує з ч. 3 ст. 23 ЗК України, згідно з якою відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Відповідно ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" виключно пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питаю вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Таким чином, громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення, зокрема, особистого селянського господарства у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності.

Відповідно до статті 118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.

Встановлено, що ОСОБА_1 звернувся до Ясеновецької сільської ради Золочівського району Львівської області з клопотанням про надання земельної ділянки в АДРЕСА_2 орієнтовною площею 0,02 га, яке розглядалось 18.12.2018 на ХХVII сесії VII демократичного скликання Ясеновецької сільської ради Золочівського району Львівської області, проте рішення сесією прийняте не було.

Таким чином, Ясеновецька сільська рада Золочівського району Львівської області не прийняла жодного рішення передбаченого ч. 7 ст. 118 ЗК України щодо надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надання мотивованої відмови у наданні такого дозволу, отже було допущено протиправну бездіяльність щодо не розгляду по суті заяви ОСОБА_1 , про надання земельної ділянки орієнтовною площею 0,02 га в селі Ясенівці.

Колегія суддів зазначає, що відповідач уникнув свого обов`язку щодо належного розгляду заяви позивача про передачу земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства, а тому він же і повинен виправити свою бездіяльність, що цілком відповідає Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Таким чином, належним способом захисту, необхідним для поновлення прав позивача є зобов`язання Ясеновицької сільської ради Золочівського району Львівської області розглянути по суті заяву ОСОБА_1 про надання земельної ділянки орієнтовною площею 0,02 га в селі Ясенівці із прийняттям відповідного рішення, про що вірно було вказано судом першої інстанції.

Щодо позовної вимоги про визнання протиправним і скасування рішення XXVIII сесії УШШ демократичного скликання Ясеновицької сільської ради Золочівського району Львівської області № 434 від 05.02.2019 "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_2 " суд звертає увагу, що надання дозволу на розроблення проекту замлеустрою не є переданням у власність земельної ділянки.

Згідно 3 ч. 7 ст. 118 ЗК України особа має право замовити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки без згоди уповноваженого органу, якщо уповноважений орган у місячний строк не надав ні дозволу на його розроблення, ні мотивованої відмови у наданні такого дозволу.

Відтак, вказаною нормою закріплено право громадянина замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу та жодним чином не позбавляє його права на отримання від уповноваженого органу після спливу місячного строку дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або вмотивованої відмови у його наданні, а також права на судовий захист у випадку неможливості реалізації права на отримання відповідного дозволу (бездіяльності суб`єкта владних повноважень) або відмови у його наданні після спливу місячного строку .

Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 10.02.2018 в справі № 806/3095/17, від 17.12.2018 у справі №№509/4156/15-а).

Отже, судом першої інстанції вірно вказано, що позовна вимога визнання протиправним і скасувати рішення XXУIII сесії УШШ демократичного скликання Ясеновицької сільської ради Золочівського району Львівської області № 434 від 05.02.2019 "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_2 " є безпідставною та задоволенню не підлягає, оскільки дане рішення жодним чином не порушує права позивача на отримання такого ж дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність.

Згідно з ст.316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

З огляду на викладене, суд апеляційної інстанції приходить до переконання, що суд першої інстанції дійшов правильного висновку про часткове задоволення позовних вимог, доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують, тому підстав для скасування рішення суду першої інстанції немає.

Керуючись статтями 229, 241, 250, 308, 310, 316, 321, 322, 325, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - залишити без задоволення, а рішення Львівського окружного адміністративного суду від 27 серпня 2019 року в справі № 1.380.2019.002518 - без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає оскарженню в касаційному порядку, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.

Головуючий суддя С. П. Нос судді Р. В. Кухтей С. М. Шевчук Повне судове рішення складено 02 грудня 2019 року.

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.11.2019
Оприлюднено03.12.2019
Номер документу86033592
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —1.380.2019.002518

Ухвала від 26.12.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Постанова від 28.11.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Ухвала від 07.10.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Ухвала від 07.10.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Рішення від 27.08.2019

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Сакалош Володимир Миколайович

Ухвала від 27.05.2019

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Сакалош Володимир Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні