Рішення
від 27.08.2019 по справі 440/2696/19
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 серпня 2019 року м.ПолтаваСправа № 440/2696/19

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Удовіченка С.О.,

за участю:

секретаря судового засідання - Сендецькій В.О.

позивача - ОСОБА_1 ,

представника позивача - ОСОБА_2 ,

представника відповідача - Оніпченко В.В.

розглянув у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом ОСОБА_3 до Головного управління ДФС у Полтавській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-

В С Т А Н О В И В:

25 липня 2019 року ОСОБА_1 (далі по тексту - ОСОБА_1 / позивач) звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДФС у Полтавській області (далі по тексту - ГУ ДФС у Полтавській області / відповідач) в якому просив визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 22 січня 2019 року №382-5513-1620.

В обгрунтування позовної заяви позивач зазначив, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення не грунтується на нормах чинного податкового законодавства України, оскільки після укладення договору оренди земельної ділянки останній не був зареєстрований у визначеному порядку. Так договір оренди був укладений але не діяв. Вказував, що момент підписання та укладення договору не співпадає з моментом виникнення у особи права оренди, так як право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права. Крім того, позивач стверджував, що після підписання договору не міг використовувати земельну ділянку за цільовим призначенням.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 29 липня 2019 року позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та залучено в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Попівську сільську раду Миргородського району Полтавської області.

12 серпня 2019 року до Полтавського окружного адміністративного суду надійшли пояснення третьої особи в яких остання зазначила, що позивачем не надано відмови державного реєстратора в реєстрації права оренди земельної ділянки, отже позивач самоусунувся від реєстрації права на земельну ділянку та погодження договору оренди водного об`єкта з Держводагенством (а.с. 68-70).

15 серпня 2019 року до Полтавського окружного адміністративного суду надійшов відзив ГУ ДФС у Полтавській області (а.с. 74-75), у якому відповідач проти задоволення позову заперечував, зазначаючи, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Вказував, що Попівською сільською радою було надано перелік орендарів - фізичних осіб, з якими укладено договори оренди землі та згідно наданої інформації ОСОБА_1 нараховано орендну плату за 2018 рік.

Позивач та представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримали.

Представник відповідача у судовому засіданні проти задоволення позову заперечував.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Попівська сільська рада Миргородського району Полтавської області про дату, час та місце розгляду справи повідомлялася у визначеному Кодексом адміністративного судочинства України порядку, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення (а.с. 57).

Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову з огляду на наступне.

Судом встановлено, що 31 січня 2017 року між Попівською сільською радою Миргородського району Полтавської області (орендодавець) та ОСОБА_1 (орендар) укладено договір оренди землі за умовами якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для рибогосподарських потреб з кадастровим номером НОМЕР_1 , яка розташована в с.Велика Грем`яча Миргородського району Полтавської області. В оренду передається земельна ділянка загальною площею 14,264 га, в тому числі 10,5234 га - під водою, 1,3952 га - під сільськогосподарськими угіддями (сіножаті), 2,1324 га - відкриті заболочені землі, 0,2130 га - під гідротехнічними спорудами. Земельна ділянка передається в оренду разом з розташованим на ній водним об`єктом, - ставком площею водного простору 10,5234 га. Договір укладено на 49 років (а.с. 13-16).

31 січня 2017 року між Попівською сільською радою Миргородського району Полтавської області (орендодавець) та ОСОБА_1 (орендар) укладено договір оренди водного об`єкта. Об`єктом оренди за договором є вода (водний простір) водного об`єкта об`ємом при НПР 113,93 тис.м 3 площею 10,5234 га, що знаходиться на земельній ділянці загальною площею 14,264 га, кадастровий номер НОМЕР_1 . Договір набирає чинності після його державної реєстрації (а.с. 21-26).

17 липня 2018 року Попівською сільською радою Миргородського району Полтавської області прийнято рішення про розірвання договору оренди землі від 31 січня 2017 року та за актом примому-передачі від 18 липня 2018 року прийнято земельну ділянку до земель запасу Попівської сільської ради (а.с. 33, 35).

22 січня 2019 року ГУ ДФС у Полтавській області складено податкове повідомлення-рішення №382-5513-1620, яким ОСОБА_1 нараховано суму грошового зобов`язання з орендної плати з фізичних осіб в розмірі 101590,33 грн. (а.с. 36).

Згідно розрахунку до вищевказаного рішення орендну плату в розмірі 101590,33 грн. нараховано за період з 01 січня 2018 року по 18 липня 2018 року (а.с. 77).

Позивач, не погоджуючись із позицією відповідача щодо правомірності нарахування грошових зобов`язань, звернувся до суду.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

Завданням адміністративного судочинства, згідно частини першої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Надаючи правову оцінку податковому повідомленню-рішенню №382-5513-1620 від 22 січня 2019 року, судом встановлено наступне.

Згідно зі статтею 1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Згідно статті 19 Земельного кодексу України до земель України, зокрема відносяться землі водного фонду.

Відповідно до статті 4 Водного кодексу України до земель водного фонду належать землі, зайняті: морями, річками, озерами, водосховищами, іншими водними об`єктами, болотами, а також островами, не зайнятими лісами; прибережними захисними смугами вздовж морів, річок та навколо водойм, крім земель, зайнятих лісами; гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами та каналами, а також землі, виділені під смуги відведення для них; береговими смугами водних шляхів.

За змістом Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі" користування землею в Україні є платним.

Відповідно до підпункту 269.1.2 пункту 269.1 статті 269 Податкового кодексу України платниками податку є землекористувачі.

За визначенням підпункту 14.1.73 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України землекористувачі - юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди.

Згідно з підпунктом 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (орендна плата).

Підпунктом 270.1.1 пункту 270.1 статті 270 Податкового кодексу України передбачено, що об`єктом оподаткування є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.

За змістом пункту 288.1 статті 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки оформлений та зареєстрований відповідно до законодавства.

Об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду (пункт 288.3 статті 288 Податкового кодексу України).

Системний аналіз положень підпункту 270.1.1 пункту 270.1 статті 270 та пункту 288.3 статті 288 Податкового кодексу України вказує на те, що об`єктом оподаткування є земельна ділянка, передана в оренду відповідно до договору оренди, зареєстрованого у встановленому законодавством порядку, яка перебуває у платника податку в користуванні.

У відповідності до пункту 288.7 статті 288 Податкового кодексу України податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285 - 287 цього розділу.

Згідно з пунктом 287.1 статті 287 Податкового кодексу України власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою. У разі припинення права власності або права користування земельною ділянкою плата за землю сплачується за фактичний період перебування землі у власності або користуванні у поточному році.

Таким чином, у відповідності до Податкового кодексу України обов`язок щодо сплати орендної плати виникає з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою, в тому числі і на умовах оренди, і діє протягом строку фактичного користування земельною ділянкою.

Вказані вищи правові норми чітко встановлюють, що встановлений ПК України обов`язок орендаря земельної ділянки щодо сплати орендної плати за земельну ділянку, яка перебувала в його користуванні, виникає та припиняється з моменту припинення фактичного користування орендованою земельною ділянкою та її передачі орендодавцю. В цьому випадку, у відповідності до положень пункту 287.1 статті 287 Податкового кодексу України податковим періодом є фактичний період перебування землі в оренді у поточному році.

Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи 31 січня 2017 року Попівською сільською радою Миргородського району Полтавської області проведено земельні торги у формі аукціону з продажу права оренди на земельну ділянку водного фонду комунальної власності, що підтверджується Протоколом №1 (а.с. 17-20).

Відповідно до частини двадцять четвертої статті 137 Земельного кодексу України договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки між організатором земельних торгів і переможцем торгів укладається безпосередньо в день проведення торгів, крім випадків, передбачених частиною двадцять дев`ятою цієї статті.

Крім того за вимогами частини двадцять шостої статті 137 Земельного кодексу України право на земельну ділянку, набуте за результатами проведення торгів, підлягає державній реєстрації в порядку, визначеному законом.

31 січня 2017 року між Попівською сільською радою Миргородського району Полтавської області (орендодавець) та ОСОБА_1 (орендар) укладено договір оренди землі за умовами якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для рибогосподарських потреб з кадастровим номером НОМЕР_1 , яка розташована в с.Велика Грем`яча Миргородського району Полтавської області. В оренду передається земельна ділянка загальною площею 14,264 га, в тому числі 10,5234 га - під водою, 1,3952 га - під сільськогосподарськими угіддями (сіножаті), 2,1324 га - відкриті заболочені землі, 0,2130 га - під гідротехнічними спорудами. Земельна ділянка передається в оренду разом з розташованим на ній водним об`єктом, - ставком площею водного простору 10,5234 га. Земельна ділянка передається в оренду для рибогосподарських потреб. Договір укладено на 49 років.

Державну реєстрацію договору оренди земельної ділянки не проведено.

Цього ж дня між Попівською сільською радою Миргородського району Полтавської області (орендодавець) та ОСОБА_1 (орендар) укладено договір оренди водного об`єкта. Об`єктом оренди за договором є вода (водний простір) водного об`єкта об`ємом при НПР 113,93 тис.м 3 площею 10,5234 га, що знаходиться на земельній ділянці загальною площею 14,264 га, кадастровий номер НОМЕР_1 . Передача об`єкта. Договір набирає чинності після його державної реєстрації.

При цьому, згідно відповіді Сектору у Полтавській області Державного агентства водних ресурсів України викладеної у листі №51/ПЛ/30-18 від 22 січня 2018 року наданого виконавчому комітету Попівської сільської ради Миргородського району договір оренди водного об`єкта ставка площею водного дзеркала 10,5234 га, розташованого в межах села Велика Грем`яча Попівської сільської ради Миргородського району Полтавської області, для рибогосподарських потреб, а також матеріали, що є невід`ємною частиною договору, не погоджує його та повертає на доопрацювання з тих підстав, що земельна ділянка під водним об`єктом не відповідає площі ставка при НПР, встановленої паспортом водного об`єкта. Земельна ділянка з кадастровим номером НОМЕР_1 відповідно до даних публічної кадастрової карти України та наданої "Технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки водного фонду Попівської сільської ради для рибогосподарських потреб, що розташована за адресою: с.Велика Грем`яча на території Попівської сільської ради Миргородського району Полтавської області" відображає іншу земельну ділянку, а саме площею 14,2640 га, в тому числі під ставком площею 10,5234 га, сіножаті - 1,3952 га, болото - 2,1324 га, гідроспоруда - 0,2130 га. Земельні ділянки під сіножатями, болотом, гідроспорудою, які входять до кадастрового номеру НОМЕР_2 не є земельними ділянками під водним об`єктом та не є водним об`єктом. Порядок надання в користування земель водного фонду не зайнятих водними об`єктами встановлюється земельним законодавством. Держводагенством за зверненням виконавчого комітету Попівської сільської ради від 27 липня 2016 року №334 вже розглядався договір оренди водного об`єкта (ставка) площею 10,5234 га, розташованого в с.Велика Грем`яча Миргородського району право оренди на який в комплексі із земельною ділянкою виставлено на продаж на земельних торгах призначених на 18 серпня 2016 року, за наслідками розгляду, матеріали повернуто на доопрацювання (а.с. 29-30).

Виходячи із вищевикладеного суд приходить до висновку, що позивач був позбавлений у праві користуватися орендованою земельною ділянкою за цільовим призначенням - "для рибогосподарських потреб".

Суд погоджується із доводами ГУ ДФС у Полтавській області, що Податковий кодекс України пов`язує обов`язок орендаря по сплаті орендної плати за землю з наявністю чинного договору про оренду земельної ділянки, однак звертає увагу відповідача стосовно того, що такий обов`язок прямо кореспондується із фактичним перебуванням землі у користуванні орендаря, тобто можливістю її цільового використання.

Відповідно до частини першої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Частинами першою та другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи те, що відповідачем не надано суду доказів, які б спростовували доводи позивача, суд дійшов висновку, про наявність підстав для задоволення позову.

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 6, 8, 9, 11, 77, 243-246 Кодексу адміністративного судочинства України,-

В И Р І Ш И В:

Позов ОСОБА_3 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_3 , адреса місця проживання: АДРЕСА_1 ) до Головного управління ДФС у Полтавській області (код ЄДРПОУ 39461639, юридична адреса: вул. Європейська, 4, м.Полтава, 36014), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Попівську сільську раду Миргородського району Полтавської області (код ЄДРПОУ 24827709, юридична адреса: вул. Центральна, 107, с.Попівка, Миргородський район, Полтавська область, 37633) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 22 січня 2019 року №382-5513-1620.

Стягнути на користь ОСОБА_3 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_3 ) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Полтавській області (код ЄДРПОУ 39461639) судові витрати понесені позивачем у зв`язку зі сплатою судового збору у розмірі 1016 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подається учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону України від 03.10.2017 № 2147-VIII.

Повне рішення складено 02 вересня 2019 року.

Суддя С.О. Удовіченко

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.08.2019
Оприлюднено02.09.2019
Номер документу83955977
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —440/2696/19

Ухвала від 11.03.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Постанова від 11.11.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бенедик А.П.

Постанова від 11.11.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бенедик А.П.

Ухвала від 11.11.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бенедик А.П.

Ухвала від 07.10.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бенедик А.П.

Ухвала від 07.10.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бенедик А.П.

Рішення від 27.08.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.О. Удовіченко

Рішення від 27.08.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.О. Удовіченко

Ухвала від 29.07.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.О. Удовіченко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні