ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 серпня 2019 року м.Житомир справа № 240/8932/19
категорія 112030100
Житомирський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Капинос О.В.,
секретар судового засідання Недашківська Н.В. ,
за участю: позивача ОСОБА_1 , представника позивача Струкової Л.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Державної фіскальної служби України, Головного управління ДФС у Житомирській області про визнання протиправним рішення, зобов`язання вчинити дії,
встановив:
Позивач звернувся до суду з позовом, в якому ( з урахуванням заяви про виправлення описки) просить:
-Визнати протиправним рішення Державної фіскальної служби України про відмову у призначенні та виплаті одноразової грошової допомоги у зв`язку з настанням 19.03.2019 інвалідності 2 групи, поверненні матеріалів, оформлене листом від 22.05.2019 № 16122/7/99-99-04-04-02-17.
-Зобов`язати Державну фіскальну службу України та Головне управління Державної фіскальної служби у Житомирській області прийняти рішення про призначення та виплату одноразової грошової допомоги у зв`язку інвалідностю 2 групи, яка настала ІНФОРМАЦІЯ_1 внаслідок захворювання, що пов`язане з проходженням служби в органах внутрішніх справ, відповідно до ст. 23 Закону України "Про міліцію", постанови Кабінету Міністрів України від 21.10.2015 №850 "Про затвердження Порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції".
-Зобов`язати Головне управління Державної фіскальної служби у Житомирській області видати наказ про призначення та виплату одноразової грошової допомоги у зв`язку з встановленням 2 (другої) групи інвалідності згідно статті 23 Закону України "Про міліцію" (в редакції від 13.02.2015 року), Порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №850 від 21.10.2015 виходячи із розрахунку 200-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб на дату встановлення інвалідності, тобто станом на 19.03.2019.
В обґрунтування позову зазначив, що як інвалід 2 групи з 19.03.2019 має право на отримання одноразової грошової допомоги відповідно до ст.23 Закону України "Про міліцію" та Порядку № 850, у розмірі 200-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб. Твердження відповідачів про те, що він не має права на отримання одноразової грошової допомоги, в зв`язку із тим, що втратив чинності Закон України "Про міліцію" є безпідставними.
Ухвалою від 01.07.2019 відкрито спрощене позовне провадження у справі та призначено судове засідання на 25.07.2019.
24.07.2019 ДФС України та Головним управління ДФС України в Житомирській області подано відзив на позовну заяву. В обґрунтування відзиву зазначено, що позивач мав би право на отримання одноразової грошової допомоги, як працівник податкової міліції, у випадку встановлення інвалідності до 12.03.2015 на підставі постанови КМУ №707 від 12.05.2007.
В судовому засіданні оголошено перерву до 22.08.2019.
Позивач та представник позивача позов підтримали, просили задовольнити.
Представник відповідачів заперечував проти задоволення позову з підстав, викладених у письмовому відзиві.
Заслухавши пояснення сторін, дослідивши матеріали справи, суд встановив наступні обставини.
ОСОБА_1 проходив службу в податковій міліції та звільнений 31.05.2005 за наказом ДПА у Житомирській області від 27.05.2005 №150-о "Про звільнення" у відставку за ст. 65 п. "Б" (через хворобу) Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ.
Згідно свідоцтва про хворобу Військової лікарської комісії КМВС України в Житомирській області №76/46-і від 23.05.2005 встановлено, що захворювання позивача пов`язані з проходженням служби в органах внутрішніх справ та прийнято рішення про непридатність до військової служби із зняттям з військового обліку. (а.с.25-26)
04.08.2010 за наслідками повторного огляду МСЕК позивачу було встановлено 50 % втрати професійної працездатності та 3 групу інвалідності з 23.07.2010, внаслідок захворювання, пов"язаного з наслідками Чорнобильської катастрофи в період проходження служби в органах внутрішніх справ, що підтверджується довідкою МСЕК від 04.08.2010 №115012. (а.с.32-33)
25.03.2019 Житомирською обласною МСЕК №2 позивачу була встановлена 2 група інвалідності з 19.03.2019, ступінь втрати професійної працездатності - 60% внаслідок захворювання, пов"язаного з наслідками Чорнобильської катастрофи в період проходження служби в органах внутрішніх справ. (а.с.35)
Позивач звернувся до ГУ ДФС у Житомирській області з заявою та доданими до неї документами, в якій просив призначити і виплатити одноразову грошову допомогу у зв`язку з отриманням статусу інваліда 2 групи.
Листом від 29.05.2019 №6358/14/16-30-04-02-10 ГУ ДФС у Житомирській області повідомила позивача, що за результатами розгляду поданих позивачем документів, ДФС України вирішила, що підстави для її виплати відсутні, оскільки на думку контролюючого органу Постанова КМ України від 21.10.2015 №850, якою затверджено Порядок та умови призначення та виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) або інвалідності працівника міліції не поширюється на працівників податкової міліції.
Так, листом від 27.05.2019 №1497/8 ДФС України повернула подані позивачем матеріали та вказала, що: їх розгляд буде відновлено після внесення відповідних змін до ПК України або прийняття нового нормативно-правового акту, оскільки колишнім працівникам податкової міліції, інвалідність яких встановлена після втрати чинності Законом України "Про міліцію", проводити розрахунок та виплату одноразової грошової допомоги у зв"язку з встановленням інвалідності та втратою працездатності після 07.11.2015 законні підстави відсутні. Постанова КМ України від 21.10.2015 №850, якою затверджено Порядок та умови призначення та виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) або інвалідності працівника міліції не поширюється на працівників податкової міліції.
Оскільки встановлено групу інвалідності, пов`язану з наслідками Чорнобильської катастрофи, то позивач має право на отримання одноразової компенсації за шкоду, заподіяну здоров`ю як потерпілий від наслідків цієї катастрофи відповідно до ст. 48 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи". (а.с.17)
Вважаючи відмову у виплаті одноразової грошової допомоги як інваліду 2 групи неправомірною, позивач звернувся до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Частиною 2 ст. 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 356 Податкового кодексу України держава гарантує правовий та соціальний захист осіб начальницького і рядового складу податкової міліції та членів їхніх сімей. На них поширюються гарантії соціального і правового захисту, передбачені статтями 20-23 Закону України "Про міліцію" та Законом України "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ і деяких інших осіб та їх соціальний захист".
Згідно з ч.6 ст. 23 Закону України "Про міліцію" у разі поранення (контузії, травми або каліцтва), заподіяного працівнику міліції під час виконання ним службових обов`язків, яке призвело до встановлення йому інвалідності, а також інвалідності, що настала в період проходження служби в органах внутрішніх справ або не пізніше ніж через три місяці після звільнення зі служби чи після закінчення цього строку, але внаслідок захворювання або нещасного випадку, що мали місце в період проходження служби в органах внутрішніх справ, залежно від ступеня втрати працездатності йому виплачується одноразова грошова допомога в розмірі 250-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб, - у разі встановлення інвалідності I групи, 200-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб, - у разі встановлення інвалідності II групи, 150-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб, - у разі встановлення інвалідності III групи в порядку та на умовах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Вказаний Закон втратив чинність 07 листопада 2015 року у зв`язку з набранням чинності Законом України "Про Національну поліцію" від 02 липня 2015 року, однак у пункті 15 розділу ХІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про Національну поліцію" встановлено, що за колишніми працівниками міліції, у тому числі пенсіонерами, а також членами їхніх сімей, іншими особами зберігаються пільги, компенсації і гарантії, передбачені цим Законом для колишніх поліцейських, членів їхніх сімей, інших осіб.
Право на отримання одноразової грошової допомоги, інших виплат, передбачених Законом України "Про міліцію", зберігається і здійснюється в порядку, що діяв до набрання чинності Законом України "Про Національну поліцію".
На виконання статті 23 Закону України "Про міліцію" Кабінет Міністрів України постановою № 707 від 12.05.2007 р. затвердив Порядок та умов виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) або інвалідності працівника міліції, податкової міліції (далі Порядок № 707).
У зв`язку з прийняттям Закону України "Про внесення змін до статті 23 Закону України "Про міліцію" щодо виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) або каліцтва працівника міліції" від 13.02.2015 року № 208-VIII Кабінет Міністрів України постановою від 21.10.2015 року № 850 затвердив Порядок та умови призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівників міліції (далі- Порядок № 850), який набрав чинності 31 жовтня 2015 року.
Пунктом 2 зазначеного Порядку установлено, що особам, які до набрання чинності (12 березня 2015 року) Законом № 208-VIII мають право на отримання одноразової грошової допомоги, допомога призначається і виплачується відповідно до Порядку № 707.
При цьому, згідно положень Порядку № 850 днем виникнення права на отримання грошової допомоги у разі встановлення працівнику міліції інвалідності або ступеня втрати працездатності без установлення інвалідності є дата встановлення втрати працездатності, що зазначена в довідці медико-соціальної експертної комісії.
Таким чином, призначення та виплата одноразової грошової допомоги, передбаченої ст. 23 Закону України "Про міліцію", здійснюється відповідно до Порядку, під час дії якого встановлена втрата працездатності (встановлення групи інвалідності). Призначення одноразової грошової допомоги у розмірах, визначених Порядком № 707 можливе лише за умови наявності права на отримання такої допомоги до 12.03.2015.
З матеріалів справи вбачається, що позивачу первинно 2 група інвалідності внаслідок захворювання, пов"язаного з наслідками Чорнобильської катастрофи в період проходження служби в органах внутрішніх справ встановлена з 19.03.2019 про що свідчить копія довідки МСЕК від 25.03.2019 №548193.
З урахуванням вищезазначеного, суд приходить до висновку, що позивач має право на отримання одноразової грошової допомоги у розмірі, визначеному ст. 23 Законом України "Про міліцію", та в порядку, встановленому постановою КМУ №850 від 21.10.2015 року, які були чинним на момент встановлення позивачу групи інвалідності, пов`язаної з проходженням служби в органах внутрішніх справ.
При цьому, фактичною підставою для відмови позивачу слугувала неузгодженість законодавства, яким регулюються питання призначення одноразової допомоги особам, які проходили службу в органах податкової міліції.
Суд зазначає, що відсутність у Порядку №850 вказівки на поширення його дії на працівників податкової міліції, призначення допомоги яким здійснюється відповідно до статті 23 Закону України "Про міліцію", не є підставою для позбавлення таких осіб права на отримання одноразової допомоги у розмірі, визначеному чинним на дату установленням групи інвалідності Порядком №850, оскільки Кабінет Міністрів України затвердив Порядок №850 виплати одноразової допомоги на виконання ст. 23 Закону України "Про міліцію" в редакції Закону України від 13.02.2015.
Суд враховує, що у рішенні по справі "Budchenko v. Ukraine" від 24.07.2014 Європейський суд з прав людини зазначив, що відмова у задоволенні законного права заявника через відсутність механізму його реалізації, становить втручання у право власності згідно статті 1 Першого протоколу до Конвенції, а через нездатність забезпечити реалізацію такого права заявника в розумні терміни, держава поклала на нього надмірний та неспіврозмірний тягар, порушивши таким чином свої зобов`язання за статтею 1 Першого протоколу.
Таким чином, суд вважає, що оскільки позивач, як працівник податкової міліції, має право на отримання одноразової грошової допомоги, відповідно до статті 23 Закону України "Про міліцію" у розмірі, визначеному Порядком №850, ДФС України протиправно відмовлено у призначенні та виплаті ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги у зв`язку з встановленням інвалідності 2 групи з 19.03.2019.
Щодо позовних вимог про зобов`язання Державну фіскальну службу України прийняти рішення про призначення та виплату одноразової грошової допомоги у зв`язку інвалідністю 2 групи, яка настала 19.03.2019 внаслідок захворювання, що пов`язане з проходженням служби в органах внутрішніх справ, відповідно до ст. 23 Закону України "Про міліцію", постанови Кабінету Міністрів України від 21.10.2015 №850 "Про затвердження Порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції".
Суд зазначає, що вказана вимога не підлягає задоволенню у заявлений позивачем спосіб, так як суд не може підміняти орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесені до компетенції цього органу державної влади, оскільки такі повноваження є дискреційними, з огляду на, що вважає, що такі підлягають задоволення шляхом зобов"язання Державну фіскальну службу України повторно розглянути матеріали про призначення одноразової грошової допомоги ОСОБА_1 та прийняти відповідне рішення згідно статті ст. 23 Закону України "Про міліцію" з урахуванням висновків суду у вказаній справі.
Щодо позовних вимог про зобов`язання Головне управління Державної фіскальної служби у Житомирській області видати наказ про призначення та виплату одноразової грошової допомоги у зв`язку з встановленням 2 (другої) групи інвалідності згідно статті 23 Закону України "Про міліцію" (в редакції від 13.02.2015 року), Порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №850 від 21.10.2015 виходячи із розрахунку 200-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб на дату встановлення інвалідності, тобто станом на 19.03.2019.
Відповідно до п.8 Порядку 850 керівник органу внутрішніх справ, у якому проходив (проходить) службу працівник міліції, подає МВС в 15-денний строк з дня реєстрації документи, зазначені в пунктах 6 або 7 цих Порядку та умов, висновок щодо виплати грошової допомоги, а також у разі загибелі (смерті) працівника міліції: витяг з наказу про виключення загиблого (померлого) працівника міліції із списків особового складу; витяг з особової справи про склад сім`ї загиблого (померлого) працівника міліції .
Відповідно до п.9 Порядку № 850 МВС в місячний строк після надходження зазначених у пункті 8 цих Порядку та умов документів приймає рішення про призначення або у випадках, передбачених пунктом 14 цих Порядку та умов, про відмову в призначенні грошової допомоги і надсилає його разом із зазначеними документами керівникові органу внутрішніх справ, у якому проходив (проходить) службу працівник міліції, для видання наказу про виплату такої допомоги, або у разі відмови - для письмового повідомлення осіб із зазначенням мотивів відмови.
Таким чином, вказаним нормативним актом встановлено певний порядок дій відповідного органу, до якого особа звернулася за виплатою грошової допомоги у зв`язку із встановленням інвалідності, який (орган) в свою чергу після надходження від особи заяви з відповідними доданими до неї документами, зобов`язаний, зокрема, скласти та подати до ДФС в 15-денний строк з дня реєстрації документи, зазначених в пунктах 6 або 7 цих Порядку та умов, висновок щодо виплати грошової допомоги і саме ДФС протягом встановленого строку буде вирішувати питання щодо наявності чи відсутності підстав для виплати грошової допомоги.
Таким чином, прийняття ДФС України рішення про призначення грошової допомоги та надіслання його керівникові органу внутрішніх справ, у якому проходив (проходить) службу працівник міліції є самостійною підставою для видання наказу про виплату такої допомоги. Оскільки рішення відповідачем - ДФС про виплату та нарахування позивачу одноразової грошової допомоги у зв`язку з встановленням 2 групи інвалідності не прийнято вказана вимога позивачем пред`явлена передчасно.
У силу частин 1 та 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Беручи до уваги викладене, суд дійшов до висновку про обґрунтованість позовних вимог та задовольняє позов частково.
Керуючись статтями 9,77,90,242-246, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,
вирішив:
Позов задовольнити частково.
Визнати протиправною відмову Державної фіскальної служби України (Львівська площа,8 м.Київ, 04053, код ЄДРПОУ 39292197), викладену у листі від 22.05.2019 №6368/14/06-30-04-02-10, у призначенні та виплаті ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) одноразової грошової допомоги як інваліду 2 групи з 19.03.2019.
Зобов`язати Державну фіскальну службу України (Львівська площа,8 м.Київ, 04053, код ЄДРПОУ 39292197) повторно розглянути матеріали про призначення одноразової грошової допомоги ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) та прийняти відповідне рішення згідно статті ст. 23 Закону України "Про міліцію" з урахуванням висновків суду у вказаній справі.
В іншій частині позовних вимог відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів за правилами, встановленими статтями 293-297 Кодексу адміністративного судочинства України, з урахуванням приписів пп. 15.5 п. 15 Розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя О.В. Капинос
Повне судове рішення складене 02 вересня 2019 року
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.08.2019 |
Оприлюднено | 03.09.2019 |
Номер документу | 83979623 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Капинос Оксана Валентинівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні