Рішення
від 27.08.2019 по справі 910/7854/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

27.08.2019Справа № 910/7854/19

Господарський суд міста Києва у складі судді Баранова Д.О., розглянувши матеріали господарської справи

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Сан-Агро-Транс" (63600, Харківська обл., смт. Шевченкове, вул. Кропивницького, буд. 9Ж; ідентифікаційний код 38743200)

до Акціонерного товариства "Українська залізниця" (03680, м. Київ, вул. Тверська, буд. 5; ідентифікаційний код 00686279)

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Товариство з обмеженою відповідальністю "Кролевецький комбікормовий завод" (41300, Сумська обл., м. Кролевець, вул. Транспортна, буд. 34; ідентифікаційний код 00686279)

про стягнення 82 137, 60 грн.

без повідомлення (виклику) учасників справи

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

До Господарського суду міста Києва звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю "Сан-Агро-Транс" з позовом до Акціонерного товариства "Українська залізниця", за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Товариства з обмеженою відповідальністю "Сан-Агро-Транс" про стягнення 82 137, 60 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідачем збільшено розмір плати за користування власних вагонів у зв`язку із застосуванням нормативної кількості кілометрів за одну добу не як для маршрутної, а як для групової (вагонної) відправки та в односторонньому порядку стягнуто з позивача плату в розмірі 82 137, 60 грн., що і стало підставою для звернення до суду з позовом.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 24.06.2019 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі, яку вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження.

11.07.2019 до Господарського суду міста Києва надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

22.07.2019 до Господарського суду міста Києва надійшло клопотання позивача про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін.

26.07.2019 до Господарського суду міста Києва надійшла відповідь на відзив на позовну заяву.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 29.07.2019 відмовлено Товариству з обмеженою відповідальністю "Сан-Агро-Транс" у проведенні судового засідання з повідомленням (викликом) сторін.

Так, враховуючи, що матеріали справи містять достатньо документів для розгляду справи, відповідно до ч. 5, 8 ст. 252 Господарського процесуального кодексу України суд розглядає справу у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої сторони про інше. При розгляді справи у порядку спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.

Розглянувши подані до суду матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, Господарський суд міста Києва -

ВСТАНОВИВ:

16.02.2018 між Товариством з обмеженою відповідальністю "Кролевецький комбікормовий завод" (далі - замовник) та Публічним акціонерним товариством "Українська залізниця" (далі - перевізник) був укладений договір № 11028/ЦТЛ-2018 про надання послуг предметом якого є здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення та інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт/імпорт) у вагонах перевізника, вагонах інших держав та/або вагонах замовника і проведення розрахунків за ці послуги.

Пунктом 2.2.1. даного договору передбачено, що замовник має право укладати договори на власний розсуд із підприємствами, які зацікавлені в перевезеннях вантажів, та виступати платником послуг з перевезення вантажу, користування вагонами та інших послуг, передбачених цим договором.

Так, 11.11.2017 між Товариством з обмеженою відповідальністю "Кролевецький комбікормовий завод" (далі - замовник) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Сан-Агро-Транс" (далі - виконавець) був укладений договір № 161117/001-е на транспортно-експедиційне обслуговування, згідно якого виконавець зобов`язується надати замовнику послуги з транспортно-експедиційного обслуговування вантажу відповідно до умов цього договору та заявки замовника, а замовник, в свою чергу, зобов`язаний оплатити виконавцю надані послуги.

Відповідно до п. 2.4. даного договору виконавець виконує обов`язки вантажовідправника по залізниці.

Згідно п. 8.2. договору, всі ризики при транспортуванні, а також суперечки з залізницею, що стосуються можливих збитків на шляху слідування, виконавець вирішує без участі замовника.

15.02.2018 між Товариством з обмеженою відповідальністю "Сан-Агро-Транс" та Публічним акціонерним товариством "Українська залізниця" укладено договір про надання послуг № 10185/ПЗ-2018 предметом якого є здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, та інших послуг пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експерт, імпорт) у вагонах перевізника, вагонах залізниць інших держав та/або вагонах замовника і проведення розрахунків за ці послуги.

Як про це вказує позивач, з метою здійснення перевезення вантажу замовник згідно пп. 2.1.1. договору № 11028/ЦТЛ-2018 та п. 1.4. Правил планування перевезень вантажів зобов`язаний надавати або організовувати надання місячних замовлень на перевезення через автоматизовану систему "Месплан".

Таким чином, позивач зазначає, що на виконання зазначених вимог та з метою здійснення перевезення вантажу Товариством з обмеженою відповідальністю "Кролевецький комбікормовий завод" 24.09.2018 через АС "Месплан" подано додаткове замовлення (план перевезення) форми ГУ-12 на подачу вантажних вагонів у кількості 54 шт. (маршрутна відправка) згідно плану перевезень № 368957. Дані замовлення: станція відправлення - Кролевец (327805), станція призначення - Ксениєво (424507), тип вагонів - зерновози (ЗРВ), найменування вантажу - Зерно кукурудзи, кількість вантажу - 3510 тонн.

На вказаний план перевезення накладено ЕЦП директора Товариства з обмеженою відповідальністю "Кролевецький комбікормовий завод" ОСОБА_1

Також подано електронну заявку на подачу вантажних вагонів у кількості 54 шт. відповідно до плану перевезень на 04.10.2018.

Відтак, на думку позивача, відповідачем 24.09.2018 року погоджено вищевказану електронну заявку Товариства з обмеженою відповідальністю "Кролевецький комбікормовий завод" згідно плану перевезень № 368957 на подачу вантажних вагонів у кількості 54 шт. (маршрутна відправка). Вказане підтверджується витягом з Архіву списку узгодження по плану перевезень № 368957 з ПАК "АЕДО".

Разом з тим, на виконання вищевказаної електронної заявки відповідачем було надано вантажні вагони всього у кількості 48 шт., що підтверджується витягами з АС "Клієнт УЗ" - Пам`ятки за формою ГУ-45 № 435 від 03.10.2018, № 437-440 від 04.10.2018.

Так, після навантаження наданих вагонів у кількості 48 шт., здійснено відправку до станції призначення відповідно до електронної накладної № 33766296 від 04.10.2018. Даній маршрутній відправці присвоєно № 1001, тип маршруту - прямий.

Означене підтверджується витягом з реєстру перевізних документів по відправці № 33766296.

Отже, позивач зазначає, що відповідачем з особового рахунку Товариства з обмеженою відповідальністю "Сан-Агро-Транс" згідно переліку № 20181004 від 04.10.2018 списано плату за перевезення вантажу у розмірі 1 248 630 грн. (гр. 34 накладної), котра складається з:

- плати за перевезення навантажених вагонів перевізника - 743 838,00 грн. (гр. 31 накладної та графа "Тариф" зазначеного переліку);

- компенсація витрат на перевезення у порожньому стані вагонів перевізника - 162 552,00 грн. (гр. 37 Накладної та графа "Дод. збори та послуги" зазначеного переліку без врахування значення п. 36 накладної);

- плата за використання вагонів перевізника - 342 240,00 грн. (гр. 36 накладної та графа "Дод. збори та послуги" зазначеного переліку без врахування значення гр. 37 накладної).

Всього з ПДВ: 1 498 356 грн.

Разом з цим, відповідачем згідно переліку № 20181211 від 11.12.2018 здійснено коригування сум нарахованих платежів за минулі періоди та додатково в односторонньому порядку стягнуто з позивача плату у розмірі 82 137, 60 грн. з ПДВ.

Із вказаного переліку вбачається, що відповідачем збільшено розмір плати за використання власних вагонів перевізника у зв`язку із застосуванням нормативної кількості кілометрів за одну добу (Vдост ) не як для маршрутної, а як для групової (вагонної) відправки.

Таким чином, позивач стверджує, що відповідачем безпідставно здійснено коригування сум нарахованих платежів за минулі періоди та додатково стягнуто в односторонньому порядку із Товариства з обмеженою відповідальністю "Сан-Агро-Транс" плату у розмірі 82 137, 60 грн. з ПДВ.

В той час, із поданого відповідачем відзиву вбачається, що останній заперечує щодо задоволення позовних вимог вказуючи, що:

- твердження позивача щодо замовлення та погодження Акціонерним товариством "Українська залізниця" перевезень вантажовідправника в системі АС "Месплан" та "АРК", як маршрутних відправлень є хибними;

- у випадку наміру замовника послуг здійснити відправлення вантажу маршрутом, останній, відповідно до п. 2.5 Правил планування, разом з проектом місячного плану на перевезення вантажів за наявності достатньої кількості вантажу надає управлінням залізниць відправлення плани перевезень вантажів маршрутами за встановленою формою ГУ-114. Саме у документ форми ГУ-114 вантажовідправник вносить інформацію, зокрема щодо кількості маршрутів та вагонів у маршрутах із зазначенням станції та дати відвантаження. Виключно на підставі інформації, яка міститься у документі форми ГУ-114 вбачається необхідність Замовника в одержанні вагонів однією партією в кількості, необхідній для формування маршруту;

- враховуючи порушення позивачем при оформленні замовлення з перевезення пунктів 2, 2.1, 2.5 Правил планування, пункту 6.1 Правил оформлення перевізних документів, стягнення грошових коштів у розмірі 82 137,60 грн. з сум внесеної попередньої оплати на підставі пунктів 2.1.6.1, 4.10 договору на переконання відповідача ним здійснено правомірно.

Так, статтею 79 Господарського процесуального кодексу України вказано, що достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Оцінюючи подані сторонами докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд вважає, що позовні вимоги не підлягають задоволенню виходячи з наступного.

Згідно з ч. 1 ст. 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки.

Відповідно до ст. 908 Цивільного кодексу України перевезення вантажу здійснюється за договором перевезення; загальні умови визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них. Умови перевезення вантажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

Статтею 307 Господарського кодексу України передбачено, що умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями встановлюються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами.

Відповідно до п. 2 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 № 457, Статут залізниць України (далі - Статут) визначає обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом. Статутом регламентуються порядок укладання договорів, організація та основні умови перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, основні положення експлуатації залізничних під`їзних колій, а також взаємовідносини залізниць з іншими видами транспорту.

Згідно з ст. 5 Статуту нормативні документи, що визначають порядок і умови перевезень, користування засобами залізничного транспорту, безпеки руху, охорони праці, громадського порядку, перетину залізничних колій іншими видами транспорту і комунікаціями, пожежної безпеки, санітарні норми та правила на залізничному транспорті, є обов`язковими для всіх юридичних і фізичних осіб на території України.

Порядок планування перевезень вантажів залізницями в усіх видах сполучень, а також обліку виконання планів визначається Правилами планування перевезення вантажів, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 09.12.2002 року № 873.

Так, з метою здійснення перевезення вантажу замовник згідно п. 2.1.1. договору № 11028/ЦТЛ-2018 та п. 1.4. Правил планування перевезень вантажів зобов`язаний надавати або організовувати надання місячних замовлень на перевезення через автоматизовану систему "Месплан".

Відповідно до п. 2.2. Правил планування перевезень вантажів замовник згідно з № 11028/ЦТЛ-2018 не пізніше 12 днів до початку наступного місяця надає залізниці місячне замовлення на перевезення вантажів (план перевезень) за формою ГУ-12 або формою ГУ-12К через автоматизовану систему "Месплан" або на електронному носії у формі, сумісній з автоматизованою системою "Месплан", із зазначенням обсягів перевезень у вагонах (контейнерах) і тонах.

Згідно п. 2.1.2. договору № 11028/ЦТЛ-2018 замовник зобов`язаний за три доби до дати навантаження вагонів проставляти або організовувати проставлення електронної заявки на подачу вантажних вагонів відповідно до плану перевезень.

Відповідно до п. 8.1. та 8.2. договору № 11028/ЦТЛ-2018 сторони домовились про використання електронного документообігу, для організації якого використовуються інформаційні системи, такі як: АС "Клієнт УЗ", АС "Месплан", ПАК "АЕДО" (програмно-апаратний комплекс "Архів електронного документообігу залізничного транспорту").

Перелік документів, що оформлюються з накладенням електронного цифрового підпису передбачений п. 8.2.1. договору № 11028/ЦТЛ-2018.

Відтак, як підтверджується наявними в матеріалах справи доказами, на виконання вказаних вимог та з метою здійснення перевезення вантажу Товариством з обмеженою відповідальністю "Кролевецький комбікормовий завод" 24.09.2018 через АС "Месплан" подано додаткове замовлення (план перевезення) форми ГУ-12 на подачу вантажних вагонів у кількості 54 шт. (маршрутна відправка) згідно плану перевезень № 368957. Дані замовлення: станція відправлення - Кролевец (327805), станція призначення - Ксениєво (424507), тип вагонів - зерновози (ЗРВ), найменування вантажу - Зерно кукурудзи, кількість вантажу - 3510 тонн.

На вказаний план перевезення накладено ЕЦП директора Товариства з обмеженою відповідальністю "Кролевецький комбікормовий завод" ОСОБА_1

Також подано електронну заявку на подачу вантажних вагонів у кількості 54 шт. відповідно до плану перевезень на 04.10.2018.

Разом з тим, згідно договору п. 2.3. договору № 11028/ЦТЛ-2018 перевізник поміж іншого зобов`язаний:

- розглядати замовлення замовника на перевезення вантажів та узгоджувати, у разі можливості, замовлення замовника на перевезення вантажів у вагонах перевізника (п. 2.3.1.);

- приймати до перевезення вантажі у вагонах (контейнерах) замовника або у вагонах (контейнерах) перевізника, надавати вагони (контейнери) перевізника для навантаження вантажів згідно із затвердженими планами і заявками замовника згідно інформації АС "Месплан", доставляти вантаж до станції призначення та видавати його одержувачу, надавати додаткові послуги, пов`язані з перевезенням вантажів, перелік яких зазначається в додатках до цього договору (п. 2.3.2.);

- надавати вагони в технічно справному стані для виконання вантажних операцій (п. 2.3.7.).

При цьому, відповідно до п. 2.4.2. договору № 11028/ЦТЛ-2018 перевізник має право відмовити в погодженні планів перевезення вантажів у разі відсутності у перевізника технічної або технологічної можливості здійснити таке перевезення. Така відмова здійснюється через систему АС "Месплан".

Відтак, з огляду на викладені положення, суд вказує, що відповідачем 24.09.2018 року погоджено вищевказану електронну заявку Товариства з обмеженою відповідальністю "Кролевецький комбікормовий завод" згідно плану перевезень № 368957 на подачу вантажних вагонів у кількості 54 шт. Вказане підтверджується витягом з Архіву списку узгодження по плану перевезень № 368957 з ПАК "АЕДО".

Так, на виконання вищевказаної електронної заявки відповідачем було надано вантажні вагони всього у кількості 48 шт., що підтверджується витягами з АС "Клієнт УЗ" - Пам`ятки за формою ГУ-45 № 435 від 03.10.2018, № 437-440 від 04.10.2018.

Після навантаження наданих вагонів у кількості 48 шт., здійснено відправку до станції призначення відповідно до електронної накладної № 33766296 від 04.10.2018. Даній маршрутній відправці присвоєно № 1001, тип маршруту - прямий.

Означене підтверджується витягом з реєстру перевізних документів по відправці № 33766296.

Пунктом 2 Правил приймання вантажів до перевезення, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 року № 644, передбачено, що перевезення вантажів здійснюються вагонними, дрібними, контейнерними, груповими або маршрутними відправками.

Групова відправка - партія вантажу за однією накладною, для перевезення якої надається не менше двох вагонів, але менше маршруту.

Маршрутна відправка - партія вантажу за однією накладною в кількості, яка відповідає ваговій нормі, встановленій для маршруту ("ядра" маршруту).

Разом з цим, пунктом 1.2. Правил планування перевезень вантажів, затверджених Наказом Міністерства транспорту України від 09.12.2002 № 873, перевезення вантажів залізницями здійснюються на підставі договорів про організацію перевезень за місячними планами, за пред`явленням, за окремими замовленнями відправників (вантажовласників або за їх дорученням - експедиторських організацій).

Пунктом 2.1. Правил планування встановлено, що місячне планування перевезень вантажів у межах України, на експорт у треті країни та країни СНД, у Латвійську Республіку, Литовську Республіку та Естонську Республіку (далі - країни Балтії) здійснюється на підставі замовлень відправників у порядку, встановленому цими Правилами.

Відповідно до пункту 7.1.1. Правил планування, планування перевезення вантажів у межах України здійснюється з використанням автоматизованої системи документообігу (далі - АС "Месплан") відповідно до Правил та цього Порядку.

З урахуванням пункту 7.1.7. Правил планування, основними реквізитами замовлення є: вид плану, дата надання замовлення, станція відправлення, відправник, станція призначення, код вантажу, вантажоодержувач, кількість вагонів, кількість тон.

Проставляння такого реквізиту як "вид відправлення (вагонна відправка, групова або маршрут)" не передбачено Правилами планування перевезень вантажів, відповідно, відсутній в АС "Месплан".

Відтак, суд погоджується з твердженнями відповідача, що на етапі планування перевезення Акціонерним товариством "Українська залізниця" не погоджує вид майбутнього відправлення.

Зазначені обставини підтверджуються і даними, що містяться у плані перевезень Товариства з обмеженою відповідальністю "Кролевецький комбікормовий завод" по станції "Кролевец" за жовтень 2018 року, а також у візуальних відображеннях електронних заявок Товариства з обмеженою відповідальністю "Кролевецький комбікормовий завод" на подачу порожніх вагонів по станції "Кролевец" за жовтень 2018 року по вказаному плану.

При цьому, суд погоджується з доводами відповідача, що у випадку наміру замовника здійснити відправлення вантажу маршрутом, останній відповідно до п. 2.5. Правил планування, разом з проектом місячного плану на перевезення вантажів за наявності достатньої кількості вантажу надає управлінням залізниць відправлення плани перевезень вантажів маршрутами за встановленою формою (додаток 4, форма ГУ-114).

Саме у документ форми ГУ-114 вантажовідправник вносить інформацію, зокрема, щодо кількості маршрутів та вагонів у маршрутах із зазначенням станції та дати відвантаження.

Виключно на підставі інформації, яка міститься у документі форми ГУ-114 вбачається необхідність замовника в одержанні вагонів однією партією в кількості, необхідній для формування маршруту.

Однак, Товариством з обмеженою відповідальністю "Кролевецький комбікормовий завод" (вантажовідправник) за вказаний період документ за формою ГУ-114 залізниці відправлення не надавався, докази надання вказаних документів в матеріалах справи відсутні.

При цьому, твердження позивача стосовно того, що замовлення на перевезення за формою ГУ-114 з моменту запровадження електронного документообігу не використовується, АС "Месплан" не передбачено подання замовлення за формою ГУ-114 та накладення на нього ЕЦП, що є обов`язковим під час використання електронного документообігу, не відповідають дійсності з огляду на слідуюче.

Положеннями п. 8.2. договору № 11028/ЦТЛ-2018, електронний документообіг між перевізником та замовником передбачає оформлення передбаченого у п. 8.2.1. переліку документів з накладанням електронного цифрового підпису.

Так, п. 8.2.1 містить перелік документів, які за згодою сторін оформлюються в електронному вигляді, однак, відсутність документу форми ГУ-114 у зазначеному переліку не свідчить про відсутність обов`язку замовника послуг здійснювати оформлення останнього у паперовій формі на виконання Правил планування перевезень вантажів, затверджених Наказом Міністерства транспорту України від 09.12.2002 № 873.

Згідно пункту 2 Правил перевезення вантажів маршрутами відправника, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 28.05.2002 року № 334, маршрутом відправника вважається поїзд установленої маси або довжини, сформований відправником відповідно до Правил технічної експлуатації залізниць України, затверджених наказом Мінтрансу України від 20.12.1996 року № 411, та плану формування поїздів на залізничній під`їзній колії підприємства або за договором із залізницею - на коліях залізничної станції призначенням на одну станцію або з розпиленням на кількох станціях з обов`язковим зменшенням кількості його переробок на попутних технічних станціях.

Маршрути можуть бути:

- прямі - з вагонів, завантажених призначенням на одну станцію на адресу одного або декількох одержувачів, а також на адресу розподільного пункту (коли вантаж призначено для залізничних підприємств);

- з розпиленням - з вагонів, завантажених на різні станції призначення або розподільчі пункти, які розташовані на одному напрямку перевезення (за умови скорочення кількості переробок маршруту на попутних технічних станціях).

Як підтверджується матеріалами справи, Товариством з обмеженою відповідальністю "Кролевецький комбікормовий завод", здійснюючи господарську діяльність на власний розсуд, 04.10.2018 оформлено накладну № 33766296 на перевезення вантажу у вагонах, наданих Акціонерним товариством "Українська залізниця" на станцію відправлення.

У графі 3 перевізного документу "Код платника 7-значний" ТОВ "Кролевецький комбікормовий завод" зазначено код платника, наданий ТОВ "Сан-Агро-Транс" за договором з АТ "Укрзалізниця" від 15.02.2018 № 10185/П3-2018.

З накладної № 33766296 вбачається, що кількість вагонів, які зазначені у графі 19 накладної (48 вагонів), не відповідає кількості вагонів, встановленій для формування маршруту, зважаючи на слідуюче.

Відповідно до пункту 1 Правил перевезення вантажів маршрутами відправника, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 28.05.2002 № 334, перевезення вантажів маршрутами відправника здійснюється згідно з планами перевезень, якими передбачається максимальна концентрація вантажопотоків з метою раціонального використання технічних засобів відправників, одержувачів та залізниць.

Маршрутом відправника уважається поїзд установленої маси або довжини, сформований відправником відповідно до Правил технічної експлуатації залізниць України, затверджених наказом Мінтрансу України від 20.12.96 № 411, та плану формування поїздів на залізничній під`їзній колії підприємства або за договором із залізницею - на коліях залізничної станції призначенням на одну станцію або з розпиленням на кількох станціях з обов`язковим зменшенням кількості його переробок на попутних технічних станціях.

Ознаки маршрутної відправки визначені і у п. 2 Правил приймання вантажів до перевезення, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644, відповідно до якої маршрутна відправка - партія вантажу за однією накладною в кількості, яка відповідає ваговій нормі, встановленій для маршруту ("ядра" маршруту).

Відповідно до абзаців 1, 2 пункту 4 Правил перевезень вантажів маршрутними відправками, маса та довжина маршрутів установлюються в залежності від їх призначення відповідно до плану формування поїздів. Залізниця повідомляє відправників про встановлені норми маси та довжини маршрутів.

План формування поїздів на 2017-2018 роки опубліковано на офіційному сайті Акціонерного товариства "Українська залізниця".

Пунктом 2.4.8. Порядку направлення вагонопотоків і організації їх у вантажні поїзди на 2017-2018 (План формування поїздів), затверджених наказом ПАТ "Укрзалізниця" від 08.12.2017 № 757, встановлено, що відправницьким маршрутом не визнається маршрут у складі якого менше 50 вагонів. Вказана обставина позивачем не заперечується.

Згідно пункту 1.2. Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644 (у редакції наказу Міністерства інфраструктури України від 08.06.2011 №138), зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 24.11.2000 №863/5084, накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача.

Відповідно до частини другої статті 180 Господарського кодексу України, господарський договір вважається укладеним, якщо між сторонами у передбачених законом порядку та формі досягнуто згоди щодо усіх його істотних умов. Істотними є умови, визнані такими за законом чи необхідні для договорів даного виду, а також умови, щодо яких на вимогу однієї із сторін повинна бути досягнута згода.

В п. 3.2.1. договору про надання послуг від 16.02.2018 № 11028/ЦТЛ-2018 сторонами визначено порядок нарахування вартості перевезення.

Розмір плати за використання вагону перевізника у вантажному та порожньому рейсах визначається з урахуванням нормативної кількості кілометрів за одну добу, км. відповідно до п. 1 Правил обчислення термінів доставки вантажів, затверджених Наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000 № 644, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 24.11.2000 № 863/5084.

Відповідно до п. 1.1.1 Правил обчислення термінів доставки вантажів, Залізниці зобов`язані доставляти вантажі за призначенням у такі терміни: у разі перевезення вантажною швидкістю: маршрутними відправками 1 доба на кожні повні та неповні 320 км.

Умовою формування ціни як за маршрутну відправку (із застосуванням терміну доставки 320 км/доба) є дотримання саме вантажовідправником критеріїв, встановлених Правилами перевезень вантажів маршрутними відправками та Планом формування поїздів - не менше 50 вагонів за одним перевізним документом.

Таким чином, з врахуванням викладеного вище, суд погоджується з доводами відповідача, що без дотримання вантажовідправником умов Правил оформлення перевізних документів, Правил перевезень вантажів маршрутними відправками, зокрема, щодо маси та довжини маршруту підстави для встановлення ціни договору з застосуванням швидкості доставки 320 км/доба як для маршрутної відправки в Акціонерного товариства "Українська залізниця" відсутні.

Відповідно до Керівництва користувача АРМ "Вантажовідправник" "Заяви та відмітки відправника", графи тип маршруту (зазначається тип маршруту відправника) та номер маршруту (зазначається Nо маршруту відправника) у накладній заповнюється та визначається самостійно відправником при створенні перевізного документу.

Внесення в даному випадку відмітки про наявність маршрутної відправки у графу 29 накладної № 33766296 є маніпуляцією зі сторони вантажовідправника та зловживанням правами по заповненню первинного документу.

Проставлення відміток у графах 29, 63, 64 не впливає на формування ціни накладної як такі.

Отже, викладене вище, спростовує твердження позивача, що присвоєння номеру та типу маршруту свідчить про погодження залізницею перевезення маршрутного відправлення.

Що стосується доводів позивача стосовно списання з особового рахунку Товариства з обмеженою відповідальністю "Сан-Агро-Транс" при відправленні плати за перевезення вантажу за тарифом з ознакою "маршрут", то варто вказати наступне.

Положеннями пункту 4.2. договору передбачено, що опала послуг здійснюється у національній валюті України на умовах попередньої оплати шляхом перерахування коштів на поточний рахунок зі спеціальним режимом використання перевізника, вказаний у пункті 14.2. розділу 14 договору.

Згідно пункту 2.1.6.1. договору, замовник зобов`язаний самостійно визначати розмір попередньої оплати та періодичність її внесення на підставі діючих тарифів та умов цього договору, при цьому зобов`язаний враховувати обсяг запланованих перевезень, вагонообігу, термін перебування вагону за межами України та інших послуг перевізника.

Пунктом 4.10. договору передбачено право перевізника у разі виявлення неправильного нарахування платежів здійснити перерахунок, після чого надлишок стягнутої суми перераховується на особовий рахунок замовника, як оплата за майбутні перевезення або ж додатково з сум внесеної попередньої оплати стягуються недоотримані грошові кошти.

Тобто, укладаючи в межах законодавства договір, Товариство з обмеженою відповідальністю "Сан-Агро-Транс" добровільно погоджується на встановлення особливого порядку здійснення розрахунків, беручи при цьому на себе відповідні зобов`язання.

Статтею 86 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Відповідно до ст. 76, 77 Господарського процесуального кодексу України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Отже, виходячи із викладеного вище та враховуючи наведені правові норми, суд дійшов висновку, що позивачем при оформленні замовлення з перевезення було порушено пункти 2, 2.1., 2.5. Правил планування, пункту 6.1. Правил оформлення перевізних документів, у зв`язку з чим, стягнення грошових коштів у розмірі 82 137, 60 грн. з сум внесеної попередньої оплати на підставі пунктів 2.1.6.1., та 4.10. договору Акціонерним товариством "Українська залізниця" було здійснено правомірно.

Статтею 13 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Витрати по сплаті судового збору та інші судові витрати, відповідно до ч. 1 та 4 ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, покладаються на позивача.

Керуючись статтями 74, 76-80, 129, 236-242 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд міста Києва -

ВИРІШИВ:

1. У задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Сан-Агро-Транс" (63600, Харківська обл., смт. Шевченкове, вул. Кропивницького, буд. 9Ж; ідентифікаційний код 38743200) до Акціонерного товариства "Українська залізниця" (03680, м. Київ, вул. Тверська, буд. 5; ідентифікаційний код 00686279), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Товариство з обмеженою відповідальністю "Кролевецький комбікормовий завод" (41300, Сумська обл., м. Кролевець, вул. Транспортна, буд. 34; ідентифікаційний код 00686279) про стягнення 82 137, 60 грн. - відмовити.

2. Витрати по сплаті судового збору та витрати на правничу допомогу позивачу не відшкодовуються.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення безпосередньо до суду апеляційної інстанції. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено: 27.08.2019

Суддя Д.О. Баранов

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення27.08.2019
Оприлюднено06.09.2019
Номер документу84038188
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —910/7854/19

Ухвала від 22.04.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Суховий В.Г.

Постанова від 25.02.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Куксов В.В.

Ухвала від 24.12.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Куксов В.В.

Ухвала від 22.10.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Куксов В.В.

Рішення від 27.08.2019

Господарське

Господарський суд міста Києва

Баранов Д.О.

Ухвала від 29.07.2019

Господарське

Господарський суд міста Києва

Баранов Д.О.

Ухвала від 24.06.2019

Господарське

Господарський суд міста Києва

Баранов Д.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні