Рішення
від 09.08.2019 по справі 320/545/19
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

09 серпня 2019 року № 320/545/19

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кушнової А.О., розглянув у порядку письмового провадження за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Заступника керівника Кагарлицької місцевої прокуратури в інтересах держави до Шупиківського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дитячий садок" Богуславської районної ради Київської області, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, Шупиківської сільської ради Богуславського району Київської області та Богуславської районної ради Київської області, про визнання незаконною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії

Суть спору: До Київського окружного адміністративного суду звернувся Заступник керівника Кагарлицької місцевої прокуратури в інтересах держави з позовом до Шупиківського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дитячий садок" Богуславської районної ради Київської області, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, Шупиківської сільської ради Богуславського району Київської області та Богуславської районної ради, в якому просить:

- визнати незаконною бездіяльність Шупиківської ЗОШ І-ІІ ступенів щодо не вчинення дій з приводу оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 2,3 га під вказаним навчальним закладом;

- зобов`язати адміністрацію Шупиківської ЗОШ І-ІІ ступенів оформити правовстановлюючі документи на земельну ділянку площею 2,3 га за адресою: АДРЕСА_1 .

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 11.02.2019 позовну заяву залишено без руху та встановлено позивачу десятиденний строк для усунення недоліків позовної заяви.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 11.03.2019 відкрито провадження в адміністративній справі №320/545/19, вирішено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження, розпочато підготовку справи до судового розгляду, призначено підготовче судове засідання та залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, Шупиківську сільську раду Богуславського району Київської області.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 11.04.2019 повторно витребувано у відповідача докази по справі та відзив на позовну заяву, оскільки наданий суду відзив не підписаний особою, яка має право його підписувати (директор), продовжено строк проведення підготовчого засідання по справі на 30 календарних днів, відкладено підготовче засідання, залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, Богуславську районну раду.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 21.05.2019 Відділ освіти Богуславської районної адміністрації зобов`язано надати відомості щодо укладення договору на розробку проекту землеустрою щодо відведення у постійне користування земельної ділянки, площею 2,3 га для обслуговування будівель закладів освіти - для Шупиківського навчально-виховного комплексу "ЗОШ І-ІІ ступенів - дитячий садок", надати копію такого договору та повідомити в якій стадії знаходиться розробка даного проекту землеустрою, а в разі його виготовлення - надати його копію, та відкладено судове засідання.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 11.06.2019 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

25.06.2019 через канцелярію суду представником відповідача ОСОБА_1 була подана заява про розгляд справи без участі відповідача.

01.07.2019 від Шупиківської сільської ради до суду надійшов лист з проханням розглядати справу без участі її представника.

04.07.2019 представником позивача прокурором Тітовою О.В. та представником Богуславської районної ради Лінською Л.Б. до суду було подано заяву про розгляд справи в порядку письмового провадження.

На підставі статей 194, 205 КАС України протокольною ухвалою суду від 04.07.2019 вирішено розглядати справу в порядку письмового провадження.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач посилається на те, що у користуванні Шупиківського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дитячий садок" знаходиться земельна ділянка орієнтовною площею 2,3000 га, яка розташована за адресою: вулиця Кирилівська, 2, село Шупики, Богуславського району, Київської області. Відповідно до листа Шупиківської сільської ради від 01.10.2018 №280 адміністрація Шупиківського НВК "Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дитячий садок" у 2011 році зверталася до сільради з клопотанням про надання вказаної земельної ділянки у користування. Також, у 2011 році відділ освіти Богуславської районної державної адміністрації звертався до Шупиківської сільської ради з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення вказаної земельної ділянки у користування. Шупиківська сільська рада надала дозвіл та прийняла відповідне рішення від 14.03.2011 №37-06-VI, але станом на день подання позову дозвіл недійсний, а рішення втратило свою силу.

У Шупиківського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дитячий садок" відсутні правовстановлюючі документи на вказану земельну ділянку, що створює передумови для зловживань щодо розпорядження вказаною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування школи та учбового процесу та може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.

Прокурор набуває статусу позивача у цій справі, бо відсутній орган, уповноважений здійснювати функції щодо зобов`язання оформити належним чином право користування земельною ділянкою площею 2,3 га Шупиківською ЗОШ І-ІІ ступенів.

За таких обставин, позивач вважає, що адміністрацією навчального закладу не вжито достатніх заходів щодо оформлення вказаної земельної ділянки у користування, тобто оформлення правовстановлюючих документів, що на думку позивача є бездіяльністю з боку відповідача. Зволікання Шупиківського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дитячий садок" з оформленням правовстановлюючих документів на згадану земельну ділянку порушує законодавчо встановлений порядок регулювання земельних відносин, а тим самим - інтереси держави у сфері контролю за використанням та охороною земель, що є підставою для захисту інтересів держави органами прокуратури шляхом звернення до суду з позовною заявою.

Відповідачем було надано відзив на позовну заяву, в якому він зазначає, що твердження позивача про бездіяльність щодо оформленням правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 2,3 га, яка перебуває у користуванні навчальним закладом, є необґрунтованими з таких підстав.

Засновником та власником Шупиківського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дитячий садок" є територіальна громада Богуславського району в особі Богуславської районної ради Київської області. Відділ освіти Богуславської районної адміністрації звертався до Богуславської районної ради Київської області з проханням звернутися до Шупиківської сільської ради Богуславського району Київської області про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо передачі зазначеної земельної ділянки відповідачеві у постійне користування, що підтверджується копіями листів від 10.11.2017 №01-15/711, від 26.04.2018 №01-15/231, від 18.02.2019 №01-15/112. Проте жодної відповіді на листи не отримував.

08.05.2018 Богуславська районна рада надіслала відділу освіти Богуславської РДА лист №1.1-12/293 щодо надання відділом освіти листа-звернення від 26.04.2018 №01-15/231 копій установчих документів закладу та викопіювання з кадастрових карт (плану) або інші графічні матеріали. Згідно цього листа, відділ освіти звернувся до головного управління Держгеокадастру у Київській області для отримання викопіювання з кадастрових карт, які були передані разом з копіями установчих документів до Богуславської районної ради 10.10.2018, що підтверджується копією листа від 10.10.2018 №01-15/659.

11.03.2019 відділом освіти Богуславської райдержадміністрації до постійної комісії Богуславської районної ради з питань бюджету та фінансів було направлено лист №01-15/155 з проханням винести на розгляд сесії Богуславської районної ради питання про виділення коштів на виготовлення технічних паспортів на нежитлові будівлі та виготовлення технічної документації із землеустрою на право постійного користування земельними ділянками для обслуговування будівель навчальних закладів.

Рішенням Богуславської районної ради від 26.03.2019 №442-38-VII було виділено кошти в сумі 40 000 гривень на виготовлення технічної документації із землеустрою на право постійного користування земельними ділянками, в яких розміщені навчальні заклади.

Відповідач вважає, що позивачем не доведено факту порушення інтересів держави в рамках спірних правовідносин. Посилаючись на постанову ВСУ від 03.09.2014 у справі №6-84цс14 та на рішення Конституційного суду від 08.04.1999 №3-рп/99, зазначає, що інтереси держави є оціночним поняттям, а прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає, з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося порушення матеріальних бо інших інтересів держави, обґрунтовує у позові необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Вказує, що навчальний заклад діяв відповідно до вимог чинного законодавства, вживав заходи, спрямовані на отримання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою на право постійного користування земельною ділянкою, а отже, і протиправної бездіяльності щодо дотримання вимог земельного законодавства не допускав.

Позов вважає безпідставним та необґрунтованим. У задоволенні позовних вимог просить відмовити у повному обсязі.

Позивач надав відповідь на відзив, в якій зазначив, що фактичним користувачем земельної ділянки площею 2,3 га за адресою: АДРЕСА_1 , є відповідач - Шупиківський навчально-виховний комплекс "Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дитячий садок", який, відповідно до вимог статей 92, 116, 126 Земельного кодексу України, повинен звернутися з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в постійне користування. В подальшому після розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки навчальному закладу необхідно подати зазначений проект до сільської ради для його затвердження та передачі земельної ділянки площею 2,3 га в постійне користування.

Так, в порушення наведених вимог земельного законодавства Шупиківською ЗОШ І-ІІ ступенів досі не вжито заходів до оформлення у встановленому порядку правовстановлюючих документів на право постійного користування земельною ділянкою площею 2,3 га.

Державний інтерес знаходить свій вияв у підтримці такого стану суспільних відносин, який би повною мірою відповідав конституційним засадам правового регулювання та забезпечував баланс інтересів усіх членів суспільства в їх взаємовідносинах між особою та державою.

Звернення прокурора до суду спрямоване на задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно значимого питання законності передачі земельної ділянки.

За цим позовом прокурор набуває статусу позивача, оскільки відсутній орган, уповноважений здійснювати функції щодо зобов`язання оформити належним чином право користування земельною ділянкою площею 2,3 га Шупиківською ЗОШ І-ІІ ступенів.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд

в с т а н о в и в :

Шупиківський навчально-виховний комплекс "Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дитячий садок" Богуславської районної ради Київської області (Шупиківський НВК) зареєстрований як юридична особа 06.04.2005, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с. 101-103).

Рішенням Шупиківської сільської ради від 14.03.2011 №37-06-VI, яке на час розгляду справи втратило чинність, надано відділу освіти Богуславської районної державної адміністрації дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право постійного користування земельною ділянкою, яка використовується Шупиківським НВК загальною площею 2,3 га для будівництва та обслуговування будівель закладів. Зацікавлена сторона повинна заключити договір з ліцензованою землевпорядною організацією на виконання робіт по виготовленню технічної документації із землеустрою, виготовити технічну документацію та подати до Шупиківської сільської ради на затвердження. Уточнення площі земельної ділянки буде визначено при виготовленні технічної документації із землеустрою (а.с. 16).

Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №802-р Про здійснення протягом 2012 і 2013 років заходів, пов`язаних з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади на органи виконавчої влади покладено обов`язок здійснення протягом вказаного часу заходів, пов`язаних з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади.

Так, Богуславським відділом Кагарлицької місцевої прокуратури Київської області перевірено стан законності у сфері охорони дитинства на території Богуславського району та направлено відповідні запити до Шупиківської сільської ради Богуславського району Київської області, але документи про технічні характеристики споруд та будівель Шупиківського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дитячий садок" (паспорти, акти введення в експлуатацію), документи про реєстрацію речових прав на споруди і будівлі Шупиківського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дитячий садок" надано не було.

Недотримання земельного законодавства порушує законодавчо встановлений порядок регулювання земельних відносин, а тим самим - інтереси держави у сфері контролю за використанням та охороною земель, а тому для захисту інтересів держави орган прокуратури звернувся до суду з позовною заявою.

Щодо права прокурора на представлення інтересів держави в суді, на які вказує відповідач, в рамках цієї справи, суд зазначає таке.

Поняття інтереси держави визначене в Рішенні Конституційного Суду України від 9 лютого 1999 року № 1-1/99, його слід розуміти з урахуванням Основного Закону в редакції 2016 року та з огляду на ст. 23 Закону України Про прокуратуру .

Так, відповідно до п. 3 ст. 131-1 Конституції України прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом . Отже, прокурор представляє інтереси держави тільки у виключних випадках. Ці випадки визначені Законом України Про прокуратуру .

Згідно зі ст. 23 Закону України Про прокуратуру представництво прокурором інтересів держави можливе, якщо захист інтересів держави не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Ці обставини доведені прокурором при пред`явленні позову, тому суд підтверджує наявність підстав для звернення прокурора до суду.

Прокурор набуває статусу позивача у цій справі, тому що відсутній орган, до компетенції якого входить право звернутися до суду із позовом про зобов`язання оформити належним чином право користування земельною ділянкою площею 2,3 га під Шупиківською ЗОШ І-ІІ ступенів.

Надаючи правову оцінку відносинам, які склались між сторонами спору, суд зазначає таке.

Статтею 13 Конституції України визначено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Кожний громадянин має право користуватися природними об`єктами права власності народу відповідно до закону.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, частини третьої статті 24 Закону України №280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" (далі - Закон №280/97-ВР) органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, та керуються у своїй у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України.

Статтею 25 Закону №280/97-ВР визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Відповідно до статті 32 Закону №280/97-ВР до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: власні (самоврядні) повноваження, зокрема, щодо управління закладами освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення.

Статтею 33 Закону №280/97-ВР передбачені повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері регулювання земельних відносин, а саме: власні, зокрема, надання під забудову та для інших потреб земель, що перебувають у власності територіальних громад; та делеговані, серед них - здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель, організація і здійснення землеустрою, погодження проектів землеустрою; здійснення контролю за впровадженням заходів, передбачених документацією із землеустрою.

Пунктом 34 частини першої статті 26 Закону №280/97-ВР визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Частиною другою статті 18 Закону України №1060-XII Про освіту , який діяв до 28.09.2017 (далі - Закон № 1060) передбачено, що навчальні заклади, засновані на загальнодержавній або комунальній власності, мають статус державного навчального закладу.

Відповідно до частини першої статті 63 Закону №1060 матеріально-технічна база навчальних закладів та установ, організацій, підприємств системи освіти включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інші цінності. Майно навчальних закладів та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених чинним законодавством.

Частинами першою, другою статті 80 Закону України №2145-VIII "Про освіту", який діє з 28.09.2017 (далі - Закон №2145-VIII) визначено, що до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо. Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством. Порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.

Як визначено положеннями ч.2 ст. 19 Закону України "Про дошкільну освіту" органи місцевого самоврядування в системі дошкільної освіти в межах їх компетенції: забезпечують реалізацію державної політики у сфері дошкільної освіти на відповідній території, у тому числі розвиток мережі закладів дошкільної освіти всіх форм власності відповідно до потреб населення, поліпшення матеріально-технічної бази та господарське обслуговування комунальних закладів дошкільної освіти; виконують функції засновника закладів дошкільної освіти на відповідній території; контролюють додержання вимог законів та інших нормативно-правових актів у сфері дошкільної освіти.

Згідно з вимогами ч.1 статті 24 ЗК України державним і комунальним сільськогосподарським підприємствам, установам та організаціям надаються земельні ділянки із земель державної і комунальної власності у постійне користування для науково-дослідних, навчальних цілей та ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Відповідно до частин 2, 4 статті 116 ЗК України набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. Передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, провадиться один раз по кожному виду використання.

Відповідно до частини 1 статті 122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Частиною першою статті 50 Закону України від 22.05.2003 №858-IV Про землеустрій встановлено, що проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються у разі зміни цільового призначення земельних ділянок або формування нових земельних ділянок.

Відповідно до частини третьої вказаної статті проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок включають, у тому числі, довідку з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями.

Відповідно до частини 1 статті 123 ЗК України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.

Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.

Земельні ділянки державної та комунальної власності, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна, що перебувають у державній чи комунальній власності, передаються особам, зазначеним у пункті "а" частини другої статті 92 цього Кодексу, лише на праві постійного користування.

Згідно з вимогами частин 1, 2 статті 92 ЗК України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають, зокрема, заклади освіти незалежно від форми власності.

Відповідно до Статуту Шупиківської ЗОШ І-ІІ ступенів, погодженого наказом відділу освіти Богуславської районної державної адміністрації від 04.05.2016 №96-аг та затвердженого рішенням Богуславської районної ради від 22.04.2016 №81-05-VII, навчальний заклад створений шляхом реорганізації Шупиківської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів в Шупиківський навчально-виховний комплекс "Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дитячий садок" Богуславської районної ради Київської області відповідно до розпорядження Богуславської районної державної адміністрації від 17.08.2004 №329 (а.с. 17-40).

Шупиківський навчально-виховний комплекс "Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дитячий садок" Богуславської районної ради Київської області є правонаступником Шупиківської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів та перебуває у власності територіальної громади Богуславського району в особі Богуславської районної ради Київської області (п. 1.3).

Засновником навчального закладу є територіальна громада Богуславського району в особі Богуславської районної ради. Засновник здійснює повноваження, визначені законами України та іншими нормативно - правовими документами (п. 1.6).

В оперативній діяльності Шупиківський НВК підпорядковується відділу освіти Богуславської районної державної адміністрації (п. 1.9).

Юридична адреса Шупиківського НВК: Київська область, Богуславський район, с.Шупики, вул. Кирилівська, 2 (п. 1.4).

Навчальний заклад самостійно приймає рішення і здійснює діяльність у межах своєї компетенції, передбаченої законодавством України та власним Статутом (п. 1.13).

Вищим органом управління навчальним закладом є його засновник та відділ освіти райдержадміністрації (п. 4.1).

Керівництво закладом здійснюють директор та його заступник. Директор навчального закладу здійснює Повноваження про загальноосвітній навчальний заклад, іншими актами законодавства, Статутом закладу. Керівник навчального закладу несе відповідальність у встановленому порядку на виконання вимог з охорони дитинства і праці, та створення необхідних умов для збереження життя та здоров`я вихованців (п. 4.2).

Навчальний заклад розміщується в приміщенні, яке відповідає державним будівельним нормам, санітарним діючим нормативам, правилам пожежної безпеки, має озеленений майданчик, обладнаний для ігор та занять на повітрі (п. 5.2).

Матеріально-технічна база навчального закладу включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, інші матеріальні цінності, вартість яких відображено у балансі навчального закладу (п. 5.3).

Фінансування закладу здійснюється територіальною громадою Богуславського району в особі Богуславської районної ради Київської області відповідно до законодавства (п. 5.8).

Джерелами фінансування навчального закладу є: кошти місцевого та державного бюджетів; добровільні грошові внески і спонсорські пожертвування підприємств, установ, організацій, окремих громадян, іноземних юридичних та фізичних осіб; кошти інших надходжень, не заборонених чинним законодавством (п. 5.10).

Державний контроль здійснюють: Міністерство освіти і науки України, державна інспекція навчальних закладів, інші центральні органи виконавчої влади, яким підпорядкований навчальний заклад, місцеві органи виконавчого виконавчої влади та органи місцевого самоврядування і підпорядковані їм органи управління освітою, органи державної санітарної епідеміологічної служби та засновник (п. 6.2).

Відповідно до пункту 1 Положення про відділ освіти Богуславської районної державної адміністрації, затвердженого розпорядженням голови райдержадміністрації від 28.12.2016 №657, до якого розпорядженням Богуславської райдержадміністрації від 06.02.2018 №46 було внесено зміни (далі - Положення), відділ освіти Богуславської районної державної адміністрації є структурним підрозділом районної державної адміністрації, який утворюється головою районної державної адміністрації, є підзвітним і підконтрольним голові районної державної адміністрації та департаменту освіти і науки Київської обласної державної адміністрації.

Пункт 9 Положення передбачає, що основними завданнями відділу освіти районної державної адміністрації є, зокрема, участь у забезпеченні реалізації державної політики у сфері освіти соціально-культурного середовища району; здійснення управління навчальними закладами, що знаходяться на території району і належить до сфери управління районної державної адміністрації, та координація діяльності цих навчальних закладів; забезпечення соціального захисту, охорони життя, здоров`я та захисту прав учасників навчально-виховного процесу у загальноосвітніх навчальних закладах.

Згідно із підпунктом 14, 15 пункту 10 Положення відділ освіти здійснює фінансування закладів освіти району, які утримуються за рахунок коштів місцевого бюджету, контролює ефективне використання ними фінансових, матеріальних та трудових ресурсів; сприяє навчально-методичному, фінансовому та матеріально-технічному забезпеченню загальноосвітніх навчальних закладів.

Також, відділ освіти вносить пропозиції щодо обсягів бюджетного фінансування загальноосвітніх навчальних закладів та установ освіти, які перебувають у комунальній власності, аналізує їх використання (підпункт 33 пункту 10 Положення).

Відділ освіти має право вносити органам виконавчої влади місцевого самоврядування пропозиції щодо фінансування навчальних закладів та установ освіти, брати безпосередню участь у формуванні бюджету освітньої галузі району.

Так, матеріалами справи підтверджується, що Шупиківський навчально-виховний комплекс "ЗОШ І-ІІ ступенів - дитячий садок" перебуває у комунальній власності Богуславської районної ради, яка є його засновником. При цьому Шупиківський навчально-виховний комплекс "ЗОШ І-ІІ ступенів - дитячий садок" перебуває на балансі відділу освіти Богуславської РДА та фінансується за рахунок коштів місцевого бюджету.

Отже, відділ освіти зобов`язаний вживати заходи для оформлення правовстановлюючих документів, а районна рада на пленарних засіданнях розглядає внесені пропозиції до бюджету та приймає відповідне рішення.

З огляду на матеріали справи, відділ освіти Богуславської РДА здійснював заходи для того, щоб сприяти оформленню правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій розміщується Шупиківський навчально-виховний комплекс "ЗОШ І-ІІ ступенів - дитячий садок", про що свідчать численні звернення відділу освіти Богуславської РДА від 26.04.2018 №01-15/231, від 08.05.2018 №1.1-12/293.

Також, відділом освіти Богуславської РДА було внесено пропозиції щодо проекту районного бюджету на виділення коштів на оформлення правовстановлюючих документів.

Так, рішенням Богуславської районної ради сьомого скликання від 29.03.2019 №442-37-VII Про внесення змін до рішення районної ради від 21.12.2018 №№412-35-VII Про районний бюджет Богуславського району на 2019 рік , виділено кошти на розроблення технічної документації із землеустрою щодо передачі зазначеної земельної ділянки площею 2,3 га, на якій знаходяться нежитлові будівлі Шупиківського НВК ЗОШ І-ІІ ступенів - дитячий садок , Шупиківському НВК ЗОШ І-ІІ ступенів - дитячий садок у постійне користування.

Отже, суд не погоджується з твердженням позивача про те, що має місце бездіяльність Шупиківської ЗОШ І-ІІ щодо не вчинення дій з приводу оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під вказаним навчальним закладом, оскільки матеріали справи свідчать про те, що відповідач докладав зусиль для того, щоб оформити правовстановлюючі документи на земельну ділянку площею 2,3 га під вказаним навчальним закладом ще у 2011 році, але у зв`язку з відсутністю фінансування документи так і не були виготовлені, тому в 2019 році вже відділ освіти Богуславської РДА, якому підпорядковується відповідач, і до компетенції якого входить таке право, діючи на підставі Положення, повторно звернувся з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення вказаної земельної ділянки у користування, а також про виділення фінансування на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо оформлення документів, що посвідчують право постійного користування земельною ділянкою, яка використовується Шупиківським НВК загальною площею 2,3 га.

Щодо фінансування розроблення зазначеної технічної документації, - судом досліджено, що це питання піднімалось неодноразово, але остаточно було вирішено лише 29.03.2019 Богуславською районною радою сьомого скликання, яка 29.03.2019 прийняла рішення №442-37-VII Про внесення змін до рішення районної ради від 21.12.2018 №№412-35-VII Про районний бюджет Богуславського району на 2019 рік , яким виділено кошти на розроблення зазначеної технічної документації, за зверненням відділу освіти Богуславської РДА (а.с. 165, 166).

Щодо заявленої позовної вимоги про зобов`язання відповідача оформити правовстановлюючі документи на земельну ділянку площею 2,3 га за адресою: АДРЕСА_1 , суд зазначає таке.

Стаття 125 Земельного кодексу України передбачає, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Відповідно до статті 126 ЗК України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Відповідно до частин 1, 4, 5 статті 186-1 Земельного кодексу України проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності (крім земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи) підлягає обов`язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Розробник подає на погодження до органу, визначеного в частині першій цієї статті, за місцем розташування земельної ділянки оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а до органів, зазначених у частинах другій і третій цієї статті, - завірені ним копії проекту, а щодо земельної ділянки зони відчуження або зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, розробник подає оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на погодження до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, а до органів, зазначених у частині третій цієї статті, - завірені ним копії проекту.

Органи, зазначені в частинах першій - третій цієї статті, зобов`язані протягом десяти робочих днів з дня одержання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або копії такого проекту безоплатно надати або надіслати рекомендованим листом з повідомленням розробнику свої висновки про його погодження або про відмову в такому погодженні з обов`язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері.

Згідно з вимогами частини 1 статті 4 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державній реєстрації прав підлягають, зокрема, право постійного користування та право оренди (суборенди) земельної ділянки.

Відповідно до частин 1, 2, 3 статті 5 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.

Якщо законодавством передбачено прийняття в експлуатацію нерухомого майна, державна реєстрація прав на таке майно проводиться після прийняття його в експлуатацію в установленому законодавством порядку, крім випадків, передбачених статтею 31 цього Закону.

Право власності на підприємство як єдиний майновий комплекс, житловий будинок, будівлю, споруду, а також їх окремі частини може бути зареєстровано незалежно від того, чи зареєстровано право власності чи інше речове право на земельну ділянку, на якій вони розташовані.

Пунктом 4 частини 3 статті 10 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень передбачено, що державний реєстратор під час проведення реєстраційних дій обов`язково використовує відомості Державного земельного кадастру та Єдиного реєстру дозвільних документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, а також використовує відомості, отримані у порядку інформаційної взаємодії Державного реєстру прав з Єдиним державним реєстром судових рішень.

Відповідно до статті 28 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень рішення органів державної влади або органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у власність або користування (постійне користування, оренду, користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис), користування чужою земельною ділянкою для забудови (суперфіцій), сервітут) можуть прийматися за відсутності державної реєстрації права власності держави чи територіальної громади на таку земельну ділянку в Державному реєстрі прав.

Під час проведення державної реєстрації права користування (постійне користування, оренда, користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис), користування чужою земельною ділянкою для забудови (суперфіцій), сервітут) земельними ділянками державної чи комунальної власності, право власності на які не зареєстровано в Державному реєстрі прав, державний реєстратор одночасно з проведенням такої реєстрації проводить також державну реєстрацію права власності на такі земельні ділянки без подання відповідної заяви органами, які згідно із статтею 122 Земельного кодексу України передають земельні ділянки у власність або у користування.

Державна реєстрація права власності на земельні ділянки державної чи комунальної власності проводиться з обов`язковим урахуванням пунктів 3 та 4 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності".

З наведених норм слідує, що обов`язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, оформлених у відповідності до вимог закону. При цьому відсутність правовстановлюючих документів порушує передбачені державою принципи раціонального й ефективного використання та охорони земель та призводить до неефективного управління земельними ресурсами та землекористування.

Під час розгляду справи, на вимогу суду документи про технічні характеристики споруд та будівель Шупиківського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дитячий садок" (паспорти, акти введення в експлуатацію), документи про реєстрацію речових прав на споруди і будівлі, земельну ділянку площею 2,3 га Шупиківського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дитячий садок" надано не було.

Станом на день розгляду справи рішенням Шупиківської сільської ради Богуславського району Київської області від 04.04.2019 №207-30-VII надано дозвіл територіальній громаді Богуславського району в особі Богуславської районної ради на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у постійне користування земельної ділянки під майновим комплексом Шупиківського НВК ЗОШ І-ІІ ступенів - дитячий садок", орієнтовною площею 2,3 га по АДРЕСА_1 для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти (а.с. 119).

Рішенням Богуславської районної ради сьомого скликання від 29.03.2019 №442-37-VII Про внесення змін до рішення районної ради від 21.12.2018 №№412-35-VII Про районний бюджет Богуславського району на 2019 рік , виділено кошти на розроблення зазначеної технічної документації (а.с. 165, 166).

Суд встановив, що відповідач уклав договір від 06.06.2019 №1270 про розроблення документації із землеустрою щодо надання земельної ділянки в постійне користування Шупиківському навчально-виховному комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дитячий садок" орієнтовною площею 2,3000 га для будівництва та обслуговування закладів освіти, з Товариством з обмеженою відповідальністю Земприватцентр (Виконавець) (а.с. 175,176).

Але укладенням вказаного договору не завершується процес оформлення права користування земельною ділянкою під навчальним закладом, що своєю чергою передбачає вчинення відповідачем подальших активних дій з цього приводу.

Отже, відповідачеві необхідно погодити та затвердити розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки відповідно до вимог чинного законодавства, а також зареєструвати право користування земельною ділянкою під майновим комплексом Шупиківського НВК ЗОШ І-ІІ ступенів - дитячий садок" площею 2,3 га по вулиці Кирилівська, 2, с. Шупики Богуславського району Київської області відповідно до вимог Земельного кодексу України та Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та отримати відповідні правовстановлюючі документи.

Оскільки наразі правовстановлюючі документи на зазначену земельну ділянку ще знаходяться в процесі оформлення, суд дійшов висновку про доцільність задоволення позовної вимоги про зобов`язання відповідача оформити правовстановлюючі документи на земельну ділянку площею 2,3 га за адресою: АДРЕСА_2 . АДРЕСА_1 .

Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідач не надав суду докази, що спростовують твердження позивача про те, що у відповідача відсутні правовстановлюючі документи на земельну ділянку площею 2,3 га за адресою: вул АДРЕСА_1 , а тому, з урахуванням наявних матеріалів справи, суд вважає заявлені позовні вимоги частково обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню частково.

Щодо розподілу судових витрат суд зазначає, що відповідно до положень частин другої та третьої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Згідно квитанції від 22.12.2018 №3315 позивачем сплачено судовий збір у розмірі 3524,00 грн.

З урахуванням часткового задоволення позовних вимог прокурора, який у спірних правовідносинах виступає як суб`єкт владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача - суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір) стягненню з відповідача не підлягають.

Керуючись статями 243-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в:

1. Адміністративний позов задовольнити частково.

2. Зобов`язати Шупиківський навчально-виховний комплекс "Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дитячий садок" Богуславської районної ради Київської області (ідентифікаційний код 375560429, місцезнаходження: 09720, Київська область, Богуславський район, село Шупики, вулиця Кирилівська, 2) оформити правовстановлюючі документи на земельну ділянку площею 2,3 га за адресою: АДРЕСА_1 область, Богуславський район АДРЕСА_3 село Шупики АДРЕСА_3 вулиця Кирилівська, АДРЕСА_1 .

3. В решті позовних вимог у позові відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи через Київський окружний адміністративний суд.

Дата складення повного тексту рішення суду - 09.08.2019.

Суддя Кушнова А.О.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.08.2019
Оприлюднено08.09.2019
Номер документу84069896
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —320/545/19

Постанова від 26.02.2020

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Лідовець Руслан Анатолійович

Ухвала від 13.02.2020

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Лідовець Руслан Анатолійович

Ухвала від 08.11.2019

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Лідовець Руслан Анатолійович

Ухвала від 24.10.2019

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Лідовець Руслан Анатолійович

Рішення від 09.08.2019

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

Постанова від 03.09.2019

Цивільне

Запорізький апеляційний суд

Дашковська А. В.

Постанова від 03.09.2019

Цивільне

Запорізький апеляційний суд

Дашковська А. В.

Ухвала від 27.08.2019

Цивільне

Запорізький апеляційний суд

Дашковська А. В.

Ухвала від 22.08.2019

Цивільне

Запорізький апеляційний суд

Дашковська А. В.

Ухвала від 11.06.2019

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні