КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
06 вересня 2019 року справа № 320/2608/19
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дудіна С.О., розглянув у порядку письмового провадження за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Приватного акціонерного товариства "Київобленерго" до Малютянської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 та ОСОБА_3 , про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії.
Суть спору: до Київського окружного адміністративного суду звернулось Приватне акціонерне товариство "Київобленерго" з позовом до Малютянської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області, у якому позивач просить суд:
1) визнати протиправною бездіяльність Малютянської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області щодо ненадання у місячний строк дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або мотивованої відмови у його наданні;
2) зобов`язати відповідача надати дозвіл на розробку проектів землеустрою щодо відведення позивачеві:
- 11 (одинадцяти) земельних ділянок у користування на умовах оренди терміном на 49 (сорок дев`ять) років для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів передачі електричної та теплової енергії під 10 опорами ПЛЗ-10кВ та ТП-10/0,4кВ, загальною орієнтовною площею 0,0081 га (0,0022 га під ТП-10/0,4кВ та 6 земельних ділянок по 0,0004 га, 1 земельна ділянка 0,0007 га, 2 земельні ділянки по 0,0009 га, 1 земельна ділянка 0,0010 га під опорами) по АДРЕСА_9 ;
- 19 (дев`ятнадцяти) земельних ділянок у користування на умовах оренди терміном 49 (сорок дев`ять) років для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів передачі електричної та теплової енергії під 18 опорами ПЛЗ-10кВ та ТП-10/0,4кВ, загальною орієнтовною площею 0,0109 га (0,0022 га під ТП-10/0,4кВ та 14 земельних ділянок по 0,0004 га, 2 земельні ділянки 0,0007 га, 1 земельна ділянка по 0,0008 га, 1 земельна ділянка 0,0009 га під опорами) по АДРЕСА_3 ;
- 15 (п`ятнадцяти) земельних ділянок у користування на умовах оренди терміном 49 (сорок дев`ять) років для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів передачі електричної та теплової енергії під 14 опорами ПЛЗ-10кВ та ТП-10/0,4кВ, загальною орієнтовною площею 0,0097 га (0,0022 га під ТП-10/0,4кВ та 8 земельних ділянок по 0,0004 га, 3 земельні ділянки 0,0008 га, 3 земельні ділянки по 0,0009 га під опорами) в АДРЕСА_14
Обґрунтовуючи свої вимоги, позивач зазначив про те, що Приватне акціонерне товариство Київобленерго неодноразового зверталось до Малютянської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області з клопотаннями про надання дозволів на розробку проектів землеустрою щодо відведення у користування на умовах оренди земельних ділянок для розміщення об`єктів електроенергетики, проте відповідач у встановлений Земельним кодексом України місячний строк не розглянув по суті ці клопотання та не прийняв за результатами розгляду відповідні рішення.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 26.06.2019 відкрито провадження в адміністративній справі та вирішено розглядати справу за правилами загального позовного провадження.
Відповідач, заперечуючи проти позовних вимог, зазначив про те, що Малютянською сільською радою Києво-Святошинського району Київської області не були розглянуті по суті клопотання Приватного акціонерного товариства "Київобленерго" у зв`язку з тим, що відповідач не погоджував будь-який проект електрифікації вулиць с. Малютянка, а позивачем не проводилась топозйомка місцевості та, відповідно, не встановлена наявність інших інженерних мереж.
Відповідач наголосив на тому, що надання дозволу на розробку проекту землеустрою на земельні ділянки під енергетичні споруди (електроопори) без проведення топозйомки місцевості може призвести до пошкодження інших інженерних мереж, зокрема, газопроводу, телефонних кабелів та ін.
Крім того, відповідач зазначив, що зобов`язання у судовому порядку Малютянську сільську раду Києво-Святошинського району Київської області надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок є втручанням у дискреційні повноваження органу місцевого самоврядування.
У відповіді на відзив на позовну заяву позивач зазначив про те, що в силу вимог Земельного кодексу України органами місцевого самоврядування забороняється вимагати від особи, яка звернулась із клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо надання земельної ділянки в оренду, додаткових документів, а тому, на думку позивача, необхідність проведення ним топозйомки не є необхідною умовою для надання йому відповідних дозволів. Крім того, позивач зазначив, що спонукання орган місцевого самоврядування надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою з відведення земельних ділянок не є втручанням у дискреційні повноваження суб`єкта владних повноважень, оскільки у даному випадку у відповідача відсутня можливість самостійно (на власний розсуд) обирати один з кількох варіантів конкретного правомірного рішення.
У судовому засіданні 30.07.2019 усною ухвалою, постановленою без виходу до нарадчої кімнати, із занесенням до протоколу судового засідання, залучено до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 та ОСОБА_3 .
07.08.2019 на адресу суду від Малютянської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області надійшли пояснення по справі, в яких відповідачем наведені додаткові обґрунтування правомірності позиції відповідача.
Присутній у судових засіданнях 16.07.2019, 30.07.2019 та 07.08.2019 представник позивача позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив суду позов задовольнити.
Присутні у судових засіданнях 30.07.2019 та 02.08.2019 представники відповідача проти позову заперечували та просили суд відмовити у задоволенні позовних вимог.
Присутні у підготовчому судовому засіданні 07.08.2019 представники учасників справи подали заяви про те, що вони не заперечують проти закриття підготовчого провадження та надали згоду на початок розгляду справи по суті у той самий день після закінчення підготовчого судового засідання.
Також присутні у підготовчому судовому засіданні 07.08.2019 представники учасників справи заявили клопотання про здійснення подальшого розгляду справи у порядку письмового провадження.
Протокольною ухвалою суду від 07.08.2019 закрито підготовче провадження, розпочато розгляд справи по суті у той самий день після закінчення підготовчого судового засідання та, за результатом заслуховування пояснень представників учасників судового процесу та дослідження наданих ними доказів, постановлено подальший розгляд справи здійснювати у порядку письмового провадження.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд
в с т а н о в и в :
Приватне акціонерне товариство Київобленерго (ідентифікаційний код 23243188, місцезнаходження: 08132, Київська обл., Києво-Святошинський р-н., м.Вишневе, вул. Київська, буд.2-Б) 25.02.2004 зареєстровано як юридична особа, про що свідчить виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с.20).
ПАТ Київобленерго є оператором системи розподілу, якому постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 08.11.2018 №1382 видано ліцензію на право провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії у межах місць провадження господарської діяльності відповідно до додатку (а. с. 113-114).
Судом встановлено, що Приватне акціонерне товариство Київобленерго звернулось до Малютянської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області з клопотанням від 15.11.2018 вих.№27/1/2088 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у користування на умовах оренди терміном на 49 (сорок дев`ять) років 11 земельних ділянок для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів передачі електричної та теплової енергії під 10 опорами ПЛЗ-10кВ та ТП-10/0,4кВ, загальною орієнтовною площею 0,0081 га (0,0022 га під ТП-10/0,4кВ та 6 земельних ділянок по 0,0004 га, 1 земельна ділянка 0,0007 га, 2 земельні ділянки по 0,0009 га, 1 земельна ділянка 0,0010 га під опорами) по АДРЕСА_1 (а.с. 37). До клопотання було додано, зокрема, схема орієнтовного розташування земельних ділянок (а.с. 115).
Рішенням Малютянської сільської ради від 15.12.2018 Про розгляд клопотання ПрАТ Киїівобленерго про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення 11 земельних ділянок у користування на умовах оренди в селі Малютянка №56 (а.с.138) відкладено розгляд клопотання ПрАТ Киїівобленерго про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення 11 земельних ділянок у користування на умовах оренди терміном на 30 днів для додаткового вивчення.
Вирішено створити робочу групу для вивчення питання електрифікації житлового масиву в с. Малютянка у складі: жителі с. Малютянка - ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_1 , депутати сільської ради - ОСОБА_10., ОСОБА_8 , ОСОБА_9 .
Після цього позивач звернувся до Малютянської сільської ради з повторним клопотанням від 28.02.2019 вих.№27/1/679 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у користування на умовах оренди терміном на 49 (сорок дев`ять) років 11 земельних ділянок для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів передачі електричної та теплової енергії під 10 опорами ПЛЗ-10кВ та ТП-10/0,4кВ, загальною орієнтовною площею 0,0081 га (0,0022 га під ТП-10/0,4кВ та 6 земельних ділянок по 0,0004 га, 1 земельна ділянка 0,0007 га, 2 земельні ділянки по 0,0009 га, 1 земельна ділянка 0,0010 га під опорами) по АДРЕСА_10
Також у вказаному клопотанні позивач просив направити поштою Приватному акціонерному товариству Київобленерго викопіювання з генерального плану Малютянської сільської ради з позначеними земельними ділянками, завірене підписом сільського голови та мокрою печаткою сільської ради, а у разі відсутності Генерального плану повідомити про це позивача (а.с.11).
До вказаного клопотання додано схему розташування земельних ділянок площею 0,0081 га, що відводиться у користування на умовах оренди ПрАТ Київобленерго для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів передачі електричної та теплової енергії під 10 опорами ПЛЗ-10кВ та ТП-10/0,4кВ та розміщені по АДРЕСА_11 (а.с.12).
Крім того, позивач звернувся до Малютянської сільської ради з клопотанням від 16.01.2019 вих.№27/189 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення 19 земельних ділянок у користування на умовах оренди терміном на 49 (сорок дев`ять) років для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів передачі електричної та теплової енергії під 18 опорами ПЛЗ-10кВ та ТП-10/0,4кВ, загальною орієнтовною площею 0,0109 га (0,0022 га під ТП-10/0,4кВ та 14 земельних ділянок по 0,0004 га, 2 земельні ділянки 0,0007 га, 1 земельна ділянка по 0,0008 га, 1 земельна ділянка 0,0009 га під опорами) по АДРЕСА_12
Також у вказаному клопотанні позивач просив направити поштою Приватному акціонерному товариству Київобленерго викопіювання з генерального плану Малютянської сільської ради з позначеними земельними ділянками, завірене підписом сільського голови та мокрою печаткою сільської ради, а у разі відсутності Генерального плану повідомити про це позивача (а.с.13).
До клопотання було додано, зокрема, схема орієнтовного розташування земельних ділянок (а.с. 116).
Враховуючи неотримання відповіді за результатом розгляду цього клопотання, позивач звернувся до Малютянської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області з повторним клопотанням від 28.02.2019 вих.№27/680 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у користування на умовах оренди терміном на 49 (сорок дев`ять) років 19 земельних ділянок для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів передачі електричної та теплової енергії під 18 опорами ПЛЗ-10кВ та ТП-10/0,4кВ, загальною орієнтовною площею 0,0109 га (0,0022 га під ТП-10/0,4кВ та 14 земельних ділянок по 0,0004 га, 2 земельні ділянки 0,0007 га, 1 земельна ділянка по 0,0008 га, 1 земельна ділянка 0,0009 га під опорами) по АДРЕСА_5 .
У вказаному клопотанні позивач просив відповідача направити поштою Приватному акціонерному товариству Київобленерго викопіювання з генерального плану Малютянської сільської ради з позначеними земельними ділянками, завірене підписом сільського голови та мокрою печаткою сільської ради, а у разі відсутності Генерального плану повідомити про це позивача (а.с.14).
До вказаного клопотання додано схему розташування земельних ділянок площею 0,0109 га, що відводиться у користування на умовах оренди ПрАТ Київобленерго для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів передачі електричної та теплової енергії під 10 опорами ПЛЗ-10кВ та ТП-10/0,4кВ та розміщені по АДРЕСА_13
Також судом встановлено, що Приватне акціонерне товариство Київобленерго звернулось до Малютянської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області з клопотанням від 23.01.2019 вих.№27/1/270 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у користування на умовах оренди терміном на 49 (сорок дев`ять) років 15 земельних ділянок для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів передачі електричної та теплової енергії під 14 опорами ПЛЗ-10кВ та ТП-10/0,4кВ, загальною орієнтовною площею 0,0097 га (0,0022 га під ТП-10/0,4кВ та 8 земельних ділянок по 0,0004 га, 3 земельні ділянки 0,0008 га, 3 земельні ділянки по 0,0009 га під опорами) в АДРЕСА_14
Також у вказаному клопотанні позивач просив направити поштою Приватному акціонерному товариству Київобленерго викопіювання з генерального плану Малютянської сільської ради з позначеними земельними ділянками, завірене підписом сільського голови та мокрою печаткою сільської ради, а у разі відсутності Генерального плану повідомити про це позивача (а.с.16).
До вказаного клопотання додано схему розташування земельних ділянок площею 0,0097 га, що відводиться у користування на умовах оренди ПрАТ Київобленерго для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів передачі електричної та теплової енергії під 14 опорами ПЛЗ-10кВ та ТП-10/0,4кВ та розміщені в АДРЕСА_15 (а.с.17).
03 березня 2019 року Малютянською сільською радою Києво-Святошинського району Київської області XXIV сесії VII скликання було прийнято рішення №05 Про розгляд клопотань ПрАТ Київобленерго про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у користування на умовах оренди в селі Малютянка (а. с. 46), яким передбачено:
- повторно розглянути клопотання ПрАТ Київобленерго про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення 11 земельних ділянок у користування на умовах оренди, після додаткового вивчення;
- повторно розглянути клопотання ПрАТ Київобленерго про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення 19 земельних ділянок у користування на умовах оренди, після додаткового вивчення;
- повторно розглянути клопотання ПрАТ Київобленерго про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення 15 земельних ділянок у користування на умовах оренди, після додаткового вивчення.
Примірник вказаного рішення листом від 07.03.2019 №98 був направлений відповідачем на адресу ПрАТ Київобленерго (а..с147).
Стверджуючи про неправомірну бездіяльність відповідача у вигляді неприйняття за результатом розгляду по суті клопотань позивача рішень про надання або відмову у надані дозволу на розроблення проектів землеустрою з відведення вищевказаних земельних ділянок, ПрАТ Київобленерго звернулося з даним позовом до суду про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, з приводу чого суд зазначає таке.
Відповідно до абзаці 1 частини першої статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування (частина друга статті 116 Земельного кодексу України).
Згідно з пунктом в частини першої статі 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
Відповідно до частини третьої статті 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.
Частиною першою статті 123 Земельного кодексу України визначено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі:
- надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення;
- формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).
Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.
Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.
Частиною другою статті 123 Земельного кодексу України передбачено, що особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Згідно з частиною третьою статті 123 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Забороняється відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, місце розташування об`єктів на яких погоджено відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування згідно із статтею 151 цього Кодексу.
У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення документації із землеустрою або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення документації із землеустрою без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Умови і строки розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок визначаються договором, укладеним замовником з виконавцем цих робіт відповідно до типового договору. Типовий договір на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки затверджується Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до частини першої статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.
Аналіз наведених норм права свідчить про те, що юридичні особи на підставі клопотання, до якого додані графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, мають право отримувати в оренду земельні ділянки комунальної власності за рішенням органів місцевого самоврядування, прийнятим у місячний строк, про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою про відведення земельної ділянки.
При цьому ухвалення позитивного рішення або надання мотивованої відмови у наданні відповідного дозволу є результатом певної правової процедури, яка йому передує. Тобто, відповідно до статті 123 ЗК України, порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування передбачає визначену земельно-правову процедуру, яка включає послідовні стадії.
Отже, всі дії відповідних суб`єктів земельно-правової процедури є взаємопов`язаними, послідовними і спрямовані на досягнення результату у вигляді отримання земельної ділянки у користування.
Визначена законом процедура є способом дій відповідного органу державної влади або органу місцевого самоврядування у відповідь на звернення юридичної особи щодо того чи іншого земельного питання. У світлі вимог частини другої статті 19 Конституції України дотримання відповідним органом встановленої законом процедури є обов`язковим.
За такого правового регулювання суд вважає, що бездіяльність органу місцевого самоврядування стосовно не надання у встановлений чинним законодавством термін дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, створює перешкоди для подальшого позитивного вирішення питання на користь особи, а тому може бути предметом судового оскарження.
Такого висновку дійшов Верховний Суд у постановах від 15.08.2019 у справі №0440/5781/18 (номер в Єдиному державному реєстрі судових рішень - 83647803) та від 17.12.2018 у справі №509/4156/15-а (номер в Єдиному державному реєстрі судових рішень - 78626478).
Верховний Суд у постановах від 24.01.2019 у справі № 806/2978/17 (номер в Єдиному державному реєстрі судових рішень - 79382838), від 27.01.2019 у справі №806/2981/17 (номер в Єдиному державному реєстрі судових рішень - 79383043) та від 20.03.2019 у справі №826/1106/16 (номер в Єдиному державному реєстрі судових рішень - 80607056) зазначив, що відсутність рішення про надання дозволу або відмову у наданні дозволу в межах встановленого законом місячного строку свідчить про протиправну бездіяльність відповідного органу і надає особі право замовити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки без згоди уповноваженого органу відповідно до абзацу 3 частини третьої статті 123 Земельного кодексу України.
При цьому, Верховний Суд у постанові від 17.12.2018 у справі №509/4156/15-а відступив від висновку, викладеного в постанові від 31.01.2018 (справа № 814/741/16) та від 14.03.2018 (справа № 804/3703/16), згідно з яким ненадання дозволу на розроблення проекту землеустрою за відсутності мотивованої відмови у його наданні не є для особи перешкодою для виготовлення такого проекту землеустрою про відведення земельної ділянки.
Так, Верховний Суд у справі № 509/4156/15-а дійшов висновку, що згідно з абзацом 3 частини 7 статті 118 ЗК України особа має право замовити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки без згоди уповноваженого органу, якщо уповноважений орган у місячний строк не надав ні дозволу на його розроблення, ні мотивованої відмови у наданні такого дозволу. Проте, цією нормою закріплено виключно право, а не обов`язок громадянина замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу та жодним чином не позбавляє його права на отримання від уповноваженого органу після спливу місячного строку дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або вмотивованої відмови у його наданні, а також права на судовий захист у випадку неможливості реалізації права на отримання відповідного дозволу (бездіяльності суб`єкта владних повноважень) або відмови у його надані після спливу місячного строку (аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 10.07.2018 у справі № 806/3095/17).
Використання особою права замовити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки без згоди уповноваженого органу не позбавляє обов`язку відповідача розглянути заяву згідно із чинним законодавством та прийняти відповідне рішення.
Відтак, якщо зацікавлена особа замовила проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки без згоди уповноваженого органу у встановлений строк, вона не позбавляється права на оскарження бездіяльності відповідного органу. У справі, що розглядається, правовідносини є подібними. З тією лише різницею, що позивачем по справі є не фізична, а юридична особа, і йдеться про надання земельної ділянки в оренду, а не у власність. Водночас, механізм застосування правових гарантій, встановлених на випадок бездіяльності відповідного органу, який має повноваження надавати дозвіл на розробку відповідного проекту землеустрою, є однаковий.
З огляду на це, суд вважає, що висновки Верховного Суду у постанові від 17.12.2018 у справі №509/4156/15-а є релевантними і можуть застосовуватися у справі, що розглядається.
Аналогічний висновок викладений Верховним Судом у постанові від 20.03.2019 у справі №826/1106/16.
Відповідно до частини п`ятої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Частиною шостою статті 13 Закону України Про судоустрій і статус суддів від 02.06.2016 №1402-VIII передбачено, що висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, враховуються іншими судами при застосуванні таких норм права.
Таким чином, обов`язковим є прийняття відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування за наслідками розгляду поданого клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою вмотивованого рішення про надання дозволу або відмову у його наданні із наведенням усіх підстав такої відмови.
Як зазначено вище, Приватне акціонерне товариство Київобленерго зверталось до Малютянською сільською радою Києво-Святошинського району Київської області з клопотаннями від 15.11.2018 вих.№27/1/2088, від 16.01.2019 вих.№27/1/189, від 23.01.2019 вих.№27/1/270 та з повторними клопотаннями від 28.02.2019 вих.№27/1/679 та від 28.02.2019 вих.№27/1/680 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у користування на умовах оренди.
Матеріали справи свідчать про те, що відповідачем у встановлений частиною третьою статті 123 Кодексу адміністративного судочинства України місячний строк за результатами розгляду вказаних клопотань не були прийняті ані рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду, ані рішення про відмову у наданні дозволів.
У відзиві на позовну заяву відповідач, мотивуючи неприйняття Малютянською сільською радою Києво-Святошинського району Київської області рішень за результатами розгляду клопотань Приватного акціонерного товариства Київобленерго про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у користування земельних ділянок, зазначив про те, що відповідач не погоджував будь-який проект електрифікації вулиць с.Малютянка та проводив топозйомку місцевості.
Відповідач наголосив на тому, що надання дозволу на розробку проекту землеустрою на земельні ділянки під енергетичні споруди (електроопори) без проведення топозйомки місцевості може призвести до пошкодження інших інженерних мереж, зокрема, газопроводів, телефонних кабелів та ін.
Відповідач зазначив, що непогодження Малютянською сільською радою Києво-Святошинського району Київської області та непроведення Приватним акціонерним товариством Київобленерго топозйомки місцевості зумовило прийняття відповідачем рішень від 15.12.2018 №56 та від 03.03.2019 №05.
З матеріалів справи вбачається, що Малютянська сільська рада Києво-Святошинського району Київської області листом від 17.12.2018 №402 повідомила позивача про прийняття рішення від 15.12.2018 №56 та про необхідність проведення спільної зустрічі для вирішення питання підключення І-ї черги будівництва зовнішнього електропостачання житлового масиву с АДРЕСА_1 та ін. (а.с.139-140).
Листом від 11.01.2019 відповідач повідомив ПрАТ Київобленерго про необхідність проведення спільної зустрічі із між робочою комісією, балансоутримувачем та ПрАТ Київобленерго (а.с.150-151).
Листом від 07.02.2019 №02/700/893 позивач повідомив Малютянську сільську раду Києво-Святошинського району Київської області про проведення спільної зустрічі представників ПрАТ Київобленерго та Малютянської сільської радої Києво-Святошинського району Київської області, на якій було надано вичерпну консультацію щодо можливих шляхів і способів вирішення питання завершення електрифікації житлового масиву, розташованого у АДРЕСА_16 електрифікація якого передбачалася відповідно до договору про надання послуг з приєднання до електричних мереж №К-00-11-0402 від 18.04.2011 (а.с.152).
Відповідно до витягу з протоколу спільного засідання комісії з питань соціально-економічного розвитку території та планово-бюджетної діяльності ради, комісії з питань законності і охорони правопорядку, комісії з питань соціального захисту, охорони здоров`я, освіти в культури від 22.02.2019 №1 на засіданні було прийнято рішення винести на розгляд ХХIV сесії Малютянської сільської ради VІІ скликання питання розгляду клопотань ПрАТ Київобленерго про надання дозволу на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у користування на умовах оренди, запропонувавши проект рішення (а.с.141-143).
Суд наголошує на тому, що частиною другою статті 122 Земельного кодексу України встановлено, що до клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки).
При цьому, вказаною нормою встановлено заборону для органів місцевого самоврядування вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
У зв`язку з цим, суд вважає, що посилання відповідача на необхідність проведення позивачем топозйомки є необґрунтованими та такими, що не відповідають вимогам Земельного кодексу України. Крім того, ці посилання та інші обставини, викладені відповідачем у поясненнях, поданих до суду 07.08.2019, не звільняють відповідача від обов`язку розглянути по суті клопотання позивача про надання дозволів на розроблення проектів землеустрою з відведення земельних ділянок та прийняти відповідні рішення.
Відповідно до частин першої та другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Таким чином, оскільки матеріали справи свідчать про те, що Малютянською сільською радою Києво-Святошинського району Київської області за результатами розгляду клопотань позивача про надання дозволів на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у місячний строк не були прийняті рішення ані про надання таких дозволів, ані про відмову у їх наданні, та відповідачем не надано суду належних та допустимих доказів на підтвердження протилежного, суд погоджується з позицією позивача щодо наявності в діях відповідача протиправної бездіяльності.
У зв`язку з цим, суд вважає за необхідне визнати протиправною бездіяльність Малютянської сільської радої Києво-Святошинського району Київської області щодо неприйняття у встановлений законом строк рішень за наслідками розгляду клопотань ПрАТ Київобленерго про надання дозволів на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання відповідача надати дозвіл на розробку проектів землеустрою щодо відведення відповідних земельних ділянок оренду, суд зазначає таке.
Відповідно до пункту 4 частини другої статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
Частиною четвертою статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд .
У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Відповідно до частини першої статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом: 1)визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень; 2) визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; 3) визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій; 4) визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; 5) встановлення наявності чи відсутності компетенції (повноважень) суб`єкта владних повноважень; 6) прийняття судом одного з рішень, зазначених у пунктах 1-4 цієї частини та стягнення з відповідача - суб`єкта владних повноважень коштів на відшкодування шкоди, заподіяної його протиправними рішеннями, дією або бездіяльністю.
Частиною другою статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що захист порушених прав, свобод чи інтересів особи, яка звернулася до суду, може здійснюватися судом також в інший спосіб, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до частини другої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Як було вказано вище, Малютянська сільська рада Києво-Святошинського району Київської області за результатами розгляду поданих ПрАТ Київобленерго клопотань не приймала позитивного рішень про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та не надала позивачу мотивовану відмову у його наданні.
Отже, відповідач не досліджував клопотання та додані до них документи на предмет наявності підстав для відмови у наданні дозволу.
Таким чином, оскільки подані ПрАТ Київобленерго клопотання не були розглянуті відповідачем по суті, суд вважає, що вимога позивача про зобов`язання Малютінської сільської ради Київської області про зобов`язання відповідача надати позивачу дозволи на розробку проекту землеустрою щодо відведення відповідних земельних ділянок в оренду є передчасною.
У зв`язку з цим, з метою належного захисту порушених прав позивача, суд вважає за необхідне зобов`язати відповідача розглянути по суті клопотання позивача про надання дозволів на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у користування на умовах оренди, та прийняти відповідні рішення за результатом такого розгляду.
Таким чином позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.
Судом зазначає, що під час звернення до суду позивачем було сплачено судовий збір у розмірі 5763,00 грн., що підтверджується платіжними дорученнями від 21.05.2019 №2009604585 на суму 1921,00 грн. (а.с.3) та від 13.06.2019 №2009636326 на суму 3842,00 грн. (а.с.30).
Так, вимога про визнання протиправними акта, дії чи бездіяльності як передумови для застосування інших способів захисту порушеного права (скасувати або визнати нечинним рішення чи окремі його положення, зобов`язати прийняти рішення, вчинити дії чи утриматися від їх вчинення тощо) як наслідків протиправності акта, дій чи бездіяльності є однією вимогою.
Така правова позиція викладена, зокрема в Довідці про аналіз практики застосування адміністративними судами окремих положень Закону України від 08.07.2011 № 3674-VI "Про судовий збір" у редакції Закону України від 22.05.2015 № 484-VIII "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сплати судового збору", затвердженій Постановою Пленуму Вищого адміністративного суду України від 05.02.2016 №2.
Отже, вимога про визнання протиправною бездіяльність Малютянської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області та зобов`язання надати дозвіл на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у користування є однією вимогою немайнового характеру.
Отже, позовна заява містить три окремі позовні вимоги немайнового характеру.
Частиною третьою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
Частиною восьмою статті 139 КАС України передбачено, що у випадку зловживання стороною чи її представником процесуальними правами або якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони суд має право покласти на таку сторону судові витрати повністю або частково незалежно від результатів вирішення спору.
Враховуючи, що спір у цій справі виник внаслідок неправильних дій відповідача та часткове задоволення судом позову все одно передбачає зобов`язання відповідача вчинити певні дії за результатом визнання протиправною його бездіяльності, суд вважає за необхідне стягнути на користь позивача сплачений ним судовий збір у сумі 5763,00 грн. за рахунок суб`єкта владних повноважень - Малютянської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області.
На підставі викладеного, керуючись статтями 243, 248, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
1. Адміністративний позов задовольнити частково.
2. Визнати протиправною бездіяльність Малютянської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області щодо неприйняття у встановлений Земельним кодексом України місячний строк рішення за наслідками розгляду клопотань Приватного акціонерного товариства Киїобленерго :
- від 15.11.2018 вих.№27/1/2688 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення 11 земельних ділянок на умовах оренди;
- від 16.01.2019 вих.№27/1/189 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення 19 земельних ділянок на умовах оренди;
- від 23.01.2019 вих.№27/1/270 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення 15 земельних ділянок на умовах оренди.
3. Зобов`язати Малютянську сільську раду Києво-Святошинського району Київської області розглянути по суті та прийняти відповідні рішення за наслідками розгляду клопотань Приватного акціонерного товариства Киїобленерго :
- від 15.11.2018 вих.№27/1/2688 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення 11 земельних ділянок на умовах оренди;
- від 16.01.2019 вих.№27/1/189 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення 19 земельних ділянок на умовах оренди;
- від 23.01.2019 вих.№27/1/270 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення 15 земельних ділянок на умовах оренди.
4. В іншій частині в позові відмовити.
5. Стягнути на користь Приватного акціонерного товариства Киїобленерго (ідентифікаційний код 23243188, місцезнаходження: 08132, Київська обл., Києво-Святошинський р-н., м. Вишневе, вул. Київська, буд.2-Б) судовий збір у сумі 5763,00 грн. (п`ять тисяч сімсот шістдесят три грн. 00 коп.) за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень - Малютянської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області (ідентифікаційний код 04359330, місцезнаходження: 08158, Київська обл., Києво-Святошинський р-н., с.Малютянка, вул.Перемоги, буд.1).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.
Дата складення повного рішення - 06.09.2019 року.
Суддя Дудін С.О.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.09.2019 |
Оприлюднено | 10.09.2019 |
Номер документу | 84097976 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Дудін С.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні