Рішення
від 09.09.2019 по справі 620/1988/19
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

09 вересня 2019 року Чернігів Справа № 620/1988/19

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Скалозуба Ю.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників адміністративну справу

за позовомПерший заступник прокурора Чернігівської області до третя особа Державна служба геології та надр України Державної комісії України по запасах корисних копалин Чернігівської обласної ради Товариство з обмеженою відповідальністю ''Форум СВМ'' провизнання протиправними та скасування державної реєстрації, рішень, наказу, У С Т А Н О В И В:

Перший заступник прокурора Чернігівської області (надалі також - позивач) в інтересах держави звернувся до суду з позовом до Державної служби геології та надр України (надалі також - Держгеонадра України), Державної комісії України по запасах корисних копалин (надалі також - ДКЗ України), Чернігівської обласної ради, третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, - Товариство з обмеженою відповідальністю ''Форум СВМ'' (надалі також - ТОВ ''Форум СВМ''), в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати державну реєстрацію робіт і досліджень, пов`язаних із геологічним вивченням надр, здійснену Державною службою геології та надр України Товариству з обмеженою відповідальністю Форум СВМ за формою 3-гр із присвоєнням державного реєстраційного номера об`єкта РДГВН У-18-163/1;

- визнати протиправним та скасувати рішення засідання колегії Державної комісії України по запасах корисних копалин, оформлене протоколом № 4487 від 28.08.2018;

- визнати протиправним та скасувати рішення 16 сесії 7 скликання Чернігівської обласної ради від 20.12.2018 № 30-16/VII Про погодження надання спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ), нафти, газу, розчиненого у нафті, Оборівської площі, розташованої в межах Чернігівської області, товариству з обмеженою відповідальністю Форум СВМ ;

- визнати протиправним та скасувати наказ Державної служби геології та надр України від 22.12.2018 № 508 (із змінами від 23.04.2019 № 129) у частині надання спеціального дозволу на користування надрами Товариству з обмеженою відповідальністю Форум СВМ та спеціальний дозвіл на користування надрами від 29.12.2018 № 4964, виданий Державною службою геології та надр України товариству з обмеженою відповідальністю Форум СВМ .

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що Державною службою геології та надр України протиправно прийнято на розгляд для проведення державної реєстрації робіт і досліджень, пов`язаних із геологічним вивчення надр (надалі також - РДГВН), від ТОВ Форум СВМ документи і здійснено державну реєстрацію РДГВН. Надалі Державною комісією України по запасах корисних копалин незаконно проведено апробацію відповідних матеріалів, а Чернігівською обласною радою протиправно прийнято оспорюване рішення. Як наслідок, спеціальний дозвіл ТОВ Форум СВМ на користування надрами, виданий у подальшому Державною службою геології та надр України, є незаконним.

Державна служба геології та надр України подала відзив на позов, в якому просить відмовити позивачу в задоволенні позовних вимог, оскільки Державна служба геології та надр України, здійснивши реєстрацію РДГВН, діяла в межах чинного законодавства, й процедури вищезазначеної реєстрації не порушувала.

Державна комісія України по запасах корисних копалин подала відзив на позов, в якому просить відмовити позивачу в задоволенні позовних вимог, оскільки державна експертиза та оцінка запасів корисних копалин були проведені правомірно, а твердження позивача про те, що дії відповідачів створювали сприятливі умови ТОВ Форум СВМ для уникнення певних процедур, є безпідставними.

Чернігівська обласна рада подала відзив на позов та заперечення, в яких просить відмовити позивачу в задоволенні позовних вимог. Відповідач мотивує свої вимоги тим, що Чернігівська обласна рада відповідно до чинного законодавства не наділена повноваженнями досліджувати, чи має заявник-суб`єкт господарювання право на отримання спеціального дозволу. Зазначає, що це питання стосується виключної компетенції Держгеонадр України.

Третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, - ТОВ ''Форум СВМ'' подала пояснення щодо позову, в яких просить відмовити позивачу в задоволенні позовних вимог, оскільки реєстрації РДГВН проводиться не виключно на основі спеціального дозволу на користування надрами, але й на підставі висновку щодо доцільності розподілу запасів.

Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 12.07.2019 відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено таке.

Державною службою геології та надр України 26.04.2018 здійснено державну реєстрацію робіт і досліджень, пов`язаних із геологічним вивчення надр, ТОВ Форум СВМ за формою 3-гр із присвоєнням державного реєстраційного номера об`єкта РДГВН У-18-163/1 (а.с. 55-56).

Державною комісією України по запасах корисних копалин розглянуто матеріали геолого-економічної оцінки перспективних ресурсів вуглеводнів Оборівської нафтогазоносної площі Чернігівської області, поданих ТОВ Форум СВМ . Розгляд вищезазначених матеріалів оформлений протоколом засідання колегії Державної комісії України по запасах корисних копалин від 28.08.2018 № 4487 (а.с. 38-54).

Чернігівською обласною радою прийнято рішення від 20.12.2018 № 30-16/VII Про погодження надання спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ), нафти, газу, розчиненого у нафті, Оборівської площі, розташованої в межах Чернігівської області, товариству з обмеженою відповідальністю Форум СВМ (а.с. 65-66).

У подальшому Державною службою геології на надр України прийнято наказ від 22.12.2018 № 508 (зі змінами, внесеними наказом від 23.04.2019 № 129 (а.с. 67-69)) про надання ТОВ Форум СВМ спеціального дозволу на геологічне вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі дослідно-промислову розробку, з подальшим видобуванням нафти і газу (промислова розробка родовищ) (а.с. 74-76).

ТОВ Форум СВМ 29.12.2018 видано спеціальний дозвіл на користування надрами № 4964 (а.с. 77).

Вважаючи такі дії відповідачів протиправними та такими, що порушують інтереси держави, перший заступник прокурора Чернігівської області звернувся до суду з цим позовом.

Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи, суд зважає на таке.

Відповідно до ст. 13 Кодексу України про надра користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.

Частиною 1 ст. 14 Кодексу України про надра визначено, що надра надаються у користування для, зокрема, геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення.

Згідно з ч. 1 ст. 19 Кодексу України про надра надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу, що свідчить про те, що юридична особа або фізична особа є надрокористувачем.

Відповідно до пункту 2 Положення розпорядження геологічною інформацією, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 червня 1995 року № 423 (надалі також - Положення № 423) геологічна інформація - це зафіксовані дані геологічного, геофізичного, геохімічного, аерокосмічного, економічного змісту, що характеризують будову надр, наявні в них корисні копалини, умови розробки родовищ, інші якісні і кількісні параметри та особливості надр і отримані за результатами геологорозвідувальних, геолого-екологічних, науково-дослідних, експлуатаційних та інших робіт.

Згідно з пунктом 7 Положення № 423 геологічна інформація, створена (придбана) на кошти державного бюджету і передана до Геоінформу, надається у користування на договірній основі, причому органам державної влади та органам місцевого самоврядування, державним і комунальним підприємствам, установам і організаціям, державним органам у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр іноземних держав - безоплатно.

Порядок державної реєстрації робіт і досліджень, пов`язаних із геологічним вивченням надр, регулюється наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 14.06.2013 № 263 (надалі також - Порядок № 263).

Відповідно до п. 1 Порядку № він установлює єдину процедуру державної реєстрації робіт і досліджень, пов`язаних із геологічним вивченням надр (далі - РДГВН), з метою запобігання їх дублюванню при подальшому вивченні геологічної будови надр, виявленні та оцінці запасів і якості корисних копалин, дослідженні екологічного стану геологічного середовища, з`ясуванні гірничотехнічних, гідрогеологічних та інших умов розробки родовищ корисних копалин і використання надр для цілей, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин.

Державна реєстрація РДГВН - офіційне свідчення про доцільність здійснення певних видів і обсягів робіт, які спрямовані на збільшення повноти геологічної, гідрогеологічної, інженерно- геологічної, геофізичної, еколого-геологічної та геохімічної вивченості надр.

Згідно з пунктом 1.2 Порядку № 263 дія цього Порядку регулює відносини, що виникають під час здійснення господарської діяльності з геологічного вивчення, у тому числі на стадії дослідно-промислової розробки, яка провадиться на ділянках надр, і поширюється на суб`єктів господарювання незалежно від форми власності, які мають намір проводити роботи і дослідження з геологічного вивчення надр у межах території України та її континентального шельфу і виключної (морської) економічної зони.

Для цілей цього Порядку виконавцями РДГВН вважаються користувачі надр, визначені статтею 13 Кодексу України про надра.

Відповідно до п. 1.3 Порядку № 263 державну реєстрацію РДГВН здійснює Державна служба геології та надр України відповідно до вимог цього Порядку шляхом проставлення відтиску штампа на переліку об`єктів робіт та досліджень з геологічного вивчення надр за формою № 3-гр згідно з додатком до цього Порядку та внесення запису в журнал державної реєстрації робіт і досліджень, пов`язаних із геологічним вивченням надр.

Згідно з пунктом 1.4 Порядку № 263 передбачено, що державній реєстрації підлягають РДГВН, що проводяться на основі:

- діючого спеціального дозволу на користування надрами;

- затвердженого в установленому порядку пооб`єктного плану виконавця РДГВН;

- висновку щодо доцільності розподілу раніше затверджених запасів корисних копалин родовища (ділянки) на окремі об`єкти надрокористування, затвердженого в установленому порядку.

Порядок № 263 має не вичерпний перелік документів, а визначає альтернативні спеціальному дозволу документи, які надають право на здійснення державної реєстрації РДГВН.

Як вбачається з п. 1.7 Порядку № 263 для проведення державної реєстрації виконавець РДГВН направляє заяву, до якої додаються, крім іншого, копія документа, на основі якого проводяться РДГВН (спеціальний дозвіл на користування надрами, пооб`єктний план геологорозвідувальних робіт, геологічне (технічне) завдання, висновок щодо довільності розподілу запасів тощо.

Отже, помилковим є твердження позивача, що єдиним документом, який засвідчує право на реєстрацію є спеціальний дозвіл, оскільки це суперечить п. 1.4 та п. 1.7 Порядку № 263, яким передбачено й інші документи, зокрема висновок щодо доцільності розподілу раніше затверджених запасів корисних копалин.

Крім того, суд звертає увагу на те, що, виходячи із системного аналізу вказаних норм Порядку № 263, державна реєстрація РДГВН є одним із етапів отримання в майбутньому спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовища, що повністю спростовує твердження позивача, що на момент державної реєстрації РДГВН у заявника вже має бути спеціальний дозвіл на користування надрами.

Отже, доводи позивача щодо неможливості проведення державної реєстрації РДГВН Держгеонадрами України без спеціального дозволу ТОВ Форум СВМ на користування надрами є безпідставними.

Стосовно визнання протиправним та скасування рішення засідання колегії Державної комісії України по запасах корисних копалин, оформлене протоколом № 4487 від 28.08.2018, суд вважає необхідним зазначити таке.

Порядок проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин регулюється положенням, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 22.12.1994 № 865 (надалі також - Положення № 865).

Відповідно до п. 3 Положення № 865 основними завданнями державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин є: оцінка достовірності запасів корисних копалин і наявних у них корисних компонентів на основі дослідження та аналізу матеріалів геологічного вивчення надр щодо закономірностей формування й розміщення покладів корисних копалин, їх речовинного складу й технологічних властивостей, гірничо-геологічних, гідрогеологічних та інших умов залягання; встановлення кондицій на мінеральну сировину для підрахунку запасів родовищ з урахуванням раціонального використання всіх корисних копалин і наявних у них корисних компонентів; визначення кількості та якості запасів корисних копалин і компонентів, ступеня їх вивчення й підготовленості до промислового освоєння; оцінка промислового значення запасів корисних копалин і компонентів за умови їх найповнішого, економічно раціонального й комплексного вилучення та використання на основі сучасних промислових технологій; оцінка відповідності наявного в межах родовищ вмісту речовин, що негативно впливають на довкілля і здоров`я людей під час видобутку, переробки й використання корисних копалин, а також складування відходів виробництва, вимогам стандартів, нормативів, лімітів, санітарно-гігієнічних норм і правил, затверджених у встановленому порядку.

Згідно з п. 4 Положення № 865 державна експертиза та оцінка запасів корисних копалин проводиться Державною комісією України по запасах корисних копалин (далі - ДКЗ) з дотриманням таких принципів: наукова обґрунтованість, незалежність, об`єктивність і комплексність; узгодження екологічних, економічних і соціальних інтересів суспільства; узгодження довгострокових державних перспектив у збереженні запасів корисних копалин з інтересами користувачів надр; виконання вимог актів законодавства.

Згідно з п. 28 Положення № 865 надання спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування корисних копалин та акту про надання гірничого відводу здійснюється після державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин.

Отже, наданню спеціального дозволу на користування надрами повинно передувати проведення експертизи та оцінки запасів корисних копалин.

Відповідно до п. 5 Положення № 865 залежно від ступеня підготовленості до промислового освоєння запасів корисних копалин державна експертиза може завершуватися:

- апробацією запасів корисних копалин попередньо розвіданих родовищ, підготовлених до проведення розвідувальних робіт;

- затвердженням запасів корисних копалин розвіданих родовищ, призначених для проектування й будівництва нових, продовження терміну роботи діючих гірничодобувних і переробних підприємств.

Згідно з п. 16 Положення № 865 матеріали геолого-економічної оцінки запасів корисних копалин подаються до ДКЗ України користувачами надр або уповноваженими ними особами.

Пунктом 3.9 Порядку № 263 передбачено, що звітні матеріали про результати робіт, які виконанні без державної реєстрації або не відповідають реєстраційним даним, не приймаються до розгляду Державної комісії України по запасах корисних копалин.

Суд звертає увагу на те, що, враховуючи державну реєстрацію РДГВН, що була здійсненна Держгеонадрами України за № У-18-163/1 та надана ТОВ Форум СВМ разом із матеріалами геолого-економічної оцінки запасів корисних копалин, у Державної комісії України по запасах корисних копалин не було підстав відмовити в прийнятті матеріалів геолого-економічної оцінки запасів та не проводити експертизу і оцінку запасів корисних копалин, яка відповідно до пункту 5 Порядку № 865 завершувалась апробацією.

Враховуючи вищезазначене, суд дійшов висновку, що ТОВ Форум СВМ правомірно здійснило державну реєстрацію РДГВН, провело оцінку запасів корисних копалин, результатом якої є апробація запасів ДКЗ України, та погодило отримання такого дозволу з обласною радою.

Більше того, протокол не є рішенням органу, а є документом, в якому зафіксовано певні факти, що виносились на колегіальний розгляд, дані щодо результатів вчинення певних дій, а тому є неможливим відміна подій, які вже стались та зафіксовані.

Стосовно визнання протиправним та скасування рішення 16 сесії 7 скликання Чернігівської обласної ради від 20.12.2018 № 30-16/VII суд зазначає таке.

Відповідно до ст. 1 Закону України Про місцеве самоврядування районні та обласні ради - органи місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст.

Статтею 9-1 Кодексу України про надра передбачено, що до компетенції обласних, Київської та Севастопольської міських рад у порядку, встановленому цим Кодексом та іншими законодавчими актами, належить погодження надання надр у користування з метою геологічного вивчення і розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення, а також для цілей, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин.

Статтею 59 Закону України Про місцеве самоврядування передбачено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.

Рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням, окрім випадків, в яких рішення приймаються таємним голосуванням. Результати поіменного голосування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України Про доступ до публічної інформації . На офіційному веб-сайті ради розміщуються в день голосування і зберігаються протягом необмеженого строку всі результати поіменних голосувань. Результати поіменного голосування є невід`ємною частиною протоколу сесії ради.

Статтею 55 Регламенту роботи обласної ради VII скликання визначено, що рішення приймаються на пленарному засіданні, після їх обговорення. Рішення можуть прийматись без обговорення на пленарному засіданні, якщо жоден із депутатів не наполягає на цьому.

Отже, Чернігівська обласна рада, приймаючи рішення від 20.12.2018 № 30-16/VII шляхом голосування здійснила своє волевиявлення та реалізувала свою компетенцію від імені територіальної громади.

Враховуючи вищевикладене, Державною службою геології на надр України правомірно прийнято наказ від 22.12.2018 № 508 (зі змінами, внесеними наказом від 23.04.2019 № 129 (а.с. 67-69)) про надання ТОВ Форум СВМ спеціального дозволу на геологічне вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі дослідно-промислову розробку, з подальшим видобуванням нафти і газу (промислова розробка родовищ).

Згідно з ч. 1, 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи вищевикладене, на підставі зібраних та досліджених доказів, аналізу чинного законодавства, суд дійшов висновку, що відповідачами як суб`єктами владних повноважень доведено правомірність своїх дій, у той час як позивач не навів достатньо обставин на підтвердження позовних вимог, а відтак у задоволенні позову першого заступника прокурора Чернігівської області необхідно відмовити.

Відповідно до вимог ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати позивача відшкодуванню не підлягають, оскільки суд відмовляє у задоволенні позовних вимог.

Керуючись ст. 72-74, 77, 139, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позову відмовити повністю.

Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Позивач: Перший заступник прокурора Чернігівської області, вул.Князя Чорного, буд.9,м.Чернігів,14000, код ЄДРПОУ 02910114.

Відповідач: Державна служба геології та надр України, вул.Антона Цедика,16,м.Київ,03057, код ЄДРПОУ 37536031.

Державна комісія України по запасах корисних копалин, вул. Кутузова, 18/7, оф. 816, м. Київ, 01133, код ЄДРПОУ 01432865,

Чернігівська обласна рада, проспект Миру, 43, м. Чернігів, 14000, код ЄДРПОУ 25618741.

Третя особа: Товариство з обмеженою відповідальністю Форум СВМ , вул. Київська, 15, м. Вишневе, Києво-Святошинський район, Київська область, 08132, код ЄДРПОУ 38559384.

Дата складення повного рішення суду - 09.09.2019.

Суддя Ю. О. Скалозуб

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.09.2019
Оприлюднено11.09.2019
Номер документу84132239
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —620/1988/19

Ухвала від 10.02.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Ухвала від 22.01.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Постанова від 10.12.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Постанова від 10.12.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Ухвала від 21.10.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Ухвала від 21.10.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Рішення від 09.09.2019

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Скалозуб Ю.О.

Ухвала від 01.08.2019

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Скалозуб Ю.О.

Ухвала від 12.07.2019

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Скалозуб Ю.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні