ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 У Х В А Л А
про забезпечення адміністративного позову
11 вересня 2019 року м. Київ № 640/11678/19
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі: судді Арсірія Р.О., розглянувши заяву представника Київської патріархії Української Православної Церкви Київського Патріархату (Київська Патріархія УПЦ КП) про забезпечення позову
за позовом КИЇВСЬКОЇ ПАТРІАРХІЇ УКРАЇНСЬКОЇ ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ КИЇВСЬКОГО ПАТРІАРХАТУ (КИЇВСЬКА ПАТРІАРХІЯ УПЦ КП) до третя особа Міністерства культури України Релігійна організація "Київська Митрополія Української православної Церкви (ПЦУ)" про про визнання протиправним та скасування наказу Суд прийняв до уваги наступне:
Київська Патріархія Української Православної Церкви Київського Патріархату (далі - позивач) звернулася до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Міністерства культури України (далі - відповідач), в якому просить визнати протиправним та скасувати наказ Міністерства культури України №54 від 30.01.2019 в частині пункту 2 з наступним текстом "визнати такими, що втратили чинність, накази Міністерства культури України: від 12 червня 2017 року №505 "Про реєстрацію Статуту РЕЛІГІЙНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ "КИЇВСЬКА ПАТРІАРХІЯ УКРАЇНСЬКОЇ ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ КИЇВСЬКОГО ПАТРІАРХАТУ" у новій редакції"; від 08 липня 2016 року №518 "Про нову редакцію Статуту про управління Української Православної Церкви Київський Патріархат".
Ухвалою суду від 15.07.2019 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання за наявними у справі матеріалами.
З урахуванням того, що позивачем по суду було подано аналогічні за змістом заяви про забезпечення позову від 11.07.2019, від 02.08.2019 та від 27.08.2019, суд вважає за правильне вирішити питання про забезпечення позову на підставі останньої поданої заяви від 27.08.2019.
Так, 27.08.2019 представником позивача, адвокатом Мишастим А.О. подано заяву про забезпечення позову, в якій просить :
1. Заборонити суб`єктам державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань (в тому числі Міністерству юстиції України, Міністерству культури України, їх структурним підрозділам та територіальним органам), виконавчим органам сільських, селищних та міських рад, обласним, Київській, Севастопольській міським, районним, районним\містах Києві та Севастополі державним адміністраціям, акредитованим суб`єктам державної реєстрації, державним реєстраторам юридичних осіб, громадських формувань, приватним та державним нотаріусам, а також іншим особам та органам у разі виконання ними повноважень державного реєстратора, іншим уповноваженим суб`єктам державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань) проводити будь-які реєстраційні дії щодо відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, у тому числі, але не виключно, скасовувати реєстраційні дії та записи стосовно наступних релігійних організацій:
- РЕЛІГІЙНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ КИЇВСЬКА ПАТРІАРХІЯ УКРАЇНСЬКОЇ ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ КИЇВСЬКОГО ПАТРІАРХАТУ (ЄДРПОУ: 22894788), 01004, м. Київ, вул. Пушкінська, будинок 36;
- СВЯТО-ФЕОДОСІЇВСЬКИЙ ЧОЛОВІЧИЙ СТАВРОПІГІЙНИЙ МОНАСТИР М. КИЄВА УКРАЇНСЬКОЇ ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ КИЇВСЬКОГО ПАТРІАРХАТУ (ЄДРПОУ: 24074121), 01015, М.КИЇВ, ПЕЧЕРСЬКИЙ РАЙОН, ВУЛИЦЯ ЛАВРСЬКА, БУДИНОК 14;
- ВИДУБИЦЬКИЙ ЧОЛОВІЧИЙ МОНАСТИР КИЇВСЬКОЇ ЄПАРХІЇ УКРАЇНСЬКОЇ ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ КИЇВСЬКОГО ПАТРІАРХАТУ (ЄДРПОУ: 19070078), 01014, М.КИЇВ, ПЕЧЕРСЬКИЙ РАЙОН, ВУЛИЦЯ ВИДУБИЦЬКА, БУДИНОК 40;
РЕЛІГІЙНА ОРГАНІЗАЦІЯ РЕЛІГІЙНА ГРОМАДА ПАРАФІЇ СВЯТОГО РІВНОАПОСТОЛЬНОГО ВЕЛИКОГО КНЯЗЯ ВОЛОДИМИРА КИЇВСЬКОЇ ЄПАРХІЇ УКРАЇНСЬКОЇ ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ КИЇВСЬКОГО ПАТРІАРХАТУ У ШЕВЧЕНКІВСЬКОМУ РАЙОНІ М. КИЄВА (ЄДРПОУ:24073890), 01030, М.КИЇВ, ШЕВЧЕНКІВСЬКИЙ РАЙОН, БУЛЬВАР ТАРАСА ШЕВЧЕКА, БУДИНОК 20.
2. Заборонити Київській міській раді та Київській міській державній адміністрації вчиняти будь-які дії щодо припинення користування РЕЛІГІЙНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ КИЇВСЬКА ПАТРІАРХІЯ УКРАЇНСЬКОЇ ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ КИЇВСЬКОГО ПАТРІАРХАТУ (ЄДРПОУ: 22894788), 01004, м. Київ, вул. Пушкінська, будинок 36, будинками Михайлівського Золотоверхого монастиря, що розташовані по вулиці Трьохсвятительській у місті Києві (Рішення від 23.07.2015 року № 813/1677 Київської Міської Ради про передачу у безоплатне користування (позичку) для потреб КП УПЦ КП об`єктів нерухомого майна приміщення та будинки Михайлівського Золотоверхого монастиря), та щодо припинення користування РЕЛІГІЙНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ КИЇВСЬКА ПАТРІАРХІЯ УКРАЇНСЬКОЇ ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ КИЇВСЬКОГО ПАТРІАРХАТУ (ЄДРПОУ: 22894788), 01004, м. Київ, вул. Пушкінська, будинок 36, Церквою Успіння Богородиці Пирогощої, Київ, площа Контрактова, 1 (Рішення від 03.06.1998 року №1176 Київської Міської Державної Адміністрації про передачу у безоплатне користування (позичку) для потреб КП УПЦ КП об`єкту нерухомого майна Церква Успіння Богородиці Пирогощої, Київ, площа Контрактова, 1).
3. Заборонити Київській Міській Раді та Київській Міській Державній Адміністрації вчиняти будь-які дії щодо передачі в користування іншим особам, крім РЕЛІГІЙНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ КИЇВСЬКА ПАТРІАРХІЯ УКРАЇНСЬКОЇ ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ КИЇВСЬКОГО ПАТРІАРХАТУ (ЄДРПОУ: 22894788), 01004, м. Київ, вул. Пушкінська, будинок 36, будинків Михайлівського Золотоверхого монастиря, що розташовані по вулиці Трьохсвятительській у місті Києві (Рішення від 23.07.2015 року № 813/1677 Київської Міської Ради про передачу у безоплатне користування (позичку) для потреб КП УПЦ КП об`єктів нерухомого майна приміщення та будинки Михайлівського Золотоверхого монастиря), та щодо передачі в користування іншим особам, крім РЕЛІГІЙНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ КИЇВСЬКА ПАТРІАРХІЯ УКРАЇНСЬКОЇ ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ КИЇВСЬКОГО ПАТРІАРХАТУ (ЄДРПОУ: 22894788), 01004, м. Київ, вул. Пушкінська, будинок 36, Церкви Успіння Богородиці Пирогощої, Київ, площа Контрактова, 1 (Рішення від 03.06.1998 року №1176 Київської Міської Державної Адміністрації про передачу у безоплатне користування (позичку) для потреб КП УПЦ КП об`єкту нерухомого майна Церква Успіння Богородиці Пирогощої, Київ, площа Контрактова, 1).
4. Заборонити суб`єктам державної реєстрації речових прав на нерухоме майно (в тому числі Міністерству юстиції України, його структурним підрозділам та територіальним органам), виконавчим органам сільських, селищних та міських рад, обласним, Київській, Севастопольській міським, районним, районним\містах Києві та Севастополі державним адміністраціям, акредитованим суб`єктам державної реєстрації, державним реєстраторам речових прав на нерухоме майно, приватним та державним нотаріусам, а також іншим особам та органам у разі виконання ними повноважень державного реєстратора речових прав на нерухоме майно, іншим уповноваженим суб`єктам державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, проводити будь-які реєстраційні дії щодо нерухомого майна наступних релігійних організацій:
- РЕЛІГІЙНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ КИЇВСЬКА ПАТРІАРХІЯ УКРАЇНСЬКОЇ ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ КИЇВСЬКОГО ПАТРІАРХАТУ (ЄДРПОУ: 22894788), 01004, м. Київ, вул. Пушкінська, будинок 36;
- СВЯТО-ФЕОДОСІЇВСЬКИЙ ЧОЛОВІЧИЙ СТАВРОПІГІЙНИЙ МОНАСТИР М. КИЄВА УКРАЇНСЬКОЇ ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ КИЇВСЬКОГО ПАТРІАРХАТУ (ЄДРПОУ: 24074121), 01015, М.КИЇВ, ПЕЧЕРСЬКИЙ РАЙОН, ВУЛИЦЯ ЛАВРСЬКА, БУДИНОК 14;
- ВИДУБИЦЬКИЙ ЧОЛОВІЧИЙ МОНАСТИР КИЇВСЬКОЇ ЄПАРХІЇ УКРАЇНСЬКОЇ ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ КИЇВСЬКОГО ПАТРІАРХАТУ (ЄДРПОУ: 19070078), 01014, М.КИЇВ, ПЕЧЕРСЬКИЙ РАЙОН, ВУЛИЦЯ ВИДУБИЦЬКА, БУДИНОК 40;
РЕЛІГІЙНА ОРГАНІЗАЦІЯ РЕЛІГІЙНА ГРОМАДА ПАРАФІЇ СВЯТОГО РІВНОАПОСТОЛЬНОГО ВЕЛИКОГО КНЯЗЯ ВОЛОДИМИРА КИЇВСЬКОЇ ЄПАРХІЇ УКРАЇНСЬКОЇ ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ КИЇВСЬКОГО ПАТРІАРХАТУ У ШЕВЧЕНКІВСЬКОМУ РАЙОНІ М. КИЄВА (ЄДРПОУ:24073890), 01030, М.КИЇВ, ШЕВЧЕНКІВСЬКИЙ РАЙОН, БУЛЬВАР ТАРАСА ШЕВЧЕКА, БУДИНОК 20.
5. Заборонити іншим особам, крім Патріарха Київського і всієї Руси-України Філарета, вчиняти будь-які щодо управління наступних релігійних організацій та розпорядження майном наступних релігійних організацій:
- РЕЛІГІЙНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ КИЇВСЬКА ПАТРІАРХІЯ УКРАЇНСЬКОЇ ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ КИЇВСЬКОГО ПАТРІАРХАТУ (ЄДРПОУ: 22894788), 01004, м. Київ, вул. Пушкінська, будинок 36;
- СВЯТО-ФЕОДОСІЇВСЬКИЙ ЧОЛОВІЧИЙ СТАВРОПІГІЙНИЙ МОНАСТИР М. КИЄВА УКРАЇНСЬКОЇ ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ КИЇВСЬКОГО ПАТРІАРХАТУ (ЄДРПОУ: 24074121), 01015, М.КИЇВ, ПЕЧЕРСЬКИЙ РАЙОН, ВУЛИЦЯ ЛАВРСЬКА, БУДИНОК 14;
- ВИДУБИЦЬКИЙ ЧОЛОВІЧИЙ МОНАСТИР КИЇВСЬКОЇ ЄПАРХІЇ УКРАЇНСЬКОЇ ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ КИЇВСЬКОГО ПАТРІАРХАТУ (ЄДРПОУ: 19070078), 01014, М.КИЇВ, ПЕЧЕРСЬКИЙ РАЙОН, ВУЛИЦЯ ВИДУБИЦЬКА, БУДИНОК 40;
РЕЛІГІЙНА ОРГАНІЗАЦІЯ РЕЛІГІЙНА ГРОМАДА ПАРАФІЇ СВЯТОГО РІВНОАПОСТОЛЬНОГО ВЕЛИКОГО КНЯЗЯ ВОЛОДИМИРА КИЇВСЬКОЇ ЄПАРХІЇ УКРАЇНСЬКОЇ ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ КИЇВСЬКОГО ПАТРІАРХАТУ У ШЕВЧЕНКІВСЬКОМУ РАЙОНІ М. КИЄВА (ЄДРПОУ:24073890), 01030, М.КИЇВ, ШЕВЧЕНКІВСЬКИЙ РАЙОН, БУЛЬВАР ТАРАСА ШЕВЧЕКА, БУДИНОК 20.
6. Заборонити Яременко Олегу Васильовичу як голові комісії з припинення або ліквідатору РЕЛІГІЙНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ КИЇВСЬКА ПАТРІАРХІЯ УКРАЇНСЬКОЇ ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ КИЇВСЬКОГО ПАТРІАРХАТУ (ЄДРПОУ: 22894788), 01004, м. Київ, вул. Пушкінська, будинок 36, вчиняти будь-які дії щодо управління наступних релігійних організацій та розпорядження майном наступних релігійних організацій:
- РЕЛІГІЙНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ КИЇВСЬКА ПАТРІАРХІЯ УКРАЇНСЬКОЇ ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ КИЇВСЬКОГО ПАТРІАРХАТУ (ЄДРПОУ: 22894788), 01004, м. Київ, вул. Пушкінська, будинок 36;
- СВЯТО-ФЕОДОСІЇВСЬКИЙ ЧОЛОВІЧИЙ СТАВРОПІГІЙНИЙ МОНАСТИР М. КИЄВА УКРАЇНСЬКОЇ ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ КИЇВСЬКОГО ПАТРІАРХАТУ (ЄДРПОУ: 24074121), 01015, М.КИЇВ, ПЕЧЕРСЬКИЙ РАЙОН, ВУЛИЦЯ ЛАВРСЬКА, БУДИНОК 14;
- ВИДУБИЦЬКИЙ ЧОЛОВІЧИЙ МОНАСТИР КИЇВСЬКОЇ ЄПАРХІЇ УКРАЇНСЬКОЇ ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ КИЇВСЬКОГО ПАТРІАРХАТУ (ЄДРПОУ: 19070078), 01014, М.КИЇВ, ПЕЧЕРСЬКИЙ РАЙОН, ВУЛИЦЯ ВИДУБИЦЬКА, БУДИНОК 40;
РЕЛІГІЙНА ОРГАНІЗАЦІЯ РЕЛІГІЙНА ГРОМАДА ПАРАФІЇ СВЯТОГО РІВНОАПОСТОЛЬНОГО ВЕЛИКОГО КНЯЗЯ ВОЛОДИМИРА КИЇВСЬКОЇ ЄПАРХІЇ УКРАЇНСЬКОЇ ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ КИЇВСЬКОГО ПАТРІАРХАТУ У ШЕВЧЕНКІВСЬКОМУ РАЙОНІ М. КИЄВА (ЄДРПОУ:24073890), 01030, М.КИЇВ, ШЕВЧЕНКІВСЬКИЙ РАЙОН, БУЛЬВАР ТАРАСА ШЕВЧЕКА, БУДИНОК 20.
В обґрунтування заяви про забезпечення позову позивач вказує, що Міністерство культури України фактично протиправно перебрало на себе повноваження засновника релігійної організації позивача та приймає незаконні рішення про вчинення стосовно позивача реєстраційних дій без відома та без наявності будь-яких документів, виданих єдиними повноважними органами управління Релігійної організації Київська Патріархія Української Православної Церкви Київського Партіархату .
Позивач вказує, що внаслідок прийняття відповідачем оскаржуваного наказу, іншими особами вчиняються протиправні дії, про загрозу яких зазначав позивач, а саме:
- 29.07.2019 до відомостей про Релігійну організацію Київська Патріархія Української Православної Церкви Київського Патріархату (ідентифікаційний код 22894788) внесено інформацію, що вона перебуває в стані припинення, а також
- 29.07.2019 року до відомостей про Релігійну організацію Київська Патріархія Української Православної Церкви Київського Патріархату (ідентифікаційний код 22894788) внесено інформацію про Яременко Олега Васильовича як про голову комісії з припинення або ліквідатора.
Представник позивача наполягає на тому, що Релігійну організацію Київська Патріархія Української Православної Церкви Київського Патріархату (ідентифікаційний код 22894788) у відносинах з будь-якими особами та органами влади, в тому числі і в першу чергу в Міністерстві культури України, з будь-яких питань може представляти лише та виключно Патріарх Київський і всієї Руси-України - Предстоятель Української Православної Церкви Київського Патріархату Філарет.
Тобто, на даний час за переконанням представника позивача, внаслідок незастосування судом заходів забезпечення позову продовжують відбуватися незаконні дії проти Релігійної організації Київська Патріархія Української Православної Церкви Київського Патріархату ідентифікаційний код 22894788). При цьому, внаслідок незаконних дій відповідача функції управління та розпорядження майном Релігійної організації Київська Патріархія Української Православної Церкви Київського Патріархату ідентифікаційний код 22894788) на даний час незаконно передані особі, яка не відома взагалі позивачу - Яременко Олегу Васильовичу .
Крім того, Яременком Олегом Васильовичем вчинені дії щодо усунення Патріарха Київського і Всієї Руси-України Філарета від розпорядження рахунками Релігійної організації Київська Патріархія Української Православної Церкви Київського Патріархату. Відкликано право відпису Патріарха фінансових документів для банків.
Розглянувши заяву Київської Патріархії Української Православної Церкви Київського Патріархату про забезпечення позову, Окружний адміністративний суд міста Києва вважає за необхідне зазначити наступне.
Відповідно до частини першої статті 150 Кодексу адміністративного судочинства України суд за заявою учасника справи або з власної ініціативи має право вжити визначені цією статтею заходи забезпечення позову.
Частиною другою статті 150 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що забезпечення позову допускається як до пред`явлення позову, так і на будь-якій стадії розгляду справи, якщо невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся або має намір звернутися до суду, або очевидними є ознаки протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, та порушення прав, свобод або інтересів особи, яка звернулася до суду, таким рішенням, дією або бездіяльністю.
Відповідно до пунктів 2, 4 частини першої та частини другої статті 151 Кодексу адміністративного судочинства України позов може бути забезпечено забороною відповідачу вчиняти певні дії; забороною іншим особам вчиняти дії, що стосуються предмета спору. Суд може застосувати кілька заходів забезпечення позову.
Згідно з частинами першою, четвертою, п`ятою та шостою статті 154 Кодексу адміністративного судочинства України заява про забезпечення позову розглядається судом, у провадженні якого перебуває справа або до якого має бути поданий позов, не пізніше двох днів з дня її надходження, без повідомлення учасників справи. Залежно від обставин справи суд може забезпечити позов повністю або частково. Про забезпечення позову або про відмову у забезпеченні позову суд постановляє ухвалу. В ухвалі про забезпечення позову суд зазначає вид забезпечення позову та підстави його обрання.
Отже, якщо існує очевидна небезпека заподіяння шкоди правам та інтересам позивача, або захист цих прав та інтересів стане неможливим чи для їх відновлення необхідно буде докласти значних зусиль та витрат, а також якщо очевидними є ознаки протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, суд може постановити ухвалу про вжиття заходів забезпечення адміністративного позову шляхом, зокрема, забороною вчиняти певні дії.
За своєю суттю інститут забезпечення позову в адміністративному судочинстві є інститутом попереднього судового захисту. Метою його запровадження є гарантування виконання рішення суду у випадку задоволення позову за існування очевидної небезпеки заподіяння шкоди правам, свободам та інтересам позивача до ухвалення рішення у справі.
Доведення наявності зазначених підстав або принаймні однієї з них, з точки зору процесуального закону, є необхідною передумовою для вжиття судом заходів до забезпечення позову у разі їх вжиття за заявою позивача.
Із наведеного випливає, що вирішуючи питання про вжиття заходів забезпечення позову суд має пересвідчитись, що надані докази та доводи позивача переконливо свідчать про наявність підстав для забезпечення позову.
Так, п.2 наказу Міністерства культури України Про реєстрацію Статуту Релігійної організації Київська Митрополія Української Православної Церкви (Православна Церква України) від 30.01.2019 № 54 визнано такими, що втратили чинність, накази Міністерства культури України:
від 12 червня 2017 року №505 "Про реєстрацію Статуту РЕЛІГІЙНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ "КИЇВСЬКА ПАТРІАРХІЯ УКРАЇНСЬКОЇ ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ КИЇВСЬКОГО ПАТРІАРХАТУ" у новій редакції";
від 08 липня 2016 року №518 "Про нову редакцію Статуту про управління Української Православної Церкви Київський Патріархат".
Як вбачається зі змісту оскаржуваного наказу, він прийнятий на підставі ч.3 ст.14 Закону України Про свободу совісті та релігійні організації . При цьому, наказом одночасно вирішено питання, як реєстрації статуту Православної Церкви України (п.1 Наказу), так і фактично припинення реєстрації Статуту РО Київська патріархія УПЦ КП .
Частиною першою статті 12 Закону України Про свободу совісті та релігійні організації" визначено, що статут (положення) релігійної організації, який відповідно до цивільного законодавства визначає її правоздатність, підлягає реєстрації у порядку, встановленому статтею 14 цього Закону.
Відповідно до частини першої статті 14 Закону України Про свободу совісті та релігійні організації (надалі - Закон) для реєстрації статуту (положення) релігійної громади громадяни в кількості не менше десяти чоловік, які утворили її і досягли 18-річного віку, подають заяву та статут (положення) на реєстрацію до обласної, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, а в Автономній Республіці Крим - до Ради міністрів Автономної Республіки Крим.
Таким чином статтею 14 Закону, на яку зроблено посилання в оскаржуваному наказі, регулюється реєстрація статутів (положень) релігійних організацій, а не припинення такої реєстрації.
В той же час, за статтею 16 Закону врегульовано питання припинення діяльності релігійної організації.
Незважаючи на формулювання Наказу № 54 від 30.01.2019: визнати такими, що втратили чинність, накази Міністерства культури України від 12 червня 2017 року № 505 та від 08 липня 2016 року № 518 , фактично йдеться про припинення діяльності релігійної організації, що врегульовано саме ст. 16 Закону України Про свободу совісті та релігійні організації .
До того ж, слід зазначити, що відповідно до буквального тлумачення ст.16 Закону, спеціальною нормою не передбачено повноважень Міністерства культури України на прийняття рішення про втрату чинності наказами цього ж Міністерства про реєстрацію статуту релігійної організацій, натомість визначено, що реорганізація або ліквідація релігійної організації здійснюється відповідно до її власних настанов. Реєстрація статутів (положень) новоутворених після реорганізації релігійних організацій здійснюється в порядку, встановленому статтею 14 цього Закону.
Разом з тим, ст.14 Закону визначено, що орган, який здійснює реєстрацію, в місячний термін розглядає заяву, статут (положення) релігійної організації, приймає відповідне рішення і не пізніш як у десятиденний термін письмово повідомляє про нього заявникам.
Аналіз наведених норм в контексті спірних правовідносин дає змогу дійти висновку, що прийняття відповідачем рішення про втрату чинності наказами про реєстрацію статуту релігійної організації Київська патріархія УПЦ КП , нівелює процес ліквідації вказаної організації та одночасно процес створення ПЦУ, адже таких повноважень Міністерства Законом не визначено.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За таких обставин, прийняття відповідачем акта індивідуальної дії, яким фактично вирішено питання припинення діяльності РО Київська патріархія УПЦ КП без урахування норми Закону, якою припинення діяльності релігійної організації врегульовано законодавчо, може свідчити про явну протиправність оскаржуваного наказу.
В свою чергу, 29.07.2019 року до відомостей про Релігійну організацію Київська Патріархія Української Православної Церкви Київського Патріархату (ідентифікаційний код 22894788) внесено інформацію, що вона перебуває в стані припинення, а також 29.07.2019 року до відомостей про Релігійну організацію Київська Патріархія Української Православної Церкви Київського Патріархату (ідентифікаційний код 22894788) внесено інформацію про Яременко Олега Васильовича як про голову комісії з припинення або ліквідатора. Ліквідатор через довірену особу представлений в судовому спорі. Судом надано можливість висловити в суді власну думку.
Суд звертає увагу, що ймовірна протиправність оскаржуваного наказу не досліджувалась та підлягає дослідженню під час вирішення справи по суті, а всі сторони задіяні в спорі мають бути почуті.
У той же час, реалізація на даний час (до вирішення справи по суті) оспорюваного акту, може призвести до невиправданого втручання держави у сферу діяльності релігійної організації як юридичної особи.
Крім того, на думку суду, невжиття заходів забезпечення позову може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду та ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Таким чином, суд вважає доводи заявника в частині :
Заборонити суб`єктам державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань (в тому числі Міністерству юстиції України, Міністерству культури України, їх структурним підрозділам та територіальним органам), виконавчим органам сільських, селищних та міських рад, обласним, Київській, Севастопольській міським, районним, районним\містах Києві та Севастополі державним адміністраціям, акредитованим суб`єктам державної реєстрації, державним реєстраторам юридичних осіб, громадських формувань, приватним та державним нотаріусам, а також іншим особам та органам у разі виконання ними повноважень державного реєстратора, іншим уповноваженим суб`єктам державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань) проводити будь-які реєстраційні дії щодо відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, у тому числі, але не виключно, скасовувати реєстраційні дії та записи стосовно наступних релігійних організацій:
- РЕЛІГІЙНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ КИЇВСЬКА ПАТРІАРХІЯ УКРАЇНСЬКОЇ ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ КИЇВСЬКОГО ПАТРІАРХАТУ (ЄДРПОУ: 22894788), 01004, м. Київ, вул. Пушкінська, будинок 36;
Заборонити суб`єктам державної реєстрації речових прав на нерухоме майно (в тому числі Міністерству юстиції України, його структурним підрозділам та територіальним органам), виконавчим органам сільських, селищних та міських рад, обласним, Київській, Севастопольській міським, районним, районним\містах Києві та Севастополі державним адміністраціям, акредитованим суб`єктам державної реєстрації, державним реєстраторам речових прав на нерухоме майно, приватним та державним нотаріусам, а також іншим особам та органам у разі виконання ними повноважень державного реєстратора речових прав на нерухоме майно, іншим уповноваженим суб`єктам державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, проводити будь-які реєстраційні дії щодо нерухомого майна наступних релігійних організацій:
- РЕЛІГІЙНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ КИЇВСЬКА ПАТРІАРХІЯ УКРАЇНСЬКОЇ ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ КИЇВСЬКОГО ПАТРІАРХАТУ (ЄДРПОУ: 22894788), 01004, м. Київ, вул. Пушкінська, будинок 36;
обґрунтованими та співмірними із заявленими позовними вимогами, а відтак суд вважає за можливе в рамках забезпечення позову застосувати положення пунктів 2 та 4 частини першої статті 151 Кодексу адміністративного судочинства України, відповідно до яких позов може бути забезпечено забороною відповідачу та іншим особам вчиняти дії, що стосуються предмета спору.
Також суд вбачає наявність підстав для задоволення заяви про забезпечення позову в частині заборонити Яременко Олегу Васильовичу , як голові комісії з припинення або ліквідатору РЕЛІГІЙНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ КИЇВСЬКА ПАТРІАРХІЯ УКРАЇНСЬКОЇ ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ КИЇВСЬКОГО ПАТРІАРХАТУ вчиняти певні дії, враховуючи наступне.
У даній справі в якості представника позивача приймав участь адвокат Мишастий А.О. на підставі договору про надання адвокатських послуг від 26.06.2019. судом до участі у справі також було допущено представника позивача - Соботника Ростислава Володимировича (довіреність видана головою комісії з припинення/ліквідатором Яременко О.В.).
В подальшому, ліквідатором було подано заяву від 08.08.2019 про відмову від позову.
05.09.2019 на адресу суду від голови комісії з припинення/ліквідатора Яременка О.В. надійшла заява, в якій повідомлено про припинення представництва інтересів релігійною організацією Київська Патріархія Української Православної Церкви Київського Патріархату адвокатом Мишастим Андрієм Олександровичем.
Вказані дії судом розцінюються, як спроба перешкоджання у доступі до правосуддя первинному позивачу по справі та одночасно свідчать на користь того, що Яременко О.В. , як ліквідатор позивача, призначений на підставі оскаржуваного наказу, може вчиняти будь-які дії щодо управління РЕЛІГІЙНОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ КИЇВСЬКА ПАТРІАРХІЯ УКРАЇНСЬКОЇ ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ КИЇВСЬКОГО ПАТРІАРХАТУ у супереч намаганню суду оцінити всі обставини справи та розглянути доводи всіх учасників.
Одночасно суд погоджується із заявником, що в разі прийняття відповідних рішень або вчинення певних дій Яременком Олегом Васильовичем , як ліквідатором Релігійної організації Київська Патріархія Української Православної Церкви Київського Патріархату спрямованих на усунення від володінням, користуванням та розпорядженням майна позивача, значно ускладниться виконання рішення суду в разі задоволення позовних вимог Релігійної організації Київська Патріархія Української Православної Церкви Київського Патріархату.
Враховуючи наведене, до вирішення питання щодо правомірності припинення реєстрації статуту Позивача, суд вважає за доцільне заборонити Яременку О.В. , як голові комісії з припинення або ліквідатору РЕЛІГІЙНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ КИЇВСЬКА ПАТРІАРХІЯ УКРАЇНСЬКОЇ ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ КИЇВСЬКОГО ПАТРІАРХАТУ (ЄДРПОУ: 22894788), 01004, м. Київ, вул. Пушкінська, будинок 36, вчиняти будь-які дії щодо управління наступних релігійних організацій та розпорядження майном наступних релігійних організацій:
- РЕЛІГІЙНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ КИЇВСЬКА ПАТРІАРХІЯ УКРАЇНСЬКОЇ ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ КИЇВСЬКОГО ПАТРІАРХАТУ (ЄДРПОУ: 22894788), 01004, м. Київ, вул. Пушкінська, будинок 36 до набрання рішення у даній справі законної сили.
При цьому, Окружний адміністративний суд міста Києва вважає за необхідне зазначити, що забезпечення адміністративного позову - це вжиття судом, у провадженні якого знаходиться справа, до вирішення адміністративної справи по суті позовних вимог, визначених Кодексом адміністративного судочинства України заходів щодо створення можливості реального виконання у майбутньому рішення суду, якщо його буде прийнято на користь позивача.
В свою чергу, співмірність передбачає співвідношення негативних наслідків від вжиття заходів забезпечення позову з тими негативними наслідками, які можуть настати в результаті невжиття цих заходів, з урахуванням відповідності права чи законного інтересу, за захистом яких заявник звертається до суду, майнових наслідків заборони відповідачу здійснювати певні дії. Заходи до забезпечення позову можуть бути вжиті судом лише в межах предмета позову та не повинні порушувати прав осіб, що не є учасниками даного судового процесу. Суди не вправі вживати такі заходи до забезпечення позову, які є фактично рівнозначними задоволенню позовних вимог.
Поряд з цим, позивачем не доведені та документально не підтверджені обставини викладені у п.2, 3, та 5 вказаної заяви про забезпечення позову, які б вказували на очевидну небезпеку заподіянню шкоди правам та інтересам позивача, які б унеможливили захист його прав та інтересів без вжиття відповідних заходів до ухвалення рішення у справі.
Крім того, позивач у своїй заяві про вжиття заходів забезпечення позову просить заборонити вчиняти дії щодо інших юридичних осіб, які не є учасниками справи, аргументуючи свою позицію тим, що позивач є засновником вищенаведених юридичних осіб.
Згідно витягів з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань керівником РЕЛІГІЙНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ "КИЇВСЬКА МИТРОПОЛІЯ УКРАЇНСЬКОЇ ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ (ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ УКРАЇНИ)" з 04.01.2013 є ПАПІШ МИКОЛА ВАСИЛЬОВИЧ .
Керівником РЕЛІГІЙНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ВИДУБИЦЬКИЙ ЧОЛОВІЧИЙ МОНАСТИР УКРАЇНСЬКОЇ ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ (ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ УКРАЇНИ)" є ДУМЕНКО СЕРГІЙ ПЕТРОВИЧ.
Керівником РЕЛІГІЙНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ РЕЛІГІЙНА ГРОМАДА ПАРАФІЇ СВЯТОГО РІВНОАПОСТОЛЬНОГО ВЕЛИКОГО КНЯЗЯ ВОЛОДИМИРА КИЇВСЬКОЇ ЄПАРХІЇ УКРАЇНСЬКОЇ ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ КИЇВСЬКОГО ПАТРІАРХАТУ У ШЕВЧЕНКІВСЬКОМУ РАЙОНІ М. КИЄВА є ТАБАЧЕК БОРИС ФЕДОРОВИЧ.
Частиною другою статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу.
Зважаючи на предмет спору у справі №640/11678/19 і, відповідно, межі спору, суд не вбачає підстав для вжиття заходів забезпечення позову у спосіб, заявлений позивачем.
Слід зауважити, що будь-які дії суб`єктів в майбутньому поза межами оскаржуваних у даній справі рішень можуть бути окремим предметом оскарження у встановленому чинним законодавством порядку.
На переконання суду, вжиття відповідних заходів забезпечення адміністративного позову, обґрунтованість яких була встановлена вище, до вирішення спору по суті відповідають предмету заявленого позову, є співмірними, та, водночас, вжиття таких заходів не зумовлює фактичного вирішення спору по суті, оскільки вони спрямовані виключно на збереження існуючого становища.
При цьому, суд також враховує висновки Європейського Суду з прав людини, викладені в рішенні від 31.07.2003 р. у справі "Дорани проти Ірландії" (Doran v. Ireland), відповідно до яких поняття "ефективний засіб" передбачає запобігання порушенню або припиненню порушення, а так само встановлення механізму відновлення, поновлення порушеного права.
При вирішенні справи "Каіч та інші проти Хорватії" (рішення від 17.07.2008 р.) Європейський Суд з прав людини вказав, що для Конвенції було б неприйнятно, якби стаття 13 декларувала право на ефективний засіб захисту але без його практичного застосування. Таким чином, обов`язковим є практичне застосування ефективного механізму захисту. Протилежний підхід суперечитиме принципу верховенства права.
Частиною 1 статті 156 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що ухвала суду про забезпечення позову має відповідати вимогам до виконавчого документа, встановленим законом. Така ухвала підлягає негайному виконанню з дня її постановлення незалежно від її оскарження і відкриття виконавчого провадження.
На підставі вищевикладеного, керуючись статтями 150, 151, 153-155, 243, 248 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва, -
У Х В А Л И В:
Заяву представника Київської Патріархії Української Православної Церкви Київського Патріархату про забезпечення позову - задовольнити частково.
Заборонити суб`єктам державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань (в тому числі Міністерству юстиції України, Міністерству культури України, їх структурним підрозділам та територіальним органам), виконавчим органам сільських, селищних та міських рад, обласним, Київській, Севастопольській міським, районним, районним\містах Києві та Севастополі державним адміністраціям, акредитованим суб`єктам державної реєстрації, державним реєстраторам юридичних осіб, громадських формувань, приватним та державним нотаріусам, а також іншим особам та органам у разі виконання ними повноважень державного реєстратора, іншим уповноваженим суб`єктам державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань) проводити будь-які реєстраційні дії щодо відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, у тому числі, але не виключно, скасовувати реєстраційні дії та записи стосовно РЕЛІГІЙНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ КИЇВСЬКА ПАТРІАРХІЯ УКРАЇНСЬКОЇ ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ КИЇВСЬКОГО ПАТРІАРХАТУ (ЄДРПОУ: 22894788), 01004, м. Київ, вул. Пушкінська, будинок 36.
Заборонити суб`єктам державної реєстрації речових прав на нерухоме майно (в тому числі Міністерству юстиції України, його структурним підрозділам та територіальним органам), виконавчим органам сільських, селищних та міських рад, обласним, Київській, Севастопольській міським, районним, районним\містах Києві та Севастополі державним адміністраціям, акредитованим суб`єктам державної реєстрації, державним реєстраторам речових прав на нерухоме майно, приватним та державним нотаріусам, а також іншим особам та органам у разі виконання ними повноважень державного реєстратора речових прав на нерухоме майно, іншим уповноваженим суб`єктам державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, проводити будь-які реєстраційні дії щодо нерухомого майна РЕЛІГІЙНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ КИЇВСЬКА ПАТРІАРХІЯ УКРАЇНСЬКОЇ ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ КИЇВСЬКОГО ПАТРІАРХАТУ (ЄДРПОУ: 22894788), 01004, м. Київ, вул. Пушкінська, будинок 36.
Заборонити Яременко Олегу Васильовичу , як голові комісії з припинення або ліквідатору РЕЛІГІЙНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ КИЇВСЬКА ПАТРІАРХІЯ УКРАЇНСЬКОЇ ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ КИЇВСЬКОГО ПАТРІАРХАТУ (ЄДРПОУ: 22894788), 01004, м. Київ, вул. Пушкінська, будинок 36, вчиняти будь-які дії щодо управління наступних релігійних організацій та розпорядження майном наступних релігійних організацій:
- РЕЛІГІЙНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ КИЇВСЬКА ПАТРІАРХІЯ УКРАЇНСЬКОЇ ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ КИЇВСЬКОГО ПАТРІАРХАТУ (ЄДРПОУ: 22894788), 01004, м. Київ, вул. Пушкінська, будинок 36 до набрання рішення у даній справі законної сили.
В іншій частині заяви про забезпечення позову - відмовити.
Ухвала є виконавчим документом та підлягає негайному виконанню.
Строк пред`явлення ухвали до виконання - до 09 вересня 2022 року.
Ухвала набирає законної сили в порядку, встановленому частиною 1 статті 156 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до частини 8 статті 154 Кодексу адміністративного судочинства України ухвала про забезпечення адміністративного позову може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293-297 Кодексу адміністративного судочинства України. Оскарження ухвали не зупиняє її виконання, а також не перешкоджає подальшому розгляду справи.
Стягувач: Київська Патріархія Української Православної Церкви Київського Патріархату (01004, місто Київ, вул.Пушкінська, буд.36, код ЄДРПОУ 22894788)
Боржник: Міністерство юстиції України (01001, Київ, вулиця Архітектора Городецького, 13, код ЄДРПОУ 00015622); Міністерство культури України (01601, місто Київ, вулиця Івана Франка, будинок 19; код ЄДРПОУ 37535703).
Суддя Р.О. Арсірій
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 11.09.2019 |
Оприлюднено | 12.09.2019 |
Номер документу | 84163233 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Сорочко Євген Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Сорочко Євген Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні