Постанова
від 11.09.2019 по справі 810/1490/18
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 810/1490/18 Суддя першої інстанції: Панова Г. В.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 вересня 2019 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Літвіної Н.М.

суддів Ключковича В.Ю.

Сорочка Є.О.

розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Державного підприємства обслуговування повітряного руху України Украерорух на рішення Київського окружного адміністративного суду від 11 грудня 2018 року у справі за адміністративним позовом Бориспільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області до Державного підприємства обслуговування повітряного руху України Украерорух про стягнення заборгованості по відшкодуванню фактичних витрат на виплату та доставку пенсій,-

ВСТАНОВИВ :

Бориспільське об`єднане управління Пенсійного фонду України Київської області звернулось до суду з позовом до Державного підприємства обслуговування повітряного руху України Украерорух (далі - ДП Украерорух ) про стягнення суми заборгованості по відшкодуванню фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій у сумі 157607 грн 68 коп.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 11 грудня 2018 року адміністративний позов задоволено повністю.

Не погоджуючись із вказаним судовим рішенням, відповідач - ДП Украерорух , подав апеляційну скаргу, у якій, зазначаючи про порушення судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права, просить оскаржуване рішення скасувати та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог. У апеляційній скарзі скаржник зазначає, що нарахування відшкодувань фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій застосовано до нього безпідставно, оскільки громадяни ОСОБА_1 та ОСОБА_2 набули трудовий стаж в Регіональному структурному підрозділі (РСП) Кримаерорух , відповідно відшкодування на виплату та доставку пільгових пенсій має виставлятись саме вказаному РСП.

У відзиві на апеляційну скаргу позивач, зазначаючи про законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції, просить суд відмовити у задоволенні вимог апеляційної скарги. Позивач вказує, що управління здійснювало свої повноваження в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Позивач зазначає, що РСП Кримаерорух є структурним підрозділом Державного підприємства обслуговування повітряного руху України, яке з 28 лютого 2014 року знаходиться на тимчасово окупованій території України. Державне підприємство обслуговування повітряного руху України видало ОСОБА_1 та ОСОБА_2 довідки про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки, необхідні для призначення пільгової пенсії, які не відкликані, не оскаржені та заперечень щодо їх законності до Бориспільського об`єднаного управління Пенсійного фонду не надходили. У зв`язку з цим позивач вважає, що позовні вимоги правомірно пред`явлені до даного відповідача.

Згідно з ст. 308 КАС України справа переглядається колегією суддів в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги та поданого письмового відзиву на неї, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга є не обґрунтованою та не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Як вбачається з матеріалів справи, ДП Украерорух (код ЄДРПОУ 20719006, місцезнаходження: 08300, Київська область, м. Бориспіль, Аеропорт) зареєстроване як юридична особа та має відокремлений підрозділ - РСП Кримаерорух Державного підприємства обслуговування повітряного руху України, код ЄДРПОУ 20719006, місцезнаходження: 97536, Автономна республіка Крим, Сімферопольський район, с. Укромне, Євпаторійське шосе 11 км.

Як платник внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування відповідач перебуває на обліку в Бориспільському об`єднаному управлінні Пенсійного фонду України Київської області.

У РСП Кримаерорух (структурного підрозділу відповідача) виникла заборгованість перед Бориспільським об`єднаним управлінням Пенсійного фонду України з відшкодування витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах відповідно до п. а ст. 13 Закону України Про пенсійне забезпечення за період з січня до березня 2018 (з урахуванням одплат за 2017), за грудень 2017 та за період з липня до листопада 2017 в сумі 157 607 грн 68 коп.

Наявність вказаної заборгованості підтверджується розрахункам фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за списком № 1, зокрема:

- ОСОБА_1 (січень 2018 року - 9477 грн 82 коп.; лютий 2018 - 9477 грн 82 коп; березень 2018 року - 9477 грн 82 коп.); (грудень 2017 року - 6301 грн 75 коп.); (липень - листопад 2017 - 38 013 грн 78 коп.);

- ОСОБА_2 (січень 2018 - 8373,90 грн 00 коп.; лютий 2018 - 8373 грн 90 коп.; березень 2018 - 8373 грн 90 коп.; доплата за 2017 - 59736 грн 98 коп.).

Так, 29 січня 2018року 02 лютого 2018 року Бориспільським об`єднаним управлінням Пенсійного фонду України Київської області було направлено ДП Украерорух розрахунок фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, які призначені у відповідності до п. а ст.13 Закону України Про пенсійне забезпечення з січня по березень 2018 (з урахуванням доплат за 2017 рік).

Крім того, позивачем направлялися до ДП Украерорух розрахунок фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, які призначені у відповідності до п. а ст.13 Закону України Про пенсійне забезпечення 06 липня 2018 року № 7049/05 та повторно 05 жовтня 2017 року № 10102/05 з липня 2017 року на громадянина ОСОБА_1 на суму 6301 грн 75 коп., що підтверджується вказаним розрахунком від 06 липня 2017 року № 7049/05.

При цьому, позивач зазначив у вказаному листі від 05 жовтня 2017 року № 10102/05, що ДП Украерорух видано пільгову довідку № 2.2-07-224 від 16 травня 2017 року громадянину ОСОБА_1 , якою відповідач підтверджує роботу останнього в службі УПР РСП Кримаерорух ДП ОПРУ з 06 лютого 2004 року по 26 березня 2014 року, а також довідку № 2.2-07-225 від 17 травня 2017 року в якій вказано, що особовий склад РСП Кримаерорух входив до складу Украероруху з 29 січня 1993 року по 31 березня 2014 року, що підтверджується атестацією робочих місць.

Вищевказані розрахунки фактичних витрат за відповідні періоди були отримані відповідачем, що підтверджується рекомендованим повідомленням з відмітками про вручення від 01 лютого 2018 року та листами від 27 лютого 2018 року № 1-26.2-94; від 25 вересня 2017 року № 1-27-3825; від 01 листопада 2017 року № 1-14-4369.

Як вбачається з відповідей, наданих Державним підприємством обслуговування повітряного руху України, відповідачем було повернуто позивачу розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пенсій ОСОБА_1 та ОСОБА_2 без оплати, посилаючись на п. 6.8 Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України та зазначено про те, що згідно даних ЄДРПОУ місцезнаходження РСП Кримаерорух Украероруху є Автономна Республіка Крим, Сімферопольський район, с. Укромне, Євпаторійське шосе 11 км, підприємство не ліквідовано та не виключено з Державного реєстру, тому, на переконання відповідача, відсутні підстави для понесення вказаних витрат ДП Украерорух .

Вказані обставини обумовили звернення позивача до суду з даним адміністративним позовом.

Приймаючи рішення про задоволення адміністративного позову суд першої інстанції виходив з того, що відповідно до розрахунків здійснених Бориспільським об`єднаним управлінням Пенсійного фонду України Київської області ДП Украерорух має заборгованість у розмірі 157607 грн 68 коп. по відшкодуванню фактичних витрат на виплату і доставку пенсій, призначених на пільгових умовах. В той же час, доказів оскарження дій органу Пенсійного фонду України щодо визначення розміру фактичних витрат на виплату та доставку пенсій за вищезазначений період, відповідачем до суду не надано, як і не надано доказів сплати такої заборгованості.

Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції, враховуючи наступне.

Відповідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до п. 2 розділу XV Прикінцевих положень Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування від 09 липня 2003 року № 1058-ІV (далі - Закон №1058-ІV) пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугу років, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди.

До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди:

1) особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, пенсії призначаються за нормами цього Закону в разі досягнення пенсійного віку та наявності трудового стажу, передбачених Законом України Про пенсійне забезпечення .

У цьому випадку розміри пенсій визначаються відповідно до ст. 27 та з урахуванням норм ст. 28 цього Закону.

При цьому зберігається порядок покриття витрат на виплату і доставку цих пенсій, що діяв до набрання чинності цим Законом. Підприємства та організації з коштів, призначених на оплату праці, вносять до Пенсійного фонду плату, що покриває фактичні витрати на виплату і доставку пенсій особам, які були зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, крім тих, що були безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт та рудників за списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України, починаючи з дня набрання чинності цим Законом, у розмірі 20 відсотків з наступним збільшенням її щороку на 10 відсотків до 100-відсоткового розміру відшкодування фактичних витрат на виплату і доставку цих пенсій до набуття права на пенсію за віком відповідно до цього Закону.

Статтею 13 Закону № 1788-ХІІ визначено категорії працівників, які мають право на пенсію за віком на пільгових умовах. Так, відповідно до п. а даної статті на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи працівники, зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, - за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць.

Процедура стягнення заборгованості зі сплати внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, сплати збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій та інших платежів до бюджету Пенсійного фонду України, нарахування і сплати фінансових санкцій та пені, а також відшкодування підприємствами витрат Пенсійного фонду України на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах визначена в Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затвердженої постановою правління Пенсійного фонду України від 19 грудня 2003 року № 21-1 (далі - Інструкція №21-1).

Відповідно до абз.3 п.6.1 Інструкції відшкодуванню підлягають витрати Пенсійного фонду на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах відповідно до ч. 2 Прикінцевих положень Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування в таких розмірах: для платників, зазначених у пп. 2.1.1 п. 2.1 цієї Інструкції, - фактичні витрати на виплату і доставку пенсій працівникам, зайнятим повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, крім працівників, що були безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт та рудників за списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України, у таких розмірах: 20 відсотків від фактичних витрат на виплату і доставку цих пенсій, призначених та/або виплачених у 2004 році; 30 відсотків від фактичних витрат на виплату і доставку цих пенсій, призначених та/або виплачених у 2005 році; 40 відсотків від фактичних витрат на виплату і доставку цих пенсій, призначених та/або виплачених у 2006 році; 50 відсотків від фактичних витрат на виплату і доставку цих пенсій, призначених та/або виплачених у 2007 році; 60 відсотків від фактичних витрат на виплату і доставку цих пенсій, призначених та/або виплачених у 2008 році; 70 відсотків від фактичних витрат на виплату і доставку цих пенсій, призначених та/або виплачених у 2009 році; 80 відсотків від фактичних витрат на виплату і доставку цих пенсій, призначених та/або виплачених у 2010 році; 90 відсотків від фактичних витрат на виплату і доставку цих пенсій, призначених та/або виплачених у 2011 році; 100 відсотків від фактичних витрат на виплату і доставку цих пенсій, призначених та/або виплачених з 2012 року.

Згідно з пп. 2.1.1 п.2.1 Інструкції №21-1 страхувальниками є роботодавці, зокрема: підприємства, установи й організації, створені відповідно до законодавства України, незалежно від форм власності, виду діяльності та господарювання, об`єднання громадян, профспілки, політичні партії (у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ, організацій, об`єднань громадян, профспілок, політичних партій, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами), фізичні особи - суб`єкти підприємницької діяльності та інші особи (включаючи юридичних та фізичних осіб - суб`єктів підприємницької діяльності, які обрали особливий спосіб оподаткування - фіксований податок, єдиний податок та фіксований сільськогосподарський податок), які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, або за договорами цивільно-правового характеру.

Відповідно до п.6.4 Інструкції № 21-1 розмір сум до відшкодування на поточний рік визначається органами Пенсійного фонду України щорічно у розрахунках фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до ч.2 Прикінцевих положень Закону (згідно з додатками 6 та 7), які надсилаються підприємствам до 20-го січня поточного року та протягом 10 днів з новопризначених (перерахованих) пенсій.

Пунктом 6.2 Інструкції №21-1 передбачено, що витрати на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах особам, які мають стаж, що дає право на призначення цих пенсій на декількох підприємствах, покриваються цими підприємствами пропорційно стажу роботи з урахуванням вимог абз.3 пп.1 п.2 розділу XV Прикінцеві положення Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування .

Стаж роботи на останньому підприємстві враховується у повному розмірі, а з попередніх місць роботи осіб він додається до стажу, необхідного для призначення пенсій на пільгових умовах.

Пунктом 6.5 Інструкції № 21-1 визначено, що розрахунки складаються на підставі відомостей відділів з призначення пенсій органів Пенсійного фонду України, які подаються згідно з додатком 8 та додатком 8а до 1 січня поточного року та протягом 10 днів з дня прийняття рішення про призначення нової пенсії.

Згідно з абз.1 п.6.7 Інструкції № 21-1 підприємства щомісяця до 25-го числа вносять до Пенсійного фонду зазначену в розрахунку місячну суму фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах. У разі зміни розміру пенсії або настання обставин, які впливають на суму відшкодування (смерть пенсіонера, зміна місця проживання та ін.), органи Пенсійного фонду повідомляють про це підприємства в місячний термін з моменту виникнення цих обставин. Суми фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за період з дати призначення пенсії до дати складання розрахунку фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до ч.2 Прикінцевих положень Закону, сплачуються одночасно із оплатою фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за перший поточний місяць

Крім того, згідно з п. 6.8 розділу 6 Інструкції № 21-1 у разі призначення пенсій на пільгових умовах особам, які мають необхідний стаж роботи не за місцем призначення цієї пенсії, орган Пенсійного фонду за місцем призначення пенсії надсилає розрахунок згідно з додатками, зазначеними у п. 6.4 цієї глави для зазначених підприємств, у двох примірниках через орган Пенсійного фонду за місцезнаходженням цього підприємства (крім підприємств, місцезнаходженням яких є вільна економічна зона Крим ). Відшкодування сум фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, у таких випадках здійснюється підприємством на рахунки органу Пенсійного фонду за місцезнаходженням підприємства.

Між тим облік платежів (нарахованих, сплачених) по фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій здійснюється спеціалістом відділу обліку надходження платежів органів Пенсійного фонду здійснюється в автоматичному режимі в хронологічному порядку за датами здійснення операцій на підставі документів, які підтверджують правильність та своєчасність цих операцій відповідно до Порядку ведення органами Пенсійного фонду України обліку надходження сум платежів, затвердженого Постановою правління Пенсійного фонду України 27 вересня 2010 року № 21-2.

Судом першої інстанції встановлено, що відповідачем не відшкодовано фактичні витрати на виплату і доставку пенсій, призначених на пільгових умовах за Списком № 1 у період зазначений в наданих до суду розрахунках у загальному розмірі 157607 грн 68 коп.

Наявність такої заборгованості підтверджується матеріалами справи. Правомірність визначення суми відшкодування відповідачем не оскаржувалась.

Разом з тим, стверджуючи про відсутність обов`язку сплачувати вказані вище витрати відповідач зазначає, що нарахування відшкодувань фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій застосовано до нього безпідставно, оскільки громадяни ОСОБА_1 та ОСОБА_2 набули трудовий стаж в РСП Кримаерорух , відповідно відшкодування на виплату та доставку пільгових пенсій має виставлятись саме РСП Кримаерорух .

Колегія суддів вважає зазначені доводи відповідача необґрунтованими, з огляду на наступне.

Як вже зазначалось вище РСП Кримаерорух у відповідності до відомостей ЄДРПОУ є структурним підрозділом відповідача. В свою чергу, вказаний структурний підрозділ з 28 лютого 2014 року знаходиться на тимчасово окупованій території України.

У зв`язку з зазначеними обставинами, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції вірно встановив, що позов у даному випадку пред`явлено до належного відповідача.

Також колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що довідки про підтвердження трудового стажу ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , яким призначено пенсію на пільгових умовах видані саме відповідачем - ДП Украерорух , що не спростовано під час апеляційного розгляду справи.

За таких обставин, колегія суддів погоджується, з висновком суду першої інстанції про наявність підстав задоволення адміністративного позову.

Проаналізувавши всі доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що вони не спростовують правильності висновків суду першої інстанції.

При цьому, у рішення ЄСПЛ по справі Ґарсія Руіз проти Іспанії (Garcia Ruiz v. Spain), заява № 30544/96, п. 26, ECHR 1999-1, Суд зазначив, що хоча п. 1 ст. 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід.

Враховуючи, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає необхідним апеляційну скаргу відповідача залишити без задоволення, а оскаржуване рішення - без змін.

Згідно ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.

У відповідності до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст. ст. 243, 250, 315, 316, 321, 322, 325 КАС України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Державного підприємства обслуговування повітряного руху України Украерорух залишити без задоволення, а рішення Київського окружного адміністративного суду від 11 грудня 2018 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів, з урахуванням положень ст. 329 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий суддя Н.М. Літвіна

Судді Є.О. Сорочко

В.Ю. Ключкович

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.09.2019
Оприлюднено15.09.2019
Номер документу84227415
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —810/1490/18

Ухвала від 21.12.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желєзний І.В.

Ухвала від 05.12.2019

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панова Г. В.

Ухвала від 28.11.2019

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панова Г. В.

Ухвала від 04.11.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желєзний І.В.

Постанова від 11.09.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Літвіна Наталія Миколаївна

Ухвала від 22.07.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Літвіна Наталія Миколаївна

Ухвала від 20.05.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Коротких Андрій Юрійович

Ухвала від 16.04.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Губська Олена Анатоліївна

Ухвала від 11.04.2019

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панова Г. В.

Рішення від 11.12.2018

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панова Г. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні