Рішення
від 10.09.2019 по справі 924/363/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

10.09.2019Справа № 924/363/19

Господарський суд міста Києва у складі судді Кирилюк Т.Ю. , за участі секретаря судового засідання Максимець В.О., розглянувши в порядку загального позовного провадження матеріали господарської справи

за позовом Славутської міської ради

до акціонерного товариства Комерційний Банк "Приватбанк"

про визнання додаткової угоди укладеною

за участю представників:

позивача: Сукова Т.В., Кравчук

відповідача: Каракоця О.Р.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Славутська міська рада звернулась до Господарського суду Хмельницької області з позовом до акціонерного товариства Комерційний Банк "Приватбанк" про визнання укладеною додаткову угоду до договору оренди землі від 22.10.2018.

Ухвалою Господарського суду Хмельницької області від 22.04.2019 позовну заяву Славутської міської ради передано за територіальною підсудністю до Господарського суду міста Києва.

За результатами проведення автоматизованого розподілу позовну заяву передано для розгляду судді Кирилюк Т.Ю.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 20.05.2015 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Вирішено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання у справі призначено на 18.06.2019.

Через відділ автоматизованого документообігу суду, моніторингу виконання документів (канцелярію) 31.05.2019 позивач подав заяву про зміну предмета позову.

11.06.2019 через канцелярію суду від відповідача надійшла заява про встановлення процесуального строку для надання відзиву.

18.06.2019 через канцелярію суду від відповідача надійшло клопотання про долучення документів до матеріалів справи.

У судовому засідання 18.06.2019 розглянуто заяву позивача про зміну предмета позову, відповідно до якої просить суд внести зміни до Договору оренди землі 598 від 22.10.2018, укладеного між Славутською міською радою та акціонерним товариством Комерційний Банк Приватбанк :

1.1. Викласти пункт 4 Договору у наступній редакції: Нормативна грошова оцінка земельної ділянки, кадастровий номер: 6810600000:03:004:0008 станом на 01.01.2019 року становить 16 017311,12 грн (шістнадцять мільйонів сімнадцять тисяч триста одинадцять гривень, 12 копійок) .

1.2.Викласти абзац 2 пункту 8 Договору в наступній редакції: Розмір річної орендної плати з 01.01.2019 року становить 12 % від суми нормативної грошової оцінки земельної ділянки .

Відповідно до частини третьої статті 46 Господарського процесуального кодексу України до закінчення підготовчого засідання позивач має право змінити предмет або підстави позову шляхом подання письмової заяви.

Враховуючи наведене та наявність доказів направлення іншим учасникам справи заяви про зміну предмету позову, у судовому засідання 18.06.2019 суд прийняв до розгляду заяву позивача.

Для надання можливості сторонам підготувати необхідні документи з урахуванням поданої позивачем заяви, у судовому засіданні з 18.06.2019 до 02.07.2019 оголошувалась перерва.

Через відділ автоматизованого документообігу суду, моніторингу виконання документів (канцелярію) 24.06.2019 від представника позивача надійшло клопотання про забезпечення проведення судового засідання в режимі відеоконференції.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 25.06.2019 у задоволенні клопотання Славутської міської ради про участь позивача (представника) у судовому засіданні в режимі відеоконференції по справі № 924/363/19 відмовлено.

27.06.2019 через канцелярію суду від відповідача надійшов відзив, відповідно до якого він проти позову заперечив, посилаючись на те, що рішення Славутської міської ради від 06.07.2018 №2-31.2/2018 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Славута Хмельницької області та від 29.05.2018 року № 1230/2018 Про встановлення ставок плати за оренду земельних ділянок на території міста Славута з 2019 року були прийняті до укладення сторонами договору оренди. Також, відповідач вважає пункт 2 рішення Славутської міської ради від 29.05.2018 року № 1230/2018 є нікчемним.

01.07.2019 через канцелярію суду від позивача надійшло клопотання про розгляд справи без участі представника позивача.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 02.07.2019 відкладено підготовче засідання у справі № 924/363/19 на 16.07.2019.

15.07.2019 через канцелярію суду від позивача надійшло клопотання про розгляд справи без участі представника позивача та відповідь на відзив.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 16.07.2019 відкладено підготовче засідання у справі № 924/363/19 на 13.08.2019.

24.07.2019 через канцелярію суду від відповідача надійшли заперечення на відповідь на відзив.

12.08.2019 через канцелярію суду від позивача надійшло клопотання про розгляд справи без участі представника позивача.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 13.08.2019 закрито підготовче провадження у справі. Судове засідання для розгляду справи по суті призначено на 10.09.2018.

Присутній у судовому засіданні 10.09.2019 представник позивача підтримав позовні вимоги в повному обсязі.

Представник відповідача заперечив проти позову з підстав, викладених у відзиві.

Відповідно до статті 233 Господарського процесуального кодексу України рішення у даній справі прийнято у нарадчій кімнаті за результатами оцінки доказів, поданих сторонами.

У судовому засіданні 10.09.2019 відповідно до статті 240 Господарського процесуального кодексу України, судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши подані позивачем і відповідачем документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, що мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Господарський суд міста Києва

ВСТАНОВИВ:

22.10.2018 Славутською міською радою (за договором - Орендодавець) та Акціонерним товариством Комерційний банк Приватбанк (за договором - Орендар) укладений Договір оренди землі (далі - договір або договір оренди), зареєстрований 22.10.2018 за № 598, на земельну ділянку загальною площею 53 146 кв.м, кадастровий номер земельної ділянки №6810600000:03:004:0008, яка знаходиться в м . Славуті по вул. Привокзальна 2, на підставі п.4 рішення Славутської міської ради від 08.12.2017 року № 14.3-25/2017 Про припинення права користування земельними ділянками та рішення Славутської міської ради від 18.09.2018 року №21.16-33/2018.

Цільове призначення земельної ділянки - для розміщення та експлуатації об`єктів трубопровідного транспорту.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 6810600000:03:004:0008 на дату укладення договору становить 1 949 629,70 грн. (пункт 4 договору).

Згідно із пункту 8 договору, орендна плата вноситься Орендарем у формі та розмірі: розмір річної орендної плати становить 3% від суми нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Відповідно до пункту 13 договору, розмір орендної плати переглядається один раз на рік та/або у разі зміни граничних розмірів орендної плати, визначених Податковим кодексом України, підвищення цін і тарифів, зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки державної та комунальної власності, в інших випадках передбачених законом.

Одночасно, пунктом 31 Договору передбачено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку.

06.07.2018 Славутської міської ради прийнято рішення №2-31.2/2018 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Славута Хмельницької області .

За нормами пункту 3 рішення №2-31.2/2018 від 06.07.2018, вартість одного квадратного метра земель м. Славута визначено у розмірі 226,06 грн.

Згідно з пунктом 2 рішення №2-31.2/2018 від 06.07.2018 нормативну грошову оцінку земель м. Славута Хмельницької області введено в дію з 01.01.2019.

Пунктом 4 рішення №2-31.2/2018 від 06.07.2018 передбачено внесення змін до договорів оренди землі, які були укладені раніше, у зв`язку із введенням в дію нормативної грошової оцінки землі шляхом укладення додаткових угод.

У пункті 5 рішення №2-31.2/2018 від 06.07.2018 зазначено, що орендарям земельних ділянок комунальної власності в м. Славута необхідно забезпечити перегляд розміру орендної плати за орендовані земельні ділянки в порядку визначеному законодавством.

Також пунктом 9 рішення №2-31.2/2018 від 06.07.2018 передбачено, що рішення Славутської міської ради 04.16-17/2012 від 27.03.2012 Про введення в дію нормативної грошової оцінки земель міста Славута Хмельницької області з 01.04.2012 року з 01.01.2019 року втратило чинність.

Згідно з витягом із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №225/180-19 від 23.01.2019, нормативна грошова оцінка, орендованої Акціонерним товариством Комерційний банк Приватбанк земельної ділянки, станом на 01.01.2019 року становить 16 017 311,12 грн.

Рішенням Славутської міської ради № 12-30/2018 від 29.05.2018 Про встановлення ставок плати за оренду земельних ділянок на території міста Славута з 2019 року , затверджено нові ставки плати за оренду землі.

Відповідно до пункту 4 рішення № 12-30/2018 від 29.05.2018 посадовим особам відповідних структурних підрозділів доручено підготувати додаткові угоди з окремими орендарями земельних ділянок на заміну умов діючих договорів оренди в части ні плати за оренду земельної ділянки та забезпечити їх укладання в порядку, передбаченому чинним законодавством.

Згідно із пунктом 5 рішення № 12-30/2018 від 29.05.2018 з моменту введення в дію ставок плати за оренду земельних ділянок, встановлених цим рішенням, вважати такими, що втратили чинність попередні рішення Славутської міської ради в частині встановлення ставок плати за оренду земельних ділянок.

За нормами пункту 6 рішення № 12-30/2018 від 29.05.2018 набирає чинності з дня оприлюднення в місцевих друкованих засобах масової інформації, а ставки вводяться в дію з 1 січня 2019 року.

З огляду на викладене, на виконання вимог зазначених вище рішень, Славутська міська рада надіслала на адресу АТ Комерційний банк Приватбанк рекомендованим листом від 29.01.2019 № 04-29/266 три примірники додаткової угоди до Договору оренди землі від 22.10.2018 для підписання та запропонувала надіслати підписані та завірені печаткою примірники проекту додаткової угоди до Договору з додатками у двадцятиденний строк до Славутської міської ради.

Проектом додаткової угоди до Договору оренди землі від 22.10.2018 передбачено викладення розділів, які регулюють нормативну грошову оцінку землі та ставку орендної плати у новій редакції з метою приведення їх у відповідність до чинних рішень та конкретизовано порядок перегляду орендної плати, відповідальність за невиконання умов договору, обов`язки орендаря.

Надіслані орендарю проекти додаткових угод підписані та повернуті позивачу не були.

Позивач вважає відмову відповідача від внесення змін до Договору оренди від 22.10.2018 неправомірною, у зв`язку із чим звернувся до суду з позовом у даній справі.

Дослідивши наявні матеріали справи, оцінюючи надані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог, з наступних підстав.

Статтею 1 Закону України Про оренду землі унормовано, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі (стаття 2 Закону України Про оренду землі ) .

Згідно із статтею 13 Закону України Про оренду землі , договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Як вбачається з матеріалів справи, рішенням від 29.05.2018 № 12-30/2018 Про встановлення ставок плати за оренду земельних ділянок на території міста Славута з 2019 року , керуючись Податковим кодексом України та Законом України Про місцеве самоврядування в Україні , Славутська міська рада затвердила ставки плати за оренду землі згідно додатка №1 на території міста Славута.

Як встановлено судом, відповідно до пункту 4 рішення № 12-30/2018 від 29.05.2018 посадовим особам відповідних структурних підрозділів доручено підготувати додаткові угоди з окремими орендарями земельних ділянок на заміну умов діючих договорів оренди в части ні плати за оренду земельної ділянки та забезпечити їх укладання в порядку, передбаченому чинним законодавством.

Згідно із п. 5 рішення № 12-30/2018 від 29.05.2018 з моменту введення в дію ставок плати за оренду земельних ділянок, встановлених цим рішенням, вважати такими, що втратили чинність попередні рішення Славутської міської ради в частині встановлення ставок плати за оренду земельних ділянок.

За нормами пункту 6 рішення № 12-30/2018 від 29.05.2018 набирає чинності з дня оприлюднення в місцевих друкованих засобах масової інформації, а ставки вводяться в дію з 1 січня 2019 року.

Пунктом 12.06 Додатку № 1 до рішення Славутської міської ради рішення № 12-30/2018 від 29.05.2018 Про встановлення ставок плати за оренду земельних ділянок на території міста Славута з 2019 року передбачено, що розмір орендної плати за земельні ділянки для розміщення та експлуатації об`єктів трубопровідного транспорту, до яких належить земельна ділянка, яка знаходиться в тимчасовому користуванні у відповідача у цій справі, складає 12% від їх нормативної грошової оцінки.

Крім того, рішенням Славутської міської ради №2-31.2/2018 від 06.07.2018 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Славута Хмельницької області керуючись Законом України Про місцеве самоврядування в Україні , Законом України Про оцінку земель , Податковим кодексом України, Законом України Про державну експертизу землевпорядної документації , наказом Мінагрополітики від 25.11.2016 №489 Про затвердження Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів та розглянувши технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Славута Хмельницької області, розроблену товариством з обмеженою відповідальністю Земельні інформаційні системи , міська рада вирішила:

- затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Славута Хмельницької області, розроблену товариством з обмеженою відповідальністю Земельні інформаційні системи згідно договору №143 від 11.04.2018 Висновок державної експертизи землевпорядної документації від 18.06.2018 №1382-18 (пункт 1);

- ввести в дію нормативну грошову оцінку земель м. Славута Хмельницької області з 01.01.2019 (пункт 2);

- визначити, що відповідно до технічної документації середня (базова) вартість одного квадратного метра земель м. Славута Хмельницької області складає 226,06 гривень (пункт 3);

- внести зміни до договорів оренди землі, які були укладені раніше, у зв`язку з введенням в дію нормативної грошової оцінки землі шляхом укладання додаткових угод (пункт 4);

- орендарям земельних ділянок комунальної форми власності в м. Славута забезпечити перегляд розміру орендної плати за орендовані земельні ділянки в порядку визначеним законодавством (пункт 5);

- вважати таким, що з 01.01.2019 втратить чинність рішення Славутської міської ради 04.16 -17/2012 від 27.03.2012 Про введення в дію нормативної грошової оцінки земель міста Славута Хмельницької області з 01.04.2012 року (пункт 9).

Судом встановлено, що згідно з витягом із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №225/180-19 від 23.01.2019, нормативна грошова оцінка, орендованої Акціонерним товариством Комерційний банк Приватбанк земельної ділянки, станом на 01.01.2019 року становить 16 017 311,12 грн.

Листом від 29.01.2019 № 04-29/266 Славутська міська рада надіслала на адресу АТ Комерційний банк Приватбанк три примірники додаткової угоди до Договору оренди землі від 22.10.2018 для підписання, посилаючись на рішення Славутської міської ради №2-31.2/2018 від 06.07.2018 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Славута Хмельницької області , рішенням Славутської міської ради № 1230/2018 від 29.05.2018 Про встановлення ставок плати за оренду земельних ділянок на території міста Славута з 2019 року та Закон України Про оренду землі , та запропонувала відповідачу надіслати підписані та завірені печаткою примірники проекту додаткової угоди до Договору з додатками у двадцятиденний строк до Славутської міської ради.

До вищевказаного листа Славутською міською радою було додано проект підписаної зі сторони міської ради додаткової угоди про внесення змін до договору оренди землі у 3-х примірниках.

Факт направлення Славутською міською радою на адресу відповідача листа від 29.01.2019 № 04-29/266 з трьома примірниками додаткових угод відповідачем не заперечується.

Однак, надіслані орендарю проекти додаткових угод підписані та повернуті позивачу не були.

Необхідність приведення умов договору оренди землі від 22.10.2018 у відповідність до вимог законодавства, а також ухилення відповідача від підписання додаткової угоди до вказаного договору оренди землі, якою продовжує користуватись відповідач, стало підставою для звернення Славутської міської ради до суду з позовом у цій справі.

Предметом спору у даній справі є вимога про зміну пунктів 4, 8 договору оренди землі від 22.10.2018, зареєстрованого 22.10.2018 за №598, укладеного між Славутською міською радою та Акціонерним товариством Комерційний банк Приватбанк , шляхом їх викладення в редакції запропонованій позивачем.

За змістом статті 30 Закону України Про оренду землі зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Згідно з частинами першою та другою статті 651 Цивільного кодексу України, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Відповідно до частин першої та другої статті 632 Цивільного кодексу України, ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

У частині першій статті 15 Закону України Про оренду землі зазначено, що однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Орендна плата за землю відповідно частини першої статті 21 Закону України Про оренду землі це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України (частина 2). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди (частина 3).

Як визначено умовами договору оренди землі (пункт 13), укладеного між сторонами у справі, розмір орендної плати переглядається один раз на рік, зокрема, у разі: зміни граничних розмірів орендної плати, визначених Податковим кодексом України, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством.

Положеннями пункту 31 договору закріплено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розглядається у судовому порядку.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства визначено Податковим кодексом України (далі ПК України у відповідній редакції) (пункт 1.1. статті 1).

Згідно із статтею 4 ПК України, установлення і скасування податків та зборів, а також пільг їх платникам здійснюються відповідно до цього Кодексу Верховною Радою України, а також Верховною Радою Автономної Республіки Крим, сільськими, селищними, міськими радами у межах їх повноважень, визначених Конституцією України та законами України (пункт 4.4.).

Відповідно до статті 6 ПК України, податком є обов`язковий, безумовний платіж до відповідного бюджету, що справляється з платників податку відповідно до цього Кодексу. Збором (платою, внеском) є обов`язковий платіж до відповідного бюджету, що справляється з платників зборів, з умовою отримання ними спеціальної вигоди, у тому числі внаслідок вчинення на користь таких осіб державними органами, органами місцевого самоврядування, іншими уповноваженими органами та особами юридично значимих дій.

Статтею 12 ПК України визначено, що сільські, селищні, міські ради та ради об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, в межах своїх повноважень приймають рішення про встановлення місцевих податків та зборів (пункт 12.3.). Встановлення місцевих податків та зборів здійснюється у порядку, визначеному цим Кодексом (пункт 12.3.1.). Рішення про встановлення місцевих податків та зборів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом. (пункт 12.3.4.).

До повноважень сільських, селищних, міських рад та рад об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, щодо податків та зборів належать: (пункт 12.4.), зокрема: пункт 12.4.1. встановлення ставок місцевих податків та зборів в межах ставок, визначених цим Кодексом; пункт 12.4.3. до початку наступного бюджетного періоду прийняття рішення про встановлення місцевих податків та зборів, зміну розміру їх ставок, об`єкта оподаткування, порядку справляння чи надання податкових пільг, яке тягне за собою зміну податкових зобов`язань платників податків та яке набирає чинності з початку бюджетного періоду.

За абзацом 1 пункту 12.5. зазначеної статті, офіційно оприлюднене рішення про встановлення місцевих податків та зборів є нормативно-правовим актом з питань оподаткування місцевими податками та зборами, який набирає чинності з урахуванням строків, передбачених підпункту 12.3.4. цієї статті.

Відповідно до приписів підпункту 270.1.1 статті 270 та підпункту 271.1.1 пунку 271.1 статті 271 ПК України, об`єктом оподаткування є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні. Базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого розділом ХІІІ ПК України.

Згідно з положеннями статті 288 ПК України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки (пункт 288.1 статті 288). Платником орендної плати є орендар земельної ділянки (пункт 288.2 статті 288). Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу (пункт 288.5 статті 288): не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки (підпункт 288.5.1.); не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки (підпункт 288.5.2.).

Положеннями статті 289 ПК України визначено, що для визначення розміру орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок (абзац 1 пункту 289.1).

Відповідно до норм статті 13 Закону України Про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, зокрема, у разі: визначення розміру земельного податку; визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України Про землеустрій (статті 18 Закону України Про оцінку земель ).

Частиною другою статті 20 Закону України Про оцінку земель визначено , що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюється як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою (частина 1 статті 23 Закону України Про оцінку земель ).

Згідно з частиною 4 статті 23 Закону України Про оцінку земель рішення рад, зазначених у цій статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 ПК України.

Рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом (пункт 271.2 статті 271 ПК України).

З огляду на викладене вище вбачається, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями статті 288 ПК України (аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду України від 02.03.2016 по справі № 922/538/14).

Вказане також повною мірою відповідає пункту 13 підписаного між сторонами без заперечень спірного договору оренди землі, за змістом якого розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі прийняття орендодавцем (Славутською міською радою) рішення про збільшення або зменшення орендної плати.

Відповідно до статті 25 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Згідно з пунктами 34, 35 частини 1 статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин; затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України.

За змістом частини 1 статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Згідно із частиною 5 наведеної вище статті Закону, акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію.

Відповідно до норм статті 144 Конституції України та статті 73 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні, органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Приписами пункту 2.19. постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 № 6 Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин визначено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Матеріали справи свідчать, що станом на час прийняття рішення у цій справі, рішення Славутської міської ради від 06.07.2018 №2-31.2/2018 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Славута Хмельницької області та від 29.05.2018 року № 1230/2018 Про встановлення ставок плати за оренду земельних ділянок на території міста Славута з 2019 року є чинними й у встановленому законом порядку незаконними не визнані.

Доказів протилежного суду не надано.

А тому твердження відповідача на нікчемність пункту 2 рішення Славутської міської ради від 29.05.2018 року № 1230/2018 є необґрунтованим та не приймається судом до уваги.

Отже, вказані вище рішення Славутської міської ради в силу норм статті 144 Конституції України і статті 73 Закону України Про місцеве самоврядування в Україн`і є обов`язковим для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

З огляду на викладене, а також враховуючи, що:

- нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка передана в оренду за договором про який йдеться у цій справі (кадастровий № 6810600000:03:004:0008 (площею 53146 кв. м) становить 16 017 311,12 грн. в цінах 2019 року, що підтверджується відповідним витягом з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок,

- розмір орендної плати, який пропонується позивачем внести до договору оренди землі (п. 8) складає 12 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки в цінах 2019 року, відповідає наведеним вище у тесті цього рішення положенням чинного законодавства та чинним рішенням Славутської міської ради від 06.07.2018 №2-31.2/2018 та від 29.05.2018 року № 1230/2018

суд дійшов висновку, що позовні вимоги Славутської міської ради викладені в редакції заяви про зміну предмету позову у цій справі щодо зміни пунктів 4, 8 договору оренди землі від 22.10.2018 (запис про реєстрацію від 22.10.2018 за № 598) є обґрунтованими, підтвердженими доданими документами. А тому, наявні підстави для задоволення позову у справі.

Заперечення відповідача обґрунтовані тим, що рішення Славутської міської ради від 06.07.2018 №2-31.2/2018 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Славута Хмельницької області та від 29.05.2018 року № 1230/2018 Про встановлення ставок плати за оренду земельних ділянок на території міста Славута з 2019 року були прийняті до укладення сторонами договору оренди не спростовують встановлених судом обставин.

Крім того, згідно з пунктом 2 рішення №2-31.2/2018 від 06.07.2018 нормативну грошову оцінку земель м. Славута Хмельницької області введено в дію з 01.01.2019.

За нормами пункту 6 рішення № 12-30/2018 від 29.05.2018 набирає чинності з дня оприлюднення в місцевих друкованих засобах масової інформації, а ставки вводяться в дію з 1 січня 2019 року.

А тому, на дату укладення сторонами договору оренди землі - 22.10.2018, відсутні були правові підстави для врахування рішень Славутської міської ради №2-31.2/2018 від 06.07.2018 та № 12-30/2018 від 29.05.2018.

Щодо всіх інших пояснень та доводів учасників судового процесу суд зауважує наступне.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи (частина п`ята статті 236 Господарського процесуального кодексу України).

Відповідно до пункту 3 частини четвертої статті 238 Господарського процесуального кодексу України у мотивувальній частині рішення зазначається, зокрема, мотивована оцінка кожного аргументу, наведеного учасниками справи, щодо наявності чи відсутності підстав для задоволення позову, крім випадку, якщо аргумент очевидно не відноситься до предмета спору, є явно необґрунтованим або неприйнятним з огляду на законодавство чи усталену судову практику.

Згідно усталеної практики Європейського суду з прав людини, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча п.1 ст.6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення від 09.12.1994 Європейського суду з прав людини у справі Руїс Торіха проти Іспанії ). Крім того, вмотивоване рішення дає стороні можливість оскаржити його та отримати його перегляд вищестоящою інстанцією.

Аналізуючи питання обсягу дослідження доводів учасників справи та їх відображення у судовому рішенні, суд першої інстанції спирається на висновки, що зробив Європейський суд з прав людини від 18.07.2006р. у справі Проніна проти України , в якому Європейський суд з прав людини зазначив, що п.1 ст.6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі ст.6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи.

У рішенні Європейського суду з прав людини Серявін та інші проти України (SERYAVINOTHERS v.) вказано, що усталеною практикою Європейського суду з прав людини, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (Ruiz Torija v.) від 9 грудня 1994 року, серія A, 303-A, п. 29). Хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень (див. рішення у справі Суомінен проти Фінляндії (Suominen.), 37801/97, п. 36, від 1 липня 2003 року). Ще одне призначення обґрунтованого рішення полягає в тому, щоб продемонструвати сторонам, що вони були почуті. Крім того, вмотивоване рішення дає стороні можливість оскаржити його та отримати його перегляд вищестоящою інстанцією. Лише за умови винесення обґрунтованого рішення може забезпечуватись публічний контроль здійснення правосуддя (див. рішення у справі Гірвісаарі проти Фінляндії (Hirvisaari v. ), №49684/99, п. 30, від 27 вересня 2001 року).

Аналогічна правова позиція викладена у постанові від 13.03.2018 Верховного Суду по справі № 910/13407/17.

З огляду на вищевикладене, всі інші заяви, клопотання, доводи та міркування учасників судового процесу залишені судом без задоволення та не прийняті до уваги як необґрунтовані та безпідставні та такі, що не спростовують висновків суду стосовно наявності підстав для задоволення позовних вимог .

Згідно статей 73, 74, 77, 79 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.

Статтею 13 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

З огляду на наявні у матеріалах справи фактичні дані, враховуючи доводи позивача та відповідача, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог Славутської міської ради у повному обсязі.

Відповідно до частини першої статті 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається на відповідача.

На підставі викладеного та керуючись статтями 129, 233, 238, 241-242 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд міста Києва

В И Р І Ш И В:

1. Позов Славутської міської ради до акціонерного товариства Комерційний Банк "Приватбанк" про визнання додаткової угоди укладеною задовольнити повністю.

2. Внести зміни до договору оренди землі № 598 від 22.10.2018, укладеного Славутською міською радою та акціонерним товариством Комерційний Банк "Приватбанк":

Викласти пункт 4 договору в наступній редакції: Нормативна грошова оцінка земельної ділянки, кадастровий номер: 6810600000:03:004:0008 станом на 01.01.2019 становить 16 017 311 (шістнадцять мільйонів сімнадцять тисяч триста одинадцять) грн. 12 коп.

Викласти абзац 2 пункту 8 договору в наступній редакції:

Розмір річної орендної плати з 01.01.2019 становить 12 % від суми нормативної грошової оцінки земельної ділянки .

4. Стягнути з акціонерного товариства Комерційний банк "Приватбанк" (01001, місто Київ, вулиця Грушевського, будинок 1Д, ідентифікаційний код 14360570) на користь Славутської міської ради (30000, Хмельницька область, місто Славута, вулиця Соборності, будинок 7, ідентифікаційний код 34270865) 1 921 (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна) грн. 00 коп. -судового збору.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено:18.09.2019.

Суддя Т.Ю. Кирилюк

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення10.09.2019
Оприлюднено18.09.2019
Номер документу84319522
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —924/363/19

Постанова від 28.01.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Яковлєв М.Л.

Ухвала від 05.12.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Яковлєв М.Л.

Ухвала від 11.11.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Яковлєв М.Л.

Ухвала від 05.11.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Андрієнко В.В.

Рішення від 10.09.2019

Господарське

Господарський суд міста Києва

Кирилюк Т.Ю.

Ухвала від 13.08.2019

Господарське

Господарський суд міста Києва

Кирилюк Т.Ю.

Ухвала від 16.07.2019

Господарське

Господарський суд міста Києва

Кирилюк Т.Ю.

Ухвала від 02.07.2019

Господарське

Господарський суд міста Києва

Кирилюк Т.Ю.

Ухвала від 25.06.2019

Господарське

Господарський суд міста Києва

Кирилюк Т.Ю.

Ухвала від 20.05.2019

Господарське

Господарський суд міста Києва

Кирилюк Т.Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні