Рішення
від 28.08.2019 по справі 910/4409/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

28.08.2019Справа № 910/4409/19

Господарський суд міста Києва у складі головуючого судді ДЖАРТИ В. В. , за участі секретаря судового засідання Рєпкіної Ю. Є., розглянув у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження справу

за первісним позовом Новопетрівської сільської ради

до Приватного підприємства "Лік 1 Плюс"

про внесення змін до договору,

та

за зустрічним позовом Приватного підприємства "Лік 1 Плюс"

до Новопетрівської сільської ради

про визнання незаконним та скасування частини рішення,

Представники учасників процесу згідно протоколу від 28.08.2019,

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Новопетрівська сільська рада (далі - позивач за первісним позовом, відповідач за зустрічним позовом, Рада) звернулась до Господарського суду міста Києва із позовом до Приватного підприємства "Лік 1 Плюс" (далі - відповідач за первісним позовом, позивач за зустрічним позовом, Підприємство) про внесення змін до Договору оренди земельної ділянки кадастровий номер 3221886001:03:226:0001, укладеного 04.11.2004 між Новопетрівською сільською радою Вишгородського району Київської області та Приватним підприємством "Лік 1 Плюс", посвідченого Голуб Л. А., приватним нотаріусом Вишгородського районного нотаріального округу, зареєстрованого в реєстрі за №6724, виклавши пункт 6 договору в такій редакції: "6. Розмір річної орендної плати становить 12 (дванадцять) відсотків нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Орендна плата вноситься орендарем в грошовій формі в безготівковому порядку на рахунок Новопетрівської сільської ради".

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач посилається на необхідність перегляду розміру річної орендної плати на виконання рішення № 1197 від 13.09.2018 Новопетрівської сільської ради Вишгородського району Київської області "Про внесення змін до договорів оренди землі комунальної власності" у зв`язку зі зміною розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки та зміни розмірів земельного податку.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 10.04.2019 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в справі № 910/4409/19, постановлено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначене на 10.05.2019 та встановлено строки для подання відзиву, відповіді на відзив, заперечень на відповідь на відзив та інших доказів.

Через відділ автоматизованого документообігу суду (канцелярія суду) 08.05.2019 від позивача надійшло клопотання про перенесення підготовчого засідання.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 10.05.2019 було відкладено підготовче засідання у справі на 29.05.2019, явку представників сторін в засідання визнати обов`язковою та запропоновано сторонам надати додаткові пояснення.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 29.05.2019 продовжено підготовче провадження у справі на 30 днів та відкладено підготовче засідання у справі на 26.06.2019.

25.06.2019 через відділ автоматизованого документообігу, моніторингу виконання документів (канцелярію) суду представником Приватного підприємства "Лік 1 Плюс" було подано зустрічну позовну заяву до Новопетрівської сільської ради про визнання незаконним та скасування пункту першого рішення Новопетрівської сільської ради Вишгородського району Київської області "Про внесення змін до договорів оренди землі комунальної власності" від 13.09.2018 № 1197 про встановлення річної орендної плати Приватному підприємству "ЛІК 1 ПЛЮС" (код 31246185) в розмірі 12 відсотків нормативної грошової оцінки земельної ділянки за користування земельною ділянкою площею 0,4011 га, кадастровий номер 3221886001:03:226:0001, яка знаходиться в селі Нові Петрівці Вишгородського району Київської області, та про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 04 листопада 2004 року, укладеного між Новопетрівською сільською радою та приватним підприємством "ЛІК 1 ПЛЮС" (код 31246185), посвідченого Голуб Л. А., приватним нотаріусом Вишгородського нотаріального округу та зареєстрованого в реєстрі за № 6724 шляхом викладення пункту 6 вказаного договору в наступній редакції: "6. Розмір річної орендної плати становить 12 (дванадцять) відсотків нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Орендна плата вноситься орендарем в грошовій формі в безготівковому порядку на рахунок Новопетрівської сільської ради" (підпункт 1.1).

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 26.06.2019 було виправлено описку в ухвалі суду від 29.05.2019.

За результатами підготовчого засідання 26.06.2019 було прийнято зустрічну позовну заяву Приватного підприємства "Лік 1 Плюс" до Новопетрівської сільської ради про визнання незаконним та скасування частини рішення до спільного розгляду з первісним позовом, зустрічні позовні вимоги об`єднано в одне провадження з первісним позовом по справі № 910/4409/19, підготовче засідання у справі відкладено на 10.07.2019.

08.07.2019 до канцелярії суду представником Новопетрівської сільської ради було подано відзив на зустрічну позовну заяву.

За результатами підготовчого засідання 10.07.2019 суд ухвалив проводити підготовче провадження у справі в розумні строки, запропонував сторонам надати додаткові докази та пояснення та відкласти підготовче засідання на 31.07.2019.

15.07.2019 до канцелярії суду представником Приватного підприємства "Лік 1 Плюс" було подано відповідь на відзив на зустрічний позов.

22.07.2019 представником Новопетрівської сільської ради до канцелярії суду подано заперечення на відповідь на відзив на зустрічний позов.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 31.07.2019 було закрито підготовче провадження та призначено справу № 910/4409/19 до судового розгляду по суті в судовому засіданні призначити на 19.08.2019.

У судове засідання 19.08.2019 прибули представники сторін. Судом було заслухано вступні слова представників за первісним та за зустрічним позовами. У судовому засіданні під час розгляду справи по суті представником позивача за первісним позовом було висловлено сумніви щодо достовірності наданих представником відповідача за первісним позовом доказів.

У судовому засіданні 19.08.2019 судом була оголошена перерва до 28.08.2019.

27.08.2019 через відділ діловодства та документообігу Господарського суду міста Києва на виконання ухвали суду від 19.08.2019 Підприємство надало банківські виписки в паперовій формі та на цифровому носії (CD - диск). Також позивач за первісним позовом просив витребувати у Ради письмові та електронні докази отримання від Підприємства грошових коштів, як оплату за оренду земельної ділянки за договором оренди.

У призначеному судовому засіданні 28.08.2019 судом були заслухані пояснення представника Підприємства щодо надання оригіналів електронних доказів. Також, судом було розглянуте та відхилене клопотання відповідача за первісним позовом про витребування доказів із посиланням на приписи статті 81 Господарського процесуального кодексу України, якою передбачено, що клопотання повинно бути подане в строк, зазначений в частинах 2 та 3 статті 80 цього Кодексу, а подання клопотання поза встановленим строком є підставою для залишення його без задоволення.

Надалі судом заслухана думка сторін щодо первісного та зустрічного позовів.

Так, представник Ради просила первісний позов задовольнити в повному обсязі, а у задоволенні зустрічного позову відмовити.

Натомість представник Підприємства просив залишити первісний позов без задоволення та ухвалити рішення про задоволення зустрічної позовної заяви.

Відповідно статті 233 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) рішення у даній справі прийняте в нарадчій кімнаті за результатами оцінки доказів, поданих сторонами.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши надані суду докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Господарський суд міста Києва -

ВСТАНОВИВ:

05.10.2004 Новопетрівська сільська рада Вишгородського району Київської області прийняла рішення № 135 Про передачу в оренду земельної ділянки несільськогосподарського призначення ПП Лік 1 Плюс , під розміщення механічного цеху за рахунок земель КСП ім. Ватутіна що в межах с. Нові Петрівці Вишгородського району Київської області .

На виконання вказаного вище рішення, 04.11.2004 між Новопетрівською сільською радою та Приватним підприємством ЛІК 1 Плюс був укладений договір оренди земельної ділянки, посвідчений 04.11.2004 приватним нотаріусом Вишгородського районного нотаріального округу Голуб Л.А., за реєстровим номером 6724 (далі - договір), за умовами якого відповідач за первісним позовом отримав у строкове платне користування на 49 років земельну ділянку площею 0,4011 га, з кадастровим номером 3221886001:03:226:0001, яка знаходиться у селі Нові Петрівці Вишгородського району Київської області.

Зі змісту пункту 3 договору станом на дату укладення договору оренди земельної ділянки, вбачається, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становила 156 569,00 грн.

Пунктом 6 договору встановлено, що розмір орендної плати земельної ділянки за рік становить 4 697,00 грн.

Пунктом 9 договору визначено, що розмір орендної плати переглядається в разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; унаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки без вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.

Рішенням Новопетрівської сільської ради Вишгородського району Київської області Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель села Нові Петрівці від 13.11.2014 № 778-32-VI затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель адміністративно-територіальної одиниці села Нові Петрівці, якою визначено середню (базову) вартість одного квадратного метра земель населеного пункту, що становить 113,22 грн/кв.м, та введено її в дію з 01.01.2015.

Як вбачається з витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №786 від 31.05.2018, який виданий відділом у Вишгородському районі Головного управління Держгеокадастру у Київської області, нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 0,4011 га, з кадастровим номером 3221886001:03:226:0001 складає 1 691 163,06 грн.

Відповідно до статті 7 Закону України Про плату за землю (у редакції чинній на момент укладення договору) ставки земельного податку з земель, грошову оцінку яких встановлено, встановлюються у розмірі одного відсотка від їх грошової оцінки.

Пунктом 4.1.4.1. Положення про податок на майно, затвердженого рішенням Новопетрівської сільської ради Про встановлення місцевих податків і зборів та акцизного податку з реалізації суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів на території територіальної громади села Нові Петрівці від 27.01.2015 № 912 (зі змінами) встановлено ставку податку за земельні ділянки (крім сільськогосподарських угідь та земель загального користування), нормативну грошову оцінку яких проведено у розмірі 3 (трьох) відсотків від їх нормативної грошової оцінки.

Таким чином, розмір земельного податку станом на 2018 рік (1 691 163,06 * 3% = 50 734,89 грн) став більше ніж річна орендна плата за договором (4 697,00 грн).

Отже, розмір річної орендної плати зазначений в пункті 6 договору підлягає перегляду на підставі пункту 9 договору у зв`язку зі зміною розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки та зміни розмірів земельного податку.

13.09.2018 Новопетрівська сільська рада Вишгородського району Київської області ухвалила рішення Про внесення змін до договорів оренди землі комунальної власності № 1197, відповідно до пункту 1 якого вирішено встановити річну орендну плату Приватному підприємству ЛІК 1 ПЛЮС (код 31246185) в розмірі 12 відсотків нормативної грошової оцінки земельної ділянки за користування земельною ділянкою площею 0,4011 га, кадастровий номер 3221886001:03:226:0001, яка знаходиться в селі Нові Петрівці Вишгородського району Київської області.

Підпунктом 1.1. вказаного вище рішення вирішено внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 04.11.2004, укладеного між Новопетрівською сільською радою та Приватним підприємством ЛІК 1 ПЛЮС (код 31246185), посвідченого приватним нотаріусом Вишгородського нотаріального округу Голуб Л.А. та зареєстрованого в реєстрі за № 6724, шляхом укладення відповідного правочину, виклавши пункт 6 вказаного договору в наступній редакції:

6. Розмір річної орендної плати становить 12 (дванадцять) відсотків нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Орендна плата вноситься орендарем в грошовій формі в безготівковому порядку на рахунок Новопетрівської сільської ради .

За твердженнями Ради запропонована редакція пункту 6 договору повністю кореспондується зі статтею 288 Податкового кодексу України.

На виконання рішення Новопетрівської сільської ради Вишгородського району Київської області Про внесення змін до договорів оренди землі комунальної власності від 13.09.2018 № 1197, Рада підготувала проект Додаткового договору до Договору в якому запропонував викласти пункт 6 Договору в такій редакції: 6. Розмір річної орендної плати становить 12 (дванадцять) відсотків; нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в безготівковому порядку на рахунок Новопетрівської сільської ради .

10.10.2018 позивач за первісним позовом листом від 09.10.2018 № 03-15/1225 надіслав на адресу Відповідача проект Додаткового договору до Договору від 10.10.2018 в 2 примірниках, які були підписані Радою з копією рішення Новопетрівської сільської ради Про внесення змін до договорів оренди землі комунальної власності від 13.09.2018 № 1197, з проханням повернути підписаний примірник договору до Новопетрівської сільської ради впродовж 20 календарних днів з моменту отримання. Докази направлення вказаного листа із додатками наявний у матеріалах справи.

Однак, надісланий проект Додаткового договору до договору Підприємство не підписало та не повернуло Раді, протоколу розбіжностей у встановлений статтею 181 Господарського кодексу України позивачу за первісним позовом не направив, щ0о свідчить про відмову від договору.

Рада зазначає, що не внесення вищевказаних змін до договору порушує права Новопетрівської сільської ради на отримання орендної плати за землю встановленої відповідно до законодавства.

Пунктом 7 рішення Новопетрівської сільської ради Вишгородського району Київської області Про внесення змін до договорів оренди землі комунальної власності від 13.09.2018 № 1197 вирішено, що у випадку відмови (ухилення) орендарів визначених цим рішенням від укладення правочинів щодо внесення змін до договорів оренди земельних ділянок доручити сільському голові Старенькому Р. М. звернутися до відповідного суду за захистом прав та законних інтересів територіальної громади села Нові Петрівці в особі Новопетрівської сільської ради.

Беручи до уваги викладене, Рада звернулась із даним первісним позовом до суду, в якому просить внести зміни до пункту 6 договору оренди земельної ділянки.

Підприємство заперечує проти задоволення первісних позовних вимог з підстав, аналогічних тим, що викладені в зустрічному позові.

Відповідно до даних Декларації за 2012 рік річна сума орендної плати, яка підлягає сплаті за даними платника (стовпчик 9), складала 6 096,92 грн., а щомісячні платежі (стовпчики 10-21) складали 508,08 грн/місяць.

25.12.2012 Новопетрівська сільська рада прийняла рішення №436-19-6 Про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, укладеного з ПП ЛІК 1 ПЛЮС , відповідно до якого Приватному підприємству ЛІК 1 ПЛЮС встановлено річну орендну плату за земельну ділянку площею 0,4011 га в с. Нові Петрівці, що орендована ним згідно з договором оренди земельної ділянки в розмірі 10 % від грошової оцінки, що в 2012 році складає 689 686,75 грн без ПДВ, а також викладено нову редакцію пунктів 3, 6 та 8 Договору оренди.

29.12.2012 сільський голова Старенький Р.М. звернувся до директора Приватного підприємства ЛІК 1 ПЛЮС з листом за № 1169 з повідомленням про прийняття вищевказаного рішення та пропозицією укласти та посвідчити у нотаріуса договір про внесення змін до договору оренди земельної ділянки.

14.02.2013 Генеральний директор Приватного підприємства ЛІК 1 ПЛЮС Голубець В. Д. надав відповідь за № 0214/01 з пропозицією встановити річну орендну плату за орендовану земельну ділянку в розмірі 3 (трьох) відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка діє на день складення листа.

05.03.2013 Новопетрівська сільська рада прийняла рішення № 471-20-6 Про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, укладеного з ПП ЛІК 1 ПЛЮС , в якому було вирішено встановити Приватному підприємству ЛІК 1 ПЛЮС річну орендну плату за земельну ділянку площею 0,4011 га в с. Нові Петрівці, що орендована ним згідно з Договором оренди земельної ділянки від 04.11.2004 у розмірі 3 % від грошової оцінки, що в 2013 році складає 689 686,75 грн без ПДВ (пункт 1).

Підприємство зазначає, що з огляду на відсутність у рішенні Новопетрівської сільської ради від 05.03.2013 № 471-20-6 пропозиції укласти окремий договір про внесення змін у вищезазначені пункти 3, 6 та 8 договору оренди в такій самій формі, що й сам договір оренди, Приватне підприємство ЛІК 1 ПЛЮС як платник орендної плати у подальшому керувались погодженим алгоритмом розрахунку орендної плати з урахуванням необхідності її індексування відповідно до приписів статті 289 Податкового кодексу України.

Відповідно до даних Декларації за 2013 рік річна сума орендної плати, яка підлягає сплаті за даними платника (стовпчик 9), складала 6 096,92 грн, а щомісячні платежі (стовпчики 10-21) складали 508,08 грн/місяць.

Відповідно до даних Декларації за 2014 рік річна сума орендної плати, яка підлягає сплаті за даними платника (стовпчик 9), складала 6 096,92 грн., а щомісячні платежі (стовпчики 10-21) складали 508,08 грн за місяць.

09.12.2015 Новопетрівський сільський голова Старенький Р. М. звернувся до Приватного підприємства ЛІК 1 ПЛЮС (помилково зазначено організаційно-правову форму) з листом за № 169 з повідомленням про прийняття на черговій сесії 13.06.2014 Новопетрівською сільською радою рішення за №778-32-УІ про затвердження нової нормативної грошової оцінки земель села Нові Петрівці, яка почала діяти з 01.01.2015, відповідно до статті 271 Податкового кодексу України, а також з проханням виготовити нову нормативну грошову оцінку для встановлення розміру орендної ставки та внесення змін до договору оренди земельної ділянки, що перебуває у користуванні ТОВ Лік 1 Плюс .

Відповідно до даних Декларації (звітної) за 2015 рік річна сума орендної плати, яка підлягає сплаті за даними платника (стовпчик 9), складала 7 615,04 грн, а щомісячні платежі (стовпчики 10-21) складали 634,59 грн/місяць. Позивач за первісним позовом на підтвердження оплати вказаних щомісячних платежів надаються копії платіжних доручень за період лютий-липень 2015 року.

Як вбачається з витягу №721 із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 08.06.2015, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, що перебуває в користуванні у Приватного підприємства ЛІК 1 ПЛЮС , складає 1 389 646,49 грн.

Відповідно до даних Декларації (уточнюючої) за 2015 рік річна сума орендної плати, яка підлягає сплаті за даними платника (стовпчик 9), складала 41 689,39 грн, а щомісячні платежі (стовпчики 10-21) складали 3 747,12 грн за місяць. На підтвердження оплати вказаних щомісячних платежів надаються копії платіжних доручень про доплату орендної плати за період січень-травень 2015 року, сплату штрафу за недоплату орендної плати за період січень-травень 2015 року, а також про сплату уточненого розміру орендної плати за решту місяців річного періоду саме в розмірі 3 474,12 грн за місяць.

Відповідно до даних Декларації за 2016 рік річна сума орендної плати, яка підлягає сплаті за даними платника (стовпчик 9), складала 59 740,90 грн, а щомісячні платежі (стовпчики 10-21) складали 4 978,41 грн. за місяць. На підтвердження оплати вказаних щомісячних платежів надаються копії платіжних доручень за період лютий 2016 року-січень 2017 року в розмірі 4 978,41 грн. за місяць.

Відповідно до даних Декларації за 2017 рік річна сума орендної плати, яка підлягає сплаті за даними платника (стовпчик 9), складала 67 148,77 грн, а щомісячні платежі (стовпчики 10-21) складали 5 595,73 грн за місяць. На підтвердження оплати вказаних щомісячних платежів надаються копії платіжних доручень за період лютий 2017 року-січень 2018 року в розмірі 5 595,73 грн. за місяць.

Відповідно до даних Декларації за 2018 рік річна сума орендної плати, яка підлягає сплаті за даними платника (стовпчик 9), складала 67 148,77 грн, а щомісячні платежі (стовпчики 10-21) складали 5 595,73 грн за місяць. На підтвердження оплати вказаних щомісячних платежів надаються копії платіжних доручень за період лютий 2018 року-січень 2019 року в розмірі 5 595,73 грн. за місяць.

Відповідно до даних Декларації за 2019 рік річна сума орендної плати, яка підлягає сплаті за даними платника (стовпчик 9), складає 67 148,77 грн, а щомісячні платежі (стовпчики 10-21) складали 5 595,73 грн за місяць. На підтвердження оплати вказаних щомісячних платежів надаються копії платіжних доручень за період лютий 2019 року - червень 2019 року в розмірі 5 595,73 грн. за місяць.

Посилаючись на вищевикладені обставини, Підприємство зазначає, що факт того, що розмір земельного податку станом на 2018 рік є більшим за річну орендну плату за договором спростовується.

Позивач за зустрічним позовом заперечує факт отримання листа від Ради із додатковим договором щодо внесення змін та вважає, що єдиною підставою звернення із первісним позовом до суду є безпосередньо рішення Ради від 13.09.2018 № 1197.

Оскільки Рішення №1197 є рішенням органу місцевого самоврядування ненормативного характеру, тобто актом одноразового застосування, воно вичерпує свою дію фактом його виконання. Але оскільки фактично воно не виконано - не укладено додатковий договір до договору оренди та передано спір на розгляд суду - його оскарження є допустимим способом захисту прав відповідача за первісним позовом.

Підприємство вважає рішення Ради № 1197 незаконним та таким, що підлягає скасуванню в частині, що стосується прав та обов`язків відповідача за первісним позовом, порушує права орендаря.

При цьому, позивач за зустрічним позовом зазначає, що правомірність прийняття рішення № 1197 підлягає окремому дослідженню, зокрема, як з точки зору його законності, так і з точки зору існуючої неможливості для суду вирішити спір іншим чином при відсутності ініціативи зацікавленої сторони критично розглянути правомірність рішення.

Рада проти задоволення зустрічного позову заперечувала, зазначивши, що саме до повноважень Новопетрівської сільської ради належить встановлення та регулювання розмірів орендної плати, а наявність законодавчо обґрунтованих підстав для цього, унеможливлює визнання рішення Ради № 1197 недійсним.

Оцінюючи подані сторонами докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, щодо первісного та зустрічного позову господарський суд дійшов висновку про наступне.

Частинами 1 та 2 статті 509 Цивільний кодексу України (далі - ЦК України) встановлено, що зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.

Пунктом 1 частини 2 статті 11 ЦК України передбачено, що однією з підстав виникнення цивільних прав та обов`язків є договори та інші правочини.

Статтею 526 ЦК України встановлено, що зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Згідно з частиною 1 статті 626 ЦК України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків. Договір є обов`язковим для виконання сторонами (стаття 629 ЦК України).

Частиною 1 статті 627 ЦК України передбачено, що відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Укладений між сторонами договір за правовою природою є договором найму (оренди) земельної ділянки.

Укладений між сторонами договір за правовою природою є договором найму (оренди) земельної ділянки.

Згідно положень статті 792 ЦК України за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату.

Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Законом України Про оренду землі , законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Відповідно до пунктів 288.5.1 та 288.5.2 статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Як встановлено судом вище, рішенням Новопетрівської сільської ради від 13.09.2018 №1197 Про внесення змін до договорів оренди землі комунальної власності Підприємству встановлено річну орендну плату за користування земельною ділянкою 0,4011 га в розмірі 12 відсотків нормативної грошової оцінки земельної ділянки (пункт 1); вирішено внести відповідні зміни до договору оренди від 04.11.2004 (пункт 1.1), доручено сільському голові укласти відповідні правочини (пункт 6).

Орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату статтею 15 Закону України Про оренду землі визначена серед істотних умов договору оренди землі.

Відповідно до статті 30 Закону України Про оренду землі зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Як вказано судом вище та підтверджено наявними в матеріалах справи доказами Рада листом з описом від 10.10.2018 відповідно до порядку, передбаченого статтею 181 Господарського кодексу України (далі - ГК України) та Главою 53 ЦК України направила Підприємству на належну адресу підписаний з боку орендодавця сільським головою проект Додаткового договору до договору оренди земельної ділянки від 04.11.2004 та копію рішення Новопетрівської сільської ради від 13.09.2018 №1197 із супровідним листом від 09.10.2018.

Суд критично оцінює доводи Підприємства щодо неотримання вказаного поштового відправлення з огляду на наступне.

Нормами частини 4 статті 89 ЦК України передбачено, що відомості про місцезнаходження юридичної особи вносяться до Єдиного державного реєстру.

За приписами частини 1 статті 7 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" Єдиний державний реєстр створюється з метою забезпечення державних органів та органів місцевого самоврядування, а також учасників цивільного обороту достовірною інформацією про юридичних осіб, громадські формування, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців з Єдиного державного реєстру.

Так, із Єдиного державного реєстру вбачається, що адресою місцезнаходження юридичної особи відповідача за первісним позовом вказано: 02222, місто Київ, проспект Маяковського , будинок 38/10, квартира 246.

Вищевказаний лист позивача за первісним позовом від 09.10.2018 був скерований саме на вказану адресу, що підтверджується описом вкладення у лист та фіскальний чек від 10.10.2018.

Відповідно до частин 3-6 статті 181 ГК України сторона, яка одержала проект договору, у разі згоди з його умовами оформляє договір відповідно до вимог частини першої цієї статті і повертає один примірник договору другій стороні або надсилає відповідь на лист, факсограму тощо у двадцятиденний строк після одержання договору. За наявності заперечень щодо окремих умов договору сторона, яка одержала проект договору, складає протокол розбіжностей, про що робиться застереження у договорі, та у двадцятиденний строк надсилає другій стороні два примірники протоколу розбіжностей разом з підписаним договором. Сторона, яка одержала протокол розбіжностей до договору, зобов`язана протягом двадцяти днів розглянути його, в цей же строк вжити заходів для врегулювання розбіжностей з другою стороною та включити до договору всі прийняті пропозиції, а ті розбіжності, що залишились неврегульованими, передати в цей же строк до суду, якщо на це є згода другої сторони. У разі досягнення сторонами згоди щодо всіх або окремих умов, зазначених у протоколі розбіжностей, така згода повинна бути підтверджена у письмовій формі (протоколом узгодження розбіжностей, листами, телеграмами, телетайпограмами тощо).

Суду не подано доказів того, що Підприємство підписало запропонований проект додаткового договору, або у встановлений строк надіслав протокол розбіжностей. Разом з тим, саме по собі заперечення відповідача за первісним позовом проти позову свідчить про наявність його відмови укладення даного Додаткового договору.

Згідно з частиною 1 статті 187 Господарського кодексу України спори, що виникають при укладанні господарських договорів за державним замовленням, або договорів, укладення яких є обов`язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом. Інші переддоговірні спори можуть бути предметом розгляду суду у разі якщо це передбачено угодою сторін або якщо сторони зобов`язані укласти певний господарський договір на підставі укладеного між ними попереднього договору.

За змістом статті 792 ЦК України за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

Статтею 1 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

За змістом частини 2 статті 16 Закону України "Про оренду землі" укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому ЗК України, або за результатами аукціону.

Відповідно до частини 1 статті 628 ЦК України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

За змістом статті 15 Закону України "Про оренду землі" істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату. За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови.

Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України) (частини 1 та 2 статті 21 Закону України "Про оренду землі").

Згідно з пунктом 14.1.125 статті 14 Податкового Кодексу України нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Відповідно до частини 5 статті 5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Згідно з частиною 1 статті 13 Закону України Про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель (частина 2 статті 20 Закону України Про оцінку земель ).

Відповідно до наведених вище положень чинного законодавства нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який не може бути меншим, ніж встановлено положеннями статті 288 Податкового кодексу України. Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 17.05.2018 у справі № 916/2344/17 та від 08.08.2018 у справі № 916/2956/17.

Відповідно до пунктів 288.1.-288.5 статті 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки та не може бути більшою від 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Суд відзначає, що відсутність укладеного між сторонами договору про внесення змін до договору оренди від 04.11.2004 на підставі рішення Новопетрівської сільської ради від 05.03.2013 (річна орендна плата 3 процента від грошової оцінки) свідчить про, те що правовідносини між сторонами регламентуються договором оренди від 04.11.2004 в первинній його редакції. При цьому, самостійний розрахунок розміру орендної плати та внесення таких платежів не спростовують вищевказаного.

Цивільний кодекс України у частинах 1 та 2 статті 632 передбачає застосування у встановлених випадках цін (тарифів, ставок тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. При цьому зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Суд зазначає, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, що, в свою чергу, свідчить про наявність підстав для перегляду розміру орендної плати у разі законодавчої зміни її граничного розміру.

Розмір земельного податку за спірну земельну ділянку у 2018 році становить 3 відсотки від нормативно грошової оцінки, тобто 50 734,89 грн (3 % від 1 691 163,06 грн), у той час як умовами договору оренди сторонами погоджено річну орендну плату в розмірі 4 697,08 грн. Отже, розмір земельного податку є більшим за річний платіж з орендної плати, що є законодавчо визначеною підставою для перегляду розміру орендної плати.

Суд також враховує, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку чи не набрання ним законної сили у визначений законом порядку.

У межах зустрічного позову Підприємство зазначає, що саме по собі рішення № 1197 від 13.09.2018 порушує його права, як орендаря земельної ділянки. Водночас позивачем за зустрічним позовом не вказано яким чином має місце таке порушення.

Відповідно до статті 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" Рада є органом місцевого самоврядування, який представляє відповідну територіальну громаду та здійснює від її імені та в її інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України та законодавством України.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди), шляхом укладання договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (стаття 124 ЗК України).

За змістом статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Органи та посадові особи місцевого самоврядування несуть відповідальність за свою діяльність перед територіальною громадою, державою, юридичними і фізичними особами (частина 1 статті 74 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").

Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку (частина 10 статті 59 зазначеного Закону).

Відповідно до статті 21 ЦК України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси. Суд визнає незаконним та скасовує нормативно-правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Як убачається із матеріалів справи, Підприємству було погоджено орендну плату в розмірі трьох процентів нормативної грошової оцінки, у той час як спірним рішенням № 1197 Підприємству було встановлена ставка орендної плати у розмірі 12 % від нормативної грошової оцінки землі.

Відповідно до положень частини 2 статті 25 ГК України органам державної влади і органам місцевого самоврядування, що регулюють відносини у сфері господарювання, забороняється приймати акти або вчиняти дії, що визначають привілейоване становище суб`єктів господарювання тієї чи іншої форми власності, або ставлять у нерівне становище окремі категорії суб`єктів господарювання чи іншим способом порушують правила конкуренції. У разі порушення цієї вимоги органи державної влади, до повноважень яких належить контроль та нагляд за додержанням антимонопольно-конкурентного законодавства, а також суб`єкти господарювання можуть оспорювати такі акти в установленому законом порядку.

Згідно з пунктом 34 частини 1 статті 26, статтею 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції міських рад відноситься вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин. Сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Аналіз зазначених норм матеріального права дає підстави для висновку, що визначення розміру орендної плати є виключною компетенцією органів місцевого самоврядування, який (розмір) має затверджуватися рішенням уповноваженої ради у встановленому законом порядку.

Відповідно до чинного законодавства України суд не може втручатися у дискреційні повноваження органу місцевого самоврядування щодо вирішення питання про умови договору оренди; до компетенції судів віднесено розгляд вимог виключно про спонукання розглянути подане зацікавленою особою клопотання без визначення змісту самого рішення.

Беручи до уваги, що наявність у Ради повноважень щодо встановлення розміру орендної плати урегульовано законодавчо, судом у межах розгляду даного спору не було встановлено обставин визнання Рішення № 1197 від 13.09.2018 недійсним.

При цьому здійснюючи юридичну оцінку обставин справи слід зауважити, що визнання недійсним рішення Ради може мати місце у разі його видання з порушенням вимог закону, що призвело до порушення прав та законних інтересів позивача за зустрічним позовом, відсутність підстав для правового захисту, є підставою для відмови у позові.

Враховуючи дійсний характер правовідносин сторін, слід дійти правового висновку про те, що оцінка законності оскаржуваного рішення повинна здійснюватися на момент його прийняття, з встановленням обставин щодо порушення таким рішенням прав чи інтересів позивача за зустрічним позовом.

З огляду на те, що підставою для звернення до суду має бути наявність порушеного права (охоронюваного законом інтересу) саме на час видачі спірного рішення і таке звернення має здійснюватися особою, котрій це право належить, і саме з метою його захисту, то недоведеність обставин, які б підтверджували наявність порушення права чи інтересу особи саме на час видачі спірного рішення, є підставою для відмови у задоволенні такого позову.

Із встановлених у межах розгляду обставин справи, доводів, викладених у зустрічному позові, не вбачається, що на час прийняття спірного рішення права чи інтереси Підприємства були порушені.

Усе наведене свідчить про те, що сільська рада вправі вимагати від орендаря - Підприємства приведення договору оренди земельної ділянки від 04.11.2004 у відповідність до вимог законодавства, шляхом внесення відповідних змін з метою приведення розміру орендної плати за землю у відповідність із зміненою (за згаданими рішеннями) грошовою оцінкою земельної ділянки.

Відповідно до статей 76, 77 Господарського процесуального кодексу України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Сторони, звертаючись до суду, повинні враховувати те, що визначення та наповнення доказової бази переданого на розгляд суду спору покладаються саме на сторони, а не на суд.

За таких обставин первісний позов Ради підлягає задоволенню в повному обсязі.

Статтею 13 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

При цьому, суд відзначає, що інші доводи та заперечення сторін не спростовують встановлених судом обставин та не можуть впливати на законність судового рішення.

Європейський суд з прав людини у рішенні в справі "Серявін та інші проти України" вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення.

Названий Суд зазначив, що, хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід (рішення Європейського суду з прав людини у справі Трофимчук проти України).

Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України витрати по сплаті судового збору за розгляд первісного та зустрічного позову покладаються на Підприємство.

Керуючись статями 74, 76-80, 129, 180, 236-242 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд міста Києва

ВИРІШИВ:

1. Первісний позов Новопетрівської сільської ради до Приватного підприємства "Лік 1 Плюс" про внесення змін до договору - задовольнити.

2. Внести зміни до договору оренди земельної ділянки кадастровий номер 3221886001:03:226:0001, укладеного 04.11.2004 між Новопетрівською сільською радою Вишгородського району Київської області (07354, Київська область, Вишгородський район, село Нові Петрівці, вулиця Свято-Покровська, будинок 171; ідентифікаційний код 04359620) та Приватним підприємством "Лік 1 Плюс" (02222, місто Київ, Деснянський район, проспект Маяковського, будинок 38/10, квартира 246; ідентифікаційний код 31246185), посвідченого приватним нотаріусом Вишгородського районного нотаріального округу Голуб Л. А., зареєстрованого в реєстрі за №6724, виклавши пункт 6 договору в такій редакції: 6. Розмір річної орендної плати становить 12 (дванадцять) відсотків нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Орендна плата вноситься орендарем в грошовій формі в безготівковому порядку на рахунок Новопетрівської сільської ради .

3. Стягнути з Приватного підприємства "Лік 1 Плюс" (02222, місто Київ, Деснянський район, проспект Маяковського, будинок 38/10, квартира 246; ідентифікаційний код 31246185) на користь Новопетрівської сільської ради (07354, Київська область, Вишгородський район, село Нові Петрівці, вулиця Свято-Покровська, будинок 171; ідентифікаційний код 04359620) 1 921,00 грн (одну тисячу дев`ятсот двадцять одну гривню 00 копійок) судового збору .

4. У задоволенні зустрічного позову Приватного підприємства "Лік 1 Плюс" до Новопетрівської сільської ради про визнання незаконним та скасування частини рішення - відмовити повністю.

5. Судові витрати, пов`язані з розглядом зустрічної позовної заяви, покладаються на Приватне підприємство "Лік 1 Плюс".

6. Після набрання рішенням Господарського суду міста Києва законної сили видати відповідний наказ.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до апеляційного господарського суду через відповідний місцевий господарський суд протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 16.09.2019.

СУДДЯ В. В. ДЖАРТИ

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення28.08.2019
Оприлюднено23.09.2019
Номер документу84419767
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —910/4409/19

Ухвала від 03.06.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Краснов Є.В.

Ухвала від 27.04.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Краснов Є.В.

Постанова від 26.02.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Євсіков О.О.

Ухвала від 26.12.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Євсіков О.О.

Ухвала від 18.12.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Євсіков О.О.

Ухвала від 18.11.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Євсіков О.О.

Ухвала від 08.11.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Євсіков О.О.

Рішення від 28.08.2019

Господарське

Господарський суд міста Києва

Джарти В.В.

Ухвала від 19.08.2019

Господарське

Господарський суд міста Києва

Джарти В.В.

Ухвала від 31.07.2019

Господарське

Господарський суд міста Києва

Джарти В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні