Рішення
від 13.09.2019 по справі 200/7271/19-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

13 вересня 2019 р. Справа№200/7271/19-а

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Зінченка О.В.,

при секретарі судового засідання Пустовіт Ю.С.,

за участю:

представника позивача - Жеболенко Г.М.,

представника відповідача - Тернинко С.М. за довіреністю,

розглянувши у залі судового засідання адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЕХМАШ" до Головного управління ДФС у Донецькій області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 16 травня 2019 року № 0037434707 на загальну суму 13 220,65 грн. та від 16 травня 2019 року № 0037444707 на загальну суму 460,92 грн., -

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю ТЕХМАШ звернулося до Донецького окружного адміністративного суду із позовом до Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області про скасування податкових повідомлень-рішень від 16 травня 2019 року № 0037434707 на загальну суму 13 220,65 грн. та від 16 травня 2019 року № 0037444707 на загальну суму 460,92 грн.

В обґрунтування протиправності оскаржуваних податкових повідомлень-рішень позивач зазначив, що відповідачем спірними рішеннями до позивача застосовані штрафні санкції за несвоєчасну оплату орендної плати з юридичних осіб за землю. При цьому, застосування штрафних санкцій відбулось внаслідок неврахування відповідачем положень Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції , якими,у статті 6, звільнено від сплати за користування земельними ділянками суб`єктів господарювання, що здійснюють господарську діяльність на території проведення антитерористичної операції під час проведення антитерористичної операції та судових рішень, якими скасовувалися податкова вимога та податкові повідомлення-рішення прийняті відповідачем стосовно оплати позивачем орендної плати за земельні ділянки, що перебувають у його користуванні.

В судовому засіданні представник позивача підтримала вимоги, просила суд задовольнити позов.

Відповідач проти задоволення заявлених вимог заперечував, підстави незгоди виклав у наданому до суду відзиві на позов. За змістом відзиву відповідачем встановлено несвоєчасну сплату позивачем узгоджених грошових зобов`язань з плати за землю, визначених у наданих до податкового органу деклараціях, що стало підставою прийняття спірних податкових повідомлень - рішень про застосування штрафних санкцій за несвоєчасну сплату грошових зобов`язань з плати за землю. Що стосується посилань позивача на Закон України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції , то відповідач вважає їх необґрунтованими, оскільки орендовані позивачем земельні ділянки не знаходяться у межах населених пунктів, на територіях яких органи державної влади тимчасово не здійснюють повноважень або які розташовані на лінії зіткнення, з огляду на наведене, на думку відповідача, підстави для застосування до спірних правовідносин статті 6 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції відсутні.

В судовому засіданні представник відповідача підтримала викладене у відзиві на позов, просила суд відмовити позивачу в замовленні позовних вимог.

Вислухавши пояснення представників сторін, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується вимоги, дослідивши докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність певних обставин справи, суд встановив наступне.

Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю ТЕХМАШ є юридичною особою, що зареєстровано та обліковується в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за кодом 32720984. Відповідно до даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань місцезнаходженням товариства позивача є: 84112, Донецька обл. , місто Слов`янськ , вулиця Горлівська, будинок 59 А.

Як платник податків позивач перебуває на обліку в Слов`янській об`єднаній державній податковій інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області.

Відповідно до умов договорів б/н від 01.02.2012, № 12-17 від 27.03.2017, укладених між позивачем та Слов`янською міською радою, позивач є користувачем земельної ділянки, що знаходиться за адресою: м. Слов`янськ , вул. Сучасна , буд. 25б, а саме: земельної ділянки несільськогосподарського призначення із земель промисловості транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення площею 1,2805 га.

В наданих до фіскального органу деклараціях позивач визначив до сплати орендну плату за землю за 2015 рік в сумі 64196,71 грн. (5349,73 грн. на місяць в період з січня по грудень місяць), за 2016 рік в сумі 91987,59 грн. (7665,63 грн. на місяць з січня по листопад 2016 року та 7653,66 грн. у грудні 2016 року), за 2017 рік в сумі 82853,01 грн. (6904,41 грн. на місяць з січня по березень 2017 року та 6904,42 грн. з квітня по грудень 2017 року (том 1 арк. справи 129), за 2018 рік в сумі 82 853,01 грн. (6904,41 грн. на місяць з січня по березень 2018 року та 6904,42 грн. з квітня по грудень 2018 року (том 1 арк. справи 45),за 2019 рік в сумі 82 853,01 грн. (6904,42 грн. на місяць з січня по листопад 2019 року та 6904,39 грн. у грудні 2019 року.

20 березня 2019 відповідачем проведено камеральну перевірку з питання своєчасності сплати грошового зобов`язання з плати за землю, за наслідком проведення якої складений акт № 957/05-99-47-07. Згідно висновків акту в ході перевірки встановлено несвоєчасну сплату платником податків узгоджених податкових зобов`язань по податковим деклараціям з плати за землю за 2017-2019 роки (том 1 арк. справи 27-28).

На підставі висновків зазначеного акту 16 травня 2019 року відповідачем прийняті податкові повідомлення-рішення: № 0037434707, яким до позивача застосовані штрафні санкції за несвоєчасну сплату грошового зобов`язання з плати за землю в розмірі 20% на суму 13220,56 грн.(том 1 арк. справи 23-24). № 0037444707 - на загальну суму 460,92 грн. (том 1 арк. справи 25-26).

Відповідно до статті 67 Конституції України та підпункту 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 Податкового кодексу України (далі - ПК України)платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Підпунктом 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 ПК України встановлено, що орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності є обов`язковим платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Справляння плати за землю, в тому числі й орендної плати, здійснюється відповідно до положень розділу ХIII Податкового кодексу України.

Як визначено пунктом 288.1 статті 288 ПК України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285-287 цього розділу.

Згідно з пунктом 287.3 статті 287 ПК України , податкове зобов`язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.

За несвоєчасну сплату узгоджених податкових зобов`язань ПК України передбачена відповідальність для платника податків у вигляді нарахування штрафу (стаття 126) та пені (стаття 129).

Відповідно до пункту 126.1 статті 126 ПК України у разі якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов`язання (крім випадків, передбачених пунктом 126.2 цієї статті) протягом строків, визначених цим Кодексом, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу у таких розмірах:

- при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу;

- при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 20 відсотків погашеної суми податкового боргу.

15 жовтня 2014 набув чинності Закон України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції" № 1669-VІІ від 02.09.2014, яким визначено тимчасові заходи для забезпечення підтримки суб`єктів господарювання, що здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, та осіб, які проживають у зоні проведення антитерористичної операції або переселилися з неї під час її проведення.

Відповідно до статті 6 Закону України N 1669-VII від 02.09.2014 "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції" (далі - Закон N 1669) в редакції, чинній до 08.06.2016 року, суб`єктів господарювання, які здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, звільнено від плати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності.

Згідно з частиною 3 статті 11 Прикінцеві та перехідні положення наведеного Закону, закони та інші нормативно-правові акти України діють у частині, що не суперечить цьому Закону.

Відповідно до статі 1 Закону № 1669, період проведення антитерористичної операції є часом між датою набрання чинності Указом Президента України "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" від 14 квітня 2014 року № 405/2014 та датою набрання чинності Указом Президента України про завершення проведення антитерористичної операції або військових дій на території України. Територією проведення антитерористичної операції є територія України, на якій розташовані населені пункти, визначені у затвердженому Кабінетом Міністрів України переліку, де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" від 14 квітня 2014 року № 405/2014. Розпорядженням КМУ від 30 жовтня 2014 року № 1053-р "Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція" на виконання абзацу третього пункту 5 статті 11 "Прикінцеві та перехідні положення" Закону № 1669-VII затверджений перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 2 грудня 2015 року № 1275-р. "Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Кабінету Міністрів України" на виконання абзацу третього пункту 5 статті 1-1 "Прикінцеві та перехідні положення" Закону № 1669-VII був затверджений перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція.

Законом України Про внесення змін до Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції щодо безперешкодної діяльності органів місцевого самоврядування від 17 травня 2016 року № 1365-VIII тексти статей 6 та 7 Закону України № 1669 викладено в наступній редакції: "Звільнити суб`єктів господарювання від плати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності в населених пунктах згідно з переліками, передбаченими частиною четвертою статті 4 цього Закону";"Скасувати суб`єктам господарювання орендну плату за користування державним та комунальним майном, розташованим в населених пунктах, згідно з переліками, передбаченими частиною четвертою статті 4 цього Закону". Закон України від 17 травня 2016 року № 1365-VIII набрав чинності 8 червня 2016 року.

Частиною першою статті 58 Конституції України передбачено, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.

В рішенні Конституційного Суду України від 09.02.1999 № 1-рп/99 (справа про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів) зазначено, що дію нормативно-правового акту в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце.

Із врахуванням приписів частини 3 статті 11 "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції , відповідно до яких закони та інші нормативно-правові акти України діють у частині, що не суперечить цьому Закону, суд дійшов висновку, що Закон № 1669 є спеціальним законом у спірних правовідносинах. Отже, застосування Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції не ставиться у залежність від внесення відповідних змін до ПК України. Крім іншого, Закон України № 1669 прийнято пізніше ніж ПК України.

Статтею 6 Закону України від 2 вересня 2014 року №1669-VII Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції (в редакції чинній до 08.06.2016 року) передбачалося звільнення суб`єктів господарювання, які здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, від плати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності.

Оскільки позивач в період з 14 квітня 2014 року по 07 червня 2016 року включно був звільнений від плати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності. Таким чином, підстави для застосування штрафних санкцій за несвоєчасну сплату плати за землю за період з грудня 2015 року по 08 червня 2016 відсутні.

Враховуючи закріплення Законом №1669 звільнення суб`єктів господарювання, що здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, від сплати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності за період з 14 квітня 2014 по 07 червня 2016 до таких суб`єктів господарювання не можуть застосовуватися штрафні фінансові санкції за несвоєчасну сплату податкових зобов`язань на підставі статті 126 Податкового кодексу України.

При вирішенні питання щодо правомірності застосування штрафних санкцій за несвоєчасну сплату плати за землю за звітні податкові періоди наступні після 08 червня 2016, суд виходить із наступного. З дослідження інтегрованої картки позивача з орендної плати за землю вбачається, що сплачені позивачем кошти враховувалися відповідачем на погашення зобов`язань з плати за землю за звітні податкові періоди з листопада 2014 року по травень 2016 року, від сплати яких позивача було звільнено. Наведене мало своїм наслідком відображення в обліковій картці позивача несвоєчасної сплати зобов`язань з плати за землю після 08.06.2016 року.

Наведені вище обставини судом також установлено із рішень Донецького окружного адміністративного суду від 09 липня 2018 року у справі №805/2561/18-а, від 16 липня 2018 року у справі №805/2561/18-а, від 09 січня 2019 року у справі №200/14044/18-а, які набрали законної сили, за позовом позивача до відповідача.

Відповідно до частини 4 статті 78 Кодексу адміністративного судочинства України, обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Враховуючи обставини звільнення позивача від сплати зобов`язань з плати за землю на період з 14 квітня 2014 по 07 червня 2016 року, суд вважає неправомірним нарахування штрафних санкцій за несвоєчасну сплату податкових зобов`язань за 2017-2019 роки спірними податковими рішеннями.

Крім цього, в ході судового розгляду судом також встановлено, що відповідачем в рахунок виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 16 липня 2018 року у справі №805/2561/18-а, що набрало законної сили, ухваленого так само за позовом позивача до відповідача, яким зобов`язано відповідача вилучити з облікової картки позивача суму податкового боргу у розмірі 50 561,12 грн., з яких основний платіж - 49 082,00 грн., пеня 1 479,12 грн., списано суму боргу за рахунок пені нарахованої позивачеві на зобов`язання, що були предметом судових розглядів.

Враховуючи викладене вище, суд дійшов висновку, що штрафні санкції за несвоєчасну сплату позивачем зобов`язань з плати за землю спірними податковими повідомленнями-рішеннями застосовані безпідставно, у зв`язку із чим останні є протиправними та підлягають скасуванню.

Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

При зверненні до суду позивачем сплачено судовий збір у сумі 3842,00 грн. (платіжне доручення № 71 від 05.06.2019) та понесені витрати на правничу допомогу 6500,00 грн. (том 1 арк. справи 14-18).

Таким чином, документально підтверджені понесені позивачем судові витрати підлягають стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача, а саме: судові витрати, затрачені на професійну правничу допомогу у розмірі 6500, 00 грн. та витрати зі сплати судового збору 3842,00 грн.

Керуючись статтями 2, 3, 5- 9, 12, 15, 19, 22, 25, 32, 72, 76, 77, 79, 94, 139, 194, 205, 241-243, 245, 246, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЕХМАШ" до Головного управління ДФС у Донецькій області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 16 травня 2019 року № 0037434707 на загальну суму 13220,65 грн. та від 16 травня 2019 року № 0037444707 на загальну суму 460,92 грн., - задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 16 травня 2019 року № 0037434707 на загальну суму 13 220,65 грн.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 16 травня 2019 року № 0037444707 на загальну суму 460,92 грн.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЕХМАШ" (місцезнаходження: 84112, Донецька обл., місто Слов`янськ, ВУЛИЦЯ ГОРЛІВСЬКА, будинок 59А, код ЄДРПОУ 32720984) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної фіскальної служби України у Донецькій області (місцезнаходження: 87526, Донецька область, м. Маріуполь, вул. 130-ї Таганрозької дивізії, 114, код ЄДРПОУ 39406028) судові витрати, затрачені на професійну правничу допомогу у розмірі 6500 (шість тисяч п`ятсот) грн.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЕХМАШ" (місцезнаходження: 84112, Донецька обл., місто Слов`янськ, ВУЛИЦЯ ГОРЛІВСЬКА, будинок 59А, код ЄДРПОУ 32720984) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної фіскальної служби України у Донецькій області (місцезнаходження: 87526, Донецька область, м. Маріуполь, вул. 130-ї Таганрозької дивізії, 114, код ЄДРПОУ 39406028) суму судового збору в розмірі 3842,00 (три тисячі вісімсот сорок дві) гривні.

Рішення ухвалено у нарадчій кімнаті та проголошено його вступну та резолютивну частини у судовому засіданні 13 вересня 2019 року.

Повний текст рішення складено та підписано 23 вересня 2019 року.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, або спрощеного позовного провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Текст рішення розміщений в Єдиному державному реєстрі судових рішень (веб-адреса сторінки: http://www.reyestr.court.gov.ua/).

Суддя О.В. Зінченко

Дата ухвалення рішення13.09.2019
Оприлюднено24.09.2019
Номер документу84423317
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 16 травня 2019 року № 0037434707 на загальну суму 13 220,65 грн. та від 16 травня 2019 року № 0037444707 на загальну суму 460,92 грн

Судовий реєстр по справі —200/7271/19-а

Ухвала від 22.10.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Зінченко О.В.

Постанова від 31.03.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 25.03.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 25.02.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Постанова від 21.01.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Постанова від 21.01.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 02.12.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 02.12.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 04.11.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Рішення від 13.09.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Зінченко О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні