Рішення
від 17.09.2019 по справі 620/1365/19
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

17 вересня 2019 року Чернігів Справа № 620/1365/19

Чернігівський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Скалозуба Ю.О., за участю секретаря Шашери М.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу

за позовомОСОБА_1 до третя особа Любецької селищної виборчої комісії Ріпкинського району Чернігівської області Політична партія Європейська солідарність про визнання дій (бездіяльності) протиправними, визнання рішення протиправним У С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 (надалі також - ОСОБА_1 , позивач) звернувся до суду з позовом до Любецької селищної виборчої комісії Ріпкинського району Чернігівської області (надалі також - Любецька селищна виборча комісія, відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, - Партія Блок Петра Порошенка Солідарність , в якому просить визнати протиправним та скасувати рішення від 04.02.2019 № 17 у частині прийняття рішення про звернення до вищого керівного органу партії щодо відкликання селищного голови.

В обґрунтування позовних вимог ОСОБА_1 зазначає, що ініціативною групою під час збору підписів про відкликання останнього з посади селищного голови за народною ініціативою було порушено вимоги чинного законодавства. Зокрема, позивач вказує на наявність недоліків у підписних листах.

У судове засідання сторони та їх представники не з`явилися. Відповідно до ч. 4 ст. 229 Кодексу адміністративного судочинства України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.

Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 21.05.2019 позовну заяву ОСОБА_1 прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі; справа призначена до розгляду за правилами загального позовного провадження у відкритому підготовчому засіданні на 02.07.2019.

Ухвалою суду від 23.07.2019 відкладено підготовче судове засідання на 27.08.2019 та продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів. Ухвалою суду від 27.08.2019 закрито підготовче провадження та справу призначено до судового розгляду по суті.

Ухвалою суду від 17.09.2019, постановленою без виходу до нарадчої кімнати, замінено третю особу, яка не заявляє самостійні вимоги щодо предмета спору, Партію Блок Петра Порошенка Солідарність на її правонаступника - Політичну партію Європейська солідарність .

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено таке.

У Любецькій об`єднаній територіальній громаді 29.10.2017 відбулися вибори місцевих рад і голів: ОСОБА_1 було обрано Любецьким селищним головою.

Останній набув відповідних повноважень згідно з рішенням Любецької селищної ради від 23.11.2017 (а. с. 10).

12.01.2019 були проведені збори виборців Любецької селищної ради, на яких, зокрема, вирішено створити ініціативну групу для збору підписів з метою відкликання ОСОБА_1 із займаної посади за народною ініціативою (а. с. 60-61).

26.01.2019 розпочалось засідання Любецької селищної виборчої комісії для організації перевірки матеріалів, отриманих від ініціативної групи (а. с. 62-66).

Рішенням Любецької селищної виборчої комісії № 17 від 04.02.2019 прийнято рішення звернутися до вищого керівного органу Партії Блок Петра Порошенка Солідарність щодо відкликання ОСОБА_1 із посади голови Любецької селищної ради за народною ініціативою (а. с. 66).

Вважаючи дії відповідача протиправними, ОСОБА_1 звернувся до суду за захистом своїх прав та інтересів.

Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи, суд зважає на таке.

Відповідно до ст. 7 Конституції України в Україні визнається і гарантується місцеве самоврядування.

Згідно з ч. 1, 3 ст. 140 Конституції України місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.

Відповідно до ч. 2 ст. 75 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 № № 280/97-ВР (надалі також - Закон України Про місцеве самоврядування в Україні ) територіальна громада у будь-який час може достроково припинити повноваження органів та посадових осіб місцевого самоврядування, якщо вони порушують Конституцію або закони України, обмежують права і свободи громадян, не забезпечують здійснення наданих їм законом повноважень.

Згідно з п. 4 ч. 1 ст. 79 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні повноваження сільського, селищного, міського голови вважаються достроково припиненими у разі відкликання з посади за народною ініціативою.

Згідно ч. 5 ст. 79 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні сільський, селищний, міський голова може бути відкликаний з посади за народною ініціативою в порядку, визначеному Законом України "Про статус депутатів місцевих рад" з особливостями, передбаченими частинами шостою - десятою цієї статті, не раніше як через рік з моменту набуття ним повноважень.

Відповідно до ч. 1, 2, 3, 4 ст. 38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад від 11.07.2002 № 93-IV (надалі також - Закон України Про статус депутатів місцевих рад ) право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають громадяни України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу.

Рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою приймається на зборах виборців у кількості не менше 30 осіб для відкликання депутата сільської, селищної ради. Не пізніш як за два дні до дня проведення зборів виборців, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, про дату, місце та час їх проведення повідомляються регіональні та/або місцеві засоби масової інформації. Представникам засобів масової інформації гарантується безперешкодний доступ на збори виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

У разі прийняття на зборах виборців рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою на цих зборах утворюється ініціативна група для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (далі - ініціативна група), до складу якої можуть бути включені виборці відповідного округу, та затверджується її персональний склад. Кількість членів ініціативної групи у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради має становити - не менше 10 осіб.

У протоколі зборів виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи, відомості про особу, визначену бути офіційним представником ініціативної групи, а також про встановлену форму підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутата місцевої ради (далі - підписний лист), зразок якого є додатком до протоколу зборів виборців. Протокол підписується головуючим на зборах та секретарем зборів. Додатком до протоколу зборів також є перелік їх учасників, у якому зазначаються прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, засоби зв`язку (контактний телефон), що засвідчуються підписом кожного учасника зборів.

Згідно зі ст. 39 Закону України Про статус депутатів місцевих рад у триденний строк після дня проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, особа, визначена офіційним представником ініціативної групи, повідомляє відповідну територіальну виборчу комісію про факт проведення зборів. До повідомлення додається витяг з протоколу зборів, в якому зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи. Голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення щодо проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата, відповідні місцеву організацію партії, партію (у разі якщо депутат був обраний шляхом висування його місцевою організацією партії) та місцеву раду.

Відповідно до ч. 1, 2, 3, 4 ст. 40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад

ініціативна група має право виготовляти будь-яку кількість підписних листів з дотриманням встановленої форми підписного листа.

На підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного в одномандатному виборчому окрузі, має бути зібрано підписи у кількості, що є більшою половини кількості виборців, які взяли участь у голосуванні на відповідних місцевих виборах в одномандатному виборчому окрузі, у якому був обраний депутат.

На підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного у багатомандатному виборчому окрузі, має бути зібрана така кількість підписів у відповідному багатомандатному виборчому окрузі, що є більшою виборчої квоти, яка була визначена у відповідному багатомандатному виборчому окрузі під час проведення виборів депутатів місцевої ради згідно із законом про місцеві вибори, але не меншою ніж кількість голосів, поданих за відповідну місцеву організацію партії у відповідному територіальному виборчому окрузі на місцевих виборах, за результатами яких він був обраний депутатом.

З дня, наступного за днем повідомлення територіальної виборчої комісії про створення ініціативної групи, починається збір підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, який проводиться в разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради у строк десять днів.

Форма підписного листа для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою встановлюється зборами виборців. Підписний лист повинен містити дату проведення зборів щодо відкликання депутата, порядковий номер підписного листа, зазначення адміністративно-територіальної одиниці, де збираються підписи (повну назву села, селища, міста (територіальної громади), у якому проводиться збір підписів, а також району, області або Автономної Республіки Крим, до складу яких вона входить), назву місцевої ради, до складу якої обрано депутата, його прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), дату набуття депутатом повноважень, відомості про суб`єкта висування депутата (відповідна місцева організація партії чи шляхом самовисування), членом якої депутатської фракції (групи) чи позафракційним є депутат, а також про члена ініціативної групи, який збирає підписи (прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), місце роботи і адресу місця проживання).

Крім того, підписний лист має містити дані про виборців, які підтримали пропозицію про відкликання депутата місцевої ради: порядковий номер виборця у підписному листі, прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, дату підписання, а також особистий підпис виборця.

Член ініціативної групи, який збирає підписи виборців, до початку їх збирання повинен власноручно внести до підписного листа відомості про себе, передбачені абзацом першим частини третьої цієї статті.

Виборець, який підтримує вимогу щодо відкликання депутата, власноручно на підписному листі зазначає своє прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, ставить на підписному листі дату підписання та свій підпис.

Згідно з ч. 1, 2, 3, 4, 5 ст. 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад після завершення збирання підписів, але не пізніше дня закінчення строку збору підписів, передбаченого частиною другою статті 40 цього Закону, заповнені підписні листи збираються офіційним представником ініціативної групи, прошиваються та скріплюються підписами офіційного представника та не менше трьох членів ініціативної групи із зазначенням кількості зібраних підписів та не пізніш як на другий день разом з протоколом зборів виборців, що утворили відповідну ініціативну групу, передаються до відповідної територіальної виборчої комісії.

Голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії, не пізніше наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців, скликає засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів.

На цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) у такі строки: у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - протягом десяти днів з дня отримання матеріалів.

При встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, не враховуються підписи окремих виборців: у разі відсутності у підписному листі всіх або окремих відомостей про виборця, який підтримує своїм підписом відкликання депутата місцевої ради, передбачених формою підписного листа, а також виявлення недостовірних відомостей про виборця; записи та підписи, вчинені замість виборця іншою особою; вчинені особою, яка не є виборцем відповідного багатомандатного, одномандатного виборчого округу або на день вчинення підпису не мала права голосу; якщо підписи вчинені виборцем декілька разів; якщо підпис вчинено виборцем з порушенням встановленого цим Законом строку.

При встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали відкликання депутата місцевої ради, не враховуються підписні листи: якщо підписи виборців зібрані особою, яка не є членом відповідної ініціативної групи та/або на день збору підписів не мала права голосу; у яких відсутні відомості або які містять недостовірні відомості про особу, яка збирала підписи виборців; у яких підписи громадян України зібрані у місцях, визначених частиною п`ятою статті 40 цього Закону; які не відповідають встановленій формі.

За результатами перевірки територіальна виборча комісія узагальнює підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, про що складається відповідний протокол.

Якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідає вимогам цього Закону, територіальна виборча комісія приймає рішення про відкликання депутата за народною ініціативою (у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування) або про звернення до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

Враховуючи вищевикладене, суд вважає необхідним зазначити таке.

ОСОБА_1 мотивує позовні вимоги, в першу чергу, наявністю недоліків у підписних листах. Зокрема, позивач вказує, що відомості про виборців, які підтримали пропозицію про його відкликання з посади голови Любецької селищної ради, внесені до підписних листів членами ініціативної групи, а не власноручно виборцями, що є порушенням ч. 4 ст. 40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад . Однак, зазначене вище є суб`єктивною думкою ОСОБА_1 , на підтвердження якої останній не надав суду жодних доказів.

Серед іншого, позивач зазначає, що в деяких підписних листах невірно вказано дату набуття останнім повноважень Любецького селищного голови, проте подібний недолік є несуттєвим, оскільки ніяк не впливає не результат волевиявлення виборців.

Крім того, ОСОБА_1 звертає увагу суду на те, що Любецькою селищною виборчою комісією не було здійснено перевірку відомостей про громадян, які підтримали пропозицію про його відкликання з посади голови Любецької селищної ради. Твердження позивача, в першу чергу, спростовується рішеннями Любецької селищної виборчої комісії від 31.01.2019 № 15 і № 16 (а. с. 64-65), відповідно до яких було ухвалено здійснити перевірку підписних листів, а також рішенням від 04.02.2019 № 17 (а. с. 17), відповідно до якого ухвалено не враховувати записи в підписних листах, що місять недоліки.

Враховуючи вищевикладене, суд вважає, що Любецька селищна виборча комісія при ухваленні рішення від 04.02.2019 № 17 у частині прийняття рішення про звернення до вищого керівного органу партії щодо відкликання ОСОБА_1 із посади голови Любецької селищної ради за народною ініціативою діяла на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені чинним законодавством, а отже, відсутні правові підстави для скасування цього рішення, тому в задоволенні позову необхідно відмовити.

Згідно з ч. 1, 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи вищевикладене, на підставі зібраних та досліджених доказів, аналізу чинного законодавства, суд дійшов висновку, що відповідачем як суб`єктом владних повноважень доведено правомірність своїх дій, у той час як позивач не навів достатньо обставин на підтвердження позовних вимог, а відтак позов ОСОБА_1 задоволенню не підлягає.

Відповідно до вимог ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати позивача відшкодуванню не підлягають, оскільки суд відмовляє у задоволенні позовних вимог.

Керуючись ст. 72-74, 77, 139, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позову ОСОБА_1 - відмовити повністю.

Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Позивач: ОСОБА_1 , АДРЕСА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 .

Відповідач: Любецька селищна виборча комісія Ріпкинського району Чернігівської області, Красна площа, буд. 3, смт. Любеч, Ріпкинський район, Чернігівська область, 15041, код ЄДРПОУ 34210722.

Третя особа: Політична партія Європейська Солідарність , вул. Лаврська, 16, м. Київ, 01015, код ЄДРПОУ 21715714

Дата складення повного рішення суду - 23.09.2019.

Суддя Ю. О. Скалозуб

Дата ухвалення рішення17.09.2019
Оприлюднено26.09.2019

Судовий реєстр по справі —620/1365/19

Ухвала від 27.12.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кобаль Михайло Іванович

Ухвала від 29.10.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кобаль Михайло Іванович

Рішення від 17.09.2019

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Скалозуб Ю.О.

Рішення від 17.09.2019

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Скалозуб Ю.О.

Ухвала від 27.08.2019

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Скалозуб Ю.О.

Ухвала від 23.07.2019

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Скалозуб Ю.О.

Ухвала від 21.05.2019

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Скалозуб Ю.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні