ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
79010, м.Львів, вул.Личаківська,81
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"16" вересня 2019 р. Справа № 914/1289/18
Західний апеляційний господарський суд, в складі колегії:
Головуючого (судді-доповідача) Якімець Г.Г.,
Суддів: Бонк Т.Б., Матущак О.І.,
за участю секретаря судового засідання Кришталь М.Б.,
та представників сторін:
від позивача (скаржника) - Шевченко М.І.
від відповідача-1 - Куманська-Нор О.П.
від відповідача-2 - не з`явився
від третьої особи - Чижович І.З.
розглянувши апеляційну скаргу Львівської міської ради, б/н від 08 травня 2019 року
на рішення Господарського суду Львівської області від 18 квітня 2019 року (підписане 22.04.2019 року), головуючий суддя Іванчук С.В., судді: Ділай У.І., Синчук М.М.
у справі №914/1289/18
за позовом Львівської міської ради, м. Львів
до відповідача-1 Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Стрийська 94» , м. Львів
до відповідача-2 Головного територіального управління юстиції у Львівській області, м. Львів
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради, м. Львів
про скасування наказу від 28.08.2017 року №17; скасування державної реєстрації права власності на нежитлове приміщення; витребування з чужого незаконного володіння нежитлове приміщення
в с т а н о в и в :
17 липня 2018 року Львівська міська рада звернулась до Господарського суду Львівської області з позовом до відповідачів: Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Стрийська 94" та Головного територіального управління юстиції у Львівській області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради про скасування наказу Головного територіального управління юстиції у Львівській області від 28.08.2017 року №17 "Про затвердження рішення комісії щодо задоволення скарги голови правління ОСББ "Стрийська 94" Михалевич О.Р."; скасування державної реєстрації права власності на нежитлове приміщення під інд. 1, 2, 3, 4, 5, 6, загальною площею 110,4 кв.м. по вул. Стрийській, 94 за ОСББ "Стрийська 94" (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1349515646101); витребування з чужого незаконного володіння ОСББ "Стрийська 94" нежитлове приміщення під інд. 1, 2, 3, 4, 5, 6, загальною площею 110,4 кв.м. по вул. Стрийській, 94 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1349515646101) та передання його Львівській міській раді.
Рішенням Господарського суду Львівської області від 18 квітня 2019 року у справі №914/1289/18 в задоволені позову відмовлено повністю.
Рішення суду мотивоване тим, що згідно акту приймання передачі від 01.08.2016р житлового будинку по вул. АДРЕСА_1 94 з балансу ЛКП Вулецьке передано на баланс ОСББ Стрийська 94 житловий будинок, рік введення в експлуатацію 1958, загальна пл. будинку 2849.2 кв. м, в тому числі загальна площа квартир - 2081,1 кв.м. та загальна площа допоміжних приміщень - 661,7 кв.м., в тому числі: сходові клітки - 240,2 кв.м. підвали - 421.5 кв.м. та інші приміщення 106,4 кв.м. - нежитлове приміщення із приміткою (договір з управлінням комунальної власності). Судом встановлено, що будь-яких додаткових вимог для передачі від попереднього балансоутримувача, Законом України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" чи Порядком не встановлено, відтак, заперечення позивача, щодо передачі спірного житлового будинку ОСББ Стрийська 94 , спростовуються положеннями Порядку передачі житлового комплексу або його частини з балансу на баланс, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.10.2002р. №1521 та складеним і підписаним актом приймання передачі житлового будинку по АДРЕСА_2 . АДРЕСА_1 , 94 від 01.08.2016 року. Суд також зазначає, що в даному акті не зазначено про наявність інших (чи з іншою площею), окрім вказаного, нежитлових приміщень. Крім того, суд у рішенні вказує, що у матеріалах справи відсутні та позивачем суду не подані докази того, що майнові права власників приватизованих квартир на допоміжні приміщення припинено, а також що ці права, чи їх частина, перейшли до позивача. На думку суду першої інстанції позивачем не надано суду належних та допустимих доказів на підтвердження факту виникнення у нього та/або набуття ним у встановленому законодавством порядку права власності на приміщення під інд. 1, 2, 3, 4, 5, 6, загальною площею 110,4 АДРЕСА_3 .м. по АДРЕСА_1 . Відтак, суд у рішенні дійшов висновку, що позивачем не доведено належними та допустимими доказами наявності та порушення права власності на нерухоме майно - приміщення під інд. 1, 2, 3, 4, 5, 6, загальною площею 110,4 АДРЕСА_3 .м. по АДРЕСА_1 та не доведено порушення прав, за захистом яких позивач звернувся до суду.
Не погоджуючись з рішенням місцевого господарського суду, Львівська міська рада звернулась до Західного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Львівської області від 18 квітня 2019 року у справі №914/1289/18 та прийняти нове рішення, яким позов задоволити в повному обсязі. Зокрема, зазначає, що будинок по АДРЕСА_1 не передано на баланс ОСББ Стрийська 94 , оскільки акт приймання-передачі будинку з балансу ЛКП Вулецьке на баланс ОСББ Стрийська 94 не затверджений у встановленому порядку в Департаменті житлового господарства та інфраструктури, що суперечить розпорядженню Франківської районної адміністрації №324 від 13 липня 2016 року та Положенню про порядок передачі житлового комплексу або його частини з балансу міської ради на баланс об`єднання співвласників багатоквартирного будинку або іншої юридичної особи. Апелянт зазначає, що будинок по вул АДРЕСА_1 перебуває на балансі ЛКП Вулецьке . Поряд з тим, наголошує, що спірне нежитлове приміщення не відноситься до допоміжних приміщень, про які йде мова в акті приймання-передачі, загальна площа яких становить 661,7 кв. м, а зазначене в акті як окреме приміщення (нежитлове), площею 106,4 кв. м. Крім того, скаржник вказує, що в Реєстрі прав власності на нерухоме майно 20 квітня 2010 року зареєстровано право комунальної власності Львівської міської ради на будинок по вул. АДРЕСА_1 . Одночасно, звертає увагу, що відповідач-2 провів державну реєстрацію права власності за ОСББ Стрийська 94 за відсутності документів, які підтверджують набуття права на нерухоме майно.
Представники позивача (скаржника) та третьої особи в судовому засіданні підтримали вимоги апеляційної скарги, просили задоволити в повному обсязі: скасувати рішення Господарського суду Львівської області від 18 квітня 2019 року у справі №914/1289/18 та прийняти нове рішення, яким позов задоволити в повному обсязі.
Поряд з тим, 13 вересня 2019 року від скаржника до суду надійшли пояснення, в яких останній зазначає, що в акті приймання-передачі від 01.08.2016 року зазначено, що приміщення площею 106,4 кв. м є нежитловими приміщеннями (договір з управлінням комунальної власності), відтак, вважає помилковими доводи відповідача-2 про те, що такі приміщення є допоміжними. Одночасно на думку скаржника безпідставними є посилання відповідачів на постанову Верховного Суду від 06 серпня 2019 року у справі №914/843/17, оскільки обставини у цій справі та справі, що розглядається є відмінними. Також до вказаних пояснень апелянтом долучено лист ЛКП Вулецьке (вих.№693вих від 12.09.2019 року), однак, колегія суддів такий до уваги не бере, оскільки останній складено та підписано після прийняття рішення судом першої інстанції.
Представник відповідача-2 в судовому засіданні проти вимог апеляційної скарги заперечила, просила оскаржуване рішення залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення, з підстав, наведених у відзиві на апеляційну скаргу. Зокрема, зазначала, що спірне приміщення передано ОСББ Стрийська 94 за актом приймання-передачі від 01 серпня 2016 року, в якому не зазначено про наявність інших (чи з іншою площею), окрім вказаного, нежитлових приміщень, при цьому, окрім нежитлового приміщення загальною площею 106,4 кв. м, решту приміщень складають квартири - 2081,1 кв. м та допоміжні приміщення - 661,7 кв. м, а доказів у підтвердження наявності інших нежитлових приміщень у даному будинку суду не представлено. Також наголошувала, що позивачем не подано суду доказів на підтвердження факту виникнення у нього права власності на спірне приміщення. Поряд з тим, посилаючись на докази, що містяться у матеріалах справи, зазначала, що спірне приміщення є допоміжним, відтак, належить власникам квартир, що розміщені у будинку. Звертала увагу суду, що міська рада зареєструвала право власності на спірне приміщення після того, як вказане право зареєстровано за об`єднанням співвласників. В судовому засіданні 16 вересня 2019 року представник відповідача-2 просила залучити до участі у справі в якості третьої особи - ЛКП Вулецьке , однак, не обґрунтувала неможливості заявлення такого клопотання під час розгляду справи в суді першої інстанції, у зв`язку з чим, суд відмовив у задоволенні останнього. Поряд з тим, Господарський процесуальний кодекс України передбачає виключне право суду першої інстанції до прийняття рішення залучити до участі у справі третю особу та іншого відповідача, а також обов`язок суду в такому разі розглянути справу заново, що об`єктивно унеможливлює вчинення таких процесуальних дій апеляційним судом на стадії апеляційного перегляду справи (аналогічний правовий висновок викладено у постанові Верховного Суду від 21 серпня 2019 року у справі №907/537/18 ).
Представник відповідача-1 в судове засідання не з`явився, поряд з тим, 16 вересня 2019 року від останнього до суду надійшло клопотання про розгляд справи за його відсутності. Одночасно від відповідача-1 до суду надійшли додаткові пояснення, в яких ОСББ Стрийська 94 визнало той факт, що приміщення, яке зареєстроване 05.04.2017 року за ОСББ Стрийська 94 є одним і тим самим приміщенням, що зареєстроване 14.06.2017 року як комунальна власність за Львівською міською радою, а різниця в площах зумовлена виключно помилками в технічних обмірах. При цьому, відповідач-1 наголошує, що право власності на спірне приміщення зареєстровано за об`єднанням співвласників швидше, ніж за міською радою та реєстрацію права за останньою відповідач-1 буде оскаржувати. Крім того, зазначив, що спірне приміщення є допоміжним, а не нежитловим, оскільки в останньому знаходяться комунікації, що потребують обслуговування.
Суд, заслухавши пояснення представників позивача, відповідача-2 та третьої особи, розглянувши доводи апеляційної скарги та дослідивши наявні докази по справі, вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, виходячи з наступного:
Західним апеляційним господарським судом встановлено та з матеріалів справи вбачається, що відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна - будинок по АДРЕСА_1 за територіальною громадою м. Львова в особі Львівської міської ради 20 квітня 2010 року внесено запис про комунальну форму власності на вказаний будинок (реєстраційний номер майна - 30235357), підстава виникнення права власності - рішення Франківського /Радянського/ райвиконкому м. Львова №271 від 26 травня 1987 року.
За договором оренди №Ф-10149-16 від 17 червня 2016 року Управління комунальної власності ДЕП ЛМР (в тексті договору - орендодавець) передало в оренду Громадській організації Спортивний клуб Файтерс (в тексті договору - орендар) нерухоме майно, що знаходиться на балансі ЛКП Вулецьке (в тексті договору - балансоутримувач), а саме: приміщення, що знаходяться за адресою: м. Львів, вул. Стрийська, 94, загальною площею 106,4 кв. м (підвал) з індексами приміщень XXI, XXII, XXIII, XXIV, XXV, XXVI, XXVII, XXVII-1, XXVII-2, відповідно до даних технічного паспорта ЛОДК БТІ та ЕО від 07.07.2005 року, інвентарний №659. Цільове призначення об`єкта оренди - фізкультурно-спортивна діяльність. Термін договору оренди визначений на 2 роки 364 дні: з 17 червня 2016 року по 16 червня 2019 року (п.п.1.1, 2.1, 4.1 Договору).
Поряд з тим, судом встановлено, що 09 червня 2016 року проведено реєстрацію юридичної особи - Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Стрийська 94 (код ЄДРПОУ 40552865), що підтверджується даними з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
13 липня 2016 року Франківською районною адміністрацією винесено розпорядження №324 Про передачу житлового будинку АДРЕСА_4 94 АДРЕСА_5 вул. Стрийській з балансу ЛКП Вулецьке на баланс ОСББ Стрийська 94 .
Пунктом 1 вказаного розпорядження вирішено Львівському комунальному підприємству Вулецьке передати, а Об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку Стрийська 94 прийняти на баланс житловий будинок на вул. Стрийській, 94.
Разом з тим, п.5 розпорядження передбачено, що акт приймання-передачі будинку з балансу ЛКП Вулецьке на баланс ОСББ Стрийська 94 підлягає затвердженню у встановленому порядку в Департаменті житлового господарства та інфраструктури.
01 серпня 2016 року ЛКП Вулецьке та ОСББ Стрийська 94 складено акт приймання-передачі житлового будинку АДРЕСА_6 . АДРЕСА_1 з балансу ЛКП Вулецьке на баланс ОСББ Стрийська 94 .
За даними вказаного акту рік введення в експлуатацію будинку - 1958, загальна площа будинку - 2849,2 кв. м, в тому числі загальна площа квартир - 2081,1 кв.м., загальна площа допоміжних приміщень - 661,7 кв.м., в тому числі сходові клітки - 240,2 кв. м, підвали - 421,5 кв.м; інші приміщення - 106,4 кв.м - нежитлове приміщення із приміткою договір з управлінням комунальної власності .
27 березня 2017 року рішенням загальних зборів №3 співвласників житлових та нежитлових приміщень ОСББ Стрийська 94 , яке оформлене протоколом, вирішено зареєструвати право власності за ОСББ Стрийська 94 на підвальне приміщення площею 110,4 кв. м. Як зазначено у протоколі рішення ОСББ прийнято на підставі ч.2 ст.382 ЦК України, ч.1 ст.1 ЗУ Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку , рішення Конституційного Суду від 02.03.2004 року у справі №1-2/2004 про права співвласників на допоміжні приміщення, ЗУ Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку та інших норм чинного законодавства України.
28 березня 2017 року на замовлення ОСББ Стрийська 94 виготовлено технічний паспорт на нежитлові приміщення загальною площею 110,4 кв. м - підвал у будинку АДРЕСА_6 літ АДРЕСА_1 .
11 квітня 2017 року державним реєстратором Дмитрів Х.В. прийнято рішення №34734396 про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень щодо права власності ОСББ Стрийська 94 на підвальне приміщення площею 110,4 кв. м по АДРЕСА_6 , у зв`язку з тим, що документи подані не в повному обсязі, а саме: документ, що відповідно до вимог законодавства посвідчує набуття, перехід права власності на приміщення підвалу загальною площею 110,4 кв. м.
31 травня 2017 року державним реєстратором Дмитрів Х.В. відмовлено у державній реєстрації прав ОСББ Стрийська 94 на зазначене вище нерухоме майно (рішення №35453925), оскільки заявником не усунено обставин, що були підставою для прийняття такого рішення.
11 липня 2017 року ОСББ Стрийська 94 звернулось до Головного територіального управління юстиції у Львівській області з скаргою щодо скасування рішення про відмову у державній реєстрації прав.
Висновком комісії Головного територіального управління юстиції у Львівській області з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації від 28 серпня 2017 року задоволено скаргу голови правління ОСББ Стрийська 94 Михалевич О.Р. від 11.07.2017 року №270/0/6-17 на рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно Управління державної реєстрації юридичного департаменту Львівської міської ради Дмитрів Христини Василівни про відмову в державній реєстрації прав та їх обтяжень №35453925 від 31.05.2017 року, шляхом скасування рішення про відмову у державній реєстрації прав та проведення державної реєстрації.
Наказом Головного територіального управлінням юстиції у Львівській області №17 від 28 серпня 2017 року на підставі висновку комісії задоволено скаргу голови правління ОСББ Стрийська 94 Михалевич О.Р. від 11.07.2017 року №270/0/6-17 на рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно Управління державної реєстрації юридичного департаменту Львівської міської ради Дмитрів Христини Василівни про відмову в державній реєстрації прав та їх обтяжень №35453925 від 31.05.2017 року, шляхом скасування рішення про відмову у державній реєстрації прав та проведення державної реєстрації.
Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта індексний номер 110859337 від 17.01.2018 року за Об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку Стрийська 94 05 квітня 2017 року зареєстровано право спільної сумісної власності на нежитлове приміщення під інд. №1, 2, 3, 4, 5, 6 в технічному паспорті, загальною площею 110,4 кв.м за адресою АДРЕСА_6 , реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна - 1349515646101.
У липні 2018 року Львівська міська рада звернулась до суду з цим позовом до відповідачів: Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Стрийська 94" та Головного територіального управління юстиції у Львівській області про скасування наказу Головного територіального управління юстиції у Львівській області від 28.08.2017 року №17 "Про затвердження рішення комісії щодо задоволення скарги голови правління ОСББ "Стрийська 94" Михалевич О.Р."; скасування державної реєстрації права власності на нежитлове приміщення під інд. 1, 2, 3, 4, 5, 6, загальною площею 110,4 кв.м. по вул. Стрийській АДРЕСА_6 за ОСББ "Стрийська 94" (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1349515646101); витребування з чужого незаконного володіння ОСББ "Стрийська 94" вказане нежитлове приміщення та передання його Львівській міській раді.
Як зазначалось вище, рішенням Господарського суду Львівської області від 18 квітня 2019 року у справі №914/1289/18 в задоволені позову відмовлено повністю, однак, колегія суддів з таким висновком суду першої інстанції не погоджується, з огляду на наступне:
Відповідно до ст.3 ЗУ Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації. Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними за наявності однієї з таких умов: 1) реєстрація таких прав була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення; 2) на момент виникнення таких прав діяло законодавство, що не передбачало їх обов`язкової реєстрації.
Згідно з ч.1 ст.18 вказаного вище Закону державна реєстрація прав проводиться в такому порядку: 1) формування та реєстрація заяви в базі даних заяв; 2) прийняття документів, що подаються разом із заявою про державну реєстрацію прав, виготовлення їх електронних копій шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та розміщення їх у Державному реєстрі прав; 3) встановлення черговості розгляду заяв про державну реєстрацію прав, що надійшли на розгляд; 4) перевірка документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав, зупинення державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень; 5) прийняття рішення про державну реєстрацію прав або про відмову в такій реєстрації; 6) відкриття (закриття) розділу в Державному реєстрі прав та/або внесення до Державного реєстру прав відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об`єкти та суб`єктів цих прав; 7) формування інформації з Державного реєстру прав для подальшого використання заявником; 8) видача документів за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав
Державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно та їх обтяження, за умови їх відповідності законодавству і поданим документам (ч.4 ст.18 Закону).
Відповідно до ч.3 ст.10 ЗУ Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державний реєстратор: - встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов`язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом, відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав, відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих документах, наявність обтяжень прав на нерухоме майно та наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов`язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації; - перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення; - під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних інформаційних систем, документів та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником. Органи державної влади, підприємства, установи та організації зобов`язані безоплатно протягом трьох робочих днів з моменту отримання запиту надати державному реєстратору запитувану інформацію в паперовій та (за можливості) в електронній формі; - під час проведення державної реєстрації прав на земельні ділянки використовує відомості Державного земельного кадастру шляхом безпосереднього доступу до нього у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Судом встановлено та з матеріалів справи вбачається, що право комунальної власності на будинок по АДРЕСА_6 зареєстровано за територіальною громадою міста Львова в особі Львівської міської ради 20 квітня 2010 року на підставі рішення Франківського /Радянського/ райвиконкому м. Львова №271 від 26 травня 1987 року, що підтверджується інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна.
Поряд з тим, 05 квітня 2017 року за Об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку Стрийська 94 зареєстровано право спільної сумісної власності на нежитлове приміщення під інд. №1, 2, 3, 4, 5, 6 в технічному паспорті, загальною площею 110,4 кв.м за адресою: АДРЕСА_6 , реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна - 1349515646101.
Підставою виникнення права власності ОСББ вказано: розпорядження Франківської районної державної адміністрації №324 від 13 липня 2016 року, протокол ОСББ Стрийська 94 №3 від 27 березня 2017 року та наказ Головного територіального управління юстиції у Львівській області №17 від 28 серпня 2017 року.
Розпорядженням Франківської районної державної адміністрації №324 від 13 липня 2016 року вирішено Львівському комунальному підприємству Вулецьке передати, а Об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку Стрийська 94 прийняти на баланс житловий будинок на АДРЕСА_2 . АДРЕСА_6 .
У п.5 вказаного розпорядження встановлено, що акт приймання-передачі будинку з балансу ЛКП Вулецьке на баланс ОСББ Стрийська 94 затвердити у встановленому порядку в Департаменті житлового господарства та інфраструктури .
Відповідно до п.6 Порядку передачі житлового комплексу або його частини з балансу на баланс, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.10.2002 року №1521 передбачено, що кожній із сторін, яка бере участь у прийманні-передачі, надається примірник акта приймання-передачі, підписаний членами комісії та затверджений керівництвом кожної сторони (підписи скріплюються печаткою).
Поряд з тим, згідно з п.3.4 Положення про порядок передачі житлового комплексу або його частини з балансу міської ради на баланс об`єднання співвласників багатоквартирного будинку або іншої юридичної особи, затвердженого ухвалою Львівської міської ради №2243 від 14 квітня 2005 року, акт приймання-передачі затверджується наказом управління житлово-комунального господарства відповідно до поданих районною адміністрацією документів (на даний час - Департамент житлового господарства та інфраструктури).
Згідно з п.3.8 вказаного вище Положення датою передачі житлового комплексу або його частини з балансу на баланс є дата затвердження акта приймання-передачі.
Судом встановлено та сторонами підтверджено, що акт приймання-передачі житлового будинку АДРЕСА_6 з балансу ЛКП Вулецьке на баланс ОСББ Стрийська 94 від 01 серпня 2016 року складено ЛКП Вулецьке та ОСББ Стрийська 94 та такий акт не затверджено в Департаменті житлового господарства та інфраструктури.
Враховуючи, що акт приймання-передачі будинку з балансу ЛПК Вулецьке на баланс ОСББ Стрийська 94 не затверджений у встановленому законом порядку Департаментом житлового господарства та інфраструктури, відтак, будинок не був переданий на баланс ОСББ. Разом з цим, із матеріалів справи вбачається, що будинок і на далі перебуває на балансі Львівського комунального підприємства Вулецьке (лист Франківської районної адміністрації від 14.09.2018 року №4-35-2874 та лист Департаменту житлового господарства та інфраструктури Львівської міської ради від 20.09.2018 року №4-25-311). Поряд з тим, на балансі ЛКП перебувають і внутрішньобудинкові мережі в будинку, що підтверджується актом обстеження внутрішньобудинкової системи опалення житлового будинку на АДРЕСА_2 . Стрийській, 94 від 30.03.2017 року, складеним ЛМКП Львівтеплоенерго .
Крім того, як вбачається з акту приймання-передачі житлового будинку АДРЕСА_6 з балансу ЛКП Вулецьке на баланс ОСББ Стрийська 94 від 01 серпня 2016 року: передачі з балансу ЛКП на баланс ОСББ підлягав будинок під АДРЕСА_6 , рік введення в експлуатацію будинку - 1958, загальна площа будинку - 2849,2 кв. м, в тому числі загальна площа квартир - 2081,1 кв.м., загальна площа допоміжних приміщень - 661,7 кв.м., в тому числі сходові клітки - 240,2 кв. м, підвали - 421,5 кв.м ; інші приміщення - 106,4 кв.м - нежитлове приміщення із приміткою договір з управлінням комунальної власності .
З вказаного акту слідує, що передачі підлягали допоміжні приміщення площею 661,7 кв. м, при цьому, спірне нежитлове приміщення, площею 106,4 кв. м зазначено як окремий об`єкт, який не входить у площу допоміжних приміщень та додатково вказано про договір з управлінням комунальної власності (тобто є об`єктом оренди).
Одночасно, судом встановлено, що нежитлові приміщення під інд. IV, V, VI, VII, VIII, IX, X, XI, XII, XIIа, XIII, загальною площею 100,7 кв.м, які знаходяться за адресою: АДРЕСА_6 , на які за Львівською міською радою 14 червня 2017 року зареєстровано право комунальної власності є іншими приміщеннями, що знаходяться у підвалі будинку по АДРЕСА_6 та не мають відношення до спірних приміщень та цього спору загалом.
Так, рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради №280 від 07 квітня 2017 року Про реєстрацію права комунальної власності на нежитлові приміщення, які належать до комунальної власності територіальної громади м. Львова вирішено зареєструвати за територіальною громадою м. Львова в особі Львівської міської ради право комунальної власності на нежитлові приміщення, які належать до комунальної власності територіальної громади м. Львова, є ізольованими, не належать до житлового фонду, не перебувають у загальному користуванні мешканців будинку та не є допоміжними згідно з Переліком, який є додатком до рішення, а саме:
- нежитлове приміщення підвалу по АДРЕСА_6 під інд. XXI, XXII, АДРЕСА_7 XXIV, XXV, XXVI, XXVII, XXVII АДРЕСА_8 XXVII АДРЕСА_9 , загальною площею 106,4 кв.м (технічний паспорт №659 від 07.07.2005 року);
- нежитлове приміщення підвалу по АДРЕСА_6 під інд. АДРЕСА_10 V, VI, VII, VIII, IX, X, XI, XII, XIIа, XIII, загальною площею 100,7 кв.м (технічний паспорт № НОМЕР_1 від 14.09.2015 року).
Вказане розпорядження є чинним та у встановленому законом порядку не визнавалось недійсним.
Колегією суддів встановлено, що нежитлові приміщення площею 106,4 кв. м і є тими самими спірними приміщеннями, яких стосується цей спір, що вбачається, зокрема з технічних паспортів, які знаходяться в матеріалах справи, а саме: технічний паспорт від 07.07.2005 року, складений БТІ та ЕО на приміщення площею 106,4 кв. м та технічний паспорт від 28.03.2017 року, складений ТзОВ Інвентарі груп на нежитлові приміщення площею 110,4 кв.м. При цьому, як вбачається з вказаних технічних паспортів та не заперечується сторонами, різниця у площах виникла у зв`язку з тим, що вказані приміщення частково перелаштовано, а саме: знесено деякі перегородки.
Враховуючи все наведене вище, з огляду на те, що акт приймання-передачі житлового будинку АДРЕСА_6 з балансу ЛКП Вулецьке на баланс ОСББ Стрийська 94 від 01 серпня 2016 року не затверджено в Департаменті житлового господарства та інфраструктури, у зв`язку з чим, не виконано вимог розпорядження Франківської районної державної адміністрації №324 від 13 липня 2016 року та не реалізовано останнє, посилання ОСББ Стрийська 94 на вказаний акт є безпідставним.
Поряд з тим, згідно з п.4 ч.1 ст.3 ЗУ Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень загальною засадою державної реєстрації прав є внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених цим Законом.
Згідно з ст.27 ЗУ Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державна реєстрація речових прав проводиться на підставі: - договору, предметом якого є нерухоме майно, речові права на яке підлягають державній реєстрації, чи його дубліката; - свідоцтва про право власності на частку у спільному майні подружжя у разі смерті одного з подружжя, свідоцтва про право на спадщину; свідоцтва про придбання майна з прилюдних торгів (аукціонів); - свідоцтва про право власності, виданого органом приватизації наймачам житлових приміщень у державному та комунальному житловому фонді, чи його дубліката; - свідоцтва про право власності на нерухоме майно, видане до 1 січня 2013 року органом місцевого самоврядування або місцевою державною адміністрацією, чи його дубліката; - рішення про закріплення нерухомого майна на праві оперативного управління чи господарського відання, прийнятого власником нерухомого майна чи особою, уповноваженою управляти таким майном; - державного акта на право приватної власності на землю, державного акта на право власності на землю, державного акта на право власності на земельну ділянку або державного акта на право постійного користування землею, виданих до 1 січня 2013 року; - рішення суду, що набрало законної сили, щодо права власності та інших речових прав на нерухоме майно; - ухвали суду про затвердження (визнання) мирової угоди; - заповіту, яким установлено сервітут на нерухоме майно; - рішення власника майна, уповноваженого ним органу про передачу об`єкта нерухомого майна з державної у комунальну власність чи з комунальної у державну власність або з приватної у державну чи комунальну власність. Згідно з п.14 цієї статті державна реєстрація проводиться і на підставі інших документів, що відповідно до законодавства підтверджують набуття, зміну або припинення прав на нерухоме майно.
Проте, ОСББ Стрийська 94 не надало для реєстрації права власності жодного документу, який би підтверджував набуття прав на нежитлові приміщення по АДРЕСА_6 . Поряд з цим, ні наказ Головного територіального управління юстиції у Львівській області, ні розпорядження про передачу будинку на баланс не є документами, що підтверджують набуття права власності на спірні нежитлові приміщення.
Відповідно до п.4 ч.1 ст.24 ЗУ Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень у державній реєстрації прав може бути відмовлено у разі, якщо подані документи не дають змоги встановити набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяження.
Враховуючи наведене вище, колегія суддів вважає підставним рішення державного реєстратора Дмитрів Х.В. від 31 травня 2017 року про відмову у державній реєстрації прав ОСББ Стрийська 94 на спірне нерухоме майно (рішення №35453925), оскільки заявником не подано документу, що відповідно до вимог законодавства, посвідчує набуття, перехід права власності на приміщення підвалу по АДРЕСА_6 , загальною площею 110,4 кв. м.
Одночасно, відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції не звернув уваги на те, що реєстрація права власності за ОСББ Стрийська 94 проведена саме на нежитлові приміщення, а не допоміжні.
Відповідно до ч.2 ст.10 ЗУ Про приватизацію державного житлового фонду власники квартир багатоквартирних будинків та житлових приміщень у гуртожитку є співвласниками допоміжних приміщень у будинку чи гуртожитку, технічного обладнання, елементів зовнішнього благоустрою і зобов`язані брати участь у загальних витратах, пов`язаних з утриманням будинку і прибудинкової території відповідно до своєї частки у майні будинку чи гуртожитках. Допоміжні приміщення (кладовки, сараї і т. ін.) передаються у власність квартиронаймачів безоплатно і окремо приватизації не підлягають.
Офіційне тлумачення положень частини другої статті 10 вказаного Закону наведено у рішенні Конституційного Суду від 02.03.2004 року №4-рп/2004 зі змінами згідно з рішенням Конституційного Суду від 09.11.2011 року №N14-рп/2011.
У рішенні Конституційного Суду України від 02.03.2004 №4-рп/2004 визначено: "1.1. Допоміжні приміщення (підвали сараї, кладовки, горища, колясочні і т.ін.) передаються безоплатно у спільну власність громадян одночасно з приватизацією ними квартир (кімнат у квартирах) багатоквартирних будинків. Підтвердження права власності на допоміжні приміщення не потребує здійснення додаткових дій, зокрема створення об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, вступу до нього".
Допоміжні приміщення, відповідно до ч.2 ст.10 Закону, стають об`єктами права спільної власності співвласників багатоквартирного будинку, тобто їх спільним майном, одночасно з приватизацією громадянами квартир. Для підтвердження набутого в такий спосіб права не потребується вчинення будь-яких інших додаткових юридичних дій. Власникам квартир немає необхідності створювати з цією метою об`єднання співвласників багатоквартирного будинку.
Аналогічні приписи містить частина друга статті 382 ЦК України, згідно з якою власникам квартири у дво- або багатоквартирному житловому будинку належать на праві спільної сумісної власності приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), опорні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання за межами або всередині квартири, яке обслуговує більше однієї квартири, а також споруди, будівлі, які призначені для забезпечення потреб усіх власників квартир, у тому числі і власників нежитлових приміщень, які розташовані у житловому будинку.
Нежитлове приміщення - ізольоване приміщення в багатоквартирному будинку, що не належить до житлового фонду і є самостійним об`єктом нерухомого майна. Аналогічне визначення нежитлового приміщення міститься в ДБН В.3.2-2-2009 Житлові будинки. Реконструкція та капітальний ремонт.
ДБН також дає визначення поняття ізольоване приміщення - як частина будівлі або її відсік, який має окремий вхід ззовні, власне освітлення, вентиляцію (природну або механічну) та відокремлений від іншого об`єму споруди (будівлі) стінами та перекриттями.
Нежиле приміщення - це приміщення, яке належить до житлового комплексу, але не відноситься до житлового фонду і є самостійним об`єктом цивільно-правових відносин.
Колегією суддів встановлено, що спірні приміщення є повністю ізольованими від житлового фонду, так як мають окремий вхід з вулиці, що підтверджується технічним паспортом, який міститься в матеріалах справи.
Як вбачається з Поверхового плану будинку АДРЕСА_6 , складеного 20 серпня 1978 року, копія якого знаходиться у матеріалах справи, спірні нежитлові приміщення існували як такі ще на той час (складення такого плану). При цьому, такі нежитлові приміщення з частковим переплануванням відображено і в поверховому плані технічного паспорту, складеного 07 липня 2005 року.
При цьому, сама лише наявність у приміщеннях певних комунікації не може свідчити однозначно про те, що такі приміщення є допоміжним.
З матеріалів справи вбачається, що спірні приміщення першочергово використовувались як нежитлові приміщення та були і є окремим об`єктом цивільних правовідносин.
Слід зазначити, що спірні приміщення протягом тривалого періоду часу були та є об`єктом оренди. Так, 08 липня 2011 року між Управлінням комунальної власності Львівської міської ради та Установою дитячо-юнацьких та молодіжних клубів Франківського району м. Львова укладено договір оренди №Ф-7891-11 спірних приміщень. Термін дії договору закінчився 06 липня 2014 року. В подальшому 17 червня 2016 року між Управлінням комунальної власності Львівської міської ради та ГО Спортивний клуб Файтерс укладено договір оренди №Ф-10149-16 спірних приміщень. Термін дії договору оренди - до 16.06.2019 року.
Беручи до уваги все наведене вище, колегія суддів дійшла висновку про обґрунтованість та підставність позовних вимог, що є достатньою підставою для задоволення позову. Матеріалами справи підтверджується, що відповідачі, всупереч вимогам чинного законодавства, зареєстрували право власності на нежитлове приміщення за ОСББ Стрийська 94 без достатніх для того правових підстав. Разом з цим, позивачем доведено належними та допустимими доказами, що знаходяться у матеріалах справи, що спірні нежитлові приміщення належать до комунальної власності.
Згідно з ст.16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути: визнання права; визнання правочину недійсним; припинення дії, яка порушує право; відновлення становища, яке існувало до порушення; примусове виконання обов`язку в натурі тощо. Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом.
Відповідно до ч.1 ст.319 ЦК України власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд.
За змістом права власності, визначеного у ст.317 ЦК України, власникові належить права володіння, користування та розпорядження своїм майном.
Частиною 1 ст.321 ЦК України визначено, що право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні
Власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним (ч.1 ст.387 ЦК України).
За приписами ст.388 ЦК України власник може витребувати майно від добросовісного набувача у разі коли: воно було загублене власником або особою, якій він передав майно у володіння; було викрадене у власника або особи, якій він передав майно у володіння; вибуло з володіння власника або особи, якій він передав майно у володіння, не з їхньої волі іншим шляхом. Власник також має право витребувати майно від добросовісного набувача в усіх випадках, коли він набув його безвідплатно.
Віндикацією є передбачений законом основний речово-правовий спосіб захисту цивільних прав та інтересів власника майна або особи, яка має речове право на майно (титульний володілець), який полягає у відновленні становища, що існувало до порушення, шляхом повернення об`єкта права власності у володіння власника (титульного володільця) з метою відновлення права використання власником усього комплексу правомочностей.
Статтею 73 ГПК України передбачено, що доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.
Згідно з ч.1 ст.74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів (ч.1 ст.86 ГПК України).
Відповідно до ст.236 ГПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню господарського судочинства, визначеному цим Кодексом. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Статтею 275 ГПК України передбачено, що суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право, зокрема, скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове рішення у відповідній частині або змінити рішення.
Підставами для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни судового рішення є, зокрема: неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; порушення норм процесуального права або неправильне застосування норм матеріального права (ч.1 ст.277 ГПК України).
З огляду на все наведене вище, колегія суддів дійшла висновку про наявність підстав для задоволення апеляційної скарги Львівської міської ради, скасування рішення Господарського суду Львівської області від 18 квітня 2019 року у справі №914/1289/18 та прийняття нового рішення про задоволення позову в повному обсязі. Суд вирішив: скасувати наказ Головного територіального управління юстиції у Львівській області від 28.08.2017 року №17 Про затвердження рішення комісії щодо задоволення скарги голови правління ОСББ Стрийська 94 Михалевич О.Р ; скасувати державну реєстрацію права власності на нежитлове приміщення під інд. 1, 2, 3, 4, 5, 6 загальною площею 110,4 кв.м по АДРЕСА_6 за Об`єднанням співвласників АДРЕСА_11 Стрийська АДРЕСА_6 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1349515646101); витребувати з чужого незаконного володіння Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Стрийська 94 нежитлове приміщення під інд. 1, 2, 3, 4, 5, 6 загальною площею 110,4 кв.м по вул АДРЕСА_6 , АДРЕСА_12 . Львів (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1349515646101) та передати його Львівській міській раді.
У зв`язку з наведеним, беручи до уваги вимоги ст.129 ГПК України, з відповідачів на користь позивача (скаржника) слід стягнути 19 960,38 грн. (по 9 980,19 грн. - з кожного) - у відшкодування витрат по сплаті судового збору (з яких: 7 984,15 грн. - за подання позову та 11 976,23 грн. - за подання та розгляд апеляційної скарги).
Керуючись ст.ст.129, 270, 275, 277, 281, 282 ГПК України, Західний апеляційний господарський суд,
постановив:
Апеляційну скаргу Львівської міської ради задоволити.
Рішення Господарського суду Львівської області від 18 квітня 2019 року у справі №914/1289/18 скасувати.
Прийняти нове рішення, яким позов задоволити.
Скасувати наказ Головного територіального управління юстиції у Львівській області від 28.08.2017 року №17 "Про затвердження рішення комісії щодо задоволення скарги голови правління ОСББ "Стрийська 94" Михалевич О.Р.".
Скасувати державну реєстрацію права власності на нежитлове приміщення під інд. 1, 2, 3, 4, 5, 6, загальною площею 110,4 кв.м. по вул. Стрийській, АДРЕСА_6 за ОСББ "Стрийська 94" (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1349515646101).
Витребувати з чужого незаконного володіння ОСББ "Стрийська 94" (79026, м. Львів, вул. Стрийська, 94, ідентифікаційний код юридичної особи 40552865) нежитлове приміщення під інд. 1, 2, 3, 4, 5, 6, загальною площею 110,4 кв.м, що знаходиться по вул. Стрийській, АДРЕСА_6 у м. Львові (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1349515646101) та передати його Львівській міській раді (79008, м. Львів, Площа Ринок, 1, ідентифікаційний код юридичної особи 04055896).
Стягнути з Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Стрийська 94 (79026, м. Львів, вул. Стрийська, 94, ідентифікаційний код юридичної особи 40552865) на користь Львівської міської ради (79008, м. Львів, площа Ринок, 1, ідентифікаційний код юридичної особи 04055896) 9 980,19 грн. - у відшкодування витрат по сплаті судового збору.
Стягнути з Головного територіального управління юстиції у Львівській області (79000, м. Львів, площа Шашкевича, 1, ідентифікаційний код юридичної особи 34942940) на користь Львівської міської ради (79008, м. Львів, площа Ринок, 1, ідентифікаційний код юридичної особи 04055896) 9 980,19 грн. - у відшкодування витрат по сплаті судового збору.
На виконання постанови місцевому господарському суду видати накази.
Матеріали справи №914/1289/18 повернути до Господарського суду Львівської області .
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена у касаційному порядку відповідно до вимог ст.ст.286-291 ГПК України.
Повну постанову складено 25 вересня 2019 року
Головуючий (суддя-доповідач) Якімець Г.Г.
Суддя Бонк Т.Б.
Суддя Матущак О.І.
Суд | Західний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 16.09.2019 |
Оприлюднено | 26.09.2019 |
Номер документу | 84513970 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Західний апеляційний господарський суд
Якімець Ганна Григорівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні