П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
26 вересня 2019 р.м.ОдесаСправа № 400/504/19 Головуючий в 1 інстанції: Лісовська Н. В.
Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого судді - Вербицької Н.В.,
суддів - Джабурії О.В.,
Кравченка К.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління Державної фіскальної служби у Миколаївській області на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 29 травня 2019 року по справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю «АСГАРД П» до Головного управління Державної фіскальної служби у Миколаївській області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И Л А :
22 лютого 2019 року товариство з обмеженою відповідальністю "Асгард П" звернулося до Миколаївського окружного адміністративного суду з позовною заявою, в якій, з урахуванням уточнених позовних вимог, просило:
визнати протиправними дії Головного управління ДФС в Миколаївській області щодо направлення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань повідомлень про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи позивача (форма № 27-ОПП) від 21.06.2018 р., 28.07.2018 р., 22.08.2018 р., 06.11.2018 р., 22.12.2018,
зобов`язати відповідача надіслати до Реєстру повідомлення про відкликання заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи позивача (форма № 27-ОПП) від 21.06.2018 р., 28.07.2018 р., 22.08.2018 р., 06.11.2018 р., 22.12.2018 р. та відомості про відсутність заборгованості зі сплати податків і зборів за формою № 30-ОПП.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що дії відповідача по направленню заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи є незаконними та перешкоджають завершенню ліквідаційної процедури ТОВ "Асгард П".
Відповідач заперечував проти позову зазначаючи, що підставою для направлення заперечень державному реєстратору щодо завершення процедури припинення позивача за формою № 27-ОПП було ненадання позивачем на запити контролюючого органу документів, що в свою чергу зумовило неможливість проведення податкової перевірки згідно з п.п. 78.1.7 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України.
Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 29 травня 2019 року адміністративний позов задоволено частково. Визнано протиправними дії Головного управління ДФС у Миколаївській області щодо направлення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань повідомлень про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи товариства з обмеженою відповідальністю "Асгард П" (форма № 27-ОПП) від 21.06.2018 р., 28.07.2018 р., 22.08.2018 р., 06.11.2018 р., 22.12.2018 р.
Зобов`язано Головне управління ДФС у Миколаївській області надіслати до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відомості про відсутність у товариства з обмеженою відповідальністю "Асгард П" заборгованості зі сплати податків і зборів за формою № 30-ОПП.
У задоволенні вимоги про зобов`язання Головного управління ДФС у Миколаївській області надіслати до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань повідомлення про відкликання заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи товариства з обмеженою відповідальністю "Асгард П" (форма № 27-ОПП) від 21.06.2018 р., 28.07.2018 р., 22.08.2018 р., 06.11.2018 р., 22.12.2018 р. відмовлено.
Не погоджуючись із прийнятим судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить зазначене рішення суду скасувати та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позовних вимог. Зокрема, апелянт зазначає, що судом першої інстанції не надано належної оцінки тим обставинам, що підставою для направлення заперечень державному реєстратору щодо завершення процедури припинення ТОВ "Асгард П", за формою 27-ОПП, стало ненадання позивачем на запити контролюючого органу документів, що в свою чергу зумовило неможливість проведення документальної позапланової перевірки згідно п.78.1.7 ст.78 ПК України.
Позивач надав відзив на апеляційну скаргу, в якому зазначив, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, у зв`язку із необґрунтованістю доводів апелянта. Крім того, ТОВ "Асгард П" зазначив, що відповідно до ч.2 ст.308 КАС України, суд апеляційною інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, а тому з урахуванням висновків Верховного Суду по справі № 820/2915/17 просив зобов`язати відповідача надіслати до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань повідомлення про відкликання заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи позивача за формою № 28-ОПП.
Відповідно до п.3 ч.1 ст.311 КАС України справа розглядається в порядку письмового провадження.
Заслухавши доповідача, дослідивши доводи апеляційної скарги, матеріали справи, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права, правової оцінки обставин у справі, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та з матеріалів справи вбачається наступне.
Рішенням засновників ТОВ "Асгард П" від 14.02.2018 року вирішено здійснити ліквідацію товариства, для чого створено ліквідаційну комісію. Строк для заявлення кредиторами своїх вимог встановлено два місяці з дня опублікування повідомлення про прийняття даного рішення (а. с. 13).
16.02.2018 року голова ліквідаційної комісії товариства звернувся до відповідача з заявою форми № 8-ОПП про припинення платника податків (а. с. 15).
Рішення про ліквідацію товариства опубліковане в газеті "Голос України" від 06.03.2018 року № 44 (а. с. 14).
22.08.2018 року і 10.09.2018 року позивач звертався до відповідача з запитом про надання інформації щодо наявності чи відсутності податкового боргу (а. с. 16-17).
Листом від 17.09.2018 року відповідач повідомив, що станом на 14.09.2018 р. заборгованість у позивача відсутня (а. с. 18). Відповідна інформація підтверджується також даними з офіційного сайту ДФС України станом на 11.12.2018 р. і 21.01.2019 р. (а. с. 19-26).
Позивач звернувся до державного реєстратора Миколаївської міської ради з комплектом документів для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в зв`язку з ліквідацією.
30.01.2019 року державний реєстратор Зав`ялова К.П. надіслала позивачу повідомлення по відмову в державній реєстрації (а. с. 27).
Відмова мотивована тим, що в Реєстрі станом на 30.01.2019 р. містяться відомості про наявність у позивача заборгованості зі сплати податків і зборів по формі № 27-ОПП, які надійшли в електронному вигляді 21.06.2018 р., 28.07.2018 р., 22.08.2018 р., 06.11.2018 р., 22.12.2018 р. від Державної фіскальної служби України.
Станом на 30.01.2019 р. зазначені заперечення не відкликані. Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що відповідач не довів наявності у позивача заборгованості зі сплати податків і зборів станом на дату звернення до державного реєстратора з заявою про проведення державної реєстрації припинення юридичної особи. Судова колегія не погоджується з висновками суду першої інстанції, виходячи з наступного.
Відповідно до п.4 ч.1 ст.1 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" від 15.05.2003 № 755-IV державна реєстрація юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців це офіційне визнання шляхом засвідчення державою факту створення або припинення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, засвідчення факту наявності відповідного статусу громадського об`єднання, професійної спілки, її організації або об`єднання, політичної партії, організації роботодавців, об`єднань організацій роботодавців та їхньої символіки, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, зміни відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, про юридичну особу та фізичну особу - підприємця, а також проведення інших реєстраційних дій, передбачених цим Законом.
Приписами ч.6, ч.7 ст.25 Закону № 755-IV визначено порядок проведення процедури державної реєстрації припинення юридичної особи.
Так, спрощена процедура державної реєстрації припинення юридичної особи шляхом її ліквідації проводиться на підставі:
1) судового рішення про скасування (визнання недійсною) державної реєстрації юридичної особи у випадках, передбачених законом, якщо таке рішення прийнято судом до 1 липня 2004 року, крім судового рішення про визнання юридичної особи банкрутом;
2) судового рішення про припинення юридичної особи, не пов`язаного з банкрутством юридичної особи, якщо таке рішення прийнято судом після 1 липня 2004 року, і в разі якщо голова ліквідаційної комісії з припинення юридичної особи або ліквідатор юридичної особи протягом трьох років з дати оприлюднення повідомлення про постановлення судового рішення про припинення юридичної особи, не пов`язаного з банкрутством юридичної особи, не надав суб`єкту державної реєстрації документи, необхідні для державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації;
3) неподання головою ліквідаційної комісії з припинення юридичної особи або ліквідатором юридичної особи документів, необхідних для державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації протягом одного року з дати внесення до Єдиного державного реєстру запису про зупинення проведення спрощеної процедури державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації.
Порядок проведення спрощеної процедури державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації включає:
1) проведення реєстраційної дії щодо початку проведення спрощеної процедури державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру - не пізніше наступного робочого дня з дати настання підстави, передбаченої частиною четвертою цієї статті;
2) державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її ліквідації - не пізніше наступного робочого дня після отримання відомостей:
про відсутність заборгованості із сплати податків і зборів та відсутність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування;
про відсутність заборгованості із сплати страхових коштів до Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування;
про відсутність нескасованих випусків цінних паперів юридичної особи - емітента;
про відсутність нескасованої реєстрації випуску акцій акціонерного товариства.
У разі неодержання від державних органів відомостей, зазначених у цій частині, у порядку та строки, визначені цим Законом, державна реєстрація припинення юридичної особи в результаті її ліквідації проводиться за принципом мовчазної згоди;
3) проведення реєстраційної дії щодо зупинення проведення спрощеної процедури державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру - не пізніше наступного робочого дня з дати отримання відомостей про наявність заборгованості із сплати податків і зборів або наявність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, або наявність заборгованості із сплати страхових коштів до Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування, або наявність нескасованих випусків цінних паперів юридичної особи - емітента, або наявність нескасованої реєстрації випуску акцій акціонерного товариства;
4) формування та оприлюднення на порталі електронних сервісів виписки - у разі зміни відомостей, що містяться у ній.
Відповідно до п.11 ч.1 ст.28 Закону № 755-IV, підставою для відмови у державній реєстрації є те, що документи для державної реєстрації припинення юридичної особи подані щодо юридичної особи, що ліквідується, стосовно якої надійшли відомості про наявність заборгованості із сплати податків і зборів та/або наявність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, крім банків, стосовно яких процедура ліквідації здійснюється відповідно до Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб".
Саме посилаючись на п.11 ч.1 ст.28 Закону № 755-IV державний реєстратор 30 січня 2019 року відмовив позивачу у проведенні реєстрації припинення юридичної особи.
Пунктом 11.1 Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011р. №1588, платник податків зобов`язаний повідомляти контролюючі органи за місцем обліку такого платника про його ліквідацію або реорганізацію протягом трьох робочих днів з дня прийняття відповідного рішення (крім випадків, коли обов`язок здійснювати таке повідомлення покладено законом на орган державної реєстрації).
Дані про прийняття рішення щодо припинення юридичних осіб, відомості щодо яких містяться в Єдиному державному реєстрі, контролюючі органи отримують від державних реєстраторів у порядку інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром та інформаційними системами Центрального контролюючого органу.
Приписами п.11.10 Порядку № 1588 визначено, що якщо до завершення строку, визначеного для заявлення кредиторами своїх вимог, на запит суб`єкта державної реєстрації контролюючим органом надано відомості про відсутність заборгованості зі сплати податків і зборів, а також у разі виникнення у платника податків заборгованості зі сплати податків і зборів або визначення грошових зобов`язань, за якими не настав строк сплати, до проведення державної реєстрації припинення юридичної особи контролюючий орган формує та передає до Єдиного державного реєстру відомості про наявність заборгованості зі сплати податків і зборів або відомості про узгодження плану реорганізації юридичної особи.
Якщо контролюючим органом до Єдиного державного реєстру передано відомості про наявність заборгованості зі сплати податків і зборів, то після погашення заборгованості зі сплати податків і зборів контролюючий орган передає до Єдиного державного реєстру відомості про відсутність заборгованості зі сплати податків і зборів.
Відповідно до п.11.15 цього Порядку, відомості про відсутність (наявність) заборгованості зі сплати податків і зборів за формою N 30-ОПП:
є єдиним документом, що підтверджує відсутність (наявність) заборгованості з податків, зборів у випадках припинення юридичних осіб, визначених Законом № 755.
У випадках, передбачених іншими нормативно-правовими актами, відсутність заборгованості з платежів до бюджету, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, підтверджується відповідною довідкою.
Враховуючи викладене, судова колегія приходить до висновку, щодо помилковості посилань позивача на лист ГУ ДФС у Миколаївській області від 17.09.2018 року, як на докази відсутності у ТОВ "Асгард П" заборгованості зі сплати податків та зборів.
Відповідно до абз. 2 пп. 2 п. 2 спільного наказу Міністерства юстиції України та Міністерства фінансів України № 759/5/371 від 18.03.2016 року "Про інформаційну взаємодію між Єдиним державним реєстром юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань й інформаційними системами Державної фіскальної служби України", зареєстрованого в Мінюсті 25.03.2016 за № 446/28576 до запровадження обміну документами в електронній формі між Реєстром та інформаційними системами Державної фіскальної служби України щодо подання запитів державними реєстраторами юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань і передачі до Реєстру відомостей про відсутність (наявність) заборгованості зі сплати податків і зборів, про відсутність (наявність) заборгованості зі сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, про узгодження плану реорганізації юридичної особи такі відомості передаються Державною фіскальною службою України до Реєстру з урахуванням технічних можливостей Реєстру та інформаційних систем Державної фіскальної служби України, а саме про наявність заборгованості зі сплати податків і зборів - шляхом надсилання повідомлень про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи за формою № 27-ОПП.
Судова колегія враховує доводи позивача, що форма 27-ОПП була затверджена у додатку 18 до Порядку № 1588 та виключена з нього 18.03.2016 року.
Разом з тим, застосування зазначеної форми 27-ОПП прямо передбачено вищенаведеним спільним наказом № 759/5/371 від 18.03.2016 року.
Пунктом 78.1.7 ст.78 ПК України, визначені підстави для призначення документальної позапланової перевірки, зокрема, якщо розпочато процедуру реорганізації юридичної особи (крім перетворення), припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця, закриття постійного представництва чи відокремленого підрозділу юридичної особи, в тому числі іноземної компанії, організації, порушено провадження у справі про визнання банкрутом платника податків або подано заяву про зняття з обліку платника податків.
З наведеного вбачається, що в разі надходження до податкового органу повідомлення державного реєстратора про внесення до Єдиного державного реєстру рішення засновників юридичної особи про її припинення, то в податкового органу виникає обов`язок вирішити питання про проведення документальної позапланової перевірки юридичної особи, стосовно якої засновниками прийнято рішення про припинення.
Як вбачається з акту про неможливість проведення документальної позапланової виїзної перевірки в зв`язку з ненаданням документів ТОВ "Асгард П" № 868/14-29-14-05/35938186 від 22.08.2018 року, документальна позапланова перевірка позивача призначена наказом ГУ ДФС у Миколаївській області від 15.02.2018 року № 1769.
ГУ ДФС у Миколаївській області неодноразово надсилались запити позивачу про надання документів, які особисто отримував голова ліквідаційної комісії ТОВ "Асгард П" Постик А.Л, однак він не надавав запитувані документи та усно повідомив про їх вкрадення.
Враховуючи викладене, судова колегія погоджується з доводами апелянта, що у зв`язку із ненаданням позивачем відповіді на запити контролюючого органу, відповідач був позбавлений можливості провести перевірку у відповідності до приписів п.78.1.7 ПК України та встановити наявність чи відсутність заборгованості зі сплати податків і зборів у позивача у встановленому чинним законодавством порядку.
Надсилаючи оскаржувані повідомлення до державного реєстратора, відповідач діяв відповідно до приписів чинного законодавства.
Суд першої інстанції надав невірну правову оцінку обставинам справи, в зв`язку з чим прийшов до помилкового висновку про наявність підстав для задоволення позову.
Відповідно до п.3, п.4 ч.1 ст.317 КАС України рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню, з прийняттям постанови про відмову в задоволенні позовних вимог.
Враховуючи, що дана справа правомірно віднесена судом першої інстанції до категорії незначної складності та розглядалась за правилами спрощеного провадження, що підтверджується ухвалою суду про відкриття провадження від 06 березня 2019 року, постанова суду апеляційної інстанції відповідно до ч.5 ст.328 КАС України в касаційному порядку оскарженню не підлягає.
Керуючись ст.ст.308,311,315,317,321,322,325,328 КАС України, колегія суддів, -
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Миколаївській області - задовольнити.
Рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 29 травня 2019 року - скасувати та ухвалити постанову про відмову в задоволенні позовних вимог товариства з обмеженою відповідальністю "АСГАРД П".
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, в касаційному порядку оскарженню не підлягає.
Головуючий: Н.В.Вербицька
Суддя: О.В.Джабурія
Суддя: К В.Кравченко
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.09.2019 |
Оприлюднено | 30.09.2019 |
Номер документу | 84523817 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Вербицька Н. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні