ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ОКРЕМА УХВАЛА
04 вересня 2019 року Справа №804/7294/17
Суддя Дніпропетровського окружного адміністративного суду Горбалінський В.В., розглянувши заяву ОСОБА_1 про визнання протиправними дій та бездіяльність, вчинених Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області на виконання постанови Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 25.04.2018р. по справі №804/7294/17, -
ВСТАНОВИВ :
07.08.2019 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла заява ОСОБА_1 про визнання протиправними дій та бездіяльність, вчинених Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області на виконання постанови Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 25.04.2018р. по справі №804/7294/17, в якій заявник просить:
- визнати протиправними дії та бездіяльність, вчинені суб`єктом владних повноважень - Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області по справі №804/7294/17 у зв`язку з невиконанням ним постанови Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 25.04.2018 року по справі №804/7294/17.
Заява обґрунтована тим, що рішення Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області про надання дозволу або про відмову у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки має бути оформлене відповідним розпорядчим індивідуальним правовим актом, і тому таке рішення не може бути оформлене у формі листа та прийняте без урахування правової оцінки наданої судом у рішенні.
Означену заяву було передано судді Горбалінському 27.08.2019 року.
Частиною 1 ст.383 КАС України визначено, що особа-позивач, на користь якої ухвалено рішення суду, має право подати до суду першої інстанції заяву про визнання протиправними рішень, дій чи бездіяльності, вчинених суб`єктом владних повноважень - відповідачем на виконання такого рішення суду, або порушення прав позивача, підтверджених таким рішенням суду.
Відповідно до ч. 5 ст. 383 КАС України у разі відповідності заяви вимогам, зазначеним у цій статті, вона підлягає розгляду та вирішенню в порядку письмового провадження або в судовому засіданні на розсуд суду протягом десяти днів з дня її отримання. Неприбуття в судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені, не перешкоджає розгляду такої заяви.
29.08.2019 року ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду призначено розгляд заяви ОСОБА_1 про визнання протиправними дій та бездіяльність, вчинених Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області на виконання постанови Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 25.04.2018р. по справі №804/7294/17 в порядку письмового провадження.
За наведених обставин, суд вважає за можливе здійснити розгляд поданої позивачем заяви в порядку письмового провадження.
Дослідивши матеріали справи, судом встановлені наступні обставини.
06 листопада 2017 року ОСОБА_1 звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовною заявою до Держгеокадастру у Дніпропетровській області, в якій просить:
- визнати протиправними і безпідставними, та скасувати рішення Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області у наданні ОСОБА_1 дозволів на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтованою площею 2 (два) га за рахунок земель сільськогосподарського призначення за межами населеного пункту із земель державної власності згідно встановлених норм безоплатної приватизації, в межах ШЕСТИ земельних ділянок, які знаходяться у Магдалинівському районі Дніпропетровської області (за кадастровим № 1222386800:01:002:0270, яка на території Личківської сільської ради, за кадастровим № 1222381100:01:001:0855, яка на території Ковпаківської сільської ради; за кадастровим № 1222381100:05:001:1131, яка на території Бузівської сільської ради, за кадастровим № 1222382000:01:001:0868 яка на території Дмухайлівської сільської ради; за кадастровим № 1222382000:01:002:0292, яка на території Дмухайлівської сільської ради; за кадастровим №1222383000:02:001:0209, яка на території Заплавської сільської ради), викладені у листах Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 07.07.2017 року № К-5355/0-3707/6-17, від 07.07.2017 року № К-5357/0-3705/6-17, від 07.07.2017 року № К-5358/0-3704/6-17, від 07.07.2017 року № К-5360/0-3703/6-17, від 07.07.2017 року № К-5361/0-3702/6-17 та від 10.07.2017 року № К-5362/0-3751/6-17;
- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області надати ОСОБА_1 , дозволи на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтованою площею 2 (два) га за рахунок земель сільськогосподарського призначення за межами населеного пункту із земель державної власності згідно встановлених норм безоплатної приватизації, в межах шести земельних ділянок, які знаходяться у Магдалинівському районі Дніпропетровської області. Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07.02.2018 року в задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області про визнання протиправними рішень органу владних повноважень та зобов`язання вчинити певні дії було відмовлено.
Постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 25.04.2018 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 задоволено частково.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07 лютого 2018р. у справі за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області про визнання рішень протиправними, зобов`язання вчинити дії скасовано.
Позов задоволено частково.
Визнано протиправними та скасовано рішення Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 07.07.2017 К-5355/0-3707/6-17, К-5357/0-3705/6-17, К-5358/0-3704/6-17, К-5360/0-3703/6-17, К-5361/0-3702/6-17, К-5362/0-3751/6-17.
Зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області повторно розглянути заяви ОСОБА_1 від 17.05.2017 про надання дозволу на розроблення документації з землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства.
В іншій частині позову відмовлено. 25.04.2018 року постанова Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду набрала законної сили.
21.06.2018 року позивачу були видано виконавчий лист на виконання вказаної постанови.
30.05.2019 року ВПВР УДВС ГТУЮ у Дніпропетровській області відкрито виконавче провадження №59225273.
Листом від 14.06.2019 року Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області повідомило відділ примусового виконання рішень, що на виконання рішення суду, повторно розглянуто заяву ОСОБА_1 та направлено лист від 16.11.2018 року №31-4-0.332-9742/2-18, яким було запропоновано ОСОБА_1 обрати одну земельну ділянку із цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства та повторно звернутись із клопотанням про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою до розпорядника даних земель визначеного ст. 122 Земельного кодексу України.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.
Відповідно до ч.2 ст.14 КАС України судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України.
Згідно з ст.370 КАС України, судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами. Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, встановлену законом.
Відповідно до приписів ст.13 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" від 02.06.2016 № 1402-VIII, судове рішення, яким закінчується розгляд справи в суді, ухвалюється іменем України. Судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України. Обов`язковість урахування (преюдиційність) судових рішень для інших судів визначається законом. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд у межах повноважень, наданих йому законом. Невиконання судових рішень має наслідком юридичну відповідальність, установлену законом.
Отже, рішення суду, яке набрало законної сили є обов`язковим для виконання.
З метою належного захисту прав щодо виконання судових рішень законодавцем нормативно врегульовано питання судового контролю за виконанням рішень в адміністративних справах, зокрема, одним із способів судового контролю є порядок визнання протиправними рішень, дій чи бездіяльності, вчинених суб`єктом владних повноважень відповідачем на виконання рішення суду, регламентований ст.383 КАС України.
Так, статтею 383 КАС України, зокрема, передбачено, що особа-позивач, на користь якої ухвалено рішення суду, має право подати до суду першої інстанції заяву про визнання протиправними рішень, дій чи бездіяльності, вчинених суб`єктом владних повноважень - відповідачем на виконання такого рішення суду, або порушення прав позивача, підтверджених таким рішенням суду.
Отже, застосування судом до суб`єкта владних повноважень приписів ст.383 КАС України є можливим у разі встановлення факту невиконання таким суб`єктом владних повноважень дій зобов`язального характеру, визначених рішенням суду на користь особи - позивача, що має бути підтверджено відповідними доказами.
Так, як було встановлено судом, постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 25.04.2018 року зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області повторно розглянути заяви ОСОБА_1 від 17.05.2017 про надання дозволу на розроблення документації з землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства.
Правовий статус Головних управлінь Держгеокадастру в областях визначено відповідним Положенням про Головне управління Держгеокадастру в області, яке затверджене наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 29 вересня 2016 року № 333 (далі - Положення № 333) та зареєстроване в Міністерстві юстиції України 25 жовтня 2016 року за № 1391/29521.
Пунктом 8 Положення № 333 передбачено, що Головне управління у межах своїх повноважень видає накази організаційно-розпорядчого характеру.
Крім того, згідно з пунктом 84 Типової інструкції з діловодства в територіальних органах Держгеокадастру, затвердженої Наказом Держгеокадастру від 15 жовтня 2015 року № 600, накази видаються як рішення організаційно-розпорядчого характеру. За змістом управлінської дії накази видаються з основних питань діяльності територіального органу Держгеокадастру, адміністративно-господарських, кадрових питань.
При цьому пунктом 123 вказаної Інструкції визначено, що службові листи складаються з метою обміну інформацією між установами як: відповіді про виконання завдань, визначених в актах органів державної влади, дорученнях вищих посадових осіб; відповіді на запити, звернення; відповіді на виконання доручень установ вищого рівня; відповіді на запити інших установ; відповіді на звернення громадян; відповіді на запити на інформацію; ініціативні листи; супровідні листи.
Отже, відповідно до положень вказаних нормативно-правових актів визначено, що за результатами розгляду будь-яких основних питань діяльності територіального органу Держгеокадастру, останнім має видаватися відповідний наказ. При цьому листи складаються у разі надання відповіді на звернення громадян.
Таким чином, рішення щодо надання дозволу на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства повинно оформлятися розпорядчим індивідуальним правовим актом у формі наказу Головного управління Держгеокадастру в області.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного суду від 23.04.2019 року у справі №818/965/16.
Відповідно до положень ч. 6 ст. 383 КАС України за наявності підстав для задоволення заяви суд постановляє ухвалу у порядку, передбаченому статтею 249 цього Кодексу.
Відповідно до приписів ст.249 КАС України суд, виявивши під час розгляду справи порушення закону, може постановити окрему ухвалу і направити її відповідним суб`єктам владних повноважень для вжиття заходів щодо усунення причин та умов, що сприяли порушенню закону. В окремій ухвалі суд має зазначити закон чи інший нормативно-правовий акт (у тому числі його статтю, пункт тощо), вимоги яких порушено, і в чому саме полягає порушення. З метою забезпечення виконання вказівок, що містяться в окремій ухвалі, суд встановлює у ній строк для надання відповіді залежно від змісту вказівок та терміну, необхідного для їх виконання.
На підставі положень ч.6 ст.383 КАС України, суд вважає, що відповідачем порушено положення ч.2 ст.14, ч.1 ст.370 КАС України та ст.13 Закону України "Про судоустрій і статус суддів", а саме: не виконано у повному обсязі судове рішення, яке набрало законної сили.
Враховуючи вищевказане, дії Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області щодо повторного розгляду заяви ОСОБА_1 від 17.05.2017 про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства є протиправними, оскільки рішення щодо надання дозволу на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства повинно оформлятися розпорядчим індивідуальним правовим актом у формі наказу, а не у формі листа, як було зроблено відповідачем, у зв`язку з чим, заява позивача про визнання протиправними дій, вчинених суб`єктом владних повноважень на виконання рішення суду, підлягає задоволенню.
Враховуючи наведене, керуючись статтями 243, 248, 249, 383 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
УХВАЛИВ :
Заяву ОСОБА_1 про визнання протиправними дій та бездіяльність, вчинених Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області на виконання постанови Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 25.04.2018р. по справі №804/7294/17 - задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність, вчинену суб`єктом владних повноважень - Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області по справі №804/7294/17 у зв`язку з невиконанням ним постанови Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 25.04.2018 року по справі №804/7294/17.
Копію окремої ухвали направити Головному управлінню Держгеокадастру у Дніпропетровській області для вжиття заходів щодо усунення причин та умов, що сприяли порушенню закону.
Про виконання окремої ухвали повідомити суд не пізніше одного місяця після її надходження.
Копії окремої ухвали направити позивачу.
Відповідно до ст. 256 Кодексу адміністративного судочинства України, ухвала набирає законної сили негайно після її проголошення, якщо інше не передбачено цим Кодексом.
Ухвала, постановлена судом поза межами судового засідання або в судовому засіданні у разі неявки всіх учасників справи, під час розгляду справи в письмовому провадженні, набирає законної сили з моменту її підписання суддею.
Згідно ст. 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на ухвалу суду подається протягом п`ятнадцяти днів з дня її проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини ухвали суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складання повного судового рішення.
Учасник справи, якому ухвала суду не була вручена у день її проголошення або складання, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження ухвали суду якщо апеляційна скарга подана протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення йому відповідної ухвали суду.
Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.
Статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції, проте, відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу. У разі порушення порядку подання апеляційної чи касаційної скарги відповідний суд повертає таку скаргу без розгляду.
Суддя В.В. Горбалінський
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.09.2019 |
Оприлюднено | 29.09.2019 |
Номер документу | 84561614 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Горбалінський Володимир Володимирович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Горбалінський Володимир Володимирович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Серьогіна Олена Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Горбалінський Володимир Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні