Постанова
від 27.09.2019 по справі 420/5783/18
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

27 вересня 2019 р.м.ОдесаСправа № 420/5783/18 Головуючий в 1 інстанції: Танцюра К.О.

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

доповідача, судді - Димерлія О.О.

суддів - Шляхтицького О.І., Осіпова Ю.В.,

розглянув в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДФС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 18 грудня 2018 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю КАТАДИН-ЕКОТЕХН до Головного управління ДФС в Одеській області про визнання неправомірним та скасування рішення,-

В С Т А Н О В И В:

У листопаді 2018 року Товариство з обмеженою відповідальністю КАТАДИН-ЕКОТЕХН (далі ТОВ КАТАДИН-ЕКОТЕХН ) звернулось до суду з позовом до Головного управління ДФС в Одеській області (далі ГУ ДФС в Одеській області) про визнання неправомірним та скасування рішення від 27.09.2018 року № 0014225107.

В обґрунтування позову зазначалось, що позивачем отримано рішення ГУ ДФС в Одеській області від 27.09.2018 р. за № 0014225107 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, яким до ТОВ КАТАДИН-ЕКОТЕХН контролюючим органом застосовано штраф у розмірі 1385,28 грн. за період з 23.04.2014р. до 24.06.2014 р. та нараховано пеню у розмірі 470,50 грн. На думку позивача, товариство не зобов`язано зберігати документи податкової звітності за період квітень-червень 2014 року. Крім того, якщо протягом зазначених у п.102.1 ст.102 Податкового кодексу України строків контролюючий орган не визначає суму грошових зобов`язань, платник податків вважається вільним від такого грошового зобов`язання (в тому числі від нарахованої пені), а спір стосовно такої декларації та/або податкового повідомлення не підлягає розгляду в адміністративному або судовому порядку.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 18 грудня 2018 року адміністративний позов ТОВ КАТАДИН-ЕКОТЕХН задоволено.

Визнано протиправним та скасовано рішення ГУ ДФС в Одеській області від 27.09.2018р. №00014225107.

Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції виходив з того, що спірне податкове повідомлення-рішення прийнято відповідачем поза межами строку, встановленого п. 102.1 ст. 102 Податкового кодексу України , що обумовлює його протиправність.

Не погоджуючись з постановленим по справі судовим рішенням ГУ ДФС в Одеській області подано апеляційну скаргу в якій зазначено, що рішення окружного суду прийняте з порушенням норм матеріального та процесуального права, а висновки викладені в рішенні суду не відповідають обставинам справи, а тому останній просить оскаржуване рішення скасувати та ухвалити нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що оскаржуване рішення було прийнято у зв`язку із тим, що позивачем як платником єдиного внеску було порушено терміни щодо сплати узгоджених податкових зобов`язань, зокрема заборгованість, визначена за поданим звітом щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування від 18.04.2014 р. №1405850362 на загальну суму 4623,31 грн.. На думку відповідача, посилання позивача в адміністративному позові на порушенні контролюючим органом вимог ст.102 Податкового кодексу України є безпідставними, оскільки в даному випадку нарахування штрафу та пені відбулось за несвоєчасну сплату єдиного внеску.

Суд апеляційної інстанції заслухав суддю-доповідача, розглянув та обговорив доводи апеляційної скарги, перевірив матеріали справи та вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню.

Перевіряючи повноту з`ясування судом першої інстанції обставин справи та правильність застосування правових норм, апеляційний суд звертає увагу на таке.

Судом встановлено, що 27.09.2018 р. ГУ ДФС в Одеській області прийнято рішення №0014225107 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвочасне перерахування) єдиного внеску, яким, на підставі ч.10 та п. 2 частини 11 статті 25 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за несплату (перерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, до ТОВ КАТАДИН-ЕКОТЕХН застосовано штраф у розмірі 1385,28 грн. за період з 23.04.2014р. до 24.06.2014р. та нараховано пеню у розмірі 470,50 грн.

У відповідності до ч. 5 ст. 9 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування від 08.07.2010 р. № 2464-VI (далі - Закон № 2464-VI) сплата єдиного внеску здійснюється у національній валюті шляхом внесення відповідних сум єдиного внеску на рахунки органів доходів і зборів, відкриті в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, для його зарахування, крім єдиного внеску, який сплачується в іноземній валюті розташованими за межами України підприємствами, установами, організаціями (у тому числі міжнародними) за працюючих у них громадян України та громадянами України, які працюють або постійно проживають за межами України, відповідно до договорів про добровільну участь у системі загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Згідно із ч.ч. 7 та 8 ст. 9 названого Закону, єдиний внесок сплачується шляхом перерахування платником безготівкових коштів з його банківського рахунку.

Платники єдиного внеску, крім платників, зазначених у пунктах 4, 5 та 5 1 частини першої статті 4 цього Закону, зобов`язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 20 числа наступного місяця, крім гірничих підприємств, які зобов`язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 28 числа наступного місяця.

Частиною 11 ст. 9 Закону № 2464-VI передбачено, що у разі несвоєчасної або не в повному обсязі сплати єдиного внеску до платника застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом, посадові особи, винні в порушенні законодавства про збір та ведення обліку єдиного внеску, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом.

Приписами підпункту 5 пункту 2 розділу VII Інструкції про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 20.04.2015 року № 449 та згідно із ч. 11 ст. 25 Закону № 2464-VI визначено, що до платників, визначених підпунктами 1 - 4 та 6 пункту 1 розділу II цієї Інструкції, органи доходів і зборів застосовують штрафні санкції в таких розмірах: за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на платників, які допустили зазначене порушення, накладається штраф у розмірі 10 відсотків таких несплачених або несвоєчасно Плачених сум (редакція чинна на момент виникнення правопорушення).

При цьому складається рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску за формою згідно з додатком 12 до цієї Інструкції. і

Розрахунок цієї фінансової санкції здійснюється на підставі даних інформаційної системи органу доходів і зборів.

Відповідно до п. 2 глави 1 Розділу VI Порядку ведення органами ДФС України оперативного обліку податків і зборів, митних та інших платежів до бюджетів, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Державної фіскальної служби України від 07.04.2016 № 422, у разі наявності у платника податкового боргу (заборгованості зі сплати єдиного внеску) кошти, що надходять від такого платника або в результаті здійснених щодо стягнення податкового боргу, простроченої заборгованості органами ДФС (Державної виконавчої служби України, органами Казначейства) заходів, зараховуються в рахунок погашення податкового боргу (заборгованості зі сплати єдиного внеску) згідно з черговістю його виникнення незалежно від напряму сплати, визначеного платником: у першу чергу кошти зараховуються в рахунок погашення основної суми боргу, далі - в рахунок погашення штрафних (фінансових) санкцій, нарахованих на такий борг, в останню чергу - в рахунок погашення пені, нарахованої на такий борг.

Як установлено матеріалами справи, згідно із оскаржуваного рішення, платником єдиного внеску було порушено наступні терміни щодо сплати узгоджених податкових зобов`язань:

1) заборгованість, визначена за поданим звітом щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування від 18.04.2014 року № 1405850362 на загальну суму 4623,31 грн. сплачувалась:

- 22.04.2014 року, згідно платіжного доручення № 419 зменшено переплату на суму 17,08 грн.;

- 24.06.2014 року, згідно платіжного доручення № 33 від 24.06.2014 року на суму 4606,23 грн.;

2) заборгованість, визначена за поданим звітом щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування від 05.05.2014 року № 1406484218 на загальну суму 4623,31 грн. сплачувалась:

- 24.06.2014 року, згідно платіжного доручення № 33 від 24.06.2014 року на суму 4623,31 грн.;

3) заборгованість, визначена за поданим звітом щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування від 12.06.2014 року № 1407905644 на загальну суму 4623,31 грн. сплачувалась:

- 24.06.2014 року, згідно платіжного доручення № 33 від 24.06.2014 року на суму 4623,31 грн..

Загальна сума сплачених коштів за платіжним дорученням від 24.06.2014 року № 33 складає 16781,58 грн..

Таким чином, з огляду на здійснення ТОВ КАТАДИН-ЕКОТЕХН несвоєчасної сплати боргу з нарахованого єдиного внеску, контролюючим органом на підставі облікових даних платника було винесено рішення № 27.09.2018 року № 0014225107 про застосування 10% штрафної санкції за несвоєчасну сплату вищенаведених зобов`язань.

Аналогічно, за даними облікової картки платника податку розраховано суму пені за несвоєчасну сплату зобов`язань у розмірі 470,50 грн..

Згідно п. 5 розділу VII Інструкції № 449 на суму недоїмки платнику єдиного внеску нараховується пеня з розрахунку 0,1 відсотка на суму фактично сплаченої недоїмки за кожний день прострочення платежу.

Нарахування пені починається з першого календарного дня, що настає за днем закінчення строку внесення відповідного платежу, до дня його фактичної сплати (перерахування) включно.

Приймаючи рішення по даній справі, суд першої інстанції посилався на норму 102.1 ст. 102 Податкового кодексу України.

Так, п.102.1 ст.102 Податкового кодексу України передбачено, що контролюючий орган, крім випадків, визначених пунктом 102.2 цієї статті, має право провести перевірку та самостійно визначити суму грошових зобов`язань платника податків у випадках, визначених цим Кодексом, не пізніше закінчення 1095 дня (2555 дня у разі проведення перевірки контрольованої операції відповідно до статті 39 цього Кодексу), що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації, звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації, визначеної пунктом 133.4 статті 133 цього Кодексу, та/або граничного строку сплати грошових зобов`язань, нарахованих контролюючим органом, а якщо така податкова декларація була надана пізніше, - за днем її фактичного подання. Якщо протягом зазначеного строку контролюючий орган не визначає суму грошових зобов`язань, платник податків вважається вільним від такого грошового зобов`язання (в тому числі від нарахованої пені), а спір стосовно такої декларації та/або податкового повідомлення не підлягає розгляду в адміністративному або судовому порядку.

Проте, апеляційний суд вважає за необхідним наголосити, що посилання на наведену вище норму Податкового кодексу України є безпідставними, оскільки в даному випадку нараховування штрафу та пені відбулось за несвоєчасну сплату єдиного внеску.

Відповідно до вимог п. 13 розд. VII Інструкції № 449 строк давності щодо нарахування, застосування та стягнення сум недоїмки, штрафів та нарахованої пені не застосовуються.

Аналогічна вимога міститься в ч. 16 ст. 25 Закону України Про збір та облік

єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування .

Таким чином, суд першої інстанції дійшов помилкового висновку щодо строків давності які передбачені п.102.1 ст.102 Податкового кодексу України, оскільки названа норма податкового законодавства не застосовується до рішень, за якими нараховується штраф та пеня за несвоєчасну сплату єдиного внеску, тому що у межах спірних правовідносин питання нарахування відповідних санкцій визначений вимогами Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування".

У відповідності до вимог абзацу 1 частини 14 статті 25 Закону № 2464-VI про нарахування пені та застосування штрафів, передбачених цим Законом, посадова особа органу доходів і зборів у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику , за погодженням з Пенсійним фондом, приймає рішення, яке протягом трьох робочих днів надсилається платнику єдиного внеску.

Такий порядок визначений наказом Міністерства фінансів України № 449 від 20.04.2015 року, який зареєстрований в Міністерстві юстиції України 07 травня 2015 р. № 508/26953, а також погоджений з Главою правління Пенсійного фонду України.

Даним наказом затверджено Інструкцію про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, яка в пункті 10 розділу IV встановлює, що обчислення єдиного внеску органами доходів і зборів здійснюється на підставі актів документальної перевірки правильності нарахування та сплати єдиного внеску, звітності, що подається платниками до органу доходів і зборів, бухгалтерських та інших документів, що підтверджують суму виплат (доходу), на які нараховується єдиний внесок.

У випадку, передбаченому абзацом другим цього пункту, вимогу про сплату боргу (недоїмки) приймається відповідним органом доходів і зборів протягом 10 робочих днів з дня, що настає за днем вручення платнику акта перевірки, а за наявності заперечень платника єдиного внеску до акта перевірки приймається з урахуванням висновку про результати розгляду заперечень до акта перевірки (п. 3 розділу VI Інструкції).

В свою чергу, пункт 2 розділу VII Інструкції визначає саме випадки, яким чином контролюючий орган може винести рішення про застосування штрафних санкцій та пені й на підставі яких документів.

Підпункт 2 пункту 2 розділу VII Інструкції встановлено, що згідно з частиною 11 статті 25 Закону до платників, визначених підпунктами 1 - 4 та 6 пункту 1 розділу ІІ цієї Інструкції, органи доходів і зборів застосовують штрафні санкції в таких розмірах: за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на платників, які допустили зазначене порушення у період до 01 січня 2015 року, накладається штраф у розмірі 10 відсотків своєчасно не сплачених сум.

За несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на платників, які допустили зазначене порушення у період з 01 січня 2015 року, накладається штраф у розмірі 20 відсотків своєчасно не сплачених сум.

Як вже зазначалось вище, рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску складається за формою згідно з додатком 12 до цієї Інструкції.

Розрахунок цієї фінансової санкції здійснюється на підставі даних інформаційної системи органу доходів і зборів.

Якщо, звернути увагу до вимог наступного підпункту 3 п. 2 VII Інструкції, то у випадку донарахування органом доходів і зборів або платником своєчасно не нарахованого єдиного внеску до 01 січня 2015 року накладається штраф у розмірі 5 відсотків зазначеної суми, а після 01 січня 2015 року - 10 відсотків зазначеної суми за кожний повний або неповний звітній період, за який донараховано таку суму, але не більше як 50 відсотків суми донараховано єдиного внеску.

При цьому, складається рішення про застосування штрафних санкцій за донарахування органом доходів і зборів або платником своєчасно не нарахованого єдиного внеску за формою згідно з додатком 13 до цієї Інструкції.

Підставою для прийняття відповідного рішення є акт перевірки платника єдиного внеску.

Таким чином, аналізуючи наведені вище приписи законодавства, апеляційний суд зазначає, що оскаржуване рішення ГУ ДФС в Одеській області від 27.09.2018 року № 0014225107 приймалось у відповідності до вимог підпункту 2 п. 2 розділу VII Інструкції за формою згідно з додатком 12 до цієї Інструкції, зокрема на підставі даних інформаційних систем органу доходів і зборів та без проведення перевірки.

Отже, всупереч висновку суду першої інстанції позовні вимоги ТОВ КАТАДИН-ЕКОТЕХН задоволенню не підлягають.

Зважаючи на викладенні обставини, апеляційний суд визнає, що суд першої інстанції порушив норми матеріального права, що виразилось в неправильному застосуванні закону, у зв`язку з чим, відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 317 КАС України, постанова суду першої інстанції підлягає скасуванню з винесенням постанови про відмову у задоволенні позовних вимог ТОВ КАТАДИН-ЕКОТЕХН .

Керуючись ст.ст. 242, 308, 315, 317, 321, 322, 325 КАС України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДФС в Одеській області - задовольнити.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 18 грудня 2018 року скасувати та прийняти нове судове рішення.

У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю КАТАДИН-ЕКОТЕХН до Головного управління ДФС в Одеській області про визнання неправомірним та скасування рішення - відмовити.

Постанова суду набирає законної сили з моменту її підписання суддями та може бути оскаржена безпосередньо до Верховного Суду на протязі тридцяти днів з дня отримання сторонами копії судового рішення.

Головуючий суддя Димерлій О.О. Судді Осіпов Ю.В. Шляхтицький О.І.

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.09.2019
Оприлюднено01.10.2019
Номер документу84566883
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/5783/18

Постанова від 27.09.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 27.05.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 24.05.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 02.05.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 26.04.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 25.02.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 28.01.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Рішення від 26.12.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Танцюра К.О.

Ухвала від 12.11.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Танцюра К.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні