Справа № 182/5205/19
Провадження № 2/0182/2692/2019
Р І Ш Е Н Н Я
Іменем України
30.09.2019 року м. Нікополь
Нікопольський міськрайонний суд Дніпропетровської області в складі:
головуючого судді - Багрової А.Г.
розглянув у м. Нікополі за правилами спрощеного позовного провадження (без виклику сторін) цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Комунального підприємства „Нікопольська міська лікарня №1" Дніпропетровської обласної ради", третя особа - Департамент охорони здоров`я Дніпропетровської обласної державної адміністрації про визнання незаконним та скасування наказу про звільнення, поновлення на роботі, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу.
Заяви по суті справи:
Позивач звернувся з позовною заявою до відповідача та просить суд визнати незаконним та скасувати накази головного лікаря Комунального підприємства „Нікопольська міська лікарня №1" Дніпропетровської обласної ради №109 від 02.05.2019 року та №153-к від 02.07.2019 року, поновити його на посаді лікаря-анестезіолога відділення анестезіології з ліжками інтенсивної терапії комунального закладу „Нікопольська міська лікарня №1" Дніпропетровської обласної ради", стягнути на його користь заробітну плату за весь час вимушеного прогулу, виходячи з розрахунку середньоденного заробітку, починаючи з 03.07.2019 року, стягнути середньоденний заробіток на його користь за період з 03.07.2019 року у розмірі 7764,60 грн. (а.с.1-5)
В обґрунтування позову зазначив, що наказом №79 від 14.10.1986 року він був переведений у реанімаційне відділення КП „Нікопольська міська лікарня №1" ДОР на посаду анестезіолога-реаніматолога відділення анестезіології та реанімації. За роки його роботи неодноразово змінювалась назва лікарні та назва його посади. На момент звернення із цим позовом, назва посади, з якої він був звільнений звучить наступним чином: лікар анестезіолог відділення анестезіології з ліжками інтенсивної терапії Комунального підприємства „Нікопольська міська лікарня №1" Дніпропетровської обласної ради. З моменту прийому на роботу він належним чином виконував свої службові обов`язки лікаря-анестезіолога. При здійсненні своїх службових обов`язків він чітко слідував положенням, встановленим відповідно до Наказів Міністерства охорони здоров`я України №303 від 08.10.1997 року „Про регламентацію діяльності анестезіологічної служби України" та №117 від 29.03.2007 року. Свій кваліфікаційний рівень він постійно підвищував. Протягом останніх 10 років він є лікарем вищої категорії за спеціалізацією анестезіологія. Свою роботу він завжди виконував чесно та сумлінно. Зазначає, що між ним та головним лікарем ОСОБА_2 суттєво погіршились відносини. На його думку, при її керівництві погіршилась якість надання медичної допомоги населенню. У лікарні відсутній порядок та контроль за виконанням персоналом своїх обов`язків, підробляється медична документація, несвоєчасно призначається лікування та надається медична допомога. Про всі ці факти він неодноразово повідомляв головному лікарю особисто, а також своїм колегам. Вважає, що його звільнення пов`язане саме з його критикою діяльності головного лікаря. Через це вона наказом №105 від 30.04.2019 року переводить його на іншу ділянку з 5-денний робочий тиждень. Анестезіологічне відділення з ліжками інтенсивної терапії має 2 так звані „майданчика": „І" розташований по вул. 50 років НЗФ, 2-а; „ІІ" - відділення інтенсивної терапії гінекологічного відділення, в якому працюють 5 лікарів-анестезіологів, розташований на пр Трубників, 56. Лікарі-анестезіологи працюють на обох майданчиках. До цього моменту він працював на майданчику „І". Крім того, наказом №99 від 22.04.2019 року ОСОБА_2 перенесла його відпустку з 06.05.2019 року на 25.05.2019 року. Чим були викликані такі зміни, йому не зрозуміло. 29.04.2019 року був виданий наказ №104, яким його нібито було відсторонено від чергувань за невиконання своїх службових обов`язків. Дійсно, він працював весь день, надавав кваліфікаційну медичну допомогу, а головний лікар ОСОБА_2 здійснювала адміністративний тиск на чергову медсестру ОСОБА_3 , змусила написати на нього доповідну, що він нібито відмовився надавати медичну допомогу пацієнтці (історія хвороби №877). Він як раз зробив усе необхідне для надання всього спектру медичної допомоги вказаній особі, але ОСОБА_2 змусила іншого лікаря у історію хвороби №877 внести завідомо неправдиві записи, щоб яким-небудь чином підтвердити порушення ним службових обов`язків. 02.05.2019 року було видано наказ №109 „Про раціональний розподіл праці лікарів-анестезіологів відділення анестезіології з ліжками інтенсивної терапії", згідно якого він як лікар-анестезіолог відділення анестезіології з ліжками інтенсивної терапії, повинен вести прийом отоларінгологічних, хірургічних, травматологічних, гінекологічних та урологічних хворих. Зазначений наказ не передбачає, де саме анестезіолог повинен проводити прийом гінекологічних, урологічних та інших хворих, ставити діагнози та лікувати хворих. Ні в наказі №109, ні в додатку №1 до цього наказу не зазначено, чому, коли, з якої причини та за який період можуть бути відсутніми на робочому місці лікарі вузької спеціалізації у всіх відділень лікарні. Це також стосується і інших відділень. Лікарня є ургентною(черговою) та повинна надавати пацієнту при надходженні медичну допомогу негайно або у найкоротші строки, які у таких випадках виражається у хвилинах. Він за спеціалізацією лікар-анестезіолог. Ні за спеціалізацією, ні за службовими обов`язками він не маж права проводити жодних операцій. Більше того, такі дії повинні проводитись лише відповідними фахівцями та у відповідності із займаною посадою та лікарською спеціалізацією. Жоден лікар-анестезіолог на має права на надання допомоги в якості отоларинголога, хірурга, травматолога, гінеколога, уролога, невропатолога, офтальмолога та терапевта. Лікар-анестезіолог приймає участь у наданні медичної допомоги разом з лікарями вузької спеціалізації. І це стосується не лише відділення анестезіології, а і інших відділень КП „НМЛ №1" ДОР". Таке ставлення до лікарів та пацієнтів є незаконним та становить небезпеку для життя останніх, у випадках необхідності отримання негайної спеціальної медичної допомоги. Вважає, що такими діями головний лікар умисно унеможливлює нормальну роботу лікарні та надання медичної допомоги. 02.05.2019 року його ознайомили з наказом №109 від 02.05.2019 року. Він зазначив, що категорично не згодний, вважає його небезпечним та шкідливим для діяльності лікарів, а тому відмовився його підписувати. На переше звернення №676 від 05.2019 року йому надали відповідь, що посадова інструкція лікаря-анестезіолога знаходиться у вільному доступі у відділенні анестезіології з ліками інтенсивної терапії. Однак такої посадової інструкції у відділенні не було і з нею нікого не ознайомлювали. Із посадовою інструкцією його також ніхто не ознайомлював. І на момент його звільнення 02.07.2019 року її взагалі не було. Коли від 17.07.2019 року письмово звернувся про надання йму копії посадової інструкції чи письмової відповіді на його звернення йому повідомили, що така інструкція ще не розроблена. А потім взагалі відмовили у видачі для надання суду. Він впевнений, що усі анестезіологи, що залишилися працювати, підпишуть цю інструкцію минулим часом, оскільки бояться втратити роботу. А ОСОБА_2 це розуміє і користуючись своїм службовим становищем, всіляко маніпулює ними та погрожує звільненням. Тому головний лікар використовує свою посаду для особистих цілей, знищуючи при цьому роботу лікарні. Він є висококласним спеціалістом, кваліфікованим лікарем-анестезіологом, не має нарікань на якість роботи та шкідливих звичок. 24.06.2019 року за вихідним №767 в.о. генерального директора звертається до головного лікаря КП „Нікопольський районний центр первинної медико-санітарної допомоги" з листом, яким повідомляє, що з 02.07.2019 року він допрацьовує останній робочий день і буде звільнений на підставі п.6 ч.1 ст. 36 КЗпП України. Тобто, станом на 24.06.2019 року головний лікар практично вважала його звільненим на підставі вказаного положення КЗпП України. Але йому до вручення трудової книжки ніхто не пропонував надати згоду на зміну існуючих умов праці. 02.05.2019 року він був ознайомлений з наказом №109 від 02.05.2019 року у присутності інших лікарів, де висловив своє ставлення щодо цього абсурдного наказу. Практично всі лікарі розділяли його думку, але з ним всі погодились. До 02.07.2019 року про цей наказ ніхто не згадував. Вважає, що наказ №153-к від 02.07.2019 року також є незаконним та безпідставним. Він згоден з тим, що своїми діями головний лікар ОСОБА_2 суттєво змінила істотні умови його роботи, але вони виходять за межі його повноважень як лікаря-анестезіолога. Він не ознайомлювався з повним переліком своїх посадових обов`язків і йому не пропонували ознайомитись з новою посадовою інструкцією. Це підтверджується наказом №109 від 02.05.2019 року, наказом №153-к від 02.07.2019 року. Як вбачається з самого наказу №109 від 02.05.2019 року посадова інструкція повинна бути розроблена невідомо ким та затверджена до 03.05.2019 року. Підставою для видачі такого наказу було лише узгодження з головою первинної профспілкової організації КП „НМР №1" ДОР" ОСОБА_5 . Тому рішення профкому з питань зміни суттєвих умов праці у анестезіологів не було. Підлегла головного лікаря ОСОБА_5 особисто дала згоду на видання незаконного наказу. Підставою видачі наказу №153-к від 02.07.2019 року була якась довідка профкому КП „НМР №1" ДОР" від 18.06.2019 року. На його прохання видати копію такої довідки йому відмовлено. Наказ не містить посилань на посадову інструкцію, яка повинна була бути розроблена після 03.05.2019 року. Крім того, вказаний документ не містить його письмової відмови від виконання нових службових обов`язків. На підставі викладених фактів, вважає, що наказ №153-к від 02.07.2019 року є незаконним та підлягає скасуванню. Він не працює з 03.07.2019 року, а тому має право на стягнення з відповідача заробітної плати за весь час вимушеного прогулу, виходячи з розрахунку середньоденного заробітку, який становить на день звернення до суду 7974,60 грн. При цьому посилається на те, що не згоден із зазначеним у довідці розміром його середньоденного заробітку, так як він суттєво знижений.
Представник відповідача подав відзив на позовну заяву, просить суд відмовити позивачу у задоволенні позову(а.с. 74-80).
В обґрунтування відзиву зазначив, що ОСОБА_1 був прийнятий на роботу до Нікопольської міської лікарні №1 01.08.1985 року на посаду дільничного лікаря-терапевта - медико-санітарної частини заводу ім. Леніна. 20.10.1986 року лікаря ОСОБА_1 було переведено на посаду лікаря анестезіолога - реаніматолога анестезіологічного відділення. З того часу й до моменту звільнення ОСОБА_1 обіймав посаду лікаря анестезіолога. За період його роботи назва лікарні дійсно неодноразово змінювалась, але це не яким чином не могло вплинути та не впливало ані на кваліфікаційні вимоги лікаря анестезіолога, ані на його умови праці та заробітну плату. Доводи позивача про те, що між ним та керівником лікарні ОСОБА_2 виникли неприязні стосунки та навіть, на думку позивача, ОСОБА_2 намагалась йому помститись - є надуманими, безпідставними та не заслуговують на увагу. Наказ КП „Нікопольська міська лікарня №1" ДОР" №99 від 22.04.2019 року „Про внесення змін до графіку роботи лікарів-анестезіологів відділення анестезіології з ліжками інтенсивної терапії", на який посилається позивач, був виданий на підставі виробничої необхідності в зв`язку з тимчасовою відсутністю лікаря - анестезіолога ОСОБА_6 (курси підвищення кваліфікації). З цим наказом позивач був ознайомлений, виконав його та не оскаржував. Наказ КП „Нікопольська міська лікарня №1" ДОР" №105 від 30.04.2019 року, на який також посилається позивач „Про тимчасове переведення лікаря-анестезіолога відділення анестезіології з ліжками інтенсивної терапії ОСОБА_1 ", також був виданий за умов виробничої необхідності з метою організації безперебійної роботи лікрні на період відсутності лікаря-анестезіолога ОСОБА_6 (курси підвищення кваліфікації". На підставі п.2 чт. 32 КЗпП України - це тимчасове переміщення працівника в межах одного структурного підрозділу та в межах його кваліфікаційних вимог. З даним наказом позивач також був ознайомлений, виконав його та не оскаржував. Наказ КП „Нікопольська міська лікарня №1 ДОР" №104 від 29.04.2019 року „Про відсторонення від чергування лікаря ОСОБА_1 " , на який посилається позивач, фактично не був виконаний, у зв`язку з тим, що лікар ОСОБА_1 не покинув своє робоче місце, продовжував виконувати свої функціональні обов`язки та отримав відповідну оплату за відпрацьований робочий час. Доводи позивача, щодо „цілковито безграмотного" наказу КП „Нікопольська міська лікарня №1" ДОР" №109 від 02.05.2019 року „Про раціональний розподіл праці лікарів - анестезіологів відділення анестезіології з ліжками інтенсивної терапії" є безпідставними. Даний наказ був виданий на тлі виробничої необхідності. В цілому лікарня за останні роки надає невідкладну медичну допомогу в цілодобовому режимі мешканцям міста Нікополь та Нікопольського району за умов різкого кадрового дефіциту, насамперед, лікарського персоналу. Так , згідно штатного розпису - лікарських посад - 118, з них зайнятих 84, тобто відсоток укомплектованості лікарні лікарським персоналом складає 71%. Взагалі доводи позивача про негативне ставлення до нього, бажання йому помститись з боку керівника за критику та бажання в будь-який спосіб звільнити позивача не відповідає дійсності, насамперед через кадровий дефіцит лікарів, в тому числі лікарів-анестезіологів( згідно штатного розпису 13,25 посад, зайнятих 11, відсоток укомплектованості 83%). Наказом №109 фактично розширюється коло завдань та обов`язків лікарів-анестезіологів в межах їх кваліфікаційних характеристик з метою раціонального розподілу праці, ефективного використання лікарського персоналу та витрат на оплату праці для забезпечення безперебійного, якісного надання медичної у стаціонарних відділеннях. Згідно п. 6 Загальних положень Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників, затверджених наказом Міністерства праці та соціальної політики України №336 від 29.12.2004 року „Про затвердження випуску 1 „Професій працівників, що є загальними для всіх видів економічної діяльності" Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників": „Якщо виникає необхідність, завдання та обов`язки, що включені до типової кваліфікаційної характеристики тієї або іншої посади, можуть бути розподілені між окремим виконавцями або коло завдань та обов`язків окремих працівників може бути розширене з дорученням їм робіт, передбачених для різних груп посад, рівних за складністю, виконання яких не потребує іншої спеціальності, кваліфікації". Так додатком №1 до вищезазначеного наказу №109, затверджені доповнення до посадової інструкції лікаря-анестезіолога, а саме до розділу завдання та обов`язки: „Під час чергування, за умови відсутності профільного фахівця(згідно графіків роботи відділень лікарні): - приймає хворих за направленням лікарів лікувально-профілактичних установ та станцій(відділень) швидкої медичної допомоги або „самопливом" до відділень: ВАІТ, отоларингологічне, хірургічне, травматологічне, гінекологічне, урологічне, неврологічне, терапевтичне, офтальмологічне. - Встановлює діагноз пацієнту, вирішує питання про доцільність його госпіталізації. В разі відмови в госпіталізації реєструє її обґрунтування. - Здійснює екстерну госпіталізацію, лікування хворих, надає невідкладну медичну допомогу у відділеннях: ВАІТ, отоларингологічне, хірургічне, травматологічне, гінекологічне, урологічне, неврологічне, терапевтичне, офтальмологічне ВАІТ, отоларингологічне, хірургічне, травматологічне, гінекологічне, урологічне, неврологічне, терапевтичне, офтальмологічне." Всі вище перелічені в додатку №1 до наказу №109 доповнені лікарські функції фактично відповідають кваліфікаційним вимогам лікаря приймальної палати(відділення) - згідно п.51 розділу Професіонали Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників Випуск 78 Охорона здоров`я, затвердженого наказом МОЗ України №117 від 29.03.2002 року та не тільки не суперечать, а й співпадають з кваліфікаційними вимогами лікаря - анестезіолога, що затверджені в п.6 розділу Професіонали Довідника. Зважаючи на те, що лікарі-анестезіологи (відповідно до затверджених кваліфікаційних вимог) надають невідкладну медичну допомогу в найважчих випадках та в своїй практиці стикаються з самим широким спектром невідкладних станів - дане управлінське рішення саме направлено на підвищення якості надання негайної медичної допомоги за умов різкого кадрового дефіциту, насамперед, лікарського персоналу. В той же час, відповідно до вищезазначеного наказу №109, на лікаря-анестезіолога не покладено обов`язки проводити жодних вузькоспеціалізованих втручань, в тому числі оперативних, без участі інших лікарів вузької спеціалізації. Тому посилання позивача на те, що даним наказом на нього покладено службові обов`язки „проводити.. операції" є безпідставними та надуманими. Позивач в своїй позовній заяві не заперечує, що він був ознайомлений з даним наказом та погоджується, що цей наказ суттєво змінює істотні умови його роботи з 03.07.2019 року. Однак він вважає, що ці суттєві зміни істотних умов праці виходять за межі його повноважень, як лікаря-анестезіолога, що не відповідає дійсності на підставі вище викладеного, а саме на підставі довідника. Вищезазначені зміни у його роботі та , насамперед, зміни в його функціональних обов`язках мали вступити в дію 03.07.2019 року. До того моменту він мав виконувати свої функціональні обов`язки відповідно до діючої посадової інструкції. З посадовою інструкцією лікаря-анестезіолога, яка почала діяти з 16.08.2017 року та продовжувала діяти до 03.07.2019 року, позивач був ознайомлений, про що свідчить його підпис. Крім того всі посадові інструкції зберігаються як у відділі кадрів , так і по структурних підрозділах лікарні та є у вільному доступі. Посилання позивача, що він не був ознайомлений з „оновленою" посадовою інструкцією лікаря-анестезіолога, рівно, як інші його колеги лікарі-анестезіологи, також не заслуговують на увагу тому, що додатком до наказу №109 були визначені доповнення до існуючої посадової інструкції, на виконання яких з 03.07.2019 року працівник мав право надати згоду або ні.Відповідно до п.3 статті 32 та статті 49-2 КЗпП України лікар ОСОБА_1 був своєчасно попереджений про звільнення за п.6 статті 36 КЗпП України, в разі відмови від нових умов праці з 03.07.2019 року, про що наявне письмове по попередження. Крім того, в попередженні від 02.05.2019 року керівник лікарні попереджає ОСОБА_1 про наступні істотні зміни умов праці з 03.07.2019 року. Згідно зі статтею 32 КЗпП України ОСОБА_1 має право на свій розсуд погодитись на розширення кола завдань та обов`язків лікаря-анестезіолога з ліжками інтенсивної терапії. У разі відмови від нових умов праці трудовий договір буде припинений за п.6 статті 36 КЗпП України з виплатою, згідно статті 44 КЗпП України, вихідної допомоги у розмірі середньомісячного заробітку". Інша справа, що позивач відмовився від підпису вищезазначеного попередження в присутності медичного директора ОСОБА_7 , заступника генерального директора з кадрів ОСОБА_8 та завідувача гінекологічним відділенням ОСОБА_9 . В своїй позовній заяві позивач посилається на лист в.о. генерального директора КП „Нікопольська міська лікарня №1" ДОР" ОСОБА_2 до головного лікаря КНП „Нікопольський районний центр первинної медико-санітарної допомоги" ОСОБА_15 (лікувальне підприємство де працює жінка позивача), що нібито дата його звільнення була відома керівнику лікарні ОСОБА_2 . Ці факти також не заслуговують на увагу тому, що дата його звільнення дійсно була відома на підставі наказу 109, попередження та на підставі відмови працівника працювати в нових умовах праці. Доводи позивача, що керівник лікарні неналежним чином узгодив Наказ 109 чи заходи по звільненню позивача з профспілковою організацією КП „Нікопольська міська лікарня №1" ДОР" також є безпідставними та не заслуговують на увагу. Наказ №109 дійсно був погоджений профспілковою організацією КП „Нікопольська міська лікарня №1" ДОР". Щодо посилання позивача на довідку, яка зазначена в наказі КП „Нікопольська міська лікарня №1" ДОР" про припинення трудового договору № 153-к від 02.07.2019 року, це є довідка від первинної профспілкової організації КП „Нікопольська міська лікарня №1" ДОР" про те, що ОСОБА_1 не є членом цієї організації. Зазначає також, що при бажанні ОСОБА_1 бути прийнятим на роботу до КП „Нікопольська міська лікарня №1" ДОР" на посаду лікаря-анестезіолога у керівництва не буде вагомих причин на відмову на підставі вакантних посад лікаря-анестезіолога.
Позивач надав відповідь на відзив та зазначив, що він є анестезіологом вузької спеціалізації, а наказом №109 від 02.05.2019 року його зобов`язують „встановлювати діагнози пацієнту... вирішувати... здійснювати екстрену госпіталізацію, лікування хворих, надавати невідкладну медичну допомогу у відділеннях ВАТМ, отоларингологічних, хірургічних, травматологічних, гінекологічних та урологічних хворих". В силу своєї кваліфікації, він має право лише приймати в прийомному покої хворого, але не призначати екстрене лікування. Для цього йому потрібно викликати чергового лікаря вузької спеціалізації. А наказом №109 від 02.05.2019 року його зобов`язують виконувати обов`язки лікаря прийомної палати(відділення), який має спеціальний рівень підготовки та відповідну кваліфікацію. Лікарі цієї категорії повинні проходити зовсім іншу підготовку і посадові обов`язки лікаря прийомної палати (відділення) наказом МОЗ №117 від 29.03.2002, на які посилається відповідач.. Йому не зрозуміло для чого відповідач посилається на п.6 наказу МОЗ №117 від 29.03.2002 року - цей розділ регулює роботу аптек. Зазначає, що його дійсно 02.05.2019 року у післяобідній час ознайомлювали з наказом №109 від 02.05.2019 року, але він категорично заперечує проти того, що на день свого звільнення були складені і належним чином оформлені посадові обов`язки лікаря-анестезіолога. Його з ними не ознайомлювали, про що свідчить заява від 17.07.2019 року, зареєстрована за вхідним №791 та лист відповідача за вихідним №904 від 23.07.2019 року. Він цілком впевнений, що посадові обов`язки не існували в серпні 2017 року, надані копії посадових інструкцій від 2017 року та 2019 року не були розроблені завідувачем відділенням анестезіології ОСОБА_12 Він не міг скласти посадову інструкцію в тому вигляді, яка долучена до матеріалів відзиву, оскільки це лікар-анестезіолог високої кваліфікації, з великим досвідом роботи, і це було відомо абсолютно всім. Надані суду документи були підписані вже після того, як він звернувся до суду. Наголошує на тому, що профспілковий комітет надав згоду на зміну посадової інструкції, але на його засіданні не обговорювалася посадова інструкція зі змінами та доповненнями, які повинні бути внесені. В дійсності, жодних засідань не було, а завідувач відділенням анестезіології на засідання профспілкового комітету не запрошувався. Вважає, що жодних засідань не було, а тому своїми діями та поясненнями відповідач вводить суд в оману. Вважає, що доводи відповідача не містять під собою жодного обґрунтування, не відповідають дійсності, а деякі документи підроблені або виготовлені вже після його звернення до суду. Просить суд доводи відповідача не брати до уваги та задовольнити його позовні вимоги.(а.с. 136-138)
Представник відповідача подав заперечення на відповідь на відзив , зазначає, що незважаючи на одинадцять лікарів - анестезіологів, які працюють у відділенні анестезіології з ліжками інтенсивної терапії, адміністрація КП „Нікопольська міська лікарня №1" ДОР" лише лікаря ОСОБА_1 , відповідно до наказів по лікарні №99 від 22.04.2019 року та №104 від 30.04.2019 року переміщувала. Обидва вищезазначені накази по лікарні було видано на підставі виробничої необхідності в зв`язку з тимчасовою відсутністю лікаря - анестезіолога ОСОБА_6 (курси підвищення кваліфікації). Крім того з даними наказами позивач був ознайомлений, виконав їх та не оскаржував. Посилання позивача на „відсторонення лікаря ОСОБА_1 від роботи", відповідно до наказу КП „Нікопольська міська лікарня №1" ДОР" №104 від 29.04.2019 року не стосується позовних вимог. Думки позивача, що керівник лікарні ОСОБА_2 „не зробила нічого і не робить для того, щоб у лікарні був повний штат лікарів, не зв`язувалась з учбовими закладами, які ведуть облік непрацюючих спеціалістів, не займається організацією перепідготовки спеціалістів" є необґрунтованими та безпідставними: - адміністрація лікарні своєчасно надає інформацію про попит на робочу силу до Нікопольського міськрайонного центру зайнятості, - адміністрація лікарні своєчасно надає інформацію до Департаменту охорони здоров`я Дніпропетровської облдержадміністрації, який в свою чергу надає інформацію до ДЗ „Дніпропетровська медична Академія МОЗ України" щодо потреби КП „Нікопольська міська лікарня №1" ДОР" у кваліфікованих спеціалістах та про затвердження в лікарні бази стажування лікарів - інтернів за необхідними напрямками задля навчання та залучення для подальшої роботи необхідних молодих спеціалістів. Твердження позивача про те, що він „є анестезіологом вузької кваліфікації... та в силу своєї кваліфікації має право лише приймати в прийомному покої хворого, але не призначати екстрене лікування" та твердження про необхідність лікарям приймальної палати „мати спеціальний рівень підготовки та відповідну кваліфікацію... проходити зовсім іншу підготовку" ніж лікар-анестезіолог також є необґрунтованими та надуманими з огляду на те, що кваліфікаційні вимоги до лікаря приймальної палати(відділення) не тільки не суперечать, а й є фактично аналогічними кваліфікаційним вимогам лікаря - анестезіолога, та як наслідок, не потребують „спеціального рівня підготовки та відповідної кваліфікації". Зазначає, що посадова інструкції лікаря анестезіолога 2017 р. містить особистий підпис ОСОБА_1 Всі інші лікарі анестезіологи відділення також були ознайомлені з відповідною посадовою інструкцією, а тому доводи, що посадової інструкції 2017 року не існувало не заслуговують на увагу. Посадові інструкції розробляються на підставі типових кваліфікаційних характеристик, а тому зав. відділенням анестезіології з ліжками інтенсивної терапії ОСОБА_12 не повинен був саме розробляти вищезазначену посадову інструкцію. Щодо тверджень позивача, відносно того, що на засіданні профспілкового комітету первинної профспілкової організації КП „Нікопольська міська лікарня №1" ДОР" повинно було „обговорюватись не сам наказ, а посадова інструкція із змінами та доповненнями, які повинні бути внесені" та відносно присутності на засіданні зав. відділенням анестезіології з ліжками інтенсивної терапії ОСОБА_12 , зазначає, що відповідно до протоколу засідання профспілкового комітету, останній погодив наказ №109 від 02.05.2019 року, в якому саме йдеться про доповнення завдань та обов`язків в посадову інструкцію лікаря-анестезіолога і зав відділенням ОСОБА_12 не є членом профспілкового комітету первинної профспілкової організації КП „Нікопольська міська лікарня №1" ДОР"(а.с. 144-148)
Інших заяв та клопотань по суті справи учасники суду не подавали.
Процесуальні дії у справі .
Ухвалою суду від 14.08.2019 року по справі відкрито провадження, зобов`язано Комунальне підприємство Нікопольська міська лікарня №1 Дніпропетровської обласної ради надати на адресу суду копії наказів про прийняття та звільнення з роботи ОСОБА_1 та відомості про середньомісячний та середньоденний заробіток за останні два місяці перед звільненням ОСОБА_1 , надати на адресу суду копію посадової інструкції лікаря-анестезіолога відділення анестезіології з ліжками інтенсивної терапії КП Нікопольська міська лікарня №1 ДОР у редакції до 03.05.2019 року та редакції розробленій після 03.05.2019 року(а.с.67-69).
Ухвалою суду від 02.09.2019 року у задоволенні клопотання ОСОБА_1 про розгляд справи в судовому засіданні з викликом сторін відмовлено(а.с.130)
10.09.2019 року ухвалою суду відповідно ОСОБА_1 у задоволені клопотання про виклик свідків(а.с.140)
Інших заяв та клопотань з процесуальних питань учасниками справи не подавалось.
Судом встановлено.
ОСОБА_1 був прийнятий на роботу до Нікопольської міської лікарні №1 01.08.1985 року на посаду дільничного лікаря-терапевта - медико-санітарної частини заводу ім.. Леніна (а.с.19 зворот).
20.10.1986 року ОСОБА_1 був переведений на посаду лікаря анестезіолога - реаніматолога анестезіологічного відділення(а.с.113).
З 20.10.1986 року й до 02.07.2019 року ОСОБА_1 обіймав посаду лікаря анестезіолога(а.с. 19зворот -20).
Наказом №153-к від 02.07.2019 року ОСОБА_1 був звільнений з посади у зв`язку з відмовою від продовження роботи внаслідок зміни істотних умов праці на підставі п.6 статті 36 КЗпП України.(а.с.114)
Згідно з пунктом 6 частини першої статті 36 КЗпП України підставою для припинення трудового договору є відмова працівника від переведення на роботу в іншу місцевість разом з підприємством, установою, організацією, а також відмова від продовження роботи у зв`язку зі зміною істотних умов праці.
Зміна істотних умов праці, передбачена частиною третьою статті 32 КЗпП України, за своїм змістом не тотожна звільненню у зв`язку зі зміною організації виробництва і праці, скороченням чисельності або штату працівників на підставі пункту 1 частини першої статті 40 цього Кодексу, оскільки передбачає продовження роботи за тією ж спеціальністю, кваліфікацією чи посадою, але за новими умовами праці.
Таким чином, зміна істотних умов праці може бути визнана законною тільки в тому випадку, якщо буде доведена наявність змін в організації виробництва і праці. Якщо такі зміни не вводяться, власник не має права змінити істотні умови праці.
Відповідно до роз`яснень, викладених у п. 10 постанови Пленуму Верховного Суду України від 06 листопада 1992 року N 9 "Про практику розгляду судами трудових спорів", припинення трудового договору за п. 6 ст. 36 КЗпП при відмові працівника від продовження роботи зі зміненими істотними умовами праці може бути визнане обґрунтованим, якщо зміна істотних умов праці при провадженні роботи за тією ж спеціальністю, кваліфікацією чи посадою викликана змінами в організації виробництва і праці (раціоналізацією робочих місць, введенням нових форм організації праці, у тому числі перехід на бригадну форму організації праці, і, навпаки, впровадженням передових методів, технологій тощо).
02.05.2019 року наказом по КП „Нікопольська міська лікарня №1" ДОР" № 109 „Про раціональний розподіл праці лікарів-анестезіологів відділення анестезіології з ліжками інтенсивної терапії" в.о. головного лікаря ОСОБА_2 з метою раціонального розподілу праці, ефективного використання лікарського персоналу та витрат на оплату праці, для забезпечення безперебійного якісного надання медичної допомоги у стаціонарних відділеннях лікарні прийнято рішення з 03.07.2019 року доповнити завдання та обов`язки в посадову інструкцію лікаря-анестезіолога відділення анестезіології з ліжками інтенсивної терапії (далі - ВАІТ), згідно додатку 1 до наказу(а.с.86-87).
Згідно п.2 наказу по КП „Нікопольська міська лікарня №1" ДОР" № 109 „Про раціональний розподіл праці лікарів-анестезіологів відділення анестезіології з ліжками інтенсивної терапії" заступнику генерального директора з кадрів ОСОБА_8 наказано: „2.1. Внести зміни до посадової інструкції лікаря-анестезіолога ВАІТ, згідно додатка 1 до наказу, та надати на затвердження до 03.05.2019 року та ввести в дію затверджену посадову інструкцію з 03.07.2019 року. 2.2. У термін до 03.05.2019 року попередити лікарів-анестезіологів ВАІТ про істотні зміни умов праці з 03.07.2019 року. 2.3. У разі незгоди працівників працювати в нових умовах праці з 03.07.2019 року звільнити їх відповідно до чинного законодавства."
Наказ по КП „Нікопольська міська лікарня №1" ДОР" № 109 „Про раціональний розподіл праці лікарів-анестезіологів відділення анестезіології з ліжками інтенсивної терапії" погоджено з первинною профспілковою організацією КП „Нікопольська міська лікарня №1" ДОР"(а.с.86, 102-104).
Як вбачається з письмових доказів, наданих позивачем, ще до прийняття наказу №109 від 02.05.2019 року лікарі-анестезіологи виконували свої посадові обов`язки , керуючись посадовою інструкцією, яка затверджена 16.08.2019 року(а.с. 115-119). Як вбачається з копії посадової інструкції всі лікарі-анестезіологи , в тому числі і позивач ОСОБА_1 з посадовою інструкцією ознайомлені під особистий підпис 16.08.2019 року(а.с.119)
Згідно додатку 1 до наказу №109 від 02.05.2019 року доповнено розділ завдання та обов`язки посадової інструкції лікаря-анестезіолога відділення анестезіології з ліжками інтенсивної терапії наступним:
„Під час чергування за умови відсутності профільного фахівця (згідно графіків роботи відділень лікарні):
-Приймає хворих за направленням лікарів лікувально-профілактичних установ та станцій (відділень) швидкої медичної допомоги або „самопливом" до відділень: ВАІТ, отоларингологічне, хірургічне, травматологічне, гінекологічне, урологічне, неврологічне, терапевтичне, офтальмологічне.
-Встановлює діагноз пацієнту, вирішує питання про доцільність його госпіталізації, в разі відмови в госпіталізації реєструє її обґрунтування.
-Здійснює екстрену госпіталізацію, лікування хворих, надає невідкладну медичну допомогу у відділеннях: ВАІТ, отоларингологічному, хірургічному, травматологічному, гінекологічному, урологічному, неврологічному, терапевтичному, офтальмологічному."(а.с.87)
А отже доводи позивача про відсутність посадової інструкції лікаря-анестезіолога та про те, що його не ознайомлювали з посадовою інструкцією є надуманими і спростовуються наданими позивачем письмовими доказами(а.с.115-124).
Як вбачається з наданих відповідачем письмових доказів, наказ №109 по КП „Нікопольська міська лікарня №1" ДОР" „Про раціональний розподіл праці лікарів-анестезіологів відділення анестезіології з ліжками інтенсивної терапії" був прийнятий у зв`язку з різким кадровим дефіцитом лікарського персоналу: укомплектованість лікарями лікарні становить 71%, укомплектованість лікарями-анестезіологами 83%(а.с.87-89).
А отже, прийняття наказу №109 від 02.05.2019 року підтверджує, що в КП „Нікопольська міська лікарня №1" ДОР" було змінено істотні умови праці позивача у зв`язку із зміною в організації праці лікарні.
П.6 загальних положень Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників, затверджених наказом Міністерства праці та соціальної політики України №336 від 29.12.2004 року визначає:
„Якщо виникає необхідність, завдання та обов`язки, що включені до типової кваліфікаційної характеристики тієї або іншої посади, можуть бути розподілені між окремими виконавцями або коло завдань та обов`язків окремих працівників може бути розширене з дорученням їм робіт, передбачених для різних груп посад, рівних за складністю, виконання яких не потребує іншої спеціальності, кваліфікації."
Отже, як зазначено вище, при виникненні необхідності у роботодавця наявне право прийняти рішення про розподіл між окремими виконавцями завдань та обов`язків або розширити коло завдань та обов`язків окремих працівників з дорученням їм робіт, передбачених для різних груп посад, рівних за складністю, виконання яких не потребує іншої спеціальності, кваліфікації.
Для вирішення питань раціонального розподілу праці та правильного використання персоналу згідно з фахом і кваліфікацією; визначення завдань, обов`язків і відповідальності працівників галузі наказом Міністерства охорони здоров`я України №117 від 29.03.2002 року затверджено Довідник кваліфікаційних характеристик професій працівників Випуск 78 „Охорона здоров`я" ( із змінами та доповненнями) ( далі Довідник).
У П.6 розділу Професіонали зазначеного вище Довідника визначено завдання та обов`язки лікаря-анестезіолога та кваліфікацій вимоги, а саме:
„6.Лікар-анестезіолог
ЗАВДАННЯ ТА ОБОВ? ЯЗКИ : керується чинним законодавством України про охорону здоров`я та нормативно-правовими актами, що визначають діяльність органів управління та закладів охорони здоров`я, юридичне право в анестезіології.
Обґрунтовує вибір виду анестезії; аналізує результати лабораторних, функціональних і спеціальних методів дослідження; здійснює кваліфіковане анестезіологічне забезпечення; проводить масковий, внутрішньовенний, ендотрахеальний наркоз при термінових і планових операціях на органах черевної порожнини, малого тазу, в акушерській і ортопедо-травматологічній практиці; проводить адекватну корекцію водно-електролітного, кислотно-основного і білкового стану; налагоджує кардіомоніторний нагляд за хворими. Володіє методиками проведення закритого масажу серця, пункції серця, електричної дефібриляції серця, забезпечує кваліфіковане проведення інтенсивної терапії і реанімації при невідкладних станах. Здійснює нагляд за побічними реакціями/діями лікарських засобів. Працює в тісному контакті з лікарями інших спеціальностей. Дотримується принципів медичної деонтології. Керує роботою середнього медичного персоналу. Планує роботу та проводить аналіз її результатів. Веде лікарську документацію. Бере участь у поширенні медичних знань. Постійно удосконалює свій професійний рівень.
ПОВИНЕН ЗНАТИ: чинне законодавство про охорону здоров`я та нормативні документи, що регламентують діяльність органів управління та закладів охорони здоров`я; основи права в медицині; права, обов`язки та відповідальність лікаря-анестезіолога; організацію та показники роботи анестезіолого-реанімаційних відділень, служби швидкої та невідкладної допомоги; топографічну анатомію; нормальну та патологічну фізіологію органів і систем людини; основи водно-електролітного обміну, кислотно-основної рівноваги, білкового стану, гемостазу, методи їх корекції; загальну фармакологію; етіологію, патогенез, клініку і методи лікування внутрішніх, інфекційних, нервових і хірургічних хвороб; механізм розвитку серцевої, судинної, дихальної, ниркової та печінкової недостатності; аналіз результатів лабораторних, функціональних і спеціальних методів дослідження; класифікацію видів наркозу; клінічний перебіг провідникової і загальної анестезії; клінічні і фармакологічні засоби, що застосовуються при проведенні знеболювання, інтенсивної терапії і реанімації; будову наркозо-дихальної і моніторної апаратури, організацію кардіомоніторного нагляду за хворим; методики проведення спеціальних діагностичних досліджень, анестезії, інтенсивної терапії та реанімації при різних патологіях і невідкладних станах; правила безпеки і гігієну роботи в операційній, правила асептики і антисептики; форми і методи санітарно-освітньої роботи; правила оформлення медичної документації; сучасну літературу за фахом та методи її узагальнення."
У П.51 розділу Професіонали зазначеного вище Довідника визначено завдання та обов`язки лікаря приймальної палати (відділення) та кваліфікацій вимоги, а саме:
„ 51. Лікар приймальної палати(відділення).
ЗАВДАННЯ ТА ОБОВ`ЯЗКИ. Керується чинним законодавством України про охорону здоров`я та нормативними актами, що визначають діяльність органів управління та закладів охорони здоров`я, організацію стаціонарної медичної допомоги.
Приймає хворих за направленнями лікарів лікувально-профілактичних установ та станцій (відділень) швидкої медичної допомоги або "самопливом". Встановлює діагноз пацієнту, вирішує питання про доцільність його госпіталізації. В разі відмови в госпіталізації реєструє її обґрунтування. Проводить негайну госпіталізацію при загрозливих для життя станах. Здійснює лікування хворих в період їх знаходження в приймальному відділенні, надає швидку та невідкладну медичну допомогу; в разі потреби проводить їх ізоляцію. Здійснює нагляд за побічними реакціями/діями лікарських засобів. Організовує у разі потреби консультації інших спеціалістів. Керує роботою середнього медичного персоналу. Веде лікарську документацію. Дотримується принципів медичної деонтології. Планує роботу та проводить аналіз її результатів. Постійно удосконалює свій професійний рівень.
ПОВИНЕН ЗНАТИ: чинне законодавство про охорону здоров`я та нормативні документи, що регламентують діяльність органів управління та закладів охорони здоров`я; організацію стаціонарної медичної допомоги; основи права в медицині; права, обов`язки та відповідальність лікаря приймальної палати (відділення); основи нормальної та патологічної анатомії та фізіології, кровотворення та гемостазу, водно-електролітного обміну, алергології та фармакології; клініку, діагностику та лікування захворювань за профілем стаціонара; організацію роботи швидкої та невідкладної медичної служби; методи обстеження хворих та трактування даних цих обстежень; сучасну класифікацію хвороб; клініку і діагностику інфекційних хвороб; правила оформлення медичної документації; сучасну літературу за фахом та методи її узагальнення."
Дослідивши зміст додатку №1 до наказу відповідача №109 та визначені у Довіднику завдання та обов`язки, кваліфікаційні вимоги лікаря-анестезіолога та лікаря приймальної палати(відділення) суд дійшов до висновку, що відповідачем правомірно було розширено коло завдань та обов`язків лікарів-анестезіологів з дорученням їм робіт, передбачених для різних груп посад, рівних за складністю, оскільки виконання визначених в наказі №109 завдань та обов`язків не потребує іншої спеціальності, кваліфікації.
Ураховуючи зазначене, суд дійшов висновку, що зміна істотних умов праці позивача є законною, тому що відбулися зміни в організації праці відповідача.
Про зміну істотних умов праці з 03.07.2019 року та з наказом №109 від 02.05.2019 року позивач був ознайомлений 02.05.2019 року (а.с.98), про наслідки відмови від нових умов праці він був також попереджений 02.05.2019 року, що не заперечується останнім у позовній заяві та інших заявах по суті.
Як вбачається з наданих суду письмових доказів відповідач при звільненні позивача з роботи дотримувався передбаченого законом порядку його звільнення, а оскільки позивач ОСОБА_1 відмовився продовжувати працювати на нових умовах, то звільнення його на підставі пункту 6 статті 36 КЗпП України є правомірним.
Інші доводи позивача щодо його переміщення в межах структурного підрозділу, його ставлення до дій керівництва лікарні суд не взяв до уваги, оскільки вони не стосуються предмету спору.
Таким чином, доводи позивача про неправомірне звільнення є безпідставними та задоволенню не підлягають.
У зв`язку із відмовою позивачу у задоволенні позовних вимог, в силу 141 ЦПК України судовий збір в розмірі 1536,80 грн. слід компенсувати за рахунок держави.
Керуючись ст.ст. 233-234 КЗпП, ст.ст. 5, 10-13, 76-81, 141, 259, 263-265, 354 ЦПК України, суд -
УХВАЛИВ:
У задоволенні позову ОСОБА_1 слід відмовити повністю.
Судовий збір у розмірі 1536,80 грн. слід компенсувати за рахунок держави.
На рішення може бути подана апеляція до Дніпровського апеляційного суду (м. Кривий Ріг) протягом тридцяти днів з дня його повного складення через Нікопольський міськрайонний суд.
Повне рішення складено 30.09.2019 року.
Дані про учасників справи:
Позивач - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , місце реєстрації - АДРЕСА_1 , фактичне місце проживання: АДРЕСА_2 .
Відповідач - Комунальне підприємство „Нікопольська міська лікарня №1" Дніпропетровської обласної ради", ЄДРПОУ 26238302, місце знаходження: 53200, Дніпропетровська область, м. Нікополь, вул. 50 років НЗФ, 2а.
Третя особа - Департамент охорони здоров`я Дніпропетровської обласної державної адміністрації, ЄДРПОУ 33769381, місце знаходження: 49000, м. Дніпро, пр Олександра Поля,2.
Суддя: А. Г. Багрова
Суд | Нікопольський міськрайонний суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 30.09.2019 |
Оприлюднено | 01.10.2019 |
Номер документу | 84592327 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Нікопольський міськрайонний суд Дніпропетровської області
Багрова А. Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні