ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
30 вересня 2019 рокуСєвєродонецькСправа № 360/3745/19
Суддя Луганського окружного адміністративного суду Тихонов І.В., розглянувши в письмовому провадженні справу за позовом ОСОБА_1 до Шульгинської сільської ради Старобільського району Луганської області про стягнення середнього заробітку, -
ВСТАНОВИВ:
27 серпня 2019 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до Шульгинської сельської ради Старобільського району Луганської області, в якому просить:
- визнати протиправними дії відповідача щодо відмови позивачу у нарахуванні та виплаті середньомісячної заробітної плати на період працевлаштування, але не більше шести місяців;
- зобов`язати відповідача нарахувати та виплатити позивачу середньомісячну заробітну плату, яку він отримував перебуваючи на посаді сільського голови, на період працевлаштування, але не більше шести місяців.
В обґрунтування позову зазначає, що позивач відповідно до трудової книжки №0273682 від 07.07.1980, був звільнений 02.11.2015 з посади державного соціального інспектора сектору державних соціальних інспекторів у зв`язку з обранням на виборну посаду згідно ц. 5 ст. 36 КЗпП України.
03.11.2015 позивача було обрану сільським головою с. Шульгинка Старобільського району Луганської області.
17.07.2019 повноваження сільського голови припинилися на підставі ч. 2 ст. 8 Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад .
З метою працевлаштування на попереднє місце роботи позивач звернувся до Управління соціального захисту населення Старобільської районної державної адміністрації, де отримав довідку №01-10/2756 від 19.07.2019, згідно якої станом на 17.07.2019, в Управлінні соціального захисту населення Старобільської районної державної адміністрації відсутня можливість його працевлаштування на посаду державного соціального інспектора, та інша рівнозначна посада відсутні.
У зв`язку з неможливістю працевлаштуватися 19.07.2019 Позивач звернувся до Шульгинської сільської ради із заявою на ім`я Шульгинського сільського голови ОСОБА_2 , щодо виплати йому середньомісячної заробітної плати на період пошуку місця роботи для працевлаштування, відповідно до ст. 33 Закону України Про статус депутатів місцевих рад .
Згідно відповіді наданої Шульгинською сільською радою Старобільського району Луганської області від 29.07.2019 за №571 Позивачу було відмовлено у виплаті йому середньомісячної заробітної плати на період пошуку роботи.
На момент звернення до суду Позивач не працевлаштувався.
Таким чином, враховуючи, що у період з 03.11.2015 по 17.07.2019, позивач працював сільським головою с. Шульгинка Старобільського району Луганської області, на нього поширювалась дія норм Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад . Закону України Про статус депутатів місцевих рад , якими встановлено права, обов`язки та гарантії діяльності сільських, селищних, міських голів у тому числі встановлені ч. 2 ст. 33 Закону України Про статус депутатів місцевих рад щодо виплати середньої заробітної плати на період працевлаштування у випадку неможливості надання попередньої роботи.
Ухвалою від 02.09.2019 відкрито провадження у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Шульгинської сельської ради Старобільського району Луганської області про стягнення середнього заробітку; вирішено справа розглядати за правилами спрощеного позовного провадження у судовому засіданні з викликом (повідомленням) сторін; призначено перше судове засідання для розгляду справи по суті на 18 вересня 2019 року.
Судове засідання 18.09.2019 відкладено до 30.09.2019 у зв`язку із неподанням відповідачем відзиву на позов.
Відповідач 26.09.2019 надав відзив на позовну заяву (а.с. 86-89), в якому проти задоволення позовних вимог заперечив.
В обґрунтування зазначив, що рішенням 32-ої сесії 7-го скликання Шульгинської сільської ради №32/01 від 04.05.2018 Про добровільне об`єднання територіальних громад , вирішено об`єднатися з територіальними громадами сіл Шульгинка, Омелькове Шульгинської сільської ради, Байдівка Байдівської сільської ради, сіл Хворостянівка, Лозовівка, Кам`янка Хворостянівської сільської ради, сіл Малохатка, Орлівка, Федчине, Новоастраханське, Валуйки, Лозуватка Малохатської сільської ради в територіальну громаду з центром у селі Шульгинка.
Постановою Центральної виборчої комісії України від 20 квітня 2019 року №846 Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 30 червня 2019року були призначені вибори.
17 липня 2019 року, рішенням першої сесії 7-го скликання Шульгинської сільської ради за №01/02-отг, за результатами виборів Шульгинського сільського голови об`єднаної територіальної громади на посаду Шульгинського сільського голови обрано ОСОБА_3 .
Рішенням 1-ої сесії 7-го скликання Шульгинської сільської ради від 17.07.2019 №01/01-отг, повноваження Шульгинського сільського голови ОСОБА_1 з 17 липня 2019 року завершилися, відповідно до ч.2 ст.8 Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад , про що внесено відповідний запис у трудову книжку позивача.
Згідно трудової книги позивача № 0273682 від 07.06.1980, номер запису 29 від 15.03.2013 ОСОБА_1 переведено на постійну посаду державного соціального інспектора сектору державних соціальних інспекторів, як такого, що перебував у кадровому резерві в Управлінні соціального захисту населення Старобільської райдержадміністрації за наказом № 14-к від 15.03.2013.
Відповідно інформації, яка міститься в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, копія наявна в матеріалах справи, Управління соціального захисту населення Старобільської РДА не перебуває в стадії ліквідації та не ліквідоване.
19 липня 2019 року ОСОБА_1 звертався до Шульгинської сільської ради із заявою про виплату середньої заробітної плати, яку він отримував на посаді Шульгинського сільського голови, на період його працевлаштування, у відповідності до ст. 33 Закону України Про статус депутатів місцевих рад .
Супровідним листом Шульгинської сільської ради № 571 від 29.07.2019 на адресу позивача було направлено листа про те, що сільська рада не вбачає законних підстав для виплати йому середнього заробітку на період працевлаштування.
У довідці № 3 від 19.09.2019р. виконавчий комітет Шульгинської сільської ради надає розрахунок можливої виплати середньої заробітної плати на період працевлаштування колишньому сільському голові Шульгинської сільської ради при задоволенні позовних вимог, а саме: заробітна плата за травень 2019р. - 1802,77грн. (відпрацьовано 2 робочих дні), за червень 2019р. - 12118,63грн. (відпрацьовано 11 робочих днів). Розрахунок середнього заробітна за два місяці складає: 1070,88 грн. за 1 робочий день. Таким чином, виплата за період до працевлаштування можлива в сумі 134930,49 грн.
Оскільки позивач 02.11.2015 був звільнений з займаної посади у зв`язку з обранням на виборну посаду згідно п.5 ст. 36 КЗпП України, на нього поширюється ч. 1 статті 33 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , згідно із якою разі обрання депутата місцевої ради на виборну посаду у раді, на якій він працює на постійній основі, трудовий договір з ним за попереднім місцем роботи припиняється відповідно до законодавства. Обраний на виборну посаду у відповідній раді, на якій він працює на постійній основі, депутат місцевої ради, який перебуває на службі у військових формуваннях чи правоохоронних органах держави, прикомандировується до місцевої ради із залишенням на цій службі. З працівником, якого прийнято на роботу (посаду), що її виконував (займав) депутат місцевої ради, укладається строковий трудовий договір; цей договір розривається у разі повернення депутата місцевої ради на роботу, але не пізніш як через три місяці після припинення повноважень депутата місцевої ради.
Згідно письмового пояснення Управління соціального захисту населення Старобільської райдержадміністрації далі (Управління), згідно штатного розпису на 2019 рік в Управлінні посада державного соціального інспектора є в кількості 1 штатної одиниці, але можливість працевлаштування ОСОБА_1 на дану посаду відсутня. Тобто посада, з якої був звільнений ОСОБА_1. згідно п.5 ст. 36 КЗпП України, на даний час існує.
Звертаємо увагу на норму Закону України від 11.07.2002 № 93-ІУ Про статус депутатів місцевих рад , який передбачає різного виду гарантії для депутатів місцевих рад. Отже підставами в неприйнятті на займану посаду позивача, є лише, якщо його посаду скорочено, або підприємство, де він працював, перебуває в стадії ліквідації чи вже ліквідовано.
Також ОСОБА_1 Управлінням було запропоновано прийняти участь у конкурсному відборі відповідно до статті 21 Закону України Про державну службу , на незайняті посади головного спеціаліста (дві посади).
Але інформації чи погодився позивач на дані вакантні посади Управління не надало. Твердження ОСОБА_1 про те, що неможливо працевлаштуватись на посаду державного соціального інспектора Управління соціального захисту населення Старобільської райдержадміністрації та іншу рівнозначну посаду, спростовується відповідними нормами Закону України Про статус депутатів місцевих рад та КЗпП України, а тому позов на цій підставі задоволенню не підлягає.
В судове засідання 30.09.2019 сторони про дату, час та місце судового розгляду справи повідомлені належним чином (арк.спр. 73,74).
Згідно із частиною дев`ятою статті 205 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Суд вважає за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження.
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих сторонами доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-77, 90 КАС України, суд дійшов такого.
Позивач - ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 РНОКПП НОМЕР_1 ) у період з 03.11.2015 по 17.07.2019 обіймав посаду голови Шульгинської сільської ради Старобільського району Луганської області, що підтверджується копіями паспорту громадянина України, картки платника податків та трудової книжки (а.с. 7-8,9, 10).
З інформації, яка вказана у відзиві на позов, вбачається, що Рішенням 1-ої сесії 7-го скликання Шульгинської сільської ради від 17.07.2019 №01/01-отг, повноваження Шульгинського сільського голови ОСОБА_1 з 17 липня 2019 року завершилися, відповідно до ч.2 ст.8 Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад , про що внесено відповідний запис у трудову книжку позивача. (а.с. 87).
19.07.2019 позивач звернувся до відповідача з заявою про виплату середньої заробітної плати за 6 місяців з моменту закінчення повноважень сільського (а.с. 12).
Листом за вих. № 571 від 29.07.2019 Шульгинська сільська рада, розглянувши звернення позивача, повідомила його, що згідно абз. 1 ч.2 ст. 33 Закону № 93 та ст. 118 КЗпП Ви маєте право повернутись на попереднє місце роботи, так як організація, де Ви працювали до переходу на виборну посаду не перебуває в стадії ліквідації та не ліквідована, а її керівництво у виданій Вам довідці від 19.07.2019 року № 01-10/2756 не надає достатніх пояснень щодо причин неможливості працевлаштування Вас на попереднє місце роботи на посаду державного соціального інспектора (посада не скорочена, не ліквідована і т.ін.) чи рівнозначну посаду. Тому в даному випадку сільська рада не вбачає законних підстав у виплаті Вам середнього заробітку на період пощуку роботи. (а.с. 13).
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно зі ст.43 Конституції України встановлено, що кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується. Роботодавець створює умови для повного здійснення громадянами права на працю, гарантує рівні можливості у виборі професії та роду трудової діяльності, реалізовує програми професійно-технічного навчання, підготовки і перепідготовки кадрів відповідно до суспільних потреб. Кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом. Громадянам гарантується захист від незаконного звільнення.
Згідно п.17 ч.1 ст.4 КАС України публічна служба - діяльність на державних політичних посадах, у державних колегіальних органах, професійна діяльність суддів, прокурорів, військова служба, альтернативна (невійськова) служба, інша державна служба, патронатна служба в державних органах, служба в органах влади Автономної Республіки Крим, органах місцевого самоврядування.
Правові, організаційні, матеріальні та соціальні умови реалізації громадянами України права на службу в органах місцевого самоврядування, визначає загальні засади діяльності посадових осіб місцевого самоврядування, їх правовий статус, порядок та правові гарантії перебування на службі в органах місцевого самоврядування регулює Закон України "Про службу в органах місцевого самоврядування".
З урахуванням Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування", служба в органах місцевого самоврядування - це професійна, на постійній основі діяльність громадян України, які займають посади в органах місцевого самоврядування, що спрямована на реалізацію територіальною громадою свого права на місцеве самоврядування та окремих повноважень органів виконавчої влади, наданих законом.
Відповідно до ст.2 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування" посадовою особою місцевого самоврядування є особа, яка працює в органах місцевого самоврядування, має відповідні посадові повноваження щодо здійснення організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій і отримує заробітну плату за рахунок місцевого бюджету.
Відтак, слід відмітити, що позивач ОСОБА_1 , обіймаючи посаду голови Шульгинської сільської ради Старобільського району Луганської області у період з 03.11.2015 по 17.07.2019, являвся службовцем органу місцевого самоврядування.
Статтею 3 Кодексу законів про працю України (далі - КЗпП) встановлено, що законодавство про працю регулює трудові відносини працівників усіх підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, виду діяльності і галузевої належності, а також осіб, які працюють за трудовим договором з фізичними особами.
Так, відповідно до п.5 ч.1 ст.41 КЗпП України крім підстав, передбачених статтею 40 цього Кодексу, трудовий договір з ініціативи власника або уповноваженого ним органу може бути розірваний також у випадку припинення повноважень посадових осіб.
Згідно з положеннями ст.44 КЗпП України при припиненні трудового договору з підстав, зазначених у пункті 6 статті 36 та пунктах 1, 2 і 6 статті 40 цього Кодексу, працівникові виплачується вихідна допомога у розмірі не менше середнього місячного заробітку; у разі призову або вступу на військову службу, направлення на альтернативну (невійськову) службу (пункт 3 статті 36) - у розмірі двох мінімальних заробітних плат; внаслідок порушення власником або уповноваженим ним органом законодавства про працю, колективного чи трудового договору (статті 38 і 39) - у розмірі, передбаченому колективним договором, але не менше тримісячного середнього заробітку; у разі припинення трудового договору з підстав, зазначених у пункті 5 частини першої статті 41, - у розмірі не менше ніж шестимісячний середній заробіток.
Вищевказані гарантії містяться і у Законі України "Про статус депутатів місцевих рад" та поширюються на сільських, селищних, міських голів (ч.5 ст.12 Закону України "Про місцеве самоврядування").
Відповідно до п.1 ч.1 ст.33 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" у разі брання депутата місцевої ради на виборну посаду у раді, на якій він працює на постійній основі, трудовий договір з ним за попереднім місцем роботи припиняється відповідно до законодавства.
Згідно п.п. 1, 2 ч. 2 ст.33 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" депутату місцевої ради, який працював у раді на постійній основі, після закінчення таких повноважень надається попередня робота (посада), а за її відсутності - інша рівноцінна робота (посада) на тому самому або, за згодою депутата, на іншому підприємстві, в установі, організації.
У разі неможливості надання відповідної роботи (посади) на період працевлаштування за колишнім депутатом місцевої ради зберігається, але не більше шести місяців, середня заробітна плата, яку він одержував на виборній посаді у раді, що виплачується з відповідного місцевого бюджету.
Як свідчить матеріалів справи, на звернення позивач від 19.07.2019 про виплату середнього заробітку при звільненні у розмірі шести місячних середніх заробітних плат (а.с. 12) листом за вих. № 571 від 29.07.2019 було відмовлено з підстав ненадання доказів неможливості повернення на попередню роботу (а.с. 13).
Суд не погоджується з підставами відмови позивачу у виплаті одноразової грошової допомоги.
Відповідно до вимог законодавства, у разі неможливості надання відповідної роботи (посади) на період працевлаштування за колишнім депутатом місцевої ради зберігається, але не більше шести місяців, середня заробітна плата, яку він одержував на виборній посаді у раді, що виплачується з відповідного місцевого бюджету.
Отже, ініціатива щодо виплати коштів мала бути не тільки з боку позивача, а й з боку відповідача, який мав належним чином з`ясувати питання необхідності збереження заробітної плати за позивачем.
Судом встановлено, що до обрання сільським головою позивач працював державним соціальним інспектором сектору державних соціальних інспекторів (а.с. 10).
З інформації, яка зазначена в письмових поясненнях Управління соціального захисту населення Старобільської районної державної адміністрації Луганської області від 10.09.2019 № 01-10/3632, працевлаштування на попередньому місці роботи позивача є неможливим з огляду на наступне (а.с.23-24).
ОСОБА_1 звернувся до Управління з заявою від 18.07.2019 року щодо поновлення на посаду державного соціального інспектора після закінчення повноважень Шульгинського сільського голови. Згідно штатного розпису на 2019 рік в Управлінні посада державного соціального інспектора є в кількості 1 штатної одиниці, але можливість працевлаштувати ОСОБА_1 на дану посаду відсутня. Про цей факт було повідомлено ОСОБА_1 в листі від 19.07.2019 № 01- 10/2756, також повідомлено про відсутність рівнозначної посади та надано пропозицію щодо прийняття участі у конкурсному відборі на тимчасово незайняті посади головного спеціаліста в Управління (дві посади).
Щодо розміру середнього заробітку за 6 місяців.
Згідно з абзацом третім п. 2 Порядку №100 у випадках, указаних в пп. "в" - "л" п. 1 цього документа, середню заробітну плату необхідно розраховувати виходячи з виплат за останні 2 календарні місяці роботи, що передують події, з якою пов`язана відповідна виплата.
Позивач бу звільнений 17.07.2019.
Відповідно до довідки про доходи ОСОБА_1 за період з 03.11.2015 по 17.07.2019, у травні 2019 року він отримав заробітну плату у розмірі 1802,77 грн., а червні 2019 року- 12118,63 грн. (а.с.97).
Виходячи з наведених величин, середня заробітна плата становить 7929,26 грн. ((1802,77 грн.+ 12118,63 грн.=13921,40 грн.)/2= 6960,70 грн.
Отже, за шість місяців середня заробітна плата ОСОБА_1 складає 41764,20 грн. (6960,70 грн. х 6 = 41764,20 грн.).
Таким чином, на користь ОСОБА_1 підлягає стягненню середньомісячна заробітна плата за шість місяців у сумі 41764,20 грн.
Виходячи з викладеного, суд приходить до висновку, що Шульгинської сільської ради Старобільського району Луганської області не вжила усіх необхідних заходів, визначених ч.2 ст.33 Закону України "Про статус місцевих депутатів місцевих рад", а тому, у відповідача виник обов`язок щодо збереження, але не більше шести місяців, середньої заробітної плати, яку ОСОБА_1 одержував на посаді голови сільської ради, що має бути виплачена з відповідного місцевого бюджету.
Питання про розподіл судових витрат відповідно до вимог статті 139 КАС України судом не вирішується, оскільки позивач згідно з пунктом 1 частини першої статті 5 Закону України від 08 липня 2011 року № 3674-VІ "Про судовий збір" від сплати судового збору звільнений у справах про стягнення заробітної плати.
При поданні позову позивачем сплачено судовий збір в сумі 768,40 грн, який може бути повернутий платнику за заявою, шяхом прийняття відповідної ухвали суду.
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241- 246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) до Шульгинської сільської ради Старобільського району Луганської області (код ЄДРПОУ 04337593, 92764, Луганська область, Старобільський район, с. Шульгинка, вул. Театральна, буд. 1Д) про стягнення середнього заробітку задовольнити повністю.
Визнати протиправними дії Шульгинської сільської ради Старобільського району Луганської області щодо відмови ОСОБА_1 у нарахуванні та виплаті середньомісячної заробітної плати на період працевлаштування, але не більше шести місяців;
Зобов`язати Шульгинську сільську раду Старобільського району Луганської області нарахувати та виплатити ОСОБА_1 середньомісячну заробітну плату на період працевлаштування, але не більше шести місяців, з 18.07.2019 по 18.01.2020 в сумі 41764,20 грн.
Рішення може бути оскаржено до Першого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.
Апеляційні скарги подаються через Луганський окружний адміністративний суд.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя І.В. Тихонов
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.09.2019 |
Оприлюднено | 01.10.2019 |
Номер документу | 84615361 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Сухарьок Михайло Гаврилович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Сухарьок Михайло Гаврилович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Сухарьок Михайло Гаврилович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Сухарьок Михайло Гаврилович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Сухарьок Михайло Гаврилович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Сухарьок Михайло Гаврилович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Сухарьок Михайло Гаврилович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Сухарьок Михайло Гаврилович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Сухарьок Михайло Гаврилович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні