Рішення
від 27.09.2019 по справі 540/1293/19
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 вересня 2019 р.м. ХерсонСправа № 540/1293/19 Херсонський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дубровної В.А., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Заступника керівника Каховської місцевої прокуратури Херсонської області до Самійлівської сільської ради Верхньорогачинського району Херсонської області,третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, Самійлівський дитячий садок "Колосок" про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,

встановив:

I. Зміст позовних вимог

01 липня 2019 року заступник керівника Каховської місцевої прокуратури Херсонської області, діючи в інтересах держави, ( надалі - прокурор ) звернувся до суду з позовом до Самійлівської сільської ради Верхньорогачицького району Херсонської області, ( надалі - відповідач, Самійлівська сільрада), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, Самійлівський дитячий садок "Колосок" ( надалі - третя особа) , у якому просить:

- визнати протиправною бездіяльність Самійлівської сільської ради Верхньорогачицького району Херсонської області, що виразилась у невжитті заходів щодо оформлення права постійного користування земельною ділянкою під будівлею та спорудами Самійлівського дитячого садка "Колосок", розташованого за адресою: просп. Центральний, буд. 4 Верхньорогачицького району Херсонської області, орієнтовною площею 0,40 га;

- зобов`язати Самійлівську сільську раду Верхньорогачицького району Херсонської області вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку та щодо державної реєстрації права постійного користування земельною ділянкою під будівлями та спорудами Самійлівського дитячого садку "Колосок", розташованого за адресою: пр. Центральний, буд. 4 Верхньорогачицького району Херсонської області, орієнтовною площею 0,40 га в межах населеного пункту.

II. Позиція позивача та заперечення відповідача

Відповідно до змісту позовної заяви вказані позовні вимоги прокурор обґрунтовує тим, що Самійлівською сільською радою в порушення вимог земельного законодавства та положень Закону України "Про освіту" не оформлено правовстановлюючі документи на земельну ділянку, яку використовує дошкільний заклад "Колосок", що за позицією прокурора створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування загальноосвітнього навчального закладу та виховного процесу, та може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей на освіту. Виявлені прокурором порушення, на його думку, можуть також негативно вплинути на організацію належного утримання, раціонального використання територій, будівель, інженерних споруд, здійснення освітнього процесу тощо.

Відповідач правом на подання відзиву на позовну заяву не скористався.

При цьому, 26.09.2019 року до суду надійшла заява, у якій представник відповідача зазначив, що позовні вимоги визнає в повному обсязі, не заперечує проти ухвалення рішення в судовому засіданні.

Третя особа не скористалася правом на подання пояснень щодо позовної заяви.

III. Процесуальні дії у справі

Ухвалою суду від 29.07.2019 р. відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження, призначено судове засідання на 04 вересня 2019 р.

Протокольною ухвалою суду від 04.09.2019 року оголошено перерву в судовому засіданні до 27.09.2019 року.

В судове засідання 27.09.2019 року учасники справи не прибули, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином.

26.09.2019 року до суду надійшла заява, у якій голова Самійлівської сільської ради повідомляє про неможливість прибути в судове засідання, просить провести без його участі.

Крім того, 27.09.2019 року від прокурора надійшла заява про перехід до розгляду справи за правилами загального позовного провадження, обґрунтована необхідністю у наданні додаткових доказів та їх дослідження.

Щодо вказаної заяви суд зазначає, що відповідно до ст. 257 КАС України при вирішенні питання про розгляд справи за правилами спрощеного або загального позовного провадження суд враховує: значення справи для сторін; обраний позивачем спосіб захисту; категорію та складність справи; обсяг та характер доказів у справі, в тому числі чи потрібно у справі призначати експертизу, викликати свідків тощо; кількість сторін та інших учасників справи; чи становить розгляд справи значний суспільний інтерес; думку сторін щодо необхідності розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження.

Враховуючи, позицію відповідача щодо визнання позову в повному обсязі, а також характер та обсяг доказів у справі суд вважає, що дана справа підлягає розгляду за правилами спрощеного позовного провадження та не вбачає підстав для переходу до загального позовного провадження.

Відповідно до ч. 9 ст. 205 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Письмове провадження - розгляд і вирішення адміністративної справи або окремого процесуального питання в суді першої, апеляційної чи касаційної інстанції без повідомлення та (або) виклику учасників справи та проведення судового засідання на підставі матеріалів справи у випадках, встановлених цим Кодексом. (п. 10 ч.1 ст. 4 КАС України)

З огляду на викладені обставини та приписи чинного законодавства суд вважає за можливе провести розгляд справи у порядку письмового провадження на підставі наявних у матеріалів справи.

IV. Обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин, з посиланням на докази, на підставі яких встановлені відповідні обставини

Згідно з витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 27.05.2019 за №1005378554 та довідки АБ №128382 з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України (СДРПОУ), Самійлівський дитячий садок "Колосок" є комунальним закладом, видом діяльності якого є дошкільна освіта.

23.09.2014 року тридцять другою сесією Самійлівської сільської ради Верхньорогачицького району Херсонської області шостого скликання прийнято рішення № 290 "Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо складання державного акту на постійне користування земельною ділянкою для обслуговування Самійлівського дошкільного закладу "Колосок"", пунктом 1 якого надано сільській громаді села Самійлівка, в особі сільського голови Самійлівської сільської ради Гайдаш Л.М., дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо складання державного акта на право постійного користування земельною ділянкою орієнтовною площею 0,5 га для обслуговування Самійлівського дошкільного закладу "Колосок", в селі Самійлівка за адресою проспект Леніна, 4, Верхньорогачицького району Херсонської області із земель громадського призначення.

Протягом січня-травня 2019 року Самійлівська сільська рада ( листи від 25.01.2019 р., від 08.05.2019 р.) повідомляла прокурора про те, що є засновником Самійлівського дитячого садка " Колосок" рішенням сесії сільської ради від 23.09.2014 року № 290 надано дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо складання державного акту на постійне користування земельною ділянкою для обслуговування Самійлівського дошкільного закладу "Колосок", проте документація не була виготовлена через брак коштів та відсутність генерального плану села Самійлівської сільської ради.

Вважаючи вказану бездіяльність Самійлівської сільської ради щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку та будівлі і споруди, які перебувають в користуванні Самійлівського дитячого садка "Колосок" протиправною, прокурор звернувся до суду з даним позовом.

ІІІ. Правова оцінка суду

Згідно ч.5 ст.16 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 року № 280/97-ВР (далі - Закон № 280/97) від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

Статтею 10 вказаного Закону визначено статус сільських рад, як органів місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Згідно ст.60 Закону № 280/97 територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності, зокрема, на заклади освіти. Від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності органи місцевого самоврядування.

Підставою набуття права комунальної власності є передача майна комунальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом. Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування, та розпорядження об`єктами права комунальної власності. Майнові операції, які здійснюються органами місцевого самоврядування з об`єктами права комунальної власності, не повинні ослаблювати економічних основ місцевого самоврядування, зменшувати обсяг та погіршувати умови надання послуг населенню.

Право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів. Об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад, передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом.

Згідно ст.25 Закону № 280/97 селищні ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

В свою чергу, ст.26 цього Закону встановлено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин, до яких віднесено розпорядження землями територіальних громад, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності та інші.

Згідно з пп."б" п.2 ст.32 Закону № 280/97 до делегованих повноважень місцевих рад у сфері освіти належить зокрема, забезпечення відповідно до закону розвитку всіх видів освіти, розвиток і вдосконалення мережі освітніх закладів.

Правові, організаційні та фінансові засади функціонування і розвитку системи дошкільної освіти визначені Законом України "Про дошкільну освіту" від 11.07.2001 року № 2628-III (далі - Закон № 2628-ІІІ).

Відповідно до ч.2 ст.37 Закону № 2628-ІІІ утримання та розвиток матеріально-технічної бази закладів дошкільної освіти фінансуються за рахунок коштів засновника цих закладів.

При цьому, матеріально-технічна база закладу дошкільної освіти включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інші цінності. (ст. 38 Закону № 2628-ІІІ)

Крім того, статтею 80 Закону України "Про освіту" від 05.09.2017 року № 2145-VIII (далі - Закон № 2145-VIII) передбачено, що до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать, зокрема земельні ділянки. Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством.

Згідно ч.5 ст.11, ч.6 ст. 25 Закону № 2145-VIII засновник закладу освіти зобов`язаний забезпечити утримання та розвиток матеріально-технічної бази заснованого ним закладу освіти на рівні, достатньому для виконання вимог стандартів освіти та ліцензійних умов. Органи місцевого самоврядування створюють умови для здобуття дошкільної освіти шляхом формування і розвитку мережі закладів освіти.

Фінансування дошкільної освіти здійснюється, зокрема за рахунок коштів місцевих бюджетів (ст.78 Закону № 2145-VIII).

Системний аналіз вказаних приписів законодавства дає підстави вважати, що місцеві ради наділені правом управління об`єктами освіти з метою виконання делегованих державою функцій щодо забезпечення розвитку всіх видів освіти, мережі освітніх закладів задля реалізації права громадян відповідної територіальної громади.

Порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України від 25.10.2001 року № 2768-III (далі - ЗК України).

Статтею 12 ЗК України установлено, що до повноважень селищних рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ належить: розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; організація землеустрою; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Відповідно до ч.1 ст.122 ЗК України сільські, селищні, міські ради надають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Згідно ч.ч.1, 2 ст.116 ЗК України юридичні особи набувають права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю юридичними особами здійснюється шляхом надання їх у користування.

Право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності. (ст. 92 ЗК України)

Згідно з положеннями ст.125 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Тобто, обов`язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, оформлених у відповідності до вимог закону. При цьому, відсутність правовстановлюючих документів порушує передбачені державою принципи раціонального й ефективного використання та охорони земель і призводить до неефективного управління земельними ресурсами та землекористуванням.

Судом встановлено, що згідно п.1.3 Статуту Самійлівського дитячого садка "Колосок", затвердженого рішенням ХХV сесії Самійлівської сільської ради від 30.10.2018 № 175, засновником закладу є Самійлівська сільська рада. Засновник або уповноважений ним орган здійснює фінансування дошкільного закладу, його матеріально-технічне забезпечення, надає необхідні будівлі з обладнанням та матеріалами, організовує будівництво і ремонт приміщень, їх господарське обслуговування, харчування та медичне обслуговування дітей.

Згідно п.1.4 Статуту ДНЗ у своїй діяльності керуються Конституцією України, Законами України "Про дошкільну освіту", "Про освіту", Положенням про дошкільний навчальний заклад України, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від12.03.2003 №305, іншими нормативно-правовими актами та власним статутом.

Згідно п. 8.1 Статуту рішенням ІV сесії ХХІV скликання від 30.01.2003 року та актом передачі від 13..03.2003 року закладу дошкільної освіти передано в оперативне управління будівлю, обладнання, спортивні та ігрові майданчики, земельну ділянку.

Джерелами фінансування закладу дошкільної освіти є кошти: засновника, батьків або осіб, які їх замінюють, добровільні пожертвування і цільові внески фізичних та юридичних осіб. (п. 9.1 Статуту).

Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, у користуванні Самійлівського дитячого садка "Колосок" знаходиться земельна ділянка площею 0,4 га для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти, на яку рішенням сесії сільської ради від 23.09.2014 р. № 290 надано дозвіл на виготовлення проект землеустрою щодо відведення її у постійне користування.

Проте, до теперішнього часу вказаний проект землеустрою не розроблено, правовстановлюючі документи на вказану земельну ділянку відсутні, що не заперечується відповідачем.

При цьому, 26.09.2019 року відповідачем надано до суду інформацію про те, що на даний час триває робота щодо підготовки пакету документів для виготовлення технічної документації із землеустрою на виконання рішення сесії Самійлівської сільської ради від 17.09.2019 р. № 242 "Про внесення змін до рішення XXVI сесії сільської ради сьомого скликання від 21 грудня 2018 року № 184 "Про Самійлівський сільський бюджет на 2019 рік" та рішення сесії Самійлівської сільської ради від 17.09.2019 року № 240 "Про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки під розміщенням дитячого садка "Колосок".

Відповідно до приписів ч.1 ст. 189 КАС України відповідач може визнати позов на будь-якій стадії провадження у справі, зазначивши про це в заяві по суті справи або в окремій письмовій заяві.

У разі визнання позову відповідачем повністю або частково суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову повністю або у відповідній частині вимог.

ІV. Висновок суду

Виходячи з системного аналізу положень чинного законодавства України, встановлених судом обставин, а також заяви відповідача про визнання позову в повному обсязі, суд дійшов висновку, що позовні вимоги щодо визнання протиправною бездіяльності відповідача є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Відповідно до приписів ст. 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення, зокрема, про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії. (п. 4 ч. 2 ст. 245 КАС України)

У випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд. (ч. 4 ст. 245 КАС України).

З огляду на викладені приписи законодавства та враховуючи, що судом встановлено протиправну бездіяльність Самійлівської сільської ради, що виразилась у невжитті заходів щодо оформлення права постійного користування земельною ділянкою під будівлею та спорудами Самійлівського дитячого садка "Колосок", суд вважає за необхідне зобов`язати відповідача вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку та щодо державної реєстрації права постійного користування земельною ділянкою під будівлями та спорудами Самійлівського дитячого садку "Колосок".

Таким чином, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є необґрунтованими та підлягають задоволенню в повному обсязі.

V. Розподіл судових витрат

Відповідно вимог статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати розподілу не підлягають.

Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -.

вирішив:

Позовну заяву Заступника керівника Каховської місцевої прокуратури Херсонської області (місце знаходження 74800, Херсонська область, м. Каховка, вул. Соборності, буд. 18, код ЄДРПОУ 04851120) до Самійлівської сільської ради Верхньорогачинського району Херсонської області (місце знаходження 74441, Херсонська область, Верхньорогачицький район, с. Самійлівка, просп. Центральний, буд. 8, код ЄДРПОУ 04401753), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, Самійлівський дитячий садок "Колосок" (місце знаходження 74441, Херсонська область, Верхньорогачицький район, с. Самійлівка, просп. Центральний, буд. 4, код ЄДРПОУ 34944382) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Самійлівської сільської ради Верхньорогачицького району Херсонської області, що виразилась у невжитті заходів щодо оформлення права постійного користування земельною ділянкою під будівлею та спорудами Самійлівського дитячого садка "Колосок", розташованого за адресою: просп. Центральний, буд. 4 Верхньорогачицького району Херсонської області, орієнтовною площею 0,40 га.

Зобов`язати Самійлівську сільську раду Верхньорогачицького району Херсонської області вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку та щодо державної реєстрації права постійного користування земельною ділянкою під будівлями та спорудами Самійлівського дитячого садку "Колосок", розташованого за адресою: пр. Центральний, буд. 4 Верхньорогачицького району Херсонської області, орієнтовною площею 0,40 га в межах населеного пункту.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя Дубровна В.А. кат. 109020000

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.09.2019
Оприлюднено02.10.2019
Номер документу84616808
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/1293/19

Рішення від 27.09.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

Ухвала від 29.07.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

Ухвала від 05.07.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні