Постанова
від 25.09.2019 по справі 530/780/17
ДРУГИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 вересня 2019 р.Справа № 530/780/17 Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді: Сіренко О.І.,

Суддів: Калиновського В.А. , Мінаєвої О.М. ,

за участю секретаря судового засідання Цибуковської А.П.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 23.05.2019 року, головуючий суддя І інстанції: С.С. Бойко, вул. Пушкарівська, 9/26, м. Полтава, 36039, повний текст складено 03.06.19 року по справі № 530/780/17

за позовом ОСОБА_1

до Зіньківської районної ради Полтавської області

про визнання протиправними та скасування рішення,

ВСТАНОВИВ:

2 червня 2017 року ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Зіньківської районної ради Полтавської області, в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, просив визнати протиправним та скасувати рішення шістнадцятої (позачергової) сесії сьомого скликання Зіньківської районної ради Полтавської області від 11.04.2017 "Про проведення закритого пленарного засідання шістнадцятої (позачергової) сесії сьомого скликання Зіньківської районної ради Полтавської області"; визнати протиправним та скасувати рішення шістнадцятої (позачергової) сесії сьомого скликання Зіньківської районної ради Полтавської області від 11.04.2017 "Звіт голови райдержадміністрації про виконання програм економічного і соціального розвитку Зіньківського району та здійсненню делегованих районною радою повноважень за 2016 рік"; визнати протиправним та скасувати рішення шістнадцятої (позачергової) сесії сьомого скликання Зіньківської районної ради Полтавської області від 11.04.2017 "Про висловлення недовіри голові Зіньківської районної державної адміністрації ОСОБА_1 ".

28 серпня 2017 року постановою Зіньківського районного суду Полтавської області від 28.08.2017 адміністративний позов ОСОБА_1 до Зіньківської районної ради Полтавської області про визнання протиправними та скасування рішень задоволено у повному обсязі .

21.11.2017 постановою Харківського апеляційного адміністративного суду скасовано постанову першої інстанції в частині задоволених позовних вимог про визнання протиправним та скасування рішення шістнадцятої (позачергової) сесії сьомого скликання Зіньківської районної ради Полтавської області від 11.04.2017 - "Про проведення закритого пленарного засідання шістнадцятої (позачергової) сесії сьомого скликання Зіньківської районної ради Полтавської області" та визнання протиправним та скасування рішення шістнадцятої (позачергової) сесії сьомого скликання Зіньківської районної ради Полтавської області від 11.04.2017 - "Звіт голови райдержадміністрації про виконання програм економічного і соціального розвитку Зіньківського району та здійсненню делегованих районною радою повноважень за 2016 рік". Прийнято в цій частині нову постанову, якою в задоволенні зазначених позовних вимог ОСОБА_1 відмовлено. В іншій частині постанову Зіньківського районного суду Полтавської області від 28.08.2017 по справі №530/780/17 залишено без змін.

7 листопада 2018 року постановою Касаційного адміністративного суду Верховного Суду постанову Зіньківського районного суду Полтавської області від 28.08.2017 та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 21.11.2017 в частині задоволення позовних вимог щодо: визнання протиправним та скасування рішення шістнадцятої (позачергової) сесія сьомого скликання Зіньківської районної ради Полтавської області від 11.04.2017 - "Про висловлення недовіри голові Зіньківської районної державної адміністрації ОСОБА_1 ", та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 21.11.2017 в частині відмови в задоволенні позовних вимог щодо: визнання протиправним та скасування рішення шістнадцятої (позачергової) сесії сьомого скликання Зіньківської районної ради Полтавської області від 11.04.2017 "Звіт голови райдержадміністрації про виконання програм економічного і соціального розвитку Зіньківського району та здійсненню делегованих районною радою повноважень за 2016 рік" - скасовано, а справу №530/780/17 в цих частинах - направлено на новий розгляд до суду першої інстанції. В решті постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 21.11.2017 залишено без змін.

Справа №530/780/17 перебувала у провадженні судді Зіньківського районного суду Полтавської області.Відповідно до розпорядження №2 Голови Зіньківського районного суду Полтавської області Демянченка С.М. від 11.01.2019 після самовідводу неможливо утворити новий склад суду для розгляду адміністративної справи, а тому передано справу №530/780/17 до найбільш територіально наближеного до Зіньківського районного суду Полтавської області - Котелевському районному суду Полтавської області.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями Котелевського районного суду Полтавської області від 16.01.2019, справа №530/780/17 передана на розгляд судді Котелевського районного суду Полтавської області Загнійко А.В.

Ухвалою Котелевського районного суду Полтавської області від 13.02.2019 адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Зіньківської районної ради Полтавської області про визнання протиправними та скасування рішень шістнадцятої (позачергової) сесії сьомого скликання Зіньківської районної ради Полтавської області від 11.04.2017 передати на розгляд за підсудністю до Полтавського окружного адміністративного суду.

07.03.2019 справа надійшла до Полтавського окружного адміністративного суду, що підтверджується відміткою штемпелю вхідної кореспонденції.

Ухвалою суду від 12.03.2019 провадження по справі відкрито справу призначено до розгляду за правилами загального позовного провадження.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилався на те, що ним не було допущено ніяких порушень під час здійснення повноважень, які реалізуються у спільному з місцевою радою предметі відання та повноважень делегованих Зіньківській РДА Зіньківською районною радою. З оскаржуваних рішень та протоколів засідання районної ради не зазначено чому його робота визнана незадовільною, а тому спірні рішення вважає протиправними та такими, що підлягають скасуванню.

У відзив на позовну заяву відповідач просив відмовити у задоволенні позовних вимог посилаючись на те, що під час прийняття спірних рішень дотримано вимоги процедури їх прийняття встановлену чинним законодавством та регламентом ради. При цьому зазначив, що позивачем неодноразово ігнорувалися звернення Зіньківської районної ради щодо необхідності звітувати з делегованих йому питань та виконання програм економічного та соціального розвитку району. В основу звіту голови Зіньківської РДА ним було включено інформацію яку депутатам районної ради надали начальники відповідних управлінь районної державної адміністрації, а тези до звіту співпадали за своїм змістом і повторювали інформацію надану начальником управління економічного та агропромислового розвитку райдержадміністрації - Вовк О.Г. "Підсумки виконання Програми соціально-економічного розвитку Зіньківського району". Також зазначено, що Законами України "Про місцеве самоврядування в Україні" та Законом України "Про місцеві державні адміністрації" не визначено переліку підстав для висловлення недовіри голові відповідної місцевої державної адміністрації та не встановлено будь-яких обмежень щодо висловлення такої недовіри.

В запереченнях на відзив позивач наполягав, про недотримання відповідачем процедури прийняття рішення, оскільки відповідачем не обговорювався його звіт в комітетах політради згідно вимог Регламенту.

23 травня 2019 року рішенням Полтавського окружного адміністративного суду в задоволенні позову ОСОБА_1 до Зіньківської районної ради Полтавської області про визнання протиправними та скасування рішень відмовлено у повному обсязі.

В апеляційній скарзі позивач просить скасувати рішення суду першої інстанції, як таке, що ухвалене з порушенням норм матеріального та процесуального права. Вважає, що висновки суду не відповідають фактичним обставинам справи. Зокрема зазначив, що судом першої інстанції не надано оцінки доводам позивача про те, що під час розгляду справи відповідачем не було надано жодного доказу того, що питання про Звіт голови райдержадміністрації про виконання програм економічного і соціального розвитку Зінківського району та здійсненню делегованих районною радою повноважень за 2016 рік попередньо розглядалось постійними комісіями ради і поширювалось разом з іншими проектами документів серед депутатів та, в подальшому, обговорювалось депутатами на пленарному засіданні шістнадцятої (позачергової) сесії сьомого скликання Зінківської районної ради Полтавської області. Вважає, що вказаний факт є порушенням ст. 104 Регламенту Зінківської районної ради. Крім того, рішення про Звіт голови райдержадміністрації про виконання програм економічного і соціального розвитку Зінківського району та здійсненню делегованих районною радою повноважень за 2016 рік взагалі не обговорювався по суті, що є порушенням пунктів 39, 40 Регламенту Зінківської районної ради, а також пункту 15 статті 46 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні. Таким чином, вважає, що судом не виконано вказівки Верховного Суду , зазначеної в постанові від 7 листопада 2018 року по даній справі. Також позивачем зазначено, що відповідачем не надано до суду доказів того, що рішення шістнадцятої (позачергової) сесії сьомого скликання Зінківської районної ради Полтавської області від 11 квітня 2017 року було прийнято після обговорення цього питання на пленарному засіданні сесії районної ради, що є підставою для скасування цього рішення.

Колегія суддів, вислухавши суддю - доповідача, пояснення учасників процесу, вивчивши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, приходить до висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом встановлено, підтверджено матеріалами справи, що на підставі розпорядження голови Зіньківської районної ради Полтавської області від 06.04.2017 року № 12 Про скликання шістнадцятої (позачергової) сесії районної ради було визначено скликати пленарне засідання шістнадцятої (позачергової) сесії районної ради сьомого скликання 11 квітня 2017 року о 10.00 годині в залі засідань Зіньківської міської ради. На розгляд сесії винести питання про внесення змін до районної комплексної програми соціального захисту осіб з обмеженими фізичними можливостями на 2014-2020 р.р.; про внесення змін до програми економічного і соціального розвитку Зіньківського району на 2017 рік; про внесення змін до показників районного бюджету на 2017 рік; про структуру та чисельність відділу майна спільної власності територіальних громад Зіньківського району; звіт голови районної державної адміністрації про виконання програми економічного і соціального розвитку Зіньківського району та здійсненню делегованих районною радою повноважень за 2016 рік.

11.04.2017 відбулась шістнадцята (позачергова) сесія сьомого скликання Зіньківської районної ради Полтавської області, на якій депутатами районної ради були прийняті рішення, зокрема: Про проведення закритого пленарного засідання шістнадцятої (позачергової) сесії сьомого скликання Зіньківської районної ради Полтавської області, яким Зінківська районна рада вирішила провести закрите пленарне засідання шістнадцятої(позачергової) сесії районної ради; Звіт голови райдержадміністрації про виконання програм економічного і соціального розвитку Зіньківського району та здійсненню делегованих районною радою повноважень за 2016 рік та Про висловлення недовіри голові Зіньківської районної державної адміністрації ОСОБА_1 .

Відповідно до протоколу № 16 шістнадцятої (позачергової) сесії сьомого скликання Зіньківської районної ради Полтавської області від 11 квітня 2017 року на розгляд шістнадцятої (позачергової) сесії було винесено 15 питань, в тому числі питання за № 4 Звіт голови райдержадміністрації про виконання програми економічного і соціального розвитку Зіньківського району та здійсненню делегованих районною радою повноважень за 2016 рік та № 5 Про висловлення недовіри голові Зіньківської районної державної адміністрації ОСОБА_1 .

Відповідно до рішення "Звіт голови райдержадміністрації про виконання програм економічного і соціального розвитку Зіньківського району та здійсненню делегованих районною радою повноважень за 2016 рік" Зіньківська районна рада вирішила :визнати роботу голови Зіньківської районної державної адміністрації ОСОБА_1 по виконанню програм економічного і соціального розвитку Зіньківського району та здійсненню делегованих районною радою повноважень за 2016 рік незадовільною та виконавчому апарату Зіньківської районної ради направити дане рішення Президенту України та голові Полтавської обласної державної адміністрації.

Згідно з рішенням Про висловлення недовіри голові Зіньківської районної державної адміністрації ОСОБА_1 Зіньківська районна рада вирішила : висловити недовіру голові Зіньківської районної державної адміністрації ОСОБА_1 та направити дане рішення Президенту України та голові Полтавської обласної державної адміністрації.

Позивач, не погоджуючись з вказаними рішеннями, звернувся до суду з цим позовом.

Відмовляючи в задоволенні позову ОСОБА_1 , суд першої інстанції виходив з того, що спірні рішення відповідачем прийняті з дотриманням вимог Закону №586-XIV, Закону №280/97-ВР, зокрема, ст. 34 Закону №586-XIV та ст. 72 Закону №280/97-ВР та Регламенту, а тому підстави для задоволення позовних вимог відсутні.

Колегія суддів не погоджується з таким висновком суду першої інстанції .

Відповідно ч.3, ст.2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно ст. ст. 19, 140 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України, місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.

Відповідно до п. 28-31. ч. 1 ст. 43 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішуються питання щодо заслуховування звітів голів місцевих державних адміністрацій, їх заступників, керівників структурних підрозділів місцевих державних адміністрацій про виконання програм соціально-економічного та культурного розвитку, бюджету, рішень ради із зазначених питань, а також про здійснення місцевими державними адміністраціями делегованих їм радою повноважень; прийняття рішення про недовіру голові відповідної місцевої державної адміністрації; прийняття рішень про звернення до суду щодо визнання незаконними актів місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій, які обмежують права територіальних громад у сфері їх спільних інтересів, а також повноваження районних, обласних рад та їх органів; внесення до Кабінету Міністрів України пропозицій щодо голови відповідної місцевої державної адміністрації.

Відповідно ч. 1, 4, 5, 7, 10, 17 статті 46 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні №280/97-ВР. сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.

Сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.

Сесія сільської, селищної, міської, районної у місті ради повинна бути також скликана за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу відповідної ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради, а сесія районної, обласної ради - також за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу відповідної ради або голови відповідної місцевої державної адміністрації.

Рішення про скликання сесії ради відповідно до частин четвертої, шостої та восьмої цієї статті доводиться до відома депутатів і населення не пізніш як за 10 днів до сесії, а у виняткових випадках - не пізніш як за день до сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається внести на розгляд ради.

Як передбачено ч. 1, 4, 6, 10, ст. 47 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні №280/97-ВР, постійні комісії ради є органами ради, що обираються з числа її депутатів, для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до її відання, здійснення контролю за виконанням рішень ради, її виконавчого комітету.

Постійні комісії за дорученням ради або за власною ініціативою попередньо розглядають проекти програм соціально-економічного і культурного розвитку, місцевого бюджету, звіти про виконання програм і бюджету, вивчають і готують питання про стан та розвиток відповідних галузей господарського і соціально-культурного будівництва, інші питання, які вносяться на розгляд ради, розробляють проекти рішень ради та готують висновки з цих питань, виступають на сесіях ради з доповідями і співдоповідями.

Постійні комісії за дорученням ради, голови, відповідно заступника голови районної у місті, районної ради чи першого заступника, заступника голови обласної ради, секретаря сільської, селищної, міської ради або за власною ініціативою вивчають діяльність підзвітних і підконтрольних раді та виконавчому комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради органів, а також з питань, віднесених до відання ради, місцевих державних адміністрацій, підприємств, установ та організацій, їх філіалів і відділень незалежно від форм власності та їх посадових осіб, подають за результатами перевірки рекомендації на розгляд їх керівників, а в необхідних випадках - на розгляд ради або виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради; здійснюють контроль за виконанням рішень ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради.

За результатами вивчення і розгляду питань постійні комісії готують висновки і рекомендації. Висновки і рекомендації постійної комісії приймаються більшістю голосів від загального складу комісії і підписуються головою комісії, а в разі його відсутності - заступником голови або секретарем комісії. Протоколи засідань комісії підписуються головою і секретарем комісії. Висновки і рекомендації постійної комісії, протоколи її засідань є відкритими та оприлюднюються і надаються на запит відповідно до Закону України Про доступ до публічної інформації .

Рішенням другої сесії сьомого скликання Зіньківської районної ради Полтавської області від 24 листопада 2015 року Про регламент районної ради було затверджено Регламент районної ради із змінами та доповненнями.

Згідно ст. 2 регламенту Зіньківської районної ради, порядок роботи ради, її органів та посадових осіб, засади формування, організації діяльності ради, депутатських фракцій встановлюються Законами України Про місцеве самоврядування в Україні , ;Про статус депутатів місцевих рад , Положеннями про постійні комісії ради, про президію ради, цим Регламентом, іншими нормативними актами.

Статтею 3 регламенту визначено, що регламент ради - це нормативно-правовий документ, який визначає порядок діяльності ради, порядок підготовки і проведення її пленарних засідань, діяльності постійних комісій, процедури окремих видів роботи ради, її органів, депутатів, посадових осіб, а також функції, які випливають з її повноважень

За змістом ст. 64 регламенту, акти ради повинні відображати волю та інтереси територіальних громад, бути законними та обґрунтованими, нести в собі практичну життєву необхідність, прийматися колегіально і гласно. Рішеннями ради є рішення, прийняті з питань порядку денного, а також процедурні рішення, які заносяться до протоколів пленарних засідань. Рада приймає рішення виключно на її пленарних засіданнях після обговорення питань більшістю голосів депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених законами України та цим Регламентом.

Питання за №4 Звіт голови райдержадміністрації про виконання програми економічного і соціального розвитку Зіньківського району та здійсненню делегованих районною радою повноважень за 2016 рік та питання за №5 Про висловлення недовіри голові Зіньківської районної державної адміністрації ОСОБА_1 , які безпосередньо стосуються діяльності місцевих державних адміністрацій, попередньо не розглядались на засіданнях постійних комісій, в чому вбачається порушення вимог ст. 47 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні .

Відносини місцевих державних адміністрацій з обласними та районними радами врегульовані Конституцією України, законами України Про місцеві державні адміністрації від 9 квітня 1999 року № 586-XIV (далі - Закон № 586-XIV) та Про місцеве самоврядування в Україні від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР (далі - Закон № 280/97-ВР).

Відповідно до частини 9, статті 118 Конституції України, обласна чи районна рада може висловити недовіру голові відповідної місцевої державної адміністрації, на підставі чого Президент України приймає рішення і дає обґрунтовану відповідь.

У відповідності до частини 3, статті 14 Закону № 586-XIV місцеві державні адміністрації здійснюють повноваження місцевого самоврядування, делеговані їм відповідними радами.

За змістом частини 3, статті 34 Закону № 586-XIV та частини 1, статті 72 Закону № 280/97-ВР, місцеві державні адміністрації є підзвітними відповідним районним, обласним радам у виконанні програм соціально-економічного і культурного розвитку, районних, обласних бюджетів, підзвітними і підконтрольними у частині повноважень, делегованих їм відповідними районними, обласними радами, а також у виконанні рішень рад з цих питань.

Відповідно до пунктів 28, 29 частини 1, статті 43 Закону № 280/97-ВР (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішуються питання, зокрема: заслуховування звітів голів місцевих державних адміністрацій, їх заступників, керівників структурних підрозділів місцевих державних адміністрацій про виконання програм соціально-економічного та культурного розвитку, бюджету, рішень ради із зазначених питань, а також про здійснення місцевими державними адміністраціями делегованих їм радою повноважень; прийняття рішення про недовіру голові відповідної місцевої державної адміністрації.

Частиною 6 статті 34 Закону України Про місцеві державні адміністрації № 586-Х1V, встановлено обов`язок щорічного звітування голови районної державної адміністрації перед сесією районної ради, за результатами якого районна рада може визнати його діяльність з питань виконання бюджету, програм соціально-економічного та культурного розвитку району і делегованих повноважень, незадовільною, що слугуватиме в подальшому наслідком - обов`язкову його відставку ( у випадку висловлення недовіри двома третинами від складу ради). Надання оцінки діяльності з вищезазначених питань належить до дискреційних повноважень ради. (Аналогічна норма викладена у частині 3, статті 72 Закону № 280/97-ВР).

Проте, відповідно до статті 104 регламенту районної ради визначена обов`язкова процедура попереднього розгляду зазначеного звіту голови райдержадміністрації постійними комісіями районної ради, поширенню разом з іншими проектами документів серед депутатів та, в подальшому, прийняття відповідного рішення, за результатами обговорення. Про це також було зазначено у постанові колегії суддів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 7 листопада 2018 року по цій справі.

Як пояснили в суді апеляційної інстанції представники відповідача звіт голови райдержадміністрації до постійних комісій ради не направлявся, а направлялися лише тези його звіту, постійними комісіями ради не розглядалися ані звіт, ані тези до звіту голови райдержадміністрації.

Тези до звіту голови районної державної адміністрації були розглянуті на президії районної ради в день проведення позачергової сесії.

За таких обставин, колегія суддів приходить до висновку про те, що відповідачем при прийнятті рішення було порушено процедуру його прийняття, передбачену ст. 104 Регламенту Зіньківської районної ради.

Доводи відповідача про те, що тези до звіту голови районної державної адміністрації розглядались президією ради, членами якої є голови постійних комісій ради колегія суддів вважає безпідставними, оскільки згідно положення про президію Зіньківської районної ради, президія є дорадчим органом, а отже не може підміняти собою постійних комісій ради.

Пунктом 8 частини 1, статті 9 Закону № 586-XIV, повноваження голів місцевих державних адміністрацій припиняються Президентом України у разі висловлення недовіри двома третинами від складу відповідної ради.

Відповідно до пункту 3, частини 2, статті 9 Закону № 586-XIV, повноваження голів місцевих державних адміністрацій можуть бути припинені Президентом України у разі висловлення недовіри простою більшістю голосів від складу відповідної ради.

Як вбачається з витягу з протоколу №16 шістнадцятої (позачергової) сесії сьомого скликання Зіньківської районної ради Полтавської області від 11 квітня 2017 року, у даному випадку в обговоренні питання Звіт голови райдержадміністрації про виконання програм економічного і соціального розвитку Зіньківського району та здійсненню делегованих районною радою повноважень за 2016 рік не обговорювалось питаннь пов`язаних із виконання програм економічного і соціального розвитку Зіньківського району та здійсненню делегованих районною радою повноважень за 2016 рік і виступаючими не піднімалось питань, які б стосувались звіту голови райдержадміністрації про виконання програм економічного і соціального розвитку Зіньківського району та здійсненню делегованих районною радою повноважень за 2016 рік та безпосередньо самого виконання програм економічного і соціального розвитку Зіньківського району і здійснення делегованих районною радою повноважень за 2016 рік, а по питанню Про висловлення недовіри голові Зіньківської районної державної адміністрації ОСОБА_1 обговорення взагалі не проводилось.

Таким чином, питання висловлення недовіри голові районної державної адмінстрації пов`язане з припиненням його публічної служби на цій посаді.

Зважаючи на те, що наслідком висловлення недовіри голові районної державної адміністрації є припинення його публічної служби на цій посаді, рішення ради з цього питання повинно бути ухвалене на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією і законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення; безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення; з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Спосіб ухвалення рішень органами та посадовими особами місцевого самоврядування визначений Законом Про місцеве самоврядування в Україні . Зокрема, у ст. 43 цього Закону наведено перелік питань, які вирішуються виключно на пленарних засіданнях. До таких питань віднесено заслуховування звітів голів місцевих державних адміністрацій, прийняття рішення про недовіру їм та внесення до Кабінету Міністрів України пропозицій щодо голови відповідної державної адміністрації. Статтею 59 встановлено, що рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. Порушення встановленої законодавством процедури ухвалення рішення може бути підставою для скасування цього рішення, якщо допущене порушення вплинуло або могло вплинути на його правильність.

Ухвалення рішення, наслідком якого є припинення публічної служби, без проведення обговорення цього питання на пленарному засіданні ради могло вплинути на його правильність.

Аналогічна правова позиція висловлена у постанові колегії суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України від 3 квітня 2007 року у справі за позовом ОСОБА_2 до Харківської обласної ради про визнання протиправним і скасування рішення другої сесії Харківської обласної ради п`ятого скликання від 3 червня 2006 р. № 11-V Про звіт голови обласної державної адміністрації про виконання програм соціально-економічного та культурного розвитку Харківської області, обласного бюджету і здійснення обласною державною адміністрацією делегованих їй обласною радою повноважень за період 2005 р. - I квартал 2006 р. з рішенням про висловлення недовіри голові Харківської обласної державної адміністрації ОСОБА_2.

У рішенні Конституційного Суду України від 16 квітня 2009 року N 7-рп/2009, (у справі за конституційним поданням Харківської міської ради щодо офіційного тлумачення положень частини другої статті 19, статті 144 Конституції України, статті 25, частини чотирнадцятої статті 46, частин першої, десятої статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування) вказано , що органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб`єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Це є "гарантією стабільності суспільних відносин" між органами місцевого самоврядування і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього рішення.

Ненормативні правові акти місцевого самоврядування є актами одноразового застосування, вони вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, а тому не можуть бути скасовані чи змінені органом місцевого самоврядування після їх виконання.

Конвенція з прав та основоположних свобод людини від 04.11.1950 року, була ратифікована Законом України N 475/97-ВР, від 17.07.97, та відповідно до ст.9 Конституції України є частиною національного законодавства.

Відповідно до ст.8 Конституції України, ст.8 КАС України та ч.1, ст.17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини від 23.02.2006 року, суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого зокрема людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави, застосовує цей принцип з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини.

Згідно п. 53 Рішення ЄСПЛ по справі Федорченко та Лозенко проти України (заява №387/03); при оцінці доказів керується критерієм доведення поза розумними сумнівом ; тобто, аргументи сторони мають бути достатньо вагомими, чіткими та узгодженими

Згідно із п.52 Рішення Європейського Суду з прав людини у справі Щокін проти України (заяви №№ 23759/03 та 37943/06), від 14 жовтня 2010року, яке набуло статусу остаточного 14 січня 2011року, тлумачення та застосування національного законодавства є прерогативою національних органів. Суд, однак, зобов`язаний переконатися в тому, що спосіб, в який тлумачиться і застосовується національне законодавство, призводить до наслідків, сумісних з принципами Конвенції з точки зору тлумачення їх у світлі практики Суду (див. рішення у справі Скордіно проти Італії (Scordino v. Italy) (№ 1) [ВП], № 36813/97, пункти 190 та 191, ECHR 2006-V).

Надані відповідачем докази не спростовують доводів позивача щодо порушення процедури прийняття оскаржуваних рішень..

З огляду на вищезазначене, колегія суддів приходить до висновку про наявність достатніх підстав для задоволення позову ОСОБА_1 , оскільки рішення шістнадцятої (позачергової) сесії сьомого скликання Зіньківської районної ради Полтавської області від 11.04.2017 "Звіт голови райдержадміністрації про виконання програм економічного і соціального розвитку Зіньківського району та здійсненню делегованих районною радою повноважень за 2016 рік" та рішення шістнадцятої (позачергової) сесії сьомого скликання Зіньківської районної ради Полтавської області від 11.04.2017 "Про висловлення недовіри голові Зіньківської районної державної адміністрації ОСОБА_1 " були прийняті із порушенням процедури прийняття рішень.

Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 317 КАС України невідповідність висновків суду, викладених у рішенні суду першої інстанції обставинам справи є підставою для скасування рішення суду першої інстанції та ухвалення нового рішення .

Керуючись ст.ст. 308, 310, п. 2 ч. 1 ст. 315, п. 1, 3 ч. 1 ст. 317, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити.

Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 23.05.2019 року по справі № 530/780/17 скасувати.

Ухвалити нове рішення, яким позов ОСОБА_1 задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення шістнадцятої (позачергової) сесії сьомого скликання Зіньківської районної ради Полтавської області від 11.04.2017 року Звіт голови райдержадміністрації про виконання програм економічного і соціального розвитку Зіньківського району та здійсненню делегованих районною радою повноважень за 2016 рік .

Визнати протиправним та скасувати рішення шістнадцятої (позачергової) сесії сьомого скликання Зіньківської районної ради Полтавської області від 11.04.2017р. Про висловлення недовіри голові Зіньківської районної державної адміністрації ОСОБА_1 .

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий суддя (підпис)О.І. Сіренко Судді (підпис) (підпис) В.А. Калиновський О.М. Мінаєва Повний текст постанови складено 30.09.2019 року

СудДругий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.09.2019
Оприлюднено01.10.2019
Номер документу84617025
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —530/780/17

Постанова від 05.12.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Ухвала від 04.12.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Ухвала від 05.11.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Постанова від 25.09.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Сіренко О.І.

Постанова від 25.09.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Сіренко О.І.

Ухвала від 19.07.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Сіренко О.І.

Ухвала від 19.07.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Сіренко О.І.

Рішення від 23.05.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Бойко

Рішення від 23.05.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Бойко

Ухвала від 12.03.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Бойко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні