Рішення
від 24.09.2019 по справі 908/1215/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 18/75/19

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24.09.2019 справа № 908/1215/19

м.Запоріжжя Запорізької області

за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «ЗСК «Будівельник» (69035, м. Запоріжжя, вул. Волгоградська, 30)

до відповідача публічного акціонерного товариства «Запоріжжяобленерго» в особі Запорізьких міських електричних мереж (69035, м. Запоріжжя, вул. Волгоградська, 25)

про скасування оперативно-господарської санкції,

господарський суд Запорізької області у складі судді Носівець В.В.

при секретарі судового засідання Непомнящій Н.П.

учасники справи:

від позивача: ОСОБА_1, довіреність № б/н від 18.06.2019; ОСОБА_2, директор, протокол № 25 від 18.01.2019

від відповідача: ОСОБА_3, довіреність № 35 від 01.01.2019

Розглядаються позовні вимоги про скасування оперативно-господарської санкції шляхом скасування рішення комісії, оформленого протоколом від 25.04.2019 з розгляду акта про порушення № 00001505 від 27.03.2019.

Ухвалою суду від 27.05.2019 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито спрощене позовне провадження у справі № 908/1215/19, присвоєно справі номер провадження 18/75/19, призначено судове засідання на 19.06.2019; оголошувалась перерва до 23.07.2019.

Ухвалою від 23.07.2019, за клопотанням відповідача, судом ухвалено про розгляд справи за правилами загального позовного провадження зі стадії відкриття провадження у справі з 23.07.2019; замінено судове засідання 23.07.2019 з розгляду справи по суті підготовчим засіданням; продовжено строк підготовчого провадження на тридцять днів; оголошено перерву у підготовчому засіданні до 24.09.2019.

В судовому засіданні 24.09.2019 за письмовою згодою представників всіх учасників справи суд перейшов до розгляду справи по суті та оголосив вступну та резолютивну частини рішення.

Представники позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримали в повному обсязі.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що 27.03.2019 представниками відповідача, як Постачальника електричної енергії згідно договору про постачання електричної енергії № 11254 від 15.05.2009, здійснено пломбування засобів обліку позивача за адресою м. Запоріжжя, вул. Волгоградська, 30 та проведена планова технічна перевірка засобів обліку електричної енергії, про що складені відповідні ОСОБА_2 за підписами представників сторін. При цьому, в п. 5 акта технічної перевірки засобів обліку від 27.03.2019 вказано, що лічильник встановлений в шафі обліку, яка опломбована, і з п. 7 цього акту вбачається, що ніяких порушень та зовнішніх пошкоджень шафи обліку при складанні акту не виявлено. Разом з тим, в акті про порушення № 00001505 зазначено, що споживач порушив п. 5.5.5 ПКЕЕ, а саме виявлено: порушення цілісності пристосувань, а саме провушек, через які закріплений пломбувальник матеріал, на якому встановлена пломба ПАТ Запоріжжяобленерго № С31170098 на шафі обліку електроенергії; порушення виявлено під час візуального огляду електроустановки. Директор підприємства позивача з встановленим порушенням не погодився, про що зазначив в акті порушення. Представниками відповідача при складенні акту порушення не прийнято до уваги, що в дійсності ніякого порушення пристосувань не було, в наявності застарілий заводський дефект у вигляді напливу олова на одній з провушин і зазначений дефект ніяким чином не надавав доступу до лічильника. Згідно протоколу комісії з розгляду ОСОБА_2 про порушення Правил користування електричною енергією 25.04.2019 прийнято рішення, оформлене протоколом від 25.04.2019: виконати розрахунок недоврахованої електроенергії за період з 27.09.2018 по 27.03.2019 по договірній потужності за п. 2.1.3 ОСОБА_1, затвердженої Постановою НКРЕ № 562 від 04.05.2006. Згідно рахунку № 11254/АН від 25.04.2019 розмір суми недоврахованої енергії склав 78039,74 грн. За доводами позивача, оперативно-господарська санкція, застосована відповідачем до позивача у вигляді нарахування вартості недоврахованої електроенергії в розмірі 78039,74 грн. на підставі рішення комісії з розгляду ОСОБА_2 про порушення Правил користування електричною енергією, оформленого Протоколом від 25.04.2019 б/н за результатами розгляду ОСОБА_2 про порушення від 27.03.2019 є такою, що суперечить діючому законодавству України та фактичним обставинам справи з наступних підстав. В пункті 5.5.5 ПРРЕЕ не зазначено порушення, яке передбачається в акті про порушення № 00001505 від 27.03.2019, тому посилання відповідача на цей пункт в акті про порушення є безпідставним. Позивач наголосив, що в акті технічної перевірки №636 від 27.03.2019, що є Додатком № 2 до ОСОБА_2 про порушення ПРРЕЕ № 00001505 від 27.03.2019 зазначено, що пошкодження чи зрив пломб, порушень та зовнішніх пошкоджень шафи обліку встановлено не було, що підтверджується п. 7 акту технічної перевірки. Також, за доводами позивача, відповідач в протоколі засідання невірно посилається на договір про постачання електричної енергії № 11254 від 15.05.2009, який на час проведення перевірки припинив свою дію відповідно до Закону України Про ринок електричної енергії , та невірно визначає період перерахунку у бік завищення. В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач посилався на приписи ст.ст. 235, 236, 237 ГК України, Закону України «Про ринок електричної енергії» , Правил користування електричною енергією, Правил роздрібного ринку електричної енергії, ОСОБА_1 визначення обсягу та вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення споживачами правил користування електричною енергією.

Представник відповідача у судовому засіданні проти заявлених позовних вимог заперечив.

У відзиві на позов відповідач вказував, що підставою для складання ОСОБА_2 про порушення стало виявлення порушення споживачем п. 5.5.5 ПРРЕ, а саме: порушення цілісності пристосувань, а саме провушек, через які закріплений пломбувальник матеріал, на якому встановлена пломба ПАТ Запоріжжяобленерго №С31170098 на шафі обліку електроенергії. Порушення виявлено під час візуального огляду приладу обліку. Порушення, яке зазначено в акті про порушення відповідає п. 2.1.3 ОСОБА_1, а саме: пошкодження приладів обліку (розбите скло, пошкодження цілісності корпусу тощо), інших дій споживача, які призвели до зміни показів приладу обліку (фіксація індикатором впливу постійного (змінного) магнітного або електричного полів (у разі підтвердження факту встановлення та передачі на збереження споживачу цього індикатора), використання фазо зсувного трансформатора тощо). Розрахунок недоврахованої електроенергії по акту про порушення ПРРЕЕ № 00001505 від 27.03.2019 виконано згідно з п. 2.1.3 ОСОБА_1, а саме інші дії, які призвели до зміни показів приладу обліку, а саме порушення цілісності пристосувань, провушек, через які закріплений пломбувальний матеріал, на якому встановлена пломба відповідача. Нарахування по акту про порушення ПРРЕЕ проведено з 27.09.2018 по 27.03.2019, тобто за 6 місяців, що становить 181 день, кількість недоврахованої електроенергії складає 30351 кВт.год на загальну суму 78039,74 грн. Відносно доводів позивача, що в акті технічної перевірки № 636 від 27.03.2019, що є Додатком № 2 до ОСОБА_2 про порушення, зазначено про відсутність виявлення пошкоджень або зриви пломб, відповідач зазначив, що в п. 10 акту про порушення зазначено, що прилад обліку знятий, укладений в пакет, пакет опломбовано пломбою № 19987399, вилучений представниками енергопостачальника, замінений при перевірці, опломбований., акт про опломбування від 27.03.2019. Отже, спочатку інспекторами відповідача під час візуального огляду електроустановки було виявлено порушення, що зафіксували актом про порушення ПРРЕЕ № 00001505 від 27.03.2019, і водночас відбувалась заміна лічильника на новий, що підтверджується актом про пломбування елементів розрахункового засобу обліку електричної енергії до 1000 В та встановлення індикаторів № 635 від 27.03.2019 і в цьому акті про опломбування зазначено, який лічильник знятий та на який замінений, зазначено всі нові встановлені пломби на новому лічильнику та на всіх необхідних частинах всієї електроустановки. Щодо твердження позивача, що договір про постачання електричної енергії № 11254 від 15.05.2009 втратив чинність і що даним порушенням відповідач завищив період нарахування відповідач зазначив, що позивачем публічний договір про надання послуг з розподілу електричної енергії складений на базі договору про постачання електричної енергії № 11254 від 15.05.2009 і обидва ці договори є чинними на момент складання акту про порушення ПРРЕЕ. За доводами відповідача, акт про порушення ПРРЕЕ № 00001505 від 27.03.2019 містить всі необхідні вихідні дані для визначення обсягу та вартості недоврахованої електричної енергії, розмір санкції визначений правильно у відповідності до п. 2.1.3 та п. 2.4 ОСОБА_1. Просить у позові відмовити.

Позивач у відповіді на відзив зазначив, що до переліку місць пломбування, визначеного п. 3.31 ПКЕЕ, які втратили чинність, чинним п. 2.3.4 ПРРЕЕ, не належать двері шафи обліку позивача, і листом відповідача № 2913/43 від 22.04.2009 Про узгодження розрахункового обліку це не передбачалось, отже, вони не належать до схеми обліку електричної енергії і позивач не брав на себе зобов'язань по збереженню ані шафи обліку, ані провушин на ній. Вважає, що відповідач не спростував доводів позовної заяви щодо відсутності самого фату пошкодження провушин та здійснення нарахування недоврахованої електроенергії поза межами чинності договору.

У судовому засіданні здійснено перегляд доказів: фотографій та відеозапису, доданих до відзиву на DVD+R диску.

Розглянувши матеріали справи, вислухавши пояснення представників сторін, суд

ВСТАНОВИВ:

Відкритим акціонерним товариством «Запоріжжяобленерго» , в подальшому перейменоване у публічне акціонерне товариство «Запоріжжяобленерго» (Постачальник електричної енергії, відповідач у справі) та товариством з обмеженою відповідальністю «ЗСК «Будівельник» (Споживач, позивач у справі) 15.05.2009 укладений договір № 11254 про постачання електричної енергії (надалі - Договір), відповідно до умов якого Постачальник електричної енергії продає електричну енергію Споживачу для забезпечення потреб електроустановок Споживача з приєднаною потужністю, зазначеною у додатку № 1 «Обсяги постачання електричної енергії споживачу» , а Споживач - оплачує Постачальнику електричної енергії вартість використаної (купленої) електричної енергії та здійснює інші платежі згідно з умовами цього договору. Точки продажу електричної енергії визначаються додатком № 2 «Точки продажу електричної енергії споживачу» (п. 1 Договору).

Згідно з п. 2.3.1 Договору споживач зобов'язується виконувати умови цього Договору.

Відповідно до п. 4.2.3 Договору споживач сплачує Постачальнику вартість недоврахованої електроенергії, розраховану виходячи із приєднаної потужності струмоприймачів та кількості годин їх використання відповідно до ОСОБА_1 визначення обсягу та вартості електричної енергії, необлікованої внаслідок порушення споживачами ПКЕЕ, затвердж. Постановою НКРЕ від 04.05.2006 № 562 із змінами (надалі - ОСОБА_1) за тарифами, що діяли протягом споживання електричної енергії з порушенням, у разі таких дій споживача: самовільного внесення змін у схему обліку електроенергії; пошкодження засобів обліку електроенергії, втручання в їх роботу, зняття пломб з засобів обліку; споживання електроенергії поза засобами обліку; інших умов, визначених Методикою.

Згідно з п. 9.4 Договору він набирає чинності з дня його підписання і укладається на термін до 31 грудня 2009. Договір вважається щорічно продовженим на наступний календарний рік, якщо за місяць до закінчення терміну дії Договору жодною із сторін не буде заявлено про припинення його дії.

Згідно з Постановою НКРЕКП № 312 від 14.03.2018 товариство з обмеженою відповідальністю «ЗСК «Будівельник» з 01.01.2019 приєдналось до умов договору про розподіл електричної енергії № 55_11254 від 01.01.2019.

Відповідно до п. 8.7 договору споживача про розподіл електричної енергії, у разі виявлення представниками Оператора системи пошкоджень чи зриву пломб та/або індикаторів, установлених у місцях, указаних в акті про пломбування, або пошкоджень відбитків тавр на цих пломбах, пошкодження розрахункових засобів вимірювальної техніки, явних ознак втручання в параметри розрахункових засобів вимірювальної техніки з метою зміни їх показів, самовільних підключень до електричних мереж, у тому числі фактів розкрадання електричної енергії розрахунок обсягу електричної енергії, який підлягає оплаті, здійснюється відповідно до ОСОБА_1 визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії, затвердженої Регулятором.

Рейдовою бригадою Постачальника електричної енергії 27.03.2019, за участю директора підприємства Споживача ОСОБА_2, проведено технічну перевірку об'єкту електропостачання за адресою: м. Запоріжжя, вул. Волгоградська, 30, за результатами якої складено акт про порушення № 00001505.

Підставою для складання акта про порушення стало виявлення порушення Споживачем п. 5.5.5 ПКЕЕ, а саме виявлено: порушення цілісності пристосувань, а саме провушек, через які закріплений пломбувальний матеріал, на якому встановлена пломба ПАТ Запоріжжяобленерго № С31170098 на шафі обліку електроенергії; порушення виявлено під час візуального огляду електроустановки.

На засіданні комісії з розгляду актів про порушення 25.04.2019 прийнято рішення виконати розрахунок недоврахованої електричної енергії по акту згідно підпункту 2.1.3 пункту 2.1 ОСОБА_1, затвердж. Постановою НКРЕ від 04.05.2006 № 562 із змінами та доповненнями, за період роботи з 27.09.2018 (з дати останнього контрольного огляду приладу обліку) по 27.03.2019 (день виявлення порушення), тривалість роботи - 16 годин 7 днів, без вихідних (визначено Додатком № 5 до Договору), та визначити обсяг недоврахованої електричної енергії у кількості 30351 кВт/год. на суму 78039,74 грн.

Представник позивача від підпису протоколу на засіданні відмовився, екземпляр протоколу, розрахунку і рахунку щодо порушення ПРРЕЕ направлені на адресу позивача.

Оскаржуючи оперативно-господарську санкцію у вигляді нарахування вартості недоврахованої енергії в розмірі 78039,74 грн., застосовану на підставі рішення відповідача, що оформлене протоколом від 25.04.2019 та ухвалене на підставі ОСОБА_2 про порушення від №00001505 від 27.03.2019, позивач аргументує свої вимоги тим, що фактично ніякого порушення не було, дефект у вигляді напливу олова на одній з провушин ніяким чином не надавав доступу до лічильника, тобто не було втручання в роботу лічильника; відповідачем безпідставно застосовано п. 5.5.5 ПРРЕЕ, оскільки зазначений пункт не передбачає встановленого ОСОБА_2 № 00001505 від 27.03.2019 порушення; визначений відповідачем розмір недоврахованої електричної енергії є завищеним, оскільки період нарахування встановлений після втрати чинності договору про постачання електричної енергії.

Проаналізувавши норми чинного законодавства, оцінивши надані докази, суд визнав позовні вимоги такими, що не підлягають задоволенню з наступних підстав.

Частиною 1 ст. 216 ГК України передбачено, що учасники господарських відносин несуть господарсько-правову відповідальність за правопорушення у сфері господарювання шляхом застосування до правопорушників господарських санкцій на підставах і в порядку, передбачених цим Кодексом, іншими законами та договором.

Відповідно до положень ч. 1, 2 ст. 218 ГК України підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання. Учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов'язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.

Статтею 235 ГК України встановлено, що за порушення господарських зобов'язань до суб'єктів господарювання та інших учасників господарських відносин можуть застосовуватися оперативно-господарські санкції - заходи оперативного впливу на правопорушника з метою припинення або попередження повторення порушень зобов'язання, що використовуються самими сторонами зобов'язання в односторонньому порядку. До суб'єкта, який порушив господарське зобов'язання, можуть бути застосовані лише ті оперативно-господарські санкції, застосування яких передбачено договором. Оперативно-господарські санкції застосовуються незалежно від вини суб'єкта, який порушив господарське зобов'язання.

Згідно з ч. 1, 2 ст. 237 ГК України підставою для застосування оперативно-господарських санкцій є факт порушення господарського зобов'язання другою стороною. Оперативно-господарські санкції застосовуються стороною, яка потерпіла від правопорушення, у позасудовому порядку та без попереднього пред'явлення претензії порушнику зобов'язання. Порядок застосування сторонами конкретних оперативно-господарських санкцій визначається договором. У разі незгоди з застосуванням оперативно-господарської санкції заінтересована сторона може звернутися до суду з заявою про скасування такої санкції та відшкодування збитків, завданих її застосуванням.

Рішення постачальника електричної енергії про нарахування вартості недоврахованої спожитої електроенергії є оперативно-господарською санкцією. Аналогічна позиція викладена в постанові Верховного Суду України від 16.05.2011 у справі № 2-28/2397-2010, предметом позову в якій було визнання недійсним рішення комісії енергопостачальника.

Згідно зі ст. 77 Закону України «Про ринок електричної енергії» учасники ринку, які порушили нормативно-правові акти, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, несуть відповідальність згідно із законом. Правопорушеннями на ринку електричної енергії, зокрема, є: пошкодження приладів обліку, використання приладів обліку електричної енергії, неповірених або неатестованих в установленому порядку; пошкодження цілісності пломб, повірочного тавра тощо; несанкціоноване втручання в роботу об'єктів електроенергетики.

Відповідно до пункту 5.5.5 Правил роздрібного ринку електричної енергії (надалі - ПРРЕЕ) споживач електричної енергії зобов'язаний:

- користуватися е/енергією виключно на підставі договору (договорів);

- здійснювати оплату рахунків, виставлених на підставі актів про порушення цих Правил та умов договору;

- забезпечувати належний технічний стан та безпечну експлуатацію своїх електроустановок та електроприладів згідно з вимогами нормативно-технічних документів та нормативно-правових актів України;

- забезпечувати збереження і цілісність установлених на його території та/або об'єкті (у його приміщенні) розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування;

- своєчасно вживати відповідних заходів для усунення виявлених порушень.

Згідно з п. 2.3.6 ПРРЕЕ послуги з облаштування вузла обліку електроустановки або реконструкції вузла обліку надається споживачу постачальником послуг комерційного обліку електричної енергії відповідно до договору про надання послуг комерційного обліку та Кодексу комерційного обліку (надалі - ККО).

Пунктом 7.1 ККО передбачено, що з метою запобігання несанкціонованому втручанню, доступу до елементів або функції засобу вимірювальної техніки (надалі - ЗВТ) за результатами повірки такі ЗВТ пломбують.

У відповідності до п. 7.4 ККО ЗВТ має бути опломбований на затискній кришці пломбою постачальника послуг комерційного обліку е/енергії (надалі - ППКО). Пломби з тавром ППКО мають бути встановлені також на пристроях, що закривають первинні і вторинні кола живлення засобу обліку, важелі і кнопки управління комутаційних апаратів та кришки автоматів, встановлених у цих колах, двері комірок трансформаторів напруги, кришки на зборках і колодках затискачів, випробувальних блоках, усі інші пристрої і місця, що унеможливлюють доступ до струмоведучих частин схеми обліку.

Відповідно до п. 7.11 ККО будь-які роботи, що можуть призвести до пошкодження встановлених на ЗВТ пломб, повинні бути погоджені з їх власником. Такі роботи мають проводитися у присутності уповноважених представників заінтересованих сторін, чиї пломби можуть бути пошкоджені.

Згідно з п. 2.3.4 ПРРЕЕ відповідальність за збереження і цілісність засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування покладається на власника (користувача) електроустановки або організацію, на території (у приміщенні) якої вони встановлені.

Виявлені під час технічної перевірки приладів обліку споживача порушення призвели до складання акта про порушення ПРРЕЕ № 00001505 від 27.03.2019.

Відповідно до п. 8.2.4 ПРРЕЕ, у разі виявлення представниками оператора системи пошкоджень чи зриву пломб та/або індикаторів, установлених у місцях, указаних в акті про пломбування, або пошкоджень відбитків тавр на цих пломбах, пошкодження розрахункових засобів вимірювальної техніки, явних ознак втручання в параметри розрахункових засобів вимірювальної техніки з метою зміни їх показів, самовільних підключень до електричних мереж розрахунок обсягу електричної енергії, який підлягає оплаті, здійснюється відповідно до методики визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії, затвердженої Регулятором.

Пунктом 8.2.5 ПРРЕЕ передбачено, що у разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником оператора системи, від якого споживач одержує електричну енергію, порушень цих Правил, у тому числі фактів розкрадання електричної енергії, на місці виявлення порушення у присутності споживача або представника споживача оформлюється акт про порушення.

В акті про порушення мають бути зазначені зміст виявленого порушення з посиланням на відповідні пункти цих Правил або ОСОБА_1, та вихідні дані, необхідні для визначення обсягу необлікованої електричної енергії та/або суми завданих споживачем збитків. За необхідності в акті зазначаються заходи, яких необхідно вжити для усунення допущених порушень.

Акт про порушення складається у двох примірниках, один із яких передається або надсилається споживачеві.

Акт про порушення підписується представником оператора системи та споживачем або представником споживача.

Споживач має право подати пояснення і зауваження щодо змісту акта про порушення та викласти мотиви своєї відмови від його підписання, які зазначаються в акті про порушення або надаються (надсилаються) оператору системи окремим письмовим повідомленням.

Розділ 4 ОСОБА_1 передбачає ті ж самі вимоги щодо оформлення акту про порушення ПРРЕЕ.

За змістом п. 8.2.6 ПРРЕЕ, на підставі акта про порушення уповноваженими представниками оператора системи під час засідань комісії з розгляду актів про порушення визначаються обсяг необлікованої електричної енергії та сума завданих споживачем збитків.

Комісія з розгляду актів про порушення створюється оператором системи і має складатися не менше ніж з трьох уповноважених представників оператора системи.

Споживач має право бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення.

Споживач має бути повідомлений оператором системи про місце, час і дату засідання комісії не пізніше ніж за 7 календарних днів до призначеної дати засідання.

Рішення комісії оформлюється протоколом, копія якого видається споживачу.

У разі причетності споживача до порушення цих Правил у протоколі зазначаються відомості щодо обсягу та вартості необлікованої електричної енергії. В такому разі разом з протоколом споживачу надаються розрахунок обсягу та вартості необлікованої електричної енергії з посиланням на відповідні пункти ОСОБА_1, та розрахункові документи для оплати необлікованої е/енергії та/або збитків.

За визначенням п. 8.2.7 ПРРЕЕ, споживач має оплатити розрахункові документи за не обліковану електричну енергію протягом 30 календарних днів від дня отримання рахунка.

Відповідно до п.п. 1.2, 2.1 ОСОБА_1 визначення обсягу та вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення споживачами правил користування електричною енергією, затвердженої постановою НКРЕ від 04.05.2006 № 562 (надалі - ОСОБА_1), вона застосовується постачальником електричної енергії за регульованим тарифом (електропередавальною організацією) при визначенні обсягу та вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення правил користування електричною енергією та/або виявлення фактів крадіжки електричної енергії, самовільного підключення до об'єктів електроенергетики і споживання електричної енергії без приладів обліку. Методика застосовується на підставі акта про порушення, складеного в порядку, установленому цією Методикою, з урахуванням вимог ПКЕЕ та в разі виявлення порушень ПКЕЕ.

Зафіксоване відповідачем в акті про порушення ПРРЕЕ № 00001505 від 27.03.2019 порушення відповідає п. 2.1.3 ОСОБА_1, а саме: інших дій споживача, які призвели до зміни показів приладу обліку (фіксація індикатором впливу постійного (змінного) магнітного або електричного полів (у разі підтвердження факту встановлення та передачі на збереження споживачу цього індикатора), використання фазозсувного трансформатора тощо).

Розрахунок недоврахованої електроенергії по акту про порушення ПРРЕЕ № 00001505 від 27.03.2019 виконано згідно з п. 2.1.3 ОСОБА_1, а саме: порушення цілісності пристосувань, провушек, через які закріплений пломбувальний матеріал, на якому встановлена пломба відповідача.

Суд відзначає, що відповідно до пунктів 2.4.3 та п. 5.5.5 ПРРЕЕ саме на позивача як власника електроустановок, покладається обов'язок по збереженню цілісності встановлених на розрахункових засобах обліку пломб.

Актом від 31.08.2017 про пломбування елементів розрахункового засобу обліку електричної енергії до 1000 В та встановлення індикаторів (арк. справи 100) підтверджується, що на клемній шафі обліку встановлені пломби постачальника електричної енергії №№ С31170097, С31170098. Зазначеним актом споживачу передано на відповідальне зберігання всі пломби, індикатори, встановлені на вказаних в акті засобах обліку та на перерахованому устаткуванні і він несе повну відповідальність, згідно ст. 27 Закону України Про електроенергетику . При цьому вказано, що всі встановлені пломби не мають механічних пошкоджень і мають чіткий відбиток клейма, пломбувальний матеріал механічних пошкоджень не має.

Аналіз наведених норм права свідчить про те, що статтею ст. 77 Закону України «Про ринок електричної енергії» , п. 5.5.5 ПРРЕЕ та п. 2.1 ОСОБА_1 передбачена не лише відповідальність споживача в разі втручання в роботу лічильника, а також і за відсутність пломб або пошкодження пломб. При цьому суд наголошує, інші дії споживача (порушення цілісності пристосувань, провушек, через які закріплений пломбувальний матеріал, на якому встановлена пломба відповідача) є окремим порушенням ПРРЕЕ, тому доводити факт втручання в роботу лічильника в такому випадку не вимагається.

Надавши правову оцінку акту про порушення № 00001505 від 27.03.2019, суд дійшов висновку що, зазначений акт складений відповідно до чинного законодавства, з дотриманням всіх вимог, передбачених п. 8.2.5 ПРРЕЕ. Так, зокрема, в ОСОБА_2 зазначено зміст вчиненого правопорушення з посиланням на конкретні пункти Правил, необхідні для розрахунку недоврахованої електроенергії та інші необхідні відомості.

Наведеним вище спростовуються доводи позивача щодо неправомірності зазначення відповідачем в ОСОБА_2 про порушення № 00001505 від 27.03.2019 пункту 5.5.5 ПРРЕЕ та відсутності в цьому пункті виявленого під час перевірки порушення.

Суд приймає до уваги надані відповідачем докази, а саме фотографії та відеозапис, здійснений під час перевірки, який є додатком на акта про порушення № 00001505 від 27.03.2019.

При перегляді у судовому засіданні 24.09.2019 відеозапису на DVD+R диску встановлено наступне:

- при візуальному огляді шафи обліку під час проведення перевірки, в присутності директора підприємства споживача ОСОБА_2, виявлено розпил на одній з провушин шафи приладу обліку (вушка для кріплення пломби);

- на зауваження представника споживача щодо того, що з іншої сторони провушин та пломба не пошкоджена, тому не було доступу до приладу обліку з метою зміни показів, відновлено кріплення на одній із провушин та встановлено, що в такому вигляді кут, на який відкриваються дверцята шафи (приблизно 25 градусів) надає можливість втручання у прилади обліку споживача;

- при перевірці зафіксовано цілісність однієї з провушин та явний розпил на провушині з другої сторони, приблизно 1 мм, який повторно закритий металом, що використовується при пайці.

Таким чином, перегляд відеозапису виявлення порушення надає підстави для висновку щодо можливості внаслідок такого порушення втручання у роботу приладів обліку споживача та зміни їх показів.

Доводи позивача, що в акті технічної перевірки засобів обліку від 27.03.2019 вказано, що лічильник встановлений в шафі обліку, яка опломбована, і ніяких порушень та зовнішніх пошкоджень шафи обліку при складання акту не виявлено, суд відхиляє, як безпідставні.

Обставин справи свідчать, що спочатку інспекцією відповідача під час візуального огляду електроустановки позивача виявлено порушення, внаслідок чого складено ОСОБА_2 про порушення ПРРЕЕ № 00001505 від 27.03.2019. Так, в пункті 2 цього акту зазначено: місце, кількість та тавро установлених пломб (індикаторів) згідно з актом про збереження пломб та/або актом про пломбування, їх стан: шафа обліку пломб. № СЗ1170097, СЗ1170098 - пошкоджено пломбувальне вушко. В пункті 10 вказаного акту про порушення зазначено, що прилад обліку знятий, укладений в пакет, пакет опломбовано пломбою № 19987399, вилучений представниками енергопостачальника, замінений при перевірці, опломбований; акт про опломбування від 27.03.2019. Також в акті про порушення зазначено, що до нього додаються Додаток № 2 Технічна перевірка РЗО, Додаток № 3 ОСОБА_2 про пломбування РЗО.

Одночасно відбувалась заміна старого лічильника на новий, що підтверджується актом про пломбування елементів розрахункового засобу обліку електричної енергії до 1000 В та встановлення індикаторів № 635 від 27.03.2019, який складено представниками відповідача в день складання акта про порушення та заміни лічильника. І в цьому акті про опломбування зазначено, який лічильник знятий та на який замінений, а також вказані всі нові встановлені пломби на новому лічильнику та на необхідних частинах електроустановки.

Після встановлення нового лічильника та складання акту опломбування, у подальшому складений акт технічної перевірки № 636 від 27.03.2019, який стосується нового встановленого лічильника, і в якому зазначається, що відбулась заміна на новий лічильник і будь-які порушення щодо нового лічильника та всієї електроустановки, та її частин відсутні.

Відносно посилання позивача, що розмір вартості недорахованої електричної енергії є завищеним внаслідок неврахування відповідачем втрати чинності договору про постачання електричної енергії № 11254 від 15.05.2009, суд зазначає наступне.

Згідно з п. 2 Постанови НКРЕКП № 312 від 14.03.2018 Про затвердження Правил роздрібного ринку електричної енергії (в редакції з 28.12.2018 по 27.07.2019, тобто на час виявлення порушення) укладення договорів між споживачами та іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії відповідно до вимог Правил здійснюється до 01.12.2018 шляхом приєднання споживачів до публічних договорів приєднання (договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії, відповідних договорів про постачання електричної енергії) на умовах чинних договорів про постачання електричної енергії та про користування електричною енергією.

Відповідно до п. 6 Постанови № 312 (в редакції з 28.12.2018 по 27.07.2019, тобто на час виявлення порушення) до укладення договору про надання послуг з розподілу електричної енергії, який укладається зі споживачем, договірні відносини між споживачем та суб'єктом господарювання, що провадить діяльність з розподілу електричної енергії на підставі ліцензії з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами (або ОСР як правонаступником за договорами про користування електричною енергією та договорами про постачання електричної енергії), урегульовуються окремими положеннями діючих договорів про користування електричною енергією або договорів про постачання електричної енергії (у частині взаємовідносин споживача і електророзподільної організації), які не суперечать вимогам чинного законодавства у сфері електроенергетики. Зокрема сторони керуються вимогами діючих договорів про користування електричною енергією (про постачання електричної енергії) з питань потужності, якості електроенергії, окремих процедурних питань тощо. Після укладення договору про надання послуг з розподілу електричної енергії договори про користування електричною енергією та договори про постачання електричної енергії продовжують свою дію в частині регулювання відносин щодо заборгованості/переплати за цими договорами з відповідними правами та обов'язками, пов'язаними з такою заборгованістю/переплатою, а також щодо нарахування пені, неустойки, обмеження та припинення постачання електричної енергії тощо.

Пунктом 4 Постанови № 312 (в редакції з 28.12.2018 по 27.07.2019, тобто на час виявлення порушення) встановлено, у період з дати отримання ліцензії на провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії до 01.12.2018 операторам системи розподілу укласти договори про надання послуг з розподілу електричної енергії, які укладаються зі споживачем, з усіма споживачами, електроустановки яких приєднані на території діяльності ОСР.

ОСР направляє поштовим відправленням споживачу заяву-приєднання до зазначеного договору, яка формується за базами даних вертикально інтегрованого суб'єкта господарювання та містить ЕІС-коди точок комерційного обліку об'єкта споживача. Направлення такої заяви-приєднання є пропозицією споживачу про приєднання до договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії на умовах діючого договору про користування або постачання електричної енергії (індивідуальні характеристики об'єкта, потужність, клас надійності, ідентифікаційні коди, особливості обліку тощо).

Згідно з п. 2.1.6 ПРРЕЕ фактом приєднання споживача до умов договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії (акцептування договору) є вчинення споживачем будь-яких дій, які свідчать про його бажання укласти договір споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії, зокрема повернення (надання) підписаної заяви-приєднання, сплата рахунка оператора системи розподілу та/або документально підтверджене споживання електричної енергії.

Позивач приєднався до умов договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії (договір № 55_11254 від 01.01.2019), про що свідчить надання ним відомостей про обсяги споживання електричної енергії та оплата виставлених рахунків.

Отже, публічний договір про надання послуг з розподілу електричної енергії складений на базі договору про постачання електричної енергії № 11254 від 15.05.2009, який є чинним в певній частині, в тому числі щодо відповідальності за виявлені порушення.

Також суд відзначає, що визначений відповідачем розмір вартості недоврахованої електричної енергії не є предметом розгляду даної справи, оскільки вимоги стосуються не стягнення за рахунком вартості необлікованої електричної енергії, а дослідження відповідності або невідповідності ОСОБА_2 порушення № 00001505 від 27.03.2019, який став підставою для визначення оперативно-господарської санкції, нормам чинного законодавства.

Відповідно до приписів ст.ст. 7, 13 Господарського процесуального кодексу України правосуддя у господарських судах здійснюється на засадах рівності усіх учасників судового процесу. Судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін.

Відповідно до ст. 129 Конституції України, ст.ст. 74, 76 ГПК України до основних засад судочинства віднесено змагальність сторін, яка полягає в тому, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень. За загальним правилом обов'язок (тягар) доказування певних обставин покладається на особу, яка посилається на ці обставини. Належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

В даному випадку, за наведених у позовній заяві підстав, а також з огляду на надані сторонами докази, позовні вимоги не є обґрунтованими і задоволенню не підлягають.

Отже, суд у задоволенні позову відмовляє повністю.

Судовий збір на підставі пункту 2 частини 1 статті 129 Господарського процесуального кодексу України покладається на позивача.

Враховуючи викладене, керуючись ст.ст. 46, 74, 76-80, 129, 233, 236-242 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. В позові відмовити.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення безпосередньо до суду апеляційної інстанції. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Відповідно до п. 17.5 Перехідних положень ГПК України, до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Повне рішення оформлено і підписано у відповідності до вимог ст.ст. 240, 241 ГПК України 03.10.2019

Суддя В.В. Носівець

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення24.09.2019
Оприлюднено04.10.2019
Номер документу84727554
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/1215/19

Ухвала від 16.07.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Бенедисюк I.М.

Ухвала від 30.06.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Бенедисюк I.М.

Ухвала від 09.06.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Бенедисюк I.М.

Ухвала від 28.04.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Бенедисюк I.М.

Судовий наказ від 07.04.2020

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Левкут В.В.

Постанова від 17.03.2020

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Білецька Людмила Миколаївна

Ухвала від 24.02.2020

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Білецька Людмила Миколаївна

Ухвала від 23.12.2019

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Білецька Людмила Миколаївна

Ухвала від 04.11.2019

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Білецька Людмила Миколаївна

Рішення від 24.09.2019

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Носівець В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні