Рішення
від 01.10.2019 по справі 120/2340/19-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

01 жовтня 2019 р. Справа № 120/2340/19-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Шаповалової Т.М.,

за участю:

секретаря судового засідання: Лояніч В.О.,

представника позивача: Мукомел А . П.,

представника відповідача: Іщук П.І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Державної екологічної інспекції у Вінницькій області до Лип`ятинської сільської ради про вжиття заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю),

ВСТАНОВИВ:

У липні 2019 року Державна екологічна інспекція у Вінницькій області звернулася до суду з адміністративним позовом, у якому просила вжити заходів реагування у сфері державного нагляду 9контролю) шляхом зобов`язання Лип`ятинську сільську раду виконати вимоги пунктів 2,7,8 Припису від 25.04.2018 року, виданого Державною екологічною інспекцією у Вінницькій області, а саме:

організувати роздільне збирання корисних компонентів твердих побутових відходів;

провести роботи з визначення місця видалення під тверді побутові відходи, що утворюються на території Лип`ятинської сільської ради;

провести роботи щодо повної заборони використання земельної ділянки, що розташована на території Лип`ятинської сільської ради за межами населеного пункту с. Чеснівка під видалення та розміщення твердих побутових відходів.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач вказує, що 25.04.2018 року Державною екологічною інспекцією у Вінницькій області проведено планову перевірку дотримання Лип`ятинською сільською радою вимог природоохоронного законодавства. У ході перевірки було зафіксовано порушення відповідачем вимог ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України та ст.ст. 21, 33 Закону України Про відходи . 25.04.2018 року Лип`янській сільській раді видано припис від 25.04.2018 року щодо усунення виявлених порушень. За результатами позапланової перевірки на виконання припису (акт перевірки від 17.05.2019 року) встановлено, що припис відповідачем повністю не виконано.

Позивач вважає, що невиконання відповідачем вимог припису, завдає шкоди навколишньому природному середовищу, а тому звернувся до суду з відповідним позовом.

24.07.2019 року відкрито провадження у справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін у судове засідання на 09.09.2019 року, а також встановлено відповідачу строк на подання відзиву на позовну заяву.

Відповідно до наказу Вінницького окружного адміністративного суду № 127в-к від 01.08.2019 року суддя Шаповалова Т.М. перебувала у щорічній оплачуваній відпустці з 12.08.2019 року по 03.09.2019 року.

Відзив від відповідача на адресу суду в строки, передбачені ст. 162 КАС України, не надходив.

У судовому засіданні представник позивача заявлені позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив адміністративний позов задовольнити, посилаючись на обставини викладені у позовній заяві.

Представник відповідача у судовому засіданні заперечував проти позовних вимог та пояснив, що здійснено заходи для виконання припису, а саме, листом Лип`ятинської сільської ради № 02-21-42 від 11.09.2019 року повідомлено голову Уланівської сільської ради про те, що категорично заборонено використовувати земельні ділянку, яка розташована на території Лип`ятинської сільської ради як сміттєзвалище. Крім того, 10.09.2019 року укладено договір про виготовлення контейнерів для роздільного збирання корисних компонентів твердих побутових відходів в кількості 9 штук.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення сторін та оцінивши інші докази в їх сукупності, судом встановлено наступне.

25.04.2018 року Державною екологічною інспекцією у Вінницькій області проведено планову перевірку дотримання Лип`ятинською сільською радою вимог природоохоронного законодавства.

В ході перевірки встановлено, що на території сільської ради є сміттєзвалище твердих побутових відходів, що знаходиться на орієнтовній відстані 7-ми км від населеного пункту с. Лип`ятин та 4 км від населеного пункту с. Чеснівка, зліва від дороги районного значення сполучення Уланів-Лип`ятин. Дане сміттєзвалище експлуатується більше 20-ти років. На дане сміттєзвалище вивозяться тверді побутові відходи, що збираються з території Уланівської сільської ради та вивозяться КП Уланівблагоустрій , а також з інших навколишніх пунктів.

Земельна ділянка, де розташоване сміттєзвалище належить до земель запасу Лип`ятинської сільської ради та розташовується за межами населеного пункту с.Лип`ятин. Орієнтовна площа земельної ділянки під сміттєзвалищем становить 3,5 га. Правовстановлюючі документи, що посвідчують право користування (оренди) на дану земельну ділянку відсутні, що є порушенням ст. ст. 125, 126 Земельного кодексу України.

На 17 сесії Лип`ятинської сільської ради від 20.12.2017 року було прийнято рішення про заборону вивезення побутових відходів жителями Уланівської сільської ради на територію Лип`ятинської сільської ради. Однак вказане рішення сільської ради не виконується, тверді побутові відходи продовжують вивозитись з навколишніх сіл із порушенням норм природоохоронного законодавства.

25.04.2018 року Державною екологічною інспекцією у Вінницькій області видано припис Лип`ятинській сільській раді щодо усунення виявлених порушень, а саме

- створити необхідні умови для стимулювання залучення населення до збирання і заготівлі окремих видів відходів як вторинної сировини (до 25.06.2018 року);

- організувати роздільне збирання корисних компонентів твердих побутових відходів (до 25.06.2018 року);

- забезпечувати сприяння роз`ясненню законодавства про відходи серед населення та створення необхідних умов для стимулювання залучення населення до збирання окремих видів відходів як вторинної сировини (постійно);

- забезпечити здійснення контролю за раціональним використанням та безпечним поводженням з відходами на своїй території (до 26.06.2018 року);

- забезпечувати здійснення контролю за раціональним використанням та безпечним поводженням з відходами (постійно);

- провести роботи з ліквідації несанкціонованих звалищ твердих побутових відходів на території Лип`ятинської сільської ради (до 26.05.2018 року)

- провести роботи з визначення місця видалення під тверді побутові відходи, що утворюються на території Лип`ятинської сільської ради (до 26.06.2018 року);

- провести роботи щодо повної заборони використання земельної ділянки, що розташована на території Лип`ятинської сільської ради за межами населеного пункту с. Чеснівка під видалення та розміщення твердих побутових відходів (до 26.06.2018 року).

25.04.2018 року Державною екологічною інспекцією у Вінницькій області складено протокол № 008299 про адміністративне правопорушення про те, що громадянин ОСОБА_2 , який є головою Лип`ятинської сільської ради, здійснив адміністративне правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст.ст. 82, 82-8 Кодексу України про адміністративні правопорушення, а також ст. 42 Закону України Про відходи .

Постановою Державної екологічної інспекції у Вінницькій області від 02.05.2018 року голову Лип`ятинської сільської ради визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ст. ст. 82, 82-8 Кодексу України про адміністративні правопорушення, ст. 42 Закону України Про відходи та накладено на нього адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 850 грн. Згідно квитанції № 14 від 14.05.2018 року, копія якої міститься в матеріалах справи, штраф у розмірі 850 грн. ОСОБА_2 сплачено.

За результати позапланової перевірки на виконання припису складено акт перевірки № 291 /ВН від 17.05.2019 року, яким встановлено, що припис сільською радою повністю не виконано, крім п.6. Лип`ятинська сільська рада продовжує здійснювати діяльність з порушенням вимог ст. ст. 125, 126 Земельного кодексу України, ст. 21, 33 Закону України Про відходи , Рекомендацій з удосконалення експлуатації діючих полігонів та звалищ твердих побутових відходів: діяльність здійснюється за відсутності відповідних дозвільних документів та порядку використання земельної ділянки під розміщення відходів, порушено порядок експлуатації діючого звалища твердих побутових відходів.

17.05.2019 року Державною екологічною інспекцією у Вінницькій області складено протокол про адміністративне правопорушення №010046 від 17.05.2019 року відносно голови Лип`ятинської сільської ради ОСОБА_2 щодо не виконання п.п. 1,2,3,4,5,7,8 припису від 25.04. 2018 року, що є порушенням ст. ст.21, 33 Закону України Про відходи .

Постановою Державної екологічної інспекції у Вінницькій області від 28.05.2019 року голову Лип`ятинської сільської ради визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 188-5 Кодексу України про адміністративні правопорушення, ст. 42 Закону України Про відходи та накладено на нього адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 340 грн.

Позивач зазначає, що підставою для звернення до суду слугувало систематичне невиконання та порушення відповідачем норм в сфері охорони навколишнього природного середовища, за порушення яких до відповідача необхідно застосувати заходи у виді виконання вимог припису та забороною використання сміттєзвалища.

Наявність права на звернення до суду із зазначеними позовними вимогами, позивач мотивував наступними нормами законів та інших нормативно-правових актів.

Відповідно до статті 50 Конституції України кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля.

Статтею 16 Конституції України передбачено, що забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України, подолання наслідків Чорнобильської катастрофи - катастрофи планетарного масштабу, збереження генофонду Українського народу є обов`язком держави.

Відповідно до ч. 1 ст. 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Відповідно до ч. 1 ст. 8 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" орган державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, під час здійснення державного нагляду (контролю) має право:

- вимагати від суб`єкта господарювання усунення виявлених порушень вимог законодавства;

- вимагати припинення дій, які перешкоджають здійсненню державного нагляду (контролю);

- відбирати зразки продукції, призначати експертизу, одержувати пояснення, довідки, документи, матеріали, відомості з питань, що виникають під час державного нагляду (контролю), у випадках та порядку, визначених законом;

- надавати (надсилати) суб`єктам господарювання обов`язкові для виконання приписи про усунення порушень і недоліків;

- застосовувати санкції до суб`єктів господарювання, їх посадових осіб та вживати інших заходів у межах та порядку, визначених законом.

Наказом Держекоінспекції України від 28.09.217 № 652 затверджено Положення про Державні екологічні інспекції у Вінницькій, Волинській, Донецькій, Дніпропетровській, Житомирській, Закарпатській, Запорізькій, Івано-Франківській, Київській, Кіровоградській, Луганській, Львівській, Миколаївській, Одеській, Полтавській, Рівненській, Сумській, Тернопільській, Харківській, Херсонській, Хмельницькій, Чернівецькій, Черкаській, Чернігівській областях, у містах Києві та Севастополі (далі - Положення № 652).

Підпунктами 3, 4 пункту 2. Розділу II Положення № 652 встановлено, що Інспекція здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства з питань поводження з відходами, зокрема щодо:

- дотримання вимог документів дозвільного характеру на здійснення операцій у сфері поводження з відходами;

- складення і ведення реєстру об`єктів утворення, оброблення та утилізації відходів, реєстру місць видалення відходів;

- перевезення небезпечних відходів територією України та транскордонних перевезень відходів;

- збирання, перевезення, зберігання, оброблення, утилізації, знешкодження, видалення, захоронення відходів (у тому числі недопущення змішування та захоронення відходів, які можуть бути утилізовані);

- ведення первинного обліку кількості, типу і складу відходів, що утворюються, збираються, перевозяться, зберігаються, обробляються, утилізуються, знешкоджуються та видаляються, подання відповідної статистичної звітності в установленому порядку та паспортизації таких відходів;

- дотримання вимог нормативно-технічної та технологічної документації, погодженої в установленому порядку, під час виробництва продукції (крім дослідних зразків) з відходів чи з їх використанням;

- дотримання правил і режиму експлуатації установок, виробництв з оброблення та утилізації відходів;

- дотримання вимог екологічної безпеки під час транспортування, зберігання, використання, знешкодження та захоронення хімічних засобів захисту рослин, мінеральних добрив, токсичних речовин і відходів;

- своєчасного та повного здійснення заходів із захисту земель від засмічення та забруднення відходами.

Відповідно до ч. 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акту; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.

Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.

В останній день перевірки два примірники акту підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом.

Якщо суб`єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями.

Ст. 21 Закону України Про відходи визначено повноваження органів місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами. Так, органи місцевого самоврядування, зокрема, забезпечують: організацію збирання і видалення побутових відходів, у тому числі відходів дрібних виробників, створення полігонів для їх захоронення, а також організацію роздільного збирання корисних компонентів цих відходів; ліквідацію несанкціонованих і неконтрольованих звалищ відходів; приймають рішення про відвід земельних ділянок для розміщення відходів і будівництва об`єктів поводження з відходами та виконують інші вимоги щодо зберігання та видалення відходів

Відповідно до приписів ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закон України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .

Статтею 55 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища визначено, що суб`єкти права власності на відходи повинні вживати ефективних заходів для зменшення обсягів утворення відходів, а також для їх утилізації, знешкодження або розміщення. Здійснення операцій у сфері поводження з відходами дозволяється лише за наявності дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами на визначених місцевими радами територіях із додержанням санітарних та екологічних норм у спосіб, що забезпечує можливість подальшого використання відходів як вторинної сировини і безпеку для навколишнього природного середовища та здоров`я людей.

Відповідно до ст. 68 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища відповідальність за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища несуть особи, винні, зокрема, у:

- невиконанні розпоряджень органів, які здійснюють державний контроль у галузі охорони навколишнього природного середовища, та вчиненні опору їх представникам;

- порушенні природоохоронних вимог при зберіганні, транспортуванні, використанні, знешкодженні та захороненні хімічних засобів захисту рослин, мінеральних добрив, токсичних радіоактивних речовин та відходів.

Разом з тим, надаючи оцінку спірним правовідносинам та встановленим обставинам справи, суд керується такими мотивами та враховує наступне.

В силу вимог ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 4 ст. 5 КАС України суб`єкти владних повноважень мають право звернутися до адміністративного суду виключно у випадках, визначених Конституцією та законами України.

П. 5 ч.4 ст. 46 КАС України громадяни України, іноземці чи особи без громадянства, громадські об`єднання, юридичні особи, які не є суб`єктами владних повноважень, можуть бути відповідачами лише за адміністративним позовом суб`єкта владних повноважень у випадках, коли право звернення до суду надано суб`єкту владних повноважень законом.

Основні принципи і порядок здійснення державного нагляду за дотриманням природоохоронного законодавства, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначаються Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

Частиною 7 статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності встановлено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Відповідно до ч. 8 ст. 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.

Таким чином, зазначений закон передбачає право звернення до адміністративного суду відповідного органу нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг. Перелік підстав звернення до адміністративного суду є вичерпним та не підлягає розширеному тлумаченню.

Разом з тим, у разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

При цьому, законом не передбачено право відповідного органу звертатися до адміністративного суду з вимогою виконати припис, оскільки в силу ч.8 ст.7 Закону 877-V припис є обов`язковим до виконання.

За невиконання законних розпоряджень чи приписів, інших законних вимог посадових осіб органів, які здійснюють державний контроль у галузі охорони навколишнього природного середовища, використання природних ресурсів, радіаційної безпеки або охорону природних ресурсів, ненадання їм необхідної інформації або надання неправдивої інформації, вчинення інших перешкод для виконання покладених на них обов`язків передбачено відповідальність за ст. 188-5 КУпАП.

Таким чином, суд приходить до висновку, що законом не передбачено право позивача звертатися до суду з позовними вимогами щодо застосування заходів реагування у сфері державного нагляду шляхом зобов`язання виконати припис.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до ст. 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позовних вимог.

Судові витрати відповідно до ст. 139 КАС України відшкодуванню не підлягають.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову - відмовити.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Повне судове рішення складено та підписано суддею 07.10.2019

Позивач: Державна екологічна інспекція у Вінницькій області (код ЄДРПОУ 37979894, місцезнаходження: вул.600-річчя, 19, м. Вінниця, 21100)

Відповідач: Лип`ятинська сільська рада (код ЄДРПОУ 04331691, місцезнаходження: вул. Миру, 5, с. Лип`ятин, Хмільницький район Вінницька область, 22020)

Суддя Шаповалова Тетяна Михайлівна

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.10.2019
Оприлюднено09.10.2019
Номер документу84799398
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —120/2340/19-а

Ухвала від 29.04.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Шаповалова Тетяна Михайлівна

Ухвала від 01.04.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Шаповалова Тетяна Михайлівна

Ухвала від 10.04.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Шаповалова Тетяна Михайлівна

Постанова від 24.12.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Охрімчук І.Г.

Постанова від 24.12.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Охрімчук І.Г.

Ухвала від 12.12.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Охрімчук І.Г.

Ухвала від 21.11.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Охрімчук І.Г.

Ухвала від 08.11.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Охрімчук І.Г.

Ухвала від 24.10.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Охрімчук І.Г.

Рішення від 01.10.2019

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Шаповалова Тетяна Михайлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні