П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 120/2340/19-а Головуючий у 1-й інстанції: Шаповалова Тетяна Михайлівна
Суддя-доповідач: Охрімчук І.Г.
24 грудня 2019 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Охрімчук І.Г.
суддів: Смілянця Е. С. Капустинського М.М.
за участю:
секретаря судового засідання: Михайленко К.Т.,
представника позивача
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Державної екологічної інспекції у Вінницькій області на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2019 року ( повний текст рішення складено 07.10.2019 року, м. Вінниця ) у справі за адміністративним позовом Державної екологічної інспекції у Вінницькій області до Лип`ятинської сільської ради про вжиття заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю),
В С Т А Н О В И В :
У липні 2019 року Державна екологічна інспекція у Вінницькій області звернулася до суду з адміністративним позовом, у якому просила вжити заходів реагування у сфері державного нагляду контролю) шляхом зобов`язання Лип`ятинську сільську раду виконати вимоги пунктів 2,7,8 Припису від 25.04.2018 року, виданого Державною екологічною інспекцією у Вінницькій області, а саме: організувати роздільне збирання корисних компонентів твердих побутових відходів; провести роботи з визначення місця видалення під тверді побутові відходи, що утворюються на території Лип`ятинської сільської ради; провести роботи щодо повної заборони використання земельної ділянки, що розташована на території Лип`ятинської сільської ради за межами населеного пункту с. Чеснівка під видалення та розміщення твердих побутових відходів.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач вказує, що 25.04.2018 року Державною екологічною інспекцією у Вінницькій області проведено планову перевірку дотримання Лип`ятинською сільською радою вимог природоохоронного законодавства. У ході перевірки було зафіксовано порушення відповідачем вимог ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України та ст.ст. 21, 33 Закону України Про відходи . 25.04.2018 року Лип`янській сільській раді видано припис від 25.04.2018 року щодо усунення виявлених порушень. За результатами позапланової перевірки на виконання припису (акт перевірки від 17.05.2019 року) встановлено, що припис відповідачем повністю не виконано.
Позивач вважає, що невиконання відповідачем вимог припису, завдає шкоди навколишньому природному середовищу, а тому звернувся до суду з відповідним позовом.
24.07.2019 року судом першої інстанції відкрито провадження у справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін у судове засідання.
Представник відповідача у судовому засіданні суду першої інстанції заперечував проти позовних вимог та пояснив, що здійснено заходи для виконання припису, а саме, листом Лип`ятинської сільської ради № 02-21-42 від 11.09.2019 року повідомлено голову Уланівської сільської ради про те, що категорично заборонено використовувати земельні ділянку, яка розташована на території Лип`ятинської сільської ради як сміттєзвалище. Крім того, 10.09.2019 року укладено договір про виготовлення контейнерів для роздільного збирання корисних компонентів твердих побутових відходів в кількості 9 штук.
Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 01.10.2019 року у задоволенні позову Державної екологічної інспекції у Вінницькій області до Лип`ятинської сільської ради про вжиття заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) - відмовлено.
Не погоджуючись із судовим рішенням, позивач звернувся до суду з апеляційною скаргою, в якій посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права просить суд скасувати рішення суду першої інстанції від 01.10.2019 року та прийняти нову постанову про задоволення позовних вимог. Обґрунтовуючи вимоги апеляційної скарги, позивач зазначив, що підставою для звернення до суду є систематичне невиконання та порушення відповідачем норм у сфері охорони навколишнього природного середовища, за порушення яких до органу місцевого самоврядування необхідно застосувати крайній захід у вигляді припинення права користування сміттєзвалищем. При цьому, позивач зауважив, що судом першої інстанції не було взято до уваги факт визнання відповідачем позову, оскільки сільський голова Лип`ятинської сільської ради в судовому засіданні суду першої інстанції визнав, що сміттєзвалище створює проблему, як для місцевих мешканців, так і для довкілля. Отже, на думку позивача, суд першої інстанції не взяв до уваги визнання відповідачем позовних вимог, не навів обґрунтованих мотивів відмови у задоволенні позову, що порушує право позивача на справедливий судовий розгляд. Тому, позивач вважає, що рішення суду першої інстанції від 01.10.2019 року слід скасувати та прийняти нову постанову про задоволення позовних вимог.
Ухвалою суду апеляційної інстанції від 21.11.2019 року відкрито апеляційне провадження, а ухвалою суду від 12.12.2019 року призначено до апеляційного розгляду.
Відповідач, правом подати до суду відзив на апеляційну скаргу не скористався, інших заяв чи клопотань суду теж не надав.
Колегія суддів, дослідивши докази, наявні в матеріалах справи, перевіривши в межах доводів апеляційної скарги дотримання судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, апеляційний суд дійшов висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджується, що 25.04.2018 року Державною екологічною інспекцією у Вінницькій області проведено планову перевірку дотримання Лип`ятинською сільською радою вимог природоохоронного законодавства.
В ході перевірки встановлено, що на території сільської ради є сміттєзвалище твердих побутових відходів, що знаходиться на орієнтовній відстані 7-ми км від населеного пункту с. Лип`ятин та 4 км від населеного пункту с. Чеснівка, зліва від дороги районного значення сполучення Уланів-Лип`ятин. Дане сміттєзвалище експлуатується більше 20-ти років. На вказане сміттєзвалище вивозяться тверді побутові відходи, що збираються з території Уланівської сільської ради та вивозяться КП Уланівблагоустрій , а також з інших навколишніх пунктів.
Земельна ділянка, де розташоване сміттєзвалище належить до земель запасу Лип`ятинської сільської ради та розташовується за межами населеного пункту с.Лип`ятин. Орієнтовна площа земельної ділянки під сміттєзвалищем становить 3,5 га. Правовстановлюючі документи, що посвідчують право користування (оренди) на дану земельну ділянку відсутні, що є порушенням ст. ст. 125, 126 Земельного кодексу України.
На 17 сесії Лип`ятинської сільської ради від 20.12.2017 року було прийнято рішення про заборону вивезення побутових відходів жителями Уланівської сільської ради на територію Лип`ятинської сільської ради. Однак, вказане рішення сільської ради не виконується, тверді побутові відходи продовжують вивозитись з навколишніх сіл із порушенням норм природоохоронного законодавства.
25.04.2018 року Державною екологічною інспекцією у Вінницькій області видано припис Лип`ятинській сільській раді щодо усунення виявлених порушень, а саме:
- створити необхідні умови для стимулювання залучення населення до збирання і заготівлі окремих видів відходів як вторинної сировини (до 25.06.2018 року);
- організувати роздільне збирання корисних компонентів твердих побутових відходів (до 25.06.2018 року);
- забезпечувати сприяння роз`ясненню законодавства про відходи серед населення та створення необхідних умов для стимулювання залучення населення до збирання окремих видів відходів як вторинної сировини (постійно);
- забезпечити здійснення контролю за раціональним використанням та безпечним поводженням з відходами на своїй території (до 26.06.2018 року);
- забезпечувати здійснення контролю за раціональним використанням та безпечним поводженням з відходами (постійно);
- провести роботи з ліквідації несанкціонованих звалищ твердих побутових відходів на території Лип`ятинської сільської ради (до 26.05.2018 року)
- провести роботи з визначення місця видалення під тверді побутові відходи, що утворюються на території Лип`ятинської сільської ради (до 26.06.2018 року);
- провести роботи щодо повної заборони використання земельної ділянки, що розташована на території Лип`ятинської сільської ради за межами населеного пункту с. Чеснівка під видалення та розміщення твердих побутових відходів (до 26.06.2018 року).
25.04.2018 року Державною екологічною інспекцією у Вінницькій області складено протокол № 008299 про адміністративне правопорушення про те, що громадянин ОСОБА_1 , який є головою Лип`ятинської сільської ради, здійснив адміністративне правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст.ст. 82, 82-8 Кодексу України про адміністративні правопорушення, а також ст. 42 Закону України Про відходи .
Постановою Державної екологічної інспекції у Вінницькій області від 02.05.2018 року голову Лип`ятинської сільської ради визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ст. ст. 82, 82-8 Кодексу України про адміністративні правопорушення, ст. 42 Закону України Про відходи та накладено на нього адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 850 грн. Згідно квитанції № 14 від 14.05.2018 року, копія якої міститься в матеріалах справи, штраф у розмірі 850 грн. ОСОБА_1 сплачено.
За результати позапланової перевірки на виконання припису складено акт перевірки № 291/ВН від 17.05.2019 року, яким встановлено, що припис сільською радою повністю не виконано, крім п.6., Лип`ятинська сільська рада продовжує здійснювати діяльність з порушенням вимог ст. ст. 125, 126 Земельного кодексу України, ст. 21, 33 Закону України Про відходи , Рекомендацій з удосконалення експлуатації діючих полігонів та звалищ твердих побутових відходів: діяльність здійснюється за відсутності відповідних дозвільних документів та порядку використання земельної ділянки під розміщення відходів, порушено порядок експлуатації діючого звалища твердих побутових відходів.
17.05.2019 року Державною екологічною інспекцією у Вінницькій області складено протокол про адміністративне правопорушення №010046 від 17.05.2019 року відносно голови Лип`ятинської сільської ради ОСОБА_1 щодо не виконання п.п. 1,2,3,4,5,7,8 припису від 25.04. 2018 року, що є порушенням ст. ст.21, 33 Закону України Про відходи .
Постановою Державної екологічної інспекції у Вінницькій області від 28.05.2019 року голову Лип`ятинської сільської ради визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 188-5 Кодексу України про адміністративні правопорушення, ст. 42 Закону України Про відходи та накладено на нього адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 340 грн.
Позивач зазначає, що підставою для звернення до суду слугувало систематичне невиконання та порушення відповідачем норм в сфері охорони навколишнього природного середовища, за порушення яких до відповідача необхідно застосувати заходи у виді виконання вимог припису та забороною використання сміттєзвалища.
Відмовляючи у задоволенні адміністративного позову, суд першої інстанції керувався тим, що за невиконання законних розпоряджень чи приписів, інших законних вимог посадових осіб органів, які здійснюють державний контроль у галузі охорони навколишнього природного середовища, використання природних ресурсів, радіаційної безпеки або охорону природних ресурсів, ненадання їм необхідної інформації або надання неправдивої інформації, вчинення інших перешкод для виконання покладених на них обов`язків передбачено відповідальність за ст. 188-5 КУпАП. Таким чином, суд прийшов до висновку, що законом не передбачено право позивача звертатися до суду з позовними вимогами щодо застосування заходів реагування у сфері державного нагляду шляхом зобов`язання виконати припис.
Колегія суддів не погоджується з висновками суду першої інстанції та вважає їх необґрунтованими, виходячи з наступного.
Право людини на безпечне навколишнє природне середовище являє собою юридичну можливість проживати в навколишньому природному середовищі, яке не заподіює шкоди її здоров`ю і життю, а у випадку порушення цього права - вимагати його захисту у встановленому законодавством порядку.
Статтею 16 Конституції України передбачено, що забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України, подолання наслідків Чорнобильської катастрофи - катастрофи планетарного масштабу, збереження генофонду Українського народу є обов`язком держави.
Правові, економічні та соціальні основи організації охорони навколишнього природного середовища в інтересах нинішнього і майбутніх поколінь визначено Законом України №1264-ХІІ від 25.06.1991 Про охорону навколишнього природного середовища .
Відповідно до ст.16 Закону №1264-ХІІ управління охороною навколишнього природного середовища полягає у здійсненні в цій галузі функцій спостереження, дослідження, екологічної експертизи, контролю, прогнозування, програмування, інформування та іншої виконавчо-розпорядчої діяльності.
Згідно ст.35 вказаного Закону державний контроль у галузі охорони навколишнього природного середовища здійснюється Радами та їх виконавчими і розпорядчими органами, спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів, його органами на місцях, а на території Автономної Республіки Крим - органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань екології та природних ресурсів, та іншими спеціально уповноваженими державними органами.
Державному контролю підлягають використання і охорона земель, надр, поверхневих і підземних вод, атмосферного повітря, лісів та іншої рослинності, тваринного світу, морського середовища та природних ресурсів територіальних вод, континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони республіки, природних територій та об`єктів, що підлягають особливій охороні, стан навколишнього природного середовища, а також дотримання заходів біологічної і генетичної безпеки щодо біологічних об`єктів навколишнього природного середовища при створенні, дослідженні та практичному використанні генетично модифікованих організмів у відкритій системі.
Порядок здійснення державного контролю за охороною навколишнього природного середовища та використанням природних ресурсів визначається цим Законом та іншими законами України.
Відповідно до ч. 1 ст. 8 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" орган державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, під час здійснення державного нагляду (контролю) має право: вимагати від суб`єкта господарювання усунення виявлених порушень вимог законодавства; вимагати припинення дій, які перешкоджають здійсненню державного нагляду (контролю); відбирати зразки продукції, призначати експертизу, одержувати пояснення, довідки, документи, матеріали, відомості з питань, що виникають під час державного нагляду (контролю), у випадках та порядку, визначених законом; надавати (надсилати) суб`єктам господарювання обов`язкові для виконання приписи про усунення порушень і недоліків; застосовувати санкції до суб`єктів господарювання, їх посадових осіб та вживати інших заходів у межах та порядку, визначених законом.
Згідно із п. 1 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого указом Президента України №454/2011 від 13.04.2011, Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів України (далі - Міністр).
Відповідно до п.3 Положення до основних завдань Держекоінспекції належить, зокрема, здійснення державного контролю за додержанням вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища, раціональне використання, відтворення та охорони природних ресурсів, екологічну та в межах своєї компетенції радіаційну безпеку, поводження з відходами (крім поводження з радіоактивними відходами) та небезпечними хімічними речовинами, пестицидами та агрохімікатами.
Колегія суддів зазначає, що відповідно до п.6 Положення про територіальні органи Державної екологічної інспекції України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, затвердженого наказом Міністерства екології та природних ресурсів України № 429 від 04.11.2011, Держекоінспекція для виконання покладених на неї завдань має право проводити перевірки з питань, що належать до її компетенції, видавати за їх результатами обов`язкові для виконання приписи, розпорядження (пп.6.4 Положення).
Наказом Держекоінспекції України від 28.09.217 № 652 затверджено Положення про Державні екологічні інспекції у Вінницькій та інших областях України, у містах Києві та Севастополі (далі - Положення № 652).
Підпунктами 3, 4 пункту 2. Розділу II Положення № 652 встановлено, що Інспекція здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства з питань поводження з відходами, зокрема щодо: дотримання вимог документів дозвільного характеру на здійснення операцій у сфері поводження з відходами; складення і ведення реєстру об`єктів утворення, оброблення та утилізації відходів, реєстру місць видалення відходів; перевезення небезпечних відходів територією України та транскордонних перевезень відходів; збирання, перевезення, зберігання, оброблення, утилізації, знешкодження, видалення, захоронення відходів (у тому числі недопущення змішування та захоронення відходів, які можуть бути утилізовані); ведення первинного обліку кількості, типу і складу відходів, що утворюються, збираються, перевозяться, зберігаються, обробляються, утилізуються, знешкоджуються та видаляються, подання відповідної статистичної звітності в установленому порядку та паспортизації таких відходів; дотримання вимог нормативно-технічної та технологічної документації, погодженої в установленому порядку, під час виробництва продукції (крім дослідних зразків) з відходів чи з їх використанням; дотримання правил і режиму експлуатації установок, виробництв з оброблення та утилізації відходів; дотримання вимог екологічної безпеки під час транспортування, зберігання, використання, знешкодження та захоронення хімічних засобів захисту рослин, мінеральних добрив, токсичних речовин і відходів; своєчасного та повного здійснення заходів із захисту земель від засмічення та забруднення відходами.
Відповідно до ч. 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акту; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.
Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.
В останній день перевірки два примірники акту підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом. Якщо суб`єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями.
Крім того, перевіряючи повноту з`ясування судом першої інстанції обставин справи, апеляційний суд вважає за необхідне звернути увагу на таке.
Відповідно до ч. 4 ст. 5 КАС України суб`єкти владних повноважень мають право звернутися до адміністративного суду виключно у випадках, визначених Конституцією та законами України.
Основні принципи і порядок здійснення державного нагляду за дотриманням природоохоронного законодавства, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначаються Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
Статтею 21 Закону України Про відходи визначено повноваження органів місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами. Так, органи місцевого самоврядування, зокрема, забезпечують: організацію збирання і видалення побутових відходів, у тому числі відходів дрібних виробників, створення полігонів для їх захоронення, а також організацію роздільного збирання корисних компонентів цих відходів; ліквідацію несанкціонованих і неконтрольованих звалищ відходів; приймають рішення про відвід земельних ділянок для розміщення відходів і будівництва об`єктів поводження з відходами та виконують інші вимоги щодо зберігання та видалення відходів
Відповідно до приписів ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закон України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .
Статтею 55 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища визначено, що суб`єкти права власності на відходи повинні вживати ефективних заходів для зменшення обсягів утворення відходів, а також для їх утилізації, знешкодження або розміщення. Здійснення операцій у сфері поводження з відходами дозволяється лише за наявності дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами на визначених місцевими радами територіях із додержанням санітарних та екологічних норм у спосіб, що забезпечує можливість подальшого використання відходів як вторинної сировини і безпеку для навколишнього природного середовища та здоров`я людей.
Відповідно до ст. 68 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища відповідальність за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища несуть особи, винні, зокрема, за невиконання розпоряджень органів, які здійснюють державний контроль у галузі охорони навколишнього природного середовища, та вчиненні опору їх представникам; порушення природоохоронних вимог при зберіганні, транспортуванні, використанні, знешкодженні та захороненні хімічних засобів захисту рослин, мінеральних добрив, токсичних радіоактивних речовин та відходів.
Частиною 7 статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності встановлено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Згідно із ч.1 ст.8 Закону України №877-V від 05.04.2007 Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності орган державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, під час здійснення державного нагляду (контролю) має право, зокрема,: вимагати від суб`єкта господарювання усунення виявлених порушень вимог законодавства; вимагати припинення дій, які перешкоджають здійсненню державного нагляду (контролю); надавати (надсилати) суб`єктам господарювання обов`язкові для виконання приписи про усунення порушень і недоліків.
Припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку (ч.8 ст.7 Закону №877-V). Отже, зазначений закон передбачає право звернення до адміністративного суду відповідного органу нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг. Перелік підстав звернення до адміністративного суду є вичерпним та не підлягає розширеному тлумаченню.
При цьому, у разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Суд апеляційної інстанції зазначає, що суд першої інстанції звернув увагу на те, що законом не передбачено право відповідного органу звертатися до адміністративного суду з вимогою виконати припис, оскільки в силу ч.8 ст.7 Закону 877-V припис є обов`язковим до виконання. За невиконання законних розпоряджень чи приписів, інших законних вимог посадових осіб органів, які здійснюють державний контроль у галузі охорони навколишнього природного середовища, використання природних ресурсів, радіаційної безпеки або охорону природних ресурсів, ненадання їм необхідної інформації або надання неправдивої інформації, вчинення інших перешкод для виконання покладених на них обов`язків передбачено відповідальність за ст. 188-5 КУпАП.
Однак, аналізуючи викладені норми чинного законодавства, судова колегія приходить до висновку, що суд першої інстанції не правильно визначив обсяг та зміст позовних вимог , що призвело до не правильного вирішення справи. При цьому, суд першої інстанції зазначив, що законом не передбачено право позивача звертатися до суду з позовними вимогами щодо застосування заходів реагування у сфері державного нагляду шляхом зобов`язання виконати припис.
Разом з тим, із змісту позову та матеріалів справи встановлено, що в даному випадку, позивач звернувся до суду з позовом про застосування до позивача заходів реагування шляхом зобов`язання його: організувати роздільне збирання корисних компонентів твердих побутових відходів; провести роботи з визначення місця видалення під тверді побутові відходи, що утворюються на території Лип`ятинської сільської ради; провести роботи щодо повної заборони використання земельної ділянки, що розташована на території Лип`ятинської сільської ради за межами населеного пункту с. Чеснівка під видалення та розміщення твердих побутових відходів. Оскільки, в даному випадку, відсутні інші механізми вирішення виявленої екологічної проблеми.
В даному випадку, судом апеляційної інстанції встановлено, що на території сільської ради є сміттєзвалище твердих побутових відходів, що знаходиться на орієнтовній відстані 7-ми км від населеного пункту с. Лип`ятин, та 4 км від населеного пункту с. Чеснівка, зліва від дороги районного значення сполучення Уланів-Лип`ятин. На дане сміттєзвалище вивозяться тверді побутові відходи, що збираються з території Уланівської сільської ради та вивозяться КП Уланівблагоустрій , а також з інших навколишніх пунктів. Земельна ділянка, де розташоване сміттєзвалище належить до земель запасу Лип`ятинської сільської ради та розташовується за межами населеного пункту с.Лип`ятин. Орієнтовна площа земельної ділянки під сміттєзвалищем становить 3,5 га. Правовстановлюючі документи, що посвідчують право користування (оренди) на дану земельну ділянку відсутні, що є порушенням ст. ст. 125, 126 Земельного кодексу України.
В ході перевірки було зафіксовано порушення сільською радою вимог Закону України Про відходи, зокрема: не організовано роздільне збирання корисних компонентів твердих побутових відходів (пункт в частини першої ст. 21 ЗУ Про відходи ): не проведено роботи з визначення місця видалення під тверді побутові відходи, що утворюються на території Лип`ятинської сільської ради (частина друга ст. 21 ЗУ Про відходи ),
17 сесією 7 скликання від 22.12.2017 року на сходах с. ЛипСятин, Морозівка, Чеснівка було прийнято рішення про заборону вивезення побутових відходів жителями Уланівської сільської ради на територію Лип`ятинської сільської ради. Однак, рішення сільської ради не виконується, тверді побутові відходи продовжують вивозитись з навколишніх сіл із порушенням норм природоохоронного законодавства. Станом на 25.04.2018 року земельна ділянка використовувалась під розміщення твердих побутових відходів, які не пересипаються, не підгортаються, виявлені факти горіння відходів, що встановлено під час перевірки виконання припису.
Позивач зазначає і відповідачем вказані обставини не заперечуються, що в порушення вимог ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України на дане сміттєзвалище відсутні документи, які посвідчують право використання земельної ділянки під місце видалення відходів (сміттєзвалище). Дане сміттєзвалище не обваловане та не обмежене нагірною канавою, відходи не ущільнені та не пересипані ізолювальним матеріалом. Відсутній паспорт місця видалення відходів. Не створено необхідних умов для стимулювання залучення населення до збирання окремих видів відходів як вторинної сировини. Не забезпечено здійснення контролю за раціональним використанням та безпечним поводженням з відходами на території сільської ради .
Статтею 21 ЗУ Про відходи визначено повноваження органів місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами.
Відповідно до п. 4.8 Рекомендацій з удосконалення експлуатації діючих полігонів та звалищ твердих побутових відходів , затверджених Наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України № 5 від 10.01.2006 року встановлено, що територія полігону та звалища ГПВ має бути обмежена нагірною канавою, яка б запобігала витіканню за межі полігону території забруднених поверхневих вод. Не рідше ніж двічі на місяць слід проводити її огляд і за необхідності очищати.
Таким чином, Лип`ятинської сільською радою порушено вимоги ст. ст. 125, 126 Земельного кодексу України, ст. 21, 33 Закону України Про відходи , Рекомендацій з удосконалення експлуатації діючих полігонів та звалищ твердих побутових відходів: діяльність здійснюється за відсутності відповідних дозвільних документів та порядку використання земельної ділянки під розміщення відходів, порушено порядок експлуатації діючого звалища твердих побутових відходів.
25.04.2018 року Лип`ятинській сільській раді видано припис від 25.04.2018 року, щодо усунення виявлених порушень.
Екологічна інспекція зазначає і суд апеляційної інстанції погоджується з такою позицією, що організація роздільного збирання корисних компонентів відходів може бути реалізована шляхом розміщення на території сільської ради сміттєвих сортувальних баків. В результаті чого, корисні компоненти відходів будуть використані як вторинна сировина та перероблені, а на сміттєзвалище потрапить менша кількість непридатних до переробки відходів, та зменшить в результаті об`єми відходів та площу їх розміщення.
Роботи з визначення місця видалення під тверді побутові відходи, що утворюються на території Лип`ятинської сільської ради мають бути спрямовані на прийняття рішення сільською радою виділенні земельної ділянки під створення санкціонованого сміттєзвалища. Що передбачатиме у майбутньому дотримання при утворенні та експлуатації полігонів твердих побутових відходів екологічних і санітарно-технічних норм, ведення Паспорту місця видалення відходів, визначених Рекомендаціями з удосконалення експлуатації діючих полігонів та звалищ твердих побутових відходів , затверджених Наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України № 5 від 10.01.2006 року.
Роботи щодо повної заборони використання земельної ділянки, що розташована на території Лип`ятинської сільської ради за межами населеного пункту с. Чеснівка під видалення та розміщення твердих побутових відходів Лип`ятинською сільською радою можуть бути реалізовані шляхом обмеження території звалища відходів нагірною канавою (земляним валом заввишки 1.5-1,7 м для недопущення самовільного заїзду і неконтрольованого розвантаження автомобілів КГІ Уланівблагоустрій та жителями Уланівської сільської ради для відвантаження відходів, розвіювання сміття на навколишні території, а також витіканню за межі полігону забруднених поверхневих вод.
Прийняття сільською радою Рішення від 20.12.2017 року про заборону вивезення побутових відходів жителями Уланівської сільської ради та КП Уланівблагоустрій є недостатніми дієвими заходами, щодо повної заборони використання земельної ділянки під сміттєзвалищем. З боку сільської ради повинні вживатися вищезазначені практичні дієві заходи щодо недопущення продовження засмічення земельної ділянки побутовими відходами.
Статтею 16 ЗУ Про відходи визначено, що підприємства, установи та організації усіх форм власності у сфері поводження з відходами мають право, зокрема, на участь у конкурсах на набуття права виконання послуг у сфері поводження з побутовими відходами на певній території.
Відповідно до ст. 35-1 ЗУ Про відходи збирання та вивезення побутових відходів у межах певної території здійснюються юридичною особою, яка уповноважена на це органом місцевого самоврядування на конкурсних засадах у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, спеціально обладнаними для цього транспортними засобами. Орган місцевого самоврядування на конкурсних засадах визначає виконавця послуг з перевезення побутових відходів з певної території населеного пункту.
Статтею 1 ЗУ Про відходи визначено, що послуги з вивезення побутових відходів - збирання, зберігання та перевезення побутових відходів, що здійснюються у населеному пункті згідно з правилами благоустрою, затвердженими органом місцевого самоврядування.
За результатами позапланової перевірки на виконання припису (акт перевірки від 17.05.2019 року встановлено, що припис сільською радою повністю не виконано. Лип`ятинська сільська рада продовжує здійснювати діяльність з порушенням вимог ст. ст. 125, 126 Земельного кодексу України, ст. 21, 33 Закону України Про відходи , Рекомендацій з удосконалення експлуатації діючих полігонів та звалищ твердих побутових відходів: діяльність здійснюється за відсутності відповідних дозвільних документів та порядку використання земельної ділянки під розміщення відходів, порушено порядок експлуатації діючого звалища твердих побутових відходів.
За результатами перевірки відносно голови Лип`ятинської сільської ради ОСОБА_1 складено протокол про адміністративне правопорушення №010046 від 17.05.2019 року, та винесено постанову № 03/098 від 28.05.2019 року, якою визнано ОСОБА_1 винним у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст. 188-5 Кодексу України про адміністративні правопорушення та накладено на нього адміністративний штраф у розмірі 340 грн.
Відповідно до п. З Розділу II Положення про Державну екологічну інспекцію у Вінницькій області, Інспекція на виконання покладених функцій проводить перевірки (у тому числі документальні) із застосуванням інструментально-лабораторного контролю, складає відповідно до законодавства акти за результатами здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства з питань, що належать до її компетенції, надає обов`язкові до виконання приписи щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства та здійснює контроль за їх виконанням, здійснює лабораторні вимірювання (випробування).
Відповідно до ст. 20 ЗУ Про охорону навколишнього природного середовища до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить, зокрема, надання обов`язкових до виконання приписів щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства з питань, що належать до його компетенції, інформування дозвільних органів про надані приписи суб`єктам господарювання, що здійснюють діяльність на підставі дозволів у сфері охорони навколишнього природного середовища, та здійснення контролю за їх виконанням.
Відповідно до ст. 50 ЗУ Про охорону навколишнього природного середовища екологічна безпека є такий стан навколишнього природного середовища, при якому забезпечується попередження погіршення екологічної обстановки та виникнення небезпеки для здоров`я людей.
Враховуючи вищезазначені порушення природоохоронного законодавства органом місцевого самоврядування, бездіяльність Лип`ятинської сільської ради, систематичні звернення громадян призвело до подання позову Державної екологічної інспекції у Вінницькій області до суду. Оскільки Інспекція, як контролюючий орган вичерпала весь передбачений законом перелік заходів, щодо урегулювання питання раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища, та позбавлена можливості, вплинути на Лип`ятинську сільську раду, щодо виконання пунктів припису, не вправі іншими способами, як через звернення до суду з позовом про застосування до відповідача відповідних заходів реагування.
Відповідно до ч.4 ст.5 Кодексу адміністративного судочинства України суб`єкти владних повноважень мають право звернутися до адміністративного суду виключно у випадках, визначених Конституцією та законами України.
Згідно з п. 5 ч. 1 ст. 19 Кодексу адміністративного судочинства України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема: за зверненням суб`єкта владних повноважень у випадках, коли право звернення до суду для вирішення публічно-правового спору надано такому суб`єкту законом.
Державна екологічна інспекція у Вінницькій області діє на підставі Положення, затвердженого Наказом Держекоінспекції України № 249 від 22.11.2018 року, згідно якого Інспекція с територіальним органом Державної екологічної інспекції України, яка діє у складі та їй підпорядковується.
Підпунктами 3, 4 пункту 2. Розділу II Положення встановлює, що Інспекція здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства з питань поводження з відходами, зокрема щодо: дотримання вимог документів дозвільного характеру на здійснення операцій у сфері поводження з відходами; складення і ведення реєстру об`єктів утворення, оброблення та утилізації відходів, реєстру місць видалення відходів; перевезення небезпечних відходів територією України та транскордонних перевезень відходів; збирання, перевезення, зберігання, оброблення, утилізації, знешкодження, видалення, захоронення відходів (у тому числі недопущення змішування та захоронення відходів, які можуть бути утилізовані); ведення первинного обліку кількості, типу і складу відходів, що утворюються, збираються, перевозяться, зберігаються, обробляються, утилізуються, знешкоджуються та видаляються, подання відповідної статистичної звітності в установленому порядку та паспортизації таких відходів; дотримання вимог нормативно-технічної та технологічної документації, погодженої в установленому порядку, під час виробництва продукції (крім дослідних зразків) з відходів чи з їх використанням; дотримання правил і режиму експлуатації установок, виробництв з оброблення та утилізації відходів; дотримання вимог екологічної безпеки під час транспортування, зберігання, використання, знешкодження та захоронення хімічних засобів захисту рослин, мінеральних добрив, токсичних речовин і відходів; своєчасного та повного здійснення заходів із захисту земель від засмічення та забруднення відходами.
Відповідно до ст. 202 ЗУ Про охорону навколишнього природного середовища до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишньою природного середовища належить, зокрема, надання обов`язкових до виконання приписів щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства з питань, що належать до його компетенції, інформування дозвільних органів про надані приписи суб`єктам господарювання, що здійснюють діяльність на підставі дозволів у сфері охорони навколишнього природного середовища, та здійснення контролю за їх виконанням.
Основні принципи і порядок здійснення державного нагляду за дотриманням природоохоронного законодавства, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначаються Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері гос п одарс ької діяльності".
Відповідно до ч. 1 ст. 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Згідно ч. 1 сг. 8 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" орган державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, під час здійснення державного нагляду (контролю) має право: вимагати від суб`єкта господарювання усунення виявлених порушень вимог законодавства; вимагати припинення дій, які перешкоджають здійсненню державного нагляду (контролю); надавати (надсилати) суб`єктам господарювання обов`язкові для виконання приписи про усунення порушень і недоліків; застосовувати санкції до суб`єктів господарювання, їх посадових осіб та вживати інших заходів у межах та порядку, визначених законом.
Таким чином, виходячи з вище наведеного, судова колегія прийшла до висновку, що Державна екологічна інспекція у Вінницькій області має право на звернення до суду, в випадках передбачених законодавством, для захисту навколишнього природного середовища, у спосіб необхідності застосування саме заходів реагування у вигляді припинення (заборона використання) права користування сміттєзвалищем твердих побутових відходів, ЩО знаходиться па орієнтовній відстані 7-ми км від населеного пункту с. Лип`ятин. та 4 км від населеного пункту с. Чеснівка, зліва від дороги районного значення сполучення Уланів-Лип`ятин. Крім того на дане сміттєзвалище вивозяться тверді побутові відходи, що збираються на території Уланівської сільської ради та вивозяться КП Уланівблагоустрій , а також з інших навколишніх пунктів.
В даному випадку, суд апеляційної інстанції враховує позицію Верховного Суду викладену у постановах від 19.09.2019 року у справі № 826/25392/15 та від 07.08.2019 року у справі № 140/2043/18.
Суд апеляційної інстанції вважає, що з урахуванням ч. 7 ст. 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності після проведення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства Державна екологічна інспекція в Вінницькій області дотрималася порядку щодо досудового вирішення питання, вичерпала всі можливості передбачених законодавством для захисту навколишнього природного середовища. Заходи державного нагляду (контролю) це планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.
Відповідно до ч. 1 ст. 6 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , підставами для здійснення позапланових заходів, зокрема, с звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності).
Частиною 5 статті 4, частиною 7 статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності визначено, що припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис видасться та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку. На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.
Згідно з ч. 1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Статтею 19 КАСУ встановлено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема, за зверненням суб`єкта владних повноважень у випадках, коли право звернення до суду для вирішення публічно- правового спору надано такому суб`єкту законом.
За визначенням, наведеним у пункті 6 частини 1 статті 3 КАС України, адміністративний позов це звернення до адміністративного суду про захист прав, свобод та інтересів у публічно правових відносинах. За змістом частини першої статті 6 цього Кодексу кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.
Отже, обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Тобто, у порядку адміністративного судочинства може бути оскаржене лише таке рішення, яке порушує безпосередньо права чи обов`язки позивача.
Суд апеляційної інстанції вважає, що Державна екологічна інспекція у Вінницькій області правомірно звернулась до суду з даним позовом, оскільки встановлено невиконання відповідачем вимог припису, що зафіксовано та встановлено перевіркою 17.05.2019 року. Орган місцевого самоврядування для забезпечення виконання пунктів припису не вжив дієвих заходів, поверхнево підійшов до усунення недоліків зазначених у пунктах припису, фактично пасивно відреагував на порушення навколишнього природного середовища, не бажаючи, привести у належний стан довкілля та право місцевих мешканців на безпечне життя і здоров`я.
У зв`язку із систематичним невиконанням та порушення норм у сфері охорони навколишнього природного середовища, залишаються на час розгляду справи невиконанні пункти припису, а саме: не організовано роздільне збирання корисних компонентів твердих побутових відходів; провести роботи з визначення місця видалення під тверді побутові відходи, що утворюються на території Лип`ятинської сільської ради; не проведено роботи щодо повної заборони використання земельної ділянки, що розташована на території Лип`ятинської сільської ради за межами населеного пункту с. Лип`ятин, Чеснівка під видалення та розміщення твердих побутових відходів. Таким чином, наявні підстави для застосування до відповідача відповідних заходів реагування.
Судом першої інстанції при ухваленні свого рішення було неповно з`ясовано обставини справи та порушив норми матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, тому рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню в повному обсязі. При цьому, позов екологічної інспекції слід задовольнити.
У силу п.2 ч.1 ст.315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.
Згідно зі ст.317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Підстави для вирішення питання про судові витрати - відсутні.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Державної екологічної інспекції у Вінницькій області задовольнити повністю.
Рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2019 року у справі за адміністративним позовом Державної екологічної інспекції у Вінницькій області до Лип`ятинський сільська рада про вжиття заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) скасувати, ухвалити нове судове рішення про задоволення позовних вимог.
Застосувати до Лип`ятинської сільської ради заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю), а саме: зобов`язати організувати роздільне збирання корисних компонентів твердих побутових відходів на території Лип`ятинської сільської ради; провести роботи з визначення місця видалення під тверді побутові відходи, що утворюються на території Лип`ятинської сільської ради; провести роботи щодо повної заборони використання земельної ділянки, що розташована на території Лип`ятинської сільської ради за межами населеного пункту с. Чеснівка під видалення та розміщення твердих побутових відходів.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.
Постанова суду складена в повному обсязі 26 грудня 2019 року.
Головуючий Охрімчук І.Г. Судді Смілянець Е. С. Капустинський М.М.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.12.2019 |
Оприлюднено | 27.12.2019 |
Номер документу | 86635924 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Шаповалова Тетяна Михайлівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Шаповалова Тетяна Михайлівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Шаповалова Тетяна Михайлівна
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Охрімчук І.Г.
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Шаповалова Тетяна Михайлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні