УКРАЇНА
Господарський суд
Житомирської області
10002, м. Житомир, майдан Путятинський, 3/65, тел. (0412) 48-16-20,
E-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, веб-сайт: http://zt.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"25" вересня 2019 р. м. Житомир Справа № 906/345/19
Господарський суд Житомирської області у складі: судді Машевської О.П.
за участю секретаря судового засідання: Нероди І.В.
за участю представників сторін:
від позивача: Пащенко Н.В., директор, розпорядження № 7 від 20.01.2004р.,Черниш М.М., довіреність №12 10.05.19р.,
від відповідача: Миколюк Є.А., довіреність № 449 від 10.05.19р.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу
за позовом Підприємства Райспоживспілки "Ружинський кооперативний ринок" (смт.Ружин)
до Ружинської селищної ради (смт. Ружин)
про визнання договору оренди земельної ділянки укладеним
Процесуальні дії по справі.
Відповідно до ухвали суду від 16.04.19р. справу розглянуто за правилами загального позовного провадження.
Відповідно до ухвал суду від 14.05.19р., від 03.06.19р. та від 18.06.19р.. постановлених в межах підготовчого провадження, підготовчі засідання відкладались.
Відповідно до ухвали суду від 18.06.19р. строк підготовчого провадження по 18.07.2019 року, зобов'язано сторін спору за участю уповноважених представників провести 24.06.19 року о 11:00год. огляд речових доказів у місці її знаходження (об'єкту незавершеного будівництва критого ринку та земельної ділянки площею 0,2700 га, кадастровий номер 18252555100:04:004:0656, в межах якої розташовується об'єкт незавершеного будівництва критий ринок, та яка, за доводами позивача, також знаходиться по вул. Набережна, 10 в смт. Ружин).
В підготовчому засіданні 01.07.19р. учасники справи подали докази на виконання вимог ухвали суду від 18.06.19р. ( флеш-носій та фотознімки на яких зафіксовано проведення огляду речових доказів у місці їх знаходження).
Відповідно до ухвали суду від 01.07.19р. підготовче засідання відкладено на 10.07.19 р., призначено в якості спеціаліста керівника Приватного підприємства "Глобус-777" Ралко Сергія Івановича для надання консультацій та технічної допомоги під час вчинення процесуальних дій, пов'язаних із оглядом сфотографованих та зафіксованих на відео речових доказів у місці її знаходження .
В підготовчому засіданні 10.07.19р. заслухано усні пояснення спеціаліста щодо сфотографованих та зафіксованих на відео речових доказів у місці її знаходження . Окрім того, позивач подав заяву про уточнення позовних вимог від 10.07.2019 за вих. № 36 ( вх. № г/с 18157 від 10.07.19р.), до якої додав проект договору оренди землі в новій редакції.
З метою забезпечення процесуального права відповідача подати відзив на заяву позивача, в підготовчому засіданні оголошено перерву до 11:00год. 16.07.19р.
Після перерви підготовче засідання продовжено. Відповідачем подано письмовий відзив на заяву позивача, а позивачем - відповідь на відзив на заяву позивача. Представники сторін надали додаткові усні пояснення щодо предмету спору та на підставі яких та наявних у справі доказів , суд дійшов висновку скористатися наданим правом на витребування нових доказів для повного, всебічного та об'єктивного встановлення всіх обставин спору, що виник із земельних відносин.
Відповідно до ухвал суду від 01.07.19р. та від 03.09.19р. заяву позивача про уточнення позовних вимог від 10.07.19р. за вих. № 36 ( вх. № г/с 18157 від 10.07.19р.) прийнято до розгляду по суті; закрито підготовче провадження, призначено справу до судового розгляду по суті на 03.09.19р. та відкладено розгляд справи по суті на 25.09.19р., а також витребувано у сторін спору додаткові докази.
В засіданні суду 25.09.19р. представникам сторін оголошено вступну та резолютивну частини рішення суду про часткове задоволення позову.
Виклад позицій учасників судового процесу, заяви, клопотання.
Підприємство райспоживспілки "Ружинський кооперативний ринок" ( надалі за текстом - Ружинський кооперативний ринок) просить в судовому порядку визнати договір оренди земельної ділянки укладеним на умовах запропонованого проекту, оскільки селищний голова Ружинської селищної ради ухиляється від його підписання всупереч рішенню 32 сесії Ружинської селищної ради VII скликання від 26 січня 2018року.
Як доводить у позові Ружинський кооперативний ринок, рішенням 28 сесії 7 скликання Ружинської селищної ради від 20.10.17р. надано ринку дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,27 га по вул. Набережній ,10 в смт. Ружин. На підставі виготовленої документації із землеустрою, земельній ділянці присвоєно кадастровий номер 1825255100:04:004:0656 та 26.01.2018р. здійснено її державну реєстрацію у Державному земельному кадастрі. Рішенням 32 сесії 7 скликання Ружинської селищної ради від 26.01.2018року затверджено документацію із землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,27га для будівництва та обслуговування будівель торгівлі по вул.Набережна,10, вирішено передати Ружинському кооперативному ринку земельну ділянку площею 0,27 га, кадастровий номер 1825255100:04:004: 0656, за адресою: смт.Ружин,вул.Набережна,10 в оренду строком на 5 років, а також встановлено орендну плату у розмірі 6% від нормативної грошової оцінки земельних ділянок.
Однак 02.02.2018р. селищним головою смт. Ружин Жарським В.І. було внесено зауваження на рішення 32 сесії 7 скликання Ружинської селищної ради від 26.01.2018року щодо укладення договору оренди з Ружинським ринком. Рішенням 32 сесії 7 скликання Ружинської селищної ради 23 лютого 2018року зауваження селищного голови відхилено та підтримано прийняте на 32 сесії ради рішення щодо надання новосформованої земельної ділянки площею 0,27 га, кадастровий номер 1825255100:04:004: 0656, в оренду позивачу.
В свою чергу, підготовлений земельним відділом Ружинської селищної ради проект договору оренди земельної ділянки у двох примірниках Ружинським ринком було підписано ще у березні 2018році та передано селищному голові смт. Ружин Жарському В.І. для підписання, однак останній ухиляється його підписати.
Правові підстави позову: ст.ст. 180 та 187 ГК України.
У відзиві на позов Ружинська селищна особа, права та інтереси якої представляв селищний голова Жарський В.І., вимоги останнього не визнано з наступних підстав: об'єкт незакінченого будівництва ( критий промтоварний ринок), що розташований на земельній ділянці з кадастровим номером 1825255100:04:004:0656, не належить Ружинському кооперативному ринку та ним не будувався; рішенням 65 сесії Ружинської селищної ради від 16.10.15р. "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою" було відмовлено позивачу у наданні дозволу на виготовлення документації із землеустрою щодо даної земельної ділянки; при прийнятті рішення на 28 сесії 7 скликання від 20.10.2017року "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою" та рішення на 32 сесії 7 скликання від 26.01.18року "Про укладання договору оренди з Підприємством райспоживспілки "Ружинський кооперативний ринок" , Ружинська селищна рада , в порушення ст. 123 Земельного кодексу України залишила поза увагою невідповідність між фактичним розміщенням земельної ділянки і вказаною адресою її місцезнаходження, оскільки відповідно до публічної кадастрової карти , земельна ділянка з кадастровим номером 1825255100:04:004:0656 територіально розташована між вулицями О.Бурди та Шкільна в смт. Ружин, і ніяк не межує з вулицею Набережна,10; селищна рада не врахувала, що Ружинська районна спілка споживчих товариств (код ЄДРПОУ 30102920) та Підприємство райспоживспілки Ружинський кооперативний ринок ( код ЄДРПОУ 01559169) є різними юридичними особами; окрім того, укладення договору оренди землі є правом органу місцевого самоврядування, а не обов'язком.
Правові підстави відзиву на позов: ст.ст. 179,187 ГК України.
У відповіді на відзив відповідача, Ружинський кооперативний ринок заперечує обґрунтованість доводів відповідача та наполягає , зокрема, на тому, що земельній ділянці з кадастровим номером 1825255100:04:004:0656, присвоєна адреса : смт. Ружин, вул. Набережна,10, що підтверджується рішеннями Ружинської селищної ради, прийнятими на 28 та 32 сесіях 7 скликання 20.10.17 та 26.01.18р. відповідно, та що будівництво критого промтоварного ринку в її межах розпочато на підставі дозвільних документів, однак незавершене з об'єктивних підстав (відсутністю коштів).
У запереченнях на відповідь на відзив позивача, Ружинська селищна рада, права та інтереси якої представляв селищний голова Жарський В.І., спростовує доводи позивача , зокрема, про законність забудови землі в смт. Ружин в межах земельної ділянці з кадастровим номером 1825255100:04:004:0656 об'єктом незавершеного будівництва , оскільки відсутнє рішення виконавчого комітету селищної ради про дозвіл на таку забудову.
Позивач в подальшому у письмових поясненнях щодо окремих питань, які виникли під час розгляду справи визнав, що аналіз чинного законодавства України в галузі землеустрою доводить, що земельним ділянкам адреси не присвоюються , оскільки їх місцезнаходження на місцевості визначається кадастровим номером. Щодо правильності присвоєння адреси будівлі, розміщеній в межах земельної ділянки з кадастровим номером 1825255100:04:004:0656, то вул. Набережна,10 зазначалася в усій дозвільній документації, наданій Ружинською селищною радою позивачу.
Позивач 10 липня 2019року подав заяву про уточнення позовних вимог, у якій просить визнати укладеним договір оренди землі щодо земельної ділянки 0,27 га в смт. Ружин Житомирської області , кадастровий номер 1825255100:04:004:0656 , на умовах, викладених у рішенні 32 сесії Ружинської селищної ради 7 скликання від 26.01.2018р. "Про укладання договору оренди з підприємством райспоживспілки "Ружинський кооперативний ринок" та на умовах, викладених у новому проекті договору оренди землі.
Відповідач у відзиві на заяву про уточнення позовних вимог заперечив проти її задоволення , оскільки позивач просить визнати укладеним договір оренди землі щодо земельної ділянки площею 0,27га в смт. Ружин,Житомирської області, кадастровий номер 1825255100:04:004:0656, без зазначення її місцезнаходження та за відсутності рішення Ружинської селищної ради про наданні її в оренду, оскільки рішення 32 сесії 7 скликання від 26.01.18року "Про укладання договору оренди з Підприємством райспоживспілки "Ружинський кооперативний ринок" немає юридичної сили.
Фактичні обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.
Рішенням виконкому Ружинської селищної ради від 28.08.1998р. №114 затверджено матеріали по встановленню меж та виготовленню державного акту на право постійного користування землею Ружинського колгоспного ринку; закріплено в постійне користування Ружинського колгоспного ринку 1.0044га земель з послідуючою видачею державного акту; дозволено виготовити Ружинському колгоспному ринку державний акт на право постійного користування землею ( а.с. 76,т.2).
На підставі розпорядження голови Ружинської РДА від 21.07.97р. № 261 проведено державну перереєстрацію Ружинського колгоспного ринку у Ружинський кооперативний ринок Ружинського районного споживчого товариства, та зареєстрований Статут Ружинського кооперативного ринку ( а.с. 100-105, т.1).
Відповідно до загальних положень першої редакції Статуту Ружинського кооперативного ринку, зареєстрованого розпорядженням голови Ружинської РДА від 21.07.97р. № 261, Ружинський кооперативний ринок є правонаступником Ружинського колгоспного ринку ( а.с. 102, т.1).
У справі відсутні докази внесення змін до рішення виконкому Ружинської селищної Ради народних депутатів від 28 серпня 1998 року № 114 в частині заміни Ружинського колгоспного ринку правонаступником - Ружинським кооперативним ринком.
Однак з посиланням на рішення виконкому Ружинської селищної Ради народних депутатів від 28 серпня 1998 року № 114 Ружинському кооперативному ринку Ружинського районного споживчого товариства, місцезнаходження якого: вул. Набережна,10, смт. Ружин, Ружинською селищною Радою народних депутатів 11.08.1999 року видано Державний акт на право постійного користування землею площею 1,0044 га в межах згідно з планом землекористування для будівництва приміщень та здійснення ринкової торгівлі серії І-ЖТ №000485, про що зроблено запис за № 66 в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею ( надалі за текстом - Державний акт на землю №000485 ( а. с. 13, 96 -99т.1).
Відповідно до плану зовнішніх меж землекористування Державного акту на землю №000485 землі загальною площею 1,0044га було поділено на дві ділянки: №1 площею 0,9972га та №2 площею 0,0072 га з описом меж для кожної (а. с. 14, т.1). При цьому, окремі межі ділянки №1 площею 0,9972 га, як засвідчує їх опис, збігалися , серед іншого, із межами об'єктів благоустрою в смт. Ружин, а саме: вулиць Шкільна, Набережна та О.Бурди ( а.с. 14, т.1).
Відповідно до наступної редакції Статуту Ружинського кооперативного ринку, зареєстрованого розпорядженням голови Ружинської РДА від 28.05.02р. № 250, найменування позивача було наступним: "Ружинський кооперативний ринок Ружинської райспоживспілки" ( а.с. 113, т.1). Відповідно до чинної редакції Статуту Ружинського кооперативного ринку, зареєстрованого державним реєстратором 24.12.2010р. за № 130010500060000193 , повне найменування позивача є наступним : "Підприємство райспоживспілки Ружинський кооперативний ринок", скорочене: Ружинський кооперативний ринок ( а.с. 120-127, т.1).
Згідно довідки з ЄДРПОУ №АБ 705945 від 12.02.2013р. юридична особа з найменуванням "Підприємство райспоживспілки Ружинський кооперативний ринок" , кодом ЄДРПОУ 01559169 є підприємством споживчої кооперації , первинна реєстрація якої проведена 22.09.1993року ( а.с. 147,т.1).
Із рішення Господарського суду Житомирської області від 10.01.14 р., залишеного без змін постановою Рівненського апеляційного господарського суду від 01.04.14р. у справі №906/1651/13, оглянутого в мережі Інтернет за посиланням: http://www.reestr.court.gov.ua/Review/36664223 (надалі за текстом - Рішення суду у справі №906/1651/13) , суд встановив наступні обставини:
- на майновий комплекс із шести будівель (адмінбудинок, магазин, м'ясний павільйон, магазин, склад, вбиральня), розташований в смт. Ружин по вул. Набережна,10, Ружинській районній спілці споживчих товариств, підприємством якої є Ружинський кооперативний ринок , видано свідоцтво про право власності;
- наявність вище зазначених шести будівель по вул. Набережна, 10 в смт Ружин станом на 23.07.13року підтверджується технічним паспортом ( інвентаризаційна справа № 1487);
- рішенням виконавчого комітету Ружинської селищної ради від 30.01.2002 року затверджено схему розміщення торгових кіосків на території ринку; іншими рішеннями виконавчого комітету від 17.02.2002року №23, від 30.12.2003року № 148 та від 27.11.2003р. були надані дозволи фізичним особам - підприємцям на встановлення торгових кіосків на ринковій території, згідно схеми розміщення;
- у 2003 році Ружинський кооперативний ринок звернувся до Ружинської селищної ради із клопотанням припинити право постійного користування земельною ділянкою площею 1,0044 га, розташованої в смт. Ружин , вул. Набережна , 10 ;
- рішенням Ружинської селищної ради 10 сесії 24 скликання від 25.09.2003року припинено право постійного користування земельними ділянками загальною площею на 1,0044 га Ружинського кооперативного ринку по вул. Набережна, 10 смт. Ружин та віднесено їх до земель запасу Ружинської селищної ради.
В межах вирішення цього спору, судом встановлено, що рішенням Ружинської селищної ради 24 сесії 4 скликання від 27.01.2005 року "Про затвердження правил торгівлі на ринках", затверджено Правила торгівлі на ринках , відповідно до яких територія ринка повинна мати, зокрема, відокремлену та відгороджену від проїжджої частини житлового та комунального секторів ділянку землі ( а с. 129-135, т.1, а.с. 2-8, т.2).
Встановлено судом також наявність рішення Ружинської селищної ради 10 сесії 24 скликання від 25.09.2003року про затвердження технічної документації по наданню в короткострокову оренду строком на 5 років земельних ділянок загальною площею 0,8585га Ружинському кооперативному ринку по вул. Набережна,10 в смт. Ружин ( а.с. 77, т.2).
Із Рішення суду у справі №906/1651/13 суд встановив також наступні обставини:
- на замовлення Ружинського кооперативного ринку було розроблено Технічну документацію по встановленню зовнішніх меж та виготовленню договору короткострокової оренди строком на п'ять років земельних ділянок загальною площею 0,8585га Ружинському кооперативному ринку для здійснення роздрібної торгівлі та комерційних послуг в смт Ружин по вул. Набережна,10;
- земельну ділянку загальною площею 0,8585га було поділено на три окремі земельні ділянки з наступними кадастровими номерами 1825255100:04:004:0492 (ділянка №1), 1825255100:04:004:0491 (ділянка № 2), 1825255100:04:004:0494 (ділянка №3), однак які в Державному земельному кадастрі на даний час не обліковуються;
- відповідно до Договору оренди землі від 03.01.2006року, укладеного з Ружинською селищною радою, Ружинський кооперативний ринок п'ять років з 03.01.2006року по 03.01.11року орендував земельну ділянку для обслуговування майнового комплексу по вул.Набережна,10 в смт. Ружин загальною площею 0,8585 га, зайняту під будівлями 0,1873га, проходами , проїздами та площадками 0,6712га;
- ділянка № 1 зайнята під будівлями площею 0,0818га, під проходами , проїздами та площадками площею 0,4960 га; ділянка № 2 зайнята під будівлями площею 0,1043 га, під проходами , проїздами та площадками - 0,1730 га; ділянка № 3 зайнята під будівлями площею 0,0012 га, під проходами , проїздами та площадками - 0,0022 га;
- 03.11.2010року Ружинський кооперативний ринок звернувся до Ружинської селищної ради із клопотанням надати дозвіл на складання технічної документації земельної ділянки по вул. Набережній ,10 площею 0,8585на, яка орендується Ружинським кооперативним ринком для здійснення роздрібної торгівлі та комерційних послуг;
- рішенням Ружинської селищної ради 2 сесії 6 скликання від 23.11.2010р. надано дозвіл Ружинському кооперативному ринку на розроблення технічної документації із землеустрою по встановленню меж земельної ділянки орієнтовною площею 0,60 га для обслуговування майнового комплексу та здійсненні комерційної діяльності в смт. Ружин , вул. Набережна,10 строком на 5 років;
- Ружинський кооперативний ринок технічну документацію із землеустрою не замовляв. Договір оренди землі від 03.01.2006року припинив свою дію у зв'язку із закінченням строку дії 03.01.2011року та не був поновлений додатковою угодою як це передбачено у ст. 33 Закону України "Про оренду землі". Земельну ділянку загальною площею 0,8585 га відповідач Ружинській селищній раді за актом приймання - передачі не повернув , однак продовжує сплачувати орендну плату до місцевого бюджету смт. Ружин.
Як встановлено судом в межах вирішення цього спору, в межах ділянки №2 загальною площею 2772,90 кв.м., з визначеним кадастровим номером № 1825255100:04:004:0491, та яка була предметом оренди за Договору оренди землі від 03.01.2006року, на площі 1042,92 кв.м розміщується незакінчене будівництво критого промтоварного ринку, а на площі 1729,99 кв.м. - проїзди, проходи та площадки ( 65, т.1).
З рішення Корольовського районного суду м. Житомира від 27.09.2007р. у справі №2-678/07 судом встановлено, що незакінчене будівництво критого промтоварного ринку було предметом аукціону, який визнано недійсним через відсутність у Ружинського кооперативного ринку правовстановлюючих документів на цей об'єкт. (надалі за текстом - Рішення суду у справі №2-678/07).
Як встановив також суд із Рішення суду справі №2-678/07, адресою об'єкта незавершеного будівництва зазначено вулицю Набережна,11 в смт. Ружин ( а.с. 49, т.1). Однак у справі відсутні докази на підтвердження як факту присвоєння об'єкту незавершеного будівництва ( критому промтоварному ринку) такої адреси, так і факту його фізичного розміщення по вул. Набережна, 11 в смт. Ружин.
Судом також встановлено, що у Публічній кадастровій карті з кадастровим номером 1825255100:04:004:0491 зареєстрована земельна ділянка, площею 0,0034га (ділянка №3,яка була предметом оренди за Договору оренди землі від 03.01.2006року) ( а.с. 231, т.1). Тоді як, ділянці №3, зайнятій під будівлею туалету площею 0,0012 га, під проходами , проїздами та площадками - 0,0022 га, було визначено кадастровий номер 1825255100:04:004:0494.
Натомість ділянці №2, загальною площею 2772,90 кв.м., та яка була предметом оренди за Договору оренди землі від 03.01.2006року, інший кадастровий номер визначено не було.
Як встановив суд, Комунальне підприємство "Бердичівське міжміське бюро технічної інвентаризації" виданою довідкою без номеру та дати на запит позивача за № 1383 від 22.12.2014р. підтвердило, що станом на 31.12.2012р. незавершене будівництво критого промтоварного ринку по вул. Набережній, 10 в смт. Ружині не зареєстроване, його готовність складає 24% та згідно технічного опису являє собою фундаменти - бутобетонні, а стіни - металеві арки. Одночасно зазначено про наявність інвентаризаційної справи на об'єкт № 1487( а.с. 16, т.1).
Згідно наявного у справі технічного паспорту на незавершене будівництво будівлі критого ринку, виготовленого Комунальним підприємством "Бердичівське міжміське бюро технічної інвентаризації" станом на 30.05.17р. в межах інвентаризаційної справи на об'єкт № 1487 , також визначено адресу об'єкта: № 10 вулиця Набережна, смт. Ружин ( а.с. 167, т.1).
Однак у справі відсутні докази на підтвердження як факту присвоєння об'єкту незавершеного будівництва ( критому промтоварному ринку) такої адреси, так і факту його фізичного розміщення по вул. Набережна, 10 в смт. Ружин.
В свою чергу, за змістом наявних у справі доказів, судом встановлено, що Ружинський кооперативний ринок звертався до Ружинської селищної ради з клопотанням за вих. №1 від 05.01.2017р. щодо присвоєння поштової адреси земельній ділянці, на якій розміщено незавершене будівництво критого промтоварного ринку по вулиця О.Бурди, та отримав відмову щодо його задоволення за вих. № 22 від 10.01.17р., за підписом селищного голови Жарського В.І. , зокрема , з тих підстав, що згідно поданих документів об'єкт незавершеного будівництва розміщений по вулиці Набережна,11 в смт. Ружин , тоді як в клопотанні йдеться про присвоєння адреси по вулиці О.Бурди ( а.с. 16, т.2).
Судом також встановлено, що 05 жовтня 2015 року Ружинський кооперативний ринок звернувся до Ружинської селищної ради із заявою про надання дозволу на виготовлення технічної документації на земельну ділянку площею 0,27 га для добудови критого промтоварного ринку також по вулиці О.Бурди в смт. Ружин ( а.с. 76. т.1). Рішенням 65 сесії 6 скликання Ружинської селищної ради від 16.10.2015р. "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою" Ружинському кооперативному ринку у наданні дозволу - відмовлено . Підстави відмови - не встановлювались ( а.с. 75,т.1).
В свою чергу, рішенням Ружинської селищної ради 4 сесії 7 скликання від 25.12.2015року "Про Правила торгівлі на ринку смт. Ружин", затверджено нові Правила торгівлі на ринку в смт. Ружин , згідно яких, зокрема, ринки, незалежно від форми власності, можуть бути критими, відкритими та комбінованими (а.єс. 10, т.2).
В подальшому, рішенням Ружинської селищної ради 28 сесії 7 скликання від 20.10.2017року "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою" надано дозвіл Ружинській районній спілці споживчих товариств "Ружинський кооперативний ринок" на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,27га для надання її в оренду для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (на незавершене будівництво критого ринку), яка розташована за адресою: смт. Ружин, вул. Набережна,10 ( надалі за текстом - Рішення про дозвіл та Проект відведення).
У п.3 Рішення про дозвіл Ружинському кооперативного ринку наказано розроблений Проект відведення подати на розгляд сесії ради для прийняття відповідного рішення ( а.с. 17,т.1).
Відповідно до кадастрового плану земельної ділянки , який є складовою Проекту відведення, останній визначено кадастровий номер 1825255100:04:004: 0656 та площу 0,2700 га. Перелік угідь , що зазначений у кадастровому плані земельної ділянки, засвідчує , що на площі 0,0971 га остання забудована капітальною спорудою, а на площі 0,1729га - розташовуються проходи, проїзди, площадки та торгівельні контейнери. Згідно опису меж земельної ділянки, останні збігаються , серед іншого, із землями загального користування Ружинської селищної ради та об'єктами благоустрою в смт. Ружин, а саме: вулицями Шкільна та О.Бурди, та не збігаються з вулицею Набережна в цьому населеному пункті ( а.с. 48, 137-т.1).
Таким чином, суд встановив, що за Проектом відведення земельна ділянка загальною площею 0,2700га, кадастровий номер 1825255100:04:004:0656, сформована в межах ділянки №2 загальною площею 2772,90 кв.м., якій було визначено , однак, не присвоєно, кадастровий номер № 1825255100:04:004:0491, та яка була предметом оренди за Договору оренди землі від 03.01.2006року.
Оскільки загальна площа земельної ділянки, кадастровий номер 1825255100:04:004:0656, складає 0,2700га та є меншою за загальну площу ділянки №2, якій було визначено, однак, не присвоєно, кадастровий номер № 1825255100:04:004:049 - 2772,90 кв.м., суд встановив , що на площі угідь "проїзди, проходи та площадки" - 1729,99 кв.м. останні співпадають , та не співпадають на площі угіддя "забудова" - 0,0971 га та 1042,92 кв.м відповідно ( 65, 149т.1).
Суд також встановив, що об'єкт незавершеного будівництва ( критий промтоварний ринок фактично розміщується в межах площі угіддя "забудова" - 0,0971 га земельної ділянки, кадастровий номер 1825255100:04:004:0656, окремі межі якої збігаються з вулицями Шкільна та О.Бурди в смт. Ружин , та не збігаються з вулицею Набережна в цьому населеному пункті (а.с. 232,т.1).
Окрім того, у Проекті відведення наявні умовні позначення про те, що на площі 0,0280га земельної ділянки загальною площею 0,2700га, кадастровий номер 1825255100:04:004:0656, встановлено обмеження , код обмеження 01.04 (охоронна зона навколо (вздовж) об'єкта зв'язку) ( а.с. 159, т.1). Складовою Проекту відведення є також протокол погодження зовнішніх меж земельної ділянки від 27.12.17р. , згідно якого від імені Ружинської селищної ради, як суміжного землекористувача, є підписи селищного голови Жарського В.І. (а.с. 163, т.1).
На підставі Проекту відведення відділ у Ружинському районі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області провів 26.01.2018р. державну реєстрацію земельної ділянки комунальної форми власності, кадастровий номер 1825255100:04:004: 0656, з місцем розташування по вул. Набережна,10 в смт. Ружин, з цільовим призначенням 03.07 для будівництва та обслуговування будівель торгівлі в межах категорії земель житлової та громадської забудови, площею 0,2700 га, про що видав Витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-1804813362018 від 26.01.18р. та невід'ємний додаток - Кадастровий план земельної ділянки з описом її меж, який засвідчує, що окремі з них збігаються із межами об'єктів благоустрою в смт. Ружин, а саме: вулиць Шкільна та О. Бурди у складі земельних угідь - землі під громадською забудовою та не збігаються з вулицею Набережна в цьому населеному пункті ( надалі за текстом - Витяг з Державного земельного кадастру) ( а. с. 20,т.1).
Рішенням Ружинської селищної ради 32 сесії 7 скликання від 26 січня 2018року "Про укладання договору оренди з Підприємством райспоживспілки "Ружинський кооперативний ринок" затверджено Проект відведення в оренду земельної ділянки площею 0,2700 га ( кадастровий номер 1825255100:04:004: 0656) Ружинському кооперативному ринку для будівництва та обслуговування будівель торгівлі по вул. Набережна,10 ( надалі за текстом - Рішення про укладення договору оренди).
У п. п. 2 та 3 Рішення про укладення договору оренди вирішено передати в оренду Ружинському кооперативному ринку земельну ділянку площею 0,2700 га ( кадастровий номер 1825255100:04:004:0656) за адресою смт. Ружин, вул. Набережна,10, для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, строком на 5 років з орендною платою у розмірі 6% від нормативної грошової оцінки земельних ділянок.
Таким чином, суд встановив, що як в Рішенні про дозвіл, так і в Проекті відведення, Витягу з Державного земельного кадастру та Рішенні про укладення договору оренди місцезнаходження земельної ділянки площею 0,2700 га, кадастровий номер 1825255100:04:004: 0656 визначено не тільки населеним пунктом - смт. Ружин, але й додатково - вулицею Набережна, номер 10, який присвоюється виключно об'єктам будівництва, тоді як межі новосформованої земельної ділянки не збігаються з цієї вулицею в цьому населеному пункті .
02 лютого 2018року Ружинським селищним головою Жарським В.І. видано розпорядження №8 "Про зупинення рішення 32 сесії 7 скликання від 26.01.18р. "Про укладання договору оренди з Підприємством райспоживспілки "Ружинський кооперативний ринок" , яким вирішено повторно розглянути Рішення про укладення договору оренди на черговому засіданні сесії селищної ради 7 скликання 02 лютого 2018року ( а.с. 203, т.1).
Додатком до розпорядження № 8 від 02.02.18р. викладено зауваження на Рішення про укладення договору оренди, зміст яких зводиться до такого:
- селищна рада вийшла за межі повноважень, розглянувши питання, які заявник не ставив в заяві від 23.01.2018р. , залишивши поза увагою невідповідність між фактичним розміщенням земельної ділянки і вказаною адресою її місцезнаходження;
- селищна рада не врахувала, що Ружинська районна спілка споживчих товариств (код ЄДРПОУ 30102920) та Підприємство райспоживспілки Ружинський кооперативний ринок ( код ЄДРПОУ 01559169) є різними юридичними особами; майно на земельній ділянці з кадастровим номером 1825255100:04:004: 0656, не належить Ружинському кооперативному ринку, та адреса на вказану земельну ділянку не присвоювалась ( надалі за текстом - Зауваження ).
З вищевикладених підстав селищним головою Жарським В.І. не підписано Рішення про укладення договору оренди.
Судом не встановлено обставин повторного розгляду на черговому засіданні сесії селищної ради 7 скликання 02 лютого 2018року Рішення про укладення договору оренди.
Однак судом встановлено, що рішенням Ружинської селищної ради 33 сесії 7 скликання від 23.02.2018року "Про відхилення зауваження селищного голови до рішення 32 сесії Ружинської селищної ради 7 скликання від 26.01.18р. "Про укладення договору оренди з Підприємством райспоживспілки "Ружинський кооперативний ринок" відхилено Зауваження на Рішення про укладення договору оренди ( надалі за текстом - Рішення про відхилення Зауважень) ( а.с. 209, т.1).
Рішення про відхилення Зауважень селищним головою Жарським В.І. підписано ( а.с. 28, 204,т.1).
Суд також встановив, що у п.4 Рішення про укладення договору оренди наказано Ружинському кооперативному ринку провести державну реєстрацію договору оренди землі ( а. с. 21, т.1). Однак суд не встановив , яка із сторін майбутнього договору була зобов'язана підготувати його проект та подати на підписання іншій стороні. В ході вирішення спору Ружинський кооперативний ринок доводив, що проект договору оренди був підготовлений земельним відділом Ружинської селищної ради та наданий позивачу у двох примірниках для підписання, однак докази на підтвердження таким доводам позивач надати не може. Натомість відповідач, права та інтереси якого представляв селищний голова Жарський В.І., заперечував факт підготовки проекту договору оренди землі земельним відділом Ружинської селищної ради.
Як встановлено судом із змісту посадової інструкції спеціаліста - землевпорядника, затвердженої розпорядженням селищного голови за № 77 від 07.09.17р. , останній бере участь у підготовці матеріалів для оформлення договорів оренди землі та додаткових угод до них ( п.2.11 Інструкції). ( а.с. 80, т.2).
Із змісту звернень Ружинського кооперативного ринку за вих. № 15 від 13.03.18р., вих. № 30 від 14.06.18р., вих. № 37 від 09.07.18р. та вих. № 53 від 04.10.18р. до Ружинської селищної ради, суд встановив, що позивач просив відповідача підписати договір оренди на підставі Рішення про укладення договору оренди, однак на які отримав відповідь за вих. № 290 від 23.04.18р. та вих. № 882 від 12.10.18р. за підписом селищного голови Жарського В.І. про те, що ним не підписано Рішення про укладення договору оренди, тоді як останнє є передумовою для укладення договору оренди землі (а.с. 97, 98,100, 124 , 125 т.2).
Судом також встановлено, що на 44 сесії 7 скликання Ружинської селищної ради , яка відбулася 05.03.2019року, було розглянуто звернення Ружинського кооперативного ринку та прийнято рішення "Про звернення до селищного голови з вимогою укласти договір оренди з Ружинським кооперативним ринком " на протязі 10 (десяти ) діб з дня її проведення (надалі за текстом - Рішення з вимогою укласти договір оренди)( а.с. 207-208, т.1). Рішення з вимогою укласти договір оренди селищний голова Жарський В.І. підписав.
11 березня 2019року Ружинський кооперативний ринок подав супровідним листом проект Договору оренди землі у двох примірниках, у верхньому правому куті якого збережено напис "Затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.204року № 220 " (а.с. 22-24, т.1, а.с. 111, т.2).
12 квітня 2019року Ружинський кооперативний ринок звернувся з цим позовом до суду.
Норми права, застосовані судом, оцінка доказів, аргументів, наведених учасниками справи, та висновки щодо порушення, не визнання або оспорення прав чи інтересів, за захистом яких мало місце звернення до суду.
Відповідно до ч.1 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Згідно з ч. 4 цієї статті Закону рішення селищної ради у п'ятиденний строк з моменту його прийняття може бути зупинено селищним головою і внесено на повторний розгляд відповідної ради із обґрунтуванням зауважень. Рада зобов'язана у двотижневий строк повторно розглянути рішення. Якщо рада відхилила зауваження селищного голови і підтвердила попереднє рішення двома третинами депутатів від загального складу ради, воно набирає чинності.
Аналогічні за змістом норми викладено у п.40.1 Регламенту Ружинської селищної ради 7 скликання ( із змінами внесеними рішенням 8 сесії 7 скликання від 22.04.16р. та рішенням 34 сесії 7 скликання від 20.04.18р.).
Відповідно до п. п.3, 12 ч. 4 ст. 42 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні селищний голова підписує рішення ради та забезпечує його виконання.
З врахуванням викладеного, рішення Ружинської селищної ради 32 сесії 7 скликання від 26 січня 2018року "Про укладання договору оренди з Підприємством райспоживспілки "Ружинський кооперативний ринок" набрало чинності 23.02.2018року. Ухилення селищного голови Жарського В.І. від його підписання не змінює юридичний факт набрання ним чинності. Окрім того, селищним головою Жарським В.І. підписано рішення Ружинської селищної ради 33 сесії 7 скликання від 23.02.2018року "Про відхилення зауваження селищного голови до рішення 32 сесії Ружинської селищної ради 7 скликання від 26.01.18р. "Про укладення договору оренди з Підприємством райспоживспілки "Ружинський кооперативний ринок".
Аргументи селищного голови Жарського В.І. щодо заперечення вищевикладених обставин судом відхиляються.
Оцінюючи аргументи селищного голови Жарського В.І про те, що при прийнятті на 28 сесії 7 скликання рішення від 20.10. 2018року "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою" Ружинська селищна рада не врахувала, що Ружинська районна спілка споживчих товариств (код ЄДРПОУ 30102920) та Підприємство райспоживспілки Ружинський кооперативний ринок ( код ЄДРПОУ 01559169) є різними юридичними особами , а тому не зрозуміло, якій з них було надано дозвіл на розроблення проекту відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,27 га для надання її в оренду для будівництва та обслуговування будівель торгівлі ( на незавершене будівництво критого ринку) , яка розташована за адресою :смт. Ружин, вул. Набережна,10 , суд приймає до уваги наступне.
Дійсно у п.1 цього рішення селищної ради вказане неправильне найменування позивача , оскільки зазначено " надати дозвіл Ружинський районній спілці споживчих товариств "Ружинський Кооперативний ринок" , тоді як найменування позивача : "Підприємство райспоживспілки Ружинський кооперативний ринок" ( повна назва) та "Ружинський кооперативний ринок" ( скорочена назва). Доступ до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань є відкритими та безкоштовними, оглянути які можливо в мережі Інтернет на сайті Міністерства юстиції України за посиланням: https://usr.minjust.gov.ua/ua/freesearch. Всі наявні у справі докази доводять , що з питання оформлення з органом місцевого самоврядування орендних відносин щодо новосформованої земельної ділянки комунальної форми власності, кадастровий номер 1825255100:04:004:0656, загальною площею 0,2700 га звертався Ружинський кооперативний ринок (код ЄДРПОУ 01559169 )( а.с. 147,т.1).
Натомість відповідачем не подано будь-яких доказів звернення Ружинської районної спілки споживчих товариств (код ЄДРПОУ 30102920) до Ружинської селищної ради з приводу аналогічного питання.
З врахуванням викладеного, аргументи селищного голови Жарського В.І. судом відхиляються як безпідставні.
Оцінюючи аргументи селищного голови Жарського В.І про те, що в межах новосформованої земельної ділянки комунальної форми власності, кадастровий номер 1825255100:04:004:0656, загальною площею 0,2700 га Ружинському кооперативному ринку майно на праві власності не належить , суд приймає до уваги наступне.
Насамперед суд враховує, що відповідач визнає обставину фактичного розміщення об'єкта незавершеного будівництва ( критий промтоварний ринок) в межах площі угіддя "забудова" - 0,0971 га земельної ділянки, кадастровий номер 1825255100:04:004:0656, окремі межі якої збігаються з вулицями Шкільна та О.Бурди в смт. Ружин (а.с. 232,т.1).
Зазначені обставини підтверджуються наявними у справі фото та відео-доказами і вважаються встановленими достовірно та повно. В межах предмету та підстав цього позову суд не встановлював обставини підстав для початку будівництва критого промтоварного ринку в смт. Ружин , замовника такого будівництва тощо. Окрім того, рішенням 32 сесії 7 скликання Ружинської селищної ради від 26.01.2018р. новосформовану земельну ділянку комунальної форми власності, кадастровий номер 1825255100:04:004: 0656, загальною площею 0,2700 га надано для будівництва та обслуговування будівель торгівлі ( а.с. 21, т.1). Щодо зазначеної в цьому рішенні ради вулиці Набережна,10, як можливої адреси будівель, що мають будуватися , в тому числі, добудовуватися, мотиви суду будуть викладені далі.
В свою чергу, суд застосовує до спірних відносин ч.2 ст. 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", згідно з якою юридична особа, яка подала виконавчому органові селищної ради заяву про намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває, зокрема, у користуванні такої особи, повинна одержати містобудівні умови та обмеження для проектування об'єкта будівництва. Зі змісту наведеної норми слідує, що право забудови земельної ділянки комунальної форми власності є похідним від права користування нею.
Стосовно доводів селищного голови Жарського В.І. про порушення Ружинською селищною радою вимог ч.2 ст. 124 Земельного кодексу, яка відсилає до статті 134 цього Кодексу, та передбачає конкурсні засади набуття права оренди на земельну ділянку комунальної форми власності, крім випадків , встановлених ч.ч. 2 та 3 цієї статті, однак які в даних спірних відносинах відсутні.
Насамперед суд виходить з того, що рішення Ружинської селищної ради 28 сесії 7 скликання від 20.10.2017року "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою" в судовому порядку протиправним не визнано та не скасовано. Це рішення прийняте Ружинською селищною радою на підставі ч.1 ст. 124 та ст. 123 Земельного кодексу України. На підставі цього рішення був розроблений Проект відведення та на підставі якого 26.01.2018р. проведено державну реєстрацію земельної ділянки комунальної форми власності, кадастровий номер 1825255100:04:0040656, площею 0,2700 га.
З врахуванням вищевикладеного, аргументи селищного голови Жарського В.І. суд відхиляє, оскільки земельна ділянка комунальної форми власності, кадастровий номер 1825255100:04:0040656, площею 0,2700 га набула ознак об'єкта цивільного обороту завдяки Ружинському кооперативному ринку та за рахунок його коштів.
Оцінюючи аргументи селищного голови Жарського В.І. про те, що при прийнятті рішення на 28 сесії 7 скликання від 20.10.2017року "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою" та рішення на 32 сесії 7 скликання від 26.01.18року "Про укладання договору оренди з Підприємством райспоживспілки "Ружинський кооперативний ринок" , Ружинська селищна рада , в порушення ст. 123 Земельного кодексу України залишила поза увагою невідповідність між фактичним розміщенням земельної ділянки і вказаною адресою її місцезнаходження, оскільки відповідно до публічної кадастрової карти , земельна ділянка з кадастровим номером 1825255100:04:004:0656 територіально розташована між вулицями О.Бурди та Шкільна в смт. Ружин, і ніяк не межує з вулицею Набережна,10, суд виходить з наступного.
Відповідно до статті 93 Цивільного кодексу України місцезнаходженням юридичної особи є фактичне місце ведення діяльності чи розташування офісу, з якого проводиться щоденне керування діяльністю юридичної особи (переважно знаходиться керівництво) та здійснення управління і обліку.
Судом достовірно встановлено, що місцезнаходженням Ружинського кооперативного ринку є нежитлова будівля за № 10 по вулиці Набережна в смт. Ружин, у якій проводиться щоденне керування діяльністю юридичної особи.
Ще у Державному акті на землю №000485, який видано 11.08.1999 року Ружинською селищною радою, вул. Набережна,10 в смт. Ружин визначена саме в якості місцезнаходження Ружинського кооперативного ринку як землекористувача , тоді як місцезнаходження ділянок землі площею 0,9972га та 0,0072 га в натурі (на місцевості) визначено виключно за їх межами , окремі з яких збігалися із межами вулиць Шкільна, Набережна та О.Бурди в смт. Ружин.
В ході судового вирішення спору відповідачем не було надано доказів на підтвердження обставин зміни цих об'єктів благоустрою ( з вулиць на площі, майдани, парки тощо) або їх перейменування. Навпаки, в усних поясненнях селищний голова Жарський В.І. підтвердив , що Генеральний план смт. Ружин не змінювався більше 30 років, і що на сьогодні здійснюється обговорення його нового проекту ( на підставі ч.7 ст.82 ГПК України суд оглянув в мережі Інтернет веб-сайт Ружинської районної ради за посиланням: http://ruzhyn-rayrada.zt.gov.ua/index.php/novyny/961-ogoloshennya-pro gromadski-slukhannya-shchodo-rozrobki-generalnogo-planu-ruzhina, де зберігається оголошення про громадські слухання щодо розробки генерального плану Ружина ).
Оскільки ділянки землі №№1 та 2 площею 0,9972га та 0,0072 га відповідно до Державного акту на землю №000485, а також ділянки землі №№ 1-3 загальною площею 0,8585 га, зайняті під будівлями на площі 0,1873га та проходами , проїздами та площадками на площі 0,6712га відповідно до Договору оренди землі від 03.01.2006року, укладеного між сторонами спору у відповідній конфігурації на місцевості відповідно до визначених на планах землекористування меж тривалий час існували на території смт. Ружин , були об'єктами плати земельного податку та орендної плати без присвоєного (визначеного) їм кадастрового номеру, за яким земельна ділянка не тільки ідентифікується , але й набуває ознак об'єкта цивільних прав ч. 3 ст.2, ст. ст. 79 та 79-1 ЗКУ, суд враховує, що відповідно до визначення "геопросторовий об'єкт" - це об'єкт реального світу, що характеризується певним місцезнаходженням на Землі і визначений у встановленій системі просторово-часових координат (абз. 3 п.2 Положення про містобудівний кадастр , затверджене постановою КМУ від 25..05.2011 р. N 559 (надалі за текстом - Положення про містобудівний кадастр).
Відповідно до п.30 Положення про містобудівний кадастр на міському рівні в систему містобудівного кадастру вводяться, зокрема, відомості про:
- межі земельних ділянок, кадастрові номери земельних ділянок, угіддя земельних ділянок (із зазначенням контурів будівель, споруд, розташованих на земельних ділянках), цільове призначення земельних ділянок, вид функціонального використання земельних ділянок;
- будинки і споруди, їх правовий режим, технічний стан;
- реєстр назв вулиць та інших поіменованих об'єктів місцевості;
- реєстр адрес на території міста тощо.
Таким чином, у місцевих містобудівних кадастрах місцезнаходження земельних ділянок визначається за їх межами у встановленій системі координат та кадастровим номером, а не за поіменованими вулицями ( іншими об'єктами благоустрою (сквер, парк, майдан, проходи, тощо) та номерами будівель , які на цих земельних ділянках розташовуються.
Тому, починаючи з 26.01.2018р. (дата державної реєстрації) земельна ділянка комунальної форми власності, кадастровий номер 1825255100:04:0040656, площею 0,2700 га, цільове призначення 03.07 для будівництва та обслуговування будівель торгівлі в межах категорії земель житлової та громадської забудови, є складовою містобудівного кадастру смт. Ружин.
Відповідно до абз. 5 ч.1 ст. 4 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" об'єктами будівництва є будинки, будівлі, споруди будь-якого призначення, їх комплекси та частини, лінійні об'єкти інженерно-транспортної інфраструктури ( надалі за текстом - Закон про містобудівну діяльність) .
Аналіз як чинних, так і тих, що втратили чинність нормативно-правових актів у сфері містобудівної діяльності доводить, що адреса присвоюється лише об'єктам будівництва, а не земельним ділянкам, які ними забудовуються (ч.2 ст. 24 Закону про містобудівну діяльність), і зокрема:
- під будинком розуміється один будинок з приналежними до нього службовими будівлями та спорудами (чи без таких), що розташовані на одній земельній ділянці, під самостійним порядковим номером по вулиці, провулку, площі ( абз.2 п.2 Інструкції про порядок реєстрації будинків та домоволодінь у містах і селищах міського типу Української РСР, затвердженої 31.01.1966 р. (нечинна);
- до об'єктів нерухомого майна відносяться: а) жилі будинки (домоволодіння) розташовані на земельній ділянці, під окремим порядковим номером по вулиці, площі, провулку; б) нежилі будинки, дачі, садові будинки, гаражі, будівлі виробничого, господарського, соціально-побутового та іншого призначення, розташовані на окремих земельних ділянках ( п.1.5 Правил державної реєстрації об'єктів нерухомого майна, що знаходяться у власності юридичних та фізичних осіб, затверджених наказом Державного комітету України по житлово-комунальному господарству від 13.12.95 N 56 (нечинні);
- до об'єктів нерухомого майна відносяться: а) житлові і нежитлові будинки, садові будинки, дачі, гаражі, будівлі виробничого, господарського, соціально-побутового та іншого призначення, розташовані на окремих земельних ділянках вулиць, площ і провулків під окремими порядковими номерами ( п.1.9 Інструкції про порядок державної реєстрації права власності на об'єкти нерухомого майна, що перебувають у власності юридичних та фізичних осіб, затвердженої наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України 09.06.98 N 121 (нечинна);
- у Реєстрі прав використовуються три типи адрес у межах населеного пункту: звичайна адреса - адреса, яка складається з назви вулиці, номера будинку, номера корпусу та номера квартири; адреса з об'єктом - адреса, яка складається з назви іменованого об'єкта та/або назви вулиці, номера об'єкта та номера частини об'єкта; адреса з об'єктом та вулицею - адреса, яка складається з назви іменованого об'єкта, назви вулиці в складі об'єкта, номера об'єкта або номера будинку ( п.п.2.2.1 Порядку ведення Реєстру прав власності на нерухоме майно, затвердженого наказом Мінюсту України 28.01.2003 N 7/5 (у редакції наказу Міністерства юстиції України від 12.10.2010 N 2480/5);
- для проведення державної реєстрації прав з видачею свідоцтва про право власності на нерухоме майно у зв'язку з набуттям права власності на новозбудовані чи реконструйовані об'єкти нерухомого майна заявник подає органові державної реєстрації прав: документ, що підтверджує присвоєння об'єкту нерухомого майна адреси (п. 46 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою КМУ від 22.06.11 р. № 703 ( нечинний);
- для проведення державної реєстрації права власності з видачею свідоцтва на новозбудований об'єкт нерухомого майна заявник подає: документ, що підтверджує присвоєння об'єкту нерухомого майна адреси; для проведення державної реєстрації права власності з видачею свідоцтва на реконструйований об'єкт нерухомого майна документ, що підтверджує присвоєння об'єкту нерухомого майна адреси (в разі коли в результаті реконструкції об'єкта нерухомого майна змінилася його адреса) ( п.49 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10. 2013 р. № 868 (нечинний);
- для державної реєстрації права власності на новозбудований об'єкт нерухомого майна подається: документ, що підтверджує присвоєння об'єкту нерухомого майна адреси ( п. 41 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою КМУ від 25.12.15 р. № 1127 (в редакції постанови КМУ від 23.08.2016 р. № 553) (чинний);
- основними реквізитами адреси об'єкта будівництва, об'єкта нерухомого майна є: назва держави (Україна); назва адміністративно-територіальної одиниці (Автономна Республіка Крим; область; мм. Київ та Севастополь); назва району - для населених пунктів районного підпорядкування; назва населеного пункту або назва селищної чи сільської ради; назва гідрографічного, соціально-економічного, природно-заповідного або іншого подібного об'єкта (за наявності); назва вулиці (площі, майдану, шосе, проспекту, бульвару, алеї, провулку, узвозу тощо (за наявності) (далі - вулиця); номер об'єкта (групи будівель і споруд підприємства (як єдиного майнового комплексу), будівлі, споруди); номер корпусу - для об'єктів, які складаються з декількох корпусів; номер окремої частини об'єкта - для квартири, приміщення тощо ( п.3 Тимчасового порядку реалізації експериментального проекту з присвоєння адрес об'єктам будівництва та об'єктам нерухомого майна , затвердженого постановою КМУ від 27.03.19 р. № 367 (чинний).
На підставі вищевикладеного, суд відхиляє доводи обох сторін спору про те , що земельна ділянка, площею 0,2700га, кадастровий номер 1825255100:04:004:0656 повинна мати присвоєну адресу, аналогічно об'єктам будівництва у складі назви вулиці та номеру будівлі (споруди) тощо. Зазначення у всіх досліджених судом доказів вулиці Набережна,10 в смт. Ружин як адреси новосформованої земельної ділянки, в тому числі, у Державному земельному кадастрі , суд розцінює як помилку. Суд також відхиляє всі аргументи (доводи) сторін спору про те, що об'єкту незавершеного будівництва критого промтоварного ринку в смт. Ружин присвоєна адреса : вулиця Набережна 10 чи 11 , оскільки такі аргументи ( доводи) не ґрунтуються на доказах, а також в силу фактичного розміщення цього об'єкта в межах земельної ділянки, площею 0,2700га, кадастровий номер 1825255100:04:004:0656 , які не збігаються з вулицею Набережна зовсім.
Відповідно до ч. 1 ст. 79 Земельного кодексу України земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про землеустрій" план земельної ділянки - графічне зображення, що відображає місцезнаходження, зовнішні межі земельної ділянки та межі земель, обмежених у використанні і обмежених (обтяжених) правами інших осіб (земельних сервітутів), а також розміщення об'єктів нерухомого майна, природних ресурсів на земельній ділянці;
Відповідно до ст. 50 цього Закону проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок включають: матеріали геодезичних вишукувань та землевпорядного проектування (у разі формування земельної ділянки); викопіювання з кадастрової карти (плану) або інші графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки (у разі формування земельної ділянки); кадастровий план земельної ділянки; матеріали перенесення меж земельної ділянки в натуру (на місцевість) (у разі формування земельної ділянки);
Відповідно до статті 15 Закону України " Про Державний земельний кадастр" до Державного земельного кадастру включаються такі відомості про земельні ділянки, як кадастровий номер та місце розташування.
У статті 25 цього Закону передбачено, що поземельна книга є документом Державного земельного кадастру, який містить такі відомості про земельну ділянку, як кадастровий номер, площа, місцезнаходження (адміністративно-територіальна одиниця).
Присвоєння кадастрового номера відбувається, виходячи з того, що земельна ділянка розташовується на певній території, яка в свою чергу належить певному населеному пункту, який знаходиться на певній адміністративно-територіальній кордоні. Кадастровий номер складається з 19 цифр ХХХХХХХХХХ: ХХ ХХХ: ХХХХ, які розділені між собою двокрапкою.
Структура кадастрового номера земельної ділянки є наступною | КОАТУУ | : | НКЗ | : | НКК | : | НЗД | , де | КОАТУУ | - код одиниці адміністративно-територіального устрою України; | НКЗ | - номер кадастрової зони; | НКК | - номер кадастрового кварталу (фрагмента) в межах кадастрової зони; | НЗД | - номер земельної ділянки у межах кадастрового кварталу (фрагмента); | : | - роздільник між складовими кадастрового номера.
Таким чином, законодавцем чітко визначено, що місцезнаходження земельної ділянки визначається назвою адміністративно-територіальної одиниці та не визначається додатково назвою існуючих в її межах вулиць, парків, скверів тощо, а також номерами будівель (споруд) .
Щодо обов'язковості укладення договору оренди земельної ділянки комунальної власності, площею 0,2700га, кадастровий номер 1825255100:04:004:0656 .
Відповідно до ч.3 ст. 179 ГК України укладення господарського договору є обов'язковим для сторін, якщо існує пряма вказівка закону щодо обов'язковості укладення договору для певних категорій суб'єктів господарювання чи органів місцевого самоврядування.
Згідно з ч. 4 цієї статті Кодексу при укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору на основі типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України, чи у випадках, передбачених законом, іншим органом державної влади, коли сторони не можуть відступати від змісту типового договору, але мають право конкретизувати його умови.
Договір оренди земель державної і комунальної власності укладається за типовою формою, затвердженою Кабінетом Міністрів України (пункт 288.1 статті 288 Податкового кодексу України).
Орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, є селищні ради в межах повноважень, визначених законом ( ч.2 ст. 4 Закону України "Про оренду землі" .
Укладення договору оренди земельної ділянки із земель комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України ( ст. 16 Закону України "Про оренду землі").
Відповідно до п. 16 ч. 4 ст. 42 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні селищний голова укладає від імені ради договори відповідно до законодавства, а з питань, віднесених до виключної компетенції ради, подає їх на затвердження відповідної ради.
Відповідно до ст. 14 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі укладається у письмовій формі і за бажанням однієї із сторін може бути посвідчений нотаріально. Типова форма договору оренди землі затверджується Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 3 березня 2004 р. № 220 ( з наступними змінами та доповненнями) затверджено Типовий договір оренди землі, умови якого є обов'язковими для сторін спору.
Відповідно до статті 15 Закону України " Про оренду землі" істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови.
У ч. 2 ст. 21 Закону України "Про оренду землі" розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (пункт 288.4 статті 288 Податкового кодексу України).
Строки внесення орендної плати за земельні ділянки комунальної власності , як зазначено у ч.2 ст. 21 Закону України "Про оренду землі" встановлюються Податковим кодексом України . Відповідно до п. 287.1 ст. 287 ПК України землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права користування земельною ділянкою.
Відповідно до п. 287.4 ст. 287 ПК України податкове зобов'язання з плати за землю, визначене у податковій декларації, у тому числі за нововідведені земельні ділянки, сплачується землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.
Як свідчить витяг з технічної документації по визначенню нормативної грошової оцінки земель смт. Ружин від 26.01.2018року нормативна грошова оцінка земельної ділянки, площею 0,2700га, кадастровий номер 1825255100:04:004:0656 , складає 1114735,46 грн.
Відповідно до ч. 1 ст. 187 ГК України спори, що виникають при укладанні договорів, укладення яких є обов'язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом.
Відповідно до ч. 2 цієї статті Кодексу день набрання чинності рішенням суду, яким вирішено питання щодо переддоговірного спору, вважається днем укладення відповідного господарського договору, якщо рішенням суду не визначено інше.
Відповідно до п. 9 ст. 238 ГПК України у спорі про спонукання укласти договір в резолютивній частині викладаються умови, на яких сторони зобов'язані укласти договір, з посиланням на поданий позивачем проект договору.
З врахуванням вищевикладеного , позов Ружинського кооперативного ринку підлягає задоволенню частково , оскільки суд визнає Договір оренди землі укладеним на умовах поданого позивачем проекту цього договору , прийнятих судом у певній частині на основі Типового договору оренди землі, затвердженого Постановою КМУ від 03.03.2004року №220 (з наступними змінами та доповненнями) з їх викладенням в резолютивній частині судового рішення.
В непогодженій частині умов поданого позивачем проекту договору оренди землі суд відмовляє.
Щодо судового збору
Відповідно до позовної заяви позовна вимога визнати договір оренди землі укладеним є немайновою та оплачена судовим збором в розмірі 1921,00 грн (квитанція №24 від 11.04.2019р.).ї
Відповідно до п.1 ч. 1 ст. 129 ГПК України у спорах, що виникають при укладанні договорів, судовий збір покладається на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін. На підставі наведеної процесуальної норми судовий збір покладається на обидві сторони спору, тому з відповідача на користь позивача стягується судовий збір в розмірі 960,50грн (1921,00грн:2).
Керуючись статтями 123, 129, 233, 236 - 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,-
УХВАЛИВ:
1. Позов задовольнити частково.
2. Вважати Договір оренди землі укладеним на умовах поданого Підприємством райспоживспілки "Ружинський кооперативний ринок" проекту цього договору , прийнятих судом у певній частині на основі Типового договору оренди землі, затвердженого Постановою КМУ від 03.03.2004року №220 (з наступними змінами та доповненнями) з їх викладенням в резолютивній частині судового рішення, а саме:
" ДОГОВІР
оренди землі
смт. Ружин "____"
Орендодавець Ружинська селищна рада в особі селищного голови Жарського Віталія Івановича, що діє на підставі ст. 42 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні з одного боку, та Підприємство райспоживспілки Ружинський кооперативний ринок іменоване в подальшому Орендар, в особі директора Пащенко Надії Василівни, яка діє на підставі Статуту підприємства, з другого, уклали цей договір про нижченаведене:
Предмет договору
1.Орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку для будівництва та обслуговування будівель торгівлі з кадастровим номером 1825255100:04:004:0656, яка розташована в селищі міського типу Ружин, Ружинського району Житомирської області.
Об'єкт оренди
2.В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,2700 га, у тому числі за її складом: відкриті землі без рослинного покрову або з незначним рослинним покровом, інші -0,2700га та видами угідь: малоповерхова забудова -0,0971га, під проїздами, проходами та площадками та торгівельними контейнерами - 008,00га.
3. На земельній ділянці розміщені об'єкти нерухомого майна
4. Земельна ділянка передається в оренду разом з
5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 1825255100:04:004:0656 на дату укладення договору становить:1114735,46 гривень.
6. Земельна ділянка, яка передається в оренду, має такі недоліки, що можуть перешкоджати її ефективному використанню: немає.
7. Інші особливості об'єкта оренди, які можуть вплинути на орендні відносини: відсутні.
Строк дії договору
8.Договір укладено на 5 (п'ять) років.
Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.
Орендна плата
9.Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 6 відсотків від нормативної грошової оцінки 1114735,46 х 6 % = 66884,13 грн. ( шістдесят шість тисяч вісімсот вісімдесят чотири гривні тринадцять копійок) з розрахунку на рік.
10.Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.
11.Орендна плата за земельну ділянку несільськогосподарського призначення комунальної власності вноситься у такі строки: щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.
12.Передача продукції в рахунок орендної плати: не допускається.
13.Розмір орендної плати переглядається один раз в рік у разі:
зміни умов господарювання, передбачених договором;
зміни граничних розмірів орендної плати, визначених Податковим кодексом України, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;
погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами;
зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки комунальної власності.
в інших випадках, передбачених законом.
14. У разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором:
у 10-денний строк сплачується штраф у розмірі 100 відсотків річної орендної плати, встановленої цим договором;
стягується пеня у розмірі 0,3 відсотків несплаченої суми за кожний день прострочення.
Умови використання земельної ділянки
15. Земельна ділянка передається в оренду для
16.Цільове призначення земельної ділянки: для будівництва та обслуговування будівель торгівлі.
17.Умови збереження стану об'єкта оренди: орендар не повинен погіршувати корисних властивостей орендованої земельної ділянки.
(Розділ Умови і строки передачі земельної ділянки в оренду виключено на підставі Постанови КМ № 843 від 23.11.2016)
Умови повернення земельної ділянки
21. Після припинення дії договору орендар повертає орендодавцеві земельну ділянку у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому він одержав її в оренду.
Орендодавець у разі погіршення корисних властивостей орендованої земельної ділянки, пов'язаних із зміною її стану, має право на відшкодування збитків у розмірі, визначеному сторонами. Якщо сторонами не досягнуто згоди про розмір відшкодування збитків, спір розв'язується у судовому порядку.
У разі погіршення якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей орендованої земельної ділянки або приведення її у непридатний для використання за цільовим призначенням стан збитки, що підлягають відшкодуванню, визначаються відповідно до Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 1993 р. № 284.
22. Здійснені орендарем без згоди орендодавця витрати на поліпшення орендованої земельної ділянки, які неможливо відокремити без заподіяння шкоди цій ділянці, не підлягають відшкодуванню.
23.Поліпшення стану земельної ділянки, проведені орендарем за письмовою згодою з орендодавцем землі, не підлягають відшкодуванню.
24.Орендар має право на відшкодування збитків, заподіяних унаслідок невиконання орендодавцем зобов'язань, передбачених цим договором.
Збитками вважаються:
фактичні втрати, яких Орендар зазнав у зв'язку з невиконанням або неналежним виконанням умов договору орендодавцем, а також витрати, які Орендар здійснив або повинен здійснити для відновлення свого порушеного права;
доходи, які Орендар міг би реально отримати в разі належного виконання Орендодавцем умов договору.
25.Розмір фактичних витрат Орендаря визначається на підставі документально підтверджених даних.
Обмеження (обтяження) щодо використання
земельної ділянки
26. На орендовану земельну ділянку встановлено (не встановлено ---------------------------------- (непотрібне закреслити) обмеження (обтяження) та інші права третіх осіб
27.Передача в оренду земельної ділянки не є підставою для припинення або зміни обмежень (обтяжень) та інших прав третіх осіб на цю ділянку.
Інші права та обов'язки сторін
28. Орендодавець має право вимагати від орендаря:
використання земельної ділянки за цільовим призначенням згідно з договором оренди;
дотримання екологічної безпеки землекористування та збереження родючості ґрунтів, додержання державних стандартів, норм і правил;
дотримання режиму водоохоронних зон, прибережних захисних смуг, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон, зон особливого режиму використання земель та територій, які особливо охороняються;
своєчасного внесення орендної плати.
29. Орендодавець зобов'язаний:
передати в користування земельну ділянку у стані, що відповідає умовам договору оренди;
при передачі земельної ділянки в оренду забезпечувати відповідно до закону реалізацію прав третіх осіб щодо орендованої земельної ділянки;
не вчиняти дій, які б перешкоджали орендареві користуватися орендованою земельною ділянкою;
відшкодувати орендарю капітальні витрати, пов'язані з поліпшенням стану об'єкта оренди, яке проводилося орендарем за згодою орендодавця;
попередити орендаря про особливі властивості та недоліки земельної ділянки, які в процесі її використання можуть спричинити екологічно небезпечні наслідки для довкілля або призвести до погіршення стану самого об'єкта оренди.
30.Орендар земельної ділянки має право:
самостійно господарювати на землі з дотриманням умов договору оренди землі;
за письмовою згодою орендодавця зводити в установленому законодавством порядку жилі, виробничі, культурно-побутові та інші будівлі і споруди та закладати багаторічні насадження;
отримувати продукцію і доходи;
здійснювати в установленому законодавством порядку за письмовою згодою орендодавця будівництво водогосподарських споруд та меліоративних систем
31.Орендар земельної ділянки зобов'язаний:
приступати до використання земельної ділянки в строки, встановлені договором оренди землі, зареєстрованим в установленому законом порядку;
виконувати встановлені щодо об'єкта оренди обмеження (обтяження) в обсязі, передбаченому законом або договором оренди землі;
дотримуватися режиму використання земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення;
у п'ятиденний строк після державної реєстрації договору оренди земельної ділянки комунальної власності надати копію договору відповідному органу доходів і зборів.
Ризик випадкового знищення або пошкодження
об'єкта оренди чи його частини
32. Ризик випадкового знищення або пошкодження об'єкта оренди чи його частини несе орендар.
Страхування об'єкта оренди
33. Згідно з цим договором об'єкт оренди підлягає (не підлягає) страхуванню на весь -------------------------- (непотрібне закреслити) період дії цього договору.
34. Страхування об'єкта оренди здійснює орендар (орендодавець) --------------------------- (непотрібне закреслити).
35. Сторони домовилися про те, що у разі невиконання свого обов'язку стороною, яка повинна згідно з цим договором застрахувати об'єкт оренди, друга сторона може застрахувати його і вимагати відшкодування витрат на страхування.
Зміна умов договору і припинення його дії
36.Зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін.
У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.
37.Дія договору припиняється у разі:
закінчення строку, на який його було укладено;
придбання орендарем земельної ділянки у власність;
викупу земельної ділянки для суспільних потреб або примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом;
ліквідації юридичної особи-орендаря.
Договір припиняється також в інших випадках, передбачених законом.
38. Дія договору припиняється шляхом його розірвання за:
взаємною згодою сторін;
рішенням суду на вимогу однієї із сторін у наслідок невиконання другою стороною обов'язків, передбачених договором, та внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використанню, а також з інших підстав, визначених законом.
39.Розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається.
40.Перехід права власності на орендовану земельну ділянку до другої особи, а також реорганізація юридичної особи-орендаря є підставою для зміни умов або розірвання договору.
Відповідальність сторін за невиконання або
неналежне виконання договору
41.За невиконання або неналежне виконання договору сторони несуть відповідальність відповідно до закону та цього договору.
42.Сторона, яка порушила зобов'язання, звільняється від відповідальності, якщо вона доведе, що це порушення сталося не з її вини.
Прикінцеві положення
43. Цей договір набирає чинності з моменту його підписання сторонами. Якщо сторони домовилися про нотаріальне посвідчення договору, такий договір є укладеним з моменту його нотаріального посвідчення.
Цей договір укладено у двох примірниках, що мають однакову юридичну силу, один з яких знаходиться в орендодавця, другий - в орендаря.
Реквізити сторін
Орендодавець Орендар
Ружинська селищна рада Підприємство райспоживспілки
Місце знаходження юридичної особи "Ружинський кооперативний ринок"
13601 Житомирська область, Місце знаходження юридичної особи
Ружинський район, смт. Ружин 13600 Житомирська область, смт. Ружин,
вулиця О.Бурди, 44 тел. 04138 3-11-86 вул. Набережна, 10, тел. 04138 3-15-94
е-mail: ruzhin@meta.ua Код ЄДРПОУ 01559169
Отримувач УК у Ружинському районі ПАТ Райффайзен банк Аваль м. Київ
/смт. Ружин/ 18010600 МФО 380805
Код ЄДРПОУ 36928430 р/р 26001193646
банк отримувача ГУДКСУ
в Житомирській області
МФО 811039
р/р 33215812700551
Підписи сторін
Орендодавець Орендар
МП МП (за наявності печатки)".
3. В іншій частині позову - відмовити.
4. Стягнути з Ружинської селищної ради ( 13601, Житомирська область, смт. Ружин, вул. Бурди,буд.44, код ЄДРПОУ 04344707) на користь Підприємства райспоживспілки "Ружинський кооперативний ринок" (13600, Житомирська область, смт. Ружин, вул. Набережна, буд. 10, код ЄДРПОУ 01559169) - 960,50 грн судового збору.
Видати наказ.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів.
Зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено: 09.10.19
Суддя Машевська О.П.
віддрукувати : 1- у справу, 2-3 сторонам (рек. з пов.)
Суд | Господарський суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 25.09.2019 |
Оприлюднено | 10.10.2019 |
Номер документу | 84846622 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Житомирської області
Машевська О.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні