Рішення
від 02.09.2019 по справі 160/6476/19
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 вересня 2019 року Справа № 160/6476/19 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіТулянцевої І.В. при секретарі судового засіданняЛитвин Ю.Ю. за участю: представника позивача представника відповідача Яковлєвої Н.Б. Солодовнік Е.Е. розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпрі адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю фірми ЯРМАРОК до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області про визнання дій протиправними та скасування витягів, -

ВСТАНОВИВ:

10 липня 2019 року Товариство з обмеженою відповідальністю фірма ЯРМАРОК звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовною заявою до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, в якій позивач просить:

- визнати дії Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області протиправними в частині додання до змісту витягу, сформованому 25.06.2018 року (вих. № 69/210618/03-07), з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, наданого на запит Департаменту економіки, фінансів та міського бюджету Дніпровської міської ради примітки: Грошова оцінка земельної ділянки визначена станом на 01.01.2017року ;

- визнати протиправним і скасувати витяг, сформований 25.06.2018 року (вих.№ 69/210618/03-07), з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, наданого на запит Департаменту економіки, фінансів та міського бюджету Дніпропетровської міської ради;

- визнати дії Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області протиправними в частині додання до змісту витягу, сформованого 25.06.2018 року (вих. № 70/210618/03-07), з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, наданого на запит Департаменту економіки, фінансів та міського бюджету Дніпровської міської ради примітки: Грошова оцінка земельної ділянки визначена станом на 01.01.2017 року ;

- визнати протиправним і скасувати витяг, сформований 25.06.2018 року (вих.№ 70/210618/03-07), з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, наданого на запит Департаменту економіки, фінансів та міського бюджету Дніпропетровської міської ради;

- визнати дії Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області протиправними в частині додання до змісту витягу, сформованому 05.04.2019 року (вих. № 0504-1884-нго), з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, наданого на запит Департаменту економіки, фінансів та міського бюджету Дніпровської міської ради примітки: Станом на 2017 р. ;

- визнати протиправним і скасувати витяг, сформований 05.04.2019 року (вих. № 0504-1884-нго), з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, наданого на запит Департаменту економіки, фінансів та міського бюджету Дніпропетровської міської ради.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що згідно з договорами оренди землі у користуванні позивача перебуває три земельні ділянки, розташовані за адресою: м. Дніпро, вул. Панікахи, буд. 11. На підставі витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, сформованих Головним Управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області 12.02.2016 року, Товариством з обмеженою відповідальністю фірма ЯРМАРОК 27.01.2017 року подано податкову декларацію з плати за землю з використанням відомостей про нормативну грошову оцінку землі із визначенням річної суми орендної плати у розмірі 414 627,09 грн. Після отримання 13.02.2017 року від відповідача витягів про зменшення нормативної грошової оцінки земельних ділянок на загальну суму 82 924,59 грн. і зменшення Коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки, позивач 23.02.2017 року подав до податкового органу уточнену податкову декларацію з плати за землю, в якій платником податків визначено річну суму орендної плати у розмірі 331 702,50 грн. Однак, на адресу позивача надійшов запит від Шевченківського управління ДФС у Дніпропетровській області з приводу декларування орендної плати за 2017 рік, в якому повідомлялося про заниження ТОВ Фірма ЯРМАРОК задекларованої орендної плати на суму 82 925,55 грн. з посиланням на розмір нормативної грошової оцінки землі у витягах, сформованих в 2018 та 2019 роках. На думку позивача, Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області при формуванні витягів від 25.06.2018 року (вих.№69/210618/03-07), від 25.06.2018 року (вих.№70/210618/03-07), від 05.04.2019 року (вих. №0504-1884-нго) із зазначенням припису: Грошова оцінка земельної ділянки визначена станом на 01.01.2017 року неправомірно визначено нормативну грошову оцінку землі та коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки, оскільки позивач протягом 2017 року із заявами про внесення змін щодо цільового призначення земельних ділянок до Головного управління Держгеокадастру Дніпропетровської області не звертався, а тому, у відповідача відсутні правові підстави для зміни даних нормативної грошової оцінки орендованих земельних ділянок за 2017 рік. Таким чином вважає, що дані, зазначені у витягах, сформованих 25.06.2018 року та 05.04.2019 року є актуальними лише з 14.02.2018 року та 29.05.2018 року відповідно, а не з 01.01.2017 року.

Ухвалою суду від 12.07.2019 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) учасників справи у судове засідання на 12 серпня 2019 року о 12:00 год., яке у зв`язку з перебуванням головуючого судді у відпустці було перенесено на 14.08.2019 року о 15:00 год.

Судове засідання, призначене на 14.08.2019 року, було відкладено на 21.08.2019 року до 16-00 год.

20 серпня 2019 року від Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області надійшов відзив, в якому вказано, що з 01.01.2017 року вступив в дію наказ Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 року №489 Про затвердження Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів (надалі - Порядок №489) зареєстрований в Міністерстві юстиції України 19.12.2016 року за №1647/29777, у примітках додатку 1 до якого визначено, що для земельних ділянок, інформація про які не внесена до відомостей Державного земельного кадастру, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), застосовується із значенням 3,0; у разі якщо у відомостях Державного земельного кадастру відсутній код Класифікації видів цільового призначення земель для земельної ділянки, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), застосовується із значенням 3,0. Земельні ділянки, орендовані позивачем, використовуються в комерційних цілях, із визначенням коефіцієнта, у відповідності до Порядку №489, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), застосовується із значенням 2,5. Відтак, сформовані 25.06.2018 року за №69/210618/03-07, №70/210618/03-07 та 05.04.2019 року за №0504-1884-нго Витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок містить інформацію, яка фактично відображає цільове використання земельних ділянок позивачем з початку укладання договорів оренди та на сьогоднішній день. Також відповідач зауважив, що дійсно Порядком №489 у затвердженій формі витягу відсутня приставка станом на , але, на думку відповідача жодним нормативно-правовим актом не передбачено заборону у формуванні витягів із зазначенням періоду, станом на який він сформований, а тому, Відділ у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру діяв в межах діючого законодавства, у зв`язку з чим, у задоволенні позову слід відмовити.

У судовому засіданні 21.08.2019 року оголошено перерву до 02.09.2019 року до 08:30 год.

23 серпня 2019 року від позивача надійшла відповідь на відзив, в якому Товариство з обмеженою відповідальністю фірма ЯРМАРОК зазначило, що Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку є актом індивідуальної дії, який впливає на права та законні інтереси позивача в розумінні Кодексу адміністративного судочинства України. Підтвердив, що зміна кодів Українського класифікатора цільового використання землі на коди Класифікації видів цільового призначення земель відбулась 14.02.2018 року та 29.05.2018 року, а не 01.01.2017 року як вказано у спірних витягах, внаслідок чого підлягає застосуванню саме Коефіцієнт (Кф) 2,0.

02 вересня 2019 року у судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги та просив їх задовольнити у повному обсязі із викладених у позову підстав.

Представник відповідача підтримав доводи, викладені у відзиві, та просив відмовити у задоволенні позову.

02 вересня 2019 року у зв`язку з надходженням до суду засобами електронного зв`язку клопотання від представника Дніпровської міської ради про залучення до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Дніпровську міську раду, судом здійснено вихід із нарадчої кімнати та ухвалою суду від 02.09.2019 року у задоволенні клопотання Дніпровської міської ради про залучення до участі у справі у якості третьої особи, відмовлено.

Заслухавши пояснення сторін, дослідивши матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються вимоги позову, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини справи та надав їм правову оцінку.

Товариство з обмеженою відповідальністю фірма ЯРМАРОК (код ЄДРПОУ 13457534) зареєстроване як юридична особа в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та перебуває на обліку як платник податків. Основним видом діяльності підприємства є надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна (Код КВЕД 68.20).

Між Дніпропетровською міською радою (орендодавець) та ТОВ Фірма Ярмарок (орендар) укладено договір оренди землі від 23.12.2010 року, який посвідчено приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Літаш І.П. 23.12.2010 року та зареєстровано в реєстрі за №5895 (а.с.29-31), про передачу у строкове платне користування земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Дніпропетровськ, вул. Панікахи, буд. 11 (кадастровий номер 1210100000:02:135:0003). Відповідно до пункту 3.1 вказаного договору його укладено на 5 років. Цільове використання земельної ділянки (УКЦВЗ) 1.11.6 (інша комерційна діяльність) (п.1.2).

На підставі додаткової угоди від 22.11.2016 року (а.с.32-33) до договору оренди землі поновлено договір оренди землі від 23.12.2010 року на п`ять років, починаючи з 13.04.2016 року.

У витязі із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:02:135:0003, сформованому Управлінням Держгеокадастру у м. Дніпропетровську Дніпропетровській області 12.02.2016 року № 03-07/100216/118 (а.с.16), нормативна грошова оцінка земельної ділянки визначена у розмірі 8 600 129,95 грн. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки Кф: 2,50.

Також Дніпропетровською міською радою (орендодавець) та ТОВ Фірма Ярмарок (орендар) укладено договір оренди землі від 23.12.2010 року, який посвідчено приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Літаш І.П. 23.12.2010 року та зареєстровано в реєстрі за №5896 (а.с.40-42), відповідно до умов якого орендодавець передав, а орендар прийняв у строкове платне користування земельну ділянку, розташовану за адресою: вул. Панікахи, буд. 11 (кадастровий номер 1210100000:02:135:0272). Договір укладено на 15 років. Цільове використання земельної ділянки (УКЦВЗ) 1.11.6 (інша комерційна діяльність) (п.1.2).

У витязі із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:02:135:0272 (а.с.15), сформованому Управлінням Держгеокадастру у м. Дніпропетровську Дніпропетровській області 12.02.2016 року №03-07/100216/117 нормативна грошова оцінка земельної ділянки визначена у розмірі 3 650 936,39 грн. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки Кф: 2,50.

На підставі Договору оренди землі від 06.05.2014 року (а.с.34-36), посвідченому приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Сусловим М.Є. та зареєстрованому в реєстрі за №1343, який укладено Дніпропетровською міською радою (орендодавець) з ТОВ Фірма Ярмарок (орендар), позивачу передано у строкове платне користування земельну ділянку, розташовану за адресою: м. Дніпропетровськ, вул. Панікахи, буд.11 (кадастровий номер 1210100000:02:135:0319). Відповідно до п. 8 договір укладено на 3 роки. Цільове призначення земельної ділянки: землі житлової та громадської забудови (п.2.2). Код УКЦВЗ 1.11.3 (роздрібна торгівля та комерційні послуги) (пункт 2.3).

Додатковою угодою від 17.04.2018 року до договору оренди землі поновлено договір оренди землі від 06.05.2014 року на три роки, починаючи з 07.05.2017 року.

У витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:02:135:0319, сформованому Управлінням Держгеокадастру у м. Дніпропетровську Дніпропетровській області 12.02.2016 року №03-07/100216/116 (а.с.14), нормативна грошова оцінка земельної ділянки визначена у розмірі 787 521,48 грн. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки Кф: 2,50.

27 січня 2017 року на підставі інформації щодо нормативно грошової оцінки землі, яка мітилась у вищевказаних витягах Управління Держгеокадастру у м. Дніпропетровську Дніпропетровській області, ТОВ Фірма Ярмарок було подано до контролюючого органу податкову декларацію з плати за землю (а.с.12-13), в якій визначено річну суму орендної плати у розмірі 414 627,09 грн.

Витягом із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:02:135:0003, сформованим Головним Управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області 13.02.2017 року №20/100217/03-07 (а.с.20), визначено: категорія земель - землі житлової та громадської забудови; цільове призначення земельної ділянки (КВЦП) - інформація не внесена до відомостей Державного земельного кадастру; нормативна грошова оцінка земельної ділянки визначена - 7 292 927,76 грн. Коефіцієнт Кф: 2,00.

Витягом із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:02:135:0272, сформованим Головним Управління

Держгеокадастру у Дніпропетровській області 13.02.2017 року №19/100217/03-07 (а.с.19), визначено: категорія земель - землі житлової та громадської забудови; цільове призначення земельної ділянки (КВЦП) - інформація не внесена до відомостей Державного земельного кадастру; нормативна грошова оцінка земельної ділянки - 3 096 001,52 грн. Коефіцієнт Кф: 2,00.

Витягом із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:02:135:0319, сформованим Головним Управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області 13.02.2017 року №21/100217/03-07 (а.с.21) визначено: категорія земель - землі житлової та громадської забудови; цільове призначення земельної ділянки (КВЦП) - інформація не внесена до відомостей Державного земельного кадастру; нормативна грошова оцінка земельної ділянки; нормативна грошова оцінка земельної ділянки - 667 819,82 грн. Коефіцієнт Кф: 2,00.

Дата формування вищевказаних витягів: 13.02.2017 року.

У зв`язку зі зменшенням нормативної грошової оцінки земельних ділянок, ніж було визначено у витягах, сформованих 12.02.2016 року, ТОВ Фірма Ярмарок до контролюючого органу було подано уточнену податкову декларацію з плати за землю із визначенням річної суми орендної плати за уточненими показниками у розмірі 331 702,50 грн. (а.с.17-18).

07 червня 2019 року ТОВ Фірма ЯРМАРОК отримало запит від Шевченківського управління ДФС у Дніпропетровській області від 03.06.2019 року вих. № 64918/10/04-36-51-43-11 Про надання інформації (а.с.22-23) щодо декларування орендної плати за 2017 рік, в якому повідомлялося про заниження задекларованої орендної плати на суму 82 925,55 грн. з посиланням на розмір нормативно грошової оцінки землі у витягах, сформованих у 2018 та 2019 роках.

На адвокатський запит від 14.06.2019 року (а.с.24) позивачем від Шевченківського

управління ДФС у Дніпропетровській області отримано відповідь №72025/10/04-36-51-43-11 від 20.06.2019 року з доданими до нього копіями витягів, сформованих на запит Департаменту економіки, фінансів та міського бюджету Дніпропетровської міської ради, із датами формування запитів 25.06.2018 року та 05.04.2019 року.

Так, відповідно до витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:02:135:0003, сформованого Головним Управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області 25.06.2018 року №69/210618/03-07 (а.с.26), категорія земель: землі житлової та громадської забудови; цільове призначення земельної ділянки (КВЦПЗ) 03.07. для будівництва та обслуговування будівель торгівлі; Коефіцієнт Кф: 2,50; нормативно грошова оцінка земельної ділянки - 9 116 159,70 грн.

Згідно з припискою до вказаного витягу: Грошова оцінка земельної ділянки визначена станом на 01.01.2017 року .

Відповідно до витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:02:135:0272 сформованого Головним Управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області 25.06.2018 року №70/210618/03-07, категорія земель: землі житлової та громадської забудови; цільове призначення земельної ділянки (КВЦПЗ) 03.07. для будівництва та обслуговування будівель торгівлі; Коефіцієнт Кф: 2,50; нормативно грошова оцінка земельної ділянки - 3 870 001,90 грн.

Згідно з припискою до вказаного витягу: Грошова оцінка земельної ділянки визначена станом на 01.01.2017 року .

Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:02:135:0319, сформованого Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області 05.04.2019 року №0504-1884-нго, категорія земель: 200 землі житлової та громадської забудови; цільове призначення земельної ділянки: 03.07. для будівництва та обслуговування будівель торгівлі; Коефіцієнт Кф: 2,50; нормативно грошова оцінка земельної ділянки - 834 773,43 грн.

Згідно припискою до вказаного витягу Станом на 2017 рік .

Не погоджуючись із діями відповідача щодо зміни у Витягах з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки коефіцієнта функціонального використання земельної ділянки (Кф) та зазначенням, що грошова оцінка визначена з приміткою щодо зворотної дії, а саме, станом на 01.01.2017 року, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Перевіряючи юридичну та фактичну обґрунтованість вказаних висновків відповідача і винесених на підставі таких висновків спірних актів індивідуальної дії на відповідність вимогам частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, проаналізувавши положення законодавчих актів, якими врегульовані спірні правовідносини, суд при винесенні рішення виходить з наступного.

У правовідносинах, пов`язаних з оцінкою земель та земельних ділянок, Держгеокадастр і його територіальні органи здійснюють публічно-владні управлінські функції, тому перевірка законності їх дій (бездіяльності), рішень, зокрема під час формування даних про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, оформлення таких даних у вигляді витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, має здійснюватися адміністративним судом. Вказана позиція викладена у рішенні Великої палати Верховного суду від 20 червня 2018 року (Справа № 823/902/17).

Статтею 206 Земельного кодексу України встановлено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Згідно з підпунктом 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України (далі - ПК України), орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (далі у розділі XII - орендна плата).

Відповідно до пункту 288.5 статті 288 ПК України, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки; для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області.

За правилом пункту 289.1 статті 289 ПК України, для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.

Правові засади правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні та спрямований на регулювання відносин, пов`язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб`єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель. регулюються Законом України Про оцінку земель від 11.12.2003 року №1378-IV (далі - Закон №1378-IV).

У відповідності до положень статті 5 Закону №1378-IV залежно від мети та методів проведення оцінка земель поділяється на такі види: бонітування ґрунтів, економічна оцінка земель та грошова оцінка земельних ділянок. Грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Згідно зі статтею 13 Закону №1378-IV, нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі: визначення розміру земельного податку; визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності тощо.

Статтею 18 Закону №1378-IV визначено порядок проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок.

Так, нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України Про землеустрій .

Відповідно до частини 2 статті 20 Закону №1378-IV, дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Протягом місяця з дня надходження технічної документації з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель, нормативної грошової оцінки відповідна сільська, селищна, міська рада розглядає та приймає рішення про затвердження або відмову в затвердженні такої технічної документації. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (частини 1, 3 статті 23 Закону №1378-IV).

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що 12.02.2016 року відповідачем було сформовано Витяги по земельним ділянкам, які перебували в користуванні позивача, з метою розрахунку орендної плати за землю на 2017 рік. Приписів щодо початку дії цієї грошової оцінки не було у жодному з витягів.

Також, витяги із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки було сформовано відповідачем 13.02.2017 року без зазначення початку їх дії.

Постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 року №5 Про утворення територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру утворено як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру, зокрема, утворено Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області.

Відповідно до пункту 1 Положення про Головне управління Держгеокадастру в області, затвердженого Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 29.09.2016 року № 333 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25 жовтня 2016 року за № 1391/29521, Головне управління Держгеокадастру в області (далі - Головне управління) є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та їй підпорядковане.

Згідно з підпунктом 4 пункту 4 вказаного Положення, Головне управління відповідно до покладених на нього завдань надає адміністративні послуги згідно із законом у відповідній сфері.

Аналіз наведених норм свідчить про те, що на відповідача як суб`єкта владних повноважень покладені обов`язки щодо видачі витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок на основі затвердженої рішенням органу місцевого самоврядування технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, при цьому, нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою, тобто до повноважень Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області не віднесено проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок, у тому числі і визначення коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф).

25 листопада 2016 року Міністерством аграрної політики та продовольства України прийнято наказ №489, яким затверджено новий Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів (далі - Порядок №489) та визначено, що набирає чинності з дня його офіційного опублікування і застосовується з 01 січня 2017 року.

Суд зазначає, що з моменту набрання чинності наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 року № 489 і до внесення до нього змін 27.03.2018 року Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 27.03.2018 року № 162 (зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 10 квітня 2018 року за № 432/31884) у примітках додатку 1 до Порядку №489, було передбачено, що для земельних ділянок, інформація про які не внесена до відомостей Державного земельного кадастру, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), застосовується із значенням 2,0.

Вказаним наказом від 27.03.2018 року № 162 у примітках до додатку 1 до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25 листопада 2016 року №489, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 19 грудня 2016 року за №1647/29777, цифри 2,0 замінено цифрами 3,0 .

При цьому, наказ Мінагрополітики України Про внесення змін до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів від 27.03.2018 року № 162, набув чинності 17.07.2018 року, тобто через три місяці після його офіційного опублікування.

З огляду на викладене, судом не можуть бути прийняті до уваги посилання представника відповідача на те, що при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки у витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки застосовано Коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) - 3,00 відповідно до примітки додатку 1 Порядку №489, оскільки зміни до Порядку №489 були внесені Наказом від 27.03.2018 року № 162 та набули чинності 17.07.2018 року, а тому саме з цього часу його норми можуть застосовуватися при видачі витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, так як норми вказаного Порядку №489 не можуть мати зворотної дії в часі до тих земельних ділянок, нормативна грошова оцінка яких розроблена та затверджена до 17.07.2018 року у встановленому законодавством порядку, виходячи зі змісту статті 58 Конституції України, яка встановлює, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.

Таким чином, надаючи витяги в 2018 та 2019 роках з приміткою Грошова оцінка земельної ділянки визначена станом на 01.01.2017 року , відповідач діяв протиправно, в порушення зазначеного принципу, оскільки в 2017 році у відомостях Державного земельного кадастру стосовно земельних ділянок, що перебувають у користуванні позивача, був відсутній код Класифікації видів цільового призначення земель для земельної ділянки (КВЦПЗ).

Відповідно до пункту 121 Порядку ведення державного земельного кадастру, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 року №1051, зміни щодо цільового призначення земельної ділянки вносяться Державним кадастровим реєстратором за заявою власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності.

Отже, зміни щодо цільового призначення земельних ділянок могли бути внесені лише на підставі заяв землекористувача після дати реєстрації цих заяв.

Судом встановлено, що протягом 2017 року заяви про внесення змін щодо цільового призначення земельних ділянок до Головного управління Держгеокадастру Дніпропетровської області ТОВ Фірма Ярмарок не подавались, тому у відповідача відсутні правові підстави для зміни даних нормативно грошової оцінки орендованих земель за 2017 рік.

14.02.2018 року та 29.05.2018 року на підставі заяв ТОВ Фірма Ярмарок було внесено зміни до даних Державного земельного кадастру стосовно коду цільового призначення земель (КВЦПЗ) для земельних ділянок з кадастровими номерами 1210100000:02:135:0319 та 1210100000:02:135:0003,1210100000:02:135:0272, на значення 03.07 - Для будівництва та обслуговування будівель торгівлі.

Отже, дані, зазначені у спірних витягах, сформованих на запит Департаменту економіки, фінансів та міського бюджету Дніпропетровської міської ради 25.06.2018 року та 05.04.2019 року є актуальними лише з 14.02.2018 року та 29.05.2018 року відповідно, а не з 01.01.2017 року.

На підставі викладеного, суд дійшов висновку, що дії Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області в частині додання до змісту витягів, сформованих 25.06.2018 року за вих. №69/210618/03-07, за вих. №70/210618/03-07 та 05.04.2019 року за вих. №0504-1884-нго з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, наданих на запит Департаменту економіки, фінансів та міського бюджету Дніпровської міської ради примітки: Грошова оцінка земельної ділянки визначена станом на 01.01.2017 року , є протиправними, а наведені витяги містять недостовірну інформацію.

Оскільки позивач є орендатором земельних ділянок, стосовно яких заявлено позов про визнання протиправними дій відповідача в частині додання до змісту витягів примітки: Грошова оцінка земельної ділянки визначена станом на 01.01.2017року , суд дійшов висновку про те, що визначення нормативної грошової оцінки земельних ділянок впливає на його права, тобто він є заінтересованою особою, яка наділена правом укладання договорів на підставі нормативної грошової оцінки земельних ділянок.

Що стосується позовних вимог про визнання протиправними і скасування витягів, сформованих 25.06.2018 року (вих.№ 69/210618/03-07), 25.06.2018 року (вих.№ 70/210618/03-07), 05.04.2019 року (вих. № 0504-1884-нго) з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, наданого на запит Департаменту економіки, фінансів та міського бюджету Дніпропетровської міської ради, суд зазначає, що Постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 року № 213 затверджено Методику нормативної грошової оцінки земель населених пунктів (далі - Методика №213).

Згідно з пунктом 2-1 Методики №213, дані за результатами проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, що видається територіальним органом Держгеокадастру за місцезнаходженням земельної ділянки у строк, що не перевищує трьох робочих днів з дати надходження відповідної заяви.

З аналізу наведених правових норм вбачається, що витяг з технічної документації є документом, який оформлюється за результатом проведення нормативної грошової оцінки та відображає дані стосовно окремої земельної ділянки. Тобто витяг складається на основі розрахованих у встановленому порядку показників (коефіцієнтів), які визначені у технічній документації, що затверджується рішенням відповідної сільської, селищної або міської ради.

Право на судовий захист гарантоване статтею 55 Конституції України.

Відповідно до статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом: визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень; визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.

За змістом частини першої статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суб`єкта владних повноважень є нормативно-правовим або індивідуальним актом.

Нормативно-правовий акт - акт управління (рішення) суб`єкта владних повноважень, який встановлює, змінює, припиняє (скасовує) загальні правила регулювання однотипних відносин, і який розрахований на довгострокове та неодноразове застосування.

Індивідуальний акт - акт (рішення) суб`єкта владних повноважень, виданий (прийняте) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб, та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк.

На підставі викладеного суд вважає, що витяг з технічної документації про грошову оцінку землі не є рішенням суб`єкта владних повноважень, оскільки не зумовлює виникнення будь-яких прав і обов`язків для осіб, а лише носить інформаційний характер.

Аналогічне правозастосування викладено у постанові Верховного Суду від 12 листопада 2018 року у справі №814/789/17 (адміністративне провадження №К/9901/55805/18).

З огляду на вищезазначене, суд доходить до висновку про те, що позивач у даній справі обрав неналежний спосіб захисту своїх прав, оскільки визнання протиправним та скасування витягу з технічної документації не вплине на обсяг прав та обов`язків позивача, зокрема, не змінить фактичне значення коефіцієнтів, що застосовані під час здійснення нормативної грошової оцінки землі, так само як і самого значення нормативної грошової оцінки землі, у зв`язку з чим суд відмовляє у цій частині позову.

Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин (частина 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України).

Згідно з частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

З огляду на встановлені обставини, суд дійшов до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню частково.

Розподіл судових витрат слід здійснити у відповідності до положень частини 3 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України.

Керуючись статтями 9, 73-78, 90, 139, 243, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю фірма ЯРМАРОК (49000, м. Дніпро, вул. Панікахи, буд. 11, код ЄДРПОУ 13457534) до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області (49004, м. Дніпро, пр. Олександра Поля, буд. 2, код ЄДРПОУ 39835428) про визнання дій протиправними та скасування витягів - задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області в частині додання до змісту витягів, сформованих 25.06.2018 року за вих. №69/210618/03-07, за вих. №70/210618/03-07 та 05.04.2019 року за вих. №0504-1884-нго з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, наданих на запит Департаменту економіки, фінансів та міського бюджету Дніпровської міської ради примітки: Грошова оцінка земельної ділянки визначена станом на 01.01.2017року .

В іншій частині позову - відмовити.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю фірми ЯРМАРОК`за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2881,50 грн. (дві тисячі вісімсот вісімдесят одна гривні п`ятдесят копійок).

Рішення суду набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в порядку та у строки, встановлені статтями 295 та 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення суду складений 06 вересня 2019 року.

Суддя І.В. Тулянцева

Дата ухвалення рішення02.09.2019
Оприлюднено15.10.2019
Номер документу84851833
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/6476/19

Постанова від 24.05.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 23.05.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 02.10.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Постанова від 08.07.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Постанова від 08.07.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 24.02.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 24.02.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 03.02.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 19.12.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Ухвала від 28.11.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні