П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 240/3314/19
Головуючий суддя 1-ої інстанції - Лавренчук О.В.
Суддя-доповідач - Полотнянко Ю.П.
01 жовтня 2019 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Полотнянка Ю.П.
суддів: Ватаманюка Р.В. Драчук Т. О. ,
за участю:
секретаря судового засідання: Аніщенко А.О.,
представника позивача: Білоуса Р.А.,
представника відповідача: Олефіра О.Ю.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області на рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 18 квітня 2019 року у справі за адміністративним позовом Приватної фірми "Гарде" до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В :
в березні 2019 року приватна фірма Гарде звернулась до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії.
Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 18.04.2019 позовну заяву задоволено:
- визнано протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області щодо неврахування п. 4 рішення Житомирської міської ради № 931 від 10.06.2015 при наданні витягу із нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 506 кв.м., кадастровий номер 1810136300:07:031:0025, яка розташована за адресою: м. Житомир, вулиця Перемоги, 68, а саме: незастосування при такому розрахунку нормативної грошової оцінки земельних ділянок коефіцієнта Км2 з максимальним значенням 0,306;
- зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 506 кв.м., кадастровий номер 1810136300:07:031:0025, яка розташована за адресою: м. Житомир, вулиця Перемоги, 68 застосувати коефіцієнт Км2 з максимальним значенням 0,306, який передбачений п.4 рішення Житомирської міської ради № 931 від 10.06.2015.
Не погоджуючись із прийнятим судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, у якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.
В судовому засіданні представник відповідача підтримав доводи апеляційної скарги та просив скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.
Представник позивача в судовому засіданні заперечив проти задоволення апеляційної скарги та просив залишити рішення суду першої інстанції без змін.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, перевіривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін, виходячи з наступного.
Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено під час апеляційного розгляду справи, рішенням сорок сьомої сесії шостого скликання Житомирської міської ради №931 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м.Житомира та введення в дію нових розмірів плати за земельні ділянки у м.Житомирі" вирішено: затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м.Житомира згідно з додатком; умовою введення в дію нових розмірів плати за землю є обмеження значення коефіцієнтів, які застосовуються при розрахунку визначення нормативно грошової оцінки земельних ділянок в м.Житомирі, а саме: обмежити застосування коефіцієнту Км2 максимальним значенням 0,306 (а.с. 17-19)
Приватна фірма "Гарде" звернулась до відповідача із заявою про надання витягу з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 1810136300:07:031:0025.
Як вбачається з Витягу з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки (вих. №22/0/213-19 від 15.01.2019) при розрахунку нормативно-грошової вартості земельної ділянки кадастровий номер 1810136300:07:031:0025, що знаходиться за адресою: м. АДРЕСА_1 вул.Перемоги, 68, відповідачем застосовано значення Км2 у розмірі 2,201. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки 1,249*1,433*1,060=1,897. (а.с.10)
Вважаючи такий розрахунок необґрунтованим позивач звернувся з позовом до суду.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що відповідачем протиправно під час формування Витягу не було враховано обмеження в застосування коефіцієнта Км2, що встановлене п.4 Рішенням Житомирської міської ради № 931 від 10.06.2015.
Оскаржуючи рішення суду першої інстанції, апелянт зазначає, що рішення Житомирської міської ради №931 від 10.06.2015 суперечить положенням Закону України Про оцінку земель , а тому правомірно не враховано відповідачем при розрахунку нормативно-грошової вартості земельної ділянки кадастровий номер 1810136300:07:031:0025.
Однак, колегія суддів погоджується з позицією суду першої інстанції, зважаючи на таке.
Так, відповідно до ч.1 ст.12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад.
Статтею 1 Закону України "Про оцінку землі" визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 №213 (із змінами) затверджена Методика грошової оцінки земель населених пунктів. Інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель населених пунктів є затверджені генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій і детальні плани території, відомості Державного земельного кадастру, інвентаризації земель та державної статистичної звітності.
Пунктом 3 Розділу І Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженим наказом Міністерства аграрної політики України та продовольства України, від 25.11.2016 №489 (далі - Порядок №489) визначено, що Інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель населених пунктів є затверджені генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій і детальні плани територій, відомості Державного земельного кадастру, дані інвентаризації земель та державної статистичної звітності.
Відповідно до п. 6 розділу "II Нормативна грошова оцінка земель населених пунктів" Порядку №489 передбачено, що Коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки (Км), обумовлюється трьома групами рентоутворювальних факторів регіонального, зонального та локального характеру і обчислюється за формулою :Км = Км1 х Км2 х Км3. Так, Км2 - це зональний коефіцієнт, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони). Згідно з інформацією, що міститься у Додатку 6 до Порядку №489 "Граничні значення коефіцієнтів, які визначають містобудівну цінність території в межах населених пунктів. В даній таблиці прямо зазначено, що для населених пунктів з чисельністю населення від 250 до 500 (тис. чол.), до яких загальновідомо відноситься місто Житомир, максимальні значення коефіцієнту Км2 визначено в межах 3,0 - 3,5, а мінімальне значення цього ж коефіцієнту Км2 визначено 0,30.
Відповідно до ч.1 ст.23 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.
Частиною 3 статті 23 Закону України "Про оцінку земель" встановлено, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Як вбачається з матеріалів справи, рішенням Житомирської міської ради №931 від 10.06.2015 при розрахунку визначення нормативної грошової оцінки земельних ділянок в м.Житомирі обмежено застосування цього коефіцієнту Км2 максимальним значенням 0,306, затверджено середню базову вартість одного квадратного метра земель у м.Житомирі 249 грн 80 коп. та введено в дію нові розміри плати за землю для всіх суб`єктів господарювання та громадян з 01.01.2016 (а.с. 17).
Пунктом 6 рішення визначено, що користувачам та власникам земельних ділянок, незалежно від форми власності та підпорядкування, отримати витяг з технічної документації нормативної грошової оцінки земель м.Житомира для перерахунку розміру плати за землю та при подачі усіх видів звітності застосовувати нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розмір якої визначений з 01.01.2016 ".
Пунктом 10 цього рішення відповідача зобов`язано забезпечити оформлення та видачу заявникам відповідних витягів з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Житомира.
Отже, приймаючи рішення, Житомирська міська рада обмежила значення коефіцієнтів Км2 та Км3, зокрема, визначила умовою введення в дію нових розмірів плати за землю для всіх економіко-планувальних зон м.Житомира обмеження коефіцієнту Км2 значенням 0,306, Км3 від 0,5 до 1.
При цьому, визначені рішенням міської ради значення коефіцієнтів знаходяться в межах значень, визначених технічною документацією та Порядком грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів.
Відповідно до ч.1 ст.73 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
В силу наведених положень, вказане вище рішення міської ради є нормативно-правовим актом, обовязковим для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, а також підприємствами, установами та організаціями.
Так, позивач звернувся до відповідача із заявою про надання витягу з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 1810136300:07:031:0025.
Як слідує із наданого позивачем витягу з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки (вих №22/0/213-19 від 15.01.2019) при розрахунку нормативно-грошової вартості земельної ділянки площею 506 кв.м., кадастровий номер земельної ділянки 1810136300:07:031:0024, відповідачем застосовано значення Км2 у розмірі 2,201, коефіцієнт індексації нормативно-грошової оцінки земельної ділянки 1,249*1,433*1,060=1,897.
Однак, з наведеного вбачається, що застосувавши під час формування Витягу значення Км2 у розмірі 2,201, коефіцієнт індексації нормативно-грошової оцінки земельної ділянки 1,249*1,433*1,060=1,897, відповідачем не було враховано обмеження в застосування коефіцієнта Км2, що встановлене п.4 Рішенням Житомирської міської ради № 931 від 10.06.2015.
Доводи апелянта про те, що рішення Житомирської міської ради №931 від 10.06.2015 суперечить положенням Закону України Про оцінку земель , а тому правомірно було не враховано відповідачем, колегія суддів відхиляє, оскільки оцінка вказаному рішенню, зокрема п.4, пп.4.1, 4.2 була надана Корольовським районним судом м.Житомир та Житомирським апеляційним адміністративним судом при розгляді справи №296/7456/15-а, яким підтверджено правомірність зазначених пунктів рішення Житомирської міської ради.
Таким чином, неврахувавши п.4 рішення Житомирської міської ради №931 від 10.06.2015 під час формування витягу з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки, а саме незастосувавши при розрахунку нормативно грошової оцінки земельних ділянок коефіціента Км2 з максимальним значенням 0,306, відповідач вчинив протиправні дії чим порушив права позивача, а тому позов в аналізуємій частині підлягає задоволенню.
Водночас, надаючи оцінку вимогам позивача щодо зобов`язання відповідача при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 506 кв.м., кадастровий номер 1810136300:07:031:0025, яка розташована за адресою: м. Житомир, вулиця Перемоги, 68 застосувати коефіцієнт Км2 з максимальним значенням 0,306, який передбачений п.4 рішення Житомирської міської ради № 931 від 10.06.2015, необхідно зазначити, що спосіб відновлення порушеного права позивача має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.
Зазначена позиція повністю кореспондується з висновками Європейського суду з прав людини, відповідно до яких, обираючи спосіб захисту порушеного права, слід зважати на його ефективність з точки зору статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, яка вимагає, щоб норми національного правового засобу стосувалися сутності "небезпідставної заяви" за Конвенцією та надавали відповідне відшкодування. Зміст зобов`язань за статтею 13 також залежить від характеру скарги заявника за Конвенцією. Тим не менше, засіб захисту, що вимагається згаданою статтею, повинен бути "ефективним" як у законі, так і на практиці, зокрема, в тому сенсі, щоб його використання не було ускладнене діями або недоглядом органів влади відповідної держави (пункт 75 рішення Європейського суду з прав людини у справі "Афанасьєв проти України" від 5 квітня 2005 року (заява № 38722/02)).
Отже, "ефективний засіб правого захисту" в розумінні статті 13 Конвенції повинен забезпечити поновлення порушеного права й одержання особою бажаного результату.
Під дискреційним повноваженням слід розуміти повноваження, яке суб`єкт владних повноважень чи інший суб`єкт при здійсненні владних управлінський функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду - тобто, коли він може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин. Тобто здійснення дискреційних повноважень може, в деяких випадках, передбачати вибір між здійсненням певних дій і нездійсненням дій.
Отже, суд першої інстанції правомірно зобов`язав Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 506 кв.м., кадастровий номер 1810136300:07:031:0025, яка розташована за адресою: м. Житомир, вулиця Перемоги, 68 застосувати коефіцієнт Км2 з максимальним значенням 0,306, який передбачений п.4 рішення Житомирської міської ради № 931 від 10.06.2015.
При цьому, колегія суддів вважає, що обрання саме такого способу захисту порушеного права позивача не є втручанням суду у дискреційні повноваження Головного управління Держгеокадастру в Житомирській області, а лише вказує, який коефіціент є нормативно обгрунтованим та підлягає застосуванню у спірних правовідносинах.
Таким чином, на думку колегії суддів апеляційної інстанції, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про задоволення позовних вимог.
Оскільки доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції ухвалив оскаржуване рішення відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права, а тому підстави для його скасування або зміни відсутні.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315, 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області залишити без задоволення, а рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 18 квітня 2019 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.
Постанова суду складена в повному обсязі 10 жовтня 2019 року.
Головуючий Полотнянко Ю.П. Судді Ватаманюк Р.В. Драчук Т. О.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.10.2019 |
Оприлюднено | 15.10.2019 |
Номер документу | 84897606 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Полотнянко Ю.П.
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Лавренчук Ольга Володимирівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Лавренчук Ольга Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні