Справа № 560/2658/19
РІШЕННЯ
іменем України
15 жовтня 2019 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Михайлова О.О. розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Волочиської районної державної адміністрації Хмельницької області , Волочиської районної ради Хмельницької області , Управління фінансів Волочиської райдержадміністрації Хмельницької області про зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся до Хмельницького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Волочиської районної державної адміністрації Хмельницької області, в якій просить суд:
1. Зобов`язати Волочиську районну державну адміністрацію Хмельницької області виплатити позивачеві компенсацію по реабілітації в сумі 12 тис. крб.
2. Зобов`язати Волочиську районну державну адміністрацію Хмельницької області нарахувати і виплатити індексацію та компенсацію за порушення термінів виплати компенсації по реабілітації.
В обґрунтування позовних вимог вказує, що ним не було отримано компенсацію по реабілітації на виконання постанови КМУ №112, про що свідчить відсутність відповідних доказів. Крім того, жодної інформації щодо цього не одержував, з постановою про призначення йому компенсації в сумі 12 тис. карбованців з виплатою в 1991-1996 р.р. (виявленою в особистій справі), ознайомлений не був. Також в особистій справі виявлена заява до комісії про виплату компенсації і видачу довідки про реабілітацію, яка написана не ним.
Ухвалою від 04.09.2019 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження. Поновлено ОСОБА_1 строк звернення до суду з адміністративним позовом.
23.09.2019 до суду надійшов відзив на позовну заяву від Волочиської районної державної адміністрації Хмельницької області, згідно якого просить відмовити в задоволенні позову. Вказує, що позивачем пропущено без поважних причин трирічний строк для виплати компенсації. Причинами пропуску цього трирічного терміну ОСОБА_1 називає те, що йому було невідомо про його право на компенсацію, оскільки комісія районної ради народних депутатів його не повідомила про прийняте рішення. Проте, зокрема, з архівних матеріалів 1996-1997 років слідує, що однофамільці позивача ( ОСОБА_2 , ОСОБА_3 ), які ймовірно є родичами чи близькими особами позивача, отримували компенсацію по реабілітації, що підтверджується копіями архівних документів. В архівних матеріалах є лист фінансового органу щодо направлення в т.ч. ОСОБА_3 повідомлення про виплату компенсації.
Внаслідок спливу великого проміжку часу, що становить понад 25 років, є утрудненим відновити фактичні обставини справи, та віднайти відповідні докази на спростування або підтвердження вимог позивача. В порушення п. 26 Положення про порядок виплати грошової компенсації, повернення майна або відшкодування його вартості реабілітованим громадянам або їхнім спадкоємцям, затвердженого Постановою КМ України від 18.02.1993 року № 112, на оригіналі довідки, що була видана Прокуратурою Хмельницької області 30.05.1991 року за №13/2305-90, відсутній відповідний штамп (запис щодо проведення виплати ОСОБА_1 компенсації по реабілітації).
01.10.2019 від позивача до суду надійшли письмові заперечення на відзив, в яких вказує, що у разі, коли 3-річний строк пропущений з поважних причин, він може бути продовжений рішенням комісії. Також у відзиві неприпустимими є посилання на припущення.
Ухвалами від 24.09.2019 залучено до участі у справі у якості співвідповідачів Волочиську районну раду Хмельницької області та Управління фінансів Волочиської райдержадміністрації Хмельницької області, а також витребувано докази.
02.10.2019 до суду надійшов відзив на позовну заяву від Управління фінансів Волочиської райдержадміністрації, згідно якого просить відмовити в задоволенні позову. Вказує, що у позовній заяві позивач стверджує, що заява до Комісії районної ради написана невідомою йому особою. Позивач жодним чином не пояснює причини пропуску ним трирічного терміну подання заяви про компенсацію.
Управління фінансів Волочиської райдержадміністрації не може віднайти витребовуваних судом документів про проведення виплати ОСОБА_1 Достовірних відомостей щодо проведення виплати чи її непроведення в Управлінні немає.
Разом з тим, згідно Журналів реєстрації вихідної кореспонденції Волочиського райфінвідділу за 1988-1993, 1994-1997 роки, ОСОБА_1 у 1993 та 1997 роках направлялися листи на адресу АДРЕСА_1 про виплату компенсації.
Також вказує, що відповідно до Положення управління не має повноважень з виплати компенсації реабілітованим громадянам.
07.10.2019 судом на виконання ухвали отримано довідку Хмельницького обласного управління АТ "Ощадбанк" від 30.09.2019 №599, згідно якої інформація з виплати компенсації з реабілітації ОСОБА_1 відсутня.
08.10.2019 до суду від позивача надійшли письмові заперечення на відзив Управління фінансів Волочиської райдержадміністрації, в яких вказує, що управління посилається на невідомі йому листи, немає жодних доказів про те, що вони ним отримані.
З`ясувавши обставини, на які сторони посилаються, як на підставу своїх вимог, так і заперечень, та оцінивши докази, суд дійшов наступних висновків.
ОСОБА_1 є реабілітованою згідно ст.1 Закону УРСР від 17.04.1991 "Про реабілітацію жертв політичних репресій на Україні" особою, що підтверджується довідкою про реабілітацію, виданою Прокуратурою Хмельницької області 30.05.1991 за №13/2305-90.
21.03.2019 позивач звернувся до Волочиської районної державної адміністрації Хмельницької області, в якій просив надати йому документальне підтвердження щодо одержання компенсації по реабілітації згідно постанови від 08.10.1991.
Листом від 15.04.2019 за №07-10-591/2018 Волочиська районна державна адміністрація Хмельницької області повідомила позивача, що в управлінні фінансів райдержадміністрації відсутні підтверджуючі документи (довідки, квитанції тощо) щодо одержання грошової компенсації за перебування в таборах з 1947 по 1955 роки.
17.04.2019 позивач звернувся до Волочиської районної державної адміністрації Хмельницької області із заявою про виплату компенсації по реабілітації за роки перебування в таборах з 31.10.1947 - 1.12.1955 згідно постанови КМУ №112 від 18.02.1993, а також про нарахування та виплату йому індексації грошових доходів з 1991 року по теперішній час через невиплату компенсації не з його вини відповідно до Закону України "Про індексацію грошових доходів населення".
Листом від 10.05.2019 № 09-12/696/19 Волочиська районна державна адміністрація Хмельницької області повідомила позивача, що постановою комісії з питань поновлення прав реабілітованих при Волочиській районній раді народних депутатів від 08 жовтня 1991 року було прийнято рішення щодо виплати грошової компенсації ОСОБА_1 за період з 31.10.1947 по 01.12.1955 в сумі 12 тисяч карбованців в такі строки: в 1991 році 3000 крб., в 1992 році 1800 крб., в 1993 році 1800 крб., в 1994 році 1 800 крб., в 1995 році 1800 крб., в 1996 році 1800 крб.
Також зазначено, що лист райдержадміністрації № 07-10-591/2019 від 15.04.2019 щодо відсутності відповідних фінансових документів, що підтверджують виплату грошової компенсації в сумі 12 тисяч карбованців в період з 1991 по 1996 роки, не є прямим доказом неотримання відповідних виплат. Оскільки відповідно до п. 27 Постанови КМ України від 18 лютого 1993 р. № 112 такі виплати проводились через установи Ощадного банку чи поштового зв`язку, то з метою встановлення об`єктивних даних по справі райдержадміністрацією будуть вжиті необхідні заходи щодо отримання відповідної інформації.
Крім цього, повідомлено, що оскільки виплата грошової компенсації реабілітованим громадянам має разовий характер, то вона не підлягає індексації та нарахуванню компенсації за затримку виплати.
В подальшому Волочиська районна державна адміністрація Хмельницької області зверталась до Хмельницької дирекції ПАТ "Укрпошта" та ПАТ "Ощадбанк" з проханням надати всю наявну інформацію за період з 1991 по 1996 роки щодо проведення виплат Управлінням фінансів Волочиської райдержадміністрації Хмельницької області па ім`я ОСОБА_1 , який прожинає за адресою: АДРЕСА_1 .
Листом Хмельницької дирекції ПАТ Укрпошта від 13.05.2019 року № 18-139 повідомлено, що згідно додатку № 1 від 31.05.2010 року № 275 Положення "Про поштовий переказ" п.7,3, пп. 7.3.8, термін зберігання бланків виплачених поштових переказів-12 місяців. Надати інформацію немає можливості.
Листом ПАТ "Ощадбанк" від 30.05.2019 № 46-11/2891/4549/2019-00/вих. повідомлено, що запитувана інформація (у разі наявності такої) ймовірно перебуває на архівному зберіганні, здійснити її розшук без отримання відомостей про установу АТ Ощадбанк , в якій клієнт - ОСОБА_1 отримував зазначені грошові кошти, та копії його ощадних книжок, наразі не передбачається за можливе.
Також, згідно з листом архівного відділу Волочиської РДА від 03.10.2018 за №04-05/27/2018 повідомлено, що в архівному відділі Волочиської РДА перебувають на зберіганні документи Управління фінансів Волочиської РДА (за період 1981-2012 рр). Опрацювавши управлінську документацію вищезгаданої установи, встановлено, що в зв`язку з виробничою необхідністю документи на виплату грошової компенсації реабілітованим громадянам за 1991-1995 роки були залишені в відділі фінансів Волочиської РДА (довідка від 05.01.2000 року), а на зберіганні перебувають матеріали на виплату грошової компенсації реабілітованим громадянам за 1996-1997 роки. Інформація про виплату грошової компенсації ОСОБА_1 - відсутня, тому надати підтверджуючі документи щодо одержання ОСОБА_1 грошової компенсації за перебування в таборах у 1947- 1955 роках немає можливості.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд звертає увагу на наступне.
Згідно зі ст.5 Закону України "Про реабілітацію жертв репресій комуністичного тоталітарного режиму 1917 - 1991 років" від 17 квітня 1991 року №962-XII, заяви про компенсацію та повернення майна подаються не пізніше трьох років з моменту набрання чинності цим Законом або з дня одержання особою довідки про реабілітацію згідно з цим Законом.
Порядок виплати компенсації, повернення майна або відшкодування його вартості реабілітованим регулюється Положенням, затверджуваним Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до п.7 Положення про порядок виплати грошової компенсації, повернення майна або відшкодування його вартості реабілітованим громадянам або їхнім спадкоємцям. затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 112 від 18 лютого 1993 року (далі - Положення), рішення про призначення грошової компенсації реабілітованим громадянам приймається комісією на підставі органів прокуратури чи суду про реабілітацію та документів, що підтверджують строк відбування покарання у місцях позбавлення волі або примусового поміщення до лікувальних закладів.
Згідно п.6 Положення заяви про компенсацію та повернення майна подаються не пізніше трьох років з моменту набуття чинності Закону України "Про реабілітацію жертв політичних репресій на Україні" або з дня одержання громадянином довідки про реабілітацію згідно з указаним Законом.
У разі коли трирічний строк пропущено з поважних причин, він може бути продовжений рішенням комісії.
Таким чином, вирішення питання про надання грошової компенсації пов`язано з дотриманням трирічного строку звернення, продовження якого відповідно до п. 6 вказаного Положення покладено лише на вказані комісії.
Однак у спірній ситуації щодо позивача уже є рішення про виплату йому компенсації, із визначеною сумою, і предметом судового розгляду є зобов`язання щодо виплати такої суми. Отже, посилання відповідачів на пропущення позивачем трирічного строку звернення є безпідставними.
Згідно п.15 Положення компенсація виплачується за рахунок коштів місцевого бюджету відповідним фінансовим органом за місцем проживання реабілітованого.
Відповідно до п.25-27 Положення облік нарахованих і виплачених грошових компенсацій провадиться відповідними фінансовими органами.
Після виплати всієї суми компенсації або після повернення будівель та іншого майна чи відшкодування їх вартості фінансовий орган або інша організація, що здійснює цю виплату, ставить на зворотному боці довідки про реабілітацію штамп і повертає її реабілітованому (спадкоємцю). У справі залишається копія цього документа.
Виплата належних реабілітованому громадянину сум грошової компенсації та вартості вилученого майна провадиться шляхом їх перерахування на особові рахунки реабілітованих чи їхніх спадкоємців першої черги в установах Ощадного банку України або поштових переказів.
Однак твердження позивача щодо невиплати йому коштів у сумі 12 тис. карбованців на підставі рішення від 08 жовтня 1991 року належними доказами відповідачами, як суб`єктами владних повноважень, не спростовано. Жодних доказів виплати позивачу компенсації по реабілітації суду не надано.
Відповідно до ч.2 ст.5 БК України місцевими бюджетами є бюджет Автономної Республіки Крим, обласні, районні бюджети та бюджети місцевого самоврядування.
Згідно підп. б) п.4 ч.1 ст. 89 БК України, до видатків, що здійснюються з бюджетів міст республіканського Автономної Республіки Крим та обласного значення, районних бюджетів, бюджетів об`єднаних територіальних громад належать видатки на соціальний захист та соціальне забезпечення, зокрема, реабілітованим громадянам, які стали особами з інвалідністю внаслідок репресій або є пенсіонерами.
Отже, оскільки позивач є пенсіонером, що підтверджується копією посвідчення серії НОМЕР_1 від 05.09.2005, видатки ОСОБА_1 як реабілітованій особі здійснюються з районного бюджету.
Згідно п.22 Положення № 112 від 18 лютого 1993 року, у зв`язку із зміною розміру відшкодувань за будівлі та майно з 5 жовтня 1992 р., а також розміру грошової компенсації реабілітованому за кожний місяць позбавлення волі з 1 листопада 1992 р. не провадиться перерахунок сум цих виплат, щодо яких вже прийнято відповідне рішення, крім випадків, коли указані компенсації не виплачено з поважних причин (з вини комісій, фінансових органів, підприємств, установ, організацій тощо).
З 2 вересня 1996 року національною валютою України стала гривня. Отже, безпідставними є позовні вимоги позивача в частині зобов`язання Волочиської районної державної адміністрації Хмельницької області виплатити компенсацію по реабілітації в сумі 12 тис. крб., оскільки сума виплата суми повинна бути проведена відповідним фінансовим органом у порядку, визначеному у пункті 22 Положення від 18.02.93 №112.
Відповідно до п.п.10 п.4 Положення про управління фінансів Волочиської РДА Хмельницької області, затвердженим розпорядженням голови Волочиської РДА 06.12.2016 №1362/2016-р, управління складає розпис доходів і видатків районного бюджету, забезпечує фінансування заходів, передбачених районним бюджетом, у встановленому порядку готує пропозиції щодо внесення змін до розпису у межах річних бюджетних призначень; згідно а згідно п.п.11 п.4 Положення - здійснює у встановленому порядку організацію та управління виконанням районного бюджету, координує в межах своєї компетенції діяльність учасників бюджетного процесу з питань виконання бюджетів району та здійснює контроль за дотриманням бюджетного законодавства.
Згідно з ч.2 ст.9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Враховуючи зазначене, суд приходить до висновку, що належним способом захисту забезпечення поновлення прав позивача в даному випадку є зобов`язання управління фінансів Волочиської райдержадміністрації Хмельницької області виконати рішення постанови комісії з питань поновлення прав реабілітованих при Волочиській районній раді народних депутатів від 08 жовтня 1991 року.
Стосовно іншої позовної вимоги - зобов`язання Волочиської районної державної адміністрації Хмельницької області нарахувати і виплатити індексацію та компенсацію за порушення термінів виплати компенсації по реабілітації, суд зазначає наступне.
Згідно зі ст.1-2 Закону України "Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати" від 19 жовтня 2000 року №2050-III, підприємства, установи і організації всіх форм власності та господарювання здійснюють компенсацію громадянам втрати частини доходів у випадку порушення встановлених строків їх виплати, у тому числі з вини власника або уповноваженого ним органу (особи).
Компенсація громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати провадиться у разі затримки на один і більше календарних місяців виплати доходів, нарахованих громадянам за період починаючи з дня набрання чинності цим Законом.
Під доходами у цьому Законі слід розуміти грошові доходи громадян, які вони одержують на території України і які не мають разового характеру: пенсії; соціальні виплати; стипендії; заробітна плата (грошове забезпечення) та інші.
Аналогічно, згідно ст.2 Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" №1282-XII, індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру.
Оскільки компенсація по реабілітації має разовий характер, вимоги позивача про нарахування компенсації та індексації за порушення термінів її виплати не підлягають задоволенню.
Таким чином, позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.
Також, оскільки позивач був звільнений від сплати судового збору, судові витрати, які визначені ст. 132 КАС України і підлягають розподілу, відсутні.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги ОСОБА_1 задовольнити частково.
Зобов`язати управління фінансів Волочиської райдержадміністрації Хмельницької області виконати постанову комісії з питань поновлення прав реабілітованих при Волочиській районній раді народних депутатів від 08 жовтня 1991 року.
У задоволенні інших позовних вимог відмовити.
Судові витрати, які визначені ст. 132 КАС України і підлягають розподілу, відсутні.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_2 ) Відповідачі:Волочиська районна державна адміністрація Хмельницької області (пл. Центральна, 1, м.Волочиськ, Хмельницька область,31200 , код ЄДРПОУ - 21315251) Волочиська районна рада Хмельницької області (пл. Центральна, 1, м.Волочиськ, Хмельницька область,31200 , код ЄДРПОУ - 04060513) Управління фінансів Волочиської райдержадміністрації Хмельницької області (пл. Центральна, 1,Волочиськ,Хмельницька область,31200 , код ЄДРПОУ - 02316919)
Головуючий суддя О.О. Михайлов
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.10.2019 |
Оприлюднено | 16.10.2019 |
Номер документу | 84921599 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Михайлов О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні