ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
16 жовтня 2019 року № 640/11237/19
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі:
головуючої судді - Добрівської Н.А.,
розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу
за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю Семитрелер до 1. Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві, 2. Державної фіскальної служби України провизнання протиправними та скасування рішень та зобов`язання вчинити дії, -
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю Семитрелер (далі - позивач, ТОВ Семитрелер ) звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві (далі - відповідач-1, ГУ ДФС у м. Києві), Державної фіскальної служби України (далі - відповідач-2, ДФС України) з вимогами:
- визнати протиправними та скасувати рішення ГУ ДФС у м. Києві №1157131/41483007 від 07.05.2019 про відмову у реєстрації податкової накладної №22 від 03.04.2019 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- визнати протиправними та скасувати рішення ГУ ДФС у м. Києві №1157132/41483007 від 07.05.2019 про відмову у реєстрації податкової накладної №23 від 04.04.2019 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- визнати протиправними та скасувати рішення ГУ ДФС у м. Києві №1157133/41483007 від 07.05.2019 про відмову у реєстрації податкової накладної №24 від 05.04.2019 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- визнати протиправними та скасувати рішення ГУ ДФС у м. Києві №1157134/41483007 від 07.05.2019 про відмову у реєстрації податкової накладної №27 від 10.04.2019 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- визнати протиправними та скасувати рішення ГУ ДФС у м. Києві №1157135/41483007 від 07.05.2019 про відмову у реєстрації податкової накладної №28 від 11.04.2019 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати ДФС України провести реєстрацію податкових накладних №22 від 03.04.2019, №23 від 04.04.2019, №24 від 05.04.2019, №27 від 10.04.2019, №28 від 11.04.2019 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідачами у квитанціях про прийняття податкових накладних не було зазначено конкретного критерію оцінки ступеня ризиків, достатнього для зупинення реєстрації податкової накладеної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкових накладних, а в оскаржуваних рішеннях взагалі не зазначено, які саме порушення і в яких саме наданих документах містяться недоліки, а також яких саме документів не вистачає чи яку іншу інформацію необхідно надати. Позивач запевняє, що господарські операції, за результатом яких виписано податкові накладні, мають реальний характер, усі підтверджуючі первинні документи були надані контролюючому органу. Проте ці документи не були взяті контролюючим органом до уваги.
Відповідачі позовні вимоги не визнали, просили у задоволенні позову відмовити повністю, обґрунтовуючи свою позицію тим, що реальність вчинення господарських операцій, на яку складено податкові накладні, лежить на платнику податків, оскільки позивачем не було надано копії первинних документів, що підтверджують безпосереднє здійснення господарських операцій.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 25.06.2019 відкрито провадження у адміністративній справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження (без виклику сторін).
В своїх заявах від 24.07.2019 та від 05.09.2019 позивач вказував на потребу термінового розгляду справи у зв`язку тим, що контрагент позивача припинив здійснення подальших платежів по договору купівлі-продажу №11022019/4 від 11.02.218, що призвело до зупинення виготовлення напівпричепів - цистерн бітумовозів турецькою компанією ALIRIZA USTA SAN.ve TIC.LTD (Туреччина) на підставі контракту №06-2002 від 20.02.2018 (всього підлягає виготовленню та відвантаженню в Україну 23 напівпричепа).
У зв`язку з наведеним суд прийшов до висновку про необхідність пришвидшення розгляду справи по суті.
Ознайомившись з письмово викладеними позиціями сторін, дослідивши подані документи і матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
З матеріалів справи вбачається, що згідно виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, основним видом діяльності ТОВ Семитрелер , є торгівля автомобілями та легковими автотранспортними засобами (код КВЕД 45.11), а також: торгівля іншими автотранспортними засобами (код КВЕД 45.19), оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів (код КВЕД 45.31); (код КВЕД 45.32) роздрібна торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів (код КВЕД 45.32).
У відповідності з цим статутним видом діяльності ТОВ Семитрелер 11.02.2019 уклало з ТОВ Барт (код ЄДРПОУ 31842024) договір купівлі-продажу №11022019/4 (надалі - Договір) за умовами якого позивач (Постачальник/Продавець) зобов`язався передати у власність своєму контрагенту (Покупець) напівпричепи-цистерни бітумовози марки ALI RIZA USTА виробництва Туреччина у кількості 23 одиниць та оплатити за них ціну (загальну вартість) - 25 602 450,00 грн.
Вказаний товар на замовлення ТОВ Семитрелер виготовляє компанія ALI RIZA USTA SAN ve TIC.LTD (Туреччина) на підставі контракту №06-2002 від 20.02.2018 (надалі - Контракт) та Специфікації №9 від 15.02.2019 до Контракту.
За умовами Контракту та Специфікації №9 від 15.02.2019 компанія ALI RIZA USTA SAN ve TIC.LTD зобов`язалась виготовити та передати ТОВ Семитрелер 23 напівпричепи-цистерни бітумовози марки ALIRIZA USTA.
Умовами договору купівлі-продажу між ТОВ Семитрелер та ТОВ Барт передбачено поетапну оплату за товар (пункти 4.1 - 4.4 Договору).
На виконання умов Договору ТОВ Барт перерахувало на рахунок ТОВ Семитрелер кошти в сумі 3 860 215,00 грн, що підтверджується платіжними дорученнями: №2 від 03.04.2019 на суму 920 450,00 грн; №3 від 04.04.2019 на суму 920 450,00 грн; №5 від 05.04.2019 на суму 920 450,00 грн; №10 від 10.04.2019 на суму 550 000,00 грн; №11 від 11.04.2019 на суму 548 865,00 грн.
Після надходження грошових коштів на розрахунковий рахунок ТОВ Семитрелер останнім були оформлені податкові накладні №22 від 03.04.2019, №23 від 04.04.2019, №24 від 05.04.2019, №27 від 10.04.2019, №28 від 11.04.2019 та направлені на реєстрацію у встановленому законом Порядку.
Відповідно до квитанцій від 30.04.2019 за номерами 9087494243 (по податковій накладній №23 від 04.04.2019), 9087494938 (по податковій накладній №24 від 30.04.2019), 9087494975 (по податковій накладній №27 від 10.04.209), 9087493576 (по податковій накладній №28 від 11.04.2019) реєстрація зазначених накладних зупинена з наступних мотивів: Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/КР … в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН/РК відповідає вимогам п.п.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку . Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних .
На підтвердження реальності здійснення операцій по спірним податковим накладним позивач 05.05.2019 подав до органу ДФС (ДПІ у Солом`янському районі ГУ ДФС у м. Києві) повідомлення за №№30, 31, 32, 33, 34 з додатками на 11 аркушах, які прийняті контролюючим органом, на що вказують наявні у справі копії відповідних квитанцій №2.
07.05.2019 Комісією, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві були прийняті рішення №1157131/41483007, №1157132/41483007, №1157133/41483007, №1157134/41483007 та №1157135/41483007 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкових накладних №22 від 03.04.2019, №23 від 04.04.2019, №24 від 05.04.2019, №27 від 10.04.219, №28 від 11.04.2019.
Підставою відмови в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних зазначено про ненадання платником податку копій документів, а саме: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи) в тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт/послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити); розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків .
Не погоджуючись із зазначеними висновками і рішеннями ГУ ДФС у м. Києві позивач оскаржив їх до ДФС України. До кожної із скарг платником податків додавались: податкова накладна; квитанція №1; рішення про відмову в реєстрації накладної; копія договору купівлі-продажу ТОВ Семитрелер з ТОВ Барт №11022019/04 від 11.02.2019; копія контракту ТОВ Семитрелер з компанією ALI RIZA USTA SAN ve TIC.LTD (Туреччина) №06-2002 від 20.02.2018; копія договору оренди приміщення ТОВ Семитрелер - ДП Ярославь №11 від 15.02.2019 з копією акта приймання передачі об`єкта оренди від 15.02.2019; копія договору на відповідальне зберігання ТОВ Семетрелер - ДП Ярославь №12 від 15.02.2019; копія специфікації ТОВ Семитрелер - ALI RIZA USTA SAN ve TIC.LTD №9 від 15.02.2019; копія Invoice №08 від 04.04.2019, копія платіжного доручення (оплата від покупця); копія SWIFT (оплата постачальнику) від 04.04.2019; копія Форми МД, накія наряду №G90125 від 09.04.2019; копія Коносамент; копія сертифікату походження товару; копія сертифікату відповідності Туреччини; довіреність №10 від 10.04.2019; видаткова накладна; акт прийому-передачі; акт огляду реалізованого транспортного засобу; виписка ЄДР; копія витягу ПДВ №1926584500298 від 28.02.2019; копія протоколу №1 від 26.07.2017 та наказу №1-К від 27.07.2017 про призначення директора на посаду; копія штатного розпису на 2019.
23.05.2019 рішення Комісії з питань розгляду скарг ДФС України скарги позивача залишено без задоволення, а рішення Комісії яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації ГУ ДФС у м. Києві про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних №22 від 03.04.2019, №23 від 04.04.2019, №24 від 05.04.2019, №27 від 10.04.219, №28 від 11.04.2019 - без змін.
Позивач наголошує на тому, що позивачем на дату звернення до контролюючого органу зі скаргами на рішення ГУ ДФС у м. Києві про відмову у реєстрації податкових накладних частково виконано зобов`язання перед ТОВ Барт - 5 одиниць товару виготовлено і ввезено в Україну, здійснено митне оформлення товару і доставлено його із зони митного оформлення та передано покупцю (ТОВ Барт ). Інші напівпричепи-цистерни знаходиться на стадії виготовлення.
Досліджуючи надані сторонами докази, аналізуючи доводи позивача та заперечення відповідача, суд бере до уваги наступне.
В абзаці 1 пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України зазначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а)дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. За операціями з виконання підрядних будівельних робіт суб`єкти підприємницької діяльності можуть застосовувати касовий метод податкового обліку відповідно до підпункту 14.1.266 пункту 14.1 статті 14 цього Кодексу.
Згідно з абзацами 1-2 пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження (абзац 3 пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України).
Як зазначено у пункті 57 1 підрозділу 2 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України, податкові накладні/розрахунки коригування, реєстрацію яких у Єдиному реєстрі податкових накладних зупинено відповідно до пункту 201.16 статті 201 цього Кодексу, реєструються з урахуванням вимог пунктів 200 1 .3 та 200 1 .9 статті 200 1 та пункту 201.10 статті 201 цього Кодексу не пізніше 2 січня 2018 року, крім: податкових накладних/розрахунків коригування, щодо яких станом на 1 грудня 2017 року не подані пояснення і копії документів відповідно до підпункту 201.16.2 пункту 201.16 статті 201 цього Кодексу; податкових накладних/розрахунків коригування, щодо яких прийнято рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних, по яких станом на 1 грудня 2017 року не розпочинали процедуру оскарження в адміністративному або судовому порядку.
Податкові накладні/розрахунки коригування, реєстрацію яких у Єдиному реєстрі податкових накладних зупинено відповідно до пункту 201.16 статті 201 цього Кодексу з 1 грудня 2017 року до дня набрання чинності Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році та щодо яких платником податку після 1 грудня 2017 року подані пояснення і копії документів відповідно до підпункту 201.16.2 пункту 201.16 статті 201 цього Кодексу, реєструються у Єдиному реєстрі податкових накладних у порядку, що діяв до набрання чинності Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році щодо зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних.
У разі якщо протягом п`яти робочих днів з дня подання пояснень і копій документів не прийнято та/або не надіслано платнику податку рішення про реєстрацію або про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрація таких податкових накладних/розрахунків коригування здійснюється на наступний робочий день за днем закінчення строку розгляду пояснень і копій документів платника податку. Дія абзацу третього пункту 201.10 статті 201 цього Кодексу зупиняється до дня набрання чинності порядком, затвердженим відповідно до пункту 201.16 цього Кодексу.
01.01.2018 набрав чинності Закон України №2245-VIII від 07.12.2017 Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році .
Як зазначено у пункті 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (у редакції, чинній після 01.01.2018), реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
У той же час, у пункті 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на момент виписки податкової накладної №65 від 16.11.2017), реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.
Відповідно до підпункту 201.16.1 пункту 201 статті 201 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на момент виписки податкової накладної №65 від 16.11.2017) у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Вичерпний перелік таких документів у розрізі критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Пунктом 1 Вичерпного переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних , затвердженого 13.06.2017 наказом Міністерства фінансів України №567, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 16.06.2017 за №754/30622 (який 25.05.2018 втратив чинність на підставі Наказу Міністерства фінансів України №409 від 06.04.2018 (зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 27.04.2018 за №536/31988), але діяв під час виникнення спірних правовідносин), визначено вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Перелік), у розрізі Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 за №567:
1) для критерію, зазначеного у підпункті 1 пункту 6 Критеріїв: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством;
2) для критерію, зазначеного в підпункті 2 пункту 6 Критеріїв: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
Відповідно до пункту 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних , затверджених 13.06.2017 Наказом Міністерства фінансів України №567, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 16.06.2017 за №753/30621 (які 25.05.2018 втратили чинність на підставі Наказу Міністерства фінансів України від 06.04.2018 за №409 (зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 27.04.2018 за №536/31988), але діяли під час виникнення спірних правовідносин), моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування здійснюється ДФС за такими критеріями: 1) обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування, яку (який) подано на реєстрацію в Реєстрі, у 1,5 раза більший за величину, що дорівнює залишку різниці обсягу придбання на митній території України такого товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих в Реєстрі, і митних деклараціях, та обсягу постачання відповідного товару/послуги, зазначеному у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року в Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 75% загального такого залишку для платників, у яких значення показника D становить більше 0,03; більше 60% - від 0,02 до 0,03; більше 50% - від 0,015 до 0,02; більше 40% - від 0,01 до 0,015, більше 30% - від 0,005 до 0,01, більше 20% - до 0,005) товарів з кодами згідно з УКТ ЗЕД, які визначаються ДФС, та відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в інформації, поданій платником податку за встановленою формою, як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється); 2) відсутність (анулювання, призупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право суб`єкта господарювання на виробництво, експорт, імпорт, оптову і роздрібну торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1 та 215.3.2 пункту 215.3 статті 215 розділу VI Податкового кодексу України (далі - Кодекс), стосовно товарів, які зазначені платником податку у податковій накладній, поданій на реєстрацію в Реєстрі; 3) розрахунок коригування, складений постачальником товарів/послуг до податкової накладної, яка складена на отримувача - платника податку на додану вартість, якщо передбачається зміна вартості товару/послуг більше ніж удвічі та/або зміна номенклатури товарів/послуг (для кодів товарів згідно з УКТ ЗЕД - зміна перших чотирьох цифр кодів, а для кодів послуг відповідно до Державного класифікатора продукції та послуг - перших двох цифр кодів). У разі якщо за результатами Моніторингу визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідає вимогам підпункту 1 цього пункту та сума податку на додану вартість, зазначена в податкових накладних, зареєстрованих платником податку в Реєстрі у звітному (податковому) періоді з урахуванням податкової накладної/розрахунку коригування, поданої на реєстрацію в Реєстрі, які відповідають вимогам підпункту 1 цього пункту, більша за середньомісячну суму сплачених за останні 12 місяців єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків і зборів (крім суми податку на додану вартість, сплаченої при ввезенні товарів на митну територію України) платником податку та його відокремленими підрозділами, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється відповідно до вимог пункту 201.16 статті 201 розділу V Кодексу. У разі якщо за результатами Моніторингу визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідає одній з умов, зазначених у підпунктах 2, 3 цього пункту, реєстрація такої (такого) податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється відповідно до вимог пункту 201.16 статті 201 розділу V Кодексу.
Постановою №190 від 29.03.2017 Про встановлення підстав для прийняття рішення комісією Державної фіскальної служби про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації Кабінет Міністрів України постановив: Установити, що комісія Державної фіскальної служби (далі - комісія ДФС) приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації на підставі отриманих від платника податку на додану вартість відповідно до підпункту в підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України письмових пояснень щодо підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, та/або копій документів, які платник податку має право подати до органу Державної фіскальної служби протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній/розрахунку коригування.
Постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Порядок №1246, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Пунктом 12 Порядку №1246 передбачено здійснення в автоматичному режимі розшифрування та проведення перевірки поданих податкових накладних, серед іншого, на відповідність критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 Порядку №1246, податковим органом формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція). Така квитанція надсилається платнику податку в автоматичному режимі (в електронному вигляді у текстовому форматі) протягом операційного дня і є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Порядок прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної або відмову у такій реєстрації, у періоді, протягом якого реалізовувалися спірні правовідносини, було регламентовано постановою Кабінету Міністрів України №117 від 21.02.2018 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Постанова КМУ №117).
Згідно пункту 5 Постанови КМУ №117 зазначено, що моніторинг податкових накладних/розрахунків коригування здійснюється за такими критеріями: 1) критерієм ризиковості платника податку; 2) критерієм ризиковості здійснення операцій; 3) показником позитивної податкової історії платника податку.
У разі відповідності критеріям ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Слід зауважити, що для зменшення випадків безпідставного зупинення реєстрації податкових накладних запроваджуються показники позитивної податкової історії. Як наслідок, реєстрація податкових накладних/розрахунків коригування, які були складені за ризиковими операціями платниками податків з позитивною податковою історією, не зупинятиметься.
Критерії ризиковості платника податку та критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС за погодженням з Міністерством фінансів України та оприлюднює їх на своєму офіційному веб-сайті (пункти 10, 11 Постанови КМУ №117).
У випадку зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування реєстрація, ДФС протягом операційного дня надсилає платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.
У квитанції у тому числі зазначаються критерії, за якими реєстрація була зупинена та пропозиція надати пояснення та копії документів, які є необхідними для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку (пункт 13 Постанови КМУ №117).
Строк для подання документів становить 365 днів, що настає від дати виникнення податкових зобов`язань. Також пункти 14-17 Постанови КМУ №117 визначають які документи слід подавати (у тому числі, договори, первинні документи, підтвердження розрахунків та відповідності продукції), вимоги до подання таких документів тощо.
Як встановлено судом, та підтверджується наявними у справі доказами, після зупинення реєстрації податкових накладних №22 від 03.04.2019, №23 від 04.04.2019, №24 від 05.04.2019, №27 від 10.04.2019, №28 від 11.04.2019, на підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, 05.05.2019 позивач подав до органу ДФС (ДПІ у Солом`янському районі ГУ ДФС у м. Києві) пояснення.
Суд зазначає, що нечіткість формулювання підстав зупинення реєстрації податкової накладної, відсутність посилання на конкретні критерії ризиковості платника податків у квитанції позбавило можливості платника податків надати вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних приймається та надсилається платнику податку протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та документів, поданих відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту.
Суд зазначає, що оскаржуваними рішеннями Комісії ГУ ДФС у м. Києві від 07.05.2019 №1157131/41483007, №1157132/41483007, №1157133/41483007, №1157134/41483007 та №1157135/41483007, якими позивачу було відмовлено у реєстрації податкових накладних №22 від 03.04.2019, №23 від 04.04.2019, №24 від 05.04.2019, №27 від 10.04.2019, №28 від 11.04.2019 в Єдиному реєстрі податкових накладних зазначено, що платником податку не надано копій документів: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи) в тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт/послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити); розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків .
Разом з тим, в кінці цього переліку документів яких не надано, в лапках є примітка (документи, які не надано - підкреслити).
Однак, відвідачем не було підкреслено які саме документи не надано з урахуванням наданих документів, у зв`язку з чим можна дійти висновку, що рішення не містить достовірної інформації, щодо причин та підстав для прийняття такого рішення, а лише містить загальну фразу про те, що причиною його прийняття є: ненадання платником податку копій документів, первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити).
Таким чином, в рішеннях не зазначено яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Однак, як вбачається з матеріалів справи, в кожному документі довільного формату зазначається назва документа який додається; номер документа, якщо в ньому зазначено, дата документа; а найменування файлу зазначена абревіатура документа та назва підприємства.
Відтак, суд дійшов висновку, що оскаржувані рішення є необґрунтованими, оскільки платником податків надано всі необхідні документи, які засвідчують факт здійснення господарської операції за податкових накладних у реєстрації яких було відмовлено.
Господарські операції, за результатами яких видані податкові накладні №22 від 03.04.2019, №23 від 04.04.2019, №24 від 05.04.2019, №27 від 10.04.2019, №28 від 11.04.2019, носять реальний характер. Позивач на момент здійснення таких господарських операцій мав достатні технічні, людські та матеріальні ресурси.
Суд також зазначає, що факт зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у ЄРПН не спростовує ані факту здійснення платником податків господарських операцій, ані факту наявності дати виникнення саме першої події (постачання товарів/послуг, або отримання коштів), що підтверджується первинними документами, на підставі яких складається податкова накладна/розрахунок коригування.
Зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарських операцій між позивачем та його контрагентами, та на те, що такі документи були надані контролюючому органу, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних.
Суд також зазначає, що оскаржувані рішення Комісії ГУ ДФС у м. Києві є актами індивідуальної дії.
Правовий акт індивідуальної дії виданий суб`єктом владних повноважень документ, прийнятий із метою реалізації положень нормативно-правового акту (актів) щодо конкретної життєвої ситуації, не містить загальнообов`язкових правил поведінки та стосується прав і обов`язків чітко визначеного суб`єкта (суб`єктів), якому він адресований.
Загальною рисою, яка відрізняє індивідуальні акти управління, є їх виражений правозастосовний характер.
Головною рисою таких актів є їхня конкретність (гранична чіткість), а саме: чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами адміністративного права, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних, а саме індивідуальних, справ або питань, що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата конкретної особи або осіб; виникнення конкретних адміністративно-правових відносин, обумовлених цими актами; чітка відповідність такого акта нормам чинного законодавства.
Натомість, оскаржувані рішення контролюючого органу не відповідають критеріям чіткості та зрозумілості акта індивідуальної дії, та породжують їх неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.
Аналізуючи дані положення Кодексу, можна дійти висновку, що законодавством передбачено право суду у випадку встановлення порушення прав позивача зобов`язувати суб`єкта владних повноважень приймати рішення або вчиняти певні дії.
Оскільки суд дійшов висновку про те, що рішення про відмову у реєстрації податкових накладних Комісії ГУ ДФС у м. Києві є необґрунтованими, і платником податків надано всі необхідні документи, які засвідчують факт здійснення господарських операцій, то відповідно, для повного захисту порушених прав позивача суд вважає за необхідне зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових податкові накладні позивача №22 від 03.04.2019, №23 від 04.04.2019, №24 від 05.04.2019, №27 від 10.04.2019, №28 від 11.04.2019.
Наведені вище обставини в своїй сукупності дають суду підстави для висновку щодо обґрунтованості позовних вимог та наявності підстав для їх задоволення.
Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись ст.ст.2, 5, 7-11, 19, 73-77, 79, 90, 139, 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, -
В И Р І Ш И В:
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю Семитрелер задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації
- №1157131/41483007 від 07.05.2019 про відмову у реєстрації податкової накладної №22 від 03.04.2019 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- №1157132/41483007 від 07.05.2019 про відмову у реєстрації податкової накладної №23 від 04.04.2019 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- №1157133/41483007 від 07.05.2019 про відмову у реєстрації податкової накладної №24 від 05.04.2019 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- №1157134/41483007 від 07.05.2019 про відмову у реєстрації податкової накладної №27 від 10.04.2019 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- №1157135/41483007 від 07.05.2019 про відмову у реєстрації податкової накладної №28 від 11.04.2019 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну фіскальну службу України (код ЄДРПОУ 39292197, адреса: 04053, м. Київ, Львівська пл., 8) зареєструвати податкові накладні №22 від 03.04.2019, №23 від 04.04.2019, №24 від 05.04.2019, №27 від 10.04.2019, №28 від 11.04.2019 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Семитрелер (код ЄДРПОУ 41483007, адреса: 03087 м. Київ, вул. Пітерська, 5-А) понесені ним судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 9 605 (дев`ять тисяч шістсот п`ять) гривень 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві (код ЄДРПОУ 39439980, адреса: 04116, м. Київ, вул. Шолуденка, 33/19) .
Рішення набирає законної сили у порядку, встановленому в ст.255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржено протягом 30 днів з моменту складення повного тексту до суду апеляційної інстанції в порядку, визначеному ст.ст.293, 296, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, з урахуванням підпункту 15.5 пункту 15 частини першої Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції згідно з Законом України від 3 жовтня 2017 року № 2147-VIII.
Суддя: Н.А. Добрівська
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 16.10.2019 |
Оприлюднено | 18.10.2019 |
Номер документу | 84952243 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Епель Оксана Володимирівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Епель Оксана Володимирівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Епель Оксана Володимирівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Епель Оксана Володимирівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Епель Оксана Володимирівна
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Добрівська Н.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні