Постанова
від 16.10.2019 по справі 911/270/19
ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116, (044) 230-06-58 inbox@anec.court.gov.ua

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"16" жовтня 2019 р. Справа№ 911/270/19

Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: Пономаренка Є.Ю.

суддів: Дідиченко М.А.

Агрикової О.В.

при секретарі судового засідання Мовчан А.Б.,

за участю представників:

від позивача - Стратілатов К.Г., адвокат, ордер №1000870 від 11.10.19;

від відповідача - Жарий О.К., довіреність № 12-27-27 від 03.01.18;

від третьої особи - не прибув,

розглянувши апеляційну скаргу Виконавчого комітету Бориспільської міської ради на рішення Господарського суду Київської області від 18.06.2019 у справі №911/270/19 (суддя Заєць Д.Г., повний текст складено - 21.06.2019) за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "МК" до Виконавчого комітету Бориспільської міської ради, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Комунального підприємства теплових мереж "Бориспільтепломережа" про визнання суми пайового внеску зменшеною та сплаченою.

ВСТАНОВИВ наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю "МК" звернулось до Господарського суду Київської області з позовною заявою до Виконавчого комітету Бориспільської міської ради про визнання суми пайового внеску зменшеною та сплаченою.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач, як замовник будівництва групи житлових будинків по вулиці Привокзальній у м. Бориспіль, має право на зарахування вартості виконаних робіт з реконструкції газової котельні, виконаних на вимогу Технічних умов, в рахунок оплати ним пайового внеску на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Борисполя.

Рішенням Господарського суду Київської області від 18.06.2019 у справі №911/270/19 позов задоволено повністю; визнано суму пайового внеску відповідно до Договору №4/16 від 10.03.2016 року про пайову участь у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Борисполя, укладеного між Виконавчим комітетом Бориспільської міської ради та товариством з обмеженою відповідальністю "МК", зменшеною та сплаченою товариством з обмеженою відповідальністю "МК" на суму 9897191 грн. 00 коп. кошторисної вартості виконаних робіт по реконструкції газової котельні поза межами земельної ділянки на виконання Технічних умов на підключення об`єкта до теплових мереж №463 від 04.12.2014 року.

Приймаючи вказане рішення, суд першої інстанції виходив з того, що з огляду на імперативні приписи ч. 5 ст. 30 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та враховуючи доведеність позивачем належними та допустимими доказами необхідності будівництва (реконструкції) існуючої газової котельні та суму витрат на її будівництво (реконструкцію) у розмірі 9897191,00 грн., розмір визначеної для позивача пайової участі підлягає зменшенню на суму вартості здійсненої реконструкції існуючої газової котельні.

Не погодившись з прийнятим рішенням, відповідач звернувся до Північного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить повністю скасувати вказане рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позову в повному обсязі.

В апеляційній скарзі апелянт посилається на те, що чинним законодавством передбачено зменшення пайової участі виключно замовнику і лише у разі будівництва об`єкту інженерної інфраструктури, а для осіб, які здійснювали тільки фінансування будівництва та передали частину обладнання (у даному випадку, за доводами скаржника такою особою є позивач), зменшення пайової участі не передбачено.

Крім цього, скаржник зазначає про порушення судом першої інстанції прав відповідача, визначених у ч. 1 ст. 42 Господарського процесуального кодексу України, безпідставною відмовою у задоволенні клопотання про відкладення розгляду справи.

Представник апелянта - відповідача у справі в судовому засіданні підтримав вимоги за апеляційною скаргою.

Представник позивача в судовому засіданні проти апеляційної скарги заперечив та просив залишити рішення суду першої інстанції без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

Третя особа правом на участь представника у даному судовому засіданні не скористалася, хоча про дату, час та місце судового засідання була повідомлена належним чином; про що свідчить повідомлення про вручення поштового відправлення.

Будь - яких заяв, клопотань щодо неможливості бути присутньою у даному судовому засіданні від третьої особи до суду не надійшло.

Слід також зазначити, що явка представників сторін та третьої особи не визнавалася обов`язковою, певних пояснень суд не витребував.

Враховуючи належне повідомлення третьої особи, а також з урахуванням того, що неявка її представника у судове засідання не перешкоджає розгляду апеляційної скарги, вона розглянута судом у даному судовому засіданні по суті з винесенням постанови.

Згідно з ч. 1 ст. 270 Господарського процесуального кодексу України у суді апеляційної інстанції справи переглядаються за правилами розгляду справ у порядку спрощеного позовного провадження з урахуванням особливостей, передбачених у Главі 1 Розділу ІV.

Частинами 1 та 2 ст. 269 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.

Колегія суддів, беручи до уваги межі перегляду справи у апеляційній інстанції, обговоривши доводи апеляційної скарги, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права при прийнятті оскаржуваного рішення, дійшла до висновку про те, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, а оскаржуване рішення місцевого господарського суду не підлягає зміні або скасуванню з наступних підстав.

Між Виконавчим комітетом Бориспільської міської ради (за договором - виконком) та товариством з обмеженою відповідальністю "МК" (за договором - замовник) 10.03.2016 року укладено Договір №4/16 про пайову участь у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Борисполя (далі - Договір про пайову участь), за умовами п. 1.1. якого замовник зобов`язався прийняти участь у створенні та розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Борисполя при здійсненні будівництва групи житлових будинків по вул. Привокзальній, 2-В на земельній ділянці, загальною площею 0,8763 га, якою замовник користується на правах оренди відповідно до Додаткового договору до договору оренди землі від 10.11.2006 року, від 14.02.2015 року.

Грошові кошти пайової участі замовник сплачує на рахунок міського бюджету м. Борисполя у розмірі та на умовах, встановлених даним договором (п. 1.2. Договору про пайову участь).

Згідно п. 3.1. Договору про пайову участь, замовник сплачує грошові кошти згідно з Розрахунком пайової участі замовників у розвитку і створенні інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Борисполя до місцевого бюджету у розмірі: 4% загальної кошторисної вартості будівництва об`єкта - для житлового будівництва; 10% загальної вартості будівництва об`єкта - для нежитлових будівель та споруд.

Відповідно до п. 4.1 Договору про пайову участь, виконання взятих замовником зобов`язань за розділом 3 цього Договору полягає у відрахуванні до міського бюджету повної суми коштів до прийняття об`єкта будівництва в експлуатацію та до оформлення майнових прав на об`єкт нерухомого майна.

Пунктом 7.2. Договору про пайову участь визначено, що він набуває чинності з моменту підписання його сторонами та діє до повного виконання зобов`язань за Договором.

Додатковою угодою №1 від 05.04.2018 року до Договору про пайову участь сторони погодили, що замовник сплачує грошові кошти в сумі 2467,5548 тис. грн. відповідно до Розрахунку пайової участі замовників у розвитку і створенні інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Борисполя до місцевого бюджету (І черга будівництва житловий будинок №1).

Додатковою угодою №2 від 12.12.2018 року до Договору про пайову участь, сторони погодили, що замовник сплачує грошові кошти в сумі 2735,8558 тис. грн. відповідно до Розрахунку пайової участі замовників у розвитку і створенні інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Борисполя до місцевого бюджету (II черга будівництва житловий будинок №2).

Додатковою угодою №3 від 12.12.2018 року до Договору про пайову участь, сторони узгодили, що замовник сплачує грошові кошти в сумі 2370,5138 тис. грн. відповідно до Розрахунку пайової участі замовників у розвитку і створенні інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Борисполя до місцевого бюджету (III черга будівництва житловий будинок №3).

Додатковою угодою №4 від 12.12.2018 року до Договору про пайову участь, сторони узгодили, що замовник сплачує грошові кошти в сумі 2473,7385 тис. грн. відповідно до Розрахунку пайової участі замовників у розвитку і створенні інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Борисполя до місцевого бюджету (IV черга будівництва житловий будинок №4).

На підставі Договору про пайову участь та Додаткових угод до нього, у позивача виник обов`язок у строк до прийняття житлових будинків №1, №2, №3, №4 в експлуатацію та до оформлення майнових прав на них сплатити до місцевого бюджету 10047662,90 грн.

Державною архітектурно-будівельною інспекцією України позивачу 22.09.2016 року видано дозвіл №ІУ115162662022 на виконання будівельних робіт "Будівництво групи багатоповерхових житлових будинків по вул. Привокзальна, 2-В у м. Бориспіль".

КПТМ "Бориспільтепломережа" 04.12.2014 року видано Технічні умови №463, які затверджені першим заступником Бориспільського міського голови Корнійчук М.П., на підключення об`єкта до теплових мереж (група житлових будинків за адресою: вул. Привокзальна, 2в у м. Борисполі Київської області). Згідно п. 15 яких визначено, що у зв`язку із тим, що встановлена теплова потужність котельні по вул. Привокзальна, 2-Г не може забезпечити потреби теплової енергії для житлових будинків, які проектуються, необхідно проектом передбачити реконструкцію існуючої котельні з встановленням додаткових теплових потужностей згідно навантажень, які приєднуються.

Рішенням Бориспільської міської ради Київської області № 2194-29-VІІ від 03.08.2017 року визначено замовником реконструкції котельні по вул. Привокзальна, 2-Г в м. Борисполі Комунальне підприємство теплових мереж "Бориспільтепломережа". Замовнику надано дозвіл на укладення інвестиційного договору на реконструкцію котельні з ТОВ "МК".

Листом №01-08/588 від 29.09.2017 року КПТМ "Бориспільтепломережа" надано позивачу вихідні дані на реконструкцію котельні по вул. Привокзальна, 2-Г в м. Бориспіль.

Між КПТМ "Бориспільтепломережа" (за договором - замовник) та ТОВ "МК" (за договором - інвестор) 14.11.2017 року укладено Договір №02/17 про реалізацію інвестиційного проекту з реконструкції котельні по вулиці Привокзальна, 2-Г в місті Борисполі, предметом якого є діяльність сторін з реконструкції котельні по вулиці Привокзальна, 2-г в місті Борисполі (далі - об`єкт), відповідно до отриманих Технічних умов в КПТМ "Бориспільтепломережа", Бориспільському районному підрозділі ПрАТ "Київобленерго", Бориспільській дільниці Броварської ФЕГГ ПАТ "Київоблгаз", КП ВКГ "Бориспільводоканал", а саме, виготовлення проектно-кошторисної документації, погодження її з замовником, проведення державної експертизи, виконання реконструкції котельні та введення її в експлуатацію до 01.09.2018 року (п. 1.1. Договору).

Вказаний договір затверджено рішенням Бориспільської міської ради від 16.11.2017 року №2571-35-VІІ.

Згідно Додаткової угоди №1 від 23.04.2018 року до Договору №02/17 від 14.11.2017 року про реалізацію інвестиційного проекту з реконструкції котельні по вулиці Привокзальна, 2-Г в місті Борисполі внесено зміни, зокрема, в пп.1.1., 2.1.8

Так, сторони домовились змінити назву Договору від 14.11.2017 року №02/17, а саме, "Договір №02/17 Про реалізацію Інвестиційного проекту з реконструкції газової котельні за адресою: м. Бориспіль, вул. Привокзальна, 2-Г" та замінити вираз в п. 1.1. Договору на "з реконструкції газової котельні за адресою: м. Бориспіль, вул. Привокзальна, 2-Г".

Також, сторони домовились змінити п. 2.1.8. Договору та викласти його в наступній редакції: "По закінченню реконструкції об`єкту та введення його в експлуатацію, інвестор передає у власність Бориспільської територіальної громади, реконструйовану газову котельню за адресою м. Бориспіль, вул. Привокзальна, 2-Г, проектно-кошторисну та виконавчу документацію".

Додаткову угоду №1 від 23.04.2018 року затверджено рішенням Бориспільської міської ради від 24.04.2018 року №3097-41-VII.

Так, згідно п. 1.4. Договору про реалізацію інвестиційного проекту, інвестор зобов`язується на власний ризик та за власні кошти відповідно до умов цього договору забезпечити реалізацію інвестиційного проекту з реконструкції діючої котельні по вулиці Привокзальній, 22-г у місті Бориспіль Київської області.

Інвестор по закінченню реконструкції об`єкту та введення його в експлуатацію передає у власність Бориспільської територіальної громади реконструйовану газову котельню, проектно-кошторисну та виконавчу документацію (п. 2.1.8 Договору із змінами).

Згідно п. 3.1 Договору, фінансування проектування реконструкції об`єкту, проведення державної експертизи, виконання реконструкції і введення в експлуатацію закінченого об`єкта здійснюється інвестором.

Згідно зведеного кошторисного розрахунку вартості об`єкта будівництва "Реконструкція газової котельні за адресою: м. Бориспіль, вул. Привокзальна, 2-Г" станом на 20.03.2018 року вартість реконструкції газової котельні складає 9897191,00 грн.

Наказом КПТМ "Бориспільтепломережа" від 19.04.2018 року №61 затверджено проектну документацію по об`єкту "Реконструкція газової котельні за адресою: м. Бориспіль, вул. Привокзальна, 2-Г", згідно експертного звіту №00-0048-18/13 від 29.03.2018 року, виданого ДП "Укрдержбудекспертиза".

Відповідність проектної документації нормативно-правовим актам з промислової безпеки та охорони праці підтверджено висновком експертизи ДП "Київський експертно-технічний центр Держпраці" 18В №04-1123-56233.

Відділом державного архітектурно-будівельного контролю Бориспільської міської ради 05.05.2018 року видано дозвіл №КС112181250969 на виконання будівельних робіт по реконструкції котельні.

На виконання Технічних умов та укладеного Договору про реалізацію інвестиційного проекту, позивачем здійснено реконструкцію газової котельні. Відповідність закінченого будівництвом об`єкта проектній документації та готовність до експлуатації засвідчено сертифікатом КС №162182900271, виданим Відділом державного архітектурно-будівельного контролю Бориспільської міської ради 17.10.2018 року.

Так, газова котельня розміщена на земельній ділянці з цільовим призначенням - для виробництва та розподілу тепла, площею 0,2142 га, яка перебуває на праві постійного користування за КПТМ "Бориспільтепломережа" на підставі Державного акту на право постійного користування земельною ділянкою від 23.07.2012 року, тобто, поза межами земельної ділянки, на якій позивачем ведеться будівництво групи багатоповерхових будинків.

Позивач листом від 14.11.2018 року за №50 звернувся до Бориспільської міської ради з заявою про прийняття до комунальної власності територіальної громади міста Борисполя встановленого обладнання реконструйованої газової котельні, загальною балансовою вартістю 9897191,00 грн., в т.ч. ПДВ 1649531,83 грн., та зарахування понесених позивачем витрат до пайової участі у розвиток і створення інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури при здійсненні будівництва.

Рішенням Бориспільської міської ради від 20.11.2018 року №3878-47-VІІ, з урахуванням змін, внесених рішенням Бориспільської міської ради від 04.01.2019 року №4031-51-VII, прийнято безоплатно до комунальної власності територіальної громади міста Борисполя від товариства з обмеженою відповідальністю "МК" об`єкт "Реконструкція газової котельні по вул. Привокзальна, 2-Г у місті Борисполі", загальною кошторисною вартістю 9897191,00 грн., в т.ч. ПДВ 1649531,83 грн., з обладнанням та проектно-кошторисною документацією та вирішено передати безоплатно Комунальному підприємству теплових мереж "Бориспільтепломережа" для ведення господарської діяльності виконані роботи по об`єкту "Реконструкція газової котельні по вул. Привокзальна, 2-Г у місті Борисполі", в тому числі, встановлене обладнання реконструйованої газової котельні та проектно-кошторисну документацію, загальною кошторисною вартістю 9897191,00 грн., в т.ч. ПДВ 1649531,83 грн.

Позивач листом від 29.11.2018 року за №68 повторно звернувся до Бориспільської міської ради з заявою про зарахування до сплати пайової участі у розвитку і створенні інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури при здійсненні будівництва об`єкту "Будівництво групи багатоповерхових житлових будинків по вул. Привокзальна, 2-В" вартості виконаних позивачем робіт з реконструкції газової котельні по вул. Привокзальна, 2-Г, загальною кошторисною вартістю 9897191,00 грн., в т.ч. ПДВ 1649531,83 грн., яка була прийнята до комунальної власності територіальної громади м. Бориспіль від ТОВ "МК" згідно рішення Бориспільської міської ради від 20.11.2018 року №3878-47-VІІ.

Також, позивач листом від 29.12.2018 року за №75 звернувся до Бориспільського міського голови Федорчука А.С. з проханням посприяти у питанні прискорення вирішення питання зменшення розміру пайової участі позивача у розвитку інфраструктури м. Борисполя на суму кошторисної вартості реконструкції газової котельні.

У відповідь на звернення позивача Виконавчий комітет Бориспільської міської ради листом від 15.01.2019 року №12-31-199 відмовив позивачу у зменшенні розміру його пайової участі у розвитку інфраструктури м. Борисполя на суму кошторисної вартості реконструкції газової котельні посилаючись на ч. 5 ст. 30 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", оскільки, замовником будівництва об`єкту "Реконструкція котельні по вул. Привокзальна, 2-Г у м. Борисполі" є КПТМ "Бориспільтепломережа", а не ТОВ "МК".

Причиною спору у справі стало питання щодо наявності чи відсутності підстав для зарахування кошторисної вартості виконаних робіт з реконструкції газової котельні в рахунок оплати встановленого Договором про пайову участь у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Бориспіль внеску.

Правові та організаційні основи містобудівної діяльності в Україні визначені Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності".

Відповідно до частин першої-третьої статті 40 цього Закону порядок залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту встановлюють органи місцевого самоврядування відповідно до цього Закону. Замовник, який має намір щодо забудови земельної ділянки у відповідному населеному пункті, зобов`язаний взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту, крім випадків, передбачених частиною четвертою цієї статті. Пайова участь у розвитку інфраструктури населеного пункту полягає у перерахуванні замовником до прийняття об`єкта будівництва в експлуатацію до відповідного місцевого бюджету коштів для створення і розвитку зазначеної інфраструктури.

Величина пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту визначається у договорі, укладеному з органом місцевого самоврядування (відповідно до встановленого органом місцевого самоврядування розміру пайової участі у розвитку інфраструктури), з урахуванням загальної кошторисної вартості будівництва об`єкта, визначеної згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами. При цьому не враховуються витрати на придбання та виділення земельної ділянки, звільнення будівельного майданчика від будівель, споруд та інженерних мереж, влаштування внутрішніх і позамайданчикових інженерних мереж і споруд та транспортних комунікацій (частина перша статті 40 Закону).

Водночас, частиною п`ятої статті 30 Закону передбачено, що якщо технічними умовами передбачається необхідність будівництва замовником інженерних мереж або об`єктів інженерної інфраструктури поза межами його земельної ділянки, розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту зменшується на суму їх кошторисної вартості, а такі інженерні мережі та/або об`єкти передаються у комунальну власність.

Аналогічні положення містить також Порядок, пунктом 5.4. якого встановлено, що якщо технічними умовами передбачається необхідність будівництва замовником інженерних мереж або об`єктів інженерної інфраструктури поза межами земельної ділянки, на якій ведеться будівництво, розмір пайової участі зменшується на суму їх кошторисної вартості, а такі інженерні мережі або об`єкти підлягають передачі у комунальну власність міста, за умови попереднього погодження таких робіт з виконавчим комітетом та наданням підтверджуючих документів про кошторисну вартість таких робіт, затверджених управлінням капітального будівництва.

Розрахунок розміру пайової участі визначається протягом десяти днів з дня реєстрації письмового звернення замовника та доданих до нього документів: при будівництві (реконструкції) будь-яких об`єктів - позитивного висновку комплексної державної експертизи, загальної кошторисної вартості будівництва , корегованої відповідно до цін поточного року та погодженої управлінням капітального будівництва виконавчого комітету Бориспільської міської ради; при зміні функціонального призначення об`єктів - технічного паспорту, проекту рішення виконавчого комітету (п. 4.6. Порядку).

Таким чином, Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" передбачено імперативну норму щодо зменшення розміру пайової участі замовника будівництва у розвитку інфраструктури населеного пункту на суму кошторисної вартості інженерних мереж або об`єктів інженерної інфраструктури, будівництво яких поза межами його земельної ділянки є необхідним за технічними умовами. Аналогічні вимоги встановлено п.п. 4.6, 5.4 Порядку.

Згідно ч. 1 ст. 30 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", технічні умови - це комплекс умов та вимог до інженерного забезпечення об`єкта будівництва, які повинні відповідати його розрахунковим параметрам щодо водопостачання (з урахуванням потреб забезпечення пожежогасіння), тепло-, електро- і газопостачання, водовідведення, зовнішнього освітлення, відведення зливових вод та телекомунікації.

Так, Технічними умовами КПТМ "Бориспільтепломережа" №463 від 04.12.2014 року на підключення об`єкта до теплових мереж, затвердженими першим заступником Бориспільського міського голови Корнійчук М.П., визначено, що встановлена теплова потужність котельні по вул. Привокзальна, 2-Г не може забезпечити потреби теплової енергії для житлових будинків, які проектуються, а тому, слід провести реконструкцію існуючої котельні з встановленням додаткових теплових потужностей згідно навантажень, які приєднуються .

Отже, реконструкція котельні викликана необхідністю забезпечення потреби теплової енергії для житлових будинків, будівництво яких здійснює позивач та розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Борисполя, про наявність та необхідність яких зазначено в Технічних умовах КПТМ "Бориспільтепломережа" №463 від 04.12.2014 року (п. 15 Технічних умов).

Матеріалами справи підтверджено, що позивач на виконання вимог Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та Технічних умов, за власний рахунок та поза межами земельної ділянки будівництва об`єктів (група житлових будинків), здійснив реконструкцію існуючої газової котельні з встановленням додаткових теплових потужностей згідно навантажень, які приєднуються.

З наявних в матеріалах справи документів вбачається, що реконструйована газова котельня розміщена на земельній ділянці площею 0,2142 га по вул. Привокзальна, 2-Г у м. Бориспіль, з цільовим призначенням - для виробництва та розподілу тепла, яка перебуває у постійному користуванні КПТМ "Бориспільтепломережа" на підставі Державного акта на право постійного користування земельною ділянкою від 23.07.2012 року, тобто поза межами земельної ділянки, на якій позивачем здійснюється будівництво групи житлових будинків.

Рішенням Бориспільської міської ради Київської області від 03.08.2017 року №2194-29-VII визначено замовником реконструкції котельні по вул. Привокзальна, 2-г у м. Борисполі Комунальне підприємство теплових мереж "Бориспільтепломережа" та вирішено, що реконструкція буде здійснюватися за кошти інвестора ТОВ "МК".

Отже, зазначеним рішення Бориспільської міської ради замовнику надано дозвіл на укладення інвестиційного договору на реконструкцію котельні з ТОВ "МК", а тому на виконання п. 5.4. Порядку, роботи з реконструкції газової котельні було погоджено з Бориспільською міською радою та підтверджено їх кошторисну вартість, зокрема, зведеним кошторисним розрахунком вартості об`єкта будівництва "Реконструкція газової котельні за адресою: м. Бориспіль, вул. Привокзальна, 2-Г", згідно якого станом на 20.03.2018 року вартість такої реконструкції складає 9897191,00 грн.

Враховуючи вимоги ст. 30 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", судом першої інстанції вірно встановлено:

- факт визначення технічними умовами необхідності будівництва замовником інженерних мереж або об`єктів інженерної інфраструктури (п. 15 Технічних умов КПТМ "Бориспільтепломережа" №463 від 04.12.2014 року);

- знаходження побудованих інженерних мереж або об`єктів інженерної інфраструктури, зокрема газової котельні, поза межами земельної ділянки замовника, що підтверджується Державним актом на право постійного користування земельною ділянкою від 23.07.2012 року згідно якого, газова котельня розміщена на земельній ділянці з цільовим призначенням - для виробництва та розподілу тепла, площею 0,2142 га, яка перебуває на праві постійного користування за КПТМ "Бориспільтепломережа";

- факт будівництва позивачем інженерних мереж або об`єктів інженерної інфраструктури, зокрема реконструкції існуючої газової котельні, що підтверджується наказом КПТМ "Бориспільтепломережа" від 19.04.2018 року №61, яким затверджено проектну документацію по об`єкту "Реконструкція газової котельні за адресою: м. Бориспіль, вул. Привокзальна, 2-Г", згідно експертного звіту №00-0048-18/13 від 29.03.2018 року, виданого ДП "Укрдержбудекспертиза"; висновком експертизи ДП "Київський експертно-технічний центр Держпраці" 18В №04-1123-56233 щодо відповідності проектної документації нормативно-правовим актам з промислової безпеки та охорони праці; дозволом №КС112181250969, виданим Відділом державного архітектурно-будівельного контролю Бориспільської міської ради 05.05.2018 року на виконання будівельних робіт по реконструкції котельні; сертифікатом КС №162182900271, виданим Відділом державного архітектурно-будівельного контролю Бориспільської міської ради 17.10.2018 року, яким засвідчено відповідність закінченого будівництвом об`єкта проектній документації та готовність до експлуатації;

- досліджено кошторисну вартість реконструкції газової котельні, яка згідно зведеного кошторисного розрахунку вартості об`єкта будівництва "Реконструкція газової котельні за адресою: м. Бориспіль, вул. Привокзальна, 2-Г" станом на 20.03.2018 року складає 9897191,00 грн.

Рішенням Бориспільської міської ради від 20.11.2018 року №3878-47-VII, з урахуванням змін, внесених рішенням Бориспільської міської ради від 04.01.2019 року №4031-51-VII відповідачем прийнято безоплатно до комунальної власності територіальної громади міста Борисполя від ТОВ "МК" об`єкт "Реконструкція газової котельні по вул. Привокзальна, 2-Г у місті Борисполі", загальною кошторисною вартістю 9897191,00 грн., в т.ч. ПДВ 1649531,83 грн. з обладнанням та проектно-кошторисною документацією на підставі рішення та передано Комунальному підприємству теплових мереж "Бориспільтепломережа" для ведення господарської діяльності виконані роботи по об`єкту "Реконструкція газової котельні по вул. Привокзальна, 2-Г у місті Борисполі".

З огляду на доведеність факту понесення позивачем витрат на реконструкцію існуючої газової котельні на суму 9897191,00 грн., в т.ч. ПДВ 1649531,83 грн., розташованої за межами орендованої земельної ділянки, на якій ведеться будівництво житлових будинків, необхідної за технічними умовами і погодженої Бориспільською міською радою, передачею реконструйованої газової котельні у власність Бориспільської територіальної громади, а також враховуючи встановлене Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" право позивача на зменшення величини пайової участі на суму цих витрат, позовні вимоги правомірно визнано обґрунтованими місцевим господарським судом.

Стосовно заперечень апелянта проти задоволення позовних вимог, з посиланням на те, що чинним законодавством передбачено зменшення пайової участі виключно замовнику і лише у разі будівництва об`єкту інженерної інфраструктури, а для осіб, які здійснювали тільки фінансування будівництва та передали частину обладнання, зменшення пайової участі не передбачено, слід зазначити наступне.

Так, для застосування положень ч. 5 ст. 30 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" щодо зменшення пайової участі на суму вартості збудованих інженерних мереж є:

необхідність будівництва таких мереж згідно технічних умов;

понесення замовником витрат на таке будівництво;

подальша передача, збудованих за кошти замовника, мереж у комунальну власність.

У даному випадку, п. 15 Технічних умов №463 від 04.12.2014 року на підключення об`єкта Група житлових будинків за адресою: вул. Привокзальна, 2в у м. Борисполі Київської області, чітко передбачено необхідність реконструкції існуючої котельні за адресою: м. Бориспіль, вул. Привокзальна, 2г (тобто за межами земельної ділянки замовника) із встановленням додаткових теплових потужностей.

Необхідність такої реконструкції не заперечується відповідачем.

Як вже вказувалося, будівництво інженерного об`єкту (котельні) поза межами земельної ділянки замовника здійснювалося на підставі договору від 14.11.2017 року №02/17 про реалізацію інвестиційного проекту з реконструкції котельні по вулиці Привокзальна, 2-Г в місті Борисполі, який було укладено на підставі дозволу, наданого рішенням Бориспільської міської ради від 03.08.2017 №2194-29- VІІ.

Більш того, вказаний договір затверджено рішенням Бориспільської міської ради від 16.11.2017 року №2571-35-VІІ, а додаткова угода №1 до цього договору - затверджена рішенням Бориспільської міської ради від 24.04.2018 №3097-41- VІІ.

Згідно пунктів 2.1.1 та 3.1 вказаного договору фінансування проектування реконструкції об`єкту, проведення державної експертизи, виконання реконструкції і введення в експлуатацію закінченого об`єкта здійснюється інвестором (позивачем).

Всі заявлені у справі витрати на реконструкцію інженерного об`єкту (котельні) були понесені позивачем, як інвестором, що підтверджується зведеним кошторисним розрахунком вартості об`єкта будівництва (реконструкція газової котельні) та не заперечується учасниками справи.

Після закінчення будівництва та введення об`єкта в експлуатацію реконструйована котельня з обладнанням і проектно - кошторисною документацією була передана позивачем у комунальну власність м. Бориспіль та прийнята територіальною громадою міста, що підтверджується рішенням Бориспільської міської ради від 20.11.2018 року №3878-47-VІІ.

Отже, з наведеного вбачається, що всі необхідні умови, які передбачені ч. 5 ст. 30 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", для зменшення пайової участі на суму вартості збудованих інженерних мереж, є виконаними.

Так, необхідність будівництва таких мереж була передбачена п. 15 Технічних умов №463 від 04.12.2014 року; всі заявлені у справі витрати на реконструкцію інженерного об`єкту (котельні) були понесені позивачем, як інвестором; в подальшому, після закінчення будівництва та введення об`єкта в експлуатацію, вказані мережі передані до комунальної власності.

За наведених обставин, підстави для не зменшення розміру пайової участі на суму вартості здійсненої реконструкції існуючої газової відсутні, а заперечення апелянта в наведеній частині не приймаються апеляційним судом.

Стосовно доводів апелянта про порушення судом першої інстанції прав відповідача, визначених у ч. 1 ст. 42 Господарського процесуального кодексу України, безпідставною відмовою у задоволенні клопотання про відкладення розгляду справи, слід зазначити наступне.

Так, відкладення розгляду справи є правом та прерогативою суду, основною умовою для якого є не відсутність у судовому засіданні представників сторін, третіх осіб, чи клопотання цих осіб про відкладення розгляду справи, а неможливість вирішення спору у відповідному судовому засіданні.

Відповідачем, в свою чергу, не доведеного, яким чином неявка його представника в судове засідання перешкоджала вирішенню спору.

Крім цього, відповідачем у справі є товариство, а не окремий його представник, в свою чергу, Господарським процесуальним кодексом України передбачена участь у судовому процесі через представника, що надавало можливість відповідачу направити в судове засідання іншу уповноважену належним чином на те особу.

Враховуючи наведене, колегія суддів не погоджується із доводами апелянта щодо безпідставності відхилення судом першої інстанції клопотання відповідача про відкладення розгляду справи.

Отже, доводи скаржника, викладені в апеляційній скарзі, не можуть бути підставою для скасування оскаржуваного судового рішення.

З урахуванням всіх обставин справи в їх сукупності, колегія суддів дійшла висновку про те, що оскаржуване рішення місцевого господарського суду прийнято з повним, всебічним та об`єктивним з`ясуванням обставин, які мають значення для справи, а також з дотриманням норм матеріального і процесуального права, у зв`язку з чим, правові підстави для задоволення апеляційної скарги відсутні.

Оскільки, у задоволенні апеляційної скарги відмовлено, відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги покладаються на відповідача (апелянта).

Керуючись ст.ст. 240, 269, 275, 281 - 284 Господарського процесуального кодексу України, Північний апеляційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скаргу Виконавчого комітету Бориспільської міської ради залишити без задоволення, а рішення Господарського суду Київської області від 18.06.2019 у справі №911/270/19 - без змін.

2. Судові витрати зі сплати судового збору за подачу апеляційної скарги покласти на її заявника - відповідача у справі.

3. Поновити дію рішення Господарського суду Київської області від 18.06.2019 у справі №911/270/19.

4. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку шляхом подання касаційної скарги до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду протягом двадцяти днів з дня складання її повного тексту.

Повний текст постанови складено: 21.10.2019 року.

Головуючий суддя Є.Ю. Пономаренко

Судді М.А. Дідиченко

О.В. Агрикова

СудПівнічний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення16.10.2019
Оприлюднено22.10.2019
Номер документу85046368
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —911/270/19

Постанова від 16.10.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Пономаренко Є.Ю.

Ухвала від 01.10.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Пономаренко Є.Ю.

Ухвала від 03.09.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Пономаренко Є.Ю.

Ухвала від 29.07.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Пономаренко Є.Ю.

Рішення від 18.06.2019

Господарське

Господарський суд Київської області

Заєць Д.Г.

Ухвала від 28.05.2019

Господарське

Господарський суд Київської області

Заєць Д.Г.

Ухвала від 16.04.2019

Господарське

Господарський суд Київської області

Заєць Д.Г.

Ухвала від 19.03.2019

Господарське

Господарський суд Київської області

Заєць Д.Г.

Ухвала від 19.02.2019

Господарське

Господарський суд Київської області

Заєць Д.Г.

Ухвала від 29.01.2019

Господарське

Господарський суд Київської області

Заєць Д.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні