ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 жовтня 2019 року Справа № 160/6481/19 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Турової О.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи у письмовому провадженні у місті Дніпрі адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Міністерства соціальної політики України, Управління соціального захисту населення Магдалинівської районної державної адміністрації про визнання дій неправомірними та зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
11.07.2019 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Міністерства соціальної політики України (відповідач-1) в якій позивач, з урахуванням уточнених позовних вимог, просить:
- визнати дії Міністерства соціальної політики України неправомірними щодо неправомірного нарахування субсидії та зобов`язати виплатити ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , АДРЕСА_1 ) компенсацію у сумі 15117,72грн.;
- зобов`язати Міністерство соціальної політики України виплатити ОСОБА_1 моральну шкоду у розмірі 60000,00грн.
В обґрунтування позовних вимог зазначається, що позивач не погоджується з розміром призначеної йому з 19 грудня 2018 року субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг (далі - ЖКП) на опалювальний період, з жовтня 2018 року по квітень 2019 року, включно, оскільки вважає, що при розрахунку субсидії невірно враховано розмір опалювальної площі (взято 65,9 кв.м. замість 63,53кв.м.), а також безпідставно враховано під час визначення сукупного середньомісячного доходу членів із складу домогосподарства доходи дружини позивача - ОСОБА_2 , в той час, як остання спільно з позивачем не проживає та зареєстрована за іншою адресою. Позивач вказує, що він отримує пенсію у розмірі 2519,62грн., тому вважає, що обов`язковий платіж для нього становить - 267,84грн. Проте, під час визначення сукупного середньомісячного доходу членів із складу домогосподарства дохід позивача розраховано спільно з доходами дружини, внаслідок чого цей дохід складає 9510,43грн., з яких середньомісячний дохід на одного члена сім`ї складає 4755,21грн., тобто обов`язковий платіж позивача за ЖКП, як і обов`язків платіж його дружини, складає 954,37грн., що разом становить 1908,74грн. Невірний розрахунок субсидії, на думку позивача, призвів до завдання йому матеріальної шкоди на суму 15117,72грн., а також спричинив йому моральну шкоду, компенсацію якої він оцінює на суму 60000,00грн. З метою перерахунку субсидії позивач звертався із заявами до Управління соціального захисту населення Магдалинівської районної державної адміністрації, Департаменту соціального захисту населення Дніпропетровської обласної адміністрації, Кабінету Міністрів України та отримував на свої заяви відповіді, що житлова субсидія йому призначена згідно з діючим законодавством. Однак, на думку позивача, це суперечить чинному законодавству та його фактичним фінансовим можливостям, тому він звернувся з цим позовом до суду.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 16.07.2019р. позовну заяву ОСОБА_1 залишено без руху та надано позивачеві строк на усунення її недоліків.
На виконання вимог ухвали суду від 16.07.2019 року позивачем 05.08.2019 року надано документ про сплату судового збору та уточнена позовна заява.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12.08.2019р. позовну заяву ОСОБА_1 прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі №160/6481/19 за цією позовною заявою, призначено цю справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику (повідомлення) сторін у письмовому провадженні за наявними у справі матеріалами.
Крім того, ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12.08.2019р. залучено до участі у справі №160/6481/19 у якості другого відповідача Управління соціального захисту населення Магдалинівської районної державної адміністрації (відповідач-2) та встановлено відповідачам строк для подання відзиву на позов протягом п`ятнадцяти днів з дня отримання копії цієї ухвали, разом із доказами, які підтверджують обставини, на яких ґрунтуються заперечення відповідачів, а також витребувано у Управління соціального захисту населення Магдалинівської районної державної адміністрації завірені належним чином копії рішення про призначення ОСОБА_1 субсидії з 19.12.2018 року по квітень 2019 року та документів, на підставі яких прийнято це рішення.
На виконання вимог вищевказаної ухвали суду від 12.08.2019р. Управління соціального захисту населення Магдалинівської районної державної адміністрації 28.08.2019 року надано суду витребувані докази.
Правом на подання відзиву на позов відповідач-2 не скористався.
30.09.2019р. до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов відзив Міністерства соціальної політики України на позовну заяву ОСОБА_3 , в якому відповідач-1 зазначав, що відповідно до Положення про Міністерство соціальної політики України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.06.2015р. №423 (зі змінами), Мінсоцполітики є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади з формування та забезпечення реалізації державної політики у сфері соціального захисту населення. При цьому, функції щодо призначення та виплати житлової субсидії до компетенції Міністерства не належать. Відповідно до означеного Положення Мінісоцполітики проводить роз`яснення чинного законодавства, в тому числі щодо порядку призначення субсидій, водночас, саме повноваженнями щодо призначення субсидії згідно з Положенням про порядок призначення житлових субсидій, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995р. №848 (зі змінами) наділені структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх створення) рад за місцем реєстрації (фактичного) місця проживання заявника. Щодо доводів позивача про невірний розрахунок призначеної йому субсидії відповідач-1 вказував на те, що відповідно до Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995р. №848 (зі змінами) та Постанови Кабінету Міністрів України від 27.07.1998р. №1156 Про новий розмір витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива у разі надання житлової субсидії під час призначення житлової субсидії враховуються також доходи і членів сім`ї особи зі складу домогосподарства у разі, коли адреса їхнього зареєстрованого (фактичного) місця проживання відмінна від адреси домогосподарства. При цьому соціальні норми житла та соціальні нормативи користування житлово-комунальними послугами за адресою домогосподарства на таких осіб не розраховуються. З урахуванням зазначеного, а також приписів ст.3 Сімейного кодексу України, з 01.05.2018р. під час призначення житлової субсидії враховуються доходи подружжя незалежно від їхнього місця реєстрації. Також відповідач-1 зауважував, що субсидія призначається не на весь об`єм спожитих житлово-комунальних послуг, а лише на соціальні норми споживання, які визначанні постановою Кабінету Міністрів України Про встановлення державних соціальних стандартів у сфері житлово-комунального обслуговування від 06.08.2014р. №409 (зі змінами). Враховуючи викладене, відповідач-1 вважає, що розрахунок житлової субсидії ОСОБА_1 проведено відповідно до норм та вимог чинного законодавства.
Відповідно до ч.1 ст.257 КАС України, за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності.
Згідно з ч.1 ст.258 КАС України суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
Частиною 4 статті 243 КАС України встановлено, що судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.
Згідно з ч.5 ст.250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Зважаючи на наведене та відповідно до вимог ст. ст. 243 , 250 , 257 , 258 , 262 КАС України справу розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у письмовому провадженні.
Дослідивши матеріали справи та надані сторонами докази, проаналізувавши зміст норм матеріального та процесуального права, що регулюють спірні правовідносини, суд доходить висновку про відмову у задоволенні позовних вимог у повному обсязі, з огляду на таке.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що 24.10.2018р. ОСОБА_1 звернувся до Управління соціального захисту населення Магдалинівської районної державної адміністрації (далі - УСЗН Магдалинівської РДА) з заявою про призначення житлової субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг (газопостачання та електропостачання) у будинку АДРЕСА_1 , де позивач фактично проживає та зареєстрований, що підтверджується відповідною відміткою у паспорті ОСОБА_1 .
Разом із вказаною заявою ОСОБА_1 подано до УСЗН Магдалинівської РДА декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, в розділі І Загальні відомості якої зазначено, що до осіб, які входять до складу домогосподарства, належать сам позивач - ОСОБА_1 (сімейний стан якого - одружений), ОСОБА_4 (сімейний стан - розлучена, в примітках вказано, що фактично не проживає) та ОСОБА_5 (дитина, в примітках вказано, що фактично не проживає).
Відповідно до довідки про склад сім`ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку, осіб №3067 від 24.10.2018р., виданої Виконавчим комітетом Магдалинівської селищної ради, до складу сім`ї за адресою: АДРЕСА_1 входять 3 особи: ОСОБА_1 (власник), ОСОБА_4 (донька власника), ОСОБА_5 (онук власника).
Відповідно до довідки Гімназії №3 - загальноосвітнього навчального закладу І-ІІІ ступенів Новомосковської міської ради від 04.12.2018р. №146, ОСОБА_5 , 2006 р.н., навчається у 6-Б класі гімназії №3 Новомосковської міської ради.
У розділі ІІ Дані про членів сім`ї осіб зі складу домогосподарства незалежно від реєстрації їхнього місця проживання (фактичного місяця проживання) декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії ОСОБА_1 від 24.10.2018 року вказано, що він одружений із ОСОБА_2 і у примітках зазначено, що остання не проживає за вказаною адресою.
При цьому довідкою про склад сім`ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку, осіб №3093 від 25.10.2018р., виданої Виконавчим комітетом Магдалинівської селищної ради, підтверджено, що ОСОБА_2 проживає одна та зареєстрована за адресою: АДРЕСА_2 .
У розділі ІІІ Дані про види та суми доходів осіб, які входять до складу домогосподарства, а також членів сім`ї осіб зі складу домогосподарства незалежно від реєстрації їхнього місця проживання (фактичного місяця проживання), інформація про які відсутня в Державному реєстрі фізичних осіб-платників податків та реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування за період з 01.01.2018р. до 01.07.2018р. декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії ОСОБА_1 від 24.10.2018 року останнім зазначено лише ОСОБА_4 та вказано, що вона безробітна.
Крім наведених вище документів задля призначення субсидії позивачем надано також довідку про розмір платежів за використання природного газу за жовтень 2018 року та довідку про спожиту та сплачену електроенергію за період з 01.04.2018р. по 01.10.2018р. від 29.10.2018р.
Згідно з витягом з протоколу засідання районної комісії по розгляду питань, пов`язаних з визначенням права призначення субсидії, №41 від 23.11.2018р. УСЗН Магдалинівської РДА за результатами розгляду особової справи по наданню житлової субсидії ОСОБА_1 , з урахуванням того, що відповідно до відомостей, внесених у розділ ІІІ декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії ОСОБА_1 від 24.10.2018 року, донька позивача - ОСОБА_4 фактично не проживає за вищевказаною адресою, що підтверджується довідкою зі школи (абз.6,7 п.9 постанови Кабінету Міністрів України №848 (зі змінами), вирішено призначити ОСОБА_1 субсидію на фактично проживаючих зареєстрованих за даною адресою членів домогосподарства та не враховувати доходи зареєстрованих в житловому приміщенні, які фактично за даною адресою не проживають.
З розрахунку субсидії на житлово-комунальні послуги, призначеної ОСОБА_1 з 19.12.2018р. за період з жовтня 2018 року по квітень 2019 року, включно, слідує, що ця субсидія призначена відповідно до вищевказаного рішення комісії УСЗН на фактично проживаючих членів домогосподарства; середньомісячний сукупний дохід домогосподарства ОСОБА_1 визначено у сумі 9510,43грн. та враховано до його складу доходи позивача ОСОБА_1 - 15117,72грн. (пенсія) та доходи дружини позивача ОСОБА_2 - 19666,26грн. (заробітна плата), 21928,64грн. (допомога по безробіттю) та 350,00грн. (компенсаційна виплата); середньомісячний дохід на одного члена домогосподарства - 4755,21грн.; розмір плати у межах соціальних норм, з урахуванням пільг, становить 876,11грн.; опалювальна площа 51,50кв.м.; при цьому з жовтня 2018 року субсидію ОСОБА_1 призначено із розрахунку на одну особу в наступних сумах:
-у жовтні 2018 року (неповний опалювальний місяць) - 0.00грн., обов`язковий платіж (1908,74грн. - 20,07%) перевищує розмір плати за житлово-комунальні послуги (876,11грн.);
-з листопада 2018 року (повний опалювальний період) - 46,62грн., обов`язковий платіж - 1908,74грн. (20,07 %) щомісячно;
-у квітні 2019 року (неповний опалювальний місяць) - 0,00грн., обов`язковий платіж (1908,74грн. - 20,07 %) перевищує розмір плати за житлово-комунальні послуги (1032,26грн.).
Не погодившись з розміром призначеної субсидії, ОСОБА_1 звертався із заявами про її перерахунок до Управління соціального захисту населення Магдалинівської районної державної адміністрації, Департаменту соціального захисту населення Дніпропетровської обласної адміністрації та до Прем`єр-міністра України Гройсмана В.Б.
Листами УСЗН Магдалинівської РДА від 02.01.2019р. за №С-655 та від 13.05.2019р. за №С-303, листом Департаменту соціального захисту населення Дніпропетровської обласної адміністрації від 23.01.2019р. за №С-29 позивача повідомлено про те, що житлова субсидія йому призначена згідно з діючим законодавством.
Заява ОСОБА_1 , яка була адресована Прем`єр-міністрові України Гройсману В.Б., відповідно до ч.3 ст.7 Закону України Про звернення громадян надіслана Секретаріатом Кабінету Міністрів України 11.03.2019р. за №41-С-004757/04 Міністерству соціальної політики України для розгляду і надання відповіді.
Листом Мінсоцполітики від 21.03.2019р. за №3198/0/112-19/20 звернення ОСОБА_1 стосовно призначення житлової субсидії надіслано Департаменту соціального захисту населення Дніпропетровської обласної адміністрації для розгляду і з`ясування всіх обставин та подальшого повідомлення заявника ( ОСОБА_1 ) та Мінсоцполітики про результати розгляду цього звернення.
Листом Департаменту соціального захисту населення Дніпропетровської обласної адміністрації від 17.04.2019р. №С-540 позивача повідомлено, що його звернення, надіслане на ім`я Прем`єр-міністра України Гройсмана В.Б., розглянуто та надано роз`яснення порядку та умов призначення житлової субсидії, а також зазначено, що житлова субсидія ОСОБА_1 призначена з урахуванням вимог Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995р. №848 (зі змінами), яким, зокрема, передбачено, що з 1 травня 2018 року при призначенні житлової субсидії враховуються також доходи і членів сім`ї особи зі складу домогосподарства у разі, коли адреса їхнього зареєстрованого (фактичного) місця проживання відмінна від адреси домогосподарства, при цьому соціальні норми житла та соціальні нормативи користування житлово-комунальними послугами за адресою домогосподарства на таких осіб не розраховуються.
Не погодившись з наведеною позицією, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам та вирішуючи спір по суті заявлених позовних вимог, суд зазначає наступне.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правовідносини, що виникли між сторонами, врегульовані Положенням про порядок призначення житлових субсидій, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995р. №848 (тут і далі - в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, а саме: в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 27.04.2018р. №329, яка набрала чинності з 01.05.2018р.) (далі - Положення №848).
Відповідно до п.1 Положення №848 житлова субсидія є безповоротною адресною державною соціальною допомогою громадянам - мешканцям домогосподарств, що проживають в житлових приміщеннях (будинках) і не можуть самотужки платити за житлово-комунальні послуги, оплачувати витрати на управління багатоквартирним будинком.
Згідно з п.2 Положення №848 право на отримання житлової субсидії мають громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які на законних підставах перебувають на території України (далі - громадяни), що проживають у житлових приміщеннях (будинках).
Пунктом 3 Положення №848 визначено, що призначення житлових субсидій та контроль за їх цільовим використанням здійснюється структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві і Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх створення) рад (далі - структурні підрозділи з питань соціального захисту населення). У територіальних громадах (в тому числі об`єднаних), у виконавчих органах яких відсутні структурні підрозділи з питань соціального захисту населення, прийняття заяв громадян з необхідними документами для призначення житлових субсидій та передачу їх відповідним структурним підрозділам з питань соціального захисту населення безпосередньо або через центри надання адміністративних послуг чи їх фронт-офіси здійснюють уповноважені особи, які визначаються виконавчими органами сільських, селищних, міських рад.
Інформація про призначені житлові субсидії вноситься структурним підрозділом з питань соціального захисту населення до Єдиного державного реєстру отримувачів житлових субсидій, держателем якого є Мінсоцполітики.
При цьому Положенням про Міністерство соціальної політики України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17.06.2015р. №423 (зі змінами), передбачено, що Мінсоцполітики є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади з формування та забезпечення реалізації державної політики у сфері соціального захисту населення.
Відповідно до Положення про Міністерство соціальної політики України, Міністерство проводить роз`яснення чинного законодавства, в тому числі щодо порядку призначення субсидій, водночас, функції щодо призначення та виплати житлової субсидії до компетенції Міністерства не належать.
Як зазначалося вище, призначення субсидій та контроль за їх цільовим використанням відповідно до п.3 Положення №848 здійснюється структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх створення) рад за місцем реєстрації (фактичного) місця проживання заявника.
Зважаючи на наведене та враховуючи те, що позивачем при зверненні до суду у позові жодним чином не обґрунтовано пред`явлення цієї позовної заяви, позовні вимоги якої витікають з незгоди ОСОБА_1 з розміром призначеної йому УСЗН Магдалинівської РДА житлової субсидії, саме до Мінсоцполітики, яке, в свою чергу, не наділене повноваженнями щодо призначення та перерахунку житлових субсидій, суд доходить висновку про те, що Мінсоцполітики у даному випадку є неналежним відповідачем, оскільки не повинно відповідати за цим позовом, тому у задоволенні позовних вимог до нього слід відмовити.
При цьому, як зазначалося вище, судом, враховуючи норми п.3 Положення №848 залучено до участі у цій справі у якості другого відповідача УСЗН Магдалинівської РДА, яке у даному випадку є належним відповідачем та повинно відповідати за цим позовом, бо саме цим суб`єктом владних повноважень прийнято рішення про призначення житлової субсидії позивачеві та розраховано її розмір, незгода з яким і стала підставою для звернення ОСОБА_1 до суду з цим позовом.
Надаючи оцінку правомірності та обґрунтованості розрахунку УСЗН Магдалинівської РДА житлової субсидії, призначеної ОСОБА_1 , суд зважає на таке.
Відповідно до п.4 Положення №848 житлові субсидії призначаються за наявності різниці між розміром плати за житлово-комунальні послуги та/або скраплений газ, тверде та рідке пічне побутове паливо, внеску/платежу об`єднанню на оплату витрат на управління багатоквартирним будинком у межах соціальної норми житла, соціальних нормативів житлово-комунальних послуг, скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, витрат на управління багатоквартирним будинком (далі - соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування) і розміром обов`язкового відсотка платежу, визначеного в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 8 Положення №848 передбачено, що житлова субсидія призначається одному із членів домогосподарства, які зареєстровані і фактично проживають в житловому приміщенні (будинку).
За приписами п.9 Положення №848 житлова субсидія розраховується на всіх членів домогосподарства. До складу домогосподарства включаються особи, що зареєстровані і фактично проживають в житловому приміщенні (будинку), на яких розраховуються соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування і доходи яких враховуються під час призначення житлової субсидії.
Під час призначення житлової субсидії враховуються також доходи членів сім`ї особи із складу домогосподарства у разі, коли їх зареєстроване (фактичне) місце проживання відмінне від адреси домогосподарства. При цьому соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування за адресою домогосподарства на таких осіб не розраховуються.
Під час призначення житлової субсидії соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування розраховуються на членів домогосподарства, які зареєстровані в житловому приміщенні (будинку), але фактично в ньому не проживають у зв`язку з призовом на строкову військову службу. При цьому фактичні доходи таких осіб не враховуються в сукупний дохід домогосподарства. Кількість членів домогосподарства визначається на початок місяця, з якого призначається житлова субсидія.
У разі коли у складі домогосподарства кількість фактично проживаючих зареєстрованих членів домогосподарства є меншою за кількість членів домогосподарства, зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку), за рішенням комісії соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування розраховуються на фактично проживаючих зареєстрованих за даною адресою членів домогосподарства. Рішення комісії в такому випадку приймається з урахуванням норм, зазначених в абзаці десятому пункту 7 цього Положення.
За рішенням комісії доходи членів домогосподарства, які зареєстровані в житловому приміщенні (будинку), але фактично за даною адресою не проживають, в сукупний дохід домогосподарства не враховуються. Рішення комісії в такому випадку приймається з урахуванням норм, зазначених в абзаці десятому пункту 7 цього Положення, і не може поширюватися на випадок, визначений в абзаці третьому цього пункту.
Відповідно до п.10 Положення №848 для розрахунку житлової субсидії враховуються доходи членів домогосподарства, членів сім`ї особи із складу домогосподарства, зазначених у пункті 9 цього Положення, які досягли 14-річного віку станом на початок періоду, за який враховуються такі доходи. Під час призначення житлової субсидії враховуються такі доходи: заробітна плата після сплати податку на доходи фізичних осіб; пенсія; стипендія; соціальні виплати, які призначаються структурним підрозділом з питань соціального захисту населення; допомога по безробіттю, інші страхові виплати, які призначаються фондами соціального страхування; інші доходи.
Постановою Кабінету Міністрів України від 27.07.1998р. №1156 Про новий розмір витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива у разі надання житлової субсидії передбачено, що з 1 жовтня 2014 року обов`язковий відсоток платежу для кожної сім`ї залежить від розміру середньомісячного сукупного доходу домогосподарства в розрахунку на одну особу та визначається індивідуально за єдиною формулою: середньомісячний дохід домогосподарства в розрахунку на одну особу ділиться на розмір прожиткового мінімуму на одну особу в розрахунку на місяць (з 1 липня 2018 року - 1777 грн; з 1 грудня 2018 року - 1853 грн, з 1 липня 2019 року -1936 грн), отриманий результат ділиться на 2, а потім множиться на 15 відсотків. Що менші доходи, то меншим є відсоток обов`язкового платежу.
Згідно з п.11 Положення №848 для розрахунку житлової субсидії середньомісячний сукупний дохід осіб, зазначених у пункті 9 цього Положення, враховується: за III-IV квартали попереднього календарного року - у разі, коли житлова субсидія призначається з початку неопалювального сезону; за I-II квартали поточного календарного року - у разі, коли житлова субсидія призначається з початку опалювального сезону; за два квартали, що передують місяцю, який передує місяцю звернення за призначенням житлової субсидії, - у разі, коли житлова субсидія призначається не з початку опалювального (неопалювального) сезону.
Пунктом 13 Положення №848 встановлено, що для призначення житлової субсидії громадянин, особа якого посвідчується паспортом або іншим документом, подає структурному підрозділу з питань соціального захисту населення за зареєстрованим місцем проживання (орендарі, внутрішньо переміщені особи - за фактичним місцем проживання):
- заяву про призначення житлової субсидії за формою, встановленою Мінсоцполітики (далі - заява);
- декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, за формою, встановленою Мінсоцполітики (далі - декларація);
- довідки про доходи - у разі зазначення в декларації доходів, інформація про які відсутня у ДФС, Пенсійному фонді України, фондах соціального страхування тощо і відповідно до законодавства не може бути отримана за запитом структурного підрозділу з питань соціального захисту населення у порядку, встановленому цим Положенням. У разі неможливості підтвердити такі доходи довідкою до декларації додається письмове пояснення із зазначенням їх розміру;
- договір найму (оренди) житла (у разі наявності).
Відповідно до п.14 Положення №848 для призначення житлових субсидій на запит структурних підрозділів з питань соціального захисту населення у п`ятиденний строк з дня його отримання подаються відомості про:
- склад зареєстрованих у житлових приміщеннях (будинках) осіб - органами місцевого самоврядування або уповноваженими ними органами;
- забезпеченість громадян житловою площею та комунальними послугами - управителями, об`єднаннями, виконавцями комунальних послуг.
У таких відомостях зазначається:
- розмір платежів за житлово-комунальні послуги у межах соціальної норми житла та соціальних нормативів житлово-комунального обслуговування;
- розмір внесків/платежів об`єднанню на оплату витрат на управління багатоквартирним будинком у межах соціальної норми житла та соціальних нормативів житлово-комунального обслуговування;
- сума простроченої понад два місяці заборгованості з оплати житлово-комунальних послуг, витрат на управління багатоквартирним будинком;
- інформація про доходи осіб та сплату єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування - Пенсійним фондом України у порядку, встановленому Фондом та Мінсоцполітики;
- інформація про доходи осіб з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків, а також групу платників єдиного податку, до якої належить фізична особа - підприємець, що обрав спрощену систему оподаткування, - ДФС у порядку, встановленому Мінсоцполітики та Мінфіном;
- інформація про перетин державного кордону особами - Держприкордонслужбою;
- інформація про наявність в осіб транспортних засобів - уповноваженими органами МВС;
- реквізити документів, що посвідчують особу, підтверджують громадянство або право іноземця або особи без громадянства на законних підставах перебувати на території України,
- ДМС.
Відомості, зазначені в цьому пункті, можуть надаватися структурному підрозділу з питань соціального захисту населення у вигляді довідок, даних на електронних носіях інформації тощо.
Відомості, зазначені в абзацах другому - сьомому цього пункту, структурні підрозділи з питань соціального захисту населення можуть отримувати також від організацій, що здійснюють нарахування плати за житлово-комунальні послуги, внесків/платежів об`єднанню на оплату витрат на управління багатоквартирним будинком за договорами з управителями або об`єднаннями, виконавцями комунальних послуг, інформаційно-обчислювальних центрів, розрахункових центрів, центрів нарахування плати за житлово-комунальні послуги, центрів муніципальних систем управління тощо.
Структурні підрозділи з питань соціального захисту населення мають право робити запити та безоплатно отримувати у строк до 10 календарних днів від інших підприємств, установ і організацій інформацію, необхідну для призначення житлових субсидій та проведення перевірок достовірності даних, отриманих від осіб, які звертаються за їх призначенням.
Згідно з п.19 Положення №848 розрахунки щодо визначення розміру житлової субсидії на оплату житлово-комунальних послуг, витрат на управління багатоквартирним будинком здійснюються в такій послідовності:
1) визначення середньомісячного сукупного доходу домогосподарства та відсотка обов`язкової частки його плати за житлово-комунальні послуги, витрат на управління багатоквартирним будинком у такому доході;
2) визначення місячного розміру плати за житлово-комунальні послуги та/або місячного розміру внеску/платежу об`єднанню на оплату витрат на управління багатоквартирним будинком у межах соціальної норми житла (з урахуванням понаднормової площі відповідно до пункту 5 цього Положення) та соціальних нормативів житлово-комунального обслуговування;
3) визначення розміру житлової субсидії як різниці між місячним розміром плати за житлово-комунальні послуги та/або місячним розміром внеску/платежу об`єднанню на оплату витрат на управління багатоквартирним будинком у межах соціальної норми житла та соціальних нормативів житлово-комунального обслуговування і обов`язковою часткою плати за житлово-комунальні послуги та/або витрат на управління багатоквартирним будинком.
Як зазначалося вище, незгода позивача з розміром призначеної житлової субсидії обґрунтована, зокрема, тим, що, на думку ОСОБА_1 , при розрахунку сукупного середньомісячного доходу членів із складу домогосподарства до складу такого доходу безпідставно враховано доходи дружини позивача - ОСОБА_2 , яка спільно з позивачем не проживає та зареєстрована за іншою адресою.
Водночас, як зазначалося вище, відповідно до п.9 Положення №848 (в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, а саме: в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 27.04.2018р. №329, яка набрала чинності з 01.05.2018р.) під час призначення житлової субсидії враховуються також доходи членів сім`ї особи із складу домогосподарства у разі, коли їх зареєстроване (фактичне) місце проживання відмінне від адреси домогосподарства. При цьому соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування за адресою домогосподарства на таких осіб не розраховуються.
Згідно з ч.2 ст.3 Сімейного кодексу України сім`ю складають особи, які спільно проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки. Подружжя вважається сім`єю і тоді, коли дружина та чоловік у зв`язку з навчанням, роботою, лікуванням, необхідністю догляду за батьками, дітьми та з інших поважних причин не проживають спільно.
З урахуванням зазначеного, з 01.05.2018р. під час призначення житлової субсидії враховуються доходи подружжя незалежно від їхнього місця реєстрації та факту спільного проживання).
При цьому, як зазначалося вище, на виконання вимог п.9 Положення №848 рішенням комісії УСЗН Магдалинівської РДА від 23.11.2018 року житлову субсидію на опалювальний період 2018-2019 років позивачеві призначено без врахування осіб, які зареєстровані, але фактично не проживають у житловому будинку приміщенні (доньки).
Водночас, при розрахунку розміру субсидії УСЗН Магдалинівської РДА враховано доходи за період з 01.01.2018р. по 30.06.2018р. позивача та його дружини ОСОБА_2 , яка хоча і зареєстрована за іншою адресою, однак, у розумінні приписів ч.2 ст.3 Сімейного кодексу України, є членом сім`ї позивача, при цьому загальна сума сукупного доходу склала 57062,62грн., з яких: 15117,72грн. (пенсія ОСОБА_1 ) та доходи ОСОБА_2 - 19666,26грн. (заробітна плата), 21928,64грн. (допомога по безробіттю) та 350,00грн. (компенсаційна виплата), отже, середньомісячний дохід домогосподарства становить 9510,43грн. (57062,62грн/6 місяців).
При цьому в основу формули розрахунку розміру субсидії взято залежність доходу сім`ї на рівні двох прожиткових мінімумів на особу і витрат, які перевищують 15% сукупного доходу такої родини. Формула розрахунку субсидії: середньомісячний дохід сім`ї ділиться на кількість зареєстрованих у житловому приміщенні осіб і визначається середньомісячний дохід на одну особу. Цей дохід ділиться на прожитковий мінімум (1777грн.), ділиться на базовий коефіцієнт 2 і множиться на 15%, отже, обов`язковий відсоток платежу для домогосподарства позивача становить: 4755,21 грн./1777грн./ 2 * 15% = 20,07 %, що у грошовому еквіваленті дорівнює 1908,74грн.
За наведених обставин, суд доходить висновку про безпідставність доводів позивача про протиправність врахування УСЗН Магдалинівської РДА при розрахунку сукупного середньомісячного доходу членів із складу домогосподарства до складу такого доходу доходів дружини позивача - ОСОБА_2 , яка спільно з позивачем не проживає та зареєстрована за іншою адресою, бо врахування цих доходів прямо передбачено п.9 Положення №848.
Щодо доводів позивача відносно невірного зазначення розміру опалювальної площі судом встановлено таке.
Відповідно до довідки про розмір платежів за використання природного газу ТОВ Дніпропетровськгаз збут Новомосковський ВР Магдалинівка від 26.10.2018р. опалювальна площа будинку за адресою: АДРЕСА_1 становить 51,5 кв.м.
В подальшому, 26.12.2018р. ТОВ Дніпропетровськгаз збут Новомосковський ВР Магдалинівка надано довідку, в якій зазначено, що опалювальна площа за вищевказаною адресою становить 65,9 кв.м.
На підставі оновленої інформації про розмір опалювальної площі житлового будинку спеціалістами УСЗН Магдалинівської РДА внесено зміни до особової справи ОСОБА_1
Доказів на спростування інформації, вказаної в оновленій довідці ТОВ Дніпропетровськгаз збут Новомосковський ВР Магдалинівка, наданій 26.12.2018р., позивачем не надано.
При цьому постановою Кабінету Міністрів України Про встановлення державних соціальних стандартів у сфері житлово-комунального обслуговування від 06.08.2014р. №409 (із змінами) затверджені соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування, в межах яких держава надає громадянам субсидії на оплату житлово-комунальних послуг.
Відповідно до п.2 постанови Кабінету Міністрів України Про встановлення державних соціальних стандартів у сфері житлово-комунального обслуговування від 06.08.2014 року №409 (зі змінами) соціальна норма житла, в межах якої держава надає громадянам субсидії на оплату житлово-комунальних послуг, складає 13,65 кв.м на одну особу та додатково 35,22 кв.м на сім`ю (48,87 кв.м).
Таким чином, субсидія на опалювальний період 2018-2019р.р. призначена ОСОБА_1 в межах соціальної норми житла та соціальних нормативів житлово-комунальних послуг.
Відповідно до п. 5 Положення №848 (в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) в окремих випадках за рішенням комісій, утворених районними держадміністраціями, виконавчими органами міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад, житлові субсидії непрацездатним непрацюючим особам, які проживають самі, можуть призначатися на норму, яка перевищує встановлену законодавством соціальну норму житла. Комісія має право призначити житлову субсидію на загальну площу житла з урахуванням понаднормової площі, яка не може перевищувати більш як на 30 відсотків соціальну норму житла, розраховану на домогосподарство.
Доказів звернення позивача до УСЗН Магдалинівської РДА з питання призначення житлової субсидії на понаднормову площу житла ОСОБА_1 не надано, водночас, з листа Департаменту соціального захисту населення Дніпропетровської обласної адміністрації від 17.04.2019р. №С-540 слідує, що за інформацією УСЗН Магдалинівської РДА такі звернення позивача відсутні.
Конституційний Суд України в рішенні від 25 січня 2012 року №3-рп/2012 визначив, що суди під час вирішення справ про соціальний захист громадян керуються, зокрема, принципом законності. Цей принцип передбачає застосування судами законів України, а також нормативно-правових актів відповідних органів державної влади, виданих на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України, в тому числі нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України, виданих у межах його компетенції, на основі і на виконання Бюджетного кодексу України, закону про Державний бюджет України на відповідний рік та інших законів України. Однією з ознак України як соціальної держави є забезпечення загальносуспільних потреб у сфері соціального захисту за рахунок коштів Державного бюджету України, виходячи з фінансових можливостей держави, яка зобов`язана справедливо і неупереджено розподіляти суспільне багатство між громадянами і територіальними громадами та прагнути до збалансованості бюджету України. При цьому рівень державних гарантій права на соціальний захист має відповідати Конституції України, а мета і засоби зміни механізму нарахування соціальних виплат та допомоги - принципам пропорційності і справедливості.
З огляду на означене, Кабінет Міністрів України уповноважений на підставі конкретних положень закону, прийнятого Верховною Радою України, та з метою забезпечення проведення політики у сфері соціального захисту, визначати механізм реалізації права на отримання пільг. Відповідні акти Кабінету Міністрів України є обов`язковими для виконання (частина перша статті 117 Конституції України).
Оскільки у даному випадку, відповідач діяв на виконання вимог Положення №848, яким Кабінет Міністрів України визначив умови та порядок надання громадянам житлових субсидій, такі дії відповідача вважаються вчиненими на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України, з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).
Враховуючи наведене та оцінюючи надані сторонами у справі докази в їх сукупності, суд доходить висновку про безпідставність доводів позивача про невірний розрахунок призначеної йому з 19 грудня 2018 року субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг на опалювальний період, з жовтня 2018 року по квітень 2019 року, включно, а, отже, про відсутність для задоволення позовних вимог у повному обсязі, в тому числі і щодо стягнення з відповідачів компенсації у сумі 15117,72грн. та моральної шкоди у розмірі 60000,00грн.
При цьому щодо вимоги про стягнення моральної шкоди суд вважає за необхідне додатково зазначити, що така вимога у позовній заяві не була обґрунтована належним чином, зокрема, позивачем взагалі не вказано у чому саме полягала спричинена йому моральна шкода.
Відповідно до ч.2 ст.23 Цивільного кодексу України визначено, що моральна шкода полягає: у фізичному болю та стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку з каліцтвом або іншим ушкодженням здоров`я; у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку з протиправною поведінкою щодо неї самої, членів її сім`ї чи близьких родичів; у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку із знищенням чи пошкодженням її майна; у приниженні честі та гідності фізичної особи, а також ділової репутації фізичної або юридичної особи.
Моральна шкода відшкодовується грішми, іншим майном або в інший спосіб.
Розмір грошового відшкодування моральної шкоди визначається судом залежно від характеру правопорушення, глибини фізичних та душевних страждань, погіршення здібностей потерпілого або позбавлення його можливості їх реалізації, ступеня вини особи, яка завдала моральної шкоди, якщо вина є підставою для відшкодування, а також з урахуванням інших обставин, які мають істотне значення. При визначенні розміру відшкодування враховуються вимоги розумності і справедливості (ч.3 ст.23 Цивільного кодексу України ).
Згідно з п.3 Постанови Пленум Верховного Суду України від 31.03.1995р. № 4 Про судову практику в справах про відшкодування моральної (немайнової) шкоди (зі змінами та доповненнями) визначено, що під моральною шкодою слід розуміти втрати немайнового характеру внаслідок моральних чи фізичних страждань, або інших негативних явищ, заподіяних фізичній чи юридичній особі незаконними діями або бездіяльністю інших осіб.
Моральна шкода може полягати, зокрема: у приниженні честі, гідності, престижу або ділової репутації, моральних переживаннях у зв`язку з ушкодженням здоров`я, у порушенні права власності (в тому числі інтелектуальної), прав, наданих споживачам, інших цивільних прав, у зв`язку з незаконним перебуванням під слідством і судом, у порушенні нормальних життєвих зв`язків через неможливість продовження активного громадського життя, порушенні стосунків з оточуючими людьми, при настанні інших негативних наслідків.
У позовній заяві про відшкодування моральної (немайнової) шкоди має бути зазначено, в чому полягає ця шкода, якими неправомірними діями чи бездіяльністю її заподіяно позивачеві, з яких міркувань він виходив, визначаючи розмір шкоди, та якими доказами це підтверджується.
Розмір відшкодування моральної (немайнової) шкоди, суд визначає залежно від характеру та обсягу страждань (фізичних, душевних, психологічних тощо) яких зазнав позивач, характеру немайнових втрат (їх тривалості, можливості відновлення тощо) та з урахуванням інших обставин.
Позивачем не наведено яким чином він зазнав моральної шкоди від оскаржуваних дій, що в підсумку принизило його честь, гідність та завдало йому моральних страждань, а також не надав належного обґрунтування щодо суми моральної шкоди у розмірі 60000грн.
Окрім того, позивачем не було надано і доказів на підтвердження приниження його гідності чи доказів погіршення стану його здоров`я, які спричинили б понесення будь-яких витрат на таке лікування, не наведено позивачем і мотивів та розрахунку, з яких він виходив при визначенні моральної шкоди у вказаному розмірі.
Враховуючи вищевикладене, а також те, що судом встановлено правомірність та обґрунтованість розрахунку призначеної позивачеві житлової субсидії, у зв`язку із чим відмовлено у задоволенні частини позовних вимог щодо визнання протиправними оскаржуваних позивачем дій з цього приводу, суд доходить висновку про відсутність підстав для задоволення вимог позивача про стягнення на його користь моральної шкоди.
Таким чином, слід відмовити у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 у повному обсязі.
Оскільки у задоволенні позовних вимог відмовлено у повному обсязі, судові витрати зі сплати судового збору, понесені позивачем при зверненні до суду з цим позовом, відповідно до ст.139 КАС України не відшкодовуються.
Керуючись ст. ст. 241-246 , 260-262 Кодексу адміністративного судочинства України , суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позовної заяви ОСОБА_1 (р.н.о.к.п.п. НОМЕР_1 , місце проживання: АДРЕСА_3 ) до Міністерства соціальної політики України (код ЄДРПОУ 37567866, місцезнаходження: вул. Еспланадна, 8/10, м. Київ, 01601), Управління соціального захисту населення Магдалинівської районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 03192425, місцезнаходження: вул. Центральна, 64, смт Магдалинівка, Магдалинівський район, Дніпропетровська область, 51100) про визнання дій неправомірними та зобов`язання вчинити певні дії - відмовити у повному обсязі.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду в порядку та у строки, передбачені ст. ст. 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України .
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України .
Повний текст рішення суду складено 15.10.2019 року.
Суддя О.М. Турова
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.10.2019 |
Оприлюднено | 21.10.2019 |
Номер документу | 85048573 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Турова Олена Михайлівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Турова Олена Михайлівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Турова Олена Михайлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні