Постанова
від 18.02.2021 по справі 160/6481/19
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

18 лютого 2021 року м. Дніпросправа № 160/6481/19

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Ясенової Т.І. (доповідач),

суддів: Суховарова А.В., Головко О.В.,

розглянувши в письмовому провадженні адміністративну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15.10.2019 в адміністративній справі (cуддя у 1 інстанції Турова О.М.) за позовом ОСОБА_1 до Міністерства соціальної політики України, Управління соціального захисту населення Магдалинівської районної державної адміністрації про визнання дій неправомірними та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Міністерства соціальної політики України, Управління соціального захисту населення Магдалинівської районної державної адміністрації, в якому з урахуванням уточнених позовних вимог просив:

- визнати дії Міністерства соціальної політики України неправомірними щодо неправомірного нарахування субсидії та зобов`язати виплатити позивачу компенсацію у сумі 15117,72грн.;

- зобов`язати Міністерство соціальної політики України виплатити позивачу моральну шкоду у розмірі 60000,00грн.

В обґрунтування позовних вимог зазначалося, що позивач не погоджується з розміром призначеної йому з 19 грудня 2018 року субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг (далі - ЖКП) на опалювальний період, з жовтня 2018 року по квітень 2019 року, включно, оскільки вважає, що при розрахунку субсидії невірно враховано розмір опалювальної площі (взято 65,9 кв.м. замість 63,53кв.м.), а також безпідставно враховано під час визначення сукупного середньомісячного доходу членів із складу домогосподарства доходи дружини позивача, в той час, як остання спільно з позивачем не проживає та зареєстрована за іншою адресою. Зазначено, що позивач отримує пенсію у розмірі 2519,62грн., а тому обов`язковий платіж для нього повинен становити - 267,84грн. Таким чином, порушення відповідачами норм чинного законодавства спричинило матеріальну шкоду. При цьому, протиправними діями суб`єктів владних повноважень було завдано позивачу моральну шкоду.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15.10.2019 року у задоволені позову відмовлено.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, позивач подав апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позов.

Колегія суддів зазначає, що апеляційна скарга фактично обґрунтована аналогічними доводами що і адміністративний позов.

У відзиві на апеляційну скаргу Міністерство соціальної політики України, посилаючись на безпідставність доводів апеляційної скарги та законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції, просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції залишити без змін.

Справа судом розглянута в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції, доводи апеляційної скарги та відзиву на апеляційну скаргу, дослідивши матеріали справи, суд апеляційної інстанції дійшов таких висновків.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено судом апеляційної інстанції, що 24.10.2018 позивач звернувся до Управління соціального захисту населення Магдалинівської районної державної адміністрації (далі - УСЗН Магдалинівської РДА) з заявою про призначення житлової субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг (газопостачання та електропостачання) у будинку АДРЕСА_1 . До вказаної заяви долучено: декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, в розділі І Загальні відомості якої зазначено, що до осіб, які входять до складу домогосподарства, належать сам позивач (сімейний стан якого - одружений), ОСОБА_2 (сімейний стан - розлучена, в примітках вказано, що фактично не проживає) та ОСОБА_3 (дитина, в примітках вказано, що фактично не проживає).

У розділі ІІ Дані про членів сім`ї осіб зі складу домогосподарства незалежно від реєстрації їхнього місця проживання (фактичного місяця проживання) декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії ОСОБА_1 вказано, що він одружений із ОСОБА_4 і у примітках зазначено, що остання не проживає за вказаною адресою.

Довідкою про склад сім`ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку, осіб №3093 від 25.10.2018р., виданої Виконавчим комітетом Магдалинівської селищної ради, підтверджено, що ОСОБА_4 проживає одна та зареєстрована за адресою: АДРЕСА_2 .

Згідно з витягом з протоколу засідання районної комісії по розгляду питань, пов`язаних з визначенням права призначення субсидії, №41 від 23.11.2018р. УСЗН Магдалинівської РДА за результатами розгляду особової справи по наданню житлової субсидії позивача, з урахуванням того, що відповідно до відомостей, внесених у розділ ІІІ декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії ОСОБА_1 від 24.10.2018 року, донька позивача - ОСОБА_2 фактично не проживає за вищевказаною адресою, що підтверджується довідкою зі школи (абз.6,7 п.9 постанови Кабінету Міністрів України №848 (зі змінами), вирішено призначити позивачу субсидію на фактично проживаючих зареєстрованих за даною адресою членів домогосподарства та не враховувати доходи зареєстрованих в житловому приміщенні, які фактично за даною адресою не проживають.

З розрахунку субсидії на житлово-комунальні послуги, призначеної позивачу з 19.12.2018р. за період з жовтня 2018 року по квітень 2019 року, включно, слідує, що ця субсидія призначена відповідно до вищевказаного рішення комісії УСЗН на фактично проживаючих членів домогосподарства; середньомісячний сукупний дохід домогосподарства ОСОБА_1 визначено у сумі 9510,43грн. та враховано до його складу доходи позивача - 15117,72грн. (пенсія) та доходи дружини позивача ОСОБА_4 - 19666,26грн. (заробітна плата), 21928,64грн. (допомога по безробіттю) та 350,00грн. (компенсаційна виплата); середньомісячний дохід на одного члена домогосподарства - 4755,21грн.; розмір плати у межах соціальних норм, з урахуванням пільг, становить 876,11грн.; опалювальна площа 51,50кв.м.; при цьому з жовтня 2018 року субсидію позивача призначено із розрахунку на одну особу в наступних сумах:

- у жовтні 2018 року (неповний опалювальний місяць) - 0.00грн., обов`язковий платіж (1908,74грн. - 20,07%) перевищує розмір плати за житлово-комунальні послуги (876,11грн.);

- з листопада 2018 року (повний опалювальний період) - 46,62грн., обов`язковий платіж - 1908,74грн. (20,07 %) щомісячно;

- у квітні 2019 року (неповний опалювальний місяць) - 0,00грн., обов`язковий платіж (1908,74грн. - 20,07 %) перевищує розмір плати за житлово-комунальні послуги (1032,26грн.).

Не погодившись з розміром призначеної субсидії, позивач звертався із заявами про її перерахунок до Управління соціального захисту населення Магдалинівської районної державної адміністрації, Департаменту соціального захисту населення Дніпропетровської обласної адміністрації та до Прем`єр-міністра України Гройсмана В.Б.

За результатами розгляду вказаних заяв позивачу не було здійснено перерахунок субсидії, у зв`язку з чим останній звернувся з відповідним позовом до суду.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів виходить з наступного.

Порядок надання субсидій визначений Положенням про порядок призначення житлових субсидій, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України №848 від 21.10.1995.

Пунктом 1 Положення №848 встановлено, що це Положення визначає умови призначення та порядок надання громадянам таких житлових субсидій, зокрема, щомісячної житлової субсидії на оплату житлово-комунальних послуг.

Відповідно до пункту 2 Положення №848 право на отримання житлової субсидії мають громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які на законних підставах перебувають на території України (далі - громадяни), що проживають у житлових приміщеннях (будинках).

Призначення житлових субсидій та контроль за їх цільовим використанням здійснюється структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві і Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх створення) рад (пункт 3 Положення №848).

Пунктом 4 Положення №848 визначено, що житлові субсидії призначаються за наявності різниці між розміром плати за житлово-комунальні послуги та/або скраплений газ, тверде та рідке пічне побутове паливо, внеску/платежу об`єднанню на оплату витрат на управління багатоквартирним будинком у межах соціальної норми житла, соціальних нормативів житлово-комунальних послуг, скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, витрат на управління багатоквартирним будинком (далі - соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування) і розміром обов`язкового відсотка платежу, визначеного в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Згідно з пунктом 8 Положення №848 житлова субсидія призначається одному із членів домогосподарства, які зареєстровані і фактично проживають в житловому приміщенні (будинку).

При цьому, за приписами пункту 9 Положення №848, під час призначення житлової субсидії враховуються також доходи членів сім`ї особи із складу домогосподарства у разі, коли їх зареєстроване (фактичне) місце проживання відмінне від адреси домогосподарства. При цьому соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування за адресою домогосподарства на таких осіб не розраховуються. Кількість членів домогосподарства визначається на початок місяця, з якого призначається житлова субсидія.

Для розрахунку житлової субсидії враховуються доходи членів домогосподарства, членів сім`ї особи із складу домогосподарства, зазначених у пункті 9 цього Положення, які досягли 14-річного віку станом на початок періоду, за який враховуються такі доходи (пункт 10 Положення №848).

Згідно з пунктом 13 Положення №848 для призначення житлової субсидії громадянин, особа якого посвідчується паспортом або іншим документом, подає структурному підрозділу з питань соціального захисту населення за зареєстрованим місцем проживання (орендарі, внутрішньо переміщені особи - за фактичним місцем проживання), зокрема, заяву про призначення житлової субсидії за формою, встановленою Мінсоцполітики; декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, за формою, встановленою Мінсоцполітики.

Відповідно до пункту 16 Положення №848, після закінчення строку отримання житлової субсидії структурні підрозділи з питань соціального захисту населення самостійно здійснюють розрахунок житлової субсидії на наступний сезон для домогосподарств, які отримували житлову субсидію у попередньому сезоні (крім орендарів, внутрішньо переміщених осіб та осіб, які звертаються за призначенням житлової субсидії на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, а також домогосподарств, у яких кількість фактично проживаючих зареєстрованих осіб менша, ніж кількість зареєстрованих осіб).

Для цього структурні підрозділи з питань соціального захисту населення без звернення громадян збирають необхідну інформацію у порядку, передбаченому пунктом 14 цього Положення, і протягом 10 днів після отримання зазначеної інформації приймають рішення про призначення (відмову в призначенні) житлової субсидії та інформують про прийняте рішення громадян у порядку, визначеному пунктом 14 цього Положення.

Пунктом 14 Положення №848, а саме абзацом 18 зазначено: структурні підрозділи з питань соціального захисту населення мають право робити запити та безоплатно отримувати у строк до 10 календарних днів від інших підприємств, установ і організацій інформацію, необхідну для призначення житлових субсидій та проведення перевірок достовірності даних, отриманих від осіб, які звертаються за їх призначенням.

У разі прийняття рішення про відмову в призначенні житлової субсидії структурний підрозділ з питань соціального захисту населення повідомляє заявнику про прийняте рішення протягом трьох календарних днів з дня його прийняття. При цьому структурний підрозділ з питань соціального захисту населення надсилає повідомлення заявнику в паперовому вигляді рекомендованим листом із зазначенням причин відмови і порядку оскарження прийнятого рішення.

Рішення комісії про призначення або відмову в призначенні житлової субсидії може бути оскаржено заявником до суду.

Також пунктом 16 Положення №848 передбачено, що громадянин, якому призначено житлову субсидію, зобов`язаний протягом 30 календарних днів проінформувати структурний підрозділ з питань соціального захисту населення про обставини для перерахунку призначеної житлової субсидії, зокрема, зміни у складі сім`ї члена домогосподарства.

Пунктом 22 Положення №848 передбачено, що за рішенням комісії надання раніше призначеної житлової субсидії припиняється за поданням структурного підрозділу з питань соціального захисту населення, управителів, об`єднання, виконавців комунальних послуг у разі, коли, зокрема, громадянин не повідомив структурному підрозділу з питань соціального захисту населення про обставини, зазначені у пункті 16 цього Положення, протягом 30 календарних днів з дня їх виникнення.

Разом з тим, колегія суддів зазначає, що частиною 2 статті 3 Сімейного кодексу України встановлено, що сім`ю складають особи, які спільно проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки. Подружжя вважається сім`єю і тоді, коли дружина та чоловік у зв`язку з навчанням, роботою, лікуванням, необхідністю догляду за батьками, дітьми та з інших поважних причин не проживають спільно.

Враховуючи зазначену норму, до членів сім`ї, які можуть проживати окремо, належать: чоловік, дружина, їх неповнолітні діти.

Так, при розрахунку розміру субсидії УСЗН Магдалинівської РДА враховано доходи за період з 01.01.2018р. по 30.06.2018р. позивача та його дружини, яка хоча і зареєстрована за іншою адресою, однак, у розумінні приписів ч.2 ст.3 Сімейного кодексу України, є членом сім`ї позивача, при цьому загальна сума сукупного доходу склала 57062,62грн., з яких: 15117,72грн. (пенсія позивача) та доходи ОСОБА_4 - 19666,26грн. (заробітна плата), 21928,64грн. (допомога по безробіттю) та 350,00грн. (компенсаційна виплата), отже, середньомісячний дохід домогосподарства становить 9510,43грн. (57062,62грн/6 місяців).

Слід також зазначити, що в основу формули розрахунку розміру субсидії взято залежність доходу сім`ї на рівні двох прожиткових мінімумів на особу і витрат, які перевищують 15% сукупного доходу такої родини. Формула розрахунку субсидії: середньомісячний дохід сім`ї ділиться на кількість зареєстрованих у житловому приміщенні осіб і визначається середньомісячний дохід на одну особу. Цей дохід ділиться на прожитковий мінімум (1777грн.), ділиться на базовий коефіцієнт 2 і множиться на 15%, отже, обов`язковий відсоток платежу для домогосподарства позивача становить: 4755,21 грн./1777грн./ 2 * 15% = 20,07 %, що у грошовому еквіваленті дорівнює 1908,74грн.

В поданому позові та в апеляційній скарзі, позивач зазначає, що врахування доходів ОСОБА_4 є незаконним, оскільки вона фактично там не проживає.

З приводу цього колегія суддів зазначає, що враховуючи ч.2 ст.3 Сімейного кодексу України дружина позивача - ОСОБА_4 належить до членів сім`ї ОСОБА_1 в незалежності від зареєстрованого (фактичного) місця проживання.

Як зазначалось вище, згідно з пункту 9 Положення №848, під час призначення житлової субсидії враховуються також доходи членів сім`ї особи із складу домогосподарства у разі, коли їх зареєстроване (фактичне) місце проживання відмінне від адреси домогосподарства. При цьому соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування за адресою домогосподарства на таких осіб не розраховуються.

Таким чином, на підставі абз.3 п.9 Положення №848 доходи ОСОБА_4 , як члена сім`ї позивача враховуються під час призначення житлової субсидії незважаючи на те, що остання фактично проживає в іншому місті.

В даному випадку відповідач діяв на виконання вимог Положення №848, яким Кабінет Міністрів України визначив умови та порядок надання громадянам житлових субсидій, такі дії відповідача вважаються вчиненими на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України, з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).

Стосовно доводів позивача щодо неправильного зазначення розміру опалювальної площі, то відповідно до довідки про розмір платежів за використання природного газу ТОВ Дніпропетровськгаз збут Новомосковський ВР Магдалинівка від 26.10.2018р. опалювальна площа будинку за адресою: будинок АДРЕСА_1 становить 51,5 кв.м.

В подальшому 26.12.2018р. ТОВ Дніпропетровськгаз збут Новомосковський ВР Магдалинівка надано довідку, в якій зазначено, що опалювальна площа за вищевказаною адресою становить 65,9 кв.м.

На підставі оновленої інформації про розмір опалювальної площі житлового будинку спеціалістами УСЗН Магдалинівської РДА внесено зміни до особової справи позивача.

Доказів на спростування інформації, вказаної в оновленій довідці ТОВ Дніпропетровськгаз збут Новомосковський ВР Магдалинівка, наданій 26.12.2018р., позивачем не надано.

При цьому, постановою Кабінету Міністрів України Про встановлення державних соціальних стандартів у сфері житлово-комунального обслуговування від 06.08.2014р. №409 (із змінами) затверджені соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування, в межах яких держава надає громадянам субсидії на оплату житлово-комунальних послуг.

Відповідно до п.2 постанови Кабінету Міністрів України Про встановлення державних соціальних стандартів у сфері житлово-комунального обслуговування від 06.08.2014 року №409 (зі змінами) соціальна норма житла, в межах якої держава надає громадянам субсидії на оплату житлово-комунальних послуг, складає 13,65 кв.м на одну особу та додатково 35,22 кв.м на сім`ю (48,87 кв.м).

Таким чином, субсидія на опалювальний період 2018-2019р.р. призначена позивачу в межах соціальної норми житла та соціальних нормативів житлово-комунальних послуг, про що правильно зазначив суд першої інстанції у своєму рішенні.

Відповідно до п. 5 Положення №848 (в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) в окремих випадках за рішенням комісій, утворених районними держадміністраціями, виконавчими органами міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад, житлові субсидії непрацездатним непрацюючим особам, які проживають самі, можуть призначатися на норму, яка перевищує встановлену законодавством соціальну норму житла. Комісія має право призначити житлову субсидію на загальну площу житла з урахуванням понаднормової площі, яка не може перевищувати більш як на 30 відсотків соціальну норму житла, розраховану на домогосподарство.

Разом з тим, доказів звернення позивача до УСЗН Магдалинівської РДА з питання призначення житлової субсидії на понаднормову площу житла позивача не надано, а з листа Департаменту соціального захисту населення Дніпропетровської обласної адміністрації від 17.04.2019р. №С-540 слідує, що за інформацією УСЗН Магдалинівської РДА такі звернення позивача відсутні.

Щодо позовної вимоги про стягнення моральної шкоди, колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до статті 56 Конституції України кожен має право на відшкодування за рахунок держави чи органів місцевого самоврядування моральної шкоди, завданої незаконними рішеннями, діями чи бездіяльністю органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових і службових осіб при здійсненні ними своїх повноважень.

Стаття 16 ЦК України визначає, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Одним зі способів захисту цивільних прав та інтересів може бути відшкодування моральної (немайнової) шкоди.

Статтею 23 ЦК України визначено, що особа має право на відшкодування моральної шкоди, завданої внаслідок порушення її прав. Моральна шкода відшкодовується одноразово, якщо інше не встановлено договором або законом.

Згідно зі статтею 1167 ЦК України моральна шкода, завдана фізичній або юридичній особі неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю, відшкодовується особою, яка її завдала, за наявності її вини, крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

Виходячи з аналізу норм статей 23, 1167 ЦК України, які регулюють загальні підстави і порядок відшкодування моральної шкоди, під останньою слід розуміти втрати немайнового характеру внаслідок моральних чи фізичних страждань, або інших негативних явищ, заподіяних фізичній чи юридичній особі незаконними діями або бездіяльністю інших осіб.

Отже, відповідно до наведених правових норм, для відшкодування моральної шкоди обов`язково необхідна наявність шкоди, доведеність протиправності рішень, дій чи бездіяльності її заподіювача, наявність причинно-наслідкового зв`язку між шкодою і протиправним діянням заподіювача та вини останнього в її заподіянні.

Зважаючи на встановлені обставини, оскільки судом встановлено правомірність дій відповідача, тому відсутні правові підстави для стягнення моральної шкоди.

З урахуванням викладеного суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що судом першої інстанції повно з`ясовані обставин, що мають значення для справи, висновки, викладені у рішенні суду першої інстанції, відповідають обставинам справи, судом першої інстанції правильно застосовано норми матеріального права та норми процесуального права, а тому відсутні підстави для скасування рішення суду першої інстанції.

Керуючись статтями 241-245, 250, 315, 316, 321, 322, 327, 329 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15.10.2019 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий - суддя Т.І. Ясенова

суддя А.В. Суховаров

суддя О.В. Головко

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.02.2021
Оприлюднено19.02.2021
Номер документу94969269
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/6481/19

Ухвала від 19.04.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Постанова від 18.02.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 09.01.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 18.12.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 03.12.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Рішення від 15.10.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Турова Олена Михайлівна

Ухвала від 12.08.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Турова Олена Михайлівна

Ухвала від 16.07.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Турова Олена Михайлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні