Рішення
від 15.10.2019 по справі 520/7150/19
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

15 жовтня 2019 р. № 520/7150/19

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Бідонька А.В.

при секретарі судового засідання - Борисюк Р.Р.,

за участю:

представника позивача - Кравченко О.О.,

представника відповідача - Мельник Я.О.,

розглянувши в місті Харкові в приміщенні Харківського окружного адміністративного суду у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ЦЕМЕНТ-СЕРВІС" (вул. Цементна, буд. 3, м. Харків,61020) до Головного управління Держпраці у Харківській області (вул. Алчевських, буд. 40, м. Харків,61002) про скасування постанови, -

В С Т А Н О В И В:

Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "ЦЕМЕНТ-СЕРВІС", звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Держпраці у Харківській області, в якому просить суд визнати протиправною та скасувати постанову про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами №ХК5550/926/2НП/АВ/П/ТД-ФС від 10.05.2019 року.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що в ході проведення інспекційного відвідування ТОВ Цемент-Сервіс фахівцями відповідача встановлено, що в порушення вимог ч. З ст. 24 КЗпП має місце використання праці працівника без оформлення належним чином трудових відносин. Позивач не погоджується із вказаною кваліфікацією фактичних обставин, оскільки 01.04.2019 року між ТОВ Цемент-Сервіс та громадянином ОСОБА_1 була укладена цивільно-правова угода №0104/01, яка відповідає ознакам договору підряду, передбаченим главою 61 Цивільного кодексу України. Зазначає, що саме Відповідач повинен доводити правомірність прийняття Постанови про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами від 10.05.2019р. №ХК5550/926/2НП/АВ/П/ТД .

Представником відповідача надано відзив на позов, в якому сторона відповідача проти вимог поданого позову заперечує. В обґрунтування своєї позиції зазначає, що в ході проведення інспекційного відвідування ТОВ ЦЕМЕНТ-СЕРВІС встановлено, що в порушення вимог ч. З ст. 24 КЗпП мав місце факт використання праці працівника без оформлених належним чином трудових відносин. Зазначає, що при виході за адресою: м.Харків, вул. Цементна 3, інспектором праці було встановлено особу, яка виконувала роботу з перевантаження цементу, а саме гр. ОСОБА_1 . Відповідно до особистих усних пояснень, зафіксованих на засіб відео фіксації, працівник ОСОБА_1 працює на ТОВ ЦЕМЕНТ-СЕРВІС перший день, трудові відносини належним чином не оформлював. Жодних документів які підтверджують трудові відносини між ТОВ ЦЕМЕНТ-СЕРВІС та працівником ОСОБА_1 підприємством надано не було (а.с. 45 - 53).

Представником позивача через канцелярію суду 11.09.2019 надана відповідь на відзив, в якій зазначає, що позивач не погоджується з позицією відповідача. В обґрунтування своїх доводів та заперечень проти відзиву на позов зазначає, що єдиним доказом наявності трудових відносин між позивачем та ОСОБА_1 є особисті усні пояснення останнього. Зазначає, що твердження відповідача про те, що цивільно-правова угода, укладена між підприємством позивача та ОСОБА_1 є трудовим договором не відповідає дійсним обставинам справи. Вважає, що вантажно-розвантажувальні роботи, які здійснювались ОСОБА_1 за цивільно-правовим договором не є роботами підвищеної безпеки, на які необхідно отримувати спеціальний дозвіл (а.с. 70-71).

Представником відповідача подані заперечення на відповідь на відзив, в якому відповідач наголошував на тому, що позивач у відповіді на відзив жодним чином не спростував висновків Головного управління Держпраці у харківській області та не надав суду належних, достовірних та допустимих доказів на підтвердження своєї позиції (а.с. 78-80).

Представник позивача підтримав доводи заявленого позову, просив суд його задовольнити з підстав, викладених у ньому.

Представник відповідача проти вимог заявленого позову заперечував. Зазначив, що постанова Головного управління Держпраці у Харківській області від 10.05.2019 року

№ХК5550/926/2НП/АВ/П/ТД-ФС про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами на ТОВ ЦЕМЕНТ-СЕРВІС у розмірі 125 190 грн. є законною, винесеною в межах повноважень на підставах визначених чинним законодавством України, а тому не підлягає скасуванню. Просив суд відмовити в задоволенні позовних вимог.

Як встановлено судовим розглядом, наказом №604 від 01.04.2019 року начальника Головного управління Держпраці у Харківській області про проведення заходів державного контролю відвідування з питань виявлення неоформлених трудових відносин вирішено провести інспекційне відвідування ТОВ ЦЕМЕНТ-СЕРВІС .

Підставою для прийняття рішення керівника про проведення інспекційного відвідування став лист відділу спеціальної поліції Головного управління Національної поліції в Харківській області (вих.№690/119-34/07/24- 2019 від 01.04.2019) та інформаційна довідка (а.с. 57-58).

На підставі наказу було оформлено направлення №02.03-03/1109 від 01.04.2019 року.

02 квітня 2019 року інспекторами праці Головного управління Держпраці у Харківській області проводилося інспекційне відвідування ТОВ ЦЕМЕНТ-СЕРВІС за юридичною адресою: 61020, Харківська обл., місто Харків, вул. Цемента, буд . 3.

З повідомлених стороною відповідача обставин судом встановлено, що на початку інспекційного відвідування інспектором праці пред`явлено службове посвідчення та вручено направлення на проведення заходу державного контролю у формі інспекційного відвідування директору під особистий підпис.

В ході проведення інспекційного відвідування інспектором праці було встановлено особу, яка виконувала роботу з перевантаження цементу, а саме гр. ОСОБА_1 , з особистих усних пояснень якого інспектором Держпраці було зафіксовано на засіб відео фіксації той факт, що працівник ОСОБА_1 працює на ТОВ ЦЕМЕНТ-СЕРВІС перший день, трудові відносини належним чином не оформлював.

Відповідач зазначає, що жодних документів які підтверджують трудові відносини між ТОВ ЦЕМЕНТ-СЕРВІС та працівником ОСОБА_1 підприємством до перевірки не надано.

Інспектором Держпраці складено вимогу про надання /поновлення документів від 03.04.2019 р. № ХК 5550/926/НД (а.с. 11).

З матеріалів справи вбачається, що Інспектором Держпраці складено вимогу про надання /поновлення документів від 12.04.2019 р. № ХК 5550/926/НД (а.с. 18).

Також інспектором Держпраці 12.04.2019 р. складено акт про неможливість проведення інспекційного відвідування /невиїзного інспектування за № ХК 5550/926/НП (а.с. 19-20).

Судом встановлено, що на підставі акту від 19.04.2019 №ХК5550/326/2НП/АВ, яким встановлено порушення законодавства про працю, 10 травня 2019 року Головним управлінням Держпраці у Харківській області було прийнято Постанову про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами МоХК5550/926/2НП/АВ/П/ТД-ФС, у відповідності до якої на ТОВ Цемент-Сервіс (код ЄДРПОУ 41611816) було накладено штраф у розмірі 125190,00 грн. (а.с. 8-9).

Не погоджуючись із постановою про накладення штрафу позивач звернувся до суду із відповідним адміністративним позовом.

По суті спірних правовідносин суд зазначає наступне.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначено Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 р. № 877-V (далі - Закон №877-V).

Статтею 1 Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності визначено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Заходами державного нагляду (контролю) є планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 №96 (далі - Положення №96), Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.

Процедура здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю юридичними особами (включаючи їх структурні та відокремлені підрозділи, які не є юридичними особами) та фізичними особами, які використовують найману працю, визначена в Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 26.04.2017 року №295.

Відповідно до пункту 2 Порядку №295 державний контроль за додержанням законодавства про працю здійснюється у формі проведення інспекційних відвідувань та невиїзних інспектувань інспекторами праці, зокрема, Держпраці та її територіальних органів.

У даному випадку за підсумками проведення перевірки встановлено допущення позивачем до роботи працівника з гр. ОСОБА_1 на підставі цивільно-правової угоди № 0104/01 від 01.04.2019 р. (а.с. 31-32) без оформлення трудового договору, чим порушено вимоги ст. 24 КЗпП України.

Щодо цивільно-правової угоди №0104/01 від 01.04.2019, яка на думку позивача відповідає ознакам договору підряду, суд зазначає наступне.

До матеріалів справи представником позивача надано копію цивільно-правової угоди № 0104/01 від 01.04.2019 року, з якої вбачається, що між ТОВ Цемент-Сервіс в особі його директора ОСОБА_2 (Замовник) та гр. ОСОБА_1 (Виконавець) укладено зазначений договір, за умовами якого замовник доручає, а Виконавець бере на себе зобов`язання виконати такі роботи: вивантаження та пакування цементу (п. 1.1. Договору).

Пунктом 1.2 цієї угоди визначено, що робота має відповідати вимогам державних стандартів та вимогам, які висуваються до даного виду робіт .

Термін дії угоди з 01.04.2019 по 30.04.2019 року.

Згідно з ч. 3 ст. 24 КЗпП України працівник не може бути допущений до роботи без укладення трудового договору, оформленого наказом чи розпорядженням власника або уповноваженого ним органу, та повідомлення центрального органу виконавчої влади з питань забезпечення формування та реалізації державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування про прийняття працівника на роботу в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

За визначенням ч. 1 ст. 21 КЗпП України трудовим договором є угода між працівником і власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом чи фізичною особою, за якою працівник зобов`язується виконувати роботу, визначену цією угодою, з підляганням внутрішньому трудовому розпорядкові, а власник підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган чи фізична особа зобов`язується виплачувати працівникові заробітну плату і забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю, колективним договором і угодою сторін.

Згідно з ч. 1 статті 23 КЗпП України трудовий договір може бути: 1) безстроковим, що укладається на невизначений строк; 2) на визначений строк, встановлений за погодженням сторін; 3) таким, що укладається на час виконання певної роботи.

Відповідно до ч. 1 ст. 24 КЗпП України трудовий договір укладається, як правило, в письмовій формі. Додержання письмової форми є обов`язковим: 1) при організованому наборі працівників; 2) при укладенні трудового договору про роботу в районах з особливими природними географічними і геологічними умовами та умовами підвищеного ризику для здоров`я; 3) при укладенні контракту; 4) у випадках, коли працівник наполягає на укладенні трудового договору у письмовій формі; 5) при укладенні трудового договору з неповнолітнім (стаття 187 цього Кодексу); 6) при укладенні трудового договору з фізичною особою; 7) в інших випадках, передбачених законодавством України.

Суд зазначає, що діяльність працівника в рамках трудового договору характеризується наступними правовими ознаками: праця юридично несамостійна, протікає в рамках певного підприємства, установи, організації (юридичної особи) або в окремого громадянина (фізичної особи); не на свій страх і ризик, а шляхом виконання в роботі вказівок і розпоряджень власника або уповноваженого ним органу; праця має гарантовану оплату; виконання роботи певного виду (трудової функції); трудовий договір, як правило, укладається на невизначений час; здійснення трудової діяльності відбувається, як правило, в складі трудового колективу; виконання протягом встановленого робочого часу певних норм праці; встановлення спеціальних умов матеріальної відповідальності; застосування заходів дисциплінарної відповідальності; забезпечення роботодавцем соціальних гарантій.

Такі ознаки трудового договору визначені положеннями КЗпП України та іншими законодавчими актами, що регулюють трудові відносини: Закон України Про відпустки , Закон України Про оплату праці , Закон України Про колективні договори і угоди , Закон України Про охорону праці .

Водночас, відповідно до ч. 1 ст. 837 Цивільного кодексу України за договором підряду одна сторона (підрядник) зобов`язується на свій ризик виконати певну роботу за завданням другої сторони (замовника), а замовник зобов`язується прийняти та оплатити виконану роботу.

Відповідно до ч. 2 ст. 837 Цивільного кодексу України договір підряду може укладатися на виготовлення, обробку, переробку, ремонт речі або на виконання іншої роботи з переданням її результату замовникові.

Згідно з ч. 1 ст. 839 Цивільного кодексу України підрядник зобов`язаний виконати роботу, визначену договором підряду, із свого матеріалу і своїми засобами, якщо інше не встановлено договором.

Такі угоди застосовуються для виконання конкретної роботи, що спрямована на одержання результатів праці, і у разі досягнення зазначеної мети вважаються виконаними і дія їх припиняється.

Таким чином, основною ознакою, що відрізняє підрядні відносини від трудових є те, що трудовим законодавством регулюється процес організації трудової діяльності. За цивільно-правовим договором процес організації трудової діяльності залишається за його межами, метою договору є отримання певного матеріального результату.

Виконавець, який працює згідно з цивільно-правовим договором, на відміну від працівника, який виконує роботу відповідно до трудового договору, не підпорядковується правилам внутрішнього трудового розпорядку, він сам організовує свою роботу і виконує її на власний ризик; предметом договору цивільно-правового характеру є виконання його стороною певного визначеного обсягу робіт, за наслідками яких замовник зобов`язується оплатити підрядникові виконану ним роботу, тобто предметом є кінцевий результат, а не процес праці; метою договору підряду є отримання певного матеріального результату.

Аналогічна правова позиція висловлена в постанові Верховного Суду від 04 липня 2018 року у справі № 820/1432/17 (провадження № К/9901/15518/18) та в постанові Верховного Суду від 08 травня 2018 року у справі № 127/21595/16-ц (провадження № 61 -10203св18), в яких зазначено, що основною ознакою, що відрізняє підрядні відносини від трудових, є те, що трудовим законодавством регулюється процес організації трудової діяльності. За цивільно-правовим договором процес організації трудової діяльності залишається за його межами, метою договору є отримання певного матеріального результату.

Трудовий договір - це угода щодо здійснення і забезпечення трудової функції. За трудовим договором працівник зобов`язаний виконувати не якусь індивідуально-визначену роботу, а роботу з визначеної однієї або кількох професій, спеціальностей, посади відповідної кваліфікації, виконувати визначену трудову функцію в діяльності підприємства. Після закінчення виконання визначеного завдання, трудова діяльність не припиняється.

Предметом трудового договору є власне праця працівника в процесі виробництва, тоді як предметом договору цивільно-правового характеру є виконання його стороною певного визначеного обсягу робіт.

Аналізуючи умови цивільно-правової угоди №0104/01 від 01.04.2019 і терміни розрахунку за нею, встановлено, що зазначена угода має ознаки трудових правовідносин.

Перелік виконуваних робіт (послуг): вивантаження та пакування цементу носять систематичний, регулярний характер та відповідають завданням та обов`язкам за професією:

- Вантажник - код 9333 Класифікатора професій ДК 003-2010. Зокрема, виконує вантаження, вивантаження і внутрішньо складське перероблення вантажів: сортування, укладання, перенесення, переважування, фасування тощо вручну із застосуванням найпростіших вантажно-розвантажувальних пристроїв та засобів транспортування: тачок, візків, транспортерів та інших підйомно- транспортних механізмів. Встановлює лебідки, підйомні блоки, влаштовує тимчасові спуски та інші пристрої для завантаження і розвантаження вантажів. Кріпить і укриває вантажі на складах та транспортних засобах. Переносить щити і трапи. Підкочує (відкочує) вагони в процесі роботи. Відчиняє і зачиняє люки, борти, двері рухомого складу. Чистить рухомий склад після проведення вивантаження вантажу. Чистить і змащує обслуговувані вантажно- розвантажувальні пристрої і засоби транспортування.

- Пакувальник цементу - код 8290 Класифікатора професій ДК 003-2010.

Зміст зазначеної угоди, укладених між Сторонами вказує на те, що їх предметом є процес праці, а не її кінцевий результат. Жодним пунктом договору не встановлено обсяг виконуваної роботи у вигляді конкретних фізичних величин, які підлягають вимірюванню, що повинні були бути відображені в акті їх приймання. Не містяться у ньому і відомості щодо того, який саме конкретний результат роботи повинен передати Підрядник Замовнику, не визначено переліку завдань роботи, її видів, кількісних і якісних характеристик.

Крім того, судом враховується як доказ на підтвердження встановленого інспекцією порушення відеозапис, який представником відповідача долучено до матеріалів справи, з якого вбачається, що під час опитування ОСОБА_1 повідомив інспектору про те, що він працює на ТОВ ЦЕМЕНТ-СЕРВІС перший день та трудові відносини належним чином ним не оформлювались.

Отже, в порушення вимог ч. З ст. 24 КЗпП ОСОБА_1 було допущено до роботи без укладання трудового договору, оформленого належним чином.

За результатом проведення інспекційного відвідування складено акт інспекційного відвідування юридичної особи, яка використовує найману працю №ХК5550/926/2НП/АВ від 19.04.2019 року.

Механізм накладення на суб`єктів господарювання та роботодавців штрафів за порушення законодавства про працю, передбачених частиною 2 ст. 265 КЗпП України визначено Порядком накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, затвердженого Постановою КМУ від 17.07.2013 № 509 (далі - Порядок № 509).

Відповідно до пункту 2 Порядку № 509 однією з підстав для накладення штрафів є акт про виявлення під час перевірки суб`єкта господарювання або роботодавця ознак порушення законодавства про працю та/або зайнятість населення, складеного посадовою особою Держпраці чи її територіального органу.

На підставі викладеного, суд доходить висновку, що відносини за цивільно-правовими угодами, укладеними між позивачем та вказаною особою, фактично є трудовими.

При цьому, оформлення таких трудових відносин шляхом підписання трудового договору, видання відповідного наказу чи розпорядження роботодавця чи уповноваженого ним органу, позивачем проведено не було, з огляду на що суд вважає обґрунтованим висновок відповідача щодо порушення позивачем вимоги ч. 3 ст. 24 КЗпП України.

Таким чином, суд дійшов висновку про правомірність оскаржуваної постанови Головного управління Держпраці у Харківській області, в якому просить суд визнати протиправною та скасувати постанову про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами №ХК5550/926/2НП/АВ/П/ТД-ФС від 10.05.2019 року.

Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до ст. 139 КАС України.

Керуючись ст. ст. 2, 6-11, 14, 77, 139, 243-246, 250, 255, 295, 297 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "ЦЕМЕНТ-СЕРВІС" (вул. Цементна, буд. 3, м. Харків,61020) до Головного управління Держпраці у Харківській області (вул. Алчевських, буд. 40, м. Харків,61002) про скасування постанови - відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення підписано 22 жовтня 2019 року.

Суддя Бідонько А.В.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.10.2019
Оприлюднено23.10.2019
Номер документу85085098
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —520/7150/19

Ухвала від 04.09.2024

Кримінальне

Київський районний суд м. Одеси

Тішко Д. А.

Ухвала від 07.05.2024

Кримінальне

Київський районний суд м. Одеси

Тішко Д. А.

Ухвала від 13.11.2023

Кримінальне

Київський районний суд м. Одеси

Тішко Д. А.

Ухвала від 18.07.2023

Кримінальне

Київський районний суд м. Одеси

Тішко Д. А.

Ухвала від 21.06.2023

Кримінальне

Київський районний суд м. Одеси

Чаплицький В. В.

Ухвала від 02.06.2023

Кримінальне

Одеський апеляційний суд

Котелевський Р. І.

Ухвала від 02.06.2023

Кримінальне

Одеський апеляційний суд

Котелевський Р. І.

Ухвала від 19.05.2023

Кримінальне

Одеський апеляційний суд

Котелевський Р. І.

Ухвала від 19.05.2023

Кримінальне

Одеський апеляційний суд

Котелевський Р. І.

Ухвала від 02.11.2020

Кримінальне

Київський районний суд м. Одеси

Войтов Г. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні