Постанова
від 23.10.2019 по справі 400/799/19
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

23 жовтня 2019 р.м.ОдесаСправа № 400/799/19

Головуючий в 1 інстанції: Мороз А. О.

Дата і місце ухвалення: 03.07.2019р., м.Миколаїв

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

Головуючого - судді : Бойка А.В.,

суддів: Федусика А.Г.,

Шевчук О.А.,

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Одесі апеляційну скаргу Комісії з ліквідації управління Державної пенітенціарної служби України в Миколаївській області на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 03 липня 2019 року по справі за позовом ОСОБА_1 до Комісії з ліквідації управління Державної пенітенціарної служби України в Миколаївській області, третя особа Головне управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області, про визнання протиправною відмови та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

В березні 2019 року ОСОБА_1 звернувся до Миколаївського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Комісії з ліквідації управління Державної пенітенціарної служби України в Миколаївській області, третя особа Головне управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області, в якому просив суд: визнати протиправною відмову відповідача щодо не виготовлення довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії на ім`я ОСОБА_1 у відповідності до постанови Кабінету Міністрів України від 28.12.2016 року №1036 Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 року №1294 ; зобов`язати відповідача виготовити довідку, станом на 01.01.2017 року про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії у відповідності до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб та постанови Кабінету Міністрів України від 28.12.2016 року №1036 Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 року №1294 , яку надати до ГУ ПФУ в Миколаївській області.

Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 03 липня 2019 року позов задоволено у повному обсязі.

Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, 29.07.2019 року Комісія з ліквідації управління Державної пенітенціарної служби України в Миколаївській області подала апеляційну скаргу, в якій посилається на не повне з`ясування судом обставин справи та не правильне застосування норм матеріального права і порушення норм процесуального права, що призвело до не правильного вирішення справи.

В своїй скарзі апелянт зазначає, що при вирішенні спору судом першої інстанції залишено поза увагою, що ОСОБА_1 фактично оскаржує бездіяльність ГУ ПФУ у Миколаївській області по не проведенню перерахунку його пенсії, однак жодним чином не обґрунтовує порушення його прав Управлінням Державної пенітенціарної служби України в Миколаївській області. За відсутності списків органу Пенсійного фонду з переліком осіб, пенсії яких підлягають перерахунку, Управління Державної пенітенціарної служби України в Миколаївській області не мало правових підстав для самостійного вирішення питання про направлення довідки про перерахунок пенсії ОСОБА_1 . При цьому, ні Порядком проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб , затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 року № 45, а ні постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2016 року №1036 Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 року №1294 не передбачено видачу довідок про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій за заявами отримувача пенсії.

Також, апелянт просить суд апеляційної інстанції врахувати, що на даний час функції по підготовці довідок для перерахунку пенсій Міністерством юстиції України було делеговано Південному міжрегіональному управлінню з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції України, яке є правонаступником Управління, що ліквідується, та виконує його функції.

У зв`язку з цим, в апеляційній скарзі ставиться питання про скасування рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 03 липня 2019 року та прийняття нової постанови - про відмову в задоволенні позову ОСОБА_1

ОСОБА_1 подав письмовий відзив на апеляційну скаргу, в якому просить апеляційну скаргу відповідача залишити без задоволення, а оскаржуване рішення суду першої інстанції - без змін. Позивач зазначає, що право на перерахунок його пенсії не повинно залежати від протиправної бездіяльності суб`єктів владних повноважень. Неузгодженість державних органів щодо своєчасного та повного складання пакету документів згідно Порядку №45 не може бути підставою для нездійснення перерахунку пенсії при наявності в особи права на такий перерахунок. При цьому, довідки видаються державним органом, з якого особа була звільнена зі служби.

Належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду учасники справи в судове засідання не прибули, а тому на підставі п.2 ч.1 ст.311 КАС України, суд вважає за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження за наявними у ній матеріалами.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджено, що ОСОБА_1 є пенсіонером Державної кримінально-виконавчої служби України та з 2005 року перебуває на обліку ГУ ПФУ в Миколаївській області і отримує пенсію за вислугу років, призначену відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб , у розмірі 90% від розміру грошового забезпечення на час звільнення.

04.01.2019 року позивач звернувся до ГУ ПФУ в Миколаївській області із заявою про надання йому роз`яснень щодо проведення перерахунку розміру його пенсії з відображенням інформації щодо підстав перерахунку. Також, позивач просив у відповіді на його звернення відобразити дії ГУ ПФУ у Миколаївській області щодо виконання вимог постанови КМУ від 13.02.2008 року №45, що стосується надання списку, за формою згідно з додатком №1 до цієї Постанови, та його подання органу, який уповноважений видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії станом на 01.01.2017р.

У відповідь на вказане звернення ОСОБА_1 листом від 18.01.2019 року №26-Б-01 ГУ ПФУ в Миколаївській області надало інформацію щодо здійснених перерахунків його пенсії. Щодо перерахунку пенсії станом на 01.01.2017р., то ГУ ПФУ в Миколаївській області зазначило, що відсутні законодавчі підстави для проведення перерахунку пенсії із грошового забезпечення, встановленого з 01.01.2017 року відповідно до постанови КМУ від 28.12.2016 року №1036. Отже, для підготовки списків згідно додатком №1 до Порядку №45 та подання їх Південному міжрегіональному управлінню з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції України для видачі довідок про розмір грошового забезпечення для перерахунку станом на 01.01.2017 року підстав також не було.

З матеріалів справи, також, вбачається, що 04.01.2019 року ОСОБА_1 звернувся до Комісії з ліквідації управління Державної пенітенціарної служби України в Миколаївській області щодо складення довідки про розмір грошового забезпечення з відображення видів доплат, надбавок та підвищень до них, компенсаційних виплат для нарахування (перерахунку) пенсії за останньою займаною посадою, відповідно до пунктів 2 та 5 постанови Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 року №45, станом на 01.01.2017 року. Позивач просив підготувати та направити відповідну довідку до ГУ ПФУ у Миколаївській області для перерахунку його пенсії з 01.01.2017 року з наданням її копії позивачу.

Листом від 04.02.2019 року №8/79-19/Б-52 Комісія з ліквідації управління Державної пенітенціарної служби України в Миколаївській області повідомила позивача про те, що станом на 01.01.2017 року рішення Уряду про проведення перерахунку пенсій особам рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби відсутні, а тому підстав для видачі довідки про грошове забезпечення для перерахунку пенсії немає.

Не погоджуючись з правомірністю вказаної відмови Комісії з ліквідації управління Державної пенітенціарної служби України в Миколаївській області щодо виготовлення довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії у відповідності до постанови Кабінету Міністрів України від 28.12.2016 року №1036 Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 року №1294 ОСОБА_1 оскаржив її в судовому порядку.

Суд першої інстанції, задовольняючи позов, дійшов висновку, що у зв`язку з набранням 01.01.2017 року чинності Постановою КМУ №1036, якою внесено зміни щодо встановлення посадових окладів для осіб рядового і начальницького складу органів ДПтС, у позивача виникло право на отримання довідки про розмір грошового забезпечення. Не визначеність умов, порядку та розмірів перерахунку пенсій у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідно до Постанови КМУ №1036, за висновками суду першої інстанції, не можуть бути підставою для відмови у виготовленні довідки про розмір грошового забезпечення, та в подальшому перерахунку розміру пенсії позивачу, так як порушують його право на пенсійне забезпечення.

Надаючи правову оцінку таким висновкам суду першої інстанції колегія суддів виходить з наступного.

01.01.2017 року набрала чинності Постанова Кабінету Міністрів України від 28.12.2016 року №1036 Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 року №1294 , якою Додатки 21 - 23 до Постанови №1294 викладено в новій редакції, а саме: визначено схеми посадових окладів осіб начальницького складу апаратів управлінь (відділів) ДПтС в АРК, областях, м.Києві та Київській області, осіб начальницького складу установ виконання покарань, осіб рядового і молодшого начальницького складу ДКВС.

Згідно пункту 2 Постанови №1294 (в редакції постанови КМУ №1036) виплата грошового забезпечення військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу здійснюється в порядку, що затверджується Міністерством оборони, Міністерством внутрішніх справ, Міністерством інфраструктури, Державною службою з надзвичайних ситуацій, Службою безпеки, Адміністрацією Державної прикордонної служби, Управлінням державної охорони, Службою зовнішньої розвідки, ДПтС, Адміністрацією Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації.

Питання перерахунку раніше призначених пенсій особам звільненим з військової служби регулюються статтею 63 Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб №2262-XII.

Разом з цим, Законом України від 06.12.2016 року №1774-VIII Про внесення змін до деяких законодавчих актів України частину 4 статті 63 Закону №2262-XII викладено в новій редакції, відповідно до якої усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

Перерахунок пенсій, призначених відповідно до Закону №2262-XII, проводиться згідно Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб , затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 року № 45.

За змістом пункту 1 Порядку №45 (в редакції станом на 01.01.2017 року) перерахунок раніше призначених відповідно до Закону №2262-XII пенсій проводиться у разі прийняття рішення КМУ про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом, або у зв`язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством.

Відповідно до відповідно 2 Порядку №45 на підставі зазначеного в пункті 1 цього Порядку рішення КМУ Міноборони, МВС, Мінінфраструктури, СБУ, Служба зовнішньої розвідки, ДПС, Управління державної охорони, Адміністрація Держспецзв`язку, Адміністрація Держприкордонслужби, ДПтС, ДСНС повідомляють у п`ятиденний строк ПФУ про підстави перерахунку пенсій військовослужбовцям.

Пунктом 3 Порядку №45 передбачено, що ПФУ повідомляє у п`ятиденний строк з моменту надходження інформації від державних органів своїм головним управлінням в АРК, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - головні управління ПФУ) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі - списки).

Головні управління ПФУ складають у десятиденний строк з моменту надходження зазначеної інформації списки за формою згідно із додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

На підставі списків уповноважені органи готують для перерахунку пенсії довідки про розмір грошового забезпечення кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно із додатком 2 (далі - довідка) та у місячний строк подають їх головним управлінням ПФУ.

Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком.

У разі ліквідації таких органів, установ, організацій чи підприємств довідки видаються правонаступниками, а у разі їх відсутності або перейменування (відсутності) посад - у порядку, встановленому Мінсоцполітики (абзац 5 пункту 3 Порядку №45).

Таким чином, нормами Порядку №45 передбачено така послідовність дій для здійснення перерахунку пенсій, а саме: ДПтС повідомляє ПФУ про наявність рішення КМУ про підстави перерахунку пенсій, тобто про зміну розміру грошового забезпечення; ПФУ повідомляє відповідні структурні підрозділи ПФУ про підстави проведення перерахунку пенсій та необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку головними управліннями ПФУ; головні управління ПФУ складають відповідні списки та передають їх органам, які уповноважені видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій, які готують відповідні довідки.

Проте, незважаючи на вище перелічені норми, Комісія з ліквідації управління Державної пенітенціарної служби України в Миколаївській області у відповідності до положень Порядку №45 не отримувала від ГУ ПФУ в Миколаївській області списки осіб, яким потрібно видати довідки про розмір грошового забезпечення, а ГУ ПФУ в Миколаївській області, в свою чергу, не повідомлялося ПФУ про підстави проведення перерахунку пенсій згідно Постанови №1036 та підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку.

Разом з тим, колегією суддів встановлено, що Державна пенітенціарна служба України (ДПтС) 12.01.2017 року направляла ПФУ лист №4/4-367-Тл/2-17, в якому просила поінформувати підпорядковані територіальні органи ПФУ про зміну з 01.01.2017 року посадових окладів особам рядового і начальницького складу ДКВС та необхідності проведення перерахунку пенсій.

ПФУ, в свою чергу, 26.01.2017 року звернувся до Мінсоцполітики за роз`ясненням стосовно підстав для проведення перерахунку пенсій в зв`язку з набранням чинності Постановою №1036.

Мінсоцполітики листом від 24.02.2018 року поінформувало ПФУ про те, що Постановою №1036 не визначено умов, порядку та розмірів перерахунку пенсій у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення.

У зв`язку з цим, Пенсійний фонд України листом від 15.03.2017 року повідомив Державну пенітенціарну службу України, що у відповідності до ст.63 Закону №2262-XII пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, в порядку та розмірах, передбачених КМУ. На даний час такий порядок відсутній.

За змістом частини 4 статті 63 Закону №2262-XII Кабінет Міністрів України, приймаючи рішення, що має наслідком підвищення грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом визначає у ньому умови, порядок та розміри пенсій, які підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення.

Враховуючи вищезазначене, колегія суддів доходить висновку про те, що оскільки Комісія з ліквідації управління Державної пенітенціарної служби України в Миколаївській області не отримувала від ГУ ПФУ в Миколаївській області повідомлення із списками осіб, яким потрібно видати довідки про розмір грошового забезпечення у зв`язку із зміною розмірів посадових окладів осіб начальницького складу апаратів управлінь (відділів) ДПтС в АРК, областях, м.Києві та Київській області відповідно до Постанови №1036, у якій не визначено умов, порядку та розмірів перерахунку пенсій у зв`язку із такою зміною, то і підстав видати довідку за заявою позивача із одночасним направленням її до ГУ ПФУ, у неї не було.

Варто зазначити, що ОСОБА_1 не позбавлений права оскаржити бездіяльність ГУ ПФУ в Миколаївській області щодо не виконання вимог пункту 3 Порядку №45 щодо надіслання органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, списків осіб за формою згідно із додатком 1.

Більше того, при вирішенні спору колегія суддів враховує, що Комісія з ліквідації управління Державної пенітенціарної служби України в Миколаївській області не була уповноважена на час звернення до неї позивача видавати йому довідку станом на 01.01.2017 року про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, оскільки листом від 14.04.2017 року №14417/6933-0-26-17/16 Міністерство юстиції України повідомило, що визначеними уповноваженими структурними підрозділами Міністерства юстиції України для підготовки та подання до органів Пенсійного фонду України необхідних документів для призначення (перерахунку) пенсії для осіб рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби України, які мають право на пенсію відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб є, зокрема, Південне міжрегіональне управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції України.

Про те, що уповноваженим органом на видачу довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії у спірних правовідносинах є саме Південне міжрегіональне управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції України, ОСОБА_1 був обізнаний листом ГУ ПФУ в Миколаївській області від 18.01.2019 року №26-Б-01.

При прийнятті оскаржуваного судового рішення суд першої інстанції не прийняв до уваги посилання відповідача на те, що він не уповноважений видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії з посиланням на те, що при ліквідації юридичної особи, її права та обов`язки припиняються з дня внесення до ЄДРПОУ відповідних відомостей. Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 18.05.2016 року № 348 Про ліквідацію територіальних органів управління Державної пенітенціарної служби та утворення територіальних органів Міністерства юстиції управління Державної пенітенціарної служби України в Миколаївській області знаходиться в стані ліквідації та створено комісію з ліквідації управління Державної пенітенціарної служби України в Миколаївській області. Суд першої інстанції зазначив, що оскільки станом на день винесення рішення суду, відповідно до ЄДРПОУ, управління Державної пенітенціарної служби України в Миколаївській області з 06.10.2016 року знаходиться в стані припинення і не ліквідовано, а тому має права та обов`язки перед позивачем як державний орган, з якого ОСОБА_1 звільнений зі служби.

Однак, колегія суддів зазначає, що при здійсненні такого висновку судом першої інстанції не враховано, що пунктом 2 Порядку №45 передбачено складення Головними управліннями Пенсійного фонду України списків осіб, пенсії яким підлягають перерахунку, та подання їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії. В даному випадку таким уповноваженим Міністерством юстиції України органом є Південне міжрегіональне управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції України.

На підставі викладеного у сукупності колегія суддів доходить висновку про необґрунтованість позовних вимог ОСОБА_1 та, у зв`язку з цим, про відсутність підстав для їх задоволення.

Оскільки при розгляді справи судом першої інстанції не правильно застосовано норми матеріального права, що призвело до помилкового вирішення справи, не повно з`ясовано обставини справи, тому, на підставі ст.317 КАС України, оскаржуване рішення підлягає скасуванню з прийняттям нового судового рішення - про відмову в задоволенні позову ОСОБА_1 .

Керуючись ст.ст. 139, 308, 311, п.2 ч.1 ст.315, ст.ст. 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд апеляційної інстанції

ПОСТАНОВИВ :

Апеляційну скаргу Комісії з ліквідації управління Державної пенітенціарної служби України в Миколаївській області задовольнити.

Рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 03 липня 2019 року скасувати.

Прийняти по справі нову постанову, якою відмовити в задоволенні позову ОСОБА_1 до Комісії з ліквідації управління Державної пенітенціарної служби України в Миколаївській області, третя особа Головне управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області, про визнання протиправною відмови та зобов`язання вчинити певні дії.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення або з дня вручення учаснику справи повного судового рішення.

Повний текст судового рішення виготовлено та підписано 23.10.2019 року.

Суддя-доповідач: А.В. Бойко

Суддя: А.Г. Федусик

Суддя: О.А. Шевчук

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.10.2019
Оприлюднено24.10.2019
Номер документу85121160
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —400/799/19

Постанова від 13.01.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 12.01.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 28.01.2020

Кримінальне

Кропивницький апеляційний суд

Онуфрієв В. М.

Ухвала від 12.12.2019

Кримінальне

Кропивницький апеляційний суд

Онуфрієв В. М.

Ухвала від 11.12.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 02.12.2019

Кримінальне

Кропивницький апеляційний суд

Онуфрієв В. М.

Ухвала від 28.11.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Постанова від 23.10.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бойко А.В.

Ухвала від 04.10.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бойко А.В.

Ухвала від 09.09.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бойко А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні