Справа № 463/2963/18 Головуючий у 1 інстанції: Нор Н.В.
Провадження № 22-ц/811/1178/19 Доповідач в 2-й інстанції: Крайник Н. П.
Категорія: 80
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 жовтня 2019 року Львівський апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ в складі:
головуючої: Крайник Н. П.
суддів: Шеремети Н. О., Цяцяка Р. П.
при секретарі: Цап П. М.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Львові цивільну справу за апеляційною скаргою Сєвєродонецького місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги на рішення Личаківського районного суду міста Львова від 01 березня 2019 року у справі за позовом ОСОБА_2 до Сєвєродонецького місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги про стягнення не нарахованої та невиплаченої частки посадових окладів, -
в с т а н о в и в:
23.05.2018 року ОСОБА_2 звернувся до суду з позовом до Сєвєродонецького місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги про стягнення ненарахованої та невиплаченої частки посадових окладів за періоди його роботи з 01.09.2015р. по 30.11.2015р., з 01.12.2015р. по 30.04.2016р., з 01.05.2016р. по 30.11.2016р., з 01.12.2016р. по 31.12.2016р., з 01.01.2017р. по 31.10.2017р. в сумі 16675,00 грн.
Позовні вимоги обґрунтовував тим, що з 10.08.2015 р. по 31.10.2017 р. працював начальником відділу правопросвітництва і взаємодії з суб`єктами надання первинної правової допомоги Сєвєродонецького місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги. Розмір його окладу нараховувався та виплачувався у розмірі 1755,00 грн., без урахування тарифного розряду, що підтверджується штатним розписом центру. На його запит щодо тарифного розряду, відповідачем було надано відповідь, що посада начальника відділу не має тарифного розряду і оклад за його посадою встановлювався згідно штатного розпису. Однак, постановою Кабінету Міністрів України №1298 від 30.08.2012р. Про оплату праці працівників на основі єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери , дод. 3 визначено тарифні розряди для посад провідних фахівців бюджетної сфери, це 7-10 тарифні розряди. Оскільки він займав посаду начальника відділу бюджетної установи, то відповідно до кваліфікаційних вимог, досвіду роботи, вважає, що розрахунок його окладу відповідач повинен був виходити з верхньої межі тарифної вилки 10 розряду.
Оскаржуваним рішенням позов задоволено.
Стягнуто з Сєвєродонецького місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги на користь ОСОБА_2 кошти ненарахованої та невиплаченої частки посадових окладів в загальній сумі 16675,00 грн. (шістнадцять тисяч шістсот сімдесят п`ять грн. 00 коп.). Стягнуто з Сєвєродонецького місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги на користь держави судовий збір в розмірі 704,80 грн.
Рішення суду оскаржив Сєвєродонецький місцевий центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги.
Вважає рішення суду незаконним, необґрунтованим та таким, що ухвалене з порушенням норм матеріального і процесуального права.
Зазначає, що, посилаючись в оскаржуваному рішенні на пункт 7 Постанови Пленуму Верховного суду України № 13 від 24.12.1999 року Про практику застосування судами законодавства про оплату праці , суд першої інстанції не врахував, що умови та розмір оплати праці працівників установ і організацій, які фінансуються з бюджету, визначаються Кабінетом Міністрів України. Зокрема, Постановою Кабінету Міністрів України № 552 від 20.06.2012 року Про умови оплати праці працівників Координаційного центру з надання правової допомоги та його територіальних відділень затверджено схему посадових окладів працівників Координаційного центру та його територіальних відділень. Зокрема, відповідно до додатку 2, схема посадових окладів начальника відділу коливається від 1436 до 1595 грн., що підтверджується штатним розписом, долученим до матеріалів справи. При нарахуванні та виплаті позивачу заробітної плати відповідач дотримався вимог чинного законодавства України та положень Пленуму Верховного суду України Про практику застосування судами законодавства про оплату праці № 13 від 24.12.1999 року. Суд безпідставно застосував до даних правовідносин Постанову КМУ Про оплату праці працівників на основі єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери № 1298 від 30.08.2012 року та не врахував, що встановлення посадових окладів та затвердження штатних розписів Центру регулюється спеціальним законодавством. Судом також не враховано, що відповідач не наділений правом встановлення посадових окладів та затвердженням штатних розписів, а лише вводить їх у дію. Крім того, районним судом порушено норми ст. 37 ЦПК України щодо недопустимості повторної участі судді в розгляді даної справи, чим порушено норм процесуального права.
Просить рішення суду скасувати та постановити нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.
В судове засідання апелянт не з`явився, хоча належним чином повідомлявся про час та місце розгляду справи, тому суд вважає за можливе розглянути справу у його відсутності по наявних матеріалах справи.
Позивач ОСОБА_2 проти скарги заперечив, просив у задоволенні скарги відмовити, рішення суду залишити без змін.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга підлягає до задоволення з наступних мотивів.
Відповідно до положень ст. 97 КЗпП України форми і системи оплати праці, норми праці, розцінки, тарифні сітки, ставки, схеми посадових окладів, умови запровадження та розміри надбавок, доплат, премій, винагород та інших заохочувальних, компенсаційних і гарантійних виплат встановлюються підприємствами, установами, організаціями самостійно у колективному договорі з дотриманням норм і гарантій, передбачених законодавством, генеральною та галузевими (регіональними) угодами. Якщо колективний договір на підприємстві, в установі, організації не укладено, власник або уповноважений ним орган зобов`язаний погодити ці питання з виборним органом первинної профспілкової організації (профспілковим представником), що представляє інтереси більшості працівників, а у разі його відсутності - з іншим уповноваженим на представництво трудовим колективом органом. Конкретні розміри тарифних ставок (окладів) і відрядних розцінок робітникам, посадових окладів службовцям, а також надбавок, доплат, премій і винагород встановлюються власником або уповноваженим ним органом з урахуванням вимог, передбачених частиною другою цієї статті. Власник або уповноважений ним орган чи фізична особа не має права в односторонньому порядку приймати рішення з питань оплати праці, що погіршують умови, встановлені законодавством, угодами, колективними договорами.
Встановлено, що Координаційний центр з надання з надання безоплатної вторинної правової допомоги утворено на підставі Постанови Кабінету Міністрів України від 06.06.2012 року № 504 Про утворення Координаційного центру з надання правової допомоги та ліквідацію Центру правової реформи і законопроектних робіт при Міністерстві юстиції . Діє на підставі Положення про центри безоплатної вторинної правової допомоги , зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 26.12.2016 року № 1696/29826.
Сєвєродонецький місцевий центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги утворено за пропозицією Координаційного центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги з урахуванням потреб відповідної адміністративно-територіальної одиниці для забезпечення доступу осіб до безоплатної правової допомоги і є його територіальним відділенням. Діє відповідно до Типового Положення про Сєвєродонецький місцевий центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги, затвердженого наказом Координаційного центру з надання правової допомоги від 30.03.2015 р.№ 68. Штатний розпис місцевого Центру затверджується Регіональним Центром з надання безоплатної вторинної правової допомоги. Згідно п.14 Положення Місцевий центр фінансується за рахунок коштів державного бюджету та інших не заборонених законом джерел.
Постановою Кабінету Міністрів України № 552 від 20.06.2012 року Про умови оплати праці працівників Координаційного центру з надання правової допомоги та його територіальних відділень затверджено схему посадових окладів працівників Координаційного центру та його територіальних відділень.
Згідно п.10 постанови Кабінету Міністрів України №335 від 18.05.2017р. внесено зміни у п. 4 постанови Кабінету Міністрів України від 20.06.2012р. №552 Про умови оплати праці працівників Координаційного центру з надання правової допомоги та його територіальних відділень , та слова мінімальної заробітної плати замінено словами прожиткового мінімуму для працездатних осіб, установленого на 1 січня календарного року .
У разі, коли розмір посадового окладу працівників Координаційного центру та територіальних центрів нижчий, ніж визначений законом розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, установленого на 1 січня календарного року, посадовий оклад установлюється на рівні відповідного розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, установленого на 1 січня календарного року.
Встановлено, що позивач перебував у трудових відносинах з Сєвєродонецьким місцевим центром з надання безоплатної вторинної правової допомоги з 10.08.2015 р. по 31.10.2017 р., займав посаду начальника відділу правопросвітництва і взаємодії з суб`єктами надання первинної правової допомоги Сєвєродонецького місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги, що підтверджується записами в трудовій книжці позивача (а.с. 6).
За час роботи позивача на посаді начальника відділу місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги, посадовий оклад начальника відділу місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги становив від 1436 до 1595 грн., та позивачу у 2015 р. було встановлено оклад по вищій планці - 1595 грн.
Наказом від 30.12.2016р. №26-ОД Сєвєродонецького місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги Про введення в дію штатного розпису , з 01.01.2017р. введено в дію новий штатний розпис Сєвєродонецького місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги та з 01.01.2017р. встановлено посадовий оклад начальника відділу правопросвітництва і взаємодії з суб`єктами надання первинної правової Сєвєродонецького місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги в розмірі 1755 грн. Із зазначеним наказом ОСОБА_2 був ознайомлений 30.12.2016р., про що свідчить його особистий підпис.
За час роботи на посаді начальника відділу місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги, нарахування заробітної плати позивачу проводилося відповідачем на підставі чинних на той час штатних розписів, розмір посадового окладу під час його роботи на зазначеній посаді позивач не оспорював.
Задовольняючи позовні вимоги ОСОБА_2 , районний суд виходив з того, що до даних правовідносин підлягає застосуванню Кабінету Міністрів України №1298 від 30.08.2012р. Про оплату праці працівників на основі єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери , якою визначено тарифні розряди для посад провідних фахівців бюджетної сфери ( це 7-10 тарифні розряди) та Постанова Кабінету Міністрів України №1037 від 28.12.2016р. Про оплату праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери , якою передбачено, що Посадові оклади (тарифні ставки, ставки заробітної плати) з 1 січня 2017 р. розраховуються виходячи з розміру посадового окладу (тарифної ставки) працівника 1 тарифного розряду, встановленого у розмірі прожиткового мінімуму для працездатних осіб на 1 січня календарного року та не може бути менше мінімальної заробітної плати в межах фонду оплати праці з встановленням доплат, надбавок, премій з урахуванням складності, відповідальності та умов виконуваної роботи, кваліфікації працівника, результатів його роботи. А оскільки питання заробітної плати не були врегульовані генеральною та галузевою (регіональною) угодами та при цьому не було додержано норм і гарантій, передбачених законодавством, при їх недодержанні застосовуються відповідно норми і гарантії, передбачені законодавством, зокрема Постанвами Кабінету Міністрів України, які регулюють порядок оплати праці працівників бюджетних установ.
Однак, з таким висновком суду колегія суддів не може погодитися з наступних мотивів.
Відповідно до ст.98 КЗпП України, оплата праці працівників установ і організацій, що фінансуються з державного бюджету, здійснюється на підставі законів та інших нормативно-правових актів України, генеральної, галузевих, регіональних угод, колективних договорів, у межах бюджетних асигнувань та позабюджетних доходів.
Порядок оплати праці працівників Координаційного центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги визначений спеціальним законодавством, що регулює порядок створення та діяльності Центру, зокрема , постановою Кабінету Міністрів України № 552 від 20.06.2012 року Про умови оплати праці працівників Координаційного центру з надання правової допомоги та його територіальних відділень та змінами до неї.
Постановою Кабінету Міністрів України №335 від 18.05.2017р. внесено зміни у п. 4 постанови Кабінету Міністрів України від 20.06.2012р. №552 Про умови оплати праці працівників Координаційного центру з надання правової допомоги та його територіальних відділень , та слова мінімальної заробітної плати замінено прожиткового мінімуму для працездатних осіб, установленого на 1 січня календарного року .
Враховуючи, що мінімальна заробітна плата в Україні станом на 01.01 2015 становила 1218 грн., з 01.09.2015 р. - 1378 грн., з 01.05.2016 р.- 1450, з 01.12.2016 р. -1600 грн., колегія суддів приходить до висновку, що оклад позивача у період з 05.08.2015 року по 01.01.2017 року був встановлений відповідачем з дотриманням положень Постанови КМУ від 20.06.2012р. №552 Про умови оплати праці працівників Координаційного центру з надання правової допомоги та його територіальних відділень , та становив у 2015 - 2016 роках 1595 грн. (мінімальна заробітна плата у 2015 році становила 1218 грн., у 2016 році становила 1450-1600 грн.).
З 01.01.2017 року оклад позивача був встановлений з врахуванням Постанови Кабінету Міністрів України №335 від 18.05.2017 р. Про внесення змін у п. 4 постанови Кабінету Міністрів України від 20.06.2012р. №552 Про умови оплати праці працівників Координаційного центру з надання правової допомоги та його територіальних відділень , згідно якої посадовий оклад працівників Центру встановлюється на рівні, не нижчому, ніж прожитковий мінімум для працездатних осіб, установленого на 1 січня календарного року, та з 01.01.2017р. посадовий оклад начальника відділу правопросвітництва і взаємодії з суб`єктами надання первинної правової Сєвєродонецького місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги встановлено в розмірі 1755 грн. (прожитковий мінімум для працездатних осіб з 01.01.2017 року становить 1544 грн., з 01.05.2017 року - 1624 грн., з 01.12.2017 року - 1700 грн.).
Крім того, як пояснив в засіданні суду апеляційної інстанції ОСОБА_2 , протягом роботи на посаді начальника відділу правопросвітництва і взаємодії з суб`єктами надання первинної правової Сєвєродонецького місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги, заробітна плата йому нараховувалася з врахуванням премії та інших доплати до посадового окладу, а відтак, така не була меншою від розміру мінімальної заробітної плати, встановленої державою.
На зазначене суд першої інстанції уваги не звернув, що призвело до ухвалення судом незаконного рішення про задоволення позовних вимог ОСОБА_2 .
З наведених мотивів, рішення суду підлягає скасуванню з ухваленням нової постанови про відмову у задоволенні позовних вимог ОСОБА_2 за їх безпідставністю.
Керуючись ст. 367, ст. 368, п. 2 ч. 1 ст. 374, п.п. 1-4 ч. 1 ст. 376, ст. 381, ст. 382, ст. 383, ст. 384 ЦПК України, Львівський апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ, -
п о с т а н о в и в:
Апеляційну скаргу Сєвєродонецького місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги задоволити.
Рішення Личаківського районного суду міста Львова від 01 березня 2019 року скасувати.
Ухвалити нову постанову, якою у задоволенні позову ОСОБА_2 до Сєвєродонецького місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги про стягнення не нарахованої та невиплаченої частки посадових окладів відмовити.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дня її прийняття, але може бути оскарженою у касаційному порядку шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повної постанови.
Повний текст постанови складено 21.10.2019 року.
Головуючий: Крайник Н. П.
Судді: Шеремета Н. О.
Цяцяк Р. П.
Суд | Львівський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.10.2019 |
Оприлюднено | 24.10.2019 |
Номер документу | 85134100 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Львівський апеляційний суд
Крайник Н. П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні