РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
про відмову у відкритті провадження в адміністративній справі
25 жовтня 2019 року м. Рівне №460/2965/19
Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Комшелюк Т.О., розглянувши позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "АЙСКОНЦЕПТ" до Дубровицької районної державної адміністрації Рівненської області про визнання протиправними дій,
В С Т А Н О В И В :
24 жовтня 2019 року до Рівненського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю "АЙСКОНЦЕПТ" (далі - позивач) до Дубровицької районної державної адміністрації Рівненської області (далі - відповідач) про визнання протиправними дій відповідача щодо визначення позивачу відповідно до Акту про встановлення та визначення збитків власникам землі та землекористувачам від 25 червня 2019 року № 4, що затверджений розпорядженням голови Дубровицької районної державної адміністрації від 26 червня 2019 року № 165 Про затвердження актів про встановлення та визначення збитків власникам землі та землекористувачам , збитків за користування земельною ділянкою, площею 4,5561 га з кадастровим номером 5621810100:01:015:0165, що знаходиться за адресою: м. Дубровиця, вул. Гагаріна, 15в, з 1 січня 2018 року по 31 грудня 2018 року в розмірі 3 % від нормативно-грошової оцінки, враховуючи коефіцієнт індексації, що становить 518864,30грн.
За змістом позовної заяви, позовні вимоги обґрунтовані тим, що у грудні 2017 року позивач набув у власність на підставі договору купівлі-продажу комплекс будівель та споруд бази КП ДГРП, що знаходиться в м. Дубровиця по вул. Гагаріна, буд. 15-в, та який розташований на земельній ділянці полощею 4,5561 га, кадастровий номер 5621810100:01:015:0165. Розпорядженням голови Дубровицької районної державної адміністрації від 26 червня 2019 року № 165 Про затвердження актів про встановлення та визначення збитків власникам землі та землекористувачам затверджені акти про встановлення та визначення збитків власникам землі від 25 червня 2019 року №№ 1-4, складені Комісією з встановлення та визначення збитків власникам землі та землекористувачам Дубровицької районної державної адміністрації. Так, актом № 4 про встановлення та визначення збитків власникам землі та землекористувачам від 25 червня 2019 року визначено збитки у вигляді неодержаного Дубровицькою міською радою доходу за користування без правовстановлюючих документів позивачем земельною ділянкою, площею 4,5561 га з кадастровим номером 5621810100:01:015:0165, що знаходиться за адресою: м. Дубровиця, вул. Гагаріна, 15в, з 1 січня 2018 року по 31 грудня 2018 року в розмірі 3 % від нормативно-грошової оцінки враховуючи коефіцієнт індексації, що становить 518864,30грн. Позивач зауважує, що відповідно до Витягу з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 17 березня 2017 року земельна ділянка з кадастровим номером 5621810100:01:015:0165 є комунальною власністю територіальної громади міста Дубровиця. Згідно зі статтею 12 Земельного кодексу України, до повноважень сільських, селищних, міських рад та їх виконавчих органів у галузі земельних відносин належать, зокрема, здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства та вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону. Крім того, підпунктом 34 частини першої статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради здійснюється вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин. Разом з тим, в статті 17 Земельного кодексу України, яка визначає повноваження місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин, а також у статті 21 Закону України Про місцеві державні адміністрації не передбачено повноважень місцевих державних адміністрацій визначати збитки, заподіяні власникам землі, землекористувачам за використання земельної ділянки, що перебуває у комунальній власності. Таким чином, враховуючи, що земельна ділянка з кадастровим номером 5621810100:01:015:0165 є комунальною власністю територіальної громади міста Дубровиця, то повноваження щодо визначення розміру збитків за користування землею, що перебуває у комунальній власності Дубровицької міської ради, не належить до повноважень Дубровицької районної державної адміністрації, тому, дії відповідача щодо нарахування позивачу збитків за користування без правовстановлюючих документів земельною ділянкою, площею 4,5561 га з кадастровим номером 5621810100:01:015:0165, що знаходиться за адресою: м. Дубровиця, вул. Гагаріна, 15в, з 1 січня 2018 року по 31 грудня 2018 року в розмірі 3 % від нормативно-грошової оцінки враховуючи коефіцієнт індексації, що становить 518864,30грн, на думку позивача, є повністю протиправними та виходять за межі повноважень останнього.
Відповідно до частини першої статті 171 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суддя після одержання позовної заяви з'ясовує, зокрема, чи: належить позовну заяву розглядати за правилами адміністративного судочинства і чи подано позовну заяву з дотриманням правил підсудності; немає інших підстав для залишення позовної заяви без руху, повернення позовної заяви або відмови у відкритті провадження в адміністративній справі, встановлених цим Кодексом.
Розглянувши позовну заяву та додані до неї документи, суд зазначає наступне.
За приписами частини першої статті 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
Адміністративна справа - переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір (пункт 1 частини першої статті 4 КАС України).
Публічно-правовий спір - спір, у якому: хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв'язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов'язує надавати такі послуги виключно суб'єкта владних повноважень, і спір виник у зв'язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або хоча б одна сторона є суб'єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв'язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб'єкта владних повноважень або іншої особи (пункт 2 частини другої статті 4 КАС України).
Індивідуальний акт - акт (рішення) суб'єкта владних повноважень, виданий (прийняте) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб, та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк (пункт 19 частини першої статті 4 КАС України).
За правилами пункту 1 частини першої статті 19 КАС України, юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема: спорах фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.
Вжитий у цій процесуальній нормі термін суб'єкт владних повноважень означає орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадову чи службову особу, іншого суб'єкта при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг (пункт 7 частини першої статті 4 КАС України).
Предметом спору у цій справі є питання щодо правомірності дій відповідача при ухваленні рішення щодо визначення позивачу розміру збитків у вигляді недоодержаного доходу за користування останнім без правовстановлюючих документів земельною ділянкою, площею 4,5561 га з кадастровим номером 5621810100:01:015:0165, що знаходиться за адресою: м. Дубровиця, вул. Гагаріна, 15в, протягом періоду з 1 січня 2018 року по 31 грудня 2018 року.
У частині другій статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною третьою статті 157 Земельного кодексу України встановлено, що порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.
За змістом пункту 2 Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 1993 року № 284, розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад. Результати роботи комісій оформляються відповідними актами, що затверджуються органами, які створили ці комісії.
Аналіз наведених норм законодавства дає підстави вважати, що відповідач, вважаючи, що певним громадянином чи юридичною особою завдані збитків у вигляді неодержаних доходів за користування земельною ділянкою без правовстановлюючих документів, наділений правом та повноваженнями скласти акт про визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, а також затвердити його відповідним рішенням.
Однак, в даному випадку суд зауважує, що обов'язковою умовою надання правового захисту позивачу судом є наявність відповідного порушення відповідачем прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду.
Оспорювані дії відповідача полягають в затверджені акта Комісії з встановлення та визначення збитків власникам землі та землекористувачам Дубровицької районної державної адміністрації від 25 червня 2019 року № 4, відповідно до якого розмір збитків за користування позивачем земельною ділянкою площею 4,5561 га з кадастровим номером 5621810100:01:015:0165, що знаходиться за адресою: м. Дубровиця, вул. Гагаріна, 15в, без правовстановлюючих документів протягом періоду з 1 січня 2018 року по 31 грудня 2018 року становить 518864,30грн.
Враховуючи наведене, повноваження відповідача обмежуються лише обчисленням розміру збитків у встановленому порядку. Що стосується відшкодування виявлених збитків, то вони не можуть бути примусово відшкодовані на підставі рішення відповідача. Такі збитки відшкодовуються у добровільному порядку або шляхом звернення до суду з відповідним позовом. Таким чином, рішення відповідача щодо затвердження акта Комісії з встановлення та визначення збитків власникам землі та землекористувачам Дубровицької районної державної адміністрації від 25 червня 2019 року № 4 та, відповідно, дії щодо затвердження такого акта, не створюють жодних правових наслідків для позивача, а тому не можуть порушувати його прав чи охоронюваних законом інтересів.
Наведене виключає можливість звернення до суду, оскільки відсутнє право, що підлягає судовому захисту.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 27 березня 2019 року в справі № 917/902/18 (провадження № 12-18гс19).
Обраний позивачем спосіб захисту прав шляхом подання позову про визнання протиправними дій відповідача щодо визначення йому збитків у вигляді неодержаних доходів за користування земельною ділянкою без правовстановлюючих документів сам по собі не сприяє ефективному відновленню порушеного права.
Отже, встановлена правова природа оспорюваних дій унеможливлює здійснення судового розгляду щодо визнання їх протиправними, у зв'язку з чим такі позовні вимоги не можуть розглядатися у судах.
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 170 КАС України, суддя відмовляє у відкритті провадження в адміністративній справі, якщо позов не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.
При цьому, суд зауважує, що поняття спір, який підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства слід тлумачити в більш широкому значенні, тобто як поняття, що стосується як тих спорів, які не підлягають розгляду в порядку адміністративного судочинства, так і тих, які взагалі не підлягають судовому розгляду.
Підсумовуючи вищенаведене в його сукупності, суд прийшов до висновку про те, що у відкритті провадження в адміністративній справі за вказаною позовною заявою належить відмовити.
Одночасно, суд зауважує, що згідно з пунктом 3 частини першої статті 7 Закону України "Про судовий збір" від 08 липня 2011 року № 3674-VI, сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду в разі відмови у відкритті провадження у справі в суді першої інстанції, апеляційного та касаційного провадження у справі.
Так, згідно з доданим до позовної заяви оригіналом квитанції від 21 жовтня 2019 року № 219 та випискою про зарахування судового збору до спеціального фонду Державного бюджету України, позивачем за подання вказаного позову до суду сплачений судовий збір в сумі 1921грн.
Оскільки клопотання позивача про повернення судового збору відсутнє, то питання щодо його повернення судом не вирішується.
Керуючись пунктом 1 частини першої статті 170, статтями 243, 248, 256 КАС України, суд
У Х В А Л И В :
У відкритті провадження в адміністративній справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "АЙСКОНЦЕПТ" до Дубровицької районної державної адміністрації Рівненської області про визнання протиправними дій, - відмовити.
Повторне звернення тієї самої особи до адміністративного суду з тих самих предмета і підстав та до того самого відповідача, як той, щодо якого постановлено ухвалу про відмову у відкритті провадження, не допускається.
Копію ухвали надіслати особі, яка подала позовну заяву, разом із позовною заявою та усіма доданими до неї матеріалами.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею.
Ухвала може бути оскаржена. Апеляційна скарга на ухвалу суду подається протягом п'ятнадцяти днів з дня її складання. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.
Суддя Комшелюк Т.О.
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.10.2019 |
Оприлюднено | 27.10.2019 |
Номер документу | 85201869 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
Комшелюк Т.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні