П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 240/4257/19
Головуючий суддя 1-ої інстанції - Попова Оксана Гнатівна
Суддя-доповідач - Кузьмишин В.М.
09 жовтня 2019 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Кузьмишина В.М.
суддів: Сторчака В. Ю. Сушка О.О. ,
за участю:
секретаря судового засідання: Сербин І.І.,
представника відповідача Федосюк В.О.,
представника третьої особи Шульської О.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області на рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 29 травня 2019 року у справі за адміністративним позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Міськрайонного управління у Житомирському районі та в місті Житомирі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог: Житомирська міська рада, про визнання незаконними дій, зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В :
в березні 2019 року фізична особа-підприємець ОСОБА_1 звернувся до Житомирського окружного адміністративного суду з позовом до Міськрайонного управління у Житомирському районі та в місті Житомирі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог: Житомирська міська рада про :
- визнання незаконними дії Міськрайонного управління у Житомирському районі та в місті Житомирі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області щодо не врахування пункту 4 рішення Житомирської міської ради №931 від 10 червня 2015 року при наданні витягу із нормативної грошової оцінки земельної ділянки №402/0/213-19 від 01 лютого 2019 року, а саме: не застосування при такому розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки коефіцієнта Км2 з максимальним значенням 0,306 та обмеження застосування загального коефіцієнту Км3, що є добутком значень локальних факторів у діапазоні від 0,5 до 1;
- зобов`язання Міськрайонного управління у Житомирському районі та в місті Житомирі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області повторно розглянути заяву від 06 лютого 2019 року про надання витягу з технічної документації, застосувавши при розрахунку нормативної грошової оцінки за адресою вул. Київська , 93 (за кадастровим номером 1810136300:08:037:0012) коефіцієнт Км2 з максимальним значенням 0,306 та обмежити застосування загального коефіцієнту Км3, що є добутком значень локальних факторів у діапазоні від 0,5 до 1.
Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 29 травня 2019 року позовні вимоги позивача задоволено частково.
Визнано протиправними дії Міськрайонного управління у Житомирському районі та в місті Житомирі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області щодо не врахування пункту 4 рішення Житомирської міської ради №931 від 10 червня 2015 року при наданні витягу із нормативної грошової оцінки земельної ділянки №402/0/213-19 від 01 лютого 2019 року в частині не застосування при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки коефіцієнта Км2 з максимальним значенням 0,306 та обмеження застосування загального коефіцієнту Км3, що є добутком значень локальних факторів у діапазоні від 0,5 до 1.
Зобов`язано Міськрайонне управління у Житомирському районі та в місті Житомирі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області повторно розглянути заяву фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 від 06 лютого 2019 року та за результатами розгляду надати витяг із нормативної грошової оцінки земельної ділянки за кадастровим номером №1810136300:08:037:0012, що розташована за адресою вул. Київська, 93 , із врахуванням пункту 4 рішення Житомирської міської ради "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Житомира та введення в дію нових розмірів плати за земельні ділянки у м. Житомирі" від 10 червня 2015 року №931, висновків суду та встановлених судом обставин справи.
У решті позовних вимог відмовлено.
Не погодившись із рішенням суду першої інстанції, Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області оскаржило його в апеляційному порядку.
У скарзі відповідач, посилаючись на неповне з`ясування та недоведеність судом обставин, що мають значення для справи та допущенні порушення норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким в задоволенні позовних вимог позивача відмовити з підстав, викладених у апеляційній скарзі. Зокрема, апелянт зазначає, що законодавчими та нормативно-правовими актами, які регулюють проведення нормативної грошової оцінки земель не передбачено можливості встановлення або обмеження коефіцієнтів органами місцевого самоврядування після затвердження ними технічної документації, як результату проведеної оцінки земель.
Представник відповідача у судовому засіданні підтримала вимоги апеляційної скарги та просила її задовольнити.
Представник третьої особи в судовому засіданні підтримала доводи апеляційної скарги відповідача та просила її задовольнити.
Позивач в судове засідання не з`явився, подав клопотання про про розгляд справи без його участі.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, прийшла до висновку, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає з таких підстав.
Так, судом першої інстанції встановлено та підтверджується матеріалами справи, що 10.06.2015 року 47 сесією 6 скликання Житомирської міської ради прийнято рішення №931 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Житомира та введення в дію нових розмірів плати за земельні ділянки у м. Житомирі".
Згідно з пунктом 1 рішення №931 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Житомира. Пунктом 2 рішення №931 затверджено середню базову вартість одного квадратного метра земель у м. Житомирі 249 грн 80 коп. Крім того, положеннями пункту 3 рішення №931 введено в дію нові розміри плати за землю для всіх суб`єктів господарювання та громадян з 01 січня 2016 року.
Відповідно до змісту пункту 4 рішення №931, умовою введення в дію нових розмірів плати за землю є обмеження значення коефіцієнтів, які застосовуються при розрахунку визначення нормативно грошової оцінки земельних ділянок в м. Житомирі. Так, пунктом 4 даного рішення вирішено:
- обмежити застосування коефіцієнту Км2 максимальним значенням 0,306;
- обмежити застосування загального коефіцієнту Км3, що є добутком значень локальних факторів, у діапазоні від 0,5 до 1, при цьому, "1" - це визначення нормативної грошової оцінки земельних ділянок м. Житомира.
Крім того, згідно з п. 6 рішення Житомирської міської ради прийнято № 931 користувачам та власникам земельних ділянок, незалежно від форми власності та підпорядкування, отримати витяг з технічної документації нормативної грошової оцінки земель м. Житомира для перерахунку розміру плати за землю та при подачі усіх видів звітності застосовувати нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розмір якої визначений з 01.01.2016.
Відповідно до рішення тридцять четвертої сесії Житомирської міської ради V скликання "Про поновлення договорів оренди земельних ділянок" від 05 серпня 2009 року №1043 та Додатку 6 до вказаного рішення, поновлено суб`єкту підприємницької діяльності - фізичній особі ОСОБА_1 договір оренди земельної ділянки площею 0,0483 га за адресою вул. Київська, 93 , на п`ять років для роздрібної торгівлі та комерційних послуг. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 507 545,06 грн.
На виконання рішення №1043 між Житомирською міською радою (орендодавець) та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 (орендар) було укладено договір оренди землі від 05 грудня 2012 року, відповідно до пункту 2 якого в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,0483 га, в тому числі під будівлями та спорудами - 0, 0212 га, під проїздами, проходами та площадками - 0,0271 га.
Згідно з пунктом 4 цього договору, кадастровий номер земельної ділянки: 1810136300:08:037:0012. Положеннями пункту 5 вказаного договору закріплено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 507 545,06 грн. (з урахуванням коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель за 2008 рік) станом на 05 серпня 2009 року. Згідно з пунктом 6 даного договору, договір укладено на п`ять років.
Крім цього, відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-18006207322019 від 24 січня 2019 року, нормативна грошова оцінка земельної ділянки комунальної власності площею 0,0483 га за кадастровим номером №1810136300:08:037:0012 становить 507 545,06 грн. Дата проведення нормативної грошової оцінки: 05 серпня 2009 року.
Міськрайонним управлінням у Житомирському районі та в місті Житомирі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області на адресу позивача було направлено повідомлення від 24 січня 2019 року, відповідно до змісту якого ОСОБА_1 повідомлено про закінчення терміну дії договору оренди земельної ділянки за кадастровим номером №1810136300:08:037:0012.
В подальшому, на вимогу ОСОБА_1 відповідачем виготовлено та надано витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 01 лютого 2019 року №402/0/213-19, відповідно до змісту якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки за кадастровим номером №1810136300:08:037:0012 становить 1 867 423,26 грн.
Зокрема, при проведенні нормативної грошової оцінки земельної ділянки були застосовані наступні показники: площа ділянки - 483 кв.м; середня (базова) вартість земель населеного пункту - 249,80 грн/кв.м; номер економіко-планувальної зони - 09020; коефіцієнт Км2 - 2,526; локальні коефіцієнти - 1,2/1,15/1,04/0,9; сукупний коефіцієнт Км3 - 1,292; коефіцієнт Кф - 2,50; коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки - 1,249 х 1,433 х 1,060 = 1,897 (а.с. 25).
За результатами отримання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 01 лютого 2019 року №402/0/213-19, ОСОБА_1 повторно звертався до відповідача із заявою від 06 лютого 2019 року щодо надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за кадастровим номером №1810136300:08:037:0012 із врахуванням вимог рішення №931.
Міськрайонне управління у Житомирському районі та в місті Житомирі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області листом вих. №Г-64/0-0.15-216/153-19 від 26 лютого 2019 року повідомило позивачу, що його звернення від 06 лютого 2019 року розглянуто. Зазначено, що Міськрайонне управління у Житомирському районі та м. Житомирі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області надає Витяги з Технічної документації по визначенню нормативної грошової оцінки земель м. Житомира Житомирської області відповідно до Закону України "Про оцінку землі" від 11 грудня 2003 року №1378-IV, постанови Кабінету Міністрів України "Про методику нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів" від 23 березня 1995 року №213 (зі змінами), а також згідно з Порядком нормативної грошової оцінки земель населених пунктів від 25 листопада 2016 року №489. Технічна документація по визначенню нормативної грошової оцінки земель м. Житомира Житомирської області затверджена рішенням 47-ої сесії Житомирської міської ради VI скликання від 10 червня 2015 року №931, що виконана у відповідності до вимог існуючої законодавчої та нормативно-методичної бази проведення робіт з грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, про що свідчить висновок Державної землевпорядної експертизи від 21 червня 2013 року №425-13.
Відповідно до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27 січня 2006 року №18/15/21/11 та Технічної документації по визначенню нормативної грошової оцінки земель м. Житомира Житомирської області, граничні значення коефіцієнтів становлять: Км2 - 3,0-3,5; 0,30; КмЗ - 0,50-1,50.
За таких обставин Міськрайонне управління у Житомирському районі та м. Житомирі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області не має змоги надати новий Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.
Зазначені вище обставини справи слугували підставою звернення позивача до суду з даним позовом, оскільки він вважає, що відповідачем протиправно, при наданні витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, не застосовувало п.4 вищевказаного рішення Житомирської міської ради.
Ухвалюючи оскаржуване судове рішення, суд першої інстанції прийшов до висновку, що адміністративний позов позивача підлягає частковому задоволенню. Зокрема, на переконання суду, рішення 47 сесії 6 скликання Житомирської міської ради № 931 від 10.02.2015 року "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Житомира та введення в дію нових розмірів плати за земельні ділянки у м.Житомирі" в силу наведених положень є нормативно-правовим актом, обов`язковим для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, а також підприємствами, установами і організаціями. З урахуванням наведеного, суд вважає, що невиконання відповідачем п.4 рішення Житомирської міської ради № 931 від 10.06.2015 року суперечить вимогам законодавства, а тому такі дії слід визнати незаконними.
Колегія суддів, за результатом апеляційного розгляду справи, погоджується з висновками суду першої інстанції. Даючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, апеляційний суд враховує наступне.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 1 Закону України "Про оцінку землі" передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Згідно із ст. 5, 13 зазначеного Закону, ст. 201 Земельного Кодексу України обов`язкова нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 № 213 (із змінами) затверджена Методика грошової оцінки земель населених пунктів. Інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель населених пунктів є затверджені генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій і детальні плани території, відомості Державного земельного кадастру, інвентаризації земель та державної статистичної звітності.
Механізм визначення нормативної грошової оцінки земель врегульований Порядком нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженим наказом Міністерства аграрної політики України та продовольства України, від 25.11.2016 № 489.
Відповідно до пункту 1.3 Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів Інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель населених пунктів є затверджені генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій і детальні плани територій, відомості Державного земельного кадастру, дані інвентаризації земель та державної статистичної звітності.
В розділі "II Нормативна грошова оцінка земель населених пунктів" Порядку зазначено, що Коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки (Км), обумовлюється трьома групами рентоутворювальних факторів регіонального, зонального та локального характеру і обчислюється за формулою: Км = Км1 х Км2 х Км3, де:
Км1 - регіональний коефіцієнт, який характеризує залежність рентного доходу від місцеположення населеного пункту у загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва і розселення;
Км2 - зональний коефіцієнт, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони);
Км3 - локальний коефіцієнт, який враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони.
Таким чином, при визначенні нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки, розташованої в межах населеного пункту, враховуються, окрім інших, відповідні показники коефіцієнту Км2 (коефіцієнт, який характеризує зональні фактори місцеположення земельної ділянки в межах населених пунктів) та коефіцієнту Км3 (коефіцієнт, який характеризує локальні фактори місцеположення земельної ділянки за територіально-планувальними, інженерно-геологічними, історико-культурними, природно-ландшафтними, санітарно-гігієнічними умовами та рівнем облаштування території).
При цьому, таблиця 1.6 до вказаного Порядку містить Граничні (максимальні і мінімальні) значення коефіцієнтів, які враховують ступінь містобудівної цінності території в межах населених пунктів (Км2). В даній таблиці прямо зазначено, що для населених пунктів з чисельністю населення від 250 до 500 (тис. чол.), до яких загально відомо відноситься місто Житомир, максимальні значення коефіцієнту Км2 визначено в межах 3,0 - 3,5, а мінімальне значення цього ж коефіцієнту Км2 визначено 0,30.
Відповідно до ч. 1 та 2 ст. 20 Закону України "Про оцінку земель", за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Частиною 1 ст. 23 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.
Крім того, ч.3 ст. 23 Закону України "Про оцінку земель" встановлено, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Рішенням Житомирської міської ради №931 від 10.06.2015 при розрахунку визначення нормативної грошової оцінки земельних ділянок в м. Житомирі обмежено застосування цього коефіцієнту Км2 максимальним значенням 0,306 (підпункт 4.1 пункту 4). Затверджено середню базову вартість одного квадратного метра земель у м. Житомирі 249 грн.80 коп. (п.2). Введено в дію нові розміри плати за землю для всіх суб`єктів господарювання та громадян з 01.01.2016 (п.3 рішення). Пунктом 10 цього рішення відповідача зобов`язано забезпечити оформлення та видачу заявникам відповідних витягів з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Житомира.
Як вбачається з Витягу з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки від 01.02.2019 №402/0/213-19 при розрахунку нормативно-грошової вартості земельної ділянки площею 482 м.кв. кадастровий номер 1810136300:08:037:0012, відповідачем застосовано значення Км2 у розмірі 2,526.
Таким чином, колегія суддів погоджується з позицією суду першої інстанції, що відповідачем безпідставно не враховано обмеження в застосуванні коефіцієнта Км2, що встановлене п.4 рішенням Житомирської міської ради № 931 від 10.06.2015 року.
Статтею 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.
Відповідно до ч.1 ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад.
Рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень (ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").
Згідно із ч. 1 ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Таким чином, слід зазначити, що рішення 47 сесії 6 скликання Житомирської міської ради №931 від 10.02.2015 року "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Житомира та введення в дію нових розмірів плати за земельні ділянки у м. Житомирі" в силу наведених положень є нормативно-правовим актом, обов`язковим для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, а також підприємствами, установами і організаціями.
Враховуючи всі обставини, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що дії відповідача, в даному випадку не відповідають критеріям, які наведені у ч. 2 ст. 2 КАС України. Невиконання відповідачем п.4 рішення Житомирської міської ради №931 від 10.06.2015 року суперечить вимогам законодавства, а тому належним захистом прав позивача є зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 від 06 лютого 2019 року та за результатами розгляду надати витяг із нормативної грошової оцінки земельної ділянки за кадастровим номером №1810136300:08:037:0012, що розташована за адресою вул . Київська , 93 , із врахуванням пункту 4 рішення Житомирської міської ради "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Житомира та введення в дію нових розмірів плати за земельні ділянки у м. Житомирі" від 10 червня 2015 року №931, висновків суду та встановлених судом обставин справи.
В свою чергу, доводи апеляційної скарги, наведені на спростування висновків суду першої інстанції, не містять належного обґрунтування чи нових, переконливих доводів, які б були безпідставно залишені без розгляду судом першої інстанції.
Відповідно до частин першої, другої, третьої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Зазначеним вимогам закону судове рішення відповідає.
Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а ухвалу без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Таким чином, на думку колегії суддів апеляційної інстанції, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про часткове задоволення позовних вимог.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області залишити без задоволення, а рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 29 травня 2019 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.
Постанова суду складена в повному обсязі 28 жовтня 2019 року.
Головуючий Кузьмишин В.М. Судді Сторчак В. Ю. Сушко О.О.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.10.2019 |
Оприлюднено | 29.10.2019 |
Номер документу | 85226897 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Кузьмишин В.М.
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Попова Оксана Гнатівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні