Постанова
від 24.10.2019 по справі 826/16396/18
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 826/16396/18 Суддя (судді) першої інстанції: Васильченко І.П.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 жовтня 2019 року м. Київ

Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого - судді: Кучми А.Ю.

суддів: Бєлової Л.В., Лічевецького І.О.

за участю секретаря: Островської О.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду апеляційну скаргу Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 25 липня 2019 р. у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Медичний центр Добробут-Дитинство до Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві, третя особа Головне управління державної казначейської служби України у м. Києві про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И Л А :

Товариство з обмеженою відповідальністю Медичний центр Добробут-Дитинство звернулось з позовом до Головного управління ДФС у м. Києві, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Головне управління Державної казначейської служби України в м. Києві, в якому просило суд:

- визнати протиправною бездіяльність Головного управління ДФС у м. Києві щодо не підготовки та неподання до органу казначейства висновку про повернення на поточний рахунок Товариства з обмеженою відповідальністю Медичний центр Добробут-Дитинство суми надмірно сплаченого податку на прибуток в розмірі 408 636,00 грн.;

- зобов`язати Головне управління ДФС у м. Києві підготувати та подати до органу казначейства висновок про повернення позивачу суму надмірно плачного податку на прибуток в розмірі 408 636,00 грн. на поточний рахунок Товариства з обмеженою відповідальністю Медичний центр Добробут-Дитинство ;

- зобов`язати Головне управління ДФС у м. Києві подати до Окружного адміністративного суду міста Києва у визначений судом строк звіт про виконання судового рішення.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що податковим органом протиправно не вчинено дій, спрямованих на повернення позивачу суми надміру сплачених грошових зобов`язань, у зв`язку із тим, що за позивачем обліковується сума надмірно сплачених коштів в розмірі 408 636,00 грн. авансових внесків з податку на прибуток, що підлягають поверненню позивачу з відповідного бюджету згідно зі статтею 43 Податкового кодексу України.

Згідно з відзивом на адміністративний позов Головним управлінням ДФС України у місті Києві щодо задоволення позову заперечується, оскільки арифметично обліковується як переплата, може набути статусу надміру сплачених грошових зобов`язань лише після здійснення контрольно-перевірочних заходів та підтвердження. Крім того, відповідач посилається на не узгодженість суми надміру сплачених грошових зобов`язань, оскільки за наслідком проведеної перевірки, контролюючим органом встановлені відповідні порушення та винесено податкові повідомлення-рішення, що оскаржуються в судовому порядку.

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 25.07.2019 позов Товариства з обмеженою відповідальністю Медичний центр Добробут-Дитинство задоволено у повному обсязі. Визнано протиправною бездіяльність Головного управління ДФС у м. Києві щодо не підготовки та неподання до органу казначейства висновку про повернення на поточний рахунок Товариства з обмеженою відповідальністю Медичний центр Добробут-Дитинство суми надмірно сплаченого податку на прибуток в розмірі 408 636,00 грн., зобов`язано відповідача підготувати та подати до органу казначейства висновок про повернення позивачу суму надмірно плачного податку на прибуток в розмірі 408 636,00 грн. на поточний рахунок Товариства з обмеженою відповідальністю Медичний центр Добробут-Дитинство та встановлено строк у десять днів з дня набрання рішенням суду законної сили для подання звіту про виконання рішення.

Не погоджуючись з судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та постановити нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити в повному обсязі.

В обґрунтування апеляційної скарги відповідачем вказується не неповне дослідження судом першої інстанції обставин справи. Крім того, відповідачем зазначається, що платника податків повідомлялось, що повернення помилково та/або надміру сплачених коштів можливо лише після проведення відповідної перевірки. Головним управлінням ДФС у м. Києві проведено планову документальну виїзну перевірку ТОВ Медичний центр Добробут-Дитинство з питань дотримання вимог податкового, валютного законодавства за період з 01.01.2015 року по 31.12.2017 року та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 03.09.2013 року по 31.12.2017 року за результатом якої складено акт від 29.05.2018 року № 363/26-15-14-01-03/38895554. За результатом проведеної перевірки встановлено допущення порушень податкового законодавства та винесено податкові повідомлення-рішення, оскарження яких на час вирішення даного спору триває. Відтак, апелянт вказує, що повернення помилково та/або надміру сплаченого грошового зобов`язання можливо лише після завершення оскарження податкових повідомлень-рішень у судовому порядку, або після сплати платником податків зобов`язань встановлених такими рішеннями.

Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а рішення суду - без змін.

Згідно ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Як вбачається з матеріалів справи та вірно встановлено судом першої інстанції 26.09.2017 позивачем направлено до ГУ ДФС у м. Києві лист № 26.09.17-1, в якому просив повернути надлишково перераховані авансові суми з податку на прибуток у розмірі 49 000,00 грн. на поточний рахунок ТОВ Медичний центр Добробут-Дитинство .

Листом від 17.10.2017 р. № 32604/10/26-15-12-03-11 Головним управлінням ДФС у місті Києві повідомлено позивача про наявність переплати з податку на прибуток у розмірі 408 636,00 грн. та можливість розгляду питання про повернення коштів на рахунок позивача після здійснення контрольно-перевірочних заходів.

16.01.2018 р. позивач звернувся до ГУ ДФС у м. Києві з листом від 16/01/17, яким зазначив про безпідставність та необгрунтування проведення контрольно-перевірочних заходів та повторно просив повернути надлишково перераховані авансові суми з податку на прибуток у розмірі 49 000,00 грн. на поточний рахунок ТОВ Медичний центр Добробут-Дитинство .

Листом від 05.02.2018 контролюючим органом повторно повідомлено про наявність переплати з податку на прибуток у розмірі 408 636,00 грн. та можливість розгляду питання про повернення коштів на рахунок позивача після здійснення контрольно-перевірочних заходів.

20.03.2018 р. позивач втретє звернувся до відповідача із листом № 20/03/18, яким просив повернути надлишково перераховані авансові суми з податку на прибуток у розмірі 408 636,00 грн. на поточний рахунок ТОВ Медичний центр Добробут-Дитинство .

Відповіді на вказаний лист позивачем не отримано.

Не погоджуючись з такою бездіяльністю контролюючого органу, позивач звернувся до суду за захистом своїх порушених прав та законних інтересів.

Задовольняючи позовні вимоги у повному обсязі, суд першої інстанції виходив з того, що податковий борг позивача, на наявність якого посилається відповідач, є неузгодженим, а відтак доводи податкового органу в частині наявності у позивача податкового боргу є необґрунтованими.

Колегія суддів погоджується із вказаними висновками суду першої інстанції, з огляду на наступне.

Відповідно до підпункту 14.1.115 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, надміру сплачені грошові зобов`язання - суми коштів, які на певну дату зараховані до відповідного бюджету понад нараховані суми грошових зобов`язань, граничний строк сплати яких настав на таку дату.

За змістом підпункту 17.1.10 пункту 17.1 статті 17 Податкового кодексу України платнику податків надано право на залік чи повернення надміру сплачених, а також надміру стягнутих сум податків та зборів, пені, штрафів у порядку, встановленому цим Кодексом.

Умови повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань визначені статтею 43 Податкового кодексу України.

Згідно з пунктами 43.1, 43.2 статті 43 Податкового кодексу України помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов`язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та статті 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу. У разі наявності у платника податків податкового боргу, повернення помилково та/або надміру сплаченої суми грошового зобов`язання на поточний рахунок такого платника податків в установі банку або шляхом повернення готівковими коштами за чеком, у разі відсутності у платника податків рахунку в банку, проводиться лише після повного погашення такого податкового боргу платником податків.

У відповідності до пунктів 43.3, 43.4 статті 43 Податкового кодексу України встановлено, що обов`язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов`язання є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які розраховуються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми. Платник податків подає заяву на повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на поточний рахунок платника податків в установі банку; на погашення грошового зобов`язання (податкового боргу) з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення готівковими коштами за чеком у разі відсутності у платника податків рахунку в банку.

В силу вимог пункту 43.5 статті 43 Податкового кодексу України, контролюючий орган не пізніше ніж за п`ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та подає його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів. На підставі отриманого висновку орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів протягом п`яти робочих днів здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань платникам податків у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику. Контролюючий орган несе відповідальність згідно із законом за несвоєчасність передачі органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів для виконання висновку про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету.

Відповідно до пункту 43.6 статті 43 Податкового кодексу України повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань платникам податків здійснюється з бюджету, у який такі кошти були зараховані.

Взаємовідносини територіальних органів Державної фіскальної служби України (далі - органи ДФС) з місцевими фінансовими органами та територіальними органами Державної казначейської служби України (далі - органи Казначейства) в процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені за платежами, контроль за справлянням яких покладено на органи ДФС, з метою належного виконання положень статей 43, 102 Податкового кодексу України, частини другої статті 45та частини другої статті 78 Бюджетного кодексу України регламентує Порядок взаємодії територіальних органів Державної фіскальної служби України, місцевих фінансових органів та територіальних органів Державної казначейської служби України у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 15 грудня 2015 року №1146 (далі по тексту - Порядок).

За змістом пунктів 10, 11 Порядку, висновки реєструються органами Казначейства в Журналі обліку висновків, який ведеться в електронному вигляді, за формою згідно з додатком 4 до цього Порядку.

На підставі отриманих висновків відповідний орган Казначейства здійснює повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені у визначеному законодавством порядку.

Відповідно до частини першої статті 25 Бюджетного кодексу України Державне казначейство України здійснює безспірне списання коштів з рахунків, на яких обліковуються кошти Державного бюджету України та місцевих бюджетів, за рішеннями, прийнятими державним органом, що відповідно до закону має право на його застосування.

Згідно з частиною другою статті 45 Бюджетного кодексу України Казначейство України веде бухгалтерський облік усіх надходжень Державного бюджету України та за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, здійснює повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до бюджету, перерахування компенсації частини суми штрафних (фінансових) санкцій покупцям (споживачам) за рахунок сплачених до державного бюджету сум штрафних (фінансових) санкцій, застосованих такими органами за наслідками проведеної перевірки за зверненням або скаргою покупця (споживача) про порушення платником податків установленого порядку проведення розрахункових операцій.

З аналізу наведених норм вбачається, що умовами повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань є відсутність у платника податків податкового боргу воля самого платника податків, яка виражається у подачі до відповідного контролюючого органу заяви про таке повернення протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми.

Як вірно встановлено судом першої інстанції та не заперечується апелянтом, позивачем подавалися податкові декларації з податку на прибуток підприємства за І квартал 2016 р., за півріччя 2016 р., за три квартали 2016 р., за 2016 р., за І квартал 2017 р., за півріччя 2017 р.

За результатами І кварталу 2016 року та півріччя 2016 року нарахований податок на прибуток становив 598 948,00 грн. Крім того, нараховані та оплачені авансові платежі на суму 97 014,00 грн.

За результатами діяльності за 2016 рік нарахований податок на прибуток становив 257 326,00 грн.

За результатами І кварталу 2017 року та І півріччя ТОВ Медичний центр Добробут-Дитинство задекларувало збитки.

У листах-відповідях на заяви позивача контролюючим органом вказано, що станом на день звернення із заявою про повернення коштів за ТОВ Медичний центр Добробут-Дитинство обліковувалась переплата в сумі 408 636,00 грн. натомість вказується на обов`язковість проведення перевірки для прийняття рішення про можливість повернення надміру сплаченого зобов`язання.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, що норми Податкового кодексу України та Порядку не ставлять передумовою для надання відповідного висновку про перерахування помилково або надміру сплачених до бюджету коштів обов`язкового проведення документальної перевірки.

Аналогічні висновки викладено у постанові Верховного Суду від 26 червня 2018 року у справі №805/2908/17-а, касаційне провадження №К/9901/406/17.

Також безпідставними є доводи податкового органу викладені в апеляційній скарзі, що неможливо повернути надміру сплачені сум з податку на прибуток в силу існування податкового боргу встановленого податковими повідомленнями-рішеннями від 06.07.2018 р. № 0009511401 та від 02.10.2018 р. № 0012971401.

Поряд із цим, як вбачається з матерів справи та не заперечується апелянтом, вказані податкові повідомлення - рішення від 06.07.2018 р. № 0009511401 та від 02.10.2018 р. № 0012971401 оскаржено у судовому порядку.

Колегія суддів зазначає, що підпунктом 14.1.175 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України встановлено, що податковий борг - це сума узгодженого грошового зобов`язання (з урахуванням штрафних санкцій за їх наявності), але не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, а також пеня, нарахована на суму такого грошового зобов`язання.

Згідно з пунктом 54.1 статті 54 Податкового кодексу України, крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов`язання та/або пені вважається узгодженою.

Відповідно до пункту 55.1 статті 55 Податкового кодексу України податкове повідомлення-рішення про визначення суми грошового зобов`язання платника податків або будь-яке інше рішення контролюючого органу може бути скасоване контролюючим органом вищого рівня під час проведення процедури його адміністративного оскарження та в інших випадках у разі встановлення невідповідності таких рішень актам законодавства.

Також, згідно з пунктом 56.1 статті 56 Податкового кодексу України, рішення, прийняті контролюючим органом, можуть бути оскаржені в адміністративному або судовому порядку.

Пунктом 56.18 статті 56 Податкового кодексу України передбачено, що з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу, платник податків має право оскаржити в суді податкове повідомлення - рішення або інше рішення контролюючого органу у будь-який момент після отримання такого рішення.

При зверненні платника податків до суду з позовом щодо визнання протиправним та/або скасування рішення контролюючого органу грошове зобов`язання вважається неузгодженим до дня набрання судовим рішенням законної сили.

Апелянтом не надано доказів, що судові рішення за результатом розгляду правомірності прийняття податкових повідомлень-рішень 06.07.2018 р. № 0009511401 та від 02.10.2018 р. № 0012971401 прийнято судом та що такі набрали законної сили, відтак, на даний час податковий борг позивача, на наявність якого посилається апелянт, є неузгодженим, тому не може слугувати підставою для відмови у поверненні надміру сплачених зобов`язань.

За наведених обставин, колегія суддів приходить до висновку, що рішення суду є законним і обґрунтованим, ухваленим з дотриманням норм матеріального та процесуального права, а тому підстав для його скасування не має.

Керуючись ст.ст. 242, 243, 251, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві залишити без задоволення , а рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 25.07.2019 - без змін .

Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття та може бути оскаржена в порядку та строки, встановлені ст.ст. 328, 329 КАС України.

Повний текст постанови виготовлено 29.10.2019.

Головуючий суддя: А.Ю. Кучма

Л.В. Бєлова

І.О. Лічевецький

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.10.2019
Оприлюднено31.10.2019
Номер документу85268217
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/16396/18

Ухвала від 31.03.2021

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Васильченко І.П.

Ухвала від 31.03.2021

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Васильченко І.П.

Ухвала від 18.03.2021

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Васильченко І.П.

Ухвала від 18.03.2021

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Васильченко І.П.

Ухвала від 30.04.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Васильченко І.П.

Ухвала від 11.03.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Васильченко І.П.

Ухвала від 09.12.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Усенко Є.А.

Ухвала від 26.11.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Усенко Є.А.

Постанова від 24.10.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кучма Андрій Юрійович

Постанова від 24.10.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кучма Андрій Юрійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні