Копія
Справа № 560/2597/19
РІШЕННЯ
іменем України
29 жовтня 2019 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Тарновецького І.І. розглянувши в письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю "Зіньківський пивзавод" про анулювання спеціального дозволу на користування надрами,
ВСТАНОВИВ:
Державна служба геології та надр України звернулась до суду з адміністративним позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Зіньківський пивзавод" про анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 31.05.2012 №5563.
Обґрунтовуючи вимоги, позивач зазначив, що надрокористувач порушив вимоги пункту 5.3 Угоди про умови користування надрами та статей 10, 11 закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 №877-V (далі по тексту - Закон №877-V), що відповідно до статті 26 Кодексу України про надра та пункту 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615 (далі по тексту - Порядок №615), є підставою для анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 31.05.2012 №5563.
Ухвалою від 29.08.2019 Хмельницький окружний адміністративний суд відкрив провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження.
19.09.2019 на адресу суду від Товариства з обмеженою відповідальністю "Зіньківський пивзавод" надійшли заперечення проти позову, в яких відповідач просить суд відмовити в задоволення адміністративного позову.
Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Зіньківський пивзавод" з метою видобування підземних мінеральних природних столових вод наданий спеціальний дозвіл на користування надрами від 31.05.2012 №5563. Як додаток до спеціального дозволу, укладена Угода про умови користування надрами та складена Програма робіт.
Відповідно до наказів Державної служби геології та надр України від 28.11.2017 №523 "Про затвердження Річного плану здійснення державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України на 2018 рік" відповідач включений до переліку надрокористувачів, щодо яких буде здійснюватися державний геологічний контроль у вересні 2018 року.
Державна служба геології та надр України надіслала відповідачу повідомлення про проведення планової перевірки від 07.08.2018 №15285/03/14-18, яке отримано відповідачем 13.08.2019, про що свідчать наявні в матеріалах справи докази.
04.09.2018 Державна служба геології та надр України склала акт про недопущення до перевірки №06-03/24/2018-59/п-(168), яким зафіксувала порушення статті 11 Закону №877-V та пункту 5.3 Угоди про умови користування надрами.
На підставі акту від 07.09.2018 №06-03/24/2018-59/п-(168) складений припис від 07.09.2018 №871-14/06, яким наданий відповідачу строк до 12.10.2018 на усунення порушення вимог законодавства у сфері надрокористування шляхом надання матеріалів згідно з додатком №1 до припису, які підтверджують факт усунення порушень.
23.11.2018 Центральний міжрегіональний відділ ДДГК надіслав до Державної служби геології та надр України Подання №1382-14/06 щодо зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами від 31.05.2012 №5563.
Наказом від 11.12.2018 №490 Державна служба геології та надр України зупинила дію спеціального дозволу на користування надрами від 31.05.2012 №5563.
Листом від 22.12.2018 №25896/03/14-18 Державна служба геології та надр України повідомила відповідача про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами від 31.05.2012 №5563, та надала 30 календарних днів для усунення порушень.
Листом від 15.05.2019 №8973/03/14-19 Державна служба геології та надр України просила відповідача надати у 15 денний строк позицію щодо припинення права користування надрами, згідно з спеціальним дозволом на користування надрами від 31.05.2012 №5563.
Оскільки Товариство з обмеженою відповідальністю "Зіньківський пивзавод" не надало згоду на припинення користування надрами, позивач звернувся до суду з цим адміністративним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує таке.
Відповідно до статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.
Регулювання гірничих відносин з метою забезпечення раціонального, комплексного використання надр для задоволення потреб у мінеральній сировині та інших потреб суспільного виробництва, охорони надр, гарантування при користуванні надрами безпеки людей, майна та навколишнього природного середовища, а також охорона прав і законних інтересів підприємств, установ, організацій та громадян належить до завдань Кодексу України про надра.
Положеннями статті 13 цього Кодексу встановлено, що користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.
Частиною першою статті 19 Кодексу України про надра визначено, що надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу.
Відповідно до статті 16 Кодексу України про надра спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, або Радою міністрів Автономної Республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим.
Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року за №1174 (далі Положення №1174).
Пунктом 4 №1174 зазначеного Положення визначено, що Державна служба геології та надр України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема: видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.
Здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним використанням надр України (підпункт 12 пункту Положення №1174).
Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначає процедуру продовження строку дії, переоформлення, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін регулює Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615 (далі - Порядок №615).
Пунктом 10 Порядку 615 встановлено, що невід`ємною частиною дозволу є угода про умови користування надрами, що укладається між органом з питань надання дозволу і надрокористувачем і містить програму робіт, яка оформляється як додаток, та особливі умови надрокористування, що передбачають:
вимоги до ефективності робіт;
сучасні технології видобування та переробки корисних копалин;
порядок видобування корисних копалин, зокрема з метою запобігання негативним екологічним наслідкам і забезпечення безпеки забудованих територій;
види, обсяги і строки виконання робіт на ділянці надр;
підстави для припинення діяльності, пов`язаної з використанням ділянки надр.
Згідно пункту 5.3 угоди про умови користування надрами від 16.11.2016 року №5980 встановлено обов`язки користувача надр, серед яких, зокрема:
- забезпечувати охорону надр та довкілля в межах ділянки надр, наданої в користування, а також забезпечувати приведення порушених земель у стан, придатний для використання, відповідно до Програми робіт;
- проводити та фінансувати роботи у термін та в межах, зазначених у Програмі робіт;
- дотримуватися вимог законодавства України, чинних стандартів, правил, норм виконання робіт, пов`язаних з користуванням надрами;
- використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано;
- дотримуватися вимог, передбачених Дозволом та цією Угодою;
- надавати в установленому порядку Держгеонадрам інформацію щодо користування надрами;
- застосовувати прогресивні технології і техніку, що забезпечують повне, комплексне і раціональне вивчення надр;
- інші.
Відповідно до пункту 22 Порядку №615 дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері здійснення державного гірничого нагляду, епідеміологічного нагляду (спостереження), державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, органів місцевого самоврядування, органів ДФС у разі:
- порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр;
- виникнення внаслідок проведення робіт, пов`язаних з користуванням ділянкою надр, безпосередньої загрози життю чи здоров`ю працівників або населення;
- невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування або охорони навколишнього природного середовища.
Пунктом 23 Порядку 615 визначено, що право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".
Статтею 24 Кодексу України про надра встановлено, що користувачі надр зобов`язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.
Пунктом 5 частини першої статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється у разі використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр.
Крім того, згідно пункту 7 статті 4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності", дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру разі здійснення суб`єктом господарювання певних дій щодо провадження господарської діяльності, або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення.
Із змісту наведених правових норм видно, що головною з підстав припинення дії дозволу на спеціальне використання надр є порушення надрокористувачем умов та порядку користування надрами та невиконання обов`язків, визначених статтею 24 Кодексу України про надра, спеціальним дозволом на користування надрами та Угодою до нього.
Таким чином у зв`язку з порушенням ТОВ "Зіньківський пивзавод" вимог передбачених спеціальним дозволом, наявні підстави для анулювання дозволу, згідно статті 26 Кодексу України про надра та пункту 23 Порядку №615.
Крім того, Державна служба геології та надр України направила лист від 15.05.2019 №8973/03/14-19 з проханням надати до Держгеонадр у 15-денний строк, з моменту отримання листа, власну позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами, шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами у зв`язку з порушення вимог передбачених спеціальними дозволами.
Інформація щодо згоди на анулювання спеціального дозволу на користування надрами до Держгеонадр не надходила, отже самостійно анулювати спеціальний дозвіл не є можливим.
Суд не бере до уваги надану представником відповідача копію листа від 27.05.2019 № 1 адресованого голові Державної служби геології та надр України про перенесення терміну виконання припису на ІІ квартал 2020 року, оскільки відповідачем не надано до суду доказів його направлення на адресу позивача та доказів отримання останнім зазначеного листа.
Положеннями статті 24 Кодексу України про надра встановлено, що користувачі надр зобов`язані виконувати вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.
Отже, порушення вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр, є самостійною підставою для припинення права користування ними.
Суд звертає увагу, що однією з умов користування надрами, яка передбачена спеціальним дозволом є подання ДНВП Геоінформ України щорічних звітів відповідно до форми державної статистичної звітності.
Відповідно до частини другої статті 26 Кодексу України про надра, право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.
Таким чином, орган, який надав надра у користування, повноважний припинити право користування надрами у випадку, передбаченому пунктом 5 частини першої статті 26 Кодексу України про надра, лише за наявності згоди на це користувача надрами.
З огляду на те, що ТОВ "Зіньківський пивзавод" не надало згоду на припинення права користування надрами, наявні підстави для припинення цього права у судовому порядку.
Суд зазначає, що Державною службою геології та надр України вжито необхідні заходи щодо встановлення достатніх строків для усунення відповідачем порушень вимог користування надрами.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 03.05.2018 у справі №812/1074/17.
Відповідно до частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно з частиною першою статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Суд вважає, що позивачем надані належні докази порушення відповідачем норм чинного законодавства в сфері надрокористування, вжиті позивачем заходи щодо усунення порушень норм чинного законодавства до такого усунення не привели.
Тому, позовні вимоги Державної служби геології та надр України до ТОВ "Зіньківський пивзавод" щодо припинення права користування надрами шляхом анулювання дії спеціального дозволу на користування надрами надрами від 31.05.2012 №5563 підлягають задоволенню в повному обсязі.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.
Відповідно до частини другої статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз. Отже, у даній справі судовий збір, сплачений позивачем, з відповідача не стягується.
Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити.
Припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 31.05.2012 №5563 наданого Товариства з обмеженою відповідальністю "Зіньківський пивзавод".
Судові витрати в порядку статті 139 КАС України розподілу між сторонами не підлягають.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.< Дата виготовлення >
Позивач:Державна служба геології та надр України (вул. Антона Цедіка, 16, м. Київ 57, 03057 , код ЄДРПОУ - 37536031) Відповідач:Товариство з обмеженою відповідальністю "Зіньківський пивзавод" (вул. Ватутіна, 5, с. Зіньків, Віньковецький район, Хмельницька область, 32514 , код ЄДРПОУ - 31264911)
Головуючий суддя /підпис/ І.І. Тарновецький "Згідно з оригіналом" Суддя І.І. Тарновецький
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.10.2019 |
Оприлюднено | 31.10.2019 |
Номер документу | 85272986 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні