Постанова
від 23.10.2019 по справі 280/528/19
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

23 жовтня 2019 року м. Дніпросправа № 280/528/19

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого - судді Білак С.В. (доповідач), суддів: Шальєвої В.А., Малиш Н.І., секретар судового засідання Лащенко Р.В., з участю позивача ОСОБА_1 , представника позивача ОСОБА_2 , представників відповідача Галутва Р.О., Бєляєвої О.В., представника третьої особи Мухіна О.І., розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі судового засідання Третього апеляційного адміністративного суду у м.Дніпрі апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 25 червня 2019 року у справі №280/528/19 (головуючий суддя у першій інстанції Кисель Р.В., повний текст рішення складено 05 липня 2019 року) за позовом ОСОБА_1 до Департаменту екології та природних ресурсів Запорізької обласної державної адміністрації, третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору Товариство з обмеженою відповідальністю «Ленд Дівелопмент» про визнання протиправним та скасування висновку з оцінки впливу на довкілля, -

ВСТАНОВИВ:

Позивач ОСОБА_1 (далі - позивач) звернулася в суд з позовом до Департаменту екології та природних ресурсів Запорізької обласної державної адміністрації, третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору Товариство з обмеженою відповідальністю «Ленд Дівелопмент» про визнання протиправним та скасування висновку з оцінки впливу на довкілля №1951/02.1-22/04.3 від 20.11.2018, виданий відповідачем щодо планованої діяльності ТОВ «Ленд Дівелопмент» .

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначила, що при проведенні процедури оцінки впливу на довкілля щодо планованої діяльності ТОВ «Ленд Дівелопмент» не враховані інтереси громадськості, передача земельних ділянок в оренду ТОВ «Ленд Дівелопмент» відбувалась з порушенням законодавства, оцінка впливу на довкілля була проведена передчасно, тобто до складання та затвердження проектної документації будівництва торгово-розважального комплексу. При підготовці звіту і висновку, неправомірно не враховані деякі аспекти, а саме при підготовці розділів 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 не враховано тієї обставини, що здійснення планованої діяльності буде відбуватись на місці «парку Яланського» , а також не зазначено, що ця територія є «історичним ареалом» . Вважає, що оскаржуваний висновок та проведена з порушеннями процедура оцінки впливу на довкілля планової діяльності ТОВ «Ленд Дівелопмент» порушують її конституційні права, зокрема, право на безпечне для життя і здоров`я довкілля (ст. 50 Конституції України), а також ст. 5 Конституції України, відповідно до якої «Носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні є народ. Народ здійснює владу безпосередньо і через органи державної влади та органи місцевого самоврядування» , та статті 140 Конституції України, яка визначає, що «Місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України» .

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 25 червня 2019 року в задоволенні позову позивачу відмовлено.

Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції прийшов до висновку про те, що позивач не навела жодних доказів того, що планована діяльність ТОВ «Ленд Дівелопмент» щодо будівництва багатофункціонального торгово-розважального комплексу на земельних ділянках площею 2,5856 га та 1,1322 га, які знаходяться за адресою: АДРЕСА_1 . АДРЕСА_2 , перехрещення АДРЕСА_3 АДРЕСА_4 , порушує її право на безпечне для життя і здоров`я довкілля. Позовна заява містить лише загальні фрази про перевищення гранично-допустимих концентрацій шкідливих речовин у повітрі джерелом яких не є ТОВ «Ленд Дівелопмент» , і не містить жодної інформації про те, яким саме чином прийняття чи скасування саме Висновку вплине на безпечне для життя і здоров`я довкілля. Позивачка не зазначає яким чином Висновок з оцінки впливу на довкілля порушує право народу України здійснювати владу, або право на місцеве самоврядування, на які вона посилається. Таким чином, позивач не обґрунтувала своє право звернення до суду з відповідною позовною заявою.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, позивач подала апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та задовольнити позов.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначила, що суд всупереч наданим нею доказам та встановленим обставинам справи прийшов до висновку про відсутність порушення та не доведеність щодо її конституційних прав на безпечне для життя і здоров`я довкілля.

Суд не врахував того, що не обов`язок позивача доводити вплив планової діяльності на життя та здоров`я людей і прогнозувати його погіршення внаслідок знищення зеленої зони і будівництва на її місці торгово-розважального центру.

Суд помилково прийшов до висновку, що рішеннями господарських судів було встановлено відповідність законодавству рішення Запорізької міської ради № 62/11/31 від 24.12.2008р. "Про передачу в оренду ТОВ "Ленд Дівелопмент" земельних ділянок на перехрещенні вул.40 років АДРЕСА_5 та АДРЕСА_4 ".

Суд неправильно встановив обставини справи щодо рішення виконавчого комітету Запорізької міської ради № 157 від 13.04.2018р. "Про видалення зелених насаджень на перехрещенні вул.40 років Рад АДРЕСА_5 та АДРЕСА_4 " та безпідставно прийшов до висновку, що видалені дерева у парку можна не брати до уваги при проведенні процедури оцінки впливу на довкілля.

Суд зробив неправильні висновки щодо участі громадськості у процедурі оцінки впливу на довкілля, щодо врахування їх пропозицій та зауважень, а також щодо дотримання процедури оцінки впливу на довкілля".

Суд помилково прийшов до висновку, що права позивача не порушуються висновком відповідача з оцінки впливу на довкілля, так як оскаржуваний висновок не є документом, який дозволяє третій особі проводити будь - які роботи.

Суд зробив неправильні висновки щодо того, що вона не вступала в публічні правовідносини з відповідачем, тобто відносно неї особисто не приймалося рішення, не допускалось бездіяльності та не вчинялось жодних дій з боку відповідача. При проведенні оцінки впливу на довкілля, не були враховані зауваження та пропозиції, які подавалися громадською організацією.

Суд не дав належної оцінки щодо невідповідності оскаржуваного висновку вимогам Закону.

В відзиві на апеляційну скаргу як відповідач, так і третя особа зазначили, що суд першої інстанції прийняв законне, обґрунтоване та правильне рішення з правильним застосуванням норм матеріального та процесуального права.

Позивач та представник позивача в судовому засіданні підтримали доводи апеляційної скарги.

Представники відповідача, представник третьої особи у судовому засіданні заперечували проти доводів апеляційної скарги.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, доводи апеляційної скарги позивача та представника позивача, пояснення представника відповідача та третьої особи, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, а рішення суду першої інстанції необхідно залишити без змін з наступних підстав.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено судом апеляційної інстанції, на підставі договорів оренди від 03.03.2009 року Запорізькою міською радою третій особі передані в строкове платне користування земельні ділянки площею 1,1322 га та 2,5856 га для розташування багатофункціонального торгово-розважального комплексу, які знаходяться за адресою: м. Запоріжжя, перехрещення вул. Сорок років Рад. України (на теперішній час - АДРЕСА_6 . Незалежної АДРЕСА_5 та вул. Лермонтова відповідно до рішення Запорізької міської ради №62/131 від 24.12.2008 року «Про передачу в оренду ТОВ «Ленд Дівелопмент» та рішеннями Запорізького господарського суду по справі №5009/1157/12 від 25.04.2012 року та по справі №5009/1156/12 від 17.05.2012 року, які набрали законної сили підтверджено відповідність законодавству рішення Запорізької міської ради №62/131 від 24.12.2008 року.

Судовими рішеннями встановлена правомірність договорів оренди землі.

Постановою Донецького апеляційного господарського суду від 24.07.2012 року по справі №5009/1156/12 та постановою цього ж суду від 09.07.2012 року по справі №5009/1157/12 встановлено, що рішенням Запорізької міської ради №29/152 від 27.12.2006 року Товариству з обмеженою відповідальністю "ЛЕНД ДІВЕЛОПМЕНТ" було надано дозвіл на підготовку матеріалів погодження місця розташування підземного багатофункціонального торгово-розважального комплексу та реконструкції існуючих скверів біля цирку та скверу ім. 50 річчя СРСР на перетинанні вул. Сорок Років Радянської України та вул. Лермонтова; затверджено ТОВ "ЛЕНД ДІВЕЛОПМЕНТ" матеріали погодження місця розташування підземного багатофункціонального торгово-розважального комплексу та реконструкції існуючих скверів біля цирку та скверу ім. 50 річчя СРСР на перетинанні вул. Сорок Років Радянської України та вул. Лермонтова та дозволено вести його проектування та реконструкцію існуючих скверів протягом одного року на земельних ділянках загальною орієнтовною площею 4,0395 га в межах згідно з планом. Крім того, вказаним рішенням було зобов`язано ТОВ "ЛЕНД ДІВЕЛОПМЕНТ" замовити акт резервування земельної ділянки в Запорізькому міському управлінні земельних ресурсів, що буде діяти на час розробки проектно-кошторисної документації; проектом будівництва передбачити виконання умов, викладених у висновках служб міста, які погодили місце розташування об`єкта, а також максимально зберегти зелені насадження та провести рекультивацію земельної ділянки.

Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища в Запорізькій області наданий висновок №6746/11/14 від 26.12.2006 року про погодження ТОВ «ЛЕНД ДЕВЕЛОПМЕНТ» місця розташування підземного багатофункціонального торгово-розважального комплексу та благоустрою території на перетинанні вул. 40 років Радянської України та вул. Лермонтова в Орджонікідзевському районі міста на умовах резервування під проектування на 1 рік.

Рішенням №42 від 29.08.2007 року Запорізькою міською радою внесені зміни до містобудівної документації щодо розміщення багатофункціонального комплексу громадського призначення з організацією міської площі по вул. Сорок Років Радянської АДРЕСА_5 /вул. Лермонтова з подальшою реконструкцією та відтворенням існуючого скверу, організацією підземної торгово-розважальної зони.

Рішенням Запорізької міської ради №46/12 від 30.07.2008 року внесені зміни до рішення Запорізької міської ради № 42 від 29.08.2007 року, а саме - виключено з п.1 слово "існуючого", та доповнено рішення, зокрема, пунктом 2 наступного змісту: "Змінити категорію земель з земель рекреаційного призначення на землі житлової та громадської забудови і вид угідь з інших відкритих земель, зелені насадження загального користування на землі комерційного використання на земельних ділянках загальною площею 3,5694га по вул. Сорок Років Рад. АДРЕСА_4 , в межах згідно з планом, що додається".

22.09.2008 року Управління з питань екології Запорізької міської ради листом №01-07/114 «Про надання висновку на відведення земельної ділянки» повідомило ТОВ «ЛЕНД ДІВЕЛОПМЕНТ» , що не заперечує проти відведення земельної ділянки на умовах оренди строком на 10 років згідно з чинним законодавством для розташування багатофункціонального торгово-розважального комплексу на перехрещенні вул. Лермонтова та вул. 40 Років Радянської України за низки викладених Управлінням умов.

Згідно з витягом з протоколу №61 чергового засідання постійної комісії по екології Запорізької міської ради від 17.09.2008 року по третьому питанню порядку денного комісією було погоджено відведення земельної ділянки ТОВ "ЛЕНД ДІВЕЛОПМЕНТ" для будівництва багатофункціонального торгово-розважального комплексу на території існуючих скверів біля цирку та скверу ім. 50-річчя СРСР на перехрещенні вул. Лермонтова та вул. 40р. Радянської України.

Висновками Управління Держкомзему у місті Запоріжжя Запорізької області від 16.12.2008 року №01-02/8286и, Головного управління архітектури та містобудування Запорізької міської ради №3613 від 23.05.2008 року, Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Запорізькій області №5504/11/09 від 16.02.2008 року, Державного закладу "Запорізька міська санітарно-епідеміологічна станція Запорізької області" №02/577 від 17.04.2008 року, Запорізької обласної інспекції по охороні пам`яток історії та культури №434 від 14.04.2008 року, ДП "Запорізький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" №2152 від 11.08.2008 року погоджено ТОВ "ЛЕНД ДІВЕЛОПМЕНТ" проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок для розташування багатофункціонального торгово-розважального комплексу.

Протоколом №372/3 від 16.12.2008 року головним архітектором м. Запоріжжя вирішено узгодити архітектурно-будівельну частину проекту розташування підземно-наземного багатофункціонального торгово-розважального комплексу з організацією міської площі по вул. 40 р. Радянської АДРЕСА_4 .

Зазначені обставини встановлені судовими рішеннями, які набрали законної сили.

Рішенням виконавчого комітету Запорізької міської ради №157 від 13.04.2018 року «Про видалення зелених насаджень на перехрещенні вул. Незалежної України та вул. Лермонтова» третій особі надано дозвіл на будівництво багатофункціонального торгово-розважального комплексу на перехрещенні вул. Незалежної України та вул. Лермонтова: в межах відведеної земельної ділянки згідно з договором оренди землі від 03.03.2009 року (кадастровий номер: 2310100000:05:009:0349) видалення 409 (чотириста дев`яти) дерев (в тому числі пересаджування 3 (трьох) дерев), 17879,0 кв. м газону, а також пересаджування 1806 (тисяча вісімсот шести) кущів, згідно з Актом обстеження зелених насаджень, що підлягають видаленню від 30.03.2018 року № 103 з визначеною їх відновною вартістю у сумі 2282638,14 грн. (два мільйони двісті вісімдесят дві тисячі шістсот тридцять вісім гривень 14 копійок); в межах відведеної земельної ділянки згідно з договором оренди землі від 03.03.2009 року (кадастровий номер: 2310100000:05:009:0327) видалення 157 (сто п`ятдесяти семи) дерев (в тому числі пересаджування 30 (тридцяти) дерев), 6569,0 кв. м газону, а також пересаджування 4 (чотирьох) кущів, згідно з Актом обстеження зелених насаджень, що підлягають видаленню від 30.03.2018 року № 104 з визначеною їх відновною вартістю у сумі 812953,68 грн. (вісімсот дванадцять тисяч дев`ятсот п`ятдесят три гривні 68 копійок).

Платіжними дорученням №104 та №105 від 13.04.2018 року третя особа перерахувала до місцевого бюджету вартість зелених насаджень, що підлягають видаленню згідно рішення виконавчого комітету Запорізької міської ради від 13.04.2018 року №157 у розмірі 2282638,14 грн. та 812953,68 грн. відповідно.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 25.05.2018 року по справі №808/1398/18 встановлено, що рішення виконавчого комітету Запорізької міської ради №157 від 13.04.2018 року «Про видалення зелених насаджень на перехрещенні вул. Незалежної України та вул. Лермонтова» є законним, обґрунтованим та прийнятим у відповідності до вимог чинного законодавства України.

11.06.2018 року в Єдиному реєстрі з оцінки впливу на довкілля було розміщене повідомлення третьої особи про планову діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля, зареєстроване за № 201867935/1993, розміщене за посиланням: http://eia.menr.gov.ua/uploads/documents/935/reports/1ced53e8864144106c00a8544be4457b.pdf. Зазначене повідомлення також було оприлюднено в газетах «Теленеделя» №25 від 13.06.2018 року та «КП» в Україні. Запорізький випуск» №83 від 14.06.2018 року. У пункті 9 зазначеного повідомлення третя особа зазначила, що планова діяльність належить до другої категорії видів планованої діяльності та об`єктів, які можуть мати значний вплив на довкілля та підлягають оцінці впливу на довкілля, а саме пункт 10 частини 3 статті 3 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» : будівництво житлових кварталів (комплексів багатоквартирних житлових будинків) та торговельних чи розважальних комплексів поза межами населених пунктів на площі 1,5 гектара і більше або в межах населених пунктів, якщо не передбачено їх підключення до централізованого водопостачання та/або водовідведення; будівництво кінотеатрів з більш як 6 екранами; будівництво (облаштування) автостоянок на площі не менш як 1 гектар і більш як на 100 паркомісць.

У червні-липні 2018 року відповідачу надійшли 89 звернень громадян, звернення ГО «Запорізька правозахисна ліга «Універсал» із зауваженнями та пропозиціями до планової діяльності третьої особи, яка підлягає оцінці впливу на довкілля, розміщені за посиланням: http://eia.menr.gov.ua/uploads/documents/935/reports/622c81472b2866dd7dbaf34d8b20145c.pdf.

В матеріалах справи відсутні докази того, що позивач безпосередньо надавала зауваження та пропозиції до планової діяльності третьої особи, яка підлягає оцінці впливу на довкілля та в період громадських обговорень зауважень та пропозицій щодо обсягу досліджень та рівня деталізації інформації, що підлягає включенню до звіту з оцінки впливу на довкілля, від громадськості не надходило.

10.10.2018 року в Єдиному реєстрі з оцінки впливу на довкілля був розміщений звіт з оцінки впливу на довкілля зареєстрований за № 201867935/5045, розміщений за посиланням: http://eia.menr.gov.ua/uploads/documents/935/reports/7f4f24fbda388d3736c3c3bc854e1ec4.pdf.

10.10.2018 року в Єдиному реєстрі з оцінки впливу на довкілля було розміщене оголошення про початок громадських обговорень звіту з оцінки впливу на довкілля за №201867935/5051, розміщене за посиланням: http://eia.menr.gov.ua/uploads/documents/935/reports/d9f60b5cbe83e4e75a68baadfa129388.pdf та зазначене оголошення було надруковане в газетах «Теленеделя» від 10.10.2018 року №42 та «КП» в Україні. Запорізький випуск» від 11.10.2018 року №149.

Відповідно до зазначеного оголошення громадські слухання були призначені на 29.10.2018 року на 10 год. 00 хв. у ТОВ «Будинок культури «ЗАЗ» , за адресою: м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд. 9.

20.11.2018 року відповідачем був складений висновок з оцінки впливу на довкілля №1951/02.1-22/04.3 від 20.11.2018 року.

Висновок розміщений в Єдиному реєстрі з оцінки впливу на довкілля за посиланням http://eia.menr.gov.ua/uploads/documents/935/reports/044381c5195fc937cdb48c426d7f0913.pdf

До Висновку доданий звіт про громадське обговорення планової діяльності щодо будівництва торгівельно-розважального комплексу на перехресті вул. Незалежної України та вул. Лермонтова у Вознесенівському районі м. Запоріжжя від 20.11.2018 року №1951-1/02.1-22/04.3, зареєстрований в Єдиному реєстрі з оцінки впливу на довкілля за № 201867935/6122 та розміщений за посиланням http://eia.menr.gov.ua/uploads/documents/935/reports/c233b2e14b3fcb684360260a91904534.pdf.

До звіту про громадське обговорення був доданий, крім іншого, протокол громадських слухань щодо оцінки впливу на довкілля Будівництво торговельно-розважального комплексу на перехресті вул. Незалежної України та вул. Лермонтова у Вознесенівському районі м. Запоріжжя від 29.10.2018 року, відповідно до якого на громадських слуханнях були присутні 55 осіб.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам колегія суддів виходить з наступного.

Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до вимог ст. 12 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» висновок з оцінки впливу на довкілля, інші рішення, дії чи бездіяльність органів державної влади або органів місцевого самоврядування у процесі здійснення оцінки впливу на довкілля можуть бути оскаржені будь-якою фізичною чи юридичною особою в судовому порядку.

Порушення процедури здійснення оцінки впливу на довкілля, безпідставне та необґрунтоване неврахування чи неналежне врахування результатів участі громадськості, інші порушення законодавства у сфері оцінки впливу на довкілля є підставами для скасування висновку з оцінки впливу на довкілля та рішення про провадження планованої діяльності в судовому порядку.

Щодо доводів позивача про порушення гласності оцінки впливу на довкілля, колегія суддів зазначає, що вимоги до гласності оцінки впливу на довкілля викладені у ст. 4 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» та матеріалами справи не встановлено факту не своєчасного, не адекватного та/або не ефективного інформування громадськості з приводу процедури оцінки впливу на довкілля.

Щодо доводів позивача про неврахування пропозицій та зауважень громадськості, з матеріалів справи вбачається, що всі пропозиції та зауваження, які подавались громадянами та громадською організацією, стосувались лише планової діяльності третьої особи та жодної пропозиції чи зауваження щодо змісту звіту з оцінки впливу на довкілля відповідачу не надходило. Позивачем не наведено жодної норми Закону України «Про громадські об`єднання» , або будь-якого іншого, які б передбачали можливість порушення прав членів громадської організації через неврахування зауважень і пропозицій громадської організації при проведення оцінки впливу на довкілля. Крім того позивачем не надано доказів того, що громадська організація «Запорізька правозахисна ліга «Універсал» зверталась до суду з приводу порушення своїх прав.

Відповідно до ч. 6 ст. 7 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» у разі ненадання зауважень та пропозицій протягом визначеного строку вважається, що зауваження та пропозиції відсутні.

Таким чином, звіт з оцінки впливу на довкілля відповідає вимогам ст. 6 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» та вимогам Порядку передачі документації для надання висновку з оцінки впливу на довкілля та фінансування оцінки впливу на довкілля, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.12.2017 №1026.

Щодо доводів позивача про здійснення планової діяльності на території рекреаційної зони, суд зазначає, що згідно витягів з Державного земельного кадастру про земельні ділянки від 16.11.2017 року, ці земельні ділянки за категорією належать до земель житлової та громадської забудови, за використанням - для розташування багатофункціонального торгово-розважального комплексу та доказу щодо визнання протиправними, скасування чи оскарження рішень органів місцевого самоврядування про зміну цільового призначення орендованих третьою особою земельних ділянок, про визнання протиправними, скасування чи оскарження рішень органів місцевого самоврядування про внесення змін до генерального плану м. Запоріжжя, яким спірні земельні ділянки віднесені до громадсько-ділової зони загальноміського значення, а не до рекреаційної зони до суду не надано.

Згідно ч. 1 ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлено, що сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Запорізька міська рада надала в оренду ТОВ «Ленд Дівелопмент» земельні ділянки площею 2,5856 га та 1,1322 га, які знаходяться за адресою: м. Запоріжжя, перехрещення вул. Незалежної України та вул. Лермонтова згідно договорів оренди землі від 03.03.2009 року з цільовим призначенням «для розташування багатофункціонального торгово-розважального комплексу» . При цьому рішенням Запорізької міської ради від 30.07.2008 року № 46/12 змінено категорію земель з земель рекреаційного призначення на землі житлової та громадської забудови і вид угідь з інших відкритих земель, земельні насадження загального користування на землі комерційного використання на земельних ділянках загальною площею 3,5694 га по вул. 40 років Рад. України / вул. Лермонтова в м. Запоріжжі.

Відповідно до частин 1 та 2 ст. 20 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на момент прийняття рішення від 30.07.2008 року № 46/12) віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.

Зміна цільового призначення земель провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земель у власність або надання у користування, вилучення (викуп) земель і затверджують проекти землеустрою або приймають рішення про створення об`єктів природоохоронного та історико-культурного призначення.

Згідно з ст. 38 ЗК України (в редакції, чинній на момент прийняття рішення від 30.07.2008 року № 46/12) до земель житлової та громадської забудови належать земельні ділянки в межах населених пунктів, які використовуються для розміщення житлової забудови, громадських будівель і споруд, інших об`єктів загального користування.

Цими рішеннями Запорізька міська рада, відповідно до встановленої законодавством компетенції, визначила, що на земельних ділянках площею 3,5694 га по вул. Незалежної України (колишня вулиця 40 років Рад. України) / вул. Лермонтова в м. Запоріжжі, мають розташовуватись саме громадські будівлі і споруди.

Тому територіальна громада міста Запоріжжя в особі Запорізької міської ради висловила своє рішення з цього питання.

Щодо доводів позивача про невідповідності висновку вимогам нормативних актів суд зазначає, що він відповідає вимогам ст. 9 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» , при цьому жодної обставини, яка б давала відповідачу право визнати недопустимим провадження третьою особою планової діяльності не встановлено.

Відповідно до ч. 1 ст. 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.

Звернення до суду позивач обгрунтувала тим, що оскаржуваний висновок та проведена процедура оцінки впливу на довкілля планової діяльності ТОВ «Ленд Дівелопмент» порушують її конституційні права, зокрема, передбачені ст. 50 Конституції України, як то право на безпечне для життя і здоров`я довкілля та ст. 140 Конституції України, яка визначає, що місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Колегія суддів зазначає, що оскаржуваний висновок не є документом, який дозволяє ТОВ «Ленд Дівелопмент» проводити будь-які роботи.

За приписами ст.5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист.

Таким чином, захисту адміністративним судом підлягає фактично порушене право особи у публічно-правових відносинах з відповідачем і саме при здійсненні ним чітко визначених чинним законодавством владних управлінських функцій.

Колегія суддів зазначає, що судом першої інстанції вірно зроблено висновок про те, що оскаржуваний висновок відповідача, не спричиняє порушень індивідуально виражених прав або свобод позивача, а доводи позивача стосовно порушення її особистих прав та спрямованості її вимог як на особистий захист, так і на захист усієї громади міста Запоріжжя, оскільки вона є громадським діячем, не можуть бути прийняті до уваги, остільки позивач не вступала у публічні правовідносини з відповідачем, відносно неї особисто не приймались рішення, не допускалось бездіяльності та не вчинялось жодних дій з боку відповідача.

Кодексом адміністративного судочинства України передбачено певні правила і обмеження, які має враховувати особа під час звернення до суду, і які не можуть вважатися порушенням балансу приватних і державних інтересів.

У своїй практиці Європейський суд неодноразово наголошував, що право на доступ до суду, закріплене у ст. 6 § 1 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, не є абсолютним: воно може бути піддане допустимим обмеженням, оскільки вимагає за своєю природою державного регулювання. Держави-учасниці користуються у цьому питанні певною свободою розсуду (див. Prince Hans-Adam II of Liechtenstein v. Germany).

Також слід зазначити, що позивач, яка вважає себе громадським діячем, не може звертатись з цим позовом в інтересах територіальної громади, оскільки ст. 53 КАС України встановлено, що лише у випадках встановлених законом певні особи мають право звертатися до суду в інтересах інших осіб. Нормативно не визначено, що громадські діячі, як окремі особи, таким правом наділені. Відтак з метою належного звернення за судовим захистом особа на момент звернення до суду повинна обґрунтувати існування його порушеного права або законного інтересу.

Щодо доводів позивача про порушення права на безпечне для життя і здоров`я довкілля, колегія суддів зазначає, що позивачем не надано жодних доказів того, що планована діяльність ТОВ «Ленд Дівелопмент» щодо будівництва багатофункціонального торгово-розважального комплексу на земельних ділянках площею 2,5856 га та 1,1322 га, які знаходяться за адресою: м.Запоріжжя, перехрещення вул. Незалежної АДРЕСА_5 та вул. Лермонтова, порушує її право на безпечне для життя і здоров`я довкілля. Позовна заява містить лише загальні фрази про перевищення гранично-допустимих концентрацій шкідливих речовин у повітрі джерелом яких не є ТОВ «Ленд Дівелопмент» , і не містить жодної інформації про те, яким саме чином прийняття чи скасування саме Висновку вплине на безпечне для життя і здоров`я довкілля.

Позивач не зазначає яким чином Висновок з оцінки впливу на довкілля порушує право народу України здійснювати владу, або право на місцеве самоврядування, на які вона посилається.

На підставі викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції вірно встановлено обставини справи та правильно застосовано до спірних правовідносин норми матеріального та процесуального права. Доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують. Підстави для скасування рішення суду першої інстанції відсутні.

На підставі вищевикладеного, керуючись ст. ст. 6, 7, 8, 9, 242, 243, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 25 червня 2019 року у справі №280/528/19 за позовом ОСОБА_1 до Департаменту екології та природних ресурсів Запорізької обласної державної адміністрації, третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору Товариство з обмеженою відповідальністю «Ленд Дівелопмент» про визнання протиправним та скасування висновку з оцінки впливу на довкілля залишити без змін.

Вступна та резолютивна частини постанови складені в нарадчій кімнаті та проголошені в судовому засіданні 23 жовтня 2019 року, в повному обсязі постанова виготовлена 28 жовтня 2019 року.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий - суддя С.В. Білак

суддя В.А. Шальєва

суддя Н.І. Малиш

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.10.2019
Оприлюднено30.10.2019
Номер документу85274703
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —280/528/19

Постанова від 21.12.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Ухвала від 19.12.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Ухвала від 15.01.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Постанова від 23.10.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Постанова від 23.10.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 09.10.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 07.10.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 12.08.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 12.08.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 08.07.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Кисіль Роман Валерійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні