ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
79010, м.Львів, вул.Личаківська,81
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"22" жовтня 2019 р. Справа №914/392/19
м. Львів
Західний апеляційний господарський суд у складі колегії:
головуючого судді М.І. Хабіб
суддів
Т.Б. Бонк,
О.І. Матущака,
секретар судового засідання Карнидал Л.Ю.,
за участю представників учасників справи:
позивача - не з`явився (належно повідомлений),
відповідача1- Синьовського Б.В. (довіреність №2901/вих-37 від 18.01.2019),
відповідача 2- Скочко А.В. (довіреність №32вих-3847 від 29.08.2019),
третьої особи1 (УКВ)- не з`явився (належно повідомлений),
третьої особи2- не з`явився (належно повідомлений),
третьої особи3- не з`явився (належно повідомлений),
розглянувши апеляційну скаргу Львівської міської ради №2901/вих-509 від 05.08.2019
на рішення Господарського суду Львівської області від 10.07.2019, повний текст рішення складено 16.07.2019,
у справі № 914/392/19 (суддя Рим Т.Я.)
за позовом Приватного підприємства "ТТТ Захід", м. Кам`янець-Подільський
до відповідача 1 - Львівської міської ради, м. Львів
до відповідача 2 -Залізничної районної адміністрації Львівської міської ради, м. Львів
за участю третіх осіб без самостійних вимог на предмет спору:
на стороні відповідача 1 -Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради, м. Львів
на стороні позивача - фізичної особи-підприємця Телятицького Валентина Георгійовича, с. Мукша Китайгородська Кам`янець-Подільського району Хмельницької області , та фізичної особи - підприємця Чайковського Олександра Всеволодовича, м. Кам`янець-Подільський
про: визнання частково протиправною ухвали Львівської міської ради № 4442 від 20.12.2018 та скасування її в частині, визнання протиправним та скасування повністю розпорядження Залізничної районної адміністрації № 322 від 11.02.2019
ВСТАНОВИВ :
У березні 2019 року ПП ТТТ Захід звернулося до Господарського суду Львівської області з позовом до Львівської міської ради та Залізничної районної адміністрації Львівської міської ради (далі - Залізнична РА) про визнання протиправною і скасування ухвали Львівської міської ради від 20.12.2018 № 4442 в частині внесення змін у додаток 1 до ухвали від 02.03.2017 № 1568 "Про продовження терміну здійснення підприємницької діяльності у тимчасових спорудах на території міста Львова" щодо вилучення пункту 220 з Переліку тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності у Залізничному районі міста Львова та про визнання протиправним та скасування повністю розпорядження Залізничної районної адміністрації від 11.02.2019 №322 "Про демонтаж самовільно встановленої тимчасової споруди ПП "ТТТ Захід" за адресою: м. Львів, вул. Чернівецька (згідно зі схемою прив`язки)".
Позовні вимоги обгрунтовані тим, що за заявою позивача про отримання у користування окремого конструктивного елемента благоустрою площею 36кв.м по вул. Чернівецькій у м. Львові ухвалою від 19.05.2011 № 443 Львівська міська рада включила вказаний об`єкт до Перспективної схеми розміщення малих архітектурних форм як частини Програми благоустрою території міста. На підставі названої ухвали Управління комунальної власності департаменту економічного розвитку Львівської міської ради (далі - УКВ) уклало з позивачем договір №49 від 01.11.2011 на право тимчасового користування окремими конструктивними елементами благоустрою комунальної власності на умовах оренди строком на 3 роки. В подальшому строк дії договору був встановлений на 5 років, а 28.09.2017 був укладений новий договір №3-1190-17 на строк по 31.12.2018, який був продовжений до 31.12.2019.
Позивач вказує, що він використовує окремий конструктивний елемент благоустрою по вул. Чернівецькій у м. Львові для розміщення тимчасової споруди, яку ухвалою Львівської міської ради від 02.03.2017 № 1568 включено до Переліку тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності у Залізничному районі міста Львова (пункт 220).
Однак, 20.12.2018 Львівська міська рада прийняла ухвалу № 4442 про вилучення пункту 220 (тимчасової споруди позивача) з Переліку тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності у Залізничному районі міста Львова, на підставі якої УКВ листом від 23.01.2019 повідомило позивача, що договір №3-1190-17 від 28.09.2017 припинено з 20.12.2018, а Залізнична РА прийняла розпорядження від 11.02.2019 №322 про демонтаж тимчасової споруди ПП "ТТТ Захід" за адресою: м. Львів, вул. Чернівецька (згідно зі схемою прив`язки) як самовільно встановленої. Позивач вважає ухвалу 20.12.2018 № 4442 незаконною, оскільки позивачу не надавалися жодні роз`яснення щодо підстав її прийняття, представники позивача не запрошувались на сесію міської ради, не відбиралися пояснення. Вказує, що ухвала суперечить п.7.1 Положення про порядок розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності у м. Львові, яким визначено виключний перелік підстав для демонтажу тимчасових споруд, та стверджує про відсутність будь-яких законних та обґрунтованих причин для виключення його тимчасової споруди з Переліку. Відтак вважає, що прийняте на виконання ухвали №4442 розпорядження Залізничної РА від 11.02.2019 №322 про демонтаж тимчасової споруди, також є незаконним і підлягає скасуванню.
Ухвалою Господарського суду Львівської області від 24.04.2015 у справі № 914/392/19 залучено до участі у справі УКВ як третю особу без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача 1.
Ухвалою від 22.05.2019 залучено до участі у справі ФОП Телятицького В.Г. та ФОП Чайковського О .В . як третіх особі, які не заявляють вимог на предмет спору на стороні позивача.
23.04.2019 Львівська міська рада подала клопотання про закриття провадження у справі, яке обгрунтоване тим, що спір у даній справі є публічно-правовим, оскільки оскаржуються рішення Львівської міської ради та розпорядження Залізничної РА як суб`єктів владних повноважень, прийнятих в межах їх компетенції, і такий спір згідно з ст.19 КАС України відноситься до юрисдикції адміністративного суду(том 1,а.с. 68).
Ухвалою від 05.06.2019 суд відмовив у задоволенні клопотання Львівської міської ради про закриття провадження у справі з огляду на те, що між УКВ та позивачем виникли цивільно-правові відносини на підставі договору від 28.09.2017. Наслідком вирішення цього спору може стати висновок суду про наявність чи відсутність факту порушення оспорюваною ухвалою права позивача на тимчасове користування окремими конструктивними елементами благоустрою комунальної власності (тобто права цивільного) (том 1,а.с. 183-186).
Рішенням Господарського суду Львівської області від 10.07.2019 у справі № 914/392/19 позов задоволено. Визнано частково протиправною ухвалу Львівської міської ради від 20.12.2018 № 4442 та скасовано її в частині внесення зміни у додаток 1 до ухвали від 02.03.2017 № 1568 "Про продовження терміну здійснення підприємницької діяльності у тимчасових спорудах на території міста Львова" щодо вилучення пункту 220 з Переліку тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності у Залізничному районі міста Львова. Визнано протиправним та скасовано повністю розпорядження Залізничної районної адміністрації від 11.02.2019 № 322 "Про демонтаж самовільно встановленої тимчасової споруди ПП "ТТТ Захід" за адресою: м. Львів, вул. Чернівецька (згідно зі схемою прив`язки)". Присуджено до стягнення з відповідачів на користь позивача по 1921,00 грн судового збору.
Рішення суду мотивоване ст.ст. 8, 19, 55 Конституції України, ст.ст. 15, 21 ЦК України, ст. 1 ЗУ Про заборону грального бізнесу в Україні , ст. 5 ЗУ Про державні лотереї , Положенням про Департамент фінансів промисловості міністерства фінансів України, затвердженим наказом Міністерства фінансів України №487 від 04.05.2017, ухвалою Львівської міської ради №3693 від 12.07.2018 Про організацію роботи щодо протидії гральному бізнесу та розповсюдженню азартних ігор на території м. Львова , практикою Європейського суду з прав людини.
При задоволенні позову суд першої інстанції виходив з того, що на підставі ЗУ Про заборону грального бізнесу в Україні з метою неприпустимості поширення гральних закладів у м. Львові, а також їхньої згубної дії на психологічний та фінансовий стан гравців і їх родин Львівська міська рада прийняла ухвалу від 12.07.2018 №3693 Про організацію роботи щодо протидії грального бізнесу та розповсюдженню азартних ігор на території м. Львова , яка містить формулювання грального бізнесу ідентичні тим, які викладені у вказаному Законі.
Суд дійшов висновку, що оскаржувана ухвала Львівської міської ради від 20.12.2018 № 4442 суперечить ЗУ Про заборону грального бізнесу в Україні , оскільки прийнята внаслідок помилкового тлумачення поняття грального бізнесу , та порушує права позивача на легальне використання тимчасової споруди.
Львівська міська рада (відповідач1) не погодилась з рішенням суду першої інстанції, оскаржила його в апеляційному порядку, посилаючись на невідповідність висновків, викладених в рішенні, обставинам справи, порушення норм процесуального права та неправильне застосування норм матеріального права, просить його скасувати та прийняти нове про відмову у задоволенні позову.
Скаржник вважає помилковим висновок суду про підвідомчість даного спору господарському суду, та вказує , зокрема, що між сторонами у даному спорі ( позивачем та Львівської міською радою і Залізничною РА) не виникло цивільно-правових відносин, оскільки вони не укладали з позивачем жодного договору, а при прийнятті оскаржуваних ухвали та розпорядження міська рада та Залізнична РА діяли як суб`єкти владних повноважень, виходячи зі своїх владних управлінських функцій. Разом з тим, Управління комунальної власності ЛМР, з яким був укладений договір від 28.09.2017 на користування окремими конструктивним елементом благоустрою, не є стороною у справі, позивач не оспорює право користування окремими конструктивним елементом благоустрою та припинення самого договору, який є похідним від ухвали від 20.12.2018 № 4442, прийнятої відповідно до положень ухвали Львівської міської ради №3693 від 12.07.2018 Про організацію роботи щодо протидії грального бізнесу та розповсюдженню азартних ігор на території м. Львова , яка є чинною та яка встановлює відповідні правила і наслідки виявлення об`єктів, які підпадають під вказаний в ухвалі перелік об`єктів грального бізнесу. Посилаючись на статті 142-144 Конституції України, ст. 10 ЗУ Про благоустрій населених пунктів , Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи №R(80)2 від 11.03.1980 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, стверджує про порушення судом дискреційних повноважень Львівської міської ради в сфері благоустрою міста та фактичне погодженння судом подальшого розміщення позивачем спірної тимчасової споруди на території м. Львова.
Ухвалою від 21.08.2019 у справі № 914/392/19 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Львівської міської ради.
Ухвалою від 29.08.2019 призначено розгляд справи в судовому засіданні 01.10.2019.
Ухвалою від 01.10.2019 розгляд справи відкладено на 22.10.2019.
07.10.2019 надійшла заява представника позивача адвоката Стасишина А. про подальший розгляд справи за його відсутності. Слід зазначити, що в судовому засіданні 01.10.2019 адвокат Стасишин А. представляв інтереси позивача та ФОП Телятицького В.Г.(третьої особи2), надав усні пояснення та заперечив доводи апеляційної скарги.
У судовому засіданні представник скаржника підтримав доводи апеляційної скарги та надав усні пояснення.
Представник відповідача2 (Залізничної РА) підтримав доводи апеляційної скарги.
Треті особи не забезпечили явки своїх представників в судове засідання, хоча про дату, час та місце розгляду справи були повідомлені належним чином.
Неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи (ч. 12 ст. 270 ГПК України).
Розглянувши матеріали справи, апеляційну скаргу, Західний апеляційний господарський суд встановив наступне .
Ухвалою Львівської міської рали від 19.05.2011 № 443 "Про внесення змін та доповнень до ухвали міської ради від 18.12.2008 №2311 (зі змінами та доповненнями)" тимчасову споруду ПП ТТТ Захід (площа окремого конструктивного елементу благоустрою 36кв.м) внесено до Перспективної схеми розміщення малих архітектурних форм як частини Програми комплексного благоустрою території міста з терміном дозволу здійснення діяльності-3 роки (том 1,а.с. 11).
На підставі вказаної ухвали Управління комунальної власності ДЕП Львівської міської ради та ПП "ТТТ Захід" уклали договір на право тимчасового користування окремими конструктивними елементами благоустрою комунальної власності на умовах оренди для розміщення об`єктів соціально-культурного, торговельного та іншого призначення № 49 від 01.11.2011 терміном на 3 роки (том 1, а.с. 37-38).
Угодою № 49 (12) від 08.08.2012 сторони внесли зміни до договору №49 від 01.11.2011 та встановили термін дії цього договору 5 років (том 1,а.с. 39).
Ухвалою Львівської міської ради від 02.03.2017 № 1568 продовжено строк здійснення підприємницької діяльності у тимчасових спорудах, які розміщені на території міста Львова, до 31.05.2018 згідно з додатком № 1 Перелік тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності в Залізничному районі м. Львова , до якого включено ( пункт 220) тимчасову споруду ПП ТТТ Захід (згідно зі схемою прив`язки), площа окремого конструктивного елементу благоустрою 43кв.м (том 1, а.с. 12).
На підставі ухвали міської ради від 02.03.2017 № 1568 УКВ (орендодавець) та ПП "ТТТ Захід" (орендар) уклали договір № З-1190-17 на право тимчасового користування окремими конструктивними елементами благоустрою комунальної власності на умовах оренди для розміщення тимчасових споруд від 28.09.2017, за умовами якого орендодавець зобов`язується надати у тимчасову оренду конструктивний елемент благоустрою комунальної власності площею 43кв.м (тротуар, газон) для розміщення тимчасової споруди на вул. Чернівецькій у м. Львові (згідно з схемою прив`язки). Термін дії договору встановлений з 01.01.2017 по 31.05.2018 (том 1,а.с. 16-17).
28.02.2018 Управлінням регулювання забудови Департаменту містобудування Львівської міської ради видано ПП ТТТ Захід паспорт прив`язки 2-х зблокованих тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності строком до 31.05.2018 (том 1, а.с. 21)
УКВ та ПП ТТТ Захід уклали договір №3-1190-17 (д-18) від 31.08.2018, яким внесли зміни до договору № З-1190-17 від 28.09.2017 та встановили термін його дії до 31.12.2019 (том 1,а.с. 18).
Ухвалою Львівської міської ради №3693 від 12.07.2018 Про організацію роботи щодо протидії гральному бізнесу та розповсюдженню азартних ігор на території м. Львова , прийнятою відповідно до ЗУ Про заборону грального бізнесу в Україні , зобов`язано районні адміністрації, КП "Адміністративно-технічне управління" здійснити перевірку, зокрема, тимчасових споруд, які використовуються як об`єкти грального бізнесу, та повідомити про результати Управління архітектури та урбаністики департаменту містобудування, яке зобов`язано , в свою чергу, підготувати проект ухвали міської ради щодо виключення таких тимчасових споруд з переліку тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності ( т.1. а.с. 75).
Залізнична районна адміністрація листом від 19.11.2018 № 4-32-2962 повідомила КП "Адміністративно-технічне управління" та Управління архітектури та урбаністики департаменту містобудування про те, що у тимчасовій споруді приватного підприємства "ТТТ Захід" на вулиці Чернівецькій (торговий ряд 1) розпочав діяльність гральний заклад "Лото Золото" ( фотосвітлини додаються)(том 1,а.с. 72).
На запит Департаменту містобудування Львівської міської ради Залізнична РА надала інформацію (лист №4-32-3077 від 03.12.2018) щодо розміщення у тимчасових спорудах на території району закладів грального бізнесу та азартних ігор, у тому числі в тимчасовій споруді ПП ТТТ Захід на вул. Чернівецька (торговий ряд №1)(том 1.а.с. 74).
Ухвалою від 20.12.2018 № 4442 Львівська міська рада внесла зміни у додаток № 1 до ухвали ЛМР від 02.03.2017 № 1568, вилучивши, зокрема, пункт 220 з Переліку тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності в Залізничному районі м. Львова. В ухвалі вказано, що вона прийнята відповідно до ухвали міської ради від 12.07.2018 № 3693 Про організацію роботи щодо протидії гральному бізнесу та розповсюдженню азартних ігор на території м.Львова на підставі інформації, наданої КП Адміністративно-технічне управління та районними адміністраціями м. Львова(том 1.а.с. 13).
Листом від 17.01.2019 №32вих-145 Залізнична районна адміністрація повідомила позивача про ухвалу Львівської міської ради від 20.12.2018 № 4442 та про необхідність демонтувати до 01.02.2019 тимчасову споруду.
Голова Залізничної районної адміністрації виніс розпорядження від 11.02.2019 №322 про демонтаж самовільно встановленої тимчасової споруди ПП ТТТ Захід за адресою вул. Чернівецька у м. Львові в термін до 11.03.2019 (том 1,а.с. 15).
Ці обставини стали підставою для звернення ПП ТТТ Захід до суду з даним позовом.
Розглянувши апеляційну скаргу, матеріали справи, апеляційний господарський суд дійшов висновку, що апеляційна скарга підлягає до задоволення частково з огляду на наступне.
Відповідно до ч.2 ст.4 ГПК України юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.
Згідно з п.10 ч.1 ст.20 ГПК України господарські суди розглядають справи у спорах щодо оскарження актів (рішень) суб`єктів господарювання та їх органів, посадових та службових осіб у сфері організації та здійснення господарської діяльності, крім актів (рішень) суб`єктів владних повноважень, прийнятих на виконання їхніх владних управлінських функцій, та спорів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем.
Відповідно до ст. 19 Кодексу адміністративного судочинства в Україні (далі - КАС України) юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори, крім спорів для яких законом встановлений інший порядок судового вирішення.
За приписами п. 1 ч. 1 ст. 4 КАС України адміністративна справа - переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір.
Відповідно до п. 2 ч.1 вказаної статті публічно-правовий спір це спір, у якому хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або хоча б одна сторона є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи.
Суб`єкт владних повноважень - орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг (п. 7 ч. 1 ст. 4 КАС України).
Відповідно до частини другої статті 55 Конституції України та статті 5 КАС України неправомірні рішення, дії чи бездіяльність посадових осіб органів місцевого самоврядування, прийняті з порушенням прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, можуть бути оскаржені у порядку адміністративного судочинства.
Отже, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), прийнятих або вчинених ними під час здійснення владних управлінських функцій.
Визначальним критерієм віднесення справи до справ адміністративної юрисдикції є наявність суб`єкта владних повноважень як сторони у спірних правовідносинах та виконання ним у цих правовідносинах управлінських функцій.
Відповідно до ст.26 ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються, зокрема, питання встановлення відповідно до законодавства правил з питань благоустрою території населеного пункту.
Спеціальним законом, який визначає правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою населених пунктів і спрямований на створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини, є Закон України Про благоустрій населених пунктів від 06.09.2005 № 2807-IV (далі- Закон № 2807-IV).
Згідно з статтею 10 Закону № 2807-IV до повноважень сільських, селищних і міських рад у сфері благоустрою населених пунктів належить, зокрема, затвердження місцевих програм та заходів з благоустрою населених пунктів, затвердження правил благоустрою територій населених пунктів.
До повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить, зокрема, забезпечення виконання місцевих програм та здійснення заходів з благоустрою населених пунктів; здійснення самоврядного контролю за станом благоустрою та утриманням територій населених пунктів, інженерних споруд та об`єктів, підприємств, установ та організацій.
Суб`єктами у сфері благоустрою населених пунктів є органи державної влади та органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, органи самоорганізації населення, громадяни (ст.12 ЗУ Про благоустрій населених пунктів ).
До об`єктів благоустрою населених пунктів належать, зокрема, території загального користування( майдани, площі, бульвари, проспекти; вулиці, дороги, провулки, проїзди, пішохідні та велосипедні доріжки тощо) (ст.13 ЗУ Про благоустрій населених пунктів ).
Елементами (частинами) об`єктів благоустрою є,зокрема, покриття площ, вулиць, доріг, проїздів, алей, бульварів, тротуарів, пішохідних зон і доріжок відповідно до діючих норм і стандартів; малі архітектурні форми. Розміщення малих архітектурних форм здійснюється відповідно до цього Закону за рішенням власника об`єкта благоустрою з дотриманням вимог законодавства, державних стандартів, норм і правил ( ст.22 ЗУ Про благоустрій населених пунктів ).
Відповідно до статті 34 Закону № 2807-IV правила благоустрою території населеного пункту - нормативно-правовий акт, яким установлюються вимоги щодо благоустрою території населеного пункту. Правила включають, зокрема, порядок здійснення благоустрою та утримання територій об`єктів благоустрою; порядок розміщення малих архітектурних форм; порядок здійснення самоврядного контролю у сфері благоустрою населених пунктів.
Частиною першою статті 40 Закону № 2807-IV визначено, що самоврядний контроль у сфері благоустрою населених пунктів здійснюється сільськими, селищними, міськими радами та їх виконавчими органами.
Ухвалою міської ради № 376 від 21.04.2011 затверджені Правила благоустрою міста Львова, ( далі - Правила), якими визначені правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою міста Львова та які спрямовані на створення сприятливих для життєдіяльності людини умов.
Відповідно до п.2.1.1. Правил благоустроєм міста вважається, зокрема, розміщення малих архітектурних форм.
Згідно з пунктами 1.4, 1.5 Правил організацію благоустрою м.Львова забезпечують органи місцевого самоврядування відповідно до повноважень, встановлених законодавством України. Благоустрій здійснюється в обов`язковому порядку балансоутримувачами та власниками територій. Повноваження Львівської міської ради, її виконавчих органів та органів самоорганізації населення у сфері благоустрою визначені Законами України "Про місцеве самоврядування в Україні", "Про благоустрій населених пунктів", "Про органи самоорганізації населення", іншими нормативно-правовими актами.
Ухвалою Львівської міської ради №4526 від 23.04.2015 затверджено Положення про порядок розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності у м. Львові (далі -Положення) та Комплексну схема розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності у м. Львові
Згідно з п.2.3 Положення тимчасові споруди розміщуються і функціонують відповідно до вимог чинного законодавства України та інших нормативних актів, прийнятих у межах компетенції органами державної влади та органами місцевого самоврядування .
Відповідно до пунктів 2.1-2.2 Положення розміщення тимчасових споруд здійснюється замовником відповідно до паспорту прив`язки, плану земельної ділянки та договору окремих конструктивних елементів благоустрою. Термін розміщення тимчасових споруд не може перевищувати термін дії договору оренди окремих конструктивних елементів благоустрою, встановлений ухвалою міської ради.
Самовільно встановлена тимчасова споруда - тимчасова споруда, яка встановлена за відсутності одного із документів, передбачених цим Положенням: ухвали міської ради, договору оренди земельної ділянки чи договору оренди окремих конструктивних елементів благоустрою, паспорту прив`язки ТС ( п.1.3).
Приписами п.7.1 Положення передбачено, що демонтажу підлягають тимчасові споруди, для встановлення яких закінчився термін дії договору оренди окремих конструктивних елементів благоустрою або термін дії договору оренди земельної ділянки і суб`єкту господарювання відмовлено у його продовженні та самовільно встановлені тимчасові споруди.
При виявленні ТС, зазначених у п. 7.1, районна адміністрація, на території якої розташована ТС, приймає рішення про її демонтаж (п.7.3 Положення).
Згідно з п. 4.24 Положення про Залізничну районну адміністрацію Львівської міської ради, яке затверджене рішенням виконкому Львівської міської ради № 977 від 01.11.2016, до компетенції районної адміністрації належать повноваження щодо розгляду та вжиття заходів у встановленому міською радою та виконавчим комітетом порядку щодо фактів порушення розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності, малих архітектурних форм та літніх майданчиків.
Ухвалою Львівської міської ради №3693 від 12.07.2018 Про організацію роботи щодо протидії гральному бізнесу та розповсюдженню азартних ігор на території м. Львова , прийнятою відповідно до ЗУ Про заборону грального бізнесу в Україні , зобов`язано районні адміністрації, КП "Адміністративно-технічне управління" здійснити перевірку, зокрема, тимчасових споруд, які використовуються як об`єкти грального бізнесу, та повідомити про результати Управління архітектури та урбаністики департаменту містобудування, яке зобов`язано , в свою чергу, підготувати проект ухвали міської ради щодо виключення таких тимчасових споруд з переліку тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності ( т.1. а.с. 75).
В силу приписів ст. 144 Конституції України, ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
З аналізу вказаних норм випливає, що у сфері благоустрою міста Львова міська рада та її виконавчі органи наділені владними управлінськими функціями, при здійсненні яких вони приймають відповідні акти (рішення, розпорядження).
Отже, ухвала Львівської міської ради від 20.12.2018 № 4442 про виключення тимчасової споруди позиивача з переліку тимчасових споруд для господарської діяльності, прийнята відповідно до ухвали міської ради від 12.07.2018 № 3693 Про організацію роботи щодо протидії гральному бізнесу та розповсюдженню азартних ігор на території м. Львова , та розпорядження Залізничної районної адміністрації від 11.02.2019 №322 про демонтаж тимчасової споруди є такими, що прийняті суб`єктами владних повноважень при виконанні владних управлінських функцій та, у розумінні Закону України Про благоустрій населених пунктів , є заходами спрямованими на дотримання правил благоустрою міста Львова.
Спори щодо оскарження вказаних актів суб`єктів владних повноважень, прийнятих при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій, носять публічно-правовий характер і повинні розглядатися в порядку адміністративного судочинства(правова позиція викладена у постановах Великої Палати Верховного Суду від 18.06.2019 у справі №912/1286/19, від 25.06.2019 у справі № 914/1092/18, від 13.11.2018 у справі №910/2145/18).
Приписи ст. 20 ГПК України не передбачають можливості оскарження до господарського суду рішення, прийнятого суб`єктом владних повноважень при виконанні ним владних управлінських функцій.
Відтак колегія суддів погоджується з доводами скаржника та вважає помилковим висновок суду першої інстанції про підвідомчість даного спору господарському суду,а посилання суду на те, що між УКВ та позивачем виникли цивільно-правові відносини на підставі договору від 28.09.2017, безпідставними, оскільки, як вірно вказує скаржник в апеляційній скарзі, Управління комунальної власності ЛМР , з яким позивач уклав договір від 28.09.2017 на користування окремими конструктивним елементом благоустрою на умовах оренди, не є стороною у справі, позивач не визначив його відповідачем, позивач не оспорює право користування конструктивними елементами благоустрою та припинення договору, який є похідним від ухвали від 20.12.2018 № 4442. Міська рада та районна адміністрація не укладали з позивачем жодного договору і між ними не виникло цивільно-правових відносин, а при прийнятті оскаржуваних ухвали та розпорядження міська рада та Залізнична РА діяли як суб`єкти владних повноважень, виходячи зі своїх владних управлінських функцій.
Згідно з ст. 269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.
Відповідно до ст.275 ГПК України суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право, зокрема, скасувати судове рішення повністю або частково і у відповідній частині закрити провадження у справі повністю або частково або залишити позовну заяву без розгляду повністю або частково.
За приписами ст.278 ГПК України судове рішення першої інстанції, яким закінчено розгляд справи, підлягає скасуванню повністю або частково в апеляційному порядку із залишенням позову без розгляду або закриттям провадження у справі у відповідній частині з підстав, передбачених статтями 226 та 231 цього Кодексу. Порушення правил юрисдикції господарських судів, визначених статтями 20-23 цього Кодексу, є обов`язковою підставою для скасування рішення незалежно від доводів апеляційної скарги.
Відповідно до п.1 ч.1 ст. 231 ГПК України господарський суд закриває провадження у справі, якщо спір не підлягає вирішенню в порядку господарського судочинства.
На підставі викладеного апеляційний суд дійшов висновку, що рішення Господарського суду Львівської області від 10.07.2019 у справі № 914/392/19 належить скасувати, провадження у цій справі -закрити.
Судовий збір за перегляд рішення апеляційним судом відповідно до ст. 129 ГПК України покладається на позивача.
Крім того, апеляційний суд доводить до відома, що згідно з п. 5 ч. 1 ст. 7 ЗУ Про судовий збір в разі закриття провадження у справі сплачена сума судового збору при поданні позову повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду.
Керуючись ст.ст.231, 236, 270, 275, 277, 278, 281, 282 Господарського процесуального кодексу України, Західний апеляційний господарський суд
ПОСТАНОВИВ:
1.Апеляційну скаргу Львівської міської ради №2901/вих-509 від 05.08.2019 задоволити частково.
2.Рішення Господарського суду Львівської області від 10.07.2019 у справі № 914/392/19 скасувати. Провадження у справі № 914/392/19 закрити.
3.Стягнути з Приватного підприємства ТТТ ЗАХІД , ідент. код 36871369, місцезнаходження: 32300, Хмельницька обл., місто Кам`янець-Подільський, проспект Грушевського, будинок 25/1, на користь Львівської міської ради, 04055896, місцезнаходження: 79008, Львівська обл., місто Львів, пл. Ринок, будинок 1, - 5 763,00грн судового збору за перегляд рішення апеляційним судом.
4.Матеріали справи №914/392/19 повернути до Господарського суду Львівської області .
5.Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена у касаційному порядку відповідно до ст.ст.286-291 ГПК України.
Повний текст постанови складено 25.10.2019.
Головуючий суддя М.І. Хабіб
Суддя Т.Б. Бонк
Суддя О.І. Матущак
Суд | Західний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 22.10.2019 |
Оприлюднено | 01.11.2019 |
Номер документу | 85327537 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Західний апеляційний господарський суд
Хабіб Марія Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні