Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
31 жовтня 2019 р. Справа№200/8130/19-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1
Донецький окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді - Дмитрієва В.С., розглянувши за правилами загального позовного провадження в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України до Дочірнього підприємства «Слов`янська гідрогеологічна режимно-експлуатаційна станція» ЗАТ Лікувально-оздоровчих закладів профспілок України «Укрпрофоздоровниця» про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами,
В С Т А Н О В И В:
У червні 2019 року Державна служба геології та надр України звернулась до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Дочірнього підприємства «Слов`янська гідрогеологічна режимно-експлуатаційна станція» ЗАТ Лікувально-оздоровчих закладів профспілок України «Укрпрофоздоровниця» про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5788 від 6 червня 2013 року.
Позивач в обґрунтування позовних вимог зазначив, що з моменту отримання спеціального дозволу у відповідача, як у надрокористувача виникли права та обов`язки, встановлені Кодексом України про надра та Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615. Позивач вказав, що однією з особливих умов спеціального дозволу на користування надрами є повна та своєчасна сплата обов`язкових платежів до Бюджету, проте за результатами проведення Державною фіскальною службою України аналізу повноти та своєчасності внесення ДП «Слов`янська гідрогеологічна режимно-експлуатаційна станція» ЗАТ Лікувально-оздоровчих закладів профспілок України «Укрпрофоздоровниця» до бюджету плати за користування надрами виявлено заборгованість, наказом № 138 від 26 квітня 2018 року відповідачу було зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами та надано строк для усунення порушень законодавства про надра, проте порушення не усунуті, що є підставою для припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу користування надрами.
Відповідач позов не визнав, 30 липня 2019 року подав відзив на адміністративний позов в якому зазначив, що позовні вимоги є необґрунтованими оскільки не наведено жодного підтвердження того в чому саме полягає невиконання відповідачем умов надрокористування та невикористання надр відповідно до цілей. Відповідач вказав, що у зазначені ДПС періоди, підприємство не здійснювало видобуток мінеральної води (розсолів). У задоволенні позову просив відмовити.
Ухвалою суду від 1 липня 2019 року вирішено відкрити провадження в адміністративній справі, справу розглядати за правилами загального позовного провадження, призначити підготовче засідання на 30 липня 2019 року.
Ухвалою суду від 30 липня 2019 року відкладено підготовче засідання на 22 серпня 2019 року.
Ухвалою суду від 22 серпня 2019 року вирішено продовжити строк проведення підготовчого провадження на тридцять днів та відкласти підготовче засідання до 1 жовтня 2019 року.
Ухвалою суду від 1 жовтня 2019 року відмовлено у задоволенні клопотання представника відповідача про відкладення підготовчого засідання та закрито підготовче провадження, призначено справу до судового розгляду по суті на 29 жовтня 2019 року.
29 жовтня 2019 року сторони явку своїх представників у судове засідання не забезпечили, представник позивача, засобами поштового зв`язку, надав клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження.
На підставі частини 9 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України
суд дійшов висновку про можливість розгляду справи у письмовому провадженні.
Згідно частини 4 статті 243 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.
Приписами частини 5 статті 250 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що датою ухвалення судового рішення є дата його проголошення (незалежно від того, яке рішення проголошено - повне чи скорочене). Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Дослідивши докази та письмові пояснення, викладені в заявах по суті справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та відзив на нього, суд встановив наступне.
Дочірнє підприємство «Слов`янська гідрогеологічна режимно-експлуатаційна станція» ЗАТ Лікувально-оздоровчих закладів профспілок України «Укрпрофоздоровниця» » код ЄДРПОУ 31858359 є юридичною особою, зареєстроване за адресою: 84110, Донецька обл., м. Слов`янськ, вул. Героїв праці, будинок 41.
Державна служба геології та надр України (далі - Держгеонадра) є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року № 1174 (далі - Положення).
Відповідно до пункту 4 зазначеного Положення Державна служба геології та надр України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема:
- видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами);
- зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.
6 червня 2013 року, на підставі Наказу Держгеонадр від 23 листопада 2012 року №574, видано спеціальний дозвіл на користування надрами № 5788 з метою видобування мінеральних вод (розсолів) для бальнеологічних та лікувально-питних потреб, на ділянці Слов`янського родовища (свердловини №№ 3605, 3607, 5150, 7076).
Невід`ємною частиною спеціального дозволу є Угода про умови користування ділянкою надр (надалі - Угода) від 6 червня 2013 року №5788, укладена між Державною службою геології та надр України та Дочірнім підприємством «Слов`янська гідрогеологічна режимно-експлуатаційна станція» ЗАТ Лікувально-оздоровчих закладів профспілок України «Укрпрофоздоровниця» (далі - Надрокористувач).
Відповідно до п.п.1.1. вказаної Угоди, Надрокористувач зобов`язаний виконувати та дотримуватись умов користування ділянкою надр, передбачених Дозволом, цією Угодою та нормами чинного законодавства.
При цьому п.5.3 розділу 5 Угоди №5788, Надрокористувача, зокрема зобов`язано: дотримуватись вимог законодавства України, чинних стандартів, правил, норм виконання робіт, пов`язаних із користуванням надрами; використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; дотримуватись вимог, передбачених Дозволом та цією Угодою; надавати в установленому порядку Держгеонадра інформацію щодо користування надрами, тощо (а.с.11).
Таким чином, дотримання вимог законодавства України, чинних стандартів, правил, норм виконання робіт є обов`язковою умовою спеціального користування надрами, яка прямо визначена дозволом.
3 липня 2017 року Державна фіскальна служба України листом № 11107/5/99-99-12-03-04-16 проінформувала Державну службу геології та надр України про наявність у відповідача податкового боргу та просила розглянути питання про зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами, виданих Надрокористувачу.
Наказом № 335 від 28 липня 2017 року Держгеонадра України відповідно до пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615, у зв`язку із надходженням листів ДФС від 26 квітня 2017 року та від 3 липня 2017 року щодо порушення особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами в частині своєчасної та в повному обсязі сплати обов`язкових платежів до Державного бюджету, враховуючи пропозиції Комісії з питань надрокористування, встановлено терміни для усунення порушень законодавства про надра надрокористувачам згідно з переліком, наведеним у додатку 2 до цього наказу (Надрокористувач - №5 у зазначеному переліку), який було отримано відповідачем про що свідчить поштове повідомлення про отримання поштового відправлення (а.с. 16-17, 18 зворотній бік).
1 листопада 2017 року позивачем отримано лист Державної фіскальної служби України від 22 вересня 2017 року № 16305/5/99-99-12-03-0416 про наявність у відповідача податкового боргу з проханням розглянути питання про зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами, виданих Надрокористувачу (а.с. 19 -20).
13 грудня 2017 року Державною службою геології та надр України видано наказ № 549 щодо зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами (а.с. 22, 23).
Як свідчить витяг з Переліку спеціальних дозволів на користування надрами, дія яких зупинена (додаток до наказу від 13 грудня 2017 року № 549), Держгеонадра України, на підставі підпункту 1 пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, зупинили дію дозволу від 6 червня 2013 року №5788, виданого Відповідачу, у зв`язку з порушенням надрокористувачем ст. 24, 28 Кодексу України про надра. Надрокористувачу надано 30 календарних днів для усунення порушень, який було отримано відповідачем про що свідчить поштове повідомлення про отримання поштового відправлення (а.с. 22-23, 24 зворотній бік).
В подальшому, 11 січня 2018 року, позивачем отримано лист Державної фіскальної служби України від 10 січня 2018 року № 377/5/99-99-12-03-04-16 про наявність у відповідача податкового боргу з проханням розглянути питання про зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами, виданих Надрокористувачу (а.с. 25).
Наказом відповідача від 26 квітня 2018 року №138 встановлено відповідачу термін до 1 липня 2018 року для усунення порушень законодавства про надра (а.с. 26,27).
Згідно листа ДФС України від 5 липня 2018 року №11665/5/99-99-12-03-04-16 з додатком у відповідача наявний податковий борг з рентної плати за користування надрами у розмірі 54,71 тис. грн.
Наказом позивача від 7 вересня 2019 року №309 продовжено відповідачу термін для усунення порушень законодавства про надра до1 листопада 2018 року (а.с. 31, 32).
При цьому, листом ДФС України від 27 грудня 2018 року №24458/5/99-99-12-03-04-16 з додатком, повідомлено позивача про наявність у відповідача податкового боргу з рентної плати за користування надрами у розмірі 61,9 тис. грн.
19 березня 2019 року позивачем було направлено Надрокористувачу пропозицію на припинення права користування надрами (ас. 36, 37).
Оскільки інформації про усунення порушень чи згоди на припинення права користування не отримана, позивач звернувся до суду з вказаним позовом.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд виходить з наступного.
Регулювання гірничих відносин з метою забезпечення раціонального, комплексного використання надр для задоволення потреб у мінеральній сировині та інших потреб суспільного виробництва, охорони надр, гарантування при користуванні надрами безпеки людей, майна та навколишнього природного середовища, а також охорона прав і законних інтересів підприємств, установ, організацій та громадян належить до завдань Кодексу України про надра.
Положеннями статті 13 цього Кодексу встановлено, що , користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.
Відповідно до статті 16 Кодексу України про надра, спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, або Радою міністрів Автономної Республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим.
Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року за № 1174.
Пунктом 4 зазначеного Положення визначено, що Державна служба геології та надр України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема: видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.
Положеннями статті 24 Кодексу України про надра встановлено, що користувачі надр зобов`язані виконувати вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.
Пунктом 5 частини 1 статті 26 Кодексу України про надра передбачено, що право користування надрами припиняється у разі використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр.
Отже, порушення вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр, є самостійною підставою для припинення права користування ними.
Крім того, статтею 28 кодексу України про надра встановлено, що користування надрами є платним, крім випадків, передбачених статтею 29 цього Кодексу. Плата справляється за користування надрами в межах території України, її континентального шельфу і виключної (морської) економічної зони. Плата за користування надрами справляється у вигляді: 1. рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин; 2.рентної плати за користування надрами в цілях, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин.
Рентна плата за користування надрами для видобування корисних копалин та рентна плата за користування надрами в цілях, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин, встановлюються Податковим кодексом України.
Судом встановлено, що ДФС України надано до Державної служби геології та надр перелік суб`єктів господарювання, що не вносили, не своєчасно вносили суми податкових зобов`язань з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин, до якого належить і Дочірнє підприємство «Слов`янська гідрогеологічна режимно-експлуатаційна станція» ЗАТ Лікувально-оздоровчих закладів профспілок України «Укрпрофоздоровниця» .
Тобто, Дочірнє підприємство «Слов`янська гідрогеологічна режимно-експлуатаційна станція» ЗАТ Лікувально-оздоровчих закладів профспілок України «Укрпрофоздоровниця» порушило вимоги чинного законодавства, що передбачають обов`язок платника податків своєчасно перераховувати до бюджету рентну плату.
Оскільки Дочірнє підприємство «Слов`янська гідрогеологічна режимно-експлуатаційна станція» ЗАТ Лікувально-оздоровчих закладів профспілок України «Укрпрофоздоровниця» не надало згоду на припинення права користування надрами, наявні підстави для припинення цього права у судовому порядку.
Суд зазначає, що Державною службою геології та надр України вжито необхідні заходи щодо встановлення достатніх строків для усунення відповідачем порушень вимог користування надрами. Позивачем неодноразово надіслано на адресу відповідача листи із вимогою усунути порушення законодавства, які отримані відповідачем, що підтверджується повідомленнями про вручення поштового відправлення.
Так в матеріалах справи міститься копія платіжного доручення №1343 від 27 вересня 2019 року щодо сплати рентної плати за користування надрами на суму 66000 грн. Проте, згідно листа Державної податкової служби України від 23 жовтня 2019 року №254315/99-00-10-02-16 податковий борг з рентної плати за користування надрами станом на 1 жовтня 2019 року складає 172,56 тис. грн.
Суд не приймає до уваги твердження відповідача щодо відсутності обов`язку рентної сплати у зв`язку із не здійсненням, у вказані ДФС періоди, видобування корисних копалин, оскільки по-перше: зазначене не підтверджується матеріалами справи, по-друге: видобування корисних копалин передбачена угодою №5788 про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин та Програмою робіт ділянки надр з метою видобування мінеральних вод (розсолів) Слов`янського родовища, які є невід`ємними частинами Спеціального дозволу на користування надрами №5788 від 6 червня 2013 року.
Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно з частиною 1 статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Суд вважає, що позивачем надані належні докази порушення відповідачем норм чинного законодавства в сфері надрокористування. Оскільки у відповідача існує податковий борг зі сплати рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин, що є порушенням вимог, передбачених чинним законодавством та спеціальним дозволом, а вжиті позивачем заходи щодо усунення порушень норм чинного законодавства до такого усунення не призвели, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.
Відповідно до частини 2 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз. Отже, у даній справі судовий збір, сплачений позивачем, з відповідача не стягується.
Керуючись ст.ст. 2, 242, 243, 244, 245, 246, 293, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Державної служби геології та надр України (03057, м. Київ, вул. Антона Цедіка, 16) до Дочірнього підприємства «Слов`янська гідрогеологічна режимно-експлуатаційна станція» ЗАТ Лікувально-оздоровчих закладів профспілок України «Укрпрофоздоровниця» (місцезнаходження: 84110, Донецька обл., м. Слов`янськ, вул. Героїв праці, б. 41, код ЄДРПОУ 31858359) про анулювання спеціального дозволу на користування надрами, - задовольнити.
Припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5788 від 6 червня 2013 року, наданого Дочірньому підприємству «Слов`янська гідрогеологічна режимно-експлуатаційна станція» ЗАТ Лікувально-оздоровчих закладів профспілок України «Укрпрофоздоровниця» (код ЄДРПОУ 31858359).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. У разі, коли справа розглянута в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди. У разі порушення порядку подання апеляційної чи касаційної скарги відповідний суд повертає таку скаргу без розгляду.
Текст рішення розміщений в Єдиному державному реєстрі судових рішень (веб-адреса сторінки: http://www.reyestr.court.gov.ua/).
Суддя В.С. Дмитрієв
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.10.2019 |
Оприлюднено | 05.11.2019 |
Номер документу | 85350596 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Дмитрієв В.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні