Постанова
від 16.06.2020 по справі 200/8130/19-а
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 червня 2020 року справа №200/8130/19-а

приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого Блохіна А.А., суддів Гаврищук Т.Г., Сіваченко І.В., секретар судового засідання Антонюк А.С., за участю представника відповідача - Стрільчук Л.М., розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Дочірнього підприємства «Слов`янська гідрогеологічна режимно-експлуатаційна станція» ЗАТ Лікувально-оздоровчих закладів профспілок України «Укрпрофоздоровниця» на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 31 жовтня 2019 року (повний текст складено 31 жовтня 2019 року в м. Слов`янськ) у справі № 200/8130/19-а (суддя І інстанції - Дмитрієв В.С.) за позовом Державної служби геології та надр України до Дочірнього підприємства «Слов`янська гідрогеологічна режимно-експлуатаційна станція» ЗАТ Лікувально-оздоровчих закладів профспілок України «Укрпрофоздоровниця» про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами,-

В С Т А Н О В И В:

26 червня 2019 року Державна служба геології та надр України звернулась до з позовом до Дочірнього підприємства «Слов`янська гідрогеологічна режимно-експлуатаційна станція» ЗАТ Лікувально-оздоровчих закладів профспілок України «Укрпрофоздоровниця» про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5788 від 6 червня 2013 року.

Позивач в обґрунтування позовних вимог зазначив, що з моменту отримання спеціального дозволу у відповідача, як у надрокористувача виникли права та обов`язки, встановлені Кодексом України про надра та Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615. Позивач вказав, що однією з особливих умов спеціального дозволу на користування надрами є повна та своєчасна сплата обов`язкових платежів до Бюджету, проте за результатами проведення Державною фіскальною службою України аналізу повноти та своєчасності внесення ДП «Слов`янська гідрогеологічна режимно-експлуатаційна станція» ЗАТ Лікувально-оздоровчих закладів профспілок України «Укрпрофоздоровниця» до бюджету плати за користування надрами виявлено заборгованість, наказом № 138 від 26 квітня 2018 року відповідачу було зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами та надано строк для усунення порушень законодавства про надра, проте порушення не усунуті, що є підставою для припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу користування надрами.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 31 жовтня 2019 року у справі № 200/8130/19-а позов задоволено, внаслідок чого припинено право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5788 від 6 червня 2013 року, наданого Дочірньому підприємству «Слов`янська гідрогеологічна режимно-експлуатаційна станція» ЗАТ Лікувально-оздоровчих закладів профспілок України «Укрпрофоздоровниця» (код ЄДРПОУ 31858359).

Відповідач не погодився з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати оскаржене судове рішення та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що суд першої інстанції неправильно застосував норми матеріального права до спірних правовідносин, а висновки суду не відповідають обставинам справи та не підтверджені доказами, що призвело до неправильного вирішення справи.

Позивачем на адресу суду надіслано відзив на апеляційну скаргу, в якому просить у задоволенні апеляційної скарги відмовити, а рішення суду першої інстанції залишити без змін, справу розглянути за відсутності представника позивача.

В судовому засіданні представник відповідача підтримав доводи апеляційної скарги.

Відповідно до вимог ч. 1,2 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Колегія суддів заслухала доповідь судді-доповідача, пояснення представника відповідача, перевірила матеріали справи, вивчила доводи апеляційної скарги, і дійшла наступного.

Судом першої та апеляційної інстанції встановлено, що Дочірнє підприємство «Слов`янська гідрогеологічна режимно-експлуатаційна станція» ЗАТ Лікувально-оздоровчих закладів профспілок України «Укрпрофоздоровниця» » код ЄДРПОУ 31858359 є юридичною особою, зареєстроване за адресою: 84110, Донецька обл., м. Слов`янськ, вул. Героїв праці, будинок 41.

Державна служба геології та надр України (далі - Держгеонадра) є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року № 1174 (далі - Положення).

Відповідно до пункту 4 зазначеного Положення Державна служба геології та надр України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема:

- видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами);

- зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.

6 червня 2013 року, на підставі Наказу Держгеонадр від 23 листопада 2012 року №574, видано спеціальний дозвіл на користування надрами № 5788 з метою видобування мінеральних вод (розсолів) для бальнеологічних та лікувально-питних потреб, на ділянці Слов`янського родовища (свердловини №№ 3605, 3607, 5150, 7076).

Невід`ємною частиною спеціального дозволу є Угода про умови користування ділянкою надр (надалі - Угода) від 6 червня 2013 року №5788, укладена між Державною службою геології та надр України та Дочірнім підприємством «Слов`янська гідрогеологічна режимно-експлуатаційна станція» ЗАТ Лікувально-оздоровчих закладів профспілок України «Укрпрофоздоровниця» (далі - Надрокористувач).

Відповідно до п.п.1.1. вказаної Угоди, Надрокористувач зобов`язаний виконувати та дотримуватись умов користування ділянкою надр, передбачених Дозволом, цією Угодою та нормами чинного законодавства.

При цьому п.5.3 розділу 5 Угоди №5788, Надрокористувача, зокрема зобов`язано: дотримуватись вимог законодавства України, чинних стандартів, правил, норм виконання робіт, пов`язаних із користуванням надрами; використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; дотримуватись вимог, передбачених Дозволом та цією Угодою; надавати в установленому порядку Держгеонадра інформацію щодо користування надрами, тощо (а.с.11).

Таким чином, дотримання вимог законодавства України, чинних стандартів, правил, норм виконання робіт є обов`язковою умовою спеціального користування надрами, яка прямо визначена дозволом.

3 липня 2017 року Державна фіскальна служба України листом № 11107/5/99-99-12-03-04-16 проінформувала Державну службу геології та надр України про наявність у відповідача податкового боргу та просила розглянути питання про зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами, виданих Надрокористувачу.

Наказом № 335 від 28 липня 2017 року Держгеонадра України відповідно до пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615, у зв`язку із надходженням листів ДФС від 26 квітня 2017 року та від 3 липня 2017 року щодо порушення особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами в частині своєчасної та в повному обсязі сплати обов`язкових платежів до Державного бюджету, враховуючи пропозиції Комісії з питань надрокористування, встановлено терміни для усунення порушень законодавства про надра надрокористувачам згідно з переліком, наведеним у додатку 2 до цього наказу (Надрокористувач - №5 у зазначеному переліку), який було отримано відповідачем про що свідчить поштове повідомлення про отримання поштового відправлення (а.с. 16-17, 18 зворотній бік).

1 листопада 2017 року позивачем отримано лист Державної фіскальної служби України від 22 вересня 2017 року № 16305/5/99-99-12-03-0416 про наявність у відповідача податкового боргу з проханням розглянути питання про зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами, виданих Надрокористувачу (а.с. 19 -20).

13 грудня 2017 року Державною службою геології та надр України видано наказ № 549 щодо зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами (а.с. 22, 23).

Згідно витягу з Переліку спеціальних дозволів на користування надрами, дія яких зупинена (додаток до наказу від 13 грудня 2017 року № 549), Держгеонадра України, на підставі підпункту 1 пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, зупинили дію дозволу від 6 червня 2013 року №5788, виданого Відповідачу, у зв`язку з порушенням надрокористувачем ст. 24, 28 Кодексу України про надра. Надрокористувачу надано 30 календарних днів для усунення порушень, який було отримано відповідачем про що свідчить поштове повідомлення про отримання поштового відправлення (а.с. 22-23, 24 зворотній бік).

В подальшому, 11 січня 2018 року, позивачем отримано лист Державної фіскальної служби України від 10 січня 2018 року № 377/5/99-99-12-03-04-16 про наявність у відповідача податкового боргу з проханням розглянути питання про зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами, виданих Надрокористувачу (а.с. 25).

Наказом відповідача від 26 квітня 2018 року №138 встановлено відповідачу термін до 1 липня 2018 року для усунення порушень законодавства про надра (а.с. 26,27).

Згідно листа ДФС України від 5 липня 2018 року №11665/5/99-99-12-03-04-16 з додатком у відповідача наявний податковий борг з рентної плати за користування надрами у розмірі 54,71 тис. грн.

Наказом позивача від 7 вересня 2019 року №309 продовжено відповідачу термін для усунення порушень законодавства про надра до1 листопада 2018 року (а.с. 31, 32).

При цьому, листом ДФС України від 27 грудня 2018 року №24458/5/99-99-12-03-04-16 з додатком, повідомлено позивача про наявність у відповідача податкового боргу з рентної плати за користування надрами у розмірі 61,9 тис. грн.

19 березня 2019 року позивачем було направлено Надрокористувачу пропозицію на припинення права користування надрами (ас. 36, 37).

Оскільки інформації про усунення порушень чи згоди на припинення права користування не отримана, позивач звернувся до суду з вказаним позовом.

Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції зазначив наступне.

Регулювання гірничих відносин з метою забезпечення раціонального, комплексного використання надр для задоволення потреб у мінеральній сировині та інших потреб суспільного виробництва, охорони надр, гарантування при користуванні надрами безпеки людей, майна та навколишнього природного середовища, а також охорона прав і законних інтересів підприємств, установ, організацій та громадян належить до завдань Кодексу України про надра.

Положеннями статті 13 цього Кодексу встановлено, що , користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.

Відповідно до статті 16 Кодексу України про надра, спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, або Радою міністрів Автономної Республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим.

Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року за № 1174.

Пунктом 4 зазначеного Положення визначено, що Державна служба геології та надр України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема: видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.

Положеннями статті 24 Кодексу України про надра встановлено, що користувачі надр зобов`язані виконувати вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

Пунктом 5 частини 1 статті 26 Кодексу України про надра передбачено, що право користування надрами припиняється у разі використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр.

Отже, порушення вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр, є самостійною підставою для припинення права користування ними.

Крім того, статтею 28 кодексу України про надра встановлено, що користування надрами є платним, крім випадків, передбачених статтею 29 цього Кодексу. Плата справляється за користування надрами в межах території України, її континентального шельфу і виключної (морської) економічної зони. Плата за користування надрами справляється у вигляді: 1. рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин; 2.рентної плати за користування надрами в цілях, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин.

Рентна плата за користування надрами для видобування корисних копалин та рентна плата за користування надрами в цілях, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин, встановлюються Податковим кодексом України.

Судом встановлено, що ДФС України надано до Державної служби геології та надр перелік суб`єктів господарювання, що не вносили, не своєчасно вносили суми податкових зобов`язань з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин, до якого належить і Дочірнє підприємство «Слов`янська гідрогеологічна режимно-експлуатаційна станція» ЗАТ Лікувально-оздоровчих закладів профспілок України «Укрпрофоздоровниця» .

Тобто, Дочірнє підприємство «Слов`янська гідрогеологічна режимно-експлуатаційна станція» ЗАТ Лікувально-оздоровчих закладів профспілок України «Укрпрофоздоровниця» порушило вимоги чинного законодавства, що передбачають обов`язок платника податків своєчасно перераховувати до бюджету рентну плату.

Оскільки Дочірнє підприємство «Слов`янська гідрогеологічна режимно-експлуатаційна станція» ЗАТ Лікувально-оздоровчих закладів профспілок України «Укрпрофоздоровниця» не надало згоду на припинення права користування надрами, наявні підстави для припинення цього права у судовому порядку.

Суд зазначає, що Державною службою геології та надр України вжито необхідні заходи щодо встановлення достатніх строків для усунення відповідачем порушень вимог користування надрами. Позивачем неодноразово надіслано на адресу відповідача листи із вимогою усунути порушення законодавства, які отримані відповідачем, що підтверджується повідомленнями про вручення поштового відправлення.

Так в матеріалах справи міститься копія платіжного доручення №1343 від 27 вересня 2019 року щодо сплати рентної плати за користування надрами на суму 66000 грн. Проте, згідно листа Державної податкової служби України від 23 жовтня 2019 року №254315/99-00-10-02-16 податковий борг з рентної плати за користування надрами станом на 1 жовтня 2019 року складає 172,56 тис. грн.

Не погоджуючись з рішенням суду, колегія суддів зазначає наступне.

Підставою звернення до суду є п.6.4, ст.26 Кодексу України про надра порушення інших вимог передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр, а саме особливої умови №7 спеціального дозволу на користування надрами (своєчасна і у повному обсязі сплата обов`язкових платежів) та Угоди про умови користування надрами від 06.06.2013, яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами.

Суд звертає увагу на ст.9 Обставини непереборної сили Угоди про умови користування надрами, де зазначено:

9.1. Невиконання або неналежне виконання зобов`язань за даною Угодою є виправданим і не викликає відповідальності у тому випадку, коли таке невиконання чи неналежне виконання викликані обставинами нездоланної сили. (надзвичайна або невідворотня за даних умов непереборна подія, випадок).

9.2.Обставинами непереборної сили вважаються наступні події: війна, воєнні дії, повстання, мобілізація, страйк, епідемія, пожежа, вибухи, природні катастрофи та інші події, що не з лежать від волі Сторін.

9.3. У разі виникнення обставин непереборної сили Сторона, для якої виникли такі обставини, зобов`язана протягом днів з моменти їх виникнення повідомити іншу Сторону про такі обставини та надати документи, що підтверджують їх настання.

9.4. Після повідомлення про виникнення обставин непереборної сили Сторони, у найкоротший термін, зобов`язані провести зустріч із метою прийняття спільного рішення щодо подальшого виконання умов цієї угоди.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 16 жовтня 2019 р. у справі №200/7548/19-а, яке набрало законної сили, відмовлено у задоволені позову Державної служби геології та надр України до Дочірнього підприємства Слов`янська гідрогеологічна режимно-експлутаційна станція ЗАТ Лікувально-оздоровчих закладів профспілок України Укрпрофоздоровниця про анулювання спеціального дозволу на користування надрами №4937 від 05.03.2009 року.

Зазначеним рішенням встановлено, що відповідач звертався до позивача з листами у яких повідомляв про проведення бойових дій у м.Слов`янську ДП СКРЦ Слов`янський курорт та ДП ЗАТ Укрпрофоздоровниця Слов`янська гідрогеологічна режимно-експлуатаційна станція були частково зруйновані. На даний час відновлено лише 60% підприємства. Наявність форс-мажорних обставин у зв`язку із проведенням на території м.Слов`янск антитерористичної операції є загальновідомим фактом та не потребує доказування. Згадувана вище угода про умови користування надрами містить положення про звільнення від відповідальності за неналежне виконання її умов у разі настання обставин непереборної сили та відповідний порядок. Відповідачем не у повній мірі дотримано такий порядок, однак позивач, як суб`єкт владних повноважень теж не надав належної оцінки повідомленим підприємством обставинам, що на думку суду не відповідає принципам належного урядування та критеріям за якими адміністративний суд перевіряє правомірність прийнятого рішення серед яких зокрема: обґрунтованість, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); добросовісно; розсудливо; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія).

У постанові Верховного Суду від 24.01.2019 року справа № 805/4577/16-а зазначено таке: Сертифікат Торгово-промислової палати України із засвідченням форс-мажорних обставин мав значення до затвердження Переліків, після чого ці обставини стали загальновідомими .

Станом на момент формування податкової заборгованості з рентної плати за користування надрами (визначено ДФС у Переліках: 20.05.2014, 24.09.2015) діяв Перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, затверджений розпорядженням Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2014 р. № 1053-р у пункті 23 якого рахується м. Слов`янськ (Слов`янськ міська рада).

Судом встановлено, що неналежне виконання відповідачем вимог закону викликано обставинами непереборної сили, а тому суд не погоджується із доводами позивача про наявність вини підприємства та достатність надання такому тривалого часу для усунення порушень, у той час, як позивач, належної оцінки викладеним та відомим йому фактичним обставинам, положенням Угоди про умови користування надрами, та відповідному законодавству не надав, а тому суд констатує невідповідність висновків Держгеонадра про наявність підстав для анулювання дозволу на користування надрами вимогам ч.2 ст.2 КАС України.

Крім того, колегія суддів звертає увагу на ту обставину, що відповідачем у повному обсязі погашена податкової заборгованості з рентної плати за користування надрами, про що свідчить лист Головного управління ДПС у Донецькій області від 27.01.2020.

За таких обставин колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу слід задовольнити, рішення суду першої інстанції - скасувати з прийняттям нової постанови про відмову у задоволенні позову.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 308, 315, 317, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ :

Апеляційну скаргу Дочірнього підприємства «Слов`янська гідрогеологічна режимно-експлуатаційна станція» ЗАТ Лікувально-оздоровчих закладів профспілок України «Укрпрофоздоровниця» на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 31 жовтня 2019 року у справі № 200/8130/19-а- задовольнити.

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 31 жовтня 2019 року у справі № 200/8130/19-а - скасувати.

Відмовити у задоволенні позову Державної служби геології та надр України до Дочірнього підприємства «Слов`янська гідрогеологічна режимно-експлуатаційна станція» ЗАТ Лікувально-оздоровчих закладів профспілок України «Укрпрофоздоровниця» про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами.

Повне судове рішення складено 17 червня 2020 року.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту її підписання та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), строк касаційного оскарження продовжуються на строк дії такого карантину.

Головуючий суддя А.А. Блохін

Судді Т.Г. Гаврищук

І.В. Сіваченко

СудПерший апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.06.2020
Оприлюднено19.06.2020
Номер документу89855951
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/8130/19-а

Ухвала від 02.10.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желєзний І.В.

Ухвала від 13.08.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желєзний І.В.

Постанова від 16.06.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Постанова від 16.06.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Ухвала від 19.05.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Ухвала від 19.05.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Рішення від 31.10.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Дмитрієв В.С.

Ухвала від 01.10.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Дмитрієв В.С.

Ухвала від 22.08.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Дмитрієв В.С.

Ухвала від 30.07.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Дмитрієв В.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні